Herv. Kerk: twee procent ontwikkelingswerk voor KOM OVER DE BRUG V Nederlandse boeken over zending in Amerika hoog genoteerd Ds. F. Nijssen directum van Kerk en Wereld Een woord voor vandaag sprak mot aaptal gedetineerden ZENDING EN WEREEDDTAKONA AT Uw probleem is het onze ur i Pyzzeltioek Drs.A.B.Lam na ongeluk overleden Resolutie tegen^ Zuid-Afrika BEROEPÏNGSWERf De oogst was goed en de boer wist niet waar hij ermee blijven moest. Zijn schuren waren te klein en de aannemer werd besteld om grotere schuren te bouwen. Maar helaas: nog voordat met de bouw werd begonnen, stierf de boer. Het verhaal staat in de Bijbel, in Lucas twaalf, en het wordt door Jezus verteld. Uiteraard met een bedoeling: Jezus zegt namelijk nooit iets „zomaar". Die boer was rijk en zijn overwegingen om tot de bouw van grotere schuren over te gaan waren zo gewoon. Als een zakenman ziet, dat zijn winkels of magazijnen tè klein worden, dan breidt hij toch uit? Dat móg toch zeker? Jezus zegt: die man overlegde bij zichzelf. Hij zal er wel enkele nachten van wakker gelegen hebben: je moet tenslotte toch enige zekerheid hebben, dat de investeringen, die je gaat doen, verantwoord zijn. Ja, dat is zo, maar die boer kwam niet verder dan overleggingen bij zichzelf. Die oogst was van hem: had hij niet ge zaaid en had het hem niet heel wat zweetdroppels gekost om het onkruid eruit te houden? Het is waar, maar uit niets blijkt, dat deze man ook maar iets vérder kwam dan deze opvatting. Hij zag blijk baar die rijke oogst geheel in het horizontale vlak Jezus wil niet zeggen: zo ziet u, zijn dood is de straf daarop. Jezus wil ons laten zien, dat een mens geestelijk dood is, als hij blijft steken in het materiële, als hij niet ziet en erkent de relatie tussen Gód, de Gever, en óns bezit. We lezen vandaag: Johannes 10 vers 11—2L DINSDAG 17 NOVEMBER ld Procureur-generaal IN GEEN GEVAL TEN KOSTE VAN GRONINGEN De procureur-ge neraal van het gerechtshof te Leeu warden, Mr. A. F. Baron van der Feltz, heeft maandagmiddag en -avond een gesprek gehad met een afvaardiging van de gedetineerden in het huis van bewaring te Groningen. Het gesprek werd gehouden naar aanleiding van de brief, die onlangs „namens alle gedetineerden" in het Groninger huLs van bewaring aan mi nister Polak van Justitie is verzonden en waarin geklaagd werd over de rechtspleging in het arrondissement Groningen. In die brief, waarin vooral, het voorarrest iverd bekritiseerd, werd gewag gemaakt van spanningen die tot een uitbarsting zouden kunnen leiden. De procureur-generaal deelde maandagavond mee, dat hij zo spoe dig mogelijk een gesprek zal heb ben met de officier van justitie en de president van de Groninger arrondis sementsrechtbank. Over de inhoud van het gesprek zei Baron von der Feltz geen mededelingen te kunnen doen, evenmin als over eventueel te nemen maatregelen, omdat de grieven eerst onderzocht dienen te worden. Volgens de waarnemend directeur van het huis van bewaring, de heer J. Nijgorg, werd het gesprek van beide zijden positief gevoerd. Volgens hem is er momenteel geen sprake meer van spanningen, zoals veertien dagen geleden. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN De Her vormde Kerk heeft gisteren be sloten om twee procent van haar totale inkomen beschik- baaar te stellen voor de ontwik kelingssamenwerking. Het is de bedoeling dat alle landelijke en plaatselijke kassen in de Her vormde Kerk liefst'nog in 1971 maar uiterlijk in 1972 hiervoor twee procent van hun budget afstaan. Dit wordt een geheel extra bijdra ge, ee.n nieuwe last die, zo werd gis teren op de synode uitdrukkelijk vastgesteld, in geen geval ten koste mag gaan van de bijdragen aan zen ding en werelddiakonaat. Van de opbrengst zal ongeveer 75 Dw brieven worden alle persoonlijk beantwoord en be horen daarom van naam en adres voorzien te z(jn. Ge heimhouding is verzekerd. D gelieve één gulden aan post zegels bii te sluiten. Een se lectie nit de antwoorden pu bliceren we In deze rubriek. Vraag: Mijn zuster bewoont al 34 jaar een buurhuis. Bij het huis is een ingang (slop) van 2 m 35 cm breed, die gezamenlijk wordt ge bruikt (Hiervan behoort 1 meter tot het huis waar mijn zuster woont en de rest tot 'het huis van de buur vrouw, die in eigen 'huis woont. Nu heeft de buurvrouw op de erf- scheiding een gazen heining laten plaatsen. Mag dit na 34 jaar? De bovenstaande toestand 'bestaat al 37 jaar. In het slop heeft de buurvrouw een raam, dat uitziet op de blinde muur van het huis, waar mijn zuster woont Mag dit? Tussen beide erven loopt voorts ook al 37 jaar een strook grond voor gezamenlijk ge bruik. Nu heeft de buurvrouw een beton nen heining geplaatst van 1,75 m hoog, waardoor ze de zon ontneemt aan het tuintje van mijn zuster. Is dit een onrechtmatige daad? Antwoord: Alleen de huisbaas van uw zuster is in staat na te gaan in hoever de plaatsing van beide hei ningen onrechtmatig is. Wend u tot hem of iaat een advocaat de hele toestand nauwkeurig onderzoeken. Of een betonnen heining van 1,75 m geoorloofd is, hangt af van plaatse lijke regelingen. Dit weet men ten gemeentehuize. De zaak van het raam is in elk geval verjaard. Vraag: Wat betekenen de namen Anne Josephine? Antwoord: Dit Is de Franse vorm voor Anna Josephina, beide aan het Hebreeuws ontleend. Anna betekent de lieflijke (oorspronkelijk hulp), Jo- sephipa de toegevoegde. Vraag: Ik heb een hamsterkooi ge maakt. Kan ik die verven? Antwoord: Aan de binnenkant be ter niet. Weliswaar is er niet-vergif- tige verf, maar ook die Is niet goed voor deze knaagdiertjes. Het beste ls de kooi van binnen wit te kalken. Dat kan geen kwaad, mits u geen synthetische witkalk gebruikt. Ladder-puzzel Vul horizontaal In: 1. bureau, "2. le vendig (muz.), 3. aantekening, 4. tok.- kelinstrument, 5. herberg (Ital.), 6. klui- Op de spijlen ontstaat bij juiste op lossing van boven naar beneden gelé zen de naam van een buideldier. Oplossing vorige puzzel Hor. 1. dak, 4. ork. 7. raad. 8. op, 10. oker, 13. la, 14. en, 16. Oka, 17. staar, 19. nor. 20. p-s-, 21. et, 22. tree, 24. Aa. 26. prei, 27. pro, 28. ram. Vert. 2. are. 3. karet, 4. o.d„ 5. k.a, 6. polenta. 9. psalter, 11. ka, 12. dor, 15. nap. 17. Sri. 18. aster, 21. Ee, 23. Ria, 25. A.P., 26. Po. - (Van een onzer medewerkers) DEN HAAG Nederlandse auteurs halen in Amerika de „top tien" van boeken over de zending. Dat blijkt uit reacties van acht Amerikaanse missiologen. Zij stelden op verzoek van het zendings maandblad World Vision Magazine een lijst op van tien boeken die zij ieder die in de zending geïnteresseerd is aanraden te lezen. Een van de acht hoogleraren is de bekende Stephen Neill die op het ogenblik als gasthoogleraar doceert aan de Universiteit van Oost- Afrika in Nairobi, Kenia. De andere zeven docenten zijn minder bekend. Het zijn: prof. dr. W. J. Danker van het lutherse Concordia Seminarie in St. Louis, Missouri; de baptist prof. dr. Cal Guy; de congre- gationalist Charles W. Ranson; David J. Hesselgrave van Trinity College bij Wheaton, Illinois dat de laatste jaren sterk de aandacht trekt; de luthe raan Virgil A. Olson. George W. Pe ters van het tamelijk conservatieve Dallas Theologisch Seminarie en de hervormde hoogleraar John H. Piet uit de Stad Holland In Michigan. Deze Amerikanen kiezen uitslui tend boeken die in de Engelse taal zijn verschenen en vrijwel alleen boeken van blanken. Alleen prof. dr. Stephen Neill zette het boek van K. M. Panikkar uit India, „Azië" en de westerse hegemonie op zijn lijst. Slechts vertaalde boeken uit twee ta len werden uitverkoren: Duits en Ne derlands. Vier maal werd een boek van een Duitser gekozen; negen maaJ een boek van een Nederlander. Natuurlijk Kraemer Natuurlijk komt de naam van prof. dr. Hendrik Kraemer voor op de lijst Toch valt het op dat zijn naam maar één keer genoemd wordt Gekozen werd het beroemde boek „De christe lijke boodschap in de niet-christeiijke wesreld", dat in 1938 geschreven werd in opdracht van de Internationale Zendingsraad, en enkele jaren gele den opnieuw uitgegeven is door de specialist op het gebied van heruitga ven, Kregel in Grand Rapids, Michi gan. Ook de naam van dr. W. A. Visser t Hooft ontbreekt niet Virgil A. Ol son koos van zijn hand „Geen andere naam' en John H. Piet zijn boek „The Pressure of our Common Calling". Drie maal komt de oaam van prof. dr. J. Blauw voor, de vroegere alge meen secretaris van de Nederlandse Zendingsraad en nu hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Stephen Neill, George W. Peters eo John H. Piet kozen alle drie het boek „The Missionary Nature of the Church" (Het zendingskarakter van de kerk). Tweemaal wordt prof. dr. J. C. Hoekendijk genoemd, die nu doceert aan Union Theological Seminary in de Verenigde Staten. Gekozen werd een boek dat hij schreef toen hij nog doceerde aan de Rijksuniversiteit van Utrecht: „the Church Inside Dut", of zoals het in het Nederlands ver scheen: „De kerk binnenste buiten". Nog één Nederlandse naam komt op de lijst voor: prof. dr. J. H. Ba- vinck. Hij schreef „Introduction to the Science of Missions", zijn bekende „Inleiding tot de zendingsweten- achap". Twee namen In deze boekenlijsten valt op hoe zeer deze missiologen van mening verschillen over wat belangrijk ia. Er zijn slechts twee auteurs wier namen telkens terugkeren. De een ia een man uit het verleden. Twee boeken worden genoemd waarvan het oudste al dateert uit 1912. Het is Roland Aliens „Zendingsmethoden, van Pau- lus of van ons". Zijn andere boek dat genoemd wordt, is het in 1927 ver schenen „Spontane expansie van de kerk". De auteur die in onze tijd duidelijk met kop en schouders boven alle an deren uitsteekt is Stephen NeilL Zijn boek >rA History of Christian Mis sions'' (Geschiedenis van de christe lijke zending) werd door vier missio logen bovenaan hun lijst geplaatst en door Virgil A. Olson in het midden. Stephen Neill zelf kon het ook niet nalaten het op zijn lijst te zetten, maar hij plaatst het wel helemaal achteraan met het excuus dat het boek iets bezit wat geen enkel ander boek eigenlijk heeft. De laatste keus is typisch een teken van deze tijd. Dit uitverkoren boek is geen massief we tenschappelijk werk maar een in 1964 verschenen pocketboek dat uitkwam in de Penguin reeks. PROF. DR. J. C. HOEKENDIJK Bijeenkomsten van EPB uitgesteld DRIEBERGEN De Adviesgroep van het Evangelisch Politiek Beraad heeft besloten de zittingen van het EPB op 21/22 december en rond Pa sen 1971 niet door te laten gaan. Gebleken is dat de komende ver kiezingen zoveel druk leggen op de genen die rechtstreeks politieke ver antwoordelijkheid dragen, dat de rust die voor het slagen van het EPB noodzakijk is, zou ontbreken. Beslo ten is daarom de discussie uit te stel len tot najaar 1971. procent worden gestort in het oecu menisch ontwikkelingsfonds van de Wereldraad van Kerken in Genève. De rest zal worden aangewend voor mentaliteitsbeïnvloeding in eigen land. Die mentaliteitsbeïnvloeding zal, zo besloot de synode, niet ge schieden door een of ander nieuw te creëren oecumenisch lichaam, maar vanuit een orgaan der Nederlandse Hervormde Kerk, doch na overleg en waar mogelijk in samenwerking met de andere kerken. De synode aanvaardde tevens voor publikafiie een studierapport „Kerken en ontwikkelingssamenwerking" dat over deze hele materie een schat van documentatie en achtergrondinfor matie bevat en een bezinning op gang wil brengen. Dit rapport is opgesteld door drs. J. G. Waardenburg, wijlen dr. G. P. H. Locher en drs. L. J. Hogenbrink na mens het ÖDZ, het overlegorgaan in zake de buitenlandse hulpverlening van de Nederlandse Hervormde Kerk, waarin de zending, het were'ddiako- naat en de Raad voor Overheid en Samenleving vertegenwoordigd zijn. Het stelt met alle duidelijkheid dat de kerk nog pas aan het begin staat van een theologische doordenking van dit vraagstuk. Regeringen Toch heeft de kerk op dit terrein een taak omdat de regeringen van de rijke landen in gebreke blijven. De primaire vraag hierbij voor de Nederlandse kerken is niet wat zij in de arme landen kunnen doen. maar wat hun opdracht in Nederland zelf is. Deze opdracht ziet het rapport vooral in het veelal samen met ande ren blootleggen en bestrijden van knelpunten, vooral bij instellingen en mentaliteit in onze samenleving opdat de prioriteit van de verhouding rijke en arme landen in allerlei onderdelen van het maatschappelijk leven ge stalte krijgt. Van hieruit kan een po litieke wil groeien tot structurele ver anderingen op nationaal en zelfs op internationaal niveau. In Uppsala is gesteld dat het tot de taak van de kerken behoort om de mensen te leren hoe ze op effectieve wijze politiek werkzaam kunnen zijn. Het rapport-Waardenburg verwacht dat dit werk door zijn politieke ka rakter op verzet zal stuiten, zowel binnen de gemeente als daarbuiten, synodeleden reserves te bestaan, die door prof. dr. G. C. van Niftrik het best verwoord werden. V ereenzelviging Hij signaleerde het „euvel van ver eenzelviging". Mag een kerk haar woordverhouding zo incarneren in een bepaald gedragspatroon? Wij zijn tegen autoritair optreden en betutte len, zei prof. Van Niftrik, maar hij zag in deze mentaliteitsbeïnvloeding, betuttelarij en een nieuw wcttisisme. Deze huiver voor de mentaliteits- veranderaars maakte dat het voorstel van de werkgroep-Linnemann om een interkerkelijk beleidsorgaan voor ontwikkelingssamenwerking in te stellen met een staf van deskundigen ƒ850.000 per jaar geen schijn van kans maakt. Secretaris-generaal ds. F. H. Landsman pleitte er met klem voor dat de Hervormde Kerk het werk rond de mentaliteitsbeïnvloeding in eigen hand houdt „na overleg en waar mogelijk in samenwerking met de andere kerken". Dat zou boven- Geduld, onderling begrip en openheid PROF. DR. J. BLAUW DRIEBERGEN Met 40 te gen 8 stemmen is de hervormde synode ermee akkoord gegaan, dat voor de tweede in 1972 te houden interkerkelijke hulp actie „Kom over de brug" ook de r.k. kerk als deelneemster zal worden uitgenodigd. De gereformeerde zendingsbond (GZB) in de hervormde kerk had nadrukkelijk laten weten niet mee te doen wanneer de r.k. kerk zou worden uitgeno digd. In juni van dit jaar wilde de syno de nog geen beslissing nemen. Zij drong erop aan dat in de gezamen lijke besprekingen tussen het mode- ramen de zending, de diaconale raad en de gereformeerde zendingsbond, alsnog zou worden nagegaan of er toch mogelijkheden zouden zijn, waardoor ook de G.Z.B. aan de nieu we actie zou deelnemen. Ds. P. J. Mackaay van „Oegst- geest", bracht gisteren verslag uit van de gezamenlijke bespreking op 25 augustus, die zonder resultaat bleef. Ds. Mackaay wees erop dat de ver schillende in de actie samenwerkende protestantse kerken al hebben laten weten akkoord te gaan met deelname van r.k. zijde. Het wachten is alleen nog op de hervormde kerk, zei ds. Mackaay aan het begin van het de bat. De zending had tevoren in een nota gepleit voor de r.k. deelname. Men had onder meer aangevoerd dat het niet uitnodigen van deze kerk zeker protesten zou oproepen van anderen. De G.A.B. heeft vooral theologische bezwaren aangevoerd. Men sugge reert een eenheid met de r.k. kerk, die er niet is. aldus voorts de G.Z.B. BEGRIP De generale diaconale raad stelde zich wel achter het advies van de hervormde zending, maar vroeg van de synode begrip voor de bezwaren die in verschillende hervormde ge meenten, ook buiten de kring van de Gereformeerde Bond, tegen een der gelijke samenwerking bestaan. Kerk voogd ir. J. H. van Bemmel uit Mars- sen zei dat er goede verstandhoudin gen tussen „Oegstgeest" en de GZB zijn gegroeid. Het zou jammer zijn als die verslappen. Op de zendings- velden ontmoeten we andere rooms- katholieken dan in Nederland. Daar leeft men nog vaak in scherpe con currentieverhoudingen. Hij pleitte er voor dat de r.k. kerk ten tijde van de tweede kom over de brug een paral lelactie zal voeren. Ds. G. J. Voortman uit Oud-Vosse- meer, meende dat men de goede ver standhouding met de r.k. kerk hier te lande moet aangrijpen en proberen ook over zee hiervan het een en an der te laten doordringen. Hij zei niet te willen spreken over een keuze door de synode tussen Rome en de GZB. De GZB moet kiezen tussen niets óf samenwerking in deze actie, zo zei hij. GELOOFSSTAMDPUNT Ds G. Wursten uit Sprang-Capelle noemde de houding van de GZB een geloofsstandpunt. Het gaat om het belijden van de naam van Christus. Om der wille van dit belijden kan de GZB niet anders dan dit standpunt innemen. De. Mackaay merkte nog op, dat de image van ,Kom over de brug' alles te maken heeft met het belijden van de naam van Christus. In de bespre king met de GZB is van die kant inderdaad gezegd de r.k. kerk niet als de kerk van Christus te kunnen er kennen. Men sprak over een andere religie. Ds. Mackaay zei dat de tweede actie ,Kom over de brug* zo zal worden opgezet, dat men voor protestantse of r.k. projecten geld kan geven, of voor de hele actie. Voor die derde moge lijkheid wordt dan een verdeelsleutel toegepast. Ds. ,L. Alons te Emmen pleitte er tenslotte voor om nu reeds naar de toekomst te kijken. Er zullen nog meer acties ,Kom over de brug' ko men. Laat men dan die krlteria aan leggen, die het wellicht mogelijk ma ken dat bezwaarden later mee kun nen doen. Daarom: „Alleen die pro jecten opnemen die de grootste moge lijke steun en géén verzet oproepen", zo meende ds. Alons. HAARLEM Drs. A. B. Lam, le raar pedagogiek aan de Klokkenberg in Nijmegen, maar nog meer bekend door zijn publicaties en lezingen over de godsdienstige opvoeding van het kind, is gisteren in Haarlem ten ge volge van een verkeersongeluk over leden. Drs. Lam was 44 jaar en woonde in Dieren. Hij begon zijn studie aan Kerek en Wereld en heeft vooral in Voorburg als wika gewerkt. Na Kerk en Wereld studeerde hij pedagogiek. In het blad Gezond Gezin van de PSVG (protestantse stichting voor verantwoorde gezinsvorming) had drs. Lam de zeer gewaardeerde ru briek "Groeien in het geloof", over de godsdienstige opvoeding van de kin deren. Voorts publiceerde hij de dichtbundels „In den vreemde" en „Recreatie". Drs. Lam was getrouwd met Hanna Lam, die bekende bijbelliederen schreef. voor kritiek zullen onontbeerlijk zijn op de lange en moeilijke weg tot ver meerdering van mondiale sociale ge rechtigheid, ook ais de onderlinge verbondenheid op de proef wordt ge steld. De kerken zullen zichzelf ook kri tisch moeten onderzoeken. Zijn in het licht van het noordzuid-probleem hun prioriteiten juist, bijv. bij hun oplei dingen, gemeenteopbouw, gebruik van gebouwen, belegging en beste ding van gelden, bevorderen van openheid? De synode schaarde zich in grote meerderheid achter de gedachte van de twee procent. Het storten van 75 procent van de opbrengst in het We reldraadfonds ontmoette ook weinig bezwaren, al wilden enkele synode leden bepaalde voorwaarden stellen aan de besteding van de gelden. Maar ten aanzien van de mentaliteitsbeïn vloeding in eigen land bleken bij veel dien veel goedkoper zijn, zei hij, om dat de eigen infrastructuur ingescha keld kan worden. Het Interkerkelijk vredesberaad bijvoorbeeld kost de hervormde kerk maar ƒ15.000 per jaar. Van ds. Landsman had die 25 pro cent die is overgenomen van het be raad van Montreux, best nog lager mogen zijn opdat er zoveel mogelijk geld naar de ontwikkelingslanden zelf gaat. Anderen vonden dit percentage weer veel te laag. Het gaat er immers om de structuren van de wereldeco nomie te veranderen en dat moet in de rijke landen zelf gebeuren. Discussie Aan dit gesprek over de bested'ng ging een lange en moeizame dis cussie vooraf over de verwerving van het twee-procentsgeld. Rijke gemeen ten zijn er niet meer. Ouderling kerkvoogd D. Doorn uit Middelstum gaf het schrille voorbeeld dat in zijn classis (Winsum) in zijn tijd het aan tal predikanten is geslonken van 45 tot 11. Meedoen aan de twee-procents actie betekent dan concreet dat er nog een predikant weg zou moeten. Uit de Generale Diakonale Raad klonk de vrees dat zending en we relddiakonaat hun met moeite opge bouwde image dat het hun ook om structuurverandering te doen ls, zou den kwijtraken. Diaken mevrouw mr. C. A. de Ruijter-De Zeeuw uit Rot terdam zag het al zo worden dat ont wikkelingswerk zou worden gezien als fijne moderne, eigentijdse struc tuurverandering en werelddiakonaat het werk om zielepoten ergens in het buitenland te helpen. Dergelijke misverstanden zullen bestreden worden in de synodale brief die, zoals gezegd, naar de plaat selijke gemeenten gaat. Omdat in veel gemeenten zal blijken dat de be- PROF. DR. G. C. VAN NIFTRIK betuttelen staande begroting geen enkele ruiml|* biedt voor de bewuste twee proce pleit deze brief ook voor de instelli van plaatselijke adviesbudgeterin^ commissies, die een fundamentele e| open discussie op gang moeten 1 gen over te stellen prioriteiten en h beste gebruik van geld en mankraci NEW YORK Met 90 stemm voor, 5 tegen en 14 onthoudin heeft de beheerschapscommissie de VN gisteren een resolutie aan( nomen waarin aangedrongen woi op een krachtige actie van de voll renorganisatie om Zuid-Afrika dwingen zich uit Zuidwest-Afril terug te trekken. In de door 33 landen ingedit resolutie wordt de aandacht van Veiligheidsraad gevraagd voor noodzaak doeltreffende maatreg» te nemen, die krachtens hoofdsl zeven van het VN-handvest inbej_ pen, in verband met de voortdurei weigering van de Zuidafrikaanse gering om de besluiten van de uit te voeren". Hoofdstuk zeven voorziet in stn maatregelen of gewapend optredi om de uitvoering van de VN-besluiti af te dwingen. De VS, Engeland Frankrijk stemden tegen de resoluti (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Door de generale synode van de hervormde kerk is tot directeur van de stichting Kerk en Wereld benoemd ds F N M Nijssen uit Driebergen. Hiermee wordt voor zien in de vacature, die ontstaat als dr. J. M. van Veeó, een der huidige directeuren, in december met emeri taat gaat. Ds. Nijssen zal zijn nieuwe functie aanvaarden op 1 februari 1971. Op 1 april jl trad ds Nijssen bij Kerk en Wereld in dienst als hoofd van de nieuwe afdeling Kerkelijk serviceteam. In deze functie is hij be last met de opbouw van de afdeling, die de reeds bestaande en nieuwe apostolaire activiteiten van Kerk en Wereld ten dienste van de kerkelijke gemeenten zal coördineren en stimu leren. Ds. Nijssen is 45 jaar en geboren in Assen. Hij studeerde theologie aan de rijksuniversiteit in Groningen en ver volgens gedurende een jaar aan het New College in Edinburg. Na zijn studie was ds Nijssen vicaris voor bijzonder kerkewerk onder rand- en buitenkerelijken te Delft, waar hij tevens werd betrokken bij de opzet van het kerkewerk in dé nieuwe wij ken. Vervolgens was hij predikant te DS. F. N. M. NIJSSEN Goes en vanaf 1963 predikant ti het werk onder studenten en acade mici te Wageningen. Als voorzitter! van de begeleidingscommissie is ds Nijssen nauw betrokken bij het wer« van de algemene kerkvergadering (AKV) NED. HERV. KERK Beroepen te De Bilt (U.): W. A Vlasblom te Willege-Langerak; te Bleiswijk: J. C Koolschijn te Zeven- bergen. Bedankt voor Neede: T. Tijsma te Sexbierum. GEREF. KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Den Helder: R. T. Urban te Ferwerd en Hallum. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Murmenvoude (ÏY.): W. de Joode te Rotterdam-oost; te Amsterdam-noord: kand. drs. W. C Moerdijk te Apeldoorn. Bedankt voor Sliedrecht: C. den Hertog te Harderwijk. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Unionville (Canada): W, Suyker te Lisse.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2