Hervormde zending moet
Brug-actie bezuinigen met acht ton
KERKEN GOOIEN MET DE
PET NAAR WETSARTIKEL"
Rus bad op
drie jaar
kinderfeestje:
gevangenis
Snel maatregelen
tegen bnlderbaan
Soort Indonesisch
„Kerk en Wereld"
Een woord voor vandaag
Geen
rechtse"
1 Dit jaar dreigt tekort van vier ton
alternatieve
Uw probleem
is het onze
ICCC-jongeren
over Israël
200 boete voor pastoor
BEROEPEVGSWERK
Synode in stilte
beëindigd
VRIJDAG 6 NOVEMBER 1970
De overste van de Romeinse bezetting in Jeruzalem krijgt
bericht, dat de hele stad in opschudding is. De oorzaak: het
optreden van de apostel Paulus. Onmiddellijk grijpt de overste
in. Hij stuurt een groep soldaten erop af en zodra de opge
wonden menigte die ziet, houdt zij op met Paulus te slaan.
Paulus wordt geboeid en er wordt een onderzoek ingesteld
naar zijn persoon en zijn activiteiten. Het is een nogal vreemd
onderzoek: iedereen mag wat zeggen. Vanzelfsprekend komt
de overste er niet uit en daarom moet Paulus voorlopig maar
naar de kazerne. Het is niet de eerste keer, dat Paulus de woe
de van de massa moet trotseren. Hij is ook al meerdere malen
in levensgevaar geweest. Zo is zijn leven Hij is bereid
het voor zijn Zender te geven, als Die dat van hem vraagt. Op
dit ogenblik is dat nog niet zo: tot het laatst toe zal Paulus
getuigen en de mensen oproepen tot de dienst aan God. Het
gelukt hem ook nu het woord te verkrijgen en staande op de
trappen van de kazerne, buiten het bereik van handen, die zich
o zo graag aan hem willen grijpen, houdt hij een redevoe
ring. Mannen, broeders en vaders, luistert naar hetgeen ik
thans ter verdediging tot u ga zeggen
We lezen vandaag: Johannes 7 vers 14 tot 24.
(Van onze kerkredactie)
Uw brieven worden alle
persoonlijk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te ritfn. Ge
heimhouding is verzekerd. U
gelieve één gulden aan post
zegels bji te sluiten. Een se
lectie nlt de antwoorden pu
bliceren we in deze rubriek.
Vraag: We zijn haast vijftig jaar
getrouwd en hebben een bedrag ge
spaard voor coze begrafenis. Maar
het geld staat op een boekje op mijn
naam omdat toch alles van ons sa
men is. Als ik nu eens eerder kwam
te overlijden, zou dan mijn man
geen last hebben om het geld er af
te krijgen voor mijn begrafenis? Wij
hebben drie getrouwde kinderen, en'
die zeggen dat het zo goed is.
Antwoord: Mocht u eerder over
lijden dan uw man, dan zou er met
medewerking van uw kinderen, een
verklaring van erfrecht moeten wor
den opgemaakt om uw man in staat
te stellen, het geld eraf te halen. Het
beste is in samenwerking met de
spaarbank het boekje op ufcv beider
naam te zetten.
Vraag: Een paar jaar geleden
werd mijn vrouw lid van een le
zerskring, waarbij zij de verplich
ting op zich nam geregeld boeken
enz. af te nemen. Daar ons dit te
zwaar werd, hebben we tijdig opge
zegd, vorig jaar april. Een hele tijd
hoorden we niets, toen kwamen er
weer folders en brieven in de bus,
die we retourneerden. Zelfs kwamen
*r boeken, die we eveneens terug
zonden. In aangetekende brieven
hebben we daarna medegedeeld, dat
we geen interesse meer hadden,
maar deze brieven bleven onbeant
woord. Wel volgden er rekeningen
voor de teruggezonden boeken en
een mededeling, dat ze een dwang
bevel gingen aanvragen. Hoe moet
ik handelen om ervan af te komen?
Antwoord: Als u tijdig heeft opge
zegd, moet u dit kuvmen bewijzen.
Heeft u geen bewijzen, dan is het
beste opnieuw op te doen zeggen
door een deurwaarder en in vredes
naam maar te betalen en de boeken
enz. af te nemen, totdat de nieuwe
opzegtermijn verstreken is.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. kaasworm, 4. keer, 7. lid
woord (Fr.), 8. wijnmaat, 10. water in Fries
land, 12. water in Utrecht, 14. steen, 15. geit,
16. spil van een wiel, 18. muzieknoot, 19.
kneedbaar mengsel, 22. spottende opmer
king, 24. vaandel, 25. soort wilg (Z.N.), 26.
spierpijn, 28. editie (alk.), 30. welaan, 31.
woonlwot, 33. lokspijs, 35. rivier in Enge
land, 37. familielid, 38. strak, 40. oude leng
temaat, 41. telwoord, 42. voorlichting
Verticaal: 1. honingdrank, 2. kindergroet,
3. bouwland, 4. deel van het jaar, 5. slede, 6.
■steensoort, 7. sluw, 9. wig. 11. eekhoorn
(gew.), 13. stopverf (Z.N.), 15. kleinood, 17.
rang, 18. nietigheid. 20. Noorse god, 21.
meisjesnaam, 22. ouderwets kledingstuk, 23.
en dergelijke meer (alk.), 25. knol, 27. streek
op de grens van N.Br. en Limburg, 29. voer
tuig, 32. wiel, 33. Myth, figuur, 34. plaag
geest, 36. plechtige gelofte, 38. muzieknoot,
39. familielid.
Oplossing Torige p
IVIIgc puuci
Hor.: 1. paars. 4. loens, 8. la, 10. at, 12.
oor, 15. Alpen, 17. elger, 19. toe, 20. dos, 22.
ark, 23. Beets, 24. are, 26. Ria, 27. nis, 29. ge
rei, 30. noest, 31. nat, 33. nn., 37. er, 38. to
tem, 39. malie.
Vert.: I. plaat, 2. Aa, 3. ra, 5. Ob, 6. na, 7.
sterk, 9. do. II. Epe. 12. onderin, 13. restant,
14. aga, 16. lorre, 18. ereis, 21. oei, 24. agent,
25. era. 27. Nes, 28. stère, 32. as. 34. no., 35.
de, 36. la, 37. ei.
AMSTERDAM Van 13 tot 16 no
vember wordt in Noordwijk de na
jaarsbijeenkomst van het ICCC-
jeugdcontact gehouden. Over het the
ma „Israël" zullen ds. S. Gerssen te
Utrecht en ds. W. van Dijk te Gouda
spreken. Inlichtingen en opgave: Fre-
deriksplein 24, Amsterdam.
OEGSTGEEST De Gere
formeerde Zendingsbond zal
niet ingaan op de suggestie van
christelijke gereformeerde zijde,
om samen met de zending van
de Christelijke Gereformeerde
Kerken en van de Gereformeer
de Gemeenten een „alternatieve
Kom-over-Brug-actie" te voe
ren.
Het hoofdbestuur van de GZB
vindt het niet fair, enerzijds "Kom
over de Brug" af te wijzen en aan
de andere kant toch mee te willen
profiteren van de publiciteit van
deze actie.
Gelijk bekend zal de GZB niet aan
de volgende Kom over de Brug
meedoen (in 1972), als de Rooms-
Katholieke Kerk ook wordt uitge
nodigd.
Dat de Rooms-Katholieke Kerk zal
worden uitgenodigd, is inmiddels wel
zeker. Alleen de hervormde synode
moet haar fiat nog geven. Zij had
dat van de zomer uitgesteld, opdat er
alsnog met de GZB zou worden ge
praat.
Dit gesprek heeft geen wijziging
in de houding van het hoofdbestuur
van de Gereformeerde Zendingsbond
gebracht. Ds. P. J. Mackaay liet er
geen twijfel over bestaan, of de sy
node zal maandag 16 november haar
fiat geven.
Hij verwacht verder, dat verschil
lende gereformeerde-bondsgemeenten
toch aan de Kom-over-de-brug-actie
zullen meedoen.
(Van onze kerkredactie)
OEGSTGEEST De hervormde zending heeft haar begroting
voor 1971 met acht ton moeten besnoeien. Allerlei werk kan niet
doorgaan. Posten van vele duizenden guldens zijn geblokkeerd. Voor
het eerst in de geschiedenis zal een zendingspredikant, die binnen
kort met verlof in Nederland komt, te horen krijgen, dat hij om
financiële redenen niet meer zal worden uitgezonden.
Dit vertelde ds. P. J. Mackaay gisteren tijdens een persbijeen
komst. Hjj noemde dè besnoeiing een pijnlijke zaak.
Voor dit jaar wordt een tekort van
vier ton gevreesd. Van de nodige 4,6
miljoen is nog maar 2,1 miljoen bin
nen. Het is wel de ervaring van jaren,
dat juist de laatste twee maanden van
het jaar veel geld binnenkomt (de na-
jaarszendingscollecte), maar meer dan
een verdubbeling van wat er nu al is,
zit er volgens ds. Mackaay toch niet
meer in.
De post van islamoloog in Dakar zal
niet meer door een Nederlander wor
den vervuld. Aan de theologische aca
demie in Makassar werkten twee Ne
derlanders, straks nog maar één.
Verzoeken om een arts uit te zen
den naar Ghana en een landbouw
kundige daar over te nemen, moes
ten worden afgewezen. In Nigeria is
het aantal artsen en verpleegsters te
ruggebracht van vijf op twee. Een va
cature onder de drie zendingspredi
kanten in Kameroen zal voorlopig
niet worden vervuld.
In Oegstgeest zelf zullen vier admi
nistratieve posten, als ze vrij komen,
niet meer worden bezet.
Verder worden verschillende pos
ten geblokkeerd: 30.000 gulden van de
75.500 voor recrutering van zendings
arbeiders; 10.000 gulden van de werk-
kosten van de zendingsarbeiders; een
77
(Door Zettie Leeuwenburgh)
VENLO De kantonrechter in Venlo, mr. P. Vrijdag, heeft
donderdag de 57-jarige pastoor Jean Slots uit Wanssum (Noord-
Limburg) conform de eis veroordeeld tot een geldboete van twee
honderd gulden wegens overtreding van artikel 449, dat stelt dat het
een bedienaar van een godsdienst verboden is enige kerkelijke plech
tigheid ten aanzien van het huwelijk te verrichten, voordat hem ge
bleken is dat hieraan een burgerlijk huwelijk vooraf is gegaan.
Dit wetsartikel, dat weliswaar uit 1887 stamt, is per 1 januari
1970 beoordeeld door de volksvertegenwoordiging en ongewijzigd
opgenomen in het eerste deel van het Wetboek van Strafrecht. Met
deze mededeling ondergroef de officier van justitie, mr. J. Schrickx,
de in krasse bewoordingen gestelde verdediging die de pastoor
zelf voerde.
„De wet geeft nooit aan wat het
huwelijk is", zo doceerde de officier,
„maar erkent het huwelijk en bevei
ligt het. Zij wijst op de rechten en
plichten ten opzichte van elkaar, van
de kinderen en ten opzichte van het
erfrecht.
Verdachte, die in januari in Wans
sum de huwelijksplechtigheid heeft
verricht voor H.S. en J.v.D., heeft na
gelaten deze mensen erop te wijzen
dat dit huwelijk door de wet niet
wordt erkend en dus ook niet wordt
beveiligd. Uit rechtsstandpunt beke
ken, ls hier een brok maatschappe
lijke zekerheid weggenomen."
Hoewel de pastoor stelde dat hij
niet de gebruikelijke huwelijksmis
had opgedragen, maar andere be
woordingen had gebruikt, zag de offi
cier dit toch als een strafbaar feit,
omdat de wet spreekt van enige ker
kelijke plechtigheid. Een bepaling die
de Hoge Raad in 1850 heeft genomen
om ontduiking te voorkomen.
„Men ontmoet hier een conflict van
plichten. Enerzijds moet de pastoor
tegemoet komen aan de vraag om
hulp van de mensen, anderzijds over
treedt hij als staatsburger de wet
Zeker, omdat hij heeft verklaard
hiermee verder te willen gaan, en bo
vendien mensen verwijst naar colle
ga's wat betekent dat hij een straf
baar feit uitlokt." Op grond hiervan
zag de officier een geldboete van
tweehonderd gulden bij niet beta
len twintig dagen hechtenis als
een juiste beantwoording van de
overtreding.
FUNEST
Hoewel mr. Vrijdag kon begrijpen
dat de pastoor zich in geweten niet
schuldig voelde, wees hij er nadruk
kelijk op dat deze „goedheid" funeste
gevolgen kan hebben. Als voorbeeld
stelde hij het feit dat de man zijn
vrouw zou kunnen verlaten, waarbij
de vrouw dan geen enkel wettelijk
verhaal zou hebben. Vreemd ge
noeg antwoordde pastoor Slots hierop
dat de vrouw dan niet bij hem moest
komen uithuilen.
Tot zijn verdediging voerde de pas
toor aan dat hij de mens boven de
wet stelt. „De we* is van en voor de
burgers, zij mag geen onnodige be
perkingen opleggen, zij moet redelijk
zijn en ten gunste van de burgers. De
wet komt niet van God. zij komt uit
de bevolking, die ook te maken heeft
met de uitleg en de toepassing van de
wet. Artikel 449 wordt vernieligend
beoordeeld. Law and order wordt te
genwoordig vaak ervaren als een
zwakke kreet en miin dagvaarding
wordt door velen gezien als een la
biele manoeuvre van justitie."
Daarnaast stelde de pastoor dat hij
tal van collega's zou kunnen noemen,
die dit artikel overtreden, klandestien
en openlijk. „Velen, ook de bisdom
men. wisten de strafwet te ontwijken
door verwijzing naar België. Door
mijn aktie ken ik t'^ntallen huwelij
ken die in Nederland uitsluitend ker
kelijk zijn gesloten. De kerken gooien
met de pet naar uw artikel. Persoon
lijk verzet ik mij tegen dit kat-en-
muisspel tegen de verwijzing naar
België om de mensen kosten en
moeite te besparen."
van hen die een kerkelijke inzegening
vragen. De beslissing om niet burger
lijk te trouwen, om in burgerlijk con
cubinaat te gaan leven, is altijd al
genomen voordat men de kerkelijke
zegen vraagt."
VRIJE KEUS
„Het aantal niet-christenen dat in
burgerlijk concubinaat leeft, lijkt mij
niet groter dan het aantal christenen.
Zou het waar zijn dat artikel 449
christenen tot een burgerlijk huwe
lijk drijft omdat de kerk hen de ze
gen weigert, dan vind ik dit navrant.
Van mij mag de kerkelijk trouw een
vrije keuze zijn, maar het burgerlijk
huwelijk ook. Men moet dit laatste
niet verabsoluteren."
Pastoor Slots vervolgde: „De diri
gistische en conformistische kreten van
DS. MACKAAY
bijdrage van 50.000 gulden aan inter
nationale fondsen (zoals het literatuur-
fonds, het medisch fonds en het fonds
voor de theologische opleiding; ook
een bijzonder pijnlijke zaak).
De blokkade betekent, dat het geld
zal worden uitgegeven zodra er meer
uit de gemeenten binnenkomt, dan
nu verwacht wordt.
WEST-IRIAN
Overigens kon ds. Mackaay vertel
len, dat het werk ook op bepaalde
punten zal worden uitgebreid, met
name in West-Irian, waar het aantal
NED. HERV. KERK
Beroepen te Eist (Gld.): G. H. Duy-
vendak te Voorburg; te Garijp (toez.):
H. Engelsma te Twelloo.
Aangenomen naar Ruurlo (toez.):
vie. mej. G. A. v. d. Hout te Utrecht.
Benoemd tot geestel. verzorger v. h.
psychiatrisch ziekenh. Groot Brons
wijk te Wagenborgen (Gr.): J. A. de
Bruijn te Oldebroek, die deze benoe
ming heeft aangenomen.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Sliedrecht: C. den Her
tog te Harderwijk.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Klaaswaal: H. Lig-
tenberg te Genemuiden.
VRIJE EVANG. GEM.
Beroepen te Winschoten: L. Oost te
Groningen.
zendingsmensen zal stijgen van vier
op tien: er komen twee zendingspre
dikanten bij, een verpleegster (zuster
Brechtje Folkerts, die eerder in Biafra
werkte), een sociaal werkster, een
landbouwkundige en een arts.
Verder gaat er voor het eerst sinds
1955 weer een zendingsarts naar Hal-
maheira (dokter J. Stroband, die 15
november in Loosduinen zal worden
uitgezonden), en zojuist is voor het
eerst sinds 1953 weer een zendings
predikant in Poso aangekomen (ds. J.
Visser). Verder worden dr. E. W.
Tuinstra en drs. G. Boer docent aan
de theologische academie op Ambon.
HOOP
Hoewel het reëel is, om te verwach
ten dat er dit jaar een tekort van
vier ton zal zün, was ds. Mackaay
toch nog niet zonder hoop.
„In negentien jaar ztfn we nog
nooit met een tekort geëindigd. Her
vormde mensen z(jn zo: als ze heti
weten dan stropen ze de mouwen op
en helpen. Ik heb een brief gestuurd
aan al mijn collega's en aan alle zen
dingscommissies."
Ds. Mackaay neemt thans voorlopig
de functie waar, die wijlen dr. G. P.
H. Locher bekleedde, van secretaris
algemene zaken van de hervormde
zending.
De hervormde synode zal op voor
dracht van het moderamen van de!
raad voor de zending een opvolger
voor dr. Locher benoemen. Ds. Mac
kaay vertelde dat er ruime gelegen
heid voor de zendingswerkers zal zijn,
voor inspraak tijdens deze procedure.
(Van onze kerkredactie)
OEGSTGEEST Alleen in
die gebieden, waar de kerk goe
de leiders heeft, durft ze te
spreken tot de overheid.
Deze ervaring in Indonesië
heeft generaal T. B. Simatoe-
pang van de raad van kerken
daar op de gedachte gebracht
van een soort Indonesisch „Kerk
en Wereld": door post-acade-
miale cursussen de intellectue
len helpen bij de doordenking
van de vragen van kerk en sa
menleving.
Op West-Irian wordt een speciaal
vormingsprogram opgezet voor leider
schap op middelbaar niveau.
Voor beide projecten wordt gere
kend op actieve deelname (financiaal
en in mankracht) van de Nederlandse
zending.
Motie over toekomst
politie aangenomen
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG Met alleen de stem
men van de PSP en de CPN tegen
heeft de Tweede Kamer gisteren de
motie van de heer Schakel (a.r.) aan
genomen, waarin om een nota over de
toekomstige politie-organisatie wordt
gevraagd.
De Kamer moet deze nota voor 1
januari 1971 ontvangen. Minister Po
lak van justitie had de Kamer ernstig
ontraden deze motie aan te nemen.
Hij zag geen kans deze gevraagde no
ta voor 1 januari te produceren.
SNEEK De generale synode van de gereformeerde kerken heeft haar
(besloten) besprekingen van wat in de wandeling de kwestie-Kuitert heet,
beëindigd. Na afloop van de vergaderingen is echter naar buiten nog geen
mededeling verstrekt omtrent de gevallen beslissing: men wil hiervan
eerst prof. Kuitert zelf op de hoogte stellen.
Intussen hebben de vereniging van verontrusten in de gereformeerde
kerken „Schrift en getuigenis" en de (verontruste) persvereniging „Waar
heid en eenheid" aangekondigd, dat zij op 12 december in het gebouw
Atrium te Rotterdam de synodale besluiten zullen bespreken.
Dit vertelde drs. H. Bootsma, secre
taris Indonesië van de hervormde
zending, gisteren tijdens een persge-
sprek.
H(j uitte enige beduchtheid over de
enorme toestroming van buitenlandse
industrieën op het ogenblik in Indo
nesië, niet alleen Europese en Ameri
kaanse, maar ook uit Japan, Zuid-
Korea en de Philipp(jnen.
Drs. Bootsma achtte het niet on
mogelijk, dat de irritatie die hierover
nu al hier en daar merkbaar is in de
toekomst zal uitgroeien tot een nieuwe
anti-buitenland stemming, waarvan
ook de zending de dupe kan worden.
Voorstel directeur RLD:
DEN HAAG Mr. H. Raben, de
nieuwe directeur generaal van de
Rijksluchtvaartdienst (RDL), wil
haast maken met het nemen van
maatregelen ten behoeve van de ge
zinnen die geluidshinder ondervin
den van Schiphol. Een van die maat
regelen is het verlenen van financiële
steun aan mensen, die naar stillere
plekjes willen verhuizen.
Mr. Raben vindt het niet verant
woord dat gezinnen, die elke dag lij
den onder het vlicgtuiggebulder, nog
langer moeten wachten op algemene
maatregelen van bestuur. Het zal ja
ren duren, voordat de noodzakelijke
maatregelen in een wet zijn vastge
legd.
Vooruitlopend daarop wil hij een
paar snelle maatregelen gerealiseerd
zien. Hij heeft de commissie, die deze
zaak in onderzoek heeft, een paar
suggesties aan de hand gedaan. Be
halve financiële hulp bij verhuizen
heeft hij voorgesteld op korte termijn
te beginnen met het geluiddicht ma
ken van woningen, die in de gevaren
zone liggen.
Het Nationaal Luchtvaartlaborato- j
rium is reeds bezig met het maken
van de grenzen van de lawaaizone. i
Binnenkort zal in de gemeente Zwa
nenburg, die het meeste last heeft
van de geluidshinder, bij wijze van
proef worden begonnen met het ge
luiddicht maken van woningen.
De definitieve maatregelen, die bij j
wet moeten worden geregeld, zouden
kunnen bestaan uit het afbreken van
alle huizen die het dichtst bij het
vliegveld zijn gelegen. Verder mc«t
worden vastgesteld hoeveel woningei?
geluiddicht kunnen worden gemaakt.
Deze maatregelen zullen miljoenen
guldens vergen.
Religieuze beïnvloeding"
Conform de reformatorische op
vattingen wil pastoor Slots het kerke
lijk huwelijk afschaffen en terugge
bracht zien naar de feestmis en de
zegening van het bruidsbed. Op deze
manier heeft hij ook zijn handeling
in januari gezien. „Ik heb geen juri
dische daad gesteld, ik assisteerde
niet bij een „geldig" kerkelijk huwe
lijk. Ik handelde sakraal, heilig. Ik
meen dat ik niet „wettig" en „wette
lijk" kan handelen binnen een liefde-
kerk, waarin de juridische elementen
verkracht zijn, althans in Nederland."
Pastoor Slots, die reeds voor de zit
ting verklaarde in elk geval tegen het
vonnis in hoger beroep te gaan, ziet
het kerkelijk en het burgerlijk huwe
lijk als totaal onvergelijkbaar. „Voor
mij mag het burgerlijke hel enige
huwelijk zijn. Het is een geldig con
tract met wettelijke gevolgen."
„Het kerkelijke kan het burgerlijk
huwelijk ook niet vervangen en kom-
penseren. Dit is ook niet de bedoeling
Pastoor Slots uit Wansum bij
het betreden van het Venlosc
kantongerecht.
„Law and order" zijn bekend: de sa
menleving moet geordend zijn, de
staat moet weten wie samenhokt, het
wordt een janboel zonder registratie.
Ook het burgerlijk huwelijk moet een
vrije keuze blijven naast andere sa
menlevingsvormen. Wanneer de re
genten bepaalde nadelen van het
burgcltfk huwelijk niet corrigeren
dan ontkrachten zij die instelling."
Een nadeel zou bijvoorbeeld zijn
het verlies van de weduwerente. Het
benadelen van de samenleving, het
profiteren van de staatsruif, leek pas
toor Slots echter te vergoeilijken als
het gaat om enkele duizenden gul
dens per jaar. „Althans zolang er cu
mulaties van funkties en commissa
riaten zijn, zolang er 200 van Mertens
op overmatige wijze maatschappelijk
onrecht bedrijvvm."
(Van onze kerkredactie)
MOSKOU Ds. Mikhail Kho-
ref, een van de leiders van de
vrije baptisten in Rusland, is ver
oordeeld tot drie jaar gevange
nisstraf, bnidat hij tijdens een
verjaardagspartij ten huize van
een vriend voorging in gebed.
Zijn vrouw schrijft dit in een brief
aan de Russische partijsecretaris
Brezjnef. Een afschrift van deze brief
heeft onlangs het westen bereikt.
Volgens Vera Khoref werd haar
man in december gearresteerd, kort
nadat hij de eerste „toegestane" lan
delijke vergadering van vrije baptis
ten had bijgewoond. Hij was töen nog
geen jaar op vrije voeten, ria een eer
dere gevangenisstraf van drie jaar.
Naeruim een half jaar wachten
Morde ze pas op de dag zelf (7 juli),
fat haar man voor moest komen,
maar de vriend die het haar vertelde,
wist niet waar. De hele dag was zij
op zoek in haar woonplaats Kisjinef
(Moldavië). Toen ze de plek eindelijk
gevonden had, was het proces zo goed
als afgelopen.
Ze kreeg geen toestemming om
haar man te zien. Iemand vertelde
haar, dat haar man de hele dag voor
de gek was gehouden, zodat het hem
niet mogelijk was zich naar behoren
te verdedigen: Ook had hij geen eten
gekregen, hoewel het proces duurde
tot 's avonds kwart voor tien.
Khoref werd vrijgesproken van de
beschuldigingen, dat hij geld en post
pakketten uit het buitenland zou
hebben ontvangen en anti-Sowjet-
brieven zou hebben geschreven, be
weringen die elke grond misten.
Het' feit echter, dat hij tijdens een
kinderverjaardag had gebeden en zo
„relgieuze invloed had uitgeoefend
op andere kinderen dan zijn eigen",
was voldoende voor drie jaar gevan
genisstraf.
Overvallen
De Russische kranten van de laat
ste weken maken meer melding van
arrestaties van vrije baptisten. Praw-
da Wostoka, een krant in Tasjkent,
meldt een serie politieovervallen op
kerkdiensten van de vrije baptisten
in de Centraal-Aziatische Republiek.
Er werden verschillende arrestaties
verricht.
Goedok, de krant van de Russische
spoorwegmensen, bericht dat ds. Mik
hail Sigaref te Omsk drie jaar heeft
gekregen voor het organiseren van
een zondagsschool. Ook zijn mede
werkster mevrouw Kasjanowa kreeg
gevangenisstraf.
Een interessante bijzonderheid is,
dat volgens dit bericht de beklaagden
zich beriepen op de VN-conventie te
gen discriminatie in de opvoeding, die
door Rusland geratificeerd is en uit
drukkelijk het recht waarborgt, kin
deren godsdienstonderwijs te geven.
Dit argument deugde volgens de
schrijver van het kranteartikel niet,
want naar zijn mening is de VN-con
ventie alleen geldig voorzover zij
overeenkomt met de wetten van een
land.
Het ondergrondse blad „Kroniek
van lopende gebeurtenissen" meldt in
het meest recente nummer, dat in het
Westen gekomen is (no. 13), de arres
tatie van een orthodoxe priester in
Kazan, Pawel Adelgeim.
„Hij is zeer bekend in kerkelijke
kringen. Pawel Adelgeim, een jonge
goed onderlegde priester en een goede
prediker, verheugde zich in grote
liefde en achting onder zijn gemeen
teleden. Zijn kerkelijke activiteiten
waren niet in strijd met de burger
lijke wetgeving", aldus dit onder
grondse blad.
Het bericht van Adelgeims arresta
tie wordt bevestigd door het dagblad
Prawda Wostoka. Dit blad schrijft,
dat hij gearresteerd is omdat in zijn
huis geschriften werden aangetroffen
van Anatoli Krasnof-Levitin en van
de verbannen priesters Esjliman en
Jakoenin.