NPB zoekt realistische
nieuwe weg voor morgen
Intrede ds. Eijkelenboom
werd feest voor velen
Sportvissers
verdronken
L
Apachendienst met vredespijp
Scherpe kritiek
van paus op kerk
Een woord voor vandaag
Fusie blank-zwart
in Zuid-Afrika
WAAROM ZON CONSERVATIEVE INDRUK?
GASTVRIJE ONTVANGST MINNERTSGA
„TOTEER VAN GOD"
Amerikaanse ambassadeur
vervaardigt kerkraam
voor Haags bedehuis
DTAKONAAT VOOR
R.K. GEHUWDEN
IN ITALIË
erdeF
Vrouw verdei
in opmars
Heath: wapenembar
verhindert j
apartheid niet
GEENÜREUK
IN LWF
BEROEPÏNGSWER
MAANDAG 16 NOVEMBER
In theorie geloven wij ook wel, dat de Bijbel niet alleen spreekt over
geestelijke zaken, maar wel degelijk ook aan de materiële dingen
aandacht besteedt. Mogen we vaststellen, dat wij dat vaak vergeten
of er een uitlegging op nahouden, die zo voordelig mogelijk voor
ons uitvalt? Wij hebben onze mond dan nog wel vol met woorden
als rentmeesterschapen „geleend goed'*, maar dat is vlot gezegd:
of je nu christen bent of niet, je moet toch leven en geld is het
belangrijkste, daar draait alles om... Wanneer wij onszelf heel eer
lijk afvragen, of op het punt van de stoffelijke dingen de Bijbel nog
wel functioneert, dan zullen wij moeten erkennen, dat dit maar zeer
ten dele het geval is. En het lijkt wel, of in een tijd, waarin de
welvaart groeit, de afstand tussen het Bijbelse licht over de
materiële zaken en onze eigen opvattingen met de dag groter wordt.
Misschien gaan wij er geestelijk aan kapot, maar dat merken wij
pas, als het te laat of bijna te laat is. Het kan gebeuren, dat onze
christelijke beschouwingen (aan de Bijbel ontleend!) over eigen
domsrecht een aanklacht tegen onszelf worden en dat wij vloeken,
als wij in een gesprek gewagen van de zegen, die zo kennelijk op
onze activiteiten ritstO nee, wij maken van het materiële geen
afgod, maar wat doen wij dan wèl?
Wc lezen vandaag: Johannes lOvers 1—10.
KAAPSTAD Met een overweldi
gende meerderheid heeft de algemene
vergadering van de Presbyteriaanse
Kerk van zuidelijk Afrika (60.000 le
den) zich uitgesproken voor samen
gaan met twee zwarte kerken, de
Bantoe Presbyteriaanse Kerk (40.000)
en de Tsonga Presbyteriaanse Kerk
(10.000).
Omdat in de eerste kerk reeds een
derde deel van de leden niet blank is,
zal de nieuwe kerk in grote meerder
heid niet-blank zijn. De beslissing
moet nog door de classicale vergade
ring geratificeerd worden.
(Van onze kerkredactie)
MINNERTSGA De bevestiging
en intrede van ds. K. Eijkelenboom,
voormalig politiefunctionaris in Rot
terdam, in de gereformeerde kerk van
Minnertsga, is gisteren een bijzonder
gebeuren geworden. Enkele honder
den vrienden en bekenden uit Rot
terdam en verre omgeving waren
erbij tegenwoordig en zijn gastvrij
ontvangen.
Voor een grote toeloop „van bui
ten" waren voorzieningen getroffen.
Via een gesloten tv-circuit konden
ook zij die met plaatsen in consis
torie en verenigingslokaal genoegen
moesten nemen, alles volgen.
De mensen uit Rotterdam (bussen),
Bleiswijk, Hardinxveld, Sliedrëcht
(waar ds. Eijkelenboom geboren is),
Papendrecht en vele andete plaatsen
maakten 's morgens de bevestiging
mee door ds. J. Hindriks, leermees
ter van ds. Eijkelenboom, ze werden
ondergebracht in het door de her
vormde gemeente ter beschikking ge
stelde verenigingslokaal van die
kerk, waar broodjes, koffie en koek
werden aangeboden.
In de bevestigingsdienst preekte ds.
Hindriks, emeritus-predikant van Rot
terdam, thans wonende te Appelscha,
over Lucas 14 vers 15 tot 24, de ge
lijkenis var de veronschuldigingen.
Het kardinale punt van zijn preek
was het slaaf zijn van Christus om,
waar dan ook, de ander te noden
tot het Feest.
De naar schatting 600 tot 700 kerk
gangers lazen vervolgens het bevesti
gingsformulier mee, waarna de plech
tigheid met handoplegging geschiedde
door ds. Hindriks.
's Middags volgde de intrede van
ds. Eijkelenboom, onder wiens gehoor
ook zeer velen van het Rotterdamse
politiekorps waren, onder meer com
missaris A. Vermeij en de hoofdin
specteurs F. A. J. van Kralingen en
A. Reinink.
Ook de eerste werkgever van ds.
Eijkelenboom, (die vroeger smid is
geweest in Sliedrecht) de heer A.
Lanser, oud-directeur van de Scheeps
werf aldaar, was in de kerk.
In deze dienst preekte ds. Eijkelen
boom over Lucas 9 de verzen 61 en
62, het volgen van Jezus, hetgeen be-
Nieuic genootschap?
Het blad In de waagschaal heeft
wegens gebrek aan voldoende abon
nees opgehouden te bestaan. In het
laatste nummer neemt dr. Buskes af
scheid en merkt dan op dat, terwijl op
de bruiloft van Kana nog wel water
vaten waren maar de wijn op was, de
gezellen van In de waagschaal geen
watervat meer hebben maar wel over
wijn in overvloed beschikken, nog wel
volop goede wijn hebben.
In de afgelopen 25 jaar zijn veel
lezers "Vrienden van de goede wijn"
geworden. Maar nu missen zij het wa
tervat, terwijl het verlangen naar goe
dé wijn groot is.
In Zaandam bestaat een vereniging
waarvan iedereen, die van een< goed
glas wijn houdt, zonder contributie lid
kan worden. De naam van die vere
niging luidt: „Genootschap voor de
vrienden van de goede wijn". Bij een
bepaalde firma kan men op grond van
dit lidmaatschap flessen met alle mo
gelijke soorten wijn bestellen. Velen
doen dit dan ook grif want de wijn is
prima.
Wij, gewezen lezers van het verdwe
nen watervat, houden ons abonne
mentsgeld 20 per jaar) nu over. Wat
moeten we daar mee doen? De hunke
ring naar goede wijn is blijven be
staan!
Daarom wordt aan de ex-lezers van
■In de waagschaal het volgende voor
stel gedaan: een vereniging van vrien
den van de goede Wijn oprichten, prof.
Miskotte en dr. Buskes resp. als voor
zitter en secretaris benoemen en de
genoemde ƒ20 als contributie voor de
nieuwe vereniging besteden (waarbij
ondergetekende bereid is als penning
meester tc fungeren).
Tenslotte zouden de ontvangen gel
den als tegemoetkoming aan de ex-
redacteuren van In de waagschaal ter
hand kunnen worden gesteld om hen
in staat te stellen de rijkelijk voor
handen zijnde „Goede Wijn" door pild-
del van boek of geschrift in het „vat",
dat wil zeggen in een nieuw „vat" te
gieten. Zij die hier oren en monden
naar hebben kunnen zich in verbin
ding stellen met ondergetekende
USSELSTETN (U.) ds. J. W. ZIMMER
MAN
Touwlaan 28
(Vervolg van pag. 1)
Tegen vijf uur in het vallende don
ker slaagde de heikopter er met veel
moeite in de beide mannen op te pik
ken.
Het bleek dat men niet te doen had
met de vermiste bemanning van het
jachtje maar met hengelaars, die door
het plotseling opkomende water in
moeilijkheden waren geraakt. Oor
spronkelijk waren zij met z'n drieën,
maar een van hen, H. Hoogendjjk uit
Rotterdam (36) heeft gepoogd zwem
mend de kust te bereiken. Aan tc ne
men is dat h(j is verdronken. De bei
de geredden zijn A. van Buren (33) en
P. J. Broos (30).
Onverantwoord
Schipper Grotenboer zei na afloop
van de reddingoperaties: „Wat die
mensen doen is onverantwoordelijk.
Met kleine polyesterbootjes in de
herfst de zee opgaan is gewoon vr^en
om moeilijkheden. Je kon de hele dag
al zien aankomen dat het zou gaan
waaien!"
Het weer maakte, hoewel het water
de hele dag woelig was, 's morgens
nog een vrij redelijke indruk, tegen
de middag echter sloeg het vrij plot
seling om en scherpe windvlagen de
den het water hoog oplopen.
tekent: de hand aan de ploeg slaan
zonder te zien naar wat achter ligt.
Een lange rij sprekers voerde het
woord. Hartelijke woorden kwamen
van de heer J. P. Brinksma, namens
kerkeraad en gemeente, van ds. J.
Hindriks, van ds. R. de Pee, consu
lent van de Minnertsga, die mede
namens de classis sprak, van ds.
D. Lekkerkerker, hervormd plaatse
lijk predikant, van de heer J. P. van
Puffelen, namens de parochie Nieuwe
Oosterkerk te Rotterdam, van de heer
A. Smouten, namens de classis Rot
terdam, van commissaris A. Vermeij
van de Rotterdamse politie en van
een schoonzoon van wijlen de vroe
gere predikant van Minnertsga, ds.
J. Stienstra.
Alle „buitenlanders" mochten niet
naar huis voordat ze opnieuw in het
hervormde verenigingsgebouw waren
ontvangen om te worden getracteerd.
Mede door het prachtige najaarsweer
is het een feest géworden, gisteren in
Minnertsga.
(Van een onzer verslaggeefsters)
HILVERSUM In deze tijd
van vragen, waarover we hon
derd, maar ook zelfs vijf en
twintig jaar geleden niet had
den kunnen dromen, heeft de
Nederlandse Protestanten Bond
zich ten doel gesteld zijn eeuw
feest te benutten voor een se
rieuze bezinning' welke weg een
realistische weg is voor morgen.
Dit zei prof. dr. P. Smits zaterdag
voor een gehoor van ongeveer 250
mensen in hotel Gooiland, waar de
NPB het honderdjarig bestaan vierde.
In zijn toespraak trachtte prof. Smits
enigszins uit te stippelen hoe die weg
naar de toekomst eruit moet zien.
„Het vrijzinnig protestantisme,
waarvan de NPB een verschijnings
vorm is, kan terugzien op een lange
traditie van open confrontatie van
geloofsinzichten met uitkomsten van
wetenschap en cultuur", aldus de
spreker. „Het kwam altijd op voor
geestelijke vrijheid en positieve ver
draagzaamheid."
„Maar hoe is het dan mogelijk, dat
de NPB thans zo'n conservatieve in
druk maakt? Komt het door de wet
van de remmende voorsprong? In vo
rige eeuwen voorop, thans ingehaald?
Slijtage
Heel het vrijzinnig protestantisme
bevindt zich in een snel voortvretend
slijtageproces. Daar is alleen al het
probleem van de taal in preken en
liederen. Het lied van Huub Ooster
huis, dat wij vanmorgen zongen
spreekt mij sterker aan dan onze hele
liederenbundel. Het vrijzinnig protes
tantisme hoort meer bij de wereld
van gisteren, om niet te zeggen eer
gisteren, dan van morgen."
„Hoe dan wel? Hoe moet een open
geloofsgemeenschap als de NPB
eruitzien wil hij in deze tijd functio
neren?" vroeg prof. Smits zich af.
Drie nieuwe elementen zijn nodig,
namelijk de inzet voor een open reli
gie, de aanvaarding van een open
moraal en het streven naar een
nieuw type open geloofsgemeenschap.
Onder open moraal verstond prof.
Smits iets anders dan de zo aange
prezen nieuwe moraal, maar wel moe
ten er nieuwe levenswaarden worden
gevonden.
Een nieuw type geloofsgemeen-
In vier kerken in Nijmegen heeft de politie zondag een preek gehouden over
naastenliefde in het verkeer. Op de foto politie-inspecteur J. F. H. van den
Berg. Het initiatief is uitgegaan van de pastoor van een van de kerken.
schap zag prof. Smits als een open
geloofsgemeenschap dat los van de
traditionele onderscheidingen van
kerkelijk en buitenkerkelijken, chris
tenen en niet-christenen, mensen van
uiteenlopende traditionele levensbe
schouwelijke herkomst tracht bijeen
te brengen op grond van hun inner
lijke „open" levenshouding.
Om te komen tot een eigentijdse
open geloofsgemeenschap zal het in
de praktijk moeten komen tot:
a. Moderner en gevarieerder reli
gieuze bijeenkomsten op zondag;
b. Een nieuwe organisatorische
opzet van „open" groepswerk ter
plaatse;
c. Het scheppen van ontmoetings
mogelijkheden voor jongeren, waarbij
van meetafaan duidelijk is dat er
geen poging wordt gedaan om deze
jongeren in te lijven in een bepaalde
geestelijke traditie der volwassenen,
maar dat men hen slechts wil helpen
bij het doen van eigen ontdekkingen,
d.w.z. bij het opbouwen van een
eigen levensontwerp;
d. Een nieuw type „voorganger",
dat over meer communicatievaardig
heid beschikt en een andere „taal"
spreekt dan de predikant van de vrij
zinnige traditie.
Soortgelijk
De heer M. Talens, voorzitter van
de NPB zag een vergelijking tussen
de tijd toen de NPB werd opgericht
uit een scherpe controverse tussen
moderne theologie en confessionalis-
PROF. DR. P. SMITS
me en de soortgelijke ontwikkeling
thans met betrekking tot de traditio
nele en nieuwe theologie.
Wat betreft het feestelijk karakter
van de NPB-jubileumviering: 's mor
gens was er een experimentele dienst,
die eerlijk gezegd erg ouderwets aan
deed.
Tot meer experiment moest worden
gewacht tot het eind van de middag.
Daarvoor zorgden het oecumenisch
jeugdkoor uit Bilthoven en combo The
Mountbatten Blues Band.
(Van een onzer medewerksters)
DEN HAAG De kerk van Sint
John en Sint Philip, de Engelse en
Amerikaanse Episcopaalse kerk in
Den Haag is een prachtig glas-in-
lood-raam, dat aangebracht werd bo
ven de doopvont in de westervleugel
van de kerk, rijker.
Zondagmorgen na de gebruikelijke
kerkdienst, geleid door de eigen pre
dikant, ds. John Lewis, onthulde de
Venlose glazenier Joep Nicolas een
prachtig glas-in-lood-raam, een ge
schenk van de Amerikaanse ambas
sadeur in ons land, de heer J. W.
Middendorf. Onthulling geschiedde
na een inleidende bijbellezing van
laatstgenoemde.
Ambassadeur Middendorf, die een
kenner en liefhebber is van Neder
landse middeleeuwse schilderkunst en
zelf enkele unieke schilderijen in zijn
bezit heeft, beoefent de schilderkunst
als hobbv en is een leerling van de
Nederlandse glazenier Nicolas. Hij
had niet alleen een aandeel in het
ontwerp van het aangeboden kerk
raam maar schilderde ook enkele
onderdelen.
Het gotische rozetraam met een
diameter van ongeveer drie meter is
een compositie van een zestienkleurig
blauw met een toets van rood, goud
en veel wit. De verschillende voor
stellingen zijn ontleend aan geschie
denissen uit de bijbel.
De meest prominente plaats heeft
het bovenste bloemblad, voorstellende
het lam van God, dat de zonde van
de wereld wegneemt. Het hart van
het rozet toont de duif als symbool
ROME De Italiaanse bisschoppen
hebben met 21416 stemmen besloten
het diakonaat voor getrouwde man
nen in te stellen. De stemming werd
donderdagavond gehouden op de al
gemene vergadering van de Italiaanse
bisschopsconferentie
Naast het diakonaat voor priester
studenten, komt er een diakonaat voor
getrouwde mannen van rijpere leef
tijd die de communie zullen mogen
uitreiken en zullen mogen preken.
Het besluit moet nog door het Vati-
kaan worden goedgekeurd.
van de Heilige Geest. De twee rechter
en twee linker bloembladen laten de
rivier van het water des levens zien,
vertegenwoordigd door de vier stro
men waarover het boek Genesis
spreekt: de Pison, de Gihon, de Tigris
en de Eufraat.
De vier rivieren stromen samen in
de twee onderste bladen, het water
waarin de evangelist Philippus de
kamerling uit Ethiopië doopte.
Onder het raam dat op artistieke
en kleurrijke wijze de hoofdthem's
van het Oude en Nieuwe Testament
verbindt, namelijk de verlossing door
Jezus Christus en het noodzakelijke
persoonlijke antwoord van de mens
daarop, waarin inwoning van de Hei
lige Geest volgt, is een eenvoudige
bronzen plaat aangebracht met de
woorden: Tot eer van God. Dit doop-
raam werd gegeven door J. W. Mid
dendorf, ambassadeur van de Ver
engde Staten van Amerika, die de
maker, Joep Nicolas, assisteerde.
Onder de vele genodigden waren
onder anderen de minister van bui
tenlandse zaken en mevrouw Luns.
VEMBERJ;^
(van onze kerkredactie)
BALTIMORE Nog dit jaar kj
gen de Amerikaanse Lutheranen t
het eerst een vrouwelijke predikt
Op 22 november zal te Baltimore I
zabeth Platz geordend worden. Zij
30 jaar.
Zij behoort tot de Lutherse Kerk El
Amerika (3,3 miljoen leden), die
haar algemene vergadering in i o
besloot tot toelating van de vrou«
het ambt. d
Vorige maand werd dit voorbe b
gevolgd door de Amerikaanse I f
therse Kerk (2,6 miljoen). Van de^b
grote Lutherse kerken in de Veren
Staten is nu alleen nog de Misson t
Lutherse Kerk (2,9 miljoen) tegen n
vrouw in het ambt. Deze kerk s^v
ook buiteh de Lutherse Wereldfe
ratie en de Wereldraad van Kerk s
e
LONDEN Ook onder de angl* 0
nen rukt de vrouw in het ambt la: k
zaam maar zeker op. Weliswaar hl
de Episcopale Kerk in de Vereni| -
Staten haar enkele weken gelei
nog afgewezen, maar kenners wij!
erop, dat zelfs in het bisdom Taej
(Korea), dat bekend staat als een L.
tra-katholiek deel van de anglicaaj
gemeenschap, een enquête heeft i
gewezen, dat men in principe gt
bezwaar heeft tegen vrouweli I
priesters.
Op de assemblee van de Anglica
se Kerk van Oeganda komt dit j 1
een voorstel, om de vrouw toe te
ten tot het diakenambt. In Kenia
Tanzanië gaan de gedachten in a
zelfde richting. u
LONDEN Premier Heath hei
de aartsbisschop Ramsey van Cs1
terbury meegedeeld dat de Britse i
gering van odrdeel is, dat econom
sche sancties en een boycot op h
gebied van culturele contacten i
sportmanifestaties geen einde ztfll
maken aan de apartheid in Zui i
Afrika.
Heath schreef dat de regen
apartheid verwerpt en veroordet
maar dat de ervaring heeft gelee
dat isolatie alleen die machten ve
sterkt die uit zijn op handhaving v
de bestaande toestand.
Heath zond zijn brief vorige wa
aan de Anglicaanse primaat vooni
deze een rondreis door Zuid-Afri
begon. Eerder deze maand hadd D
dr. Ramsey en honderd andere A
glicaanse bisschoppen Heath in ke
nis gesteld van hun grote bezorg
heid ovef het regeringsplan om Ij
wapenembargo tegen Zuid-Afri
gedeeltelijk op te heffen.
fl'dim. W.da Wllhilr.25 Tel.116588talex2143l
Kintoren la 'a-Uravenhage, Lelden en Dor
VATICAANSTAD I'aus Paulus
heeft gisteren in een toespraak de
„doctrinaire afwijkingen, bepaalde mo
rele schandalen en de disciplinaire
onbeheerstheid" in de r.k. kerk aan
de kaak gesteld.
In zijn zondagse toespraak tot de
gelovigen op het grote plein van de
Sint Pieter zei hij dat dit alles een
lijden veroorzaakte dat „bitterder"
(Van onze kerkredactie)
HEERENVEEN Of het waar
is of niet, er zijn tenslotte vele
dominees die Van der Veen he
ten en zijn voorletters worden
er niet bij vermeld, maar in
Hervormd Heerenveen, een
kerkblad dat pas een grote ver
frissingsbeurt heeft ondergaan
voorbeeld voor andere plaat
selijke kerkbladen staat een
zó aardig verslag (of zoiets als
een wensdroom?) van een zekere
Tim Jansen, dat we het maar al
te graag verder doorgeven.
Het gaat zo: Dominee Van der
Veen is een man met ideeën en af en
toe een goed idee. Zo organiseert hij
ludieke, alternatieve kerkdiensten,
die veel belangstelling trekken.
Op deze zondag is de belangstelling
zo groot, dat er nauwelijks plaatsen
genoeg zijn. Nog voor de dienst be
gint verneemt dominee Van der Veen
de oorzaak -van deze enorme toeloop.
Heeft hij al opgemerkt, dat er men
sen met lange pijpen de kerk binnen
komen? Een juffrouw helpt hem ver
der uit de droom: „Wat een fantas
tisch idee van u, deze dienst met
Apachenviering... Ik heb ruzie gehad
met mijn zwager, maar na deze
dienst zijn we vast weer goed met
elkaar."
De juffrouw loopt door. Ze is blij,
want ze ziet haar zwager zitten. Do
minee Van der Veen spreekt een
ouderling aan: „Hoe komen de men
sen er bij? Wie heeft er gesproken
over Apachen-viering? We zijn toch
geen Indianen?"
Ouderling ook
Het blijkt in de krant te staan:
„Dienst met Apachenviering". De
ouderling heeft ook een pijp bij zich.
Dominee Van der Veen is in grote
verlegenheid. De laatste tijd heêft hij
al zoveel moeilijkheden met zijn kol
lega's. „Je loopt te hard van stapel",
hebben ze meerdere malen beweerd.
Als ze horen van een Apachenviering,
zullen ze helemaal tegen hem zijn.
Aan het begin van de dienst legt
dominee Van der Veen uit, dat er
sprake is van een misverstand. Een
zet-duiveltje bij de krant heeft
Agapè-viering veranderd in Apa
chen-viering. Dominee Van der Veen
vertelt, dat hij de verantwoordelijk
heid niet durft te nemen voor een
Apachen-viering.
Er gaat een gemompel door de
kerk. Bij deze alternatieve diensten
mag iedereen het woord nemen. Ver
schillende mensen gaan staan.
„Dominee moet niet bang zijn."
„Er zijn hier veel mensen gekomen
om hun twisten bij te leggen."
„We praten altijd over vrede; laten
we dan in.de kerk beginnen met vre
de sluiten."
Dominee Van der Veen heeft er
niet van terug en met een bang hart
stemt hij er in toe, dat de Apachen
viering doorgaat. Zo wordt voor het
eerst in de kerkgeschiedenis de vre
despijp gerookt in een kerk.
Het wordt de fijnste dienst, die do
minee Van der Veen ooit heeft geleid.
De pijpen gaan van mond tot mond.
Kijk eens naar tante Jans. Ze verslikt
zich in de rook, maar ze glimlacht
toch naar haar schoonzoon, die ze de
vorige maand de deur heeft gewezen.
Aan het eind van de dienst ver
klaart dominee Van der Veen ont
roerd, dat het zet-duiveltje geen dui
vel maar een engel moet zijn ge
weest. Zelf zou hij nooit de moed
hebben gehad om een Apachenviering
voor te stellen.
Bij de uitgang houdt tante Jans de
hand van de dominee ekstra lang
vast: „Durf maar, dominee..."
Op weg naar huis neuriet taftte
Jans een lied, dat ze vroeger op de
zondagsschool heeft geleerd: „All you
need is lef.„.I"
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 1. bedekking van een ge
bouw, 4. zwaardvis, 7. voorlichting, 8.
voorzetsel, 10. kleurstof, 13. bergplaats,
14. voegwoorcf 16. rivier in Rusland, 17.
oogziekte, 19. gevangenis. 20. naschrift
(afk. Lat), 21. voegwoord (Fr.). 22. trede,
24. water in N.Br., 26. groente, 27. voor,
28. teken in de dierenriem.
Verticaal. 2. vlaktemaat, 3. schildpad,
4. of dergelijke (afk.), 5. sportterm, 6.
Italiaans nationaal gerecht, 9. mu
ziekinstrument, 11. volksnaam van de
kauw, 12. droog, 15. houten bakje, 17.
geest van de rijstcultuur, 18. bloem, 21.
water in friesland, 23. meisjesnaam, 25.
waterstand, 26. rivier in Italië.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. bal, 3. tra, 4. oer, 6. dol. 7. ako.
9. Oss, 11. pa, 12. la, 14. as, 15. Ra, 17. re,
19. ma. 20. ra, 22. Em, 23. lei. 25. lek, 27.
rad, 29. ara, 30. rem, 31. Lea.
Vert. 1. bad, Z lol, 3. tak, 5. Rus, 7. Aa.
8. o.l.9. os. 10. sr., 11. por, 13. Ada, 14.
aar, 16. aam, 18. eb 19. mi, 21. al, 22. e.k„
24. eva, 26. Eem, 27. ral, 28. dra.
was dan dat veroorzaakt door
„uitwendige moeilijkheden" der ker
„Benauwd legalisme in zovele lat 2
den, anti-clericale secularismen i I
andere en een atheïsme dat, zo u wil
vredelievend is maar radikaal in gi1
'dachte en uiterlijk trachten over
de christelijke gedachte en de chrii]
telijke instellingen te verstikken".
De paus had ook sterke kritiek
problemen binnen de kerk zelf. Ver
wijzend naar de afvalligen onder
geestelijken zei hij, dat hij de „oi
trouw" betreurde van hen „die aa:1
hankelijker moesten zijn en meer t
voorbeeld dienen door de geloften c
zij hadden afgelegd en de barmhai
tigheid die hen geworden was". „A
les moet wereldlijk, alles niet-confe 1
sioneel zijn en alles moet het ontbi
ren aan eerlijk beleden godsdienst
gevoel", riep hij uit.
De paus heeft nog nooit zo in 1*
openbaar kritiek geuit tegen degem
die in zijn ogen de grenzen der her
vormingen overschrijden.
CURITIBA De Lutherse kerk i
Brazilië blijft „actief lid" van de Ld
therse Wereldfederatie. Hiertoe beU
de generale synode met nagenoeg l'
gemene stemmen besloten.
Daarmee hebben zich de krachte
niet doorgezet, die aandrongen op ui'
treding na de verplaatsing van d
wereldassemblee van Porto Aleg:
naap Evian (Frankrijk).
Ds. Karl Gottschald werd voor ad
jaar tot president gekozen.
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Barneveld: J.
Schuurman te Putten; voor Katwijl
a. Zee: D. v. d. Berg te Huizen (N.tt)
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Wierum: T. Sit
besma, em. pred. voorh. te Pieterbtf
ren; naar Leeuwarden-west (4e pr^
pl.): drs. J. Vlaardingerbroek te Er
melo.
GEREF. GEMEENTEN
Aangenomen naar Zeist: G. J. v.
Noort te Capelle a. d. IJsseL