Bescheidenheid nodig bij kerk en bij theologie Basisformules komen als paddestoelen uit de grond Prof. Jonker terug naar Zuid-Afrika Pleidooi voor levende praktische prediking Evangelisatieschip op de werf van W ilton-F ijenoord NS Minitrïps in eigen land Een woord voor vandaag „Op de vrouw af" sloeg aan ANWB-kantoren oij mobiele toer NAPRATEN OVER „SNEEK-WEEK" Dr, Ramsey in Zuid-Afrika Professoren in Nanterre staken Pastoor gaat voor in lutherse dienst Volledigvercorgde Ds. Van der Sluijs: Onnodig en om van te rillen Bevers Naudé wil naar kleur lingenkerk Centraal Comité ARP achter het ingentieprogram BEROEPINGSWERÏ RING Het boek Richt eren is beslist niet de meest aangename lectuur in de Bijbel. De vraag is gesteld welke zin heeft het voor mensen in de twintigste eeuw, dit oude boek van onder het stof tevoorschijn te ha- len? Misschien verdient het aanbeveling aan deze vraag een andere vraag te doen voorafgaan: dacht u, dat een boek als Richteren al leen en uitsluitend een misschien interessant) historisch document is, een beschrijving van een nogal donkere periode in Israëls volksr bestaan? De omstandigheden zijn inderdaad ingrijpend veranderd en toch is dit altijd weer het wonderlijke: wie dit boek met aandacht ên met een luisterend hart leest, vindt zichzelf terug. O nee: u en ik offeren niet op de hoogte van de Baüls en de Astartes, gruwelijke afgoden uit die tijd. Maar zou het niet kunnen zijn dat wij er ande re afgoden op na houden, niet van steen of goud, maar van een ander soort, met de handen ongrijpbaar, maar toch ons gehele leven beheersend? Wat denkt u bijv. van de afgod van het geld, van de vermaterialisering, van het willen heersen en domineren over de an der, van het altijd en overal haantje de voorste willen zijn, van de zinnelijkheid misschien? Het zal velen misschien ouderwets in de oren klinken, maar God zegt ook tot ons elke dag: Bekeert u, doet uw afgoden weg uit uw leven, want ik gruw ervan! We lezen vandaag: Johannes 9 vers 13-23 [We lezen morgen: Johannes 9 vers 24-41; AMSTERDAM Ongeveer 15.000 mannen en vrouwen hebben een van de meer dan 70 centra van devoor- lichtingsactie ..Op de vrouw af' be zocht. De stichting Man-Vrouw- Maatschappij is bijzonder tevreden over het resultaat van de deze week gehouden actie. De organiserende Dolle Mina's heb ben vooral succes gehad met '"Op de vrouw af" In het zuiden van het land. Het actiecentrum in Eindhoven telde het grootste aantal bezoekers: 2000. Maastricht ontving 1000, Amsterdam 1500 en Den Haag 600 bezoekers. A bortuscentrum Mieke Kolk van de stichting ver telde dat bij het Abortuscentrum van de actie ruim 170 telefoontjes waren binnengekomen. ..Daarbij waren 72 acute gevallen, die allemaal konden worden geholpen. Er hebben zich bo vendien twee meisjes van 14 jaar ge meld, die hun zwangerschap wilden beëindigen Van de 15.000 bezoekers vulden 10.000 het enqute-formulier in. Daaruit blijkt dat het belangrijkste actiepunt de werkge-.egenheid was (41 procent), direct gevolgd door kinde ropvang (38 procent) en onderwijs (31 procent). Vodr seksuele voorlichting en abortus kwam 19 procent De belangstelling kwam over het algemeen van de jonge vrouwen. Jon ger dan 30 jaar was 47 procent,tus sen de 30 en 45 was 26 procent en ouder dan 45 was 14 procen; van 13 procent is de leeftijd niet bekend. Een gevolg van de acties is dat woensdag 18 november een demon stratieve mars naar het Binnenhof zal worden gehoudn. De Tweede Kamer zal dan de begroting van CRM be handelen. De vrouwen willen met de- ze optocht, die om half drie start op het Malieveld, kracht bijzetten aan hun eisen om subsidies voor crèches DEN HAAG De ANWB maakt vanaf 23 november met tien grote mobiele kantoren een tocht langs plaatsen, waar geen ANWB-kantoren gevestigd zlln. In Zuid-Holland gaat men onder meer langs Capelle aan de IJssel, Gorkum, Gouda, en Middelharnis. De mobiele kantoren worden ingescha keld. omdat de winter- en zomerva kantie een grondige voorbereiding en tijdige reservering vragen. In Capelle aan de IJssel staat het kantoor iedere dinsdag aan de Liis- tersingel. In Gorkum iedere vriidag bij het zusterhuis, in Gouda iedere vrijdag op de Markt en in Middelhar nis iedere maandag op het Beneden Zandpad. Overal is het van 10.00 tot 16.00 uur. behalve in Middelharnis, waar men van 14.00 tot 16.00 uur te recht kan. (Van onze kerkredactie) KAMPEN Prof. dr. W. D. Jonker heeft zijn benoeming tot hoogleraar aan de theologische kweekschool van de universiteit van Stellenbosch (Zuid-Afrika) aangenomen. Prof. Jonker (41) kwam in 1968 uit Zuid-Afrika, om aan de Theologische Hogeschool van de Gereformeerde Kerken ambtelijke vakken te gaan doceren. Hij meent nu geen keuze te hebben. Hij beschouwt het als zijn plicht, te rug te gaan paar zijn geboorteland Het is, aldus prof. Jonker, een bij zondere verantwoordelijkheid, ge roepen te zijn in dit stadium een aan deel te nemen in de theologische ar beid in Zuid-Afrika. Hij volgt dr. J. A. Heins op, die als senior lector in het departement dog- matologische vakken onder meer e- thiek doceerde. Jongeren In de theologische opleiding in Zuid-Afrika gaat een geheel nieuwe generatie optreden. Het zijn bijna allemaal jonge mensen. Prof. Jon ker meent, dat nog niet gezegd kan worden, hoe deze generatie zich zal ontwikkelen. „Over enkele jaren zul len we ook in Zuid-Afrika met de pro blemen te maken krijgen, die nu de Nederlandse kerken in beroering brengen. Er komen allerlei verschui vingen, die wij onder ogen moeten zien." Daarbij komen de geweldige pro blemen van de Zuidafrikaanse samen leving, waarmee prof. Jonker te ma ken zal krijgen op zijn verantwoor delijke post als ethicus van de Ne derduitse Gereformeerde Kerk. Jammer Hij vindt het bzonder jammer, om uit Kampen weg te moeten gaan. Hij voelde zich juist gewend aan de situa tie in Nederland. Maar hij meent, dat de specifieke situatie in Nederland uiteindelijk het best gediend wordt door iemand, die erin opgegroeid is. Dez mening van prof. Jonker wordt overigens dor velen van de hoge school niet gedeeld. Zowel het college van curatoren als het college van hoogleraars kunnen zijn vertrek wel geheel billijken, maar betreuren het toch in ernstige mate. Hoewel prof. Jonker in Stellenbosch beroepen is op de post van een senior lector, krijgt hij toch een aanstelling als hoogleraar. Dit hoogleraarschap is alleen op hem van toepassing. In dien zijn functie weer vrijkomt, bij voorbeeld doordat hij het hoofd van het departement prof. dr. F. J. M. Pot gieter opvolgt, dan wordt er weer een senior lector benoemd. De Neder duitse Gereformeerde Kerk betaalt de bijkomende kosten van dit professo raat. (Van onze kerkredactie) KAMPEN De gereformeerde synode achtte de overeenstem ming ten aanzien van<de historiciteit van de zondeval groter dan het verschil en is niet verder gegaan dan dit te constateren, zegt prof. dr. Herman Ridderbos in het Gereformeerd Weekblad in een nabeschouwing over de Sneker synodeweek, waarover de eerste commentaren in diverse kerkelijke bladen zijn verschenen. Dit zal, zo vervolgt hij, in de kerken met gemengde gevoe lens worden ontvangen. Er zijn mensen die niet kunnen inzien waarover men zich toch zo druk maakt en die van dit ge voelen reeds luide blijk geven. En er zijn anderen die vinden, dat de hooggeloofde binding aan de belijdenis in de gerefor meerde kerken nu dus tot het verleden behoort. Ik geloof niet, aldus prof. Ridder bos, dat de zaak van weinig gewicht is. Zij Iiangt samen met de diepste vragen aangaande ons mens-zijn en slechts oppervlakkige mensen kun nen daarover de schouders ophalen. Ik kan ook niet inzien, dat de kerk thans van dit aanvangs-aspect van hetgeen steeds door de christelijke kerk aangaande de zonde beleden is kan afzien, zonder iets wezenlijks prijs te gëven. De synode heeft dat dan ook zeker niet gedaan. Toch is zij niet' verder gegaan dan de thans bestaande dis crepantie (verschillen - red.) aan gaande dit deel van het kerkelijk be lijden constateren. Zij kon en mocht naar mijn oordeel in de gegeven si tuatie ook niet iets anders doen. Want over de eigenlijke religieuze vraag, de schuldvraag, is géén ver schil van mening. Men kan vragen (ook mijn vraag) of de schuldvraag dan van de oorsprongsvraag kan worden losgemaakt. Prof. Kuitert meent dit; voor hem is wat in de bijbel en in de belijdenis de oor sprongsvraag is in feite niets anders dan de schuldvraag. NIET VERDER Daar steekt een theologie achter die ik niet kan uitleggen en die de sy node ook zeker niet voor haar reke ning heeft genomen. Maar een andere kwestie is of, zolang daarover niet meer klaarheid is en de religieuze schuldvraag niet in geding is, de sy- PROF. DR. HERMAN RIDDERBOS andere constatering ROTTERDAM - Op het ogenblik ligt op de werf van Wil- ton-Fijenoord het schip Logos, dat een bijzondere functie zal gaan vervullen, namelijk dat van evangelisatieschip. Gelovige groepen over de hele wereld hebben de aankoop van dit 2.319 ton me tende schip mogelijk gemaakt. Het was oor spronkelijk eigendom van de Deense rege ring en is in 1949 ge bouwd. De bemanning is af komstig uit elf ver schillende landen en is interkerkelijk. Deze wil in een christelijke commune gaan leven, moet allerlei werk zaamheden aan boord verrichten, maar ver dient geen gage. Het schip wordt ge bruikt in het kader van het zogenaamde Operation Mobilisa- tion-werk, dat zich tot nu toe altijd van volkswagenbusjes be diende. Om diensten te bewij zen aan kerken in zen- dingsgebieden zal het schip straks allerlei landen aandoen en in sommige havens zes tot acht weken blijven. Daar zal evangelisatie- lectuur worden ver spreid en mensen wor den getraind voor het werk in de eigen ker ken. Als de Logos op de werf van Wilton Fijenoord straks een nieuwe schroef heeft, verder is gerepareerd en als de bemannings leden het roestige schip in de verf hebben ge zet, vertrekt men naar Londen envandaar naar Frankrijk. In Frankrijk wacht men dan op uitnodigingen. node verder kan gaan dan zij deed. Ik ben van mening, dat dit niet kon en ik zou alle mensen, die daar an ders over denken, willen manen tot voorzichtigheid en tot het zich ont houden van voorbarige dingen. Ik ontken niet, aldus prof. Ridder bos, dat wij gaandeweg meer moeite krijgen met de eenheid. De synode heeft de zaak niet willen verduiste- JOHANNESBURG Dr. Ramsey, die gisteren voor een bezoek van twintig dagen is aangekomen in Zuid-Afrika, heeft op het vliegveld van Johannesburg verklaard dat hij het niet eens is met het besluit van de Wereldraad van Kerken om gel den te verstrekken aan bevrijdings bewegingen. „Ik ben er tegen, dat kerkelijke functionarissen betrokken raken bij gewelddadig verzet." Op de vraag of de kerk in politieke kwesties tussen beide moet komen, antwoordde dr. Ramsey, dat hij tegen inmenging van de kerk is, maar voor een evangelie verkondiging die politieke en sociale gevolgen heeft. De aartsbisschop zal in Zuid-Afrika grondig studie maken van de betrek kingen tussen de rassen in dit land en van de taak van de kerk om tot ras- senharmonie te komen. Hij zal van gedachten wisselen met de kerke lijke leiders en premier Vorster. PARIJS Aan de universiteit te Nanterre bij Parijs zijn gisteren de professoren aan de faculteit der rech ten in staking gegaan. Zij doen dit uit protest tegen geweldpleging door linkse studenten. De ongeveer 40 professoren zeiden gisteravond op een persconfferentie dat de vrijheid van het onderwijs en de persoonlijke vrijheid op de uni versiteit wordt aangetast. De aanleiding tot dit alles is waar schijnlijk de lezing van oud-minister Jean Foyer die eerder op de dag door de professoren werd bezocht. Het is daar tot ongeregeldheden gekomen. Studenten hebben het de oud-minis ter moeilijk gemaakt zijn lezing te beëindigen. Dit omdat de oud-minis ter destijds heeft meegewerkt aan het opstellen van defensie-overeenkom sten waardoor Frans troepen de op stand in Tsaad hebben onderdrukt. De professoren verklaarden de col leges te zullen hervatten wanneer de „waardigheid en veiligheid" zijn her steld. ALKMAAR Na het ingaan van het emeritaat van ds. J. J. F. Herr mann op 1 april heeft de kerkeraad van de lutherse gemeente nog niet in de vacante predikantsplaats kunnen voorzien, zodat de kerkdiensten zo veel mogelijk door voorgangers van elders worden waargenomen. In geval men geen predikant uit de eigen kerk kan krijgen stelt de oud- katholieke emeritus-pastoor A. R. Heyligers zich beschikbaar. Hij heeft reeds enkele zondagen voor de Alk- maarse lutheranen gepreekt. 2 dagen Amsterdam f 37.- 3 dagen Zuid-Limburg f 45.- 3 dagen Twente f 49.- 3 dagen Bergen N.H. f 49.- 3 dagen Montferland f 60.- 3 dagen Friesland f 62.- 3 dagen Brabant f 64.- 5 dagen Terschelling f75.- Prijzen van elk station ln Nederland. Vertrek dagelijks. Inlichtingen in de NS-reiskrant op de stations. voordelig uit met NS ren. Dat is een winst, maar ook een waarschuwing. Twee dingen schenen mtf bijzon der belangrijk voor de bewaring van de eenheid. Ten eerste, dat kerk en theologie elkaar wederzijds het leven niet moeilijker zullen maken dan no dig is, door gemis aan bescheiden heid en aan echt kerkelijk denken. In de tweede plaats, dat wij zullen moe ten bewijzen, dat hetgeen ons als kerk onderling verbindt zó sterk, zó alles doordringend is en zozeer onder de tucht van dè Schrift staat, dat onze verschillen duidelijke overblijf sels z|jn van ons beperkt inzicht en geen wortels van een groeiende en voortwoekerende tweedracht. 't VIEL MEE Ds. W. Reeskamp schrijft in de Groninger Kerkbode onder meer dat er blijkens de uitspraak van de syno de alle synodeleden, ook Kuitert en zijn medestanders, blijken vast te houden aan een fundamenteel stuk belijden en hij citeert daarvoor dan de daarvoor essentiële uitspraak van vorige week (die wij «..n en ander maal publiceerden - red.). Om te vervolgen- nu kan ik er in komen dat iemand zegt: maar dat is toch genoeg? Dat is toch inhoudelijk waar het om gaat? Laat ons dan overgaan tot de orde van de dag. Men heeft echter besloten om verder te praten. Nu: de verschillen zijn minder groot dan ik dacht. Laten wij daar, met de synode, echt blij om zijn. Elders zegt hij nog: Wij moeten noch de theologie van het fundamen talisme noch die van het neo-moder- nisme op de preekstoel hebben. Wij moeten er helemaal geen theologie hebben, maar levende, warme, ac tuele en praktische prediking van het evangelie. Veel verontrusting zou verdwijnen als hiernaar ten volle ge streefd werd. Functioneert een ker keraad wel in deze zaak? Staat een dominee hierin niet geïsoleerd? PACIFICATIE Ds. G. Visee reageert in Opbouw, het blad van overwegend buiten ver- banders uit de gereformeerde kerken vrijgemaakt, na bovengenoemde uit spraak van de synode geciteerd te hebben: ziehier een eerste ontwerp, van een pacificatieformule, die de vrede moet bewaren d.w.z. bij voorbaat staat vast, dat het omstre den punt blauw-blauw wordt gelaten. Men is het erover eens, dat God de mens goed geschapen hééf(.Wat houdt deze voltooid verleden tijd in? Dat de mens op het beslissend mo ment in zijn geschiedenis na de staat der rechtheid door het overtreden van Gods gebod ongehoorzaam ge worden is en dat hij bij deze inge treden ongehoorzaamheid blééf: „ge weigerd heeft en weigert? Onvoltooid tegenwoordige tijd? Is die weigering nu van dezelfde aard als de weigering van onze eerste voorouders toen? M.a.w. hebben zij voor het eerst in een volkomen vrije keuze gezondigd en is ons weigeren om in Gods gemeenschap te leven thans een beslissing van dezelfde aard als die eerste beslissing van toen, een beslissing van mensen, die vrij waren en nu nog zijn om niet te zondigen. Hoe abstract spreekt hier een sy node over de redding door Christus: „heel de mensheid kan slechts gered worden door Gods genadig ingrij pen." Heel het probleem waarvoor de sy node zich gesteld zag is weggecamou- fleerd. „Alle leden der synode hou den vast, datEn als men dan leest waaraan men allen vasthoudt dan blijkt juist daarover het geschil loopt. Op grond van deze rammelende formule oordeelt de synode dat de eenheid van het kerkelijk belijden DS. L. H. KWAST reacties belangrijk PROF DR. H. M. KUITERT \n ander opvatting niet op zodanige wijze in het gedi: u moet worden geacht dat daarov thans nadere beslisingen zouden mc ten worden genomen. Aldus dr. H see. gt NIEUWE SLAG Ds. A. Vroegindeweij zegt in G reformeerd Weekblad, een der bl den van de Gereformeerde Bond de hervormde kerk: dit is een niejsc we slag voor de gereformeerde g U zindte in ons land. We hebben er a lemaal mee te maken. Dat de gereformeerde kerke voortgekomen uit afscheiding en d; leantie nu ook de leervrijheid off cieel hebben aanvaard en daarmee binding aan. Schrift en belijdenis du delijk hebben losgelaten, is voor een teken aan de wand. Ds. Vroegindeweij zegt tenslotl Laat de gereformeerde gezindte ons land zich nog nauwer aanee sluiten om het gereformeerd begü sel te bewaren, ook voor ons volk. VEEL OP, SPEL Tenslotte een citaat uit het con mentaar dat ds. L. H. Kwast, nodelid, in de Friese gereformeeri kerkbode levert. Hij is blij met 1 synodebesluit, meent enerzijds dat inhoud van „Amsterdam 1967" ni in de mist is verdwenen en ande zijds dat de hoogleraren aan de the logische faculteit van de VU niet, de steek zijn gelaten. Met dit alles, zo zegt hij o.m. niet beweerd worden, dat de verdi weg eenvoudig is. Dat is ze allesl halve. Er gaat nogal wat afhang van de reacties op dit besluit. Zullen de betrokken hooglerai en anderen mét de kerken de aa gewezen weg willen inslaan? God ve het. Er staat waarachtig wel w meer op het spel dan enkel de vr heid der theologische wetenschap. En zullen de leden van de Verei ging van verontrusten ook will meewerken aan wat de synode vo ogen stond? God geve ook dat. Wa wij kunnen elkaar niet missen. (Van onze kerkredactie) T)E LIER „Wat momenteel gebeurt, is griezelig om te zien. Overal zijn goedwillende lieden aan de slag gegaan om samen een geloofsakkoord te formule ren, en zo aan synode en classis iets zwart op wit aan te bieden. We krijgen het geloofsakkoord van Achterbroek en dat van Zwinderen. De basisformules schieten als paddestoelen uit de grond. Het is om te rillen." Dit schrijft ds. K. van der Sluijs uit De Lier in De (hervormde) Zon dagsbode. Hij vindt het niet juist, dat de gereformeerde synode in haar richtlijnen inzake het houden van gemeenschappelijke hervormd-gere- formeerde kerkdiensten bepaalde, dat de classes van geval tot geval moeten beoordelen, of er „met de andere kerk de nodige overeenstemming bestaat ten aanzien van het geloof in Jezus Christus". Dat de hervormde synode hier niet onmiddellijk op gesprongen is, is ds. Van der Sluijs een raadseL „Dit raakt ons als Hervormde Kerk in ons kerk- zijn. De gereformeerde classes en ker keraden zullen van geval tot geval de hervormde fusiepartner gaan exa mineren. Er is blijkbaar in de Her vormde Kerk wel wat uit te pellen, wat in aanmerking komt als „in Christus zijnde" om eenheid mee te zoeken." Er is (afgezien van een regeltje in artikel 36 van de geloofsbelijdenis) geen verschil in confessie, aldus ds. Van der Sluijs. „Het gaat er. louter en alleen om de schuldige verwijdering, de zondige scheiding in de niet-theologische za ken, te belijden en te overwinnen. De bezinning op de belijdenis, de functie van de belijdenisgeschriften net weer in Europa weer max. t. min. t. nrsl. gisteren Amsterdam 1. bew. 9 3 3 Brussel h. bew. 9 4 0 Frankfort geh bew. 9 3 0 Genève regen 9 4 10 Innsbruck zw. bew. 13 16 40 Kopenhagen onbew 7 3 4 Locarno regen 7 4 66 Londen zw. bew. 11 0 15 Luxemburg mist 7 -0 0 Madrid h. bew. 11 5 5 Majorca onbéw. 19 10 12 Mllnchen geh. bew. 10 5 2 Nice h.bew. 13 11 86 Parijs regen 10 5 0.1 Rome geh. bew. 18 16 0.4 Wenen regen 9 3 0.1 Zürich regen 9 8 12 en het actueel belijdend spreken is mijns inziens een zaak van gezamen lijk tasten en worstelen, waarmee wij beiden als kerken van de Reformatie voortdurend bezig zijn en ernstig ver der hebben te gaan. Maar dat is bi] de eenwording de sta-in-de-weg niet. Mijns inziens zal KAAPSTAD Volgens het Zuid- Afrikaanse dagblad Die Vaderland zou de directeur van het Christelijk Instituut C.F. Beyers Naudé infor meel aan de Nederduitse Gerefor meerde Zendingskerk (de kleuringen- kerk) gevraagd hebben, te mogen toe treden. De besluiten van de jongste synode van deze kerk zouden hem tot deze stap gebracht hebben. De synode onderschreef de uit spraak van de GOS in Lunteren, dat de eenheid van het Lichaam van Christus tot haar recht komt in ge zamenlijke eredienst door alle ge lovigen, inclusief het avondmaal, on geacht hun ras. De synode sprak ook uit, dat de Bijbel zich noch positief, noch nega tief uitspreekt" over radicaal gemeng de huwelijken. Maar de GOS-uit- spraak, dat de kerk noch staat derge lijke huwelijken mogen verbieden, "werd als zodanig niet aanvaard, maar naar een commissie verwezen. ROTTERDAMHet centraal co mité van de ARP heeft gisteravond gezegd dat het ontwerp urgentie program van ARP, CHU en KVP in hoofdlijnen aansluit bij het AR- program van actie 19711975. „Aangezien op 12 december het partijconvent de paragrafen 6 en 7 zal behandelen, die handelen over veiligheidsbeleid en verdediging, dient ten aanzien van deze punten een voorbehoud te worden gemaakt. Nader overleg terzake kan noodza kelijk blijken te zijn", aldus het centraal comité. dit duidelijk moeten worden uitg sproken, op synodaal landelijk nivea Wij zijn één in confessie. Wij acce teren elkaar derhalve met huid haar als kerk van Christus. Artikel 10 De conclusie van ds. Van der Slui is: „Twijfelt een plaatselijke ger formeerde kerk aan de hervormdhe van de lokale zustergemeente, la zij dan vragen naar de eigen bi staande kerkorde. Daar mag men 01 aan houden. Treft men een hervorrt de gemeente, die ronduit zegt artik 10 van de Kerkorde G.De Kerk wee al wat haar belijden weerspreekt red.) te. verwerpen, dan kan er indei daad reden zijn om met verdere sa menwerking te wachten. Maar laa". men ophouden om overal de voor- waarde van een geloofsakkoord te stellen, en dus te doen alsof dat a nog moet komen!" NED HERV. KERK Beroepen te Scherpenisse C. J. van den Broek te Weesp (vacature P. Ko- lijn). Bedankt voor Dedemsvaart F. L Verbaas te Ugchelen (vac. W. Straats- ma). GEREF. KERKEN Beroepen te Franeker H. Kuyk te Abcoude, die geen verdere beropen in overweging kan nemen. GEREF KERKEN (vrijgem.) Beroepen te Wormer A. Koers te Gorinchem. irbuak ongetxdbi ijstand reis storm pariicidiereti ....omzékertezijnl vraag uw assurantieman inlichtingen over Rijnmond-verzekeringen of wand u rechtstreeks tot n.v. ventkeringtmaalschapplj Virmiijhnia-ft»]. Mm-mmy

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2