Oecumenische vrijgestelde uit plaatselijk „korps" Ook landelijk moet kerk bezuinigen Studiedag NCVB over: worden we geleefd? Instituut onderzoekt christelijke tradities Een woord voor vandaag MEN KIJKT WÈL OP EEN PAAR GULDEN Ds.S.J.Zijlstra overleden Inbreng van f gereformeerden f in Wereldraad Puzzelboek Maar dat is nog geen manipulatie Proces tegen ds. Toornvliet Paus donderdag naar Pakistan Mij geneeskunde blijft vóór fluoridering BEROEPÏNGSWERK Graham wellicht naar Noord- Ierland Snelle verlichting van pijn in spieren en gewrichten alles goed en wel JEUGD EN KERKTAAL Gewetensbezwaarden naar Diakonaal Jaar Asva gaat verkiezing boycotten i WOENSiDAG 25 NOVEMBER 19! „Want Gij alleeno Here, doet mij veilig wonen." Wij denken bij deze woorden aan ruwe stormen en hoog opgezweepte golven, aan aardverschuivingen en plotseling uitbrekende branden, kortom: aan de onveiligheid, waarmee wij dagelijks worden omringd en die ons leven zo onzeker maakt. Vaak gebeuren de rampen op grote afstand van ons eigen huis, maar dan ineens doen ze zich voor in het eigen dorp, de eigen stad of het eigen gezin. De geciteerde woorden vor men het slot van Psalm vier en zijn gesproken door David, die vele jaren achtereen geen échte woonplaats had, die moest rondzwerven en aan den lijve ondervond wat onveiligheid betekent voor een mens. En toch: Gij, God, alleen doet mij veilig wonen. Dat is geen opmer king bedoeld om zichzelf in slaap te sussen en evemin een kreet om aan te geven, dat David zichzelf zo ver heeft „opgevijzeld", dat de onveiligheid, waarmee hij elke dag wordt geconfronteerd, geen in druk meer op hem maakt. Het is een belijdenis, dat het veilige wo nen geen menselijke prestatie is, maar een gunst van God. Het is ook een getuigenis, dat een mens zich, misschien middenin de onvei ligheid en in een onbeschermd bestaan, toch veilig kan weten bij God, opgenomen in Zijn bescherming, geborgen in Zijn vaderarmen. Dit weten veilig te zijn bij God staat hoe vreemd het ook moge klinken los van die dagelijkse bedreigingen. Het is van een ande re orde. Wc lezen vandaag Johannes 12 vers 37 tot 50 (Van onze kerkredactie) VOORBURG Gereformeerden mogen dan, blijkens een „vol treffer-advertentie", niet op een paar gulden kijken, de werkelijk heid is heel anders. Nauwelijks 40 procent van de leden dezer kerken draagt op enigszins verantwoorde wijze bij voor de kerke lijke huishouding. En een nog veel lager percentage „kijkt daarbij inderdaad niet op een paar gulden". Geref. Kerk Briissl bestaat 75 jaar BRUSSEL In een speciale d heeft de gereformeerde kerk Brussel haar 75-jarig bestaan bi dacht. De plaatselijke predikant drs. Noomen preekte over Hebrei 12 22 - 24. Er waren afgevaardigd van zusterkerken, de heer D. van R (Leidschendam) namens de deputat voor de evangelisatie in België, ot predikanten ds. D. J. Couvée (Utred en ds. E. H. Nagel (Amsterdam) oud-predikant ds. mr. B. C. Carp vertegenwoordiger van de Hervoi de Kerk van België. Brussel is de oudste gereforme de kerk in België. SNEEK In de leeftijd van bijna zestig jaar is gisteren in het zieken huis Delf zicht in Delfzijl overleden ds. S. J. Zijlst5a, baptisten predikant. ds. S. J. Zijlstra, baptisten predikant, opleiding in Brussel, waarna hij in 1939 voorganger werd van de Ge meente van gedoopte christenen in Hengelo (O.). In 1949 verbond hij zich aan de Baptisten Gemeente in Eindhoven, welke gemeente hij twintig jaar dien de. Sinds 1966 stond hij in Delfzijl. Ds. Zijlstra nam in de Baptisten GEmeenten een vooraanstaande plaats in. Vele jaren had hij zitting in de besturende commissie van de Unie, terwijl hij ook deel uitmaakte van de commissie voor de opleiding van voorgangers. Ook buiten eigen kring genoot ds. Zijlstra bekendheid. De laatste jaren was hij redacteur van het tijdschrift Het Zoeklicht. In vele Maranatha- conferenties trad hij als spreker op. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Nu de Gerefor meerde Kerken lid geworden zijn van de Wereldraad van Kerken, zullen ze ook goed moeten laten merken, dat ze er bijgekomen zijn, door het op te nemen voor de vervolgde christenen in Oost-Europa. Dit zeggen enkele gereformeerden uit Amsterdam in een open brief aan alle kerkeraden. Zij menen, dat de Wereldraad niet voldoende aandacht besteed aan „het lijden van Gods kin deren (onze broeders en zusters), die om het geloof achter het IJzeren Gor dijn keihard vervolgd worden." Zij verwijten de Wereldraad verder ver keerde berichtgeving. De Russen in de Wereldraad ..moe ten weten wat ze aan ons hebben en zullen een gedegen antwoord moeten geven op de vragen naar de vrijheid en welstand van mede-christenen." Ook moeten zij het mogelijk maken, dat teams uit het westen worden toe gelaten, om mét de klagers te spreken. Invul-puzzel Vul horizontaal In: 1. bitter vocht, 2. hoopje drogend hooi, 3. teken in de die renriem. 4. zuidvrucht, 5. organische verbinding. 6. soepel, 7. plaat van een handpers. 8. opening van een fuik, 9. aalgeer. 10. zeehond. Bij juiste oplossing vormen de begin letters de naam van een tandeloos zoog dier. OPLOSSING VORIGE PUZZEL L fiets, 2. toren. 3. baret. 4. morel, 5. Budel. 6. taart, 7. kraam, 8. paard. 9. spons, 10. Sneek. 11. troep. 12. rebel. 13. treek. FOREL- BA ARS-SNOEK. In veel gemeenten is men gedwon gen activiteiten in te krimpen. Men gaat over tot het afstoten van "on rendabele" kerkgebouwen en het niet meer uitbrengen van een beroep in een vacature. Terwijl deze ontwikkeling plaatse lijk valt waar te nemen, aldus de heer L. Vuyk te Voorburg in Admini stratie en Beheer, het "vakblad" voor gereformeerde commissies van beheer in ons land, zien we provinciaal en landelijk en nu kennelijk ook inter kerkelijk een geheel andere ontwik keling. Hij doelt met dit laatste op een artikel dat we onlangs op deze pagina plaatsten naar aanleiding van een in terview met ds. N. O. Steenbeek, voorzitter van de plaatselijke Raad van Kerken in Amersfoort, die stelde dat in feite elke raad van kerken een vrijgestelde nodig heeft om naar be horen te kunnen functioneren. Niets meer Maar, aldus de heer Vuyk, wij zijn van mening dat de kerken eenvoudig geen enkele nieuwe verplichting meer kunnen aangaan. Plaatselijk, provin ciaal en landelijk niet. Het pakket verplichtingen gaat namelijk nu al boven de kerkelijke draagkracht uit. Ook de landelijke instanties zullen (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT „Worden wij geleefd?" Dat vroeg men zich af op de, studiedag van de Ne derlandse Christen Vrouwen Bond (NCVB), die gisteren in het Utrechtse Swellengrebelhuis werd gehouden. De socioloog M. R. A. Luijpen, spreker op deze dag, meende van sociologisch standpunt uit, dat „we eigenlijk altijd worden geleefd, maar dat heeft nog niets met manipulatie te maken". Zijn onderwerp was: Mens en ma nipulatie. In zijn omgang met ande deren leert de mens van jongsaf hoe hij zich moet gedragen in de samen leving. Hij kan net zogoed worden genoemd van een geheel als een in dividu. Een mens, die op de wereld komt treft een maatschappij aan. Een individu wordt geboren in een gezin met gewoontes, een eigen taal en een eigen godsdienst enz. Van het indi vidu wordt verwacht,, dat het zich aanpast Eerst in het gezin, later op straat met vriendjes en op school. Spiegel De mens heeft er behpefte aan er bij te horen. Hij zal dus telkens letten op reacties van anderen op zijn ge drag. Steeds in heel zijn leven komt hij in situaties, waar alles van hem wordt verwacht, De omgeving van de mens fungeert als een soort spiegel voor zijn persoonlijkheid. De andere laten ons, dan weer ver huld, dan weer openlijk, merken hoe ze over ons denken, ze controleren ons gedrag. Dit noemt de socioloog sociale controle. Deze sociale controle wordt inge deeld in vier soorten. Ten eerste is er een overdracht van normen, waarden en doeleinden, zoals godsdienst, taal, omgangsvormen en kennis. Door de ze zaken over te dragen aan nieuwe burgers kan wat wij belangrijk vin den blijven bestaan. Bij dit punt illustreerde de spreker, dat een nieuwe generatie als een be dreiging kan worden gezien, want wie garandeert, dat de jongeren zich zullen aanpassen. Een ander pro bleem is, dat hoe ingewikkelder de samenleving Wordt des te ingewik kelder de overdracht van kennis, manieren, geloof enz. wordt. Als tweede onderdeel van de soci ale controlle noemde hij de toepas sing van straffen en beloningen. Dat resulteert soms nog meer in bevredi ging van de brave burger, dan straf voor de ander. Ceremonies Als derde punt van de sociale con trole noemde de spreker de ceremo nies, riten en plechtigheden waar de normen van de groep bevestigd worden en waar men het gevoel gevoel krijgt erbij te horen, bijvoor beeld in de gezamelijke beleving van het geloof. Als vierde en laatste punt noemde hij de zorg, dat de belangrijke po sities in de maartschappij (kerk, poli tiek, verenigingsleven) worden bezet door mensen van wie men kan ver wachten dat ze de voornaamste waarden zullen naleven en bevor deren. "Bijna alle vormen waardoor de mensen bewust en onbewust het groepsleven in stand houden, kan men onder deze vier punten brengen. Misbruik van de kennis omtrent de werking van het groepsleven noemen we manipulatie. Dat is dus het ge bruik maken van beïnvloeding van andere mensen zonder dat ze zich deze invloed bewust zijn, of zonder dat ze de bedoeling van de beïnvloe- der kennen", aldus de heer Luijpen. 'sMiddags werd naar aanleiding van het onderwerp gediscussieerd en werden er rollenspelen opge voerd. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Het nieuwste con flict van ds. G. Toornvliet komt voor de rechtbank. De heer C. W. J. van Gent te Amsterdam, voorzitter van de stichting „Een Woord voor de wereld", en zijn echtgenote mevrouw F. van Gent-Bertels hebben de radiopredi kant gedagvaard wegens aanranding van eer en goede naam. Zij eisen elk een symbolische scha devergoeding van honderd gulden. De zaak zal vrijdag 4 december voor de kantonrechter te Haarlem worden behandeld, i In het gisteren verschenen nummer I van het maandblad „Contact met onze luisteraars" schreef ds. Toorn vliet aan het adres van de heer Van Gent onder meer: „U hebt uw positie helaas niet gebruikt voor de opbouw en voortgang van het werk. U werd daarin zeer gehandicapt door uw vrouw." „En de radiopredikant maar preken en werken en anderzijds werd de zaak ondermijnd." „..bent u alle krachten gaan bun delen om de rkdiopredikant, die van de kerken geen salaris of wachtgeld meer krijgL. te plunderen." „Dat zovelen in zo korte tijd met de heer Van Gent meegaan is een zaak van psychische infectie, die als een besmettelijke ziekte om zich heen heeft gegrepen. Er zijn inmiddels mensen ingekapseld, die het niet meer zien en zich blindelings laten mee voeren (Rattenvanger van Hameln)". VATICAANSTAD Het Is nu de finitief bekend, dat paus Paulus het rampgebied in Oost-Pakistan zal aan doen en wel op donderdag, waar hij 's-avonds kwart over acht Nederland se tijd zal aankomen in de stad Dacca. Hij zal een uur blijven. Daarna maakt hij een reis door het Verre Oosten. Op 5 december wordt hij ln Rome terugverwacht bedacht moeten zijn op inkrimping der verplichtingen. Want de daling van de koopkracht van de gulden woekert voort en te vrezen valt dat ook de afnemende belangstelling voor kerkelijke activiteiten voorlopig niet tot staan zal komen. De heer Vuyk pleit dan voor een landelijk overlegorgaan dat tot taak krijgt te zorgen voor een betere "planning" van landelijk te voeren acties, iets wat plaatselijk, veelal met gunstiger resultaten, is gerealiseerd. Aan het huidige "systeem" moet in elk geval een einde komen, anders lijdt elke poging tot sanering van plaatselijke kerkelijke financiën (me de) schipbreuk door verplichtingen die voortvloeien uit uitdijende lande lijke activiteiten. Raden van Kerken Tenslotte gaat de schrijver dan nog in op "de vrijgestelde die elke Raad van Kerken nodig heeft". Hij zegt o.m.: Uiteraard zou het uiterst com fortabel zijn als voor deze taak een vrijgestelde zou kunnen worden aan getrokken. Niemand hoeft er zich dan verder voor in te zetten. Maar het kan eenvoudig niet. Zou het eigenlijk niet veel logischer zijn om voor deze taak voor kortere of langere termijn een der plaatse lijke predikanten vrij te stellen? Deze predikanten hebben de hele ontwik keling naar het tot stand komen van de plaatselijke Raad van Kerk mee gemaakt. Ze hoeven zich niet meer in te werken. Ze kennen alle betrokke nen persoonlijk; ze weten waar de gevoeligheden liggen en ga zo maar door. En iemand van buitenaf zal toch ten minste een jaar nodig heb ben om zich dit allemaal eigen te ma ken. Vervangen Voor de collegae-predlkanten zal het geen onoverkomelijk bezwaar zijn UTRECHT Het dagelijks bestuur van de koninklijke Nederlandse maatschappij tot bevordering der ge neeskunde heeft gisteren verklaard, dat de maatschappij verdere uitbrei ding van de fluoridering van het drinkwater noodzakelijk acht. De maatschappij betuigt haar ad hesie met de resolutie die vorige week met algemene stemmen is aan genomen op de algemene vergadering van de Nederlandse maatschappij tot bevordering der tandheelkunde. Daarin werd geconcludeerd, dat snel le invoering van drinkwaterfluoride- ring een volksgezondheidsbelang van de eerste orde is. De maatschappij geneeskunst heeft ln 1966 al uitgesproken, dat tegen fluoridering van het drinkwater géén bezwaar bestaat Ze .achtte het ge wenst, haar standpunt aan te passen aan de onderzoekingen en publikaties van de afgelopen jaren. Het stand punt is nu, dat fluoridering van drinkwater een medisch verant woorde maatregel is. NED. HERV. KERK Beroepen te Oosterwolde (Gld.) toez.: G. v. Estrik te Genemuiden. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Kralingen (vac. H. Vollenhoven): P. Melse te Boechout (België). Bedankt voor Schoonebeek: H. Veenstra te Urk. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Enschede-west: P. op den Velde te Zierikzee. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Slikkerveer: Chr. v. d. Poel te Yerseke. „Onrendabele" kerkgebouwen worden afgestoten en voor an dere doeleinden gebezigd. Zoals hier: een supermarkt voor alle dag, waar je ook kleding kunt kopen. hun vrijgestelde collega enkele maan den te vervangen. Als dit in toerbeurt tussen de kerken uitgevoerd wordt draagt iedere kerkhiervan tijdelijk het ongemak zonder dat de financiële verplichtingen worden uitgebreid. Bovendien, zo besluit de heer Vuyk, heeft men het voordeel dat men zich een duidelijker beeld kan vormen van de taak van deze nieuwe functio naris, terwijl die taak nu nog slechts vaag valt te omschrijven. (Van onze kerkredactie) LONDEN De evangelist Billy Graham heeft verklaard te overwe gen naar Noord-Ierland te gaan om daar een. evangelisatie-actie te hou den. Hij heeft namelijk verzoeken dienaangaande van protestantse lei ders aldaar gekregen. Maar ik ga niet, zo voegde hij eraan toe, als er verdere misverstanden het gevolg van zouden zijn. Overigens houdt Graham rekening met de nodige oppositie als hij zou gaan. Paisley zelf heeft immers een boek tegen Graham geschreven, wéarin hij onder meer zegt dat de evangelist een afgezant van de paqs ?ou zijn. Mocht het besluit vallen naar Noord-Ierland te gaan dan zal dat pas in het voorjaar van 1972 kunnen zijn, omdat Graham tot die tijd is „volgeboekt". Graham zei nog hij is nu 52 te verwachten zijn activiteiten hooguit tot zijn 60-ste jaar vol te kunnen houden. Het werk put hem bijzonder uit De mensen verwachten steeds dat ik overal antwoorden op kan geven. Maar dat kan ik niet. Het enige wat wij (Graham en zijn medewerkers - red.) kunnen doen is een kleine bijdrage te leveren om de mensen tot God te brengen en te plei ten voor meer liefde en eenheid, zo zei hij. Project van paus Paulus start in 1971 lEl et i m c Dringt direct door tot aan de haard van de pijn Heumatische pijnen, spit, zenuwpijnen, jverstuikingen, stijve nek en ledematen niets werkt sneller, niets werkt aangenamer ter verlichting van pijn dan Algesal-balscm. Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt Algesal diep op de weefsels in tot aan de haard van de pijn (zonder oppervlakkige warmtesensatie of irritatie van de huid te veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend weefsels en spieren tot in de gewrichten. Reumatische pijnen en stijfheid maken spoedig plaats voor een durend gevoel van verlichting en welbehagen. Wacht niet tot de pijn uitbreekt! Zorgt dat U thuis altijd een tube Algesal bij de hand hebt om zodra het nodig is de pijn te verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog. Van onze kerkredactie) JERUZALEM De bouw van het door paus Paulus geëntameer de internationale oecumenische instituut op de weg van Jeruzalem naar Bethlehem maakt zichtbaar vorderingen. Reeds van ver is het op een domi nerende heuvel gelegen complex te herkennen. Het stuk grond behoorde vroeger aan de Maltezer Ridders. Een oude koetspoort met een toren staat er nog. Daarachter is echter alles0 nieuw. Rechts springt de bibliotheek in het oog. Recht-vooruit is een woongele genheid met eetmaal en link? het „klooster" met een klefcie zaal. Het is de bedoeling, dat later nog een groot auditorium en een voor alle confes sies gedachte kerk gebouwd zullen worden. Voorlopig ontbreekt het geld. Het internationale curatorium telt 29 leden: elf protestanten, negen rooms-katholieken, acht leden van verschillende oosterse kerken en een oud-katholiek. Men verwacht het „internationale instituut voor hogere theologische studies" in september 1971 in te kun nen wijden. De bibliotheek zal echter dit jaar nog in gebruik worden geno men. Hereniging Begin januari beginnen zes monni ken uit de benedictijnerabdij Mont- serrat in Spanje de boeken en tijd schriften te katalogiseren. Als basis voor de bibliotheek is de boekerij van het collegium van het Heilige Kruis in Rome verworven. De bibliotheek ij"'"' 0I1H zal zo snel mogelijk op 100.000 t den "worden gebracht. Het instituut wil het ontstaan en ontwikkeling van de verschilleo ifwc christelijke tradities onderzoeh i- Door Intensieve bestudering van I hoe en waarom van de in de loop eeuwen opgetreden spanningen scheuringen verwacht men zingen te kunnen vinden voor de gelijkheden van hereniging. Geschiedenis, sociologie en wetenschappen zullen benut v om de niet-theologische facto onderzoeken. Rector van het instituut is de prof. Charles Möller. Speciale thema's voor de twee jaar zijn „verscheidenhe eenheid in opvatting van de sing" en „de betekenis van Jen voor de ontwikkeling en de tr van het christendom." Steekproef derde klas mavo BREDA Het informatieblad voor het bisdom Breda „Overweg" heeft een steekproef gepubliceerd, gehouden onder de leerlingen van een derde klas mavo in Zundert. De kinderen werd gevraagd, of zij de betekenis wisten van een aantal typische woorden, die in de Rooms-Katholieke Kerk gebruikt worden. Hier zijn een paar antwoorden: celibaat: jaarlijkse bijeenkomst van paus en kardinalen 't allerheiligste: de pastoor diaken: een oude missionaris deken: het hoofd van de pastoor eucharistie: een plaats achter de kerk brevier: bier van de paters kazuifel: overgooier van de pastoor curie: soort school waar je voor pastoor kunt leren UTRECHT Het bestuur van de landelijke stichting sociaal en diako naal jaar heeft minister Den Toom (defencie) gevraagd, om gewetensbe zwaarden in staat te stellen een ver vangende dienstplicht te vervullen binnen het Sociaal en Diakonaal Jaar. Het ministerie voelt hier niet veel. voor, omdat aan verdere uitbreiding van werkobjecten op medisch-psychi- atrisch en sociaal gebied geen behoef te zou bestaan. Het bestuur van de stichting wijst op het vormend karakter van dit werk. De praktijk wijst uit, dat de deelnemers niet alleen een beter maatschappelijk inzicht krijgen, maar ook een betere aansluiting bij de maatschappij. AMSTERDAM De algemene stu dentenvereniging Amsterdam (ASva) heeft gisteravond in de hoofdstad besloten een actieve boycot te begin nen tegen de verkiezing voor „Verin- ga-raden" indien deze structuur aan de universiteit van Amsterdam wordt opgelegd. Vandaag heeft de Asva gedemon streerd om de gemeenteraad tot ver zet te brengen tegen de eis van mi nister Veringa dat de gemeenteraad aan een aantal voorwaarden zou moeten voldoen alvorens de minister tot overleg zou willen overgaan. Voorts verklaart de studentenver eniging zich solidair met de Neerlan dici die hebben gedreigd met onder- wij sstaking. Twintig Griekse vrouwen die we gens activiteit tegen hun regering ge vangen zitten hebben in een brief aan de VN gezegd dat velen van hen tij dens politieverhoor zijn gemarteld. De meeste vrouwen zijn volgens de brief ernstig ziek. Verzoeken om vrij lating om gezondheidsredenen zijn door de krijgsraad afgewezen. Baby Laat er nu toch weer een baby komst zijn in het gezin van Ajax-speler! Dat betekent dus v££n" u over enkele dagen weer tweern ,y achtereen ruimte te moeten ma!|n j, voor een kleine en een grote %0c met tekst. Als nu de NOS-televisie weer de primeur niet afsnoept, (ky dit te voorkomen zou de woning *iat het .verwachtend" paar dag nmi nacht kunnen worden geschadui *egi Misschien zou dit er toe kunnen 1 den dat de verslaggever er iets clusiefs en pikants uit weet te i pen. Enfin, u bent vast geïnformei ckii DEN HAAG Joh. A. Zwifslud T uniekpak Ik las dat een hoofd van een sch( 'fn een kind verboden had met een niekpak in de klas te komen. Ev ft later kwamen op de televisie de e "Jkï ste vreselijke beelden uit Pakist j®?J waar duizenden omkwamen dor #*'J natuurramp. *taa Hoe is het in de wereld mogeli roe dat iemand zich druk rrfaakt of8n: zo'n bagatel, terwijl er zulke oe 8aai zettende dingen in de wereld beuren. DEN HAAG lier A. van D Minister Bakker d Ik heb me geërgerd aan de ie die aanvallen op minister Bakker, Ver net uit Zuid-Afrika is teruggekee toni Enkele ervaringen tijdens mijn v min blijf daar ik was er langer dan leid minister geef ik door. Elke morgen werd ik gewekt d uit een schattig driejarig nikkertje, eltehi dochtertje van het dienstmeii niel Mijn schoonzuster had het die Kerf dagen met drie gasten bijzom de, druk. Zij had het dienstmeisje der vraagd, te komen helpen. Dat wil ovc ze, als ze haar dochtertje maar o »nd mocht brengen. Voor haar lag Ier zelfs een grote pop onder de ker i boom. kin Ik verwijs naar de „open br»bar aan Gericke" in uw blad van enkd®ei dagen geleden, waarin staat dat eisoo hoger percentage niet-blanke kim vet ren sterft aan ondervoeding enz. dien blanke. Dit is niet een gevolg vime de werk-politiek, zoals daar sta dei maar van de mindere zorg die a nö< deze kinderen wordt besteed omd J®" de meeste geen vader hebben. J,e In vertrouwen vroeg ik aan e bantoe-bestuursambtenaar (bev<* N onderwijzer en met nog meer dip on ma's): Zoudt u het land zelf kuna besturen? Hij gaf dit voorbe( *n thuis vragen mijn kinderen mij 1 de: zij dit of dat moeten doen. Zo is°P ze houding ook tegenover de blari Nergens heb ik met Kerstmis Nieuwjaar zoveel dansende en v: lijke mensen op de hoeken van 1 straten en op de pleinen gezien ko daar. SASSENHEIM mevr. J. M. H. Koning-Bijl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2