De i9 vraagstukken
de
Rood-wit-blauw boekje
voor (niet-)scholieren
Commentaar
Gereformeerde
school zaak van
hoogste urgentie
Publiciteit uitstekend
gereedschap voor kerks
In Jeruzalem ontstaat
„Huis van de Bijbel"
Een woord voor vandaag
Gewetens
bezwaren
Anglicanen blijven
in Wereldraad
Regering steunt
kernfusie-onderzoek
Jubileumboek
van rijkspolitie
uitgereikt
Nieuw ultimatum
van Neerlandici
Prof. Lekker kerker: Eredienst werkt bevrijdend
Informatie oveiL'
theologiestudie
BEROEPÏNGSWERÉ
DONDERDAG 12 NOVEMBER 1
nieuw
Het gaat met het volk Israël van kwaad tot erger. Nauwelijks is
het tot een natie geformeerd, of het begint al: andere goden nemen
de plaats in van de levende God. Als de plunderaars en moordenaars
dan het land binnenvallen, ontstaat een groot gekerm. God stuurt
een richter. Zo lang die leeft, gaat het weer goed. Maar zodra is de
man dood, of het begint weer van voren af aan. Of toch niet. In
Richteren twee staat nl., dal de Israëlieten dan weer verderfelijk be
ginnen te handelen, érger dan hun vaderen. In niets geven zij hun
verstokte handel en wandel op. U behoeft zich daarover niet te ver
wonderen. Zo gaat het namelijk altijd. De eerste stappen op een
verkeerde weg worden vaak wat vergoelijkend afgedaan met de op
merking dat het zo'n vaart niet zal lopen. De praktijk is helaas an
ders: zonder dat we het meestal in de gaten hebben, is de tweede
stap gezet en dan gaat het snel bergafwaarts. Op een gegeven mo
ment worden we zelfs boos als iemand ons erop attent wil maken
dat wij volkomen fout zijn. Misschien beroepen we ons nog wel op
de „christelijke vrijheid" en gaan we schelden op „al dat wettische
gedoe".
We lezen vandaag: Johannes 8 vers 48-59.
Rode boekje doet of democratie
vandaag is uitgevonden
(Van een onzer verslaggeefsters)
DELDEN (O.) Behalve het
Groene boekje van nuchtere le
raren, dat binnenkort uitkomt,
verschijnt waarschijnlijk maan
dag al het Rood-wit-blauwe
boekje voor (niet-) scholieren.
Beide boekjes richten zich tegen
het fel-bekritiseerde, maar goed-
verkochte Rode Boekje voor
scholieren.
Schrijver van het Rood-wit-blauwe
boekje is de leraar Nederlands drs.
Willem Diemer uit Delden (O.), die
„in twee-en-een-halve dag van mijn
herfstvakantie. Ik had haast" dit
heeft geschreven.
„Nee, toen ik begon wist ik nog
KOMENDE week zal in een openbare
vergadering van de defensiecom
missie der Tweede Kamer onder
meer de Wet Gewetensbezwaren
Militaire Dienst aan de orde ko
men.
Allicht ook artikel 2; volgens dit arti
kel zijn ernstige gewetensbezwaren
de onoverkomenlijke gewetensbe
zwaren van hem, wiens godsdiensti
ge of zedelijke overtuiging hem
deelneming aan èlk oorlogsgeweld
verbiedt.
Een studiecommissie van het Inter
kerkelijk Vredesberaad heeft voor
gesteld artikel 2 aldus te verrui
men, dat ernstige gewetensbezwa
ren zijn de onoverkomenlijke ge
wetensbezwaren tegen de persoon
lijke vervulling van militaire
dienst.
De studiecommissie wil deze verrui
ming van vrijstelling zien te berei
ken 'vopr hen, die ernstige gewe
tensbezwaren hebben tegen per
soonlijk gebruik van bepaalde wa
pens (bijvoorbeeld van abc-wapens
- atomaire, biologische en chemi-
sthe strijdmiddelen dus): ook voor
hen, die tegen persoonlijke deelne
ming in een bepaald leger of tegen
bepaald gebruik van dat leger ern
stige gewetensbezwaren hebben.
HOE over dit voorstel te denken?
Niet duidelijk is, of de studiecommis
sie voor de twee genoemde groepen
van bezwaarden vrijstelling van
militaire dienst met dus een ver-
plichting tot het verrichten van
vervangende burgerdienst wenst.
Zo ja, dan opent de studiecommis
sie de deur om de militaire dienst
te ontgaan wel heel wijd.
Bedoelt de commissie, dat de twee
nieuwe groepen van bezwaarden
wel gewoon militaire dienst moeten
verrichten doch een aantekening in
hun zakboekje krijgen dat zij vrij
stelling krijgen van persoonlijk ge
bruik van een bepaald wapen of
vrijstelling van persoonlijke deel
neming in een bepaald leger of te
gen bepaald gebruik van dat leger,
zjjn dan gaat de deur om de mili
taire dienst te ontgaan niet zover
open.
Het Nederlandse leger heeft geen
abc-wapens; wat voor nut heeft het
dan, een vrijstellingsmogelijkheld
te openen voor hen, die ernstige ge
wetensbezwaren hebben tegen per
soonlijk gebruik van deze wapens?
Geen zin, dunkt ons.
Als de wet politieke bezwaren bij
voorbeeld tegen persoonlijke deel
neming in het leger, als dit ge
bruikt zou worden tegen landen
van het Warschau-pakt, zou gaan
erkennen als ernstige gewetensbe
zwaren of bijvoorbeeld gewetensbe
zwaren tegen het gebruik van het
leger in Navo-verband, zou men
dan leger, vloot en luchtmacht niet
aan desorganisatie blootstellen, als
er werkelijk eens oorlog zou ko
men?
De erkenning van politieke bezwa
ren als gewetensbezwaren zou ook
in strijd zijn met de strekking van
het grondwetsartikel dat bepaalt
dat bij de wet de voorwaarden
worden genoemd waarop wegens
ernstige gewetensbezwaren vrijstel
ling van de krijgsdienst wordt ver
leend.
ANEMA heeft in 1923 in de Eerste
Kamer betoogd, dat geen stem van
„rechts" voor het grondwetsartikel
zou zijn uitgebracht, als ook poli
tieke bezwaren daaronder gebracht
zouden kunnen worden.
DE toenmalige ministers van defensie
en justitie hebben dienovereenkom
stig bij de totstandkoming van de
geldende wet van 19(52 verklaard,
dat niet voor erkenning In aanmer
king komen de bezwaren die ge
richt zijn tegen bepaalde militaire
acties, die met bepaalde middelen
worden uitgevoerd of die bepaalde
doeleinden beogen of die door of
tegen een bepaalde staat worden
ondernomen. De Tweede Kamer
onderschreef dit standpunt.
Aan te nemen valt, dat volgende
week regering en volksvertegen
woordiging hetzelfde standpunt
■uilen innemen.
9?
(Van een onzer redacteuren)
HARKSTEDE „Nu aller
wegen de gereformeerde belijde
nis wordt losgelaten, is de zaak
van de waarlijk gereformeerde
school met trouwe gereformeer
de onderwijzers een zaak van de
hoogste urgentie. Laten de be
sturen waken, dat niet de gere
formeerde scholen veranderen
in scholen, die slechts geken
merkt worden door een alge
mene wazige christelijkheid."
Dat schrijft de heer IJ. Jacobs in
de brochure „Over de Organisatie
van het Gereformeerd Onderwijs",
een propagandageschrift van het Ver
band van scholen van gereformeerde
belijdenis.
KAAPSTAD De Anglicaanse
Kerk van Zuid-Afrika blijft lid van
de Wereldraad van Kerken, ondanks
de hulp van deze organisatie aan Afri
kaanse bevrijdingsbewegingen.
Wel heeft de synode gisteren beslo
ten, de jaarlijkse bijdrage van 550
rand (2800 gulden) op te schorten, tot
de Wereldraad een nadere toelichting
heeft gegeven op zijn politiek.
De Anglicaanse Kerk, die anderhalf
miljoen leden telt, oefent een belang
rijke invloed uit op de politieke hou
ding van de Engelssprekende blanken
in Zuid-Afrika.
Drie uur lang werd in grote span
ning vergaderd, alvorens de amende-
menten werden verworpen, welke be
doeld waren om de kritiek op de We
reldraad af te zwakken. In de reso
lutie van de synode wordt afgekeurd,
dat het bestuur van de Wereldraad
geen overleg heeft gepleegd met de
plaatselijke lidkerken, alvorens te
besluiten tot hulp aan de bevrijdings
bewegingen.
De Wereldraad wordt verder
kwlijk genomen, dat hij geen onder
scheid heeft gemaakt tussen opstan
dig geweld en geweld ter wille van
de handhaving van recht en orde. De
Wereldraad heeft „zijn verzoenende
taak laten varen en de zaak van con
flict en oorlog omhelsd.
Anderzijds sprak de resolutie be
grip uit voor de „frustrering en wan
hoop", die de Afrikanen doen op
staan. Het besluit van de Wereldraad
wordt een oordeel genoemd over „ons
falen om de goddelijke gerechtigheid
in onze samenleving te verwerkelij
ken. De kerk is er zelfs niet in ge
slaagd het rassenvoordeel in eigen
gelederen weg te nemen".
Congregationalisten, methodisten en
presbyterianen in Zuid-Afrika heb
ben al eerder besloten, lid van de
Wereldraad te blijven.
DEN HAAG Minister Verin ga
(onderwijs en wetenschappen) heeft
2,5 miljoen gulden beschikbaar ge
steld voor het kern-fusie-onderzoek,
het zgn. Spica-project, dat wordt uit
gevoerd in het laboratorium van de
Stichting fundamenteel^onderzoek der
materie (FOM) in Jutphaas.
Het project zal in twee jaar worden
uitgevoerd. De totale kosten bedragen
vier miljoen gulden. De internatio
nale coördinatie wordt door Euratom
verricht. Gehoopt wordt dat door dit
project nieuwe gegevens worden ver
kregen over de mogelijkheid rond de
eeuwwisseling een reactor te bouwen,
die energie levert door versmelting
van atoomkernen, en niet zoals in
thans bestaande reactoren geschiedt
door kernsplijting.
■let weer in Europa
Gelijk bekend zijn in 1968 drie or
ganisaties van protestants-christelijke
scholen (christelijk-nationaal school
onderwijs, gereformeerd schoolver
band en christelijk volksonderwijs)
samengesmolten in één vereniging
voor protestants christelijk kleuter
en basisonderwijs (PCKBO).
Het GSV nam de beslissing tot op
heffing na lange aarzeling, ondanks
verzet van mannen als Waterink en
Dijk, met een uiterst minieme meer
derheid van stemmen. Een aantal
scholen, dat het met het verdwijnen
van het GSV niet eens was, stichtte
daarop het Verband van scholen van
gereformeerde belijdenis (VSGB), dat
thans een erkende commissie van be
roep en een erkend borgstellingsfonds
heeft
Met een keur van getuigen uit het
verleden betoogt de heer Jacobs de
noodzaak van gereformeerde scholen
met een eigen organisatie, juist ook
in deze tijd.
Belijdenis
Daarbij verstaat hij onder „gere
formeerd" niet binding aan een be
paalde kerk van die naam, maar bin
ding aan de gereformeerde belijdenis,
nader de Drie Formulieren van Enig
heid, zoals in de grondslag van de
VSGB is omschreven. In dit verband
werken dan ook christenen van on
derscheiden kerken samen.
Een voorbeeld van de citaten in de
ze brochure. Nog in 1956 noemde drs.
T. M. Gilhuis het „bitter noodzake
lijk", dat het Gereformeerd School
verband „staande op de bodem van
de Drie Formulieren van Enigheid
(tegen welke belijdenisgeschriften
vanuit nieuw-theologisch denken heel
wat bezwaren worden ingébracht),
tegen nivellerende tendensen, o.a. uit
komend in een bemiddelen tussen
openbare en christelijke school, bij de
voortduur scherp positie blijft kie
zen."
„Als het Gereformeerd Schoolver
band ooit recht van bestaan heeft
néast andere bonden van christelijke
scholen dan thans, nu de vervlak
kende werking van dit synthetisch,
onschriftuurlijk denken, van de mar
kante trekken van wat eens christe
lijk Nederland was, als God het niet
verhoedt, maar weinig zal overlaten."
(Zo ook drs. Gilhuis in 1956).
Jacobs c.s. is het daar nog ten volle
mee eens. Deze redenen, zo schrijft
hij, gelden in 1970 juist nog in ver
dubbelde mate, nu Schriftkritiek en
allerlei andere verkeerde leringen
niet alleen van buiten dreigen, maar
ook reeds in de christelijke school ge
penetreerd zijn.
Principiële voorlichting én waar
schuwing daartegen acht hij in de or
ganen van de PCKBO niet mogelijk,
„omdat daar de dragers van velerlei
mening zijn samengebracht. Zou daar
vandaag het gereformeerde geluid in
worden gehoord, morgen kan het
weer worden tegengesproken."
Onleiding
Ook ziet de heer Jacobs bundeling
van gereformeerde scholen als nood
zakelijk. omdat zij in de toekomst
wel eens samen een taak zouden
kunnen hebben ten opzichte van de
opleiding. „Want een van de oorza
ken, dat er zoveel onderwijzers Gods
Woord niet meer kennen en de belij
denis niet verstaan, ligt in de pedago
gische academies, waar de onderwij
zers worden opgeleid en in het gods
dienstonderwijs. dat daar wordt gege
ven."
De brochure is gratis verkrijgbaar
bij het secretariaat van de VSGB,
Hoofdweg 57. Harkstede.
niet, dat er een groen boekje zou
komen", vertelt hij.
Litteratuur
Drs. Diemer heeft verschillende
boeken op zijn naam staan over ge
bieden van de Nederlandse literatuur.
In tegenstelling tot de schrijvers
van het rode en groene boekje heeft
drs. Diemer als „docent-op-zijn-
eentje" gewerkt.
De titel rood-wit-blauw wil zeggen,
dat het aansluit bij de Nederlandse
cultuur „en dat doet het rode boekje
niet". „Vergeten wordt daardoor, dat
wij allang democratie kennen. Er
wordt in het rode boekje gedaan of
zoiets tegenwoordig is uitgevonden",
aldus de schrijver.
In zijn boekje heeft hij aanknoping
gezocht bij schrijvers als Da Costa,
Ruusbroeck en zeker Multatuli.
„Splinteractueel op het gebied van
gezag en vrijheid. Het rode boekje
bediscussieert gezag en vrijheid zon
der enige historische achtergrond."
Kritiek heeft de heer Diemer ook
op het feit, dat het rode boekje is
verschenen onder de vlag van leraren.
Onbeholpen
Hij vindt verder, dat er op een rau
we, onbeholpen manier te werk is
gegaan en dat de schrijvers zich niets
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 1. blauwe verfstof, 4. ge
noegdoening, 7. geurigheid, 9. steen
vrucht, 11. zangstuk, 13. akelige, 15. ge
vangenis, 16. duw, 17. gegraven diepte,
18. hoofddeksel, 20. Europeaan, 22. bijb.
figuur, 24. Europeaan, 25. advocaat, 28.
nauwer, 29. vak in een kastje, 30. een
weinig scheel.
Verticaal. 1. duivel, 2. schaapkameel,-
3. baan voor balspel, 4. aanbieding, 5.
voorteken, 6. organische verbinding, 8.
heftig, 9. voorkomen, 10. stuk slof, 12.
plaats in Drente, 14. ruiterfeest, 18. zilt
vocht. 19. hoogste punt, 20. vod, 21.
meisjesnaam, 23. glijvoertuig, 24. ro
meins keizer, 26. loot, 27. achting.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. piano, 5. kers, 7. ponton, 9. ver
sie, 10. Po, 12. term, 13. braam, 14. ent,
15. mes, 16. sm„ 17. et, 18. ter, 19. Ase, 20.
merel, 21. alen, 22. sr., 23. Eisden, 25.
Alster, 27. maat, 28. artis.
Vert. 1. pa, 2. apert, 3. norm, 4. ons, 5.
koers, 6. en 8. Tiber, 9. venter, 10. pas
sen, 11. Ommen, 12. teems, 15. melis, 18.
teelt, 19. alert, 21. ader. 24. *»a. 25. Aa, 26.
hebben aangetrokken van consequen
ties van de inhoud voor kinderen van
12 tot 22 jaar.
(Bekend is inmiddels, dat het rode
boekje „vertaalwerk" door leraren is
geweest van een Deens boekje in op
dracht van uitgever Bruna).
Het Rood-wit-blauwe boekje telt 96
pagina's, kost ƒ2,50 en is te bestellen
bij drs. W. Diemer, postbug 13 in Del
den.
DEN HAAG „In de loop der ja
ren is het korps rijkspolitie uitge
groeid tot een efficiënt en goed wer
kend politieorgaan, dat tegen de veel
omvattende taak en het veeleisende
werk is opgewassen". „Dit dwingt te
meer respect af, omdat men al vele
jaren met personeelstekorten kampt",
zo spreekt de minister van justitie,
mr. Polak, zijn waardering uit over
de rijkspolitie in een voorwoord van
een jubileumboek over dit korps.
Dit boek, uitgegeven ter gelegen
heid van het 25-jarig bestaan van de
rijkspolitie, werd gistermiddag op het
ministerie van justitie door de alge
meen inspecteur-generaal der rijks
politie, de heer W. de Gast, aan mi
nister Polak overhandigd.
Generaal De Gast meende dat beide
organisaties gebaat zijn met het on
der één ministerie brengen van de
gemeente- en de rijkspolitie. Welk
ministerie wilde hij niet zeggen, om
dat dat een politieke zaak was waar
in hij geen uitspraak wilde doen.
„Een democratisch toezicht van bo
venaf door de volksvertegenwoor
diging en een ministerie lijkt mij voor
de uitvoering van de taken zeer nut
tig", aldus generaal De Gast.
De jubileumuitgave, een 160 pagi
na's tellend boek, geeft een duidelijk
beeld van de vele facetten van het
rijkspolitiewerk. Niet alleen verleden
en heden worden belicht, maar ook
toekomstmogelijkheden worden naar
voren gebracht. Het boek is aan de
leden van de Eerste en Tweede Ka
mer, aan burgemeesters van gemeen
ten met rijkspolitie en aan alle man
schappen van het korps uitgereikt.
AMSTERDAM Wanneer in de
komende drie dagen geen voldoende
garanties worden geranties worden
garanties worden gegeven vóór een
spoedige opheffing van de noodsitu
atie in het instituut voor Neerlandi
stiek in Amsterdam zullen de docen
ten het onderwijs stopzetten.
Dit hebben de docenten in een
nieuw ultimatum meegedeeld aan de
minister van onderwijs en weten-
schapjjen en aan het universitair be
stuur. Zij verklaren dat er op het
ogenblik één docent is voor elke
dertig studenten, terwijl een ver
houding van één op veertien normaal
wordt genoemd.
Al eerder is meegedeeld dat de do
centen het bijltje erbjj neer zullen
leegen als r niets verandert.
S V;*
De zorgen om de beroemde Koetb Minar, een 13e-eeuwse taehtig mett
hoge toren in de Indiase hoofdstad Delhi zijn wat afgenomen. Specialiste
hebben verzekerd, dat er geen gevaar bestaat voor omvallen. De top yjj
van de toren staat zestig centimeter uit het lood, zodat er wel enigi
reden was tot ongerustheid. Op de buitenwand van de toren zij*! De r
Arabische inscripties aangebracht.
(Van onze kerkredactie)
RBEDA Schenken publiciteits
media niet teveel aandacht aan (ker
kelijke) kleine groeperingen, zoals
Septuagint? is een van de vragen die
aan de orde kwam op een bezlnnings-
samenkomst over Kerk en media die
door overwegend rk vertegenwoordi
gers van kerk enerzijds, pers, radio
en tv anderzijds werd bezocht.
iHet antwoord" van de „media"-
mensen was: neen. Uiteraard gaat de
berichtgeving hierover vaak gepaard
met een sensatie-element en een
schokeffect, maar het is nieuws dat
iedereen moet weten. De mening
werd zelfs uitgesproken, dat „profe
tische" minderheden nog te weinig
aan bod komen. Ook hierom werden
ze belangrijk geacht: vrijwel alleen
deze minderheden hebben vaak alter
natieven.
Velen in de kerk weten niet, zo
werd verder gesteld, 'hoe ze hun
nieuws kwijt kunnen. Van bijvoor
beeld de problemen, waarmee door de
„stille werkers" in klein verband ge
worsteld wordt, dringt zo goed
niets door, terwijl toch juist de i
slag ook van deze activiteiten f
lijks in de (christelijke) krant gei
treerd zou moeten worden.
Unaniem was men het eens overi
begeleidingsfunctie die de publif
teitsmedia hebben. Mede "hierdof
kan de massa in beweging gebrar
worden. Het nieuws dient voortij
rehd „vertaald" te worden ten 1
ve van. de achterban. Hierbij
nadrukkelijk met het opnemingsv
mogen van het geïnteresseerde i
bliek rekening gehouden worden, tof L
geen kan uitkomen in een juiste
sering.
Gewaarschuwd werd nog voor i
gewikkeld t aalgebruik. Uit een
derzoek is namelijk gebleken dat
taal van de publiciteitsmedia mil
tens op mavo-niveau blijkt te ligg<
poon to hnAcr oocrranpn ic rvm f
hetgeen te hoog gegrepen is om Me
zo breed mogelijke schare te ben
ken. Het merendeel van de tv-kijke
bijvoorbeeld bestaat uit mensen, d
uitsluitend de lagere school hebb£^
bezocht.
(Van onze kerkredactie)
WAGEN1NGEN Er is nog
een gemeente, die de kunst ver
staat, bevrijdend eredienst te
vieren. Een een prediking, die
relevant is omdat ze nu eens
helemaal geen moeite doet re
levant te zijn en actueel omdat
ze opgeen enkele wijze jaagt
naar actualiteit.
Dat is de conclusie van een medite
rend kroniekfragment van prof. dr.
A. F. N. Lckkerkerker in het oktober
nummer van „Kerk en Theologie"
(dat na veertig jaar afscheid heeft
weer max. t.
mfn. t.
nrsl.
gisteren
Amsterdam
geh. bew.
13
1>1
0.1
Brussel
tw. bew
12
11
0.1
Frankfort
geh. bew.
10
9
03
Genève
onbew.
11
0
Innsbruck
1. bew.
8
-2
0
Kopenhagen
regen
9
7
16
Locarno
onbew.
13
•2
0
Londen
regen
15
7
3
Luxemburg
zw. bew.
10
Madrid
onbew.
16
1
0
Majorca
onbew.
20
9
O
München
onbew.
IO
2
0.1
Nice
onbew.
-e
-6
0.4
Parijs
h. bew.
14
7
0
Rome
Wenen
zw. bew.
11
4
2
Zürich
onbew.
10
0
O
(Van onze kerkredactie)
JERUZALEM De Israëlische oud-premier David Ben Goerion
heeft de eerste steen gelegd voor een „Huis van de Bijbel" (Beth
HaTenach). Hij noemde daarbij de Bijbel het geschenk van Israël
aan de mensheid.
Dit huis wordt gebouwd op een drie hectare groot gebied tegenover de
berg Slon vlakbij de grens tussen Oud- en Nieuw-Jeruzalem. Van daaruit
heeft men een wijd vergezicht op het bergland tot de oevers van de Dode Zee.
Het huis krijg een park, waarin alle bomen en planten die in de Bijbel
voorkomen, een plaats zullen krijgen. In het hoofdgebouw komt het Israëli
sche bijbelgenootschap te zetelen. Het zal verder accommodatie voor confe
renties bevatten.
Verder komt er op dit terrein een museum voor bijbelse flora en fauna en
voor uitbeeldingen van het dagelijks leven in de bijbelse tijd. Ten slotte zul
len hier ook nog een collectie bijbelse kunst, bijbelhandschriften, gedrukte
bijbels uit bijna alle landen en een bibliotheek worden ondergebracht.
genomen van Veenman, Wageningen
en is overgegaan naar Boekencen
trum in Den Haag, al blijft Veenman
het voorlopig nog wel drukken).
Prof. Lekkerkerker schrijft: „De
vacantie is bij uitstek de gelegenheid
om na te denken over jezelf en over
de Here God, over de staat van de
kerk en onze opdracht. In het recrea
tiegebied waar ik gewoon ben mij te
rug te trekken, was de presentatie
van de Hervormde Kerk treurig.
VRAAGTEKENS
Meerdere malen speelde mij een
zin uit een ontwerp-rapport voor de
synode (het rapport-Kaptein; red.)
door het hoofd: „In vele gebieden
lijkt de kerk aan het einde van haar
bestaan gekomen te zijn". Intussen
nam ik kennis van de moderaminale
brief aan classes en kerkeraden. Be
laden met vraagtekens ging ik naar
huis.
Nu is de dag waarop je thuiskomt
voor mij doorgaans de feestelijkste
van de vacantie. Ditmaal plaagde mij
toch een bang vermoeden: zal er nog
wel een gemeente zijn? Met stomme
verbazing constateerde ik de eerstvol
gende zondagen, dat ze er wès en
soms zelfs in groten getale.
Zelden heb ik in Nederland met zo
veel vreugde deel genomen aan de
eredienst als in deze maand augustus.
Het deed me denken aan de kerk in
Rusland, die domweg doorgaat met
de Here God te loven terwijl alles om
haar heen zegt dat Hij er niet meer
is.
Halverwege de maand maakte ik
een bevestiging mee van een student
in het ambt. Hedging anders toe dan
vroeger: zonder toga en met een
schim van handoplegging. Maar sinds
1959 heb ik nog niet zo indringend en
waarachtig bijbels horen preken over
het ambt.
Bij de ontvangst na afloop zei een
predikant (van wie ik weet, dat hij
veel zorgen heeft over de staat van
de kerk) tot mij: Houd aan, tijdig en
ontijdig. Nu, het lijkt thans ontijdig.
Maar ineens gaan we ons schamen
over de prioriteit, die we aan de
vraagtekens geven.
MODE
We doen zo gauw mee aan de mode
door een „Godsleer" te beproeven in
het gewaad van de „Gottesfrage". De
problemen van het instituut „kerk"
radicaal te stellen in de hoop, dat op
deze uitdaging misschien het ant
woord te voorschijn zal komen.
Schokkend te schrijven en te preken,
bij voorbeeld over „revolutie", welis
waar zo dat ten slotte niemand meer
luistert.
In een analyse van menselijke
existentie te speuren naar tekenen,
individuele zin-ervaringen als flitsen
van een uiteindelijke totaal-zin. Met
wijlen baron Von Münchhausen ons
omhoog te trekken aan de haren van
onze onmacht en vertwijfeling, onze
„vraagstukken". Doodsbenauwd dat
we maar ergens de indruk zouden
maken pasklare antwoorden te geven.
Om dan. ineens op de zondag te
ontdekken, dat er een gemeente is die
nog de kunst verstaat bevrijdend ere
dienst te vieren. En een prediking,
die relevant is omdat ze nu eens he
lemaal geen moeite doet relevant te
zijn en actueel omdat ze op geen en
kele wijze jaagt naar actualiteit. Elia
mag niet onder de jeneverboom blij
ven liggen, maar wordt aari het werk
gezet
In de ruimte van de lofprijzing en
de opdracht komen de „vraagstuk
ken" er anders uit te zien. Ze blijven
er in al hun grimmigheid en moeten
beantwoord worden, maar komen nè
de lofprijzing. Naar ik meen is dit
nog eens bevestigd in de respons van
de meeste classes op de brief van het
moderamen door een grote opkomst
en een intense deelname aan het ge
sprek over de kernvragen. Tezam4n<j.
een echte Algemene Kerkvergadert »ng<
in de stijl van de „grondvcrgaderii
gen" der kerk". Lid.
arai
een
TILBURG De Interkerkeli
voorlichtingscommissie voor the<
gische en kerkelijke opleidingen h<
een brochure uitgegeven, waarin s
wel jonge mensen als „late roepi
gen" alles kunnen vinden over de
le mogelijkheden op dit gebied in LE
land. Mnl
Het licht behalve over de gewoferti
universitaire studie bij voorbeeld i cht
over het theologie studeren op zateifhu
dag, over de opleiding tot godsdiens ieei
leraar, zendingsarbelder of kerkelij >ut
werker. Het informeert over de bi ast
roepsmogelijkheden, die de verschi loot
lende diploma's, getuigschriften M;
acten bieden. Ook bevat het gegevei pr
over de vooropleidingen. Mau
Het is voor 1,75 te bestellen bij tofceei
secretariaat van deze commissi loo*
Postbus 99, Tilburg, dat ook verdf ,in(
alle gewenste informatie verschaft, ku
NED. HERV. KERK
Beroepen te Lunteren (vac. R. L
Bruin), A. Gooijer te Delft; te Nietflpak
Weerdinge, G. J. Martens te Kerk
driel. 1^
Aangenomen naar Uithoorn (toeW ioo
H. J. Smalbrugge te Herveld. 25-
Bedankt voor Delfshaven (toez.)
voor Jaarsveld (toez-), A. van Bru®
melen te Hierden.
GEREF. KERKEN (VRIJG.) J*ck
Bedankt voor ZwijndrechtGit
Lindt, C. Bijl te Hilversum.