Comité - beraad over „zaak G
Kuitert" wordt voortgezet
Deze Pontiac
heeft 't helemaal
"1
iéiü sa sa i3H
Bunia wil van kerken
drie ton per jaar
Malaise in oecumene:
men ziet doel niet meer
VOORZICHTIG MET
EXPERIMENTEREN E'
I
Een woord voor vandaag
Vakblad voor
jeugdbeleid
Uitspraak Synode over verontrusting l&
Uw probleem
is het onze
n I li
Voor nieuwe gezangenbundel
Jeugddienst op
Eurovisie
BEROEPÏNGSWERK
de boutiquE-SErie
Pontiac tijd - juist e tijd
Kloof tussen
top en leden
Ste
Bij voortgezet
onderwijs
Ds. C. Bruning
overleden
DONDERDAG 5 NOVEMBER 1970
Voordat de apostel de reis naar Jeruzalem onderneemt ko
men de oudsten van de gemeenten van Epheze bij hem op
bezoek. En dan volgt dit dramatische woord van Paulus in
Handelingen 20: „Waakt dan en herinnert u, dat ik drie jaren
lang nacht en dag niet heb opgehouden ieder afzonderlijk
onder tranen terecht te wijzen." Wat een zielszorger moet de
ze Paulus zijn geweest! Paulus zal nooit hebben gezegd: dit
is een hopeloos geval, als de mensen dan per se verkeerd ivil-
len, ik trek er mijn handen van af. Niets van dat alles: indivi
dueel heeft Paulus al die mensen benaderd en aangesproken
Hij kende hun omstandigheden èn al hun persoonlijke fouten.
Hij heeft henelk afzonderlijkterechtgewezen en hun ge
zegd: God heeft recht op uw leven en als u Hem niet toe
laat, als u weigert naar Hem te luisteren, loopt het verkeerd
met u af. Er zullen in Epheze mensen zijn geweest, die de
schouders hebben opgehaald of meewarig hebben geglim
lacht: waar maakt die man zich druk over? Dit is Paulus'
laatste verantwoording: drie jaar lang heb ik voor en mèt u
gestreden. Wat bent u nu van plan te gaan doen?
We lezen vandaag: Johannes 7 vers 1 tot 13.
nieuv»
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Begin volgend jaar
verschijnt er een nieuw opinieblad
over jeugd en samenleving. Het is
een voortzetting van de bladen DUX,
Gaandeweg, Blauwdruk en Fase. De
naam van het nieuwe blad is nog niet
bekend.
Het is geen jeugdblad, maar een
soort vakblad voor jeugdbeleid. Het
richt zich tot' beroepskrachten in het
jeugdwerk, maar ook tot onderwijs
mensen en pedagogische en sociale
academies.
Hoofdredactrice wordt mevrouw
drs. H. Dresen-Coenders, thans
hoofdredactrice van DUX.
DUX gaat uit van de katholieke
jeugdbeweging, Gaandeweg van de
christelijke jeugdraad, Blauwdruk
van de hervormde jeugdraad en Fase,
dat op het ogenblik niet meer- uit
komt, van de moderne jeugdraad (hu
manistisch).
De drie nog bestaande bladen heb
ben 6500. 2250 en 1500 abonnees.
In plaats van het blad Gaandeweg,
oorspronkelijk van gereformeerden
huize, wordt een brochurereeks uitge
geven met onderwerpen, zoals de
jeugdouderling enzovoort.
(Van onze kerkredactie)
SNEEK In eerste aanleg heeft de Gereformeerde Synode en
kele beslissingen kunnen nemen over de zaak der verontrusten. Zo
is besloten niet te voldoen aan verzoeken om opheffing van de bin
ding aan Assen weer ongedaan te maken. Verder is er inderdaad
besloten tot het opstellen van een herderlijk schrijven, waarin
nader ingegaan zal worden op het gezag van de Bijbel en op het zo
genaamde horizontalisme. In dit schrijven zal voorts verduidelijkt
worden waarom zowel een formalistische opvatting als een relati
vering van de belijdenis afgewezen moet worden.
Uw brieven worden alle
persoonlijk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te zijn. Ge
heimhouding is verzekerd. U
gelieve één gulden aan post
zegels bii te sluiten. Een se
lectie nit de antwoorden pu
bliceren we in deze rubriek.
Vraag: Hoe kan men voorkomen,
dat na het overlijden van de echtge
note de tweede echtgenoot zich ten
onrechte voor uitbetaling van het
spaartegoed, dat op het spaarbank
boekje van zijn echtgenote staat, tot
die bank zal wenden? Is daarvoor
een bepaalde clausule nodig?
Antwoord: Als het boekje op
naam van de vrouw staat, zal de
spaarbank na het overlijden van de
vrouw niets uitbetalen, tenzij de
man een verklaring van erfrecht
kan overleggen. De zaak is dus wel
veilig. Voor alle zekerheid kan men
de bank verwittigen dat de man niet
of niet de enige erfgenaam is.
Vraag: Ik heb een puntgaaf gou
den tientje anno 1912, dat ik graag
zou verkopen, evenals een verzame
ling Franse en Duitse munten uit de
jaren vanaf 1863 tot 1916 en 1923
benevens een enkele roebel uit 1900.
Het bedrag dat de handelsbank mij
biedt, is mij bekend. Ik meen dat ik
bij een verzamelaar meer geld kan
krijgen.
Antwoord: Dit is juist. Natuurlijk
Is er een aanmerkelijk verschil tus
sen de inkoop en de verkoopprijzen
io de handel. Daar u de prijzen be
kend zijn cn wij niet alle munten
kennen, heeft het weinig zin, udeze
in onze rubriek mee te delen. Plaats
een advertentie en dan zal er wel
licht een verzamelaar zijn, die u
meer biedt.
Vraag: Mijn grootvader, de heer J
Paschier, is gereformeerd predikant
geweest in 's-Gravenmoer van 12
augustus 1859 tot 4 december 1887 en
daavoor waarschijnlijk in Numans-
dorp. Is-er een mogelijkheid aan een
preek of een foto van hem te ko
men?
Antwoord: Misschien heeft de
kerk van 's-Gravenmoer of van Nu-
mansdorp nog een foto. Met preken
kan misschien een van de lezers hel
pen.
Kruiswoord-puzzel
ri ii ii
Horizontaal. 1. kleur, 4. een weinig scheel, 8.
bergplaats. 10. atmosfeer (afk.), 12. gehoor
orgaan, 15. gebergte in Zwitserland, 17. aal
geer. 19. gesloten. 20. sier, 22. woonboot, 23.
plaats in N.H. 24. vlaktemaat, 26.
meisjesnaam. 27. holte in een muur, 29. ge
reedschap. 30. vlijtig, 31. doorweekt, 33. on
bekende. 37. voorvoegsel, 38. stamsymbool,
39. kolfhamer.
Verticaal. 1. prent, 2. water in N.Br. 3. rond
hout, 5. rivier in Rusland. 6. voorzetsel. 7.
duurzaam, 9. muzieknoot, II. plaats in
Gelderland, 12. beneden in iets, 13. over
schot, 14. turks bevelhebber. 16. aanspreking
van een papegaai, 18. eens, 21. uitroep, 24.
vertegenwoordiger. 25. tijdrekening. 27.
plaats op Ameland. 28. vlaktemaat, 32. spil
van een wiel. 34. numero (afk.). 35. lid
woord, 36. muzieknoot, 37. voedsel.
Oplossing vorige puzzel
Hor. 2. rotan, 7. tenor, 8. neger. 9. sinds, 10.
Eem, 12. ode, 13. Dcc. 15. steen, 17. laars.
19. ge. 20. s.d. 21. Edens. 24. stele, 26. non,
27. aap. 29. lor, 30. ander. 32. prent 33. Eel-
de, 34. serre.
Vert 1. rent 2. ros, 3. Orion. 4. Andel, 5.
Nes, 6. veter. 10. Essen. 11. Megen. 13. da
del, 14. ester. 16. een. 18. ast. 22. doom, 23.
santé, 24. speer. 25. loods, 28. Ad. 30. Ans,
31. ree.
AMSTERDAM Het Bu
reau voor muziekauteursrecht
(BUMA) eist van de Nederland
se protestantse kerken een be
drag van een gulden per kerk
dienst .Dat zou volgens een ruwe
schatting ruim drie ton per jaar
zftn.
Dit bedrag zouden de kerken
moeten betalen voor het gebruik
van de nieuwe oecumenische
gezangenbundel.
In een artikel in „Auteursrechtbe-
langen" stelt BUMA, dat de kerken
aan de auteurswet trachten te ont
komen.
In de contracten, die de Neder
landse Hervormde Kerk destijds sloot
met de dichters en componisten, die
aan de nieuwe bundel hebben mee
gewerkt, is volgens BUMA uitdruk
kelijk gestipuleerd, dat alle rechten
aan de Nederlandse Hervormde Kerk
werden overgedragen met uitzonde
ring van de auteursrechten als om
schreven in de exploitatiecontracten
van BUMA en STEM RA met de
auteurs.
BUMA publiceert in het artikel ci
taten uit een brief, die het bureau
van de hervormde synodepraeses ds.
J. A. G. van Zanten heeft ontvangen
en waarin deze naar de mening van
BUMA „een geheel eigen en uiterst
originele interpretatie van de Neder
landse auteurswet geeft."
Ter ere Gods
Volgens deze brief hééft in de
openbare eredienst van reformatori
sche aard op generlei wijze uitvoering
van muziek plaats in de zin van
de auteurswet: „Noch de lofverhef
fing noch de smeekbeden der ge
meente, onverschillig of zij een vo
caal of instrumentaal karakter dra
gen resp. ondersteund of inge
leid worden door een cantorij kun
nen o.i. uit uitvoering van muziek
of van muziekwerken worden aange
merkt. Ze geschieden ter ere Gods,
waarbij de gemeente niet de passieve
rol van toehoorder vervult maar ac
tief in de eredienst is betrokken".
BUMA reageert hierop als volgt:
„Laten we het even uit de sfeer van
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM CVK/IKOR heb
ben dc op Hervormingsdag in Eurovi
sie uitgezonden jeugddienst, gehouden
in de Mereatorhal in Duisburg, over-
genomen en tonen deze reportage
zondag tussen 5 en 6 uur op Ned. 1.
De dienst werd georganiseerd door
samenwerkende protestantse en
rooms-katholieke jongeren, ter gele
genheid van het 25-jarig bestaan van
de VN.
Het thema is „actie vóór de rechten
van de mens". Voorgangers zijn de
bisschop van Münster, Heinrich Ten- i
kumberg, en de voorzitter van de
Evangelische kerk. prof. Joachim
Beckmann.
Om 7.05 die dag komen de kerke
lijke zendgemachtigden terug (na
Woord voor woord) met Projekt 2.
een jongerenprogramma door jonge
ren gemaakt op het thema ..de kloof
die over het algemeen bestaat tussen
werkende en studerende jeugd."
Via gesprekken wordt onderzocht,
of het wel zo is dat allerlei vooruit
strevende ideeën die bij studenten le
ven, gehoor vinden bij werkende .jon
geren die direct met de maatschappij
hebben te maken.
BONN In West-Duitsland zullen
gedurende vijf jaar 50.000 vrouwen
zich onderwerpen aan een onderzoek
naar bijverschijnselen van het gebruik
van de anti-conceptiepil.
Het onderzoek is voorgesteld door
de commissie voor het toezicht op de
farmaceutische produkten. Het begint
op een tijdstip waarop drie fabrikan
ten van de pil hebben besloten de
produktie te staken nadat uit een on
derzoek zou zijn gebleken dat de pil
(niet-kwaadaardige) knobbels in de
borststreek veroorzaakt.
De publikatie bracht grote deining
teweeg in West-Duitsland.
de kerk halen en het naar een zeer
profaan gebied verplaatsen. Als een
refreinzanger in een Nederlandse
feestzaal zijn publiek zo ver krijgt
dat het gaat meezingen, is er geen
auteursrecht meer verschuldigd om
dat het niet langer „de passieve rol
van toehoorder vervult, maar actief
bij het gebeuren is betrokken". Een
nogal onhoudbare stelling.
Ja maar die activiteit van de ge
meente zou geschieden „ter ere Gods".
Helaas hebben dc wetgevers by het
maken van de auteurswet een der
gelijke beperking niet aangebracht
(er is in ons land een duidelijke
scheiding van kerk en staat) en dus
stoelt ook dat argument slechts op
de wat atavistische gevoelens die bij
een bescheiden deel van ons volk nog
leven".
De Rooms-Katholieke Kerk draagt
jaarlijks via de Gregoriusvereniging
een bedrag aan uitvoeringsrechten op
gewijde muziek aan BUMA over, dat
volgens BUMA weliswaar aan de
uiterst bescheiden kant is (11.500 gul
den voor 1970), maar dat naar de me
ning van het bureau toch een dui
delijke erkenning betekent van het
recht van de componist op een uit
voeringsvergoeding.
(Mejuffrouw mr. E. H. Haars (CHU)
heeft deze zaak van de week ook
in de Tweede Kamer aanhangig ge
maakt bij de behandeling van de be
groting van justitie. Minister Polak
voelde toen weinig voor wijziging van
de auteurswet ten behoeve van de
kerken; red.).
NED. HERV. KERK. Beroepen te
Ederveen: J. Kooien te Werkendam;
te Neerlangbroek: kand. F. Luitjes te
Schiedam. Aangenomen naar Emmer-
Compascuum: H. E. Vermeulen te
Gemert. Bedankt voor Rotterdam-
Hill egersberg: Jac. Smit te Soest;
voor Leusden: W. Dorresteijn te
Maarssen; voor N.O. Polder (wijk-
gem. Nagele-Tollebeek)J. Mansvelt
te Woudsend. Beroepbaarstelling:
kand. C. P. Kassenaar, Alb. Cuyp-
laan 53, Soest
GEREF. KERKEN. Beroepen te
Rotterdam-Pernis: H. Kuyk to Ab
coude; te Nieuwendijk: N. J. Goris
te Zutfen; te Amersfoort: J. Vlaar-
dingerbroek te Ermelo. Aangenomen
naar Twijzel: kand. P. Hekstra te
Leeuwarden.
CHR. GEREF. KERKEN. Beroepen
te Wildervank-Veendam: kand. W.
G. Moerdijk te Apeldoorn; te Sneek:
J. Dol te Drachten.
GEREF. GEMEENTEN. Beroepen
te Mijdrecht en te Slikkerveer: Chr.
v. d. Poel te Yerseke.
Ook vandaag (donderdag) is de Sy
node in besloten zitting bijeen ge
weest om tot een afronding te komen
van hetgeen „de zaak Kuitert" ge
noemd wordt. Komt men vandaag
niet tot afhandeling, dan zou even
tueel ook morgen, vrijdag, nog in de
ochtenduren doorvergaderd worden,
waarna tot sluiting van de synode
zou worden overgegaan.
Bij dit besloten beraad komt dan
ook de vraag ter sprake naar de
strekking van het besluit der vorige
Synode de binding van de Asser leer-
uitspraak van 1926 op te heffen. Hui
selijk gezegd: kan men voluit gere
formeerd zijn en tegelijkertijd de his
toriciteit van Adam ontkennen?
Met andere woorden: er wordt ge
zocht naar een antwoord op de vraag,
die prof. dr. G. C. Berkouwer in een
bepaald verband aan ds. P. van Til,
Middelburg, stelde: „Is er in de gere
formeerde kerken plaats voor mensen
en ik reken ipij bij hen die in
dit stadium vande bezinning grote
aarzelingen hebben omtrent de histo
riciteit van Adam?"
Geloof als leidster
Intussen werd een amendement
van ds. G. van Halsema, Schettens,
om andere kerken bij de discussies
over actuele vragen van kerk en
theologie te betrekken, afgewezen.
Reden: zoiets gebeurt al, kan althans
gebeuren binnen de raad van kerken.
Over de verontrusting in het alge
meen sprak de Synode het volgende
uit: ...dat bij alles wat in onze dagen
onrust, onzekerheid en verontrusting
in de kerk teweegbrengt, niet de
vrees, maar het geloof onze leidster
moet zijn.
Voor onze onderlinge verhoudingen
betekent dit, dat zolang wij ons ver
enigd weten in het ene geloof en de
ene hoop, wij elkaar ook in de liefde
zullen blijven omvatten en onder
geen voorwaarde ons aan onze ge
meenschappelijke verantwoordelijk
heid tegenover God en de wereld,
maar niet minder tegenover elkander,
mogen onttrekken.
Dat daarbij ook onderlinge span
ningen en soms ernstig verschil
van mening aan de dag treden ,moet
ons op zichzelf niet al te zeer verba
zen, wanneer wij letten op al de vra
gen, waarvoor de kerken in het alge
meen en haar leden afzonderlijk in
allerlei opzicht zich gesteld zien en
wanneer wij ons bewust zijn dat wij
allen- slechts ten dele kennen en ten
dele profeteren. Dit noopt ons allen
tegenover elkander tot gescheiden
heid en matiging in het oordeel, ook
als wij van elkander van inzicht me
nen te moeten verschillen.
Evenwichtig
Onder dit gezichtspunt meent de
Synode, dat over allerlei onderwer
pen, die onder ons aan de orde zijn,
er meer evenwichtig en gedifferen
tieerd, in de persoonlijke sfeer dik
wijls ook een billijker oordeel op zijn
plaats is dan in vele missives aan de
Synode en in allerlei publikaties ge
geven wordt. De synode wil voor
haar deel zulk een oordeelsvorming
gaarne helpen bevorderen (zoals in
het komende herderlijke schrijven -
red.)
Terwijl de Synode dit vooropstelt
wil zij anderzijds niet verhelen dat
zij met bezorgdheid de toenemende
invloed van het wereldse, van de
Schrift vervreemde leven en denken
opmerkt, die het geloof der gemeente,
haar optreden naar buiten, de theo-
logie en de prediking bedreigt. Met
j name ducht zij deze invloed van de
pogingen om de betekenis van de
m
persoon van Christus, van het door
Hem verkondigde Koninkrijk en van
zijn opstanding uit de doden op een
zodanige wijze met het moderne be
wustzijn te verbinden, dat hetgeen de
apostel Paulus de ergernis van het
kruis noemt, daaruit wordt weggeno
men.
Eenheid
De Synode is er daarom van
overtuigd, dat de kerken ook in deze
tijd haar kracht en eenheid boven al
les te zoeken hebben in de prediking
van het onverkorte Evangelie van Je
zus Christus en het zich gebonden
weten aan de belijdenis van de
Christus der schriften, van de recht
vaardiging door het geloof alleen, van
de verkiezing en de verzoening, van
de oneindige waarde van het offer
des Heren voor het leven van de
wereld, zoals deze in de reformato
rische belijdenisgeschriften zo krach
tig en ondubbelzinnig tot uitdrukking
is gebracht.
Afhankelijkheid
Terwijl de synode diep beseft dat
niet zijzelf, noch enige kerkelijke
vergadering, maar alleen het Woord
en de Geest van Christus zelf beslag
kunnen leggen op de harten der men
sen, wil zij tevens de kerken opwek
ken, in afhankelijkheid aan en in de
geest van haar Heer, erop toe te zien,
dat zij zowel voor haar eigen eenheid
als voor haar roeping in de wereld op
geen ander fundament zullen bou
wen, dan op dat van de apostelen en
de profeten, zoals ons dat in de
schriften is overgeleverd.
NIEUWS VAN PONTIAC
zware zilveren band, die losjes om de pols
wordt gedragen.
Door hem, door haar, door alle twee.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De oecumene
zit in dezelfde malaise als alle
vernieuwingsbewegingen, zoals
die in de vakbeweging, de stu
dentenwereld, de politieke par
tijen. De zaak loopt vast, omdat
men niet weet waar de vernieu
wing op uit moet lopen.
Dit zei dr. L. Layendecker, lector
in de sociologie aan de universiteit
van Amsterdam, gisteren op een pers
conferentie van de Sint-Willibrord-
vereniging.
Volgens dr. Layendecker staat men
voor een dilemma: eerste het doel
formuleren en dan tot actie overgaan,
of actie voeren voor vernieuwing en
dan maar zien waar het op uitloopt.
Te weinig wordt ook volgens hem
beseft, dat het vernieuwingsproces
een geleidelijkheid vraagt. „Ik kan
me vaak niet aan de indruk onttrek
ken, dat men uit een bepaalde on
vrede en onzekerheid naar een heel
ander systeem wil, dat radicaal en
zonder overgang moet worden inge
voerd. Dat ontaardt vaak in een zicht
naar vernieuwen om het vernieuwen
zelf."
Dr. Layendecker ging ook in op
het toenemend ledenverlies van de
kerken. Hij vreesde dat zij die- weg
gaan juist degenen zijn. die voor
openheid zijn.
Degenen die volop in de bestaande
kerkstructuren blijven meedoen, zou
den weieens degenen kunnen zijn, die
het minst geïnteresseerd zijn in de
oecumene. Dat zou de samenwerking
der kerken in de toekomst moeilijk
kunnen maken.
ACHTERBAIN
Dr. H. Faber, lector in de pastorale
psychologie aan de Leidse universi
teit, zag wel een verschil tussen de
vernieuwingsbewegingen in het alge
meen cn de oecumenische beweging.
Bij de laatste weten de. leiders na
melijk wel, waar het naar toe moet.
De zaak loopt steeds weer vast in
de lagere regionen, de achterban.
Het probleem dat de oecumenische
beweging op' plaatselijk vlag blijft
stokken, bestaat van de aanvang van
de oecumenische beweging af. In tal
loze plaatsen snuffelt men alleen nog
een beetje aan elkaar. Aan echte
verkenning, laat staan samenwerking
is men nog lang niet aan toe. Is daar
wel sprake van een echte wil tot
eenheid?
Volgens dr. Faber zoekt tachtig
procent van de kerkleden in de kerk
meer „comfort" (troost, rust, vast
heid, saamhorigheid), dan „challenge"
(de uitdaging aan de wereld).
De meeste kerkleden zien de kerk
niet als een middel om maatschappe
lijke misstanden op te heffen. Deze
steeds groter wordende kloof tussen
de top en de leden zag dr. Faber als
een van de oorzaken van de huidige
impasse van de oecumene. De top
praat vaak over de hoofden heen.
Daar komt nog bij, dat wanneer
het getij voor de kerken tegen is,
zoals nu in een tijd van snelle urba
nisatie en industrialisatie, de struc
turen minder flexibel worden. „La
ten we in ieder geval houden wat we
nu nog hebben", zo redeneert men
dan.
Conclusie van dr. Faber: men moet
de kerkleden doordringen van het
crisiskarakter van de situatie: aan
veranderingen is eenvoudig niet te
ontkomen. Alleen zo kan er bij de
leiders en de plaatselijke gemeenten
dieper oecumenisch besef en groter
bereidheid tot samenwerking komen.
denk
liota
dat i
polsb
misst
recht
papri
de p
bena;
de k
mag*
chair
lang
land<
oude
lyke
farac
jaren
op d'
n 196'
onbe
verw
1970
van
tie a
kers.
lanva
oost<
derl.
en 2
kwé
van
Van;
tenc
bollt
zoek
padc
stap
kerl
de t
kom
lenv
'kers
stee
met
leen
De
bete
land
strei
Ze 2
ïerar
Op
lang
naa;
non
wet
rati
Na
gin)
mal
den
piel
doo
Ik 1
tijd
lenl
legt
wot
zei
levi
kop
elk
lacl
foen
ree
ver
nas
de
zijr
wa'
ch'a
de
wo
fin-
Sten
Het weer in Europa
Amsterdam 1. bew.
Tijdens het vierdaags bezoek aan
Finland brachten mevrouw en
minister Luns gisteren een be
zoek aan het museum van de
vesting Suomenlinna, een eiland
in de omgeving van Helsinki.
Op de foto: Het echtpaar vol
bewondering bij een minutieus
vervaardigd zeilschip.
Brussel
Frankfort
Genève
Innbruck
München
Nice
Parijs
Rome ...RH
Kopenhagen h. bew.
Locarno anbew.
Londen zw. bew.
Luxemburg zwaar bew
Madrid regen
Wenen I. bew.
Zürich half bew
Majorca mist
regen
geh. bew.
1 bew.
nist
X"
1. bew.
zw. bew.
(Van een onzer redecteuren)
UTRECHT Op de jaarver
gadering van de Bond protes
tants-christelijk VWO-HAVO
heeft voorzitter prof. dr. W. J.
Wieringa gemaand tot voorzich
tigheid met het lanceren van
experimenten met nieuwe vor
men bij het voortgezet onder
wijs.
Het wemelt van dergelijke experi
menten, zoals meerjarige brugklassen
en de middenschool en prof. Wieringa
had soms de indruk dat met het be
grip „experiment" een loopje wordt
genomen, wanneer namelijk met de
mogelijkheid van mislukken hoege
noemd geen rekening wordt gehou
den.
Aan veel experimenten zou men
zijns inziens niet hoeven te beginnen,
als men zich tevoren realiseerde dat
de vernieuwing als die uitgepro
beerd is ingepast zal moeten wor
den in de bestaande situatie.
Men zal zich van tevoren moeten
afvragen of integrale invoering van
de voorgestelde vernieuwing finan
cieel gezien ooit haalbaar is.
Ook vroeg prof. Wieringa zich af,
of het bestaande docentencorps vol
doende geschoold is, om de vernieu
wing in te voeren. Van een betere
leraarsopleiding is nog niet veel te
recht gekomen.
Coördinatie
Tenslotte achtte hij een rustig be
oordelende instantie gewenst, die in
zake de experimenten coördineert en
adviseert. Dat zou de Onderwijsraad
kunnen zijn, maar dan wel in een
aangepaste samenstelling. En prof.
Wieringa vond het niet meer in deze
tijd passen, dat de adviezen van de
Onderwijsraad niet openbaar gemaakt
mogen worden.
Tenslotte betwijfelde hij of er vol
doende zicht is op het doel, waarop
de vernieuwingen bij het voortgezet
onderwijs aansturen.
Daarop ging dr. P. J. Gathier, direc
teur van de afdeling AVO van het
ministerie van onderwijs, nader in. Hij
sprak tijdens deze vergadering over
het onderwerp „Wat willen we met
het VWO-HAVO-MAVO?"
Dr. Gathier pleitte voor meer aan
dacht voor de sociale vorming van de
leerling. Daarby dacht hjj aan allerlei
sociale vorming van de leerling. Daar
by dacht hy aan allerlei sociale en
recreatieve activiteiten, die nu nog
„buitenschools" genoemd worden.
Hy voorzag een steeds verdere in
tegratie van lager beroepsonderwijs
tot cn met gymnasium. Het peil van
dc intellectuele vorming zal waar
schijnlijk iets dalen. Er is een aan
drang, om meer nieuwe vakken op
te nemen, zoals computerkunde.
Evenals prof. Wieringa achtte dr.
Gathier een landelijke coördinatie
van de experimenten gewenst.
HOOGEVEEN Op 47-jarige leef
tijd is na een verkeersongeval over
leden ds. C. Bruning, gereformeerd
predikant te Nieuwlande (Dr.).
Dinsdagavond raakte ds. Bruning
ernstig gewond toen hij in zijn woon
plaats met zijn auto de snelweg over
stak en door een vrachtauto werd ge
grepen.
Hij laat een vrouw en zeven kinde
ren achter.
Ds. Bruning werd predikant in
Nieuwlande in 1959. Daarvoor stond
hij zes jaar in Siegerswoude.
De begrafenis is zaterdag na een
dienst in de gereformeerde kerk van
Nieuwlande, die om kwart voor een
begint.
fia
Lei
ter
PK
afl
ik
en
tui
Na
ad
de;
|*t I
I klar
no';
bec
van
loo:
Wij
bur
van
ger
ger