Oecumenisch vormingswerk in Haagse binnenstad Hakker Dr. J.J. Buskes: oecumene betekent intercommunie Hulp Pakistan op gang komt Een woord voor vandaag ORIËNTATIE GEEN OEVERLOOS GEPRAAT Voorzitter NEV treedt af Autoraces in Israël Voor geesteszwakke kind tientallen miljoenen nodig Autorace toch afgelast op sabbat toegestaan Stichting voor ongeboren kind opgericht Vandaag KLM toestel vertrokker R.K. Kerk in VS 160 miljard gulden VOORAL JONGEREN MOETEN HET „DOEN" Korter wachtef aan stations BEROEPINGSWERI ZATERDAG 21 NOVEMBER Ij |WE In de vierde Psalm zegt David dit: Velen zeggen: Wie zal ons het goede doen zien?" Dat was toen, en nu zeggen wij het David hart grondig na: Wie zal ons het goede doen zien? Het goede: een in alle opzichten gelukkig leven, een onbezorgd bestaan, geen rampen in de wereld en in ons leven, geen verrassingen, die een streep halen door onze rekening en onze keurig in elkaar geknutselde plannen. Wie zal ons het goede doen zien? Wij vergissen ons elke dag weer in elkaar en als wij mochten denken, dat onze beste vriend of de mensen, voor wie wij respect hebben, ons dat goede zullen tonen, komen wij vroeg of laat tot de ontdekking, dat ons vertrouwen wordt beschaamd. En als wij proberen, helemaal op onszelf, zonder ons van anderen iets aan te trekken, het goede te zoeken, bemerken wij, dat onze krachten, ons verstand, onze kundigheden zeer beperkt zijn. En ten slotte is onze conclusie: er is niemand, die ons het goe de kan doen zien. David voegt echter aan de door hem geciteerde vraag onmiddellijk dit toe: Verhef over ons het licht van Uw aan schijn, o Here!" We lezen vandaag: Johannes 11 vers 28 - 44. We lezen morgen: Johannes 11 vers 45 57. W. P. TEN KATE ....verdieping.... (Vervolg van pagina 1) De minister ontkende in Zuid-Afri- ka de indruk te hebben gewekt dat de Nederlandse regering zich niets van de oppositie had aangetrokken, toen zij reeds in de openbare discus sie kwam. Ook zei hij dat hij zijn gastheren voortdurend had voorge houden welk standpunt Den Haag in neemt ten aanzien van de apartheids gedachten. Lang weidde minister Bakker uit over een bezoek aan Transkei, waar hij met premies Matansima had ge sproken. De laatste had een nogal felle toespraak gehouden over het on begrip, dat volgens hem in de we reld heerste over de gescheiden ont- wikelingen van blank en zwart. De Nederlandse minister had zich op de beklaagdenbank voelen ziten en had gemeend te moeten repliceren. „Ik heb hem toen gezegd," aldus de minister, „dat de Nederlandse re gering niet instemt met het beginsel van apartheid. Wij zijn voorstanders van dezelfde waardigheden en de zelfde mogelijkh>«!cn voor het zelf bestuur". „De beste verdedigers van het apartheidsbeleid", zo had hij er nog aan toegevoegd, „zijn niet de blanken maar de zwarten. U moet trachten anderen van uw standpunt te over tuigen". ^fen aanzien van Transkei zou mi nister Bakker duidelijk twijfel hebben uitgesproken over de conceptie van de zelfstandigheid daar. Hij had bij voorbeeld kunnen constateren dat de werkgelegenheid te enen male onvol doende is. Het enige waardeoordeel, dat hij uitgesproken had, betrof de ontwikke ling op het gebied van het onderwijs. De verslaggever, die hem in Durban had geïnterviewd, zou hem totaal ver keerd begrepen hebben, doch helaas was de minister er niet in geslaagd het betreffende bandje te bemachti gen om het bewijs van zijn „onschuld" te leveren. De bewindsman verklaarde nog met een groot aantal mensen te hebben gesproken, onder wie parlementa riërs, professoren, kleurlingen, rege ringsvertegenwoordigers en leden van de oppositie. Zjjn algemene indruk was dat in Zuld-Afrika de geesten in beweging >Un gekomen en dat de stemmingen niet langer onwrikbaar zijn. Van een toegespitst isolement kon dan ook geen heil worden verwacht. Wel zag minister Bakker grote voordelen in het voorzetten van de dialoog. (Zie ook elders in dit blad) ROTTERDAM De voorzitter van het Nationaal Evangelisch Verbond, dr. P. Siebesma, is met het oog op zijn leeftijd afgetreden. Tot waarne mend voorzitter is benoemd de heer H. Lan geveld. Op de komende ledenvergadering zal in de vacature worden voorzien. MONSTER De bouw van 7 paviljoens, een zusterhuis, een keukengebouw met een perso- neelseetzaal en uitbreiding van het medisch centrum voor moto rische thérapie met een zwem bad en een afdeling fysiothera pie op de zwakzinnigen-inrich ting 's-Heeren Loo-Lozenoord te Ermelo vergt 27 miljoen. Voor de aankoop van 5 eenge zinswoningen te Monster voor huisvesting van verplegend per soneel van het Westerhonk te Monster is 400.000 nodig. De uitbreiding van „De Ederhorst" te Ede. observatiecentrum voor zwakzinnigen, vergt 6 miljoen gul den meer dan twee jaar geleden werd geraamd. Dit zijn enkele punten uit het jaar verslag van de vereniging tot op voeding en verpleging van geestes zwakke kinderen, die gisteren in het Westerhonk te Monster de jaarver gadering hield. De totale investering voor nieuwbouw of vervanging van oude gebouwen overschrijdt de f 200 min. Voorzitter J. Oldenhof zei dat de bouwplannen voor de nieuwe stich ting „Groot Emous" te Ermelo ter goedkeuring aan de minister zijn ge zonden. Het bestuur werd uitgebreid met de heer H. J. van der Zee, architect te Hilversum. De heer A. H. v. d. Nadort is per 1 januari benoemd tot algemeen secretaris te Amersfoort. In totaal heeft de vereniging waar onder o.m. ressorteren „Het West er- (Van een onzer medewerkers) JERUZALEM JERUZALEM De autoraces van Ashkclon zyn 24 uur uitgesteld. De organisatoren hebben op het laatste nippertje hiertoe besloten, na dat reeds vele bussen orthodoxe jo den Ashkelon binnengestroomd wa ren voor protestdémonstraties. Burgemeester Oven Ben Ami be werkte een compromis. Orthodoxe groepen zullen de organisatoren van dc Grand Prix schadeloos stellen. Zondag is in Israel een werkdag, zo dat veel minder mensen zullen kun- I nen kijken. I geste van de Ashkelon'van Ashkelon afkomstig! Auto Club. om een pauze is van twee Duitsers, van tweemaal twintig ml- I nuten in te lassen om een „„uw-* 1 bezoek aan de synagoge Vandaag, op de sabbat,, mogeHjk te maken heb_ zouden in Ashkelon de ben zjj zoais te verwach- eerste autoraces in Is raël worden gehouden, tot groot ongenoegen van de orthodoxe jo den. ten was, geen genomen. iHet tweede argument is dat van autora ces een slechte invloed zal uitgaan. „Zij zullen I wild en gevaarlijk rijden stimuleren. Daarvan heb- Protest Rabbijn Zwi MarkowitZ j Suriname heeft de orthodoxe joden i aangespoord, om met dui- j zenden naar Ashkelon te' komen en de racebaan honk" te Monster en de Van den Bergh-stichting te Noordwijk, 5600 verpleegden bij een personeelsbezet ting van 2800 k 3000 medewerkers. Dr. J. P. Boomsma, geneesheer- directeur van het Westerhonk hield met medewerking van mevr. drs. D. Timmers-Huigens, pedagoge, een cau serie over de opzet van het werk by „Het Westerhonk". Mevrouw Timmers legde de na druk op de opvoeding en de active ring van het geesteszwakke kind en bepleitte een georganiseerde oplei ding tot pedagogisch assistent(e). AMSTERDAM De stichting „on geboren Kind", op 30 oktober opge richt, beschouwt het eerste vruchtbe ginsel in de buik van de moeder als een kleine mens, die alle recht heeft op leven. Ingrijpen als abortus provo- catus veroordeelt de stichting als ge welddadig en zij gaat de rechten van de ongeborene beschermen. Dit heeft de stichting vrijdagmid dag tijdens een persconferentie in Amsterdam meegedeeld. Volgens een woordvoerder neemt de stichting een anti-autoritaire houding aan, waar mee zij wil aangeven dat een autori taire beslissing als ingrijpen in onge boren leven niet in haar kraam te pas komt. Als alternatief voor „dit stuk cyni sche mensenvernietiging" wil men ko men tot een „meer genuanceerde" op lossing. In Rotterdam, waar de stichting haar eerste stappen heeft gedaan, be staat een telefoonnummer waar men inlichtingen kan krijgen en om hulp kan vragen. In de toekomst gaat de stichting „ongeboren kind" steun ver lenen aan ongehuwde moeders, moe ders die in verwachting zijn van een ongewenst kind en kinderen opvan gen, die tegen de wil van de moeder zijn geboren. Als «een van haar taken ziet de stichting het optreden tegen wat zij noemt „malafide aborteurs". Voorlo pig hoopt men op financiële steun in de vorm van giften en subsidies. Prof. dr. W. P. Plate, prof. dr. .J L. Mastboom, prof. dr. J. .J G. Prick, dr. M A. van Dongen, F. S. Dohmen en vele andere Nederlandse gynaecolo gen, artsen, psychologen, internisten, psychiaters en geestelijken (.totaal 61 personen) hebben zich achter de doel einden van de stichting gesteld (Se cretariaat Chr. Huygenstraat -27, Zeist). KWEEKSCHOOL TOCH GESTART PARAMARIBO De nieuwe oecu menische kweekschool van Suriname 1 is deze maand van start gegaan. j Het zag er een half jaar geleden naar uit, dat dit van het jaar niet i meer mogelijk zou zijn, wegens ge- brek aan leraren. Een snelle wer- i vingsactie van wika Th. J. Rijks van het. Zeister Zendingsgenootschap, on der meer in Het Kwartet, bracht zo- l veel reacties, dat ook voor volgend jaar al leraren konden worden ge vonden, als er weer nieuwe klassen bijkomen. Ook konden als gevolg van deze actie leraren worden aangetrok ken voor het openbaar onderwijs In (door Dammis de Geus) DEN HAAG „Het valt niet mee de mensen warm te krijgen voor gespreksbijeenkomsten over verschillende thema's. De re spons voor de cursusgroep „Le ven en dood" die pastor F. J. M. Pinkster (r.k.) en ik hebbon ge leid was echter zonder meer goed. Op de eerste bijeenkomst waar uitsluitend jonge mensen aanwezig waren stelden we de vraag waarom zij zich hadden opgegeven. Dan bleek dat zij op de een of andere wijze in hun lev enmet de dood waren gecon fronteerd geweest." Ds. W. P. ten Kate, hervormd pre dikant, geeft zijn visie op het oecume nisch initiatief van een aantal pasto res en leken in en rond de Haagse city dat vorig jaar onder de titel Oriëntatie van start ging. Dit vor- mingswerk-nieuwe-stijl sloeg bijzon der aan. Vijf of zes avonden on geveer om de drie weken kwam iedere groep van hooguit vijftien per sonen bij een van de deelnemers thuis samen. Dank zij deskundige informatie en begeleiding door ervaren groepslei ders mondden de bijeenkomsten niet uit in oeverloos gepraat. Er bleek daadwerkelijk behoefte aan „omscho ling". Zoekend hielp men elkaar bij het vorm geven van ieders persoon lijk en gemeenschappelijk leven. Om wrat thema's te noemen: De stad van de ment, Gesprekstechniek, Het jon ge gezin, Niet langer gemengd. Ds. Ten Kate, die er voorstander van is het aantal gespreksgroepen uit te breiden, noemt het belangrijk dat de deelnemers gespreksstof kunnen aandragen. Met de inleiders kwam men tot een verdieping van de the ma's. Zinvol Ds. D. A. Cazemier, hervormd pre dikant, had met de deelnemers aan de cursusgroep „Niet langer gemengd" een zinvolle discussie. Men ontdekte dingen waarbij men nooit stil had gestaan. „Het gebeurt nog veel te weinig dat mensen uit verschillende kerken elkaar ontmoeten. Als je je zelf thuis voelt bij de ander is er een uitstekende basis voor een gesprek", aldus ds. Cazemier. Werd bij de eerste Oriëntatie-ge- sprekken een leeftijdsgrens van 35 jaar gesteld, in de nieuwe serie die na Sinterklaas met veertien groepen begint kan iedereen die er belangstel ling voor heeft deelnemen. Al pratend en overleggend zijn deze veertien „wegwijzers" uitgezgt door een programmaraad, waarin ds. Ten Kate, ds. G. Vesseur (gerefor meerd predikant), drs. A. Grimberg (socioloog), drs. A. Jacobs (psycho loog) en pastoor Pinxter (r.k.) zitting hadden. Geen drempel Pater G. Kljjn die met drs. Grim berg „Oriëntatie" coördineert, is van mening dat dit alles geen instituut is met een drempel waar veel mensen toch niet overheen durven. Wanneer een groepje personen el kaar heeft leren kennen is het veel leuker en gezelliger, wanneer de be gonnen ontmoeting verder bij iemand thuis geschiedt. „In een huiskamer gebeurt meer tussen 'mensen dan in een koud en ongezellig zaaltje, maar het zal ook wel eens wenselijk zijn erop uit te trekken naar een wijkgebouw, een gemeentelijke instantie of een stads wijk". Pater Klijn behandelde met de deel nemers aan de eerste „Oriëntatie" de gesprekstechniek. „Het is moeilijk voor veel mensen om een gesprek te voeren. De discussie heeft zelcer goe de resultaten gehad." Bijkomen Pater A. Grimsberg onderstreept dat er behoefte bestaat bij de men sen om bij te komen op allerlei ge bied. „Dat merk je steeds uit de con tacten met de mensen. Bij de dis cussiegroep „De stad van de mens" brachten de deelnemers zelf vragen naar voren, waaruit bleek dat er nog al wat mis is met de communicatie in de wijken. Over een saneringsplan bleek zoveel ongerustheid te bestaan dat wij niemand van de dienst stads ontwikkeling van de gemeente Den Pater drs. A. Grimberg (socio loog) - links - en pater G. Klijn, beiden coördinator van Oriëntatie Haag hebben uitgenodigd daar iets over te vertellen". Voorzichtig probeert hij de balans op te maken van de eerste „Oriën tatie". „We hebben geïnventariseerd en kunnen peilen met welke proble men men zit In de komende serie gesprekken worden dezelfde thema's behandeld als bij de eerste „Oriën tatie" om deze nog meer uit te die pen en te kunnen overdenken. Uiter aard hebben wij ook nieuwe stof aan gedragen". Omdat gebleken is dat enkelen bui ten de binnenstad belangstelling toonden voor de cursusgroepen stel len de organisatoren deze nu open voor alle Hagenaars. De kosten be dragen 7,50 per persoon, 12,50 per echtpaar. Men kan Inschrijven op de volgende gespreksgroepen: stad en mens, gezin en samenleving, militaire dienst, gesprekstechniek, meebestu ren, meesturen, werk aan de wereld, wie is de vreemdeling?, is leven het einde?, kritisch kranten lezen, naar een nieuwe kerk, wat nog geloven?, opvoeden tot geloof, over bidden ge sproken, bijbel: wat voor boek? De inschrijving staat open tot 25 november. Inlichtingen'bij: mevrouw M. van der Lee-Linckens, 2e De Rie- merstraat 178, Den Haag (tel. na 18 uur: 33.14.39). MT p iar De Belgische protestantse voor de betrekkingen tussen jodi dom en christendom heeft tot secfc, taris benoemd ds. G. F. Willems, dikant van de protestantse kerk Aalst. Hij volgt ds. W. H. Zuidi gereformeerd predikant te Brussel, die aan de raad verbonden blijft tl DEN HAAG Van Schiphol is vandaag een KLM-toestel naar Karatsji vertrokken met een voorraad babyvoeding voor de slachtoffers van de ramp in Pa kistan. Mórgen vertrekt eveneens een toestel. In totaal wordt zes ton vervoerd. De lading wordt door Pakistaanse luchtvaart maatschappijen verder naar Dac ca gebracht. Zoals bekend, ver trekt dinsdag een door het Rode Kruis gecharterd vrachtvliegtuig naar Dacca met 15000 dekens en 34 ton zuivelprodukten. Het Amerikaanse Rode Kruis stuurt op korte termijn drie militai re toestellen met elk 20 ton goederen uit Helsinki en Londen naar Dacca. WASHINGTON De geheimzinnig heid over de financiën van de Rooms- Katholieke Kerk in de Verenigde Sta ten doet vermoeden, dat ze even machtig is als de grote concerns. Dit staat te lezen in een rapport van de nationale vereniging van le ken. Joseph O'Donogue, directeur van deze vereniging, schat de rijkdom van zijn kerk in de Verenigde Staten op 160 miljard -gulden. Hij verweet de Rooms-Katholieke Kerk, dat deze morgen een collecte houdt om 180 miljoen gulden bijeen te brengen voor de campagne tegen de armoede, „terwijl het duidelijk is, dat de kerk een veelvoud aan bezittingen heeft, die niet voor dit doel gebruikt worden" Het opperste ge- rechtshof wees don-)ben W|J -in dit land al derdag een verzoekmeer dan genoeg", riep van twee inwoners rabbijn Shlomo Gross van het plaatsje af. om geëmotioneerd uit in het a parlement. Nergens ter deze eerste „Grand were]d gebeuren zoveel Prix van Ashkelon te verkeersongelukken als in verbieden. i Israël. Vooral de -jeugd I munt uit in wild en onge- Het eerste argumenti disclplineerd rijden, van de tegenstanders is. Tot overmaat van emo-irim' dat de races op de sabbat) ties werd ook nog bekend, lem, zijnd stuk snelweg) te be-1 zetten om er een bidstond te houden. Op hun beurt kondig den jongeren uit de ki- boetsiem in de buurt aan, dat zij zouden zorgen voor een „schone race baan", zodat de wedstrij den zouden kunnen door gaan. In Ashkelon hangen posters met de tekst „Ashkelon is een vrije stad en geen Mea Shea- (de wijk van jeruza- waar zeer veel or- worden gehouden. Met de I dat de idee van de races thodoxe joden wonen). Drs. R. E. V. Stuip gepromoveerd AMSTERDAM Aan de Vrije Universiteit is gisteren drs. R. E. V. Stuip te Amstelveen gepromoveerd tot doctor in de letteren. In zijn proefschrift, voorbereid on der leiding van prof. dr. L. Geschiere, heeft hij een nieuwe uitgave verzorgd van „La Chastelaine de Vergi", een in het oud-Frans geschreven roman van 950 achtlettergrepige verzen. Zijn conclusie is, dat dit anonieme gedicht omstreeks 1240 door een Picardlër moet zijn geschreven. Drs. Stulp (28) is wtenschappelijk medewerker aan het Frans en Occi- taans instituut van de rijksuniversi teit te Utrecht. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Er zit geen schot in de oecumene. Oecume nische experimenten worden aan zoveel voorwaarden en beper kingen gebonden, dat men niet aan de indruk ontkomt, dat de kerken toch, als het er op aan komt, in hun bestaan willen vol harden. Men is vriendelijk en hartelijk voor elkaar, vooral bij officiële gelegenhe den, maar er zijn allerlei verschijnse len, die de stilstand en de verstarring illustreren. Dr. J. J.Buskes die dit schrijft in het kaderblad van het Christelijk jongerenverbond (CJV) Triangel, noemt daarvan als illustre rend voorbeeld het avondmaal. Hij zegt daarover: ik beperk mij tot de protestantse kerken. Inter- commune is tot op dit ogenblik bijna alleen mogelijk, als er eerst een „con sensus" is opgesteld tussen twee ker ken. De Hervormden en de Luthera nen hebben zo'n concensus en dan mag het, terwijl naar mijn overtui ging met het elkaar aanvaarden als christelijke kerken de intercommunie zonder meer „gegeven" is en we aan zo'n concensus geen behoefte hebben. Als er één ding is, waarin de eenheid van de verschillende kerken een wer kelijkheid is, dan is dat het avond maal, maar we zitten al maar te re- denêren, te discussiëren en te theolo giseren. Jongeren Moet dat zo blijven? Antwoord: neen, dat moet en dat mag niet zo blijven! Tweede vraag: kan dat veranderen en kan dat op korte termijn verande ren? Antwoord: dat kan als we de oecu menische beweging jiiet overlaten aan wat ik zonder enige denigratie de kerkelijke autoriteiten noem. We! Daarmee bedoel ik de gewone ge meenteleden en dan denk ik niet het minst aan de jongeren. Ik roep niet op tot een revolutie, zo zegt dr. Buskes, al voel je soms de neiging daartoe in je opkomen en al kun je aan het woord revolutie, ook kerkelijk, wel een bijbelse inhoud ge ven. Maar liever doe ik dat toch niet Wel roep ik op tot vera woorde ex perimenten op het grondvlak en in de plaatselijke gemeenten, waarbij ik dan ook denk aan allerlei activiteiten, die praktisch van aard zijn. Radicaler Die experimenten mogen en moeten een radicaler karakter hebben dan wat ons van hogerhand (wordt toege staan. Ik voer geen pleidooi voor ex perimenten in het wilde weg. ook niet voor het verbreken van het contact tussen grondvlak en top. Wel weiger ik te aanvaarden, dat alleen verant woord Is wat via de officiële instan ties tot stand komt. Dan komt er veel te weinig tot stand. Tegenwoordig spreekt men over een alternatieve oecumene. Dat wil dan zeggen, dat er naast de officiële kerkelijke oecume ne en niet-officiële gemeentelijke oecumene aan het werk gaat. Ik kan het ook zo zeggen, aldus dr. Buskes: behalve het kerkelijke instituut is er ook nog het kerkvolk. Dr. Noordmans zei eens, dat een officiële kerkelijke vergadering eigenlijk geen kerk is. De gemeente is de eigenlijke kerk. Kerkvolk Laat het kerkvolk en vooral het jon ge kerkvolk aan bod komen. En, als de officiële kerkelijke instanties en de kerkelijke autoriteiten er niet aan willen, dan moet het kerkvolk zich eenvoudig laten gelden. Doet het dat niet, dan komen de kerk en de oecu menische bewegingen in een slop te recht. Wie er meer van wil te weten kó men, raadt dr. Buskes aan het waar devolle boek van dr. J. M. van Veen „Hoe lang nog. .God? Appèl tot mes- siaanse katholiciteit" te lezen, een boek van 128 bladzijden, een' uitgave van Bosch en Keuning in samenwer king met het Oecumenisch Aktie Centrum. Het boek eindigt met de vraag: „Hoe lang nog. God moeten wij wachten op de door U toegezegde eenheid van uw kerk en de eenheid van uw kerk en de eenheid van uw mensheid op aarde?" De gemeente zal op deze vraag antwoord moeten ge ven. Volgens een Pakistaanse Rode Kni gedelegeerde in Geneve begint hulpverlening in het rampgebied redelyk op gang te komen. Teams van het Pakistaanse kfl Kruis zijn gisteren met medicamenl voedsel en dekens doorgedrongen! twee streken, waar de nood büq der hoog is. Aan de hulpverlening nemen r nationale Rode Kruisverenigiij deel. De algemene vergadering vanB VN heeft gisteren bij acclamatie C resolutie aangenomen, waarin aanf drongen wordt op grootscheepse i ternationale hulp voor Pakistan. Thant is verzocht maatregelen te n men om de hulp via de VN te coörij neren. In Washington is bekendgemaaj dat de Amerikaanse weersatelliet dienst een week voordat de wen1 u' storm in de Golf van Bengalen ti sloeg, Pakistan daarvoor heeft f ihi waarschuwd. De eerste waarschuw werd op 5 november verstuurd nai kt via een weersatelliet aanwijzingen kregen waren over de op handen zi de storm. Vanaf 7 november werd|gi dagelijks telegrammen gestuurd omvang en plaats van de storm. DEN HAAG Om de Nederland Spoorwegen in staat te stellen reisduur te verkorten door zo mogelijke wachttijden aan de tions, zullen enige wijzigingen wi bi den aangebracht in het algemeen r< lement vervoer, zo heeft de ministi raad vrijdag besloten. Het betreft veranderingen in vervoer van verpakte voorwerp" koffers en voorwerpen als kindera u gens, invalidewagens enz. Korte wachttijden zijn alleen n gelijk ais het vervoer van bepa4 goederen met reizigerstreinen wo beperkt. Voortaan zullen alleen gi deren als medische apparatuur, me cijnen, bloedplasma, dagbladen, fill bloemstukken en levende dieren n met reizigerstreinen vervoerd kunn worden. Om de administratie te eenvoudigen is in plaats van een presbrief. een adreskaart ontworp De rest van de goederen zal zo v mogelijk in nachtelijke goederentr nen worden vervoerd. Voor bromfh sen en fietsen is enige tij dgeleö een aparte regeling ontworpen. Int lidewagens en kinderwagens zullen veel mogelijk worden meegenoni met reizigerstreinen. NED. HERV. KERK Aangenomen naar Sliedrecht (vl L. van Nieuwpoort; 2e ber.), J. Hoed te Meerkerk. Bedankt voor Huizen (6e pred. pt J. Kooien te Werkendam; voor Ko lum, J. M. Snijders te Warmond', Schoonrewoerd, J. van Wier te Nie werkerk aan den IJssel. Emeritaat verleend aan W. B. Ber| ma te Waterlandkerkje en B. te Uithoorn. Eervol ontslag verleend aan M. H. Bartstra te Wirdum, K. E. Eykm4 te Amsterdam, A. Jonkers te Otter» H. H. Nieuwenhuizen te Arnhem 1 F. E. van der Zee te Heemstede. GEREF. KERKEN Beroepen te Rotterdam-Feyeni (tevens voor het werk onder de schi» pers), G. K. Geerds te Keulen. Aangenomen naar Zwartebroek. J J. L. Hoogkamer te Bolnes, die dankt voor Blarikum. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Boskoop, L. HuisnUj te Vlaardingen. Bedankt voor Middelharnis, J. Weststrate te Meliskerke.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2