Meer openheid gevraagd op Vri'heul H
synode van N.G.-Kerk
Abortus
strijd
provocatus is in
met de bijbel
:1
Belangrijke zaken zijn
vaak kamerstukken
Lutheranen herhalen
Aktie-één-plus
Buiten-verbanders gaan
over toekomst praten
Ook brief Geref.
Kerken basis
rassenstudie
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het onze
Inhoud VU-busjes
voor Kongolese
universiteit
godsdienst
in Portugal
VOOR MOZAMBIQUE EN INDIA
PUBLIKATIE PROF. DR. G. A. LINDEBOOM
BER0EPINGSWER1™
WOENSDAG 21 OKTOBER 1970
Marcus vertelt Jat discipelen van Johannes de Doper en Eanzeef
tol Jezus komen om te vragen waarom Zijn discipelen met vasten
zoals zij. Vasten was voor lien een godsdienstige zaak. een heilig
moeten. Maar in plaats van steun te vinden bij Christus zegt J
ronduit dat Zijn discipelen niet behoeven te vasten Hij schaft
het vasten niet af, maar plaatst hel in een heel andere sjeer.
Christus hal deze mensen, die zich in hun hart beter vonden dan
Zijn discipelen, zien. dat wat we doen. maar met uit gewoonte ge
daan mag worden. Hij mept ons toe om ons eens te bezinnen op h''
waarom van onze godsdienstige gebruiken. Voelen mj omsdep t
ons hart verheven boven hen die tuct doen als wij? Dan komt onze
daad voort uit het oude leven, het eigen ik. Dan is het ais een oude
-ak die geen nieuwe wijn van hel evangelie kan bevatten. Dan het
als een Ld kleed datmet meer gemaakt kan worden door er een
nieuw stuk op te zetten, omdat hel al te zeer vergaan is.
Wc lezen vandaag: Johannes 3 vers I lot 15.
(door Jan A. Smit)
PRETORIA De synodeprae-
ses van de "Gereformeerde Ker
ken, dr. P. G. Kunst, heeft op de
synode van de Nederduits Gere
formeerde Kerk van Zuid-Afri-
ka om meer openheid over de
zaak van het Christelijk Insti
tuut gevraagd.
Een en andermaal hebben dr.
Kunst en zijn mede-afgevaardigde,
het moderamenlid dr. A. Kruyswijk
uit Enschede, het woord kunnen voe
ren op de Zuidafrikaanse synode. Dat
Uw brieven worden alle
persoonlijk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te zijn. Ge
heimhouding is verzekerd. U
gelieve één gulden aan post
zegels bij te sluiten. Een se
lectie uit de antwoorden pu
bliceren wc in deze rubriek.
Vraag: Jaren geleden hebben we
op elkaar getestament (mijn broer
en ik). Bestaat de mogelijkheid, nu
we beiden nog leven, nog een testa
ment te laten maken om als wij
later beiden zijn overleden hierin
de laatste wensen kenbaar te ma
ken?
Antwoord: Het is het beste dat u
naar het notariskantoor gaat, waar
ifiv testament aanwezig is. De nota
ris of zijn vervanger kan u dan on
bevooroordeeld adviseren. U kunt
hem tot executeur benoemen.
Vraag: Hierbij zend ik u een stuk
je vloerbedekking. Kan u me de sa
menstelling vertellen en de manier
van schoonmaken?
Antwoord: Uw tapijt is vervaar
digd van een prachtig soort synthe
tisch vezel. Welke precies de samen
stelling is, kan slechts het TNO te
Delft u zeggen, maar dat gaat wel
verder dan u bedoelde. U wilt alleen
weten hoe u hel moet schoonhouden.
Uw Jeverancier lean u wel het Tapiit-
informatieboekje verstrekken An
ders kunt u het bestellen bij Postbus
85 te Soest en dan moet u erbij op
geven dat u het paradetapijtpocket
wilt hebben.
Vraag: Hoe kan cement van oude
tegels verwijderd worden? Ze zijn
vrij grof losgehakt met veel bescha
digingen uit een schoorsteen. Het ce
ment aan de achterzijde is een half
tot twee centimeter dik. Men heft
mij gezegd dat in de grond stoppen
van de tegels het beste is. Dit lijkt
me een langdurig proces.
Antwoord: Dat helpt ook niets.
Het is een kwalijke zaak. te probe
ren ijzersterk cement te verwijderen
van antieke tegels. De tegels zitten
eraan vast en de boel gaat in gruze
lementen Zet die tegels weer rustig,
comp'eet met het cement er noi aan
Ts het cement zachter dan de tegels,
dan is het geen probleem, want met
voorzichtig vijlen, schaven en nog
voorzichtig^ wrikken, krijgt u er
wel wat van af
Vraag: Is het mogelijk, een gaten-
plant te stekker.?
Antwoord: Als u een stek van uw
gatenplant neemt, en die bijvoor
beeld op het zuiden zet, kunt u de
prachtige bloeiwiize meemaken. De
top kunt u stekken. Afsnijden onder
een luchtwortel Deze draait u om de
stengel heen en dan zet u de s*ek in
een pot met een mengsel van blad-
aarde, turfmolm en scherp zand.
Gieten en licht warm neerzetten on
der een plastic zakje.
Als u na een maand ziet dat het
aanslaat (niet de plastic hoes verwij
deren), in een grotere pot met blad-
aarde. oude koemest en scherp
zand zetten. Niet te heet in de zon.
en de atmosfeer vochtig houden door
water op kachel of radiator te laten
verdampen.
AMSTERDAM Gisteren toen de
negentigste verjaardag van de Vrije
Universiteit werd herdacht is aan de
Vrije Universiteit van Kongo, in de
plaats Kisangani, de medische fa
culteit gestart.
De Vrouwen-VU-hulp heeft
330.000 beschikbaar gesteld voor
Erepromotie van de heer M.
Ruppert aan de Vrije Universi
teit. Achter dr. Ruppert staat de
VU-hoogleraar prof. dr. 3oh.
Blok, die de promovendus zo
juist de cappa heeft omgeslagen.
Zittend van links naar rechts
prins Claus, prinses Beatrixme
vrouw Ruppert en mevrouw
Ridderbos-De Rooij.
de apparatuur van de medische fa
culteit.
Verleden jaar vroeg men zich af
of er geen nieuwe bestemming kon
worden gevonden voor de inhoud
van de VU-busjes. Gevolg was dat
voor de medische faculteit van de
Kongolese Vrije Universiteit werd
gespaard.
kon, omdat beiden de rechten van
adviserende leden hebben gekregen,
wanneer er oecumenische zaken aan
de orde komen.
De synode in Pretoria hield zich
bezig met het beleid van het modera-
men gedurende de afgelopen vier
jaar. Synodes van de N.G. Kerk wor
den om de vier jaar gehouden.
In een lijvig boekdeel staan alle
zaken kort vermeld, die zich in die
verstreken periode hebben aange
diend. En tegelijk staat erbij, wat de
„Bree Moderatuur" zo heet hier
het moderamen ermee gedaan
heeft. Achteraf moeten al deze han
delingen worden goedgekeurd door de
voltallige synode.
Een voorbeeld. Als 65ste punt van
het hoofdstuk Algemene Zaken staat
onder het hoofd „Afschaffing van de
doodstraf": De Presbyteriaanse kerk
van Zuid-Afrika heeft onze mede
werking gevraagd bij het pleiten voor
de afschaffing van de doodstraf. De
Bree Moderatuur heeft geantwoord,
dat die gedachte niet in overeenstem
ming is met onze interpretatie van de
Heilige Schrift en dat zij dus geen
wegen ziet hierin samen te werken."
Punt uit.
Geen discussie
Dat punt uit geldt ook de behande
ling op de synode. Niemand vraagt
het woord. Er wordt geen enkele op
merking gemaakt. Niets van een dis
cussie. op de vraag van de voorzitter
of iedereen met dit punt instemt gaan
alle handen, of bijna alle handen om
hoog. Het onderwerp is in een halve
minuut bekeken. Zo gaat het met de
meeste punten.
Aan de orde kwam zo ook het be
leid inzake het Christelijk Instituut
in Johannesburg. Het instituut werkt
zoals men weet, aan de verheffing
van de Bantoes, door de vele Bantoe-
kerken met raad en daad terzijde te
staan. Stijvende kracht van het insti
tuut is C. F. Beyers Naudé.
Het is bekend, dat de N.G. Kerk in
Zuid-Afrika het werk van dit insti
tuut met lede ogen aanziet en dat
anderzijds de Gereformeerde Kerken
in Nederland dit werk financieel
steunen.
Ook over de kwesties rond dit in
stituut werd vrij formeel verslag ge
daan. Bijvoorbeeld, de Ring (lees de
classis) van Johannesburg had geïn
formeerd bij de synode naar de gron
den. waarop men meent dat Beyers
Naudé en dr. Engelbrecht als leden
van de N.G. Kerk moesten worden
geschorst. Beide heren werken voor
het Christelijk Instituut, beiden zijn
lid van de N.G. Kerk en beiden beho
ren tot de gemeente van Parkhurst,
een voorstad van Johannesburg.
De kerkeraad van deze gemeente
had van de synode het advies gekre
gen deze twee leden te schrappen
omdat hun activiteiten voor het insti
tuut niet te combineren zouden zijn
met het lidmaatschap van de N.G.
kerk. De kerkeraad van Parkhurst
weigerde in eerste instantie aan dit
verzoek te voldoen. Zij vrqeg advies
aan de Ring.
Zeven ivoor den
Deze zei: „Wij kennen de motieven
van de synode niet. Wij zullen daar
naar informeren." En wat staat er
dan in de rapportage van het mode-
ramen, wanneer de ontvangst van de
brief van de Ring wordt gememo
reerd? Deze zin: „De brief van de
Ring is beantwoord". Zeven woorden
en geen letter meer.
De brieven die de Nederlandse
Hervormde Kerk en de Gereformeer
de Kerken over deze kwestie hebben
gestuurd worden genoemd, maar niet
als bijlagen weergegeven. Nu, toen
liet de vergadering toch even zijn
stem horen. Men wilde ook wel eens
lezen, wat er nu precies in die brie
ven stond.
Dus werd besloten ze ter synode
alsnog in extenso te publiceren. Toen
nam dr. Kunst het woord. Hij hield
de vergadering voor, dat het toch wel
erg jammer zou zijn, wanneer de sy
node zich zou beperken tot de louter
formele kanten van de zaak.
Wij worstelen er in Nederland mee,
Het weer in Europa
weer min. temp.
neersl.
Amsterdam
regen
7
1.1
Brussel
regen
6
17
Frankfort
zwaar bew.
5
0
Genève
mist
1
7
Innsbruck
geheel bew.
0
23
Kopenhagen licht bew.
4
0.1
Locarno
onbewolkt
6
Londen
licht bew.
3
0
Luxemburg
regen
3
1
Madrid
licht bew.
16
0
Majorca
regen
14
0.1
München
regen
2
7
Parij6
regen
3
1
Rome
licht bew.
Wenen
regen
4
15
Zürich
zwaar bew.
3
6
dat de kwestie van uw kant vaak zo
onduidelijk wordt gesteld, zo zei hij.
Hij wees er op, dat wanneer de syno
de alleen maar zijn summiere goed
keuring hecht aan de gevoerde cor
respondentie het Moderamenver-
slag zegt: Na afloop van die synodale
vergadering van die Gereformeerde
Kerk in Holland in maart het die
Moderatuur een vermanende brief
aan ons kerk 'gerig, wat paslijk
beantwoord is men dan weer is
overgeleverd aan de buitenkerkelijke
pers, wat de presentatie betreft.
Daar hebt u bezwaar tegen, maar
daar bent u in dit geval dan toch zelf
verantwoordelijk voor, aldus dr.
Kunst.
LISSABON Het Portugese parit
ment zal vermoedelijk nog dei
maand een wetsontwerp behandelei
dat het land volledige godsdienstvrij
heid zal brengen. De wet geldt o«
voor de Portugese gebieden in Afrika
De wet waarborgt het recht
vrije keuze vari kerk. Uitdrukkelij
is vastgelegd, dat niemand gedwot
gen kan worden tot kerkbezoek. De
bepaling heeft ook betrekking op jj
Rooms-Katholieke Kerk. Belangri j
is ook, dat voor het eerst aan a; Pna
kei m en geloofsgemeenschappen In
recht wordt toegekend om kerken \n
bouwen zonder dat daarvoor een
een speciale vergunning nodig j
Aanneming van de wet wordt als
ker beschouwd. n'
jn d
gere
der
nieu
Van een medewerker)
SOEST Volgend jaar zal de
lutherse „Aktie-één-plus" wor
den herhaald. Op de vergadering
van de landelijke diakonale raad
der Evangelisch-Lutherse Kerk
is bekendgemaakt, dat voor
twee, of misschien drie projec
ten geld wordt ingezameld.
Ten eerste is er het werk van de
heer J. Draisma, wiskundeleraar voor
het Mozambique-instituut in Tanza
nia en ten tweede het project in Gum-
la in India. In dit gebied van India
zijn de onderwijsvoorzieningen slecht
en de regering wil het volk graag
betrekken bij het besturen van het
Op hervormingsdag in Zwolle
(Van een onzer medewerkers)
ZWOLLE Alle buiten ver
band staande vrijgemaakte ker
ken zijn door de zusterkerk te
Zwolle uitgenodigd om twee af
gevaardigden te zenden naar een
bijeenkomst, die zaterdag 31 ok
tober in Zwolle zal worden ge
houden.
Deze bijeenkomst heeft tot doel, dat
de buitenverbanders „met elkaar
HARLINGEN Prof. dr. G. A. Linde
boom, internist en hoogleraar van de
medische faculteit aan de Vrije Uni
versiteit heeft over een specialistisch
onderwerp een publikatie het licht
doen zien. De titel van deze mono
grafie is „Vrije vruchtafdrijving". Het
boek is vooral bedoeld als een tegen
wicht togen bepaalde opvattingen van
prof. dr. H. M. Kuitert. hoogleraar
van de theologische faculteit aan de
VU.
Voor de weergave van Kuiterts op
vattingen maakt de schrijver vooral
gebruik van een vraaggesprek, in ok
tober 1969 gepubliceerd in het tijd
schrift „Gezond Gezin". In dit vraag
gesprek geeft prof. Kuitert op een
geëmotioneerde wijze te kennen dat
hij de menselijke vrucht gedurende
de eerste maanden van de ontwikke
ling ais waardenvrij beschouwt. Kui
tert meent daarom dat een vrouw
het recht en de mogelijkheid moet
hebben om zich in dat stadium van
de zwangerschap van een ongewenst
kind te ontdoen.
Het is tegen deze opvatting, welke
reeds lang wordt gehuldigd in lan
den waar het christendom heeft af
gedaan of waar het nooit tot ont
wikkeling is gekomen, dat het betoog
van Lindeboom zich vooral richt.
Terecht stelt hij dat de mens. ge
schapen naar Gods beeld, in geen
enkel stadium van zijn ontwikkeling
waardenvrij genoemd mag worden.
Ook acht Lindeboom en met hem
gelukkig nog vele anderen het in
strijd met de christelijke naastenlief
de om een ongeboren medemens de
mogelijkheid tot een normale ont
wikkeling te ontnemen. Ook de ge
boren kinderen worden door een sa
menleving, die -gebaseerd is op res
pect voor eikaars welzijn, beschermd
tegen agressie van hun ouders.
iMET VRIJ
Het gaat er niet om hoe een vrouw
het bezit van een ongeboren of ge
boren kind ervaart, het gaat er om
dat de ene mens niet vrijelijk over
het leven van een ander mens mag
beschikken. Hoewel tijdens de zwan
gerschap de banden tussen de mens
in ontwikkeling en de moeder steeds
sterker worden, betekent dit niet,
dat de waardering voor het leven
van deze mens hiervan afhankelijk
mag zijn!
Onbegrijpelijk is daarom de uit
spraak van het Tweede Kamerlid
Lamberts (zelf medicus!) aangehaald
op blz: 123, dat abortus provocatus
vrij moet zijn gedurende de eerste*
drie maanden van de zwangerschap
en dat daarna de ingreep ernstiger
zou worden.
„Een foetus van vier, vijf maan
den lééft. Het kindje beweegt vaak
nog een uur lang. Het heeft alles,
vingers en teentjes. Je moet dat
wegmoffelen. De moeder moet het
niet zien. Je zit er mee. Ik kan je
vertellen zoiets gaat je niet in je
kouwe kleren zitten".
Precies hetzelfde kan gezegd wor
den van een foetus van 8 a 10 weken
behalve dat het dan geen uur blijft
bewegen doch slechts enkele se
conden. Maar ook in dit stadium van
de ontwikkeling „heeft het alles, vin
gers en teentjes". Het is dan ook be
paald geen onherkenbaar „klompje
cellen"! Collega Lamberts kan er
van overtuigd zijn dat ook het afbre
ken van een zwangerschap van min
der dan drie maanden de gynaecoloog
evenmin „in zijn kouwe kleren gaat
zitten".
Ook al behoeft er voor de moeder
niets te worden weggemoffeld (de
moeder is altijd in narcose, wat col
lega Lamberts in zijn geëmotioneerd
heid kennelijk heeft vergeten!) dan
nog blijft de ingreep voor de gynae
coloog een weerzinwekkend bedrijf.
De positie van de gynaecoloog bij de
abortus provocatus is daarom alles
behalve benijdenswaard.
Zoals de Rotterdamse vrouwenarts
Pannekoek onlangs zo treffend op
merkte, krijgt een gynaecoloog bij
een abortus-aanvraag achtereen vol-
PROF. DR. G. A. LINDEBOOM
bezorgdheid
gens drie keer een andere rol toege
wezen, nl. eerst die van pleiter voor
het leven van een ongeboren kind,
vervolgens van rechter die in de
abortus commissie het vonnis mee
uitspreekt en ten slotte van scherp
rechter, die het vonnis moet uitvoe
ren.
Uit het betoog van Lindeboom
spreekt voortdurend een grote be
zorgdheid over de consequenties van
Kuiterts opvattingen. Kuitert geniet
in ons land door zijn baanbrekend
werk op theologisch gebied een gro
te en mijns inziens terechte
waardering bij zijn leerlingen en bij
vele jonge christenen.
Lindeboom vreest, dat Kuiterts
„abortusleer" daarom gemakkelijk
ingang zal vinden omdat van een niet
medisch onderlegd christen niet ver
wacht mag worden dat deze het we
zen van de abortus provocatus zal
doorzien. Het „klompje cellen", waar
van de leek graag spreekt, sluit
prachtig aan bij Kuiterts „waarden
vrij leven".
Hoezeer ik de opvatting van pro
fessor Lindeboom over abortus pro
vocatus ook onderschrijf, tegen zijn
mening over anti-conceptie heb ik
grotere bezwaren. Zijn uitgangspunt
dat anti-conceptie ten slotte een in
grijpen is in een scheppings- of na-
tuurorde, waartoe een christen alleen
op gegronde overwegingen mag over
gaan (blz. 27) lijkt mij niet bijbels
gefundeerd.
Eén van de dingen, waarin de mens
zich onderscheidt van het dier is de
grotere onafhankelijkheid van de na
tuurwetten. Wij „overtreden" dage
lijks de natuurwetten wanneer we
ons scheren of onze haren laten knip
pen. Ik ben er zeker van dat prof.
Lindeboom de baarddragers en lang-
harigen niet hoger waardeert dan de
gladgeschorenen en de goedgekap-
ten.
GEVAARLIJK
Het komt mij voor dat de christen
ter voorkoming van een ongewenste
zwangerschap, dankbaar en zonder
aarzelen gebruik mag maken van dc
moderne, betrouwbare contraceptie
ve middelen. Een christen die meent
een ongewenste zwangerschap te kun
nen voorkomen met absolute of pe
riodieke onthouding speelt gevaarlijk
spel en ontzegt zichzelf en de huwe
lijkspartner veel huwelijksvreugde.
Contraceptie is in dit opzicht te
vergelijken met vaccinatie. Met het
niet willen aanvaarden van deze mo
gelijkheden doet men zichzelf en zijn
medemens tekort! De uitspraak van
de Amerikaanse theoloog Montgome
ry (blz. 27) „De christelijke echtgeno
ten dienen de anticonceptie persoon
lijk, biddend te beschouwenzou
ik dan ook liever als volgt willen wij
zigen „De christelijke echtgenoten
dienen de anticonceptie persoonlijk,
dankend te beschouwen
Het beste wapen tegen het kwaad
van de abortus provocatus Ss de be
vordering van betrouwbare contra
ceptie op alle fronten!
Dr. J. Kreracr, vrouwenarts
overleg kunnen plegen en besluiten
kunnen nemen ten aanzien van de
bestudering van de verdere contact-
beoefening der kerken.'?
De Zwolse kerkeraad verwacht, dat
deze ene dag voor de besprekingen
niet voldoende zal zijn. iHij stelt voor,
om enkele weken later weer een za
terdag bijeen te komen. Dat zal de
kerkeraden tevens de gelegenheid
bieden, om zich de tussenliggende
weken nader te beraden.
Verleden jaar hebben de buiten
verbanders tweemaal een „confe
rentie" gehouden ter bespreking van
hun situatie en wat zij nu moeten
doen. Zwolle werd toen aangewezen,
om in voorjaar 1970 een derde confe
rentie te organiseren. Om verschil
lende redenen is dat toen niet ge
beurd.
Zwolle schrijft nu: wij zijn ons er
van bewust, met deze uitnodiging
verder te gaan dan onze opdracht
luidde, maar wij kunnen niet blijven
staan bij het vrijblijvende van de vo
rige conferenties.
'Op de conferentie te Lage Vuursche
is intensief gediscussieerd over de
noodzakelijkheid >van een kerkver
band en een kerkenordening zoals die
tot nu toe gebruikelijk waren. Som
migen, zoals ds. M. R. van den Berg
te Oegstgeest, staan een veel losser
verband voor.
Ook de vraag van de verhouding
tot andere kerken werd uitgebreid
besproken. Daarbij bleek een duide
lijke voorkeur voor contact met de
Christelijke Gereformeerde Kerken.
Voor de vergadering in Zwolle is
ook de christelijke gereformeerde
kerk van Eindhoven uitgenodigd, die
al een bijzondere samenwerking met
de buiten-verbandse kerk van Eind
hoven heeft.
Hekwerk-puzzel
[T
Horizontaal. 4. in delen gescheiden, 5. trom
melslager, 6. maskerade figuur, 7. aanhang
sels.
Verticaal. 1. belanghebbende, 2. onzichtbaar
gemaakt, 3. meisjesnaam.
Oplossing vorige puzzel
1. slaper, 2. parade, 3. adagio, 4. eiland, 5.
liéren, 6. beraad, 7. rostra, 8. nestor, 9. blou-
ndv
tm
i v
en i
ouwe
De
RRfl
cr
eest
Ranchi-district in de provincie I rfs
har. Daarvoor zijn echter mensen n -(ig
dig, die een opleiding hebben gen
ten. °i
Internaat
in 1
De school, die voor deze vormii i h
moet zorgen is al aanwezig, een ii iu
ternaat voor de studenten ontbreel
echter. Hierdoor zijn velen uit
dorpen in de omtrek niet in
aan deze opleiding te voldoen. jjez.
Een derde project is nog in bt igrij
raad. Men overweegt ook een bedn peni
beschikbaar te stellen voor CLAS n d
de christelijke vakbeweging in L ipen
tijns-Amerika. pg i
De Lutheranen wordt gevraagd e« nria
procent van hun jaarinkomen af t n2
staan voor de „Aktie-één-plus". Vo Sgr0
rig jaar werd op die manier 170.00 rgez
bijeengebracht. Dit geld werd b« n
steed aan een kinderhuis in Kenyi
aan het Mozambique-instituut en at
de John Knox Foyer in Genève. D
John Knox Foyer is een instituu "?S|
waar studie wordt gemaakt voor d f®' 1
ontwikkelingsproblematiek, speeis-
in Latijns-Amerika. rpoï
SER
Op de diakonale vergadering wet nua
ook nog medegedeeld, dat een delegiP
tie van de lutherse synode, bestaand
uit prof. dr. C. W. Mönnich en i
G. E. Engberts, bezig is contact I
•k1
zoeken met de sociaal-economisi
raad (SER). Onderwerp van gesp
zal zijn de relatie tussen onze ecoi*
mische machthebbers en de ontw
kelingssamenwerking.
Têh slotte werd het voorstel
opfjerd te onderzoeken waar het mt
gelijk is te komen tot het oprichte ^tr
van bejaarden- en rusthuizen.
Synode N.G.-Kerk
000
Ijoe
dit
el
nt-
(Door Jan A. Smit)
PRETORIA De Nederduitse-Ge K>g<
reformeerde Kerk van Zuid-Afrik git
gaat een diepgaande studie mak<
over de rassenverhoudingen in h
land en de oecumenische verhoudinfiter
gen. De synode besloot hiertoe o
haar vergadering in Pretoria na
uitvoerig debat over het apartheidi en
probleem.
Als basis voor deze studie zul la
onder anderen worden genomen eer
op deze synode verschenen eiga
rapport over de verhouding tussen dt
moederkerk en de Bantoe-dochter
kerken, de brief van de synode da
Gereformeerde Kerken in Nederland
die de afgelopen zomer naar Zuic
Afrika werd gezonden, rapporten val
de GOS (Grand Rapids en Lunterenl
alsmede rapporten van de All Afri
can Conference of Churches, dat zijc z:
dus de inheemse Afrikaanse kerken
Aanvankelijk kreeg de studiecom
missie opdrachtt haar rapport vóói
juni 1971 uit te brengen. Hier kwait
bezwaar tegen. De termijn werd ti
kort geacht. De studiecommissie fi
nu niet aan een termijn gebonden
maar moet regelmatig over de voort
gang van de studie rapporteren a&L
het moderamen van de synode de?
Nederduitse Gereformeerde Kerk vi
Zuid-Afrika.
He
eli
nh
ik
a 101
»loc
ver
NED. HERV. KERK
Beroepen te' Zetten-Andelst:
Klein-Kranenburg te Vinkeveen.
Bedankt voor Ederveen: J. den
Hoed te Meerkerk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Zwolle: Hanbingk*
te Soerabaja; te Leimuiden en te
kar (Afrika): J. G. Los te Chfitillc
Coligny (Frankrijk).
GEREF. KERKEN (vrügcm.
Beroepen te Baflo-Warffum (accl.)!
M. Heemskerk te Meppel.
Bedankt voor Zaandam-Kromme"
nie: B. v. Riet te Bolnes-Slikkerveer.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Zaandam: A. v.
Veer te Nieuwe Pekela.
'koni m
e Da- fj