Dominee
Duizendpoot?
Dr. Kruyswijk veroordeelt
kleingeestige apartheid
I
Canada
Ds. Overduin: altijd
onaantastbare van
evangelie brengen
Kerkvergadering nauwelijk|
in staat tot politieke profeti
Kerkelijk
Service
Team.
Een woord voor vandaag
r
Tactische overwegingen in het spel
Nairobi
Hoge onderscheidii
voor Niemöller
Een metaahse komt tot Jezus, valt op zijn knieën voor Hem neer
en zegt: „In dien Gij wilt kunt Gij mij reinigen.Dat zijn wonder
lijke woorden. Zij getuigen tegelijkertijd van geloof en ongeloof. Ze
getuigen van geloof in de macht van God van van Christus. „Ge
kunt", zegt de man en hij gebruikt de woordenomdat hij in zijn
omgeving gezien heeft hoe Christus lijdenden fiielp. Maar tegelijker
tijd spreken de woorden van twijfel aan de goedheid van God. In
dien Ge wilt..."
Deze man heeft de almacht van God gezien, maar de liefde van
God nog niet geproefd.
Als Marcus deze woorden van de man citeert, beseft hij dat ze
een vraagteken zetten achter de goedheid van Christus en daarom
schrijft hij wat Mattheus en Lucas niet .schrijven. Hij zegt dat
Christus "met barmhartigheid bewogen is. Christus geneest de man
met. omdat Hij het kan. maar omdat liet lijden van deze melaatse
Zijn hart raakt. Hier gaan macht en liefde hand in hand
God wil niet dat iemand verloren gaal. zegt de bijbel. Aan de lief
de van God zijn geen grenzen. Hij ziet bewogen neer op de lijdende
mensheid. Maar niet iedereen wordt behouden. Kan God dan niet
verlossen? Ja, dat kan Hij wel, maar God vraagt van ons het ant
woord dat zijn macht in ons mogelijk maakt
Weiezen vandaag: Johannes 1 vers 19 tot 34
Wc lezen morgen: Johannes 1 vers 35 tot52.
door Ton van der Hammen
Jubileum ds. J. Overduin niet ongemerkt voorbijgaan Zijn werk van meer dan lokale bete
kenis Aangrijpende nood in de wereld Geen bloemen Liever geld voor urgente nood
gevallen Dat zijn zo enkele typerende passages uit de brief van een werkcomité in Veenendaal
dat de viering „veertig jaar in het ambt" voorbereidt in een stijl waar predikanten als dominee Over
duin zich kennelijk niet aan kunnen onttrekken.
Kerk in blanke en bantoe-kerk gescheiden
PRETORIA Gisteren heeft
de generale synode van de
Nederduits Hervormde Kerk
van Zuid-Afrika de splitsing van
de kerk in een blanke moeder
kerk en een bantoe-dochterkerk
goedgekeurd. De synode noemde
dit „juist en van de bijbel uit
aanvaardbaar.".
De Nederlandse gereformeerde pre
dikant dr. A. Kruyswijk, die op het
ogenblik een bezoek aan Zuid-Afrika
brengt en als gast de synodezitting
meemaakte riep op de kleingeestige
apartheid in het leven van alledag te
veroordelen. Dan kann men bewijzen,
dat apartheid geen ideologie is ge
worden.
Hij vond. dat de aangehaalde pas
sages uit de bijbel, die de apartheid
moeten rechtvaardigen, evengoed kun
nen worden gebruikt om het tegen
deel te staven.
Hij vroeg zich af wat de kerk zou
doen als het voor een minderheid on
mogelijk werd een meerderheid te
regeren.
Dr. Kruyswijk kreeg te verstaan,
dat het vermetel was na een verblijf
(Vervolg van pagina 1)
Trudeau heeft de uitzonderingsbe
palingen aan het Canadese parlement
voorgelegd, en daarbij de vertrou
wenskwestie gesteld. Hij wil de be
wuste wet voorlopig to't 30 april 1971
van kracht laten blijven. De uitzon
deringsbepalingen gelden voor heel
Canada. Op grond daarvan kunnen
verdachten worden gearresteerd en
zonder recht op borgtocht maximaal
negentig dagen worden vastgehouden.
Voorts kan de politie waar dan ook
huiszoeking verrichten zonder dat ze
daarvoor speciale toestemming nodig
heeft. Het bevrijdingsfront van Que
bec wordt in een decreet 'betiteld als
een groepering die gebruik van ge
weld bepleit om de legering ten val
te brengen, en niet terugdeinst voor
ernstige 'misdrijven als moord, be
dreiging met moord en ontvoering.
Leden van de FLQ kunnen tot vijf
jaar gevangenisstraf worden veroor
deeld. evenals personen die het front
op welke wijze dan ook steunen.
Parachutisten
In de provincie Quebec is het leger
ingeschakeld bij het handhaven van
de orde. Op de militaire vliegbasis bij
Montreal is een parachutisten-regi
ment van ongeveer duizend man ge
arriveerd. Er zijn ook troepen gezon
den naar de stad Quebec. In de
hoofdstad Ottawa houden militairen
auto's aan om de identiteit der inzit
tenden nat e gaan. Ze zouden vooral
belangstelling hebben voor personen
die lich naar bet station begeven om
vandaar per trein naar Montreal te
reizen.
De noodtoestand werd afgekondigd
kort na het verstrijken van de ter
mijn die de regering van Quebec de
ontvoerders had gesteld om te ant
woorden op haar ..laatste en defini
tieve aanbod", vijf gevangenen in
vrijheid te stellen in ruil voor de
vrijlating van Cross en Laporte. Het
FLQ, dat de vrijlating van de 23 ge
vangenen eiste, heeft niet op het
Aanbod gereageerd.
Een regeringswoordvoerder zei dat
men nog steeds bereid is de vijf ge
vangenen vrij te laten in ruil voor
Cross en laporte. Op de internationale
luchthaven Dorval wordt een vlieg
tuig gereed gehouden om het vijftal
naar Cuba te brengen, aldus de
woordvoerder.
Dr. A. Kruyswijk
van vijf dagen in Zuid-Afrika te dur
ven oordelen over Zuidafrikaanse
toestanden.
DEN HAAG De Nederlands re
gering zal de overkomst van 10.000
Antilllanen naar ons land niet bevor
deren, aldus minister Klompé in ant
woord vragen van het Tweede-
Kamerlid E. J. Harmsen
Wel is onlangs een werkgroep inge
steld om de regering van advieó te
dienen naar aanleiding vande proble
men die zich bij de vestiging van An-
tillianen in ons land kunnen voordoen.
Waaraan hij zelf dan de noot:
,,geen bloemen" heeft toegevoegd.
Een lief bloemstuk met kaartje van
zijn dochter - heel eenvoudig overi
gens - mocht nog wel. Het staat wat
verloren In de vrij kleine, lage stu
deerkamer van de Veenendaalse
pastorie, ingeklemd tussen ordelijke
stapels boeken op een tafel, waar
nog ordelijker boekenrijen aan alle
wanden op neerkijken.
Hoe wordt een pastor van „meer
dan lokale betekenis"? Een vraag,
die kan opkomen, als je de jubilaris
wilt gaan intervriewen. Want niet
iedere dominee krijgt, wanneer het
tegen de datum van veertig jaar
trouwe dienst gaat aanlopen een
comité van aanbeveling mee. waarop
gereformeerde groten als Ridderbos,
Nauta, Kunst, O. Jager, maar ook
hervormde zwaargewichten als Bus-
kes en Graafland prijken.
Bevestigd lijkt dat „meer dan lo-,
kaal" al onmiddellijk te worden door
een dringend telefoontje voor domi
nee Overduin, dat hij beneden in de
huiskamer onder vier ogen aan
neemt. Wat ^bedrukt teruggekeerd
kan hij er alleen maar van zeggen:
noodsituatie van iemand in het hoge
noorden, die raad wilde. Zo gaat het
vaak, hier. Je bent pastor van heel
Nederland, eigenlijk.
Nog eens: hoe word je dat? Zon
der daarnaar expliciet te vragen,
kun je uit zijn loopbaan weten, dal
ds. Overduin in zijn eerste gemeente
Sleen al pastoraal naar buiten ge
richt begon: debatavonden in dorps
herbergen, na een bescheiden adver
tentiecampagne. Maar ook in het ge
reformeerde kerkje, compleet met
communisten en anarchisten op de
preekstoel.
Dat was me wat. in de jaren der
tig. Maar de meeste gereformeerden
namen na enige tijd deze. toen ze
ker, ongebruikelijke benadering.
Omdat za aanvoelden dat de bijbel
erbij functioneerde.
Al was er net zo goed enige weer
stand (ook een stem uit de gemeente,
destijds: Dominee, arbeiders, da's
mooi spul. Maar je moest ze kunnen
inkulen als eerpels. Dan.had je er
geen last van).
We noemden het in Sleen debat
avonden, maar het ging mij vooral
om de dialoog, zegt dominee Over
duin. Niet op je recht staan. Niet op
je eigen geliik door bijvoorbeeld
steeds maar de kerk te verdedigen.
God roept je om de waarheid te zeg
gen. Det moet je de mensen leren:
recht op je doel af en eerlijk.
Het is er mij van toen af tot nu
altijd om gegaan te proberen het
evangelie in de situatie waarin je op
zo'n ogenblik verkeert tot gelding te
laten komen. Tegenover een extreem
links geluid betekent dat bijvoor
beeld: u wilt gerechtigheid? De bij
bel wil dat ook: evangelische ge
rechtigheid. In de praktijk niet te
vinden, zegt u. Aangenomen, dat het
zo is, dan dienen we die op te spo
ren, samen.
Van dit soort ontmoetingen heb ik
geleerd, dat je met de mensen mee
moet denken, begrip voor ze moet
hebben en je af moet vragen: hoe
zijn ze tot hun opvattingen geko
men? En dan de bijbel erbij: recht-
treeks, onmiddellijk op het doel af
en niet voorzichtig en gewatteerd,
wat we tegenwoordig nogal eens
plegen te doen.
Dan kan je op één avond soms al
zoveel bereiken. Sta je vaak nog na
te praten tot middernacht. En kun je
soms iets horen wat je blij maakt: U
wilt niet alleen voor de kerkmensen
zijn, maar voor de hele wereld!
Dat moet toch ook? Want de Hei
lige Geest werkt niet alleen onder
kerkmensen, maar dwars door alles
heen. Of dat nu anarchisten, com
munisten, vrijzinnigen, pinkstermen
sen, verontrusten of progressieven
zijn.
Die ervaring had ik overal. In
Kampen met zijn grote werkloosheid
toen, onder de sigarenmakers, Kam
pen ook met een zekere clanvor
ming. In Arnhem met zijn overwe
gend goed gesitueerden, wier bena
dering weer heel andere eisen stelde.
In gevangenschap tijdens de bezet
ting, waar een hoge Nederlandse mi
litair God dankte, dat hij daar
mocht zijn omdat hij Hem er gevon
den had. In de hoofdstad met z'n
evangelisatiewerk. z'n „Christus
roept Amsterdam", samen onder
meer met Buskes.
Dominee Overduin mag dus gerust
grote uitroepteken: Jezus Christus.
een getuigende dominee worden ge
noemd, een man met vaste grond
onder de voeten, waarnaar men
vooral tegenwoordig veel meer hun
kert dan wel eens wordt aangeno
men. Iemand, die (nog altijd) vanuit
een sterk roepingsbesef spreekt.
Zou dat en natuurlijk zijn pre
sentatie; de manier-waarop doet ook
mee het geheim zijn van zijn al
tijd nog volle kerken, ook jongeren-
diensten, die hij als dat zo uitkomt,
niet een geprogrammeerd kwartier
tje, maar wel drie kwartier kan toe
meten?
Zulks achteraf met aller instem
ming, overigens. En dit, terwijl hij
daarbij gewend is en dat zelf ook
zegt: niet partijdig te zijn. Weet hij,
dat hem daardoor wel eens vrijblij
vendheid is verweten?
Ds. Overduin: hoe is het mogelijk:
vrijblijvend. Dat ligt me nu juist
helemaal niet. Ik verkeer in het goe
de gezelschap van Groen, wiens
woorden „Ik heb me aan niemand
verpand" gerust mijn lijfspreuk
kunnen worden genoemd. Je moet je
niet identificeren met de tijdgeest,
die vroeger een verbondsevangelie
bracht an nu weer een gesociologi-
seerd evangelie brengt. Ik houd niet
van theologische stokpaardjes; wel
van open theologie.
En verder: de problemen zijn erg
gecompliceerd. Ik ben nu eenmaal
erg benauwd voor moralisme. Noem
me daarom ironisch, zo u wilt. Een
oplossing voor alles is er niet. Je
gaat met duizend en een vragen
naar het graf.
Het gaat om het pure evangelie.
Die boodschap is zo groot, dat je er
niet over raakt uitgepreekt. De kern,
het onaantastbare van het evangelie,
wat je naar mijn stellige overtuiging
moet brengen, daar heb je je handen
al zo aan voL.. Per slot van rekening'
kan een mens niet leven en sterven
bij vraagtekens, maar alleen bij het
Het komt altijd weer neer op een
goede exegese, waarmee ik bedoel:
het specifieke uit de tekst halen, van
waaruit je dan tot verantwoorde
toepassingen dient te komen: in de
situatie die je voor je hebt en voor
de mensen, die je voor je hebt.
De fout is telkens weer, vind k,
dat de mensen teveel kwantit' ?f
en te weinig kwalitatief der .n.
Zoals een man die ik heb gekend:
zijn hele leven was hij kerkelijk ac
tief geweest, maar op zijn sterfbed
moest hij het eerste abc van het ge
loof nog leren.
Ik wilde, dat we ons maar eens
wat drukker maakten over de aroma
van het leven, het waarachtig mens
zijn, het meer christen worden, dan
bijvoorbeeld al maar het accent te
leggen op het formele gezag van de
Heilige Schrift. En vaak ook nog zo
goedkoop en met fanfares, dus: on
menselijk. Dat kun je toch alleen
maar ootmoedig zeggen?
Hier raken we een belangrijk
kernpunt van de huidige geloofscri
sis: het gevaar van een discrepantie
tussen, een niet op elkaar kloppen
van, leer en leven. Dan kun je ten
slotte uitkomen bij 't zoeken van
allerlei schijnzekerheden, wegens
gebrek aan eigen geloofszekerheid. rl)gS)
Dat betekent niet, dat ik geen b
grip heb voor bepaalde bezwaren i É6™
bij sommigen in de gereformeer;
kerken leven. Maar bij mij wee i1111
toch wel zwaarder de geestelijlErsc
verontrusting (zie boven), dan i eltw<
theologische.
De ellende bij de nieuwere theoli
gische inzichten is natuurlijk, d 21
veel daarvan zo absoluut wordt gi aat
presenteerd, alsof het evangelie ze f m
zijn. Anderzijds ook weer, dat een i *ra'
enkele namen van mensen met d efced
zaak Worden geïdentificeerd. ben
et e
Als u het mij vraagt heb ik ta [ren
meer fiducie in het confessioneel be tt ;t
raad, dat behalve gevaren gelukk:|ar
ook nog het goede in de kerken v :ai
zien. Merkwaardig eigenlijk, dat j
vroeger moest vechten tegen confes
voor de confessie.
Wat we moeten doen, dacht ik, i
ophouden met dat eenzuidige inte rajs
lectualisme en pragmatisme. Begin ,je
nen met wat wél vaststaat, duidelij Jn»_
is en onaantastbaar in het evangeÜ
en daar heb je, zoals ik al zei, J
handen meer dan aan vol.
Het bijbels abc, daar gaat het onj
Moet het dan ook doen!
SPAANSE EVANGELISCHE ZENDING
i- Verbreiding van het Evangelie en de beginselen der Reformatie in Spanje. Italië.
Portugal en Brazilië d.m.v. verspelding van Bijbels, Bijbelgedeelten, Bijbelver-
tellingen voor de Jeugd, Evangelisatie- en reformatorische (w.o. Belijdenis-) ge
schriften en Bijbelcursussen.
Via eigen zendingspost „Eben-Ezer" (2e zendlngspost in wording) en
I BIJbelwagenarbeid (vier evangelisten) ln Spanje.
Steun aan enkele Spaanse predikanten, die evangelisatiewerk verrichten.
A Steun aan evangelische scholen en protestants ziekenhuis ln Spanje.
Steun aan BUbel- en lectuurverspreiding in Brazilië en Portugal.
Steun aan de zendlngspost van de Free Presb. Church of Scotland in Italië.
VOOR DEZE ZEXDINGS ARBEID IS OOK UW STEUN NODIG!
GIRO 9 5 2 6 0. Penningm. Spaanse Evang. Zending, Ouderkerk a. d. IJssel.
Kent U het maandblad ..ZENDINGSBODE" (24 pag. met foto's en kleurenomslag)
nog nletï Vraag dan vandaag nog een proefnummer bij het secretariaat Spaanse
Evang. Zending, le Hogeweg 39, Zeist.
p 3:
out,
•oen
[da,
pst
te*
feJt
Contactadres ouders
suikerzieke kinderen
Het contactadres voor ouders
met suikerzieke kinderen blijkt fou
tief in het Zondagsblad van 10
oktober te zijn gekomen. Mevrouw
M. KokkesVonk woont niet op
Overtoom 181. maar op Overtoom
481 bel. in Amsterdam.
la EN dominee kan alles. Js kanselredenaar,
M m ziekentrooster, theoloog:, huisbezoeker, voor-
zittèr, cathechiseermeester, talentenversnippe-
raar. Zou dat ook anders kunnen, die taakverde-
i ling binnen de gemeente? Efficiënter misschien
Constatering.
j De Christelijke gemeente
denkt weieens traditioneler
dan gezond is. Werkt niet soc-
I pel genoeg. Soms zelfs niet
j hard genoeg. Twee dingen
j ontbreken:
de tijd, de-creativiteit om te
doen wat zou moeten. Om na
te denken. Om te experimen-
teren.
En de organisatie om de
beschikbare kennis.de opge
dane ervaring te bundelen, af
te wegen, productief te maken.
Mogelijke oplossing.
Het instituut 'Kerk en Wereld'
j heeft makkelijk praten. Maar
heeft tot taak "door studie,
vormingswerk en andere
daartoe geschikte middelen
bij'te dragen aan de aposto-
- 'Kerk eo Wereld', Driebergen, in
laire opdracht der Kerk". En-
gaat daarom oprichten het
Dat binnen de gemeente, van
welke denominatie ook, ad
vies en service wil geven rond
geloofs- en gemeente-op
bouw. Om samen met die ge
meente alles te onderzoeken,
over te houden wat goed is-
en daarover wellicht uiterst
eint
ïjn
ebb
traditioneel te gaan denken.
Met andere ivoordenKerk en
Wereld wil mêcdenkers laten
m eedoen in gem eenlen die dal-
nodig vinden.
Dat kost geld.
Innov^mberl970bestaatKerk J
en Wereld 25 jaar. Naast al de
bestaande aktiviteiten komt
het'Kerkelijk Service Team.
Dat overigens met weinig
geld ver denkt te komen. Als
u het experiment na deze sum
miere omschrijving al boei
end genoeg vindt, vragen we
u om welgeteld 25 gulden. Dat
i8Weinig. En voor dat geld hou
den wé u nog op de hoogte óók.
'Kerk en Wereld'wil het weten
Bestaat 25 jaar.
En vraagteen nuttig cadeau:
25 gulden op giro 1964570.
Meer of minder mag ook).
Nederl»nd»e Hervormde
isch.Akticcentruin. -
GRONINGEN Mijn colle
ga Berkhof schreef naar aanlei
ding van de verontwaardiging
over het besluit van de Wereld
raad 200.000 dollar ter beschik
king te stellen van bevrijdings
bewegingen contra het racisme,
dat het principebesluit van de
Wereldraad indertijd geen echo
opriep. „Maar nu het tot uitvoe
ring wordt gebracht is er ver
warring, verontrusting en ver
ontwaardiging."
De mededeling over het ontbreken
yan iedere echo op het principebesluit
lijkt mij niet juist. In oktober 1969
reageerde de kroniek van het tijd
schrift „Kerk en Theologie" op de
uitspraken van het Centrale Comité
van de Wereldraad te Canterbury in
zake gebieden, waar de rechten van
de mens worden bedreigd en ontkend.
Indirect werd in deze reactie ook
bedoeld een mogelijk principebesluit
inzake hulpverlening 'aan bevrij
dingsbewegingen in Afrika en Zuid-
Amerika, verbonden met een zwijgen
over bevrijdingsbewegingen in het
oosten van Europa, (zoals dit later
werd genomen).
Er vertoont zich hier een verlegen
heid van de kerken, die te begrijpen
is (spreken en handelen van de ker
ken zou met zich mee brengen in
trekken door de betrokken regeringen
van visa voor theologen naar het bui
tenland, van beurzen voor theologi
sche studenten, enzovoort). Maar dit
kan ook leiden tot een tempering van
onze nogal forse uitspraken over
Zuid-Afrika.
ik toch blijf vragen of met recht ge-
weldbewegingen worden ondersteund
door de Wereldraad. Temeer omdat
het wapen van het geweld door alle
mogelijke groepen van links èn
rechts in de laatste weken gehanteerd
wordt. In Duitsland is al een stevige
discussie aan de gang over de vraag,
of de kerk geweldbewegingen daad-
- werkelijk mag heiepen.
In de tweede helft van augustus
vergaderde het Centrale Comité van
de Wereldraad te Canterbury.
De resoluties van dit Comité betref
fende „gebieden, nabij en verweg,
Naar aanleiding van het arti
kel, dat prof. dr. H. Berkhof 2
oktober in onze krant schreef ter
verdediging van het 200.000 dol
lar-besluit van de Wereldraad
van Kerken, zond prof. dr. A. F.
N. Lekkerkerker ons bijgaande
reactie.
Prof. Lekkerkerker, die aan de
Groningse universiteit dogmatiek,
kerkrecht en vaderlandse kerkge
schiedenis doceert, is medewerker
aan het tijdschrift „Kerk en
Theologie".
Kort geleden werd een wereldcon
ferentie van de Hervormde Wereld
bond gehouden in Nairobi. Ferme re
soluties zijn daar aangenomen inzake
de rassendiscriminatie in Zuid-Afri
ka. Wij moéten ook ernstig bezwaar
hebben tegen kerken die om redenen
van ras en huidskleur broeders en
zusters weren van de avondmaalsta
fel.
Maar onze woorden zijn minder ge
loofwaardig, wanneer tegelijk gezwe
gen wordt over de rassenproblemen
In Kenia en" over de situatie voor be
paalde kerken in het Oosten. Of tege
moet gekomen wordt aan wensen uit
het Oosten terwille van de goede ver
standhouding tussen kerk en over-
Dat stemt bescheiden, geeft ons zelfs
zelfs de indruk van grote moeilijkhe
den inzake het sprekeo en handelen
van de kerken in politicis.
Ten overvloede geef ik hier nog
een gedeelte van de kroniek in „Kerk
en Theologie", oktober 1969. Mutatis
mutandis kan de lezer deze wel
overbrengen op een situatie in okto
ber 1970.
Daarmee wordt ook verklaard, dat
1961/1962 bewust en onbewust
rol gespeeld in uitspraken van E
kerk over Nieuw-Guinea? raa|
Waarbij we dan wel onze t aaS
spraken vlotweg als politieke p ,un:
fetie „bij het licht van Gforsc
Woord" et^jeerden.
In de vergadering van de syn
van de Gereformeerde Kerken v 5;
klaarde Visser 't Hooft, dat wij
aanzien van Rusland en Tsjecho! 'cr
wakije het meer moeten verwi Ema
ten van persoonlijke contacten
van officiële verklaringen. Dc sl
en bescheiden weg van de perso
Prof. dr. A. F. N. Lekkerkerker.
waar op het ogenblik grote span
ningen bestaan, waar nationale ge
voelens worden beledigd en waar
dfe rechten van de mens worden be
dreigd en ontkend", zonder dat
man en paard worden genoemd,
hebben nu niet bepaald enige in
druk gemaakt. Voor mij was dit
aanleiding nog eens na. te denken
over het spreken van de kerk, dat
•wel als politieke profetie wordt
aangeduid.
Wat wordt dit in de praktijk?
Hoeveel taktische overwegingen
mengen zich in de beraadslaging
van de Wereldraad, wanneer het
gaat over Tsjechoslowakije of Grie
kenland, dan wel van een Neder
landse synode wanneer een brief
over West-Irian op haar tafel ligt?
Het spreken van de kerk kan zulke
zware gevolgen hebben voor de
bewegingsvrijheid van de kerken in
de betrokken landen. Er is de nood
zaak van een goed contact tussen
de Russisch-orthodoxe kerk en de
Grieks—orthodoxe. Of van een
voortbestaan van de kerken in
Tsjecholowakije.
Of van een goede verhouding met
Indonesië, economisch en terwille
van de arbeid van kerk en zending,
mede in rekening brengend de be
langrijke spanningen tussen Oost
en West. Hoeveel van deze overwe
gingen hebben ook in 1955 en
«rkil
bu:
sti
Iijke gesprekken past de k<
blijkbaar beter dan het geschref 0I
van resoluties. Maar wat betel
dit voor het spreken van de k« Ijjki
t.a.v. Zuid-Afrika, Rhodesië, M hijn
zambique, Vietnam? F
Soms bekruipt mij wel eens lor
gedachte, dat een kerkelijke ver ntoi
dering nauwelijks in staat is I Itoe
politieke profetic. Behalve in in.
zeldzame ogenblikken, dat God I hild
duidelijk van haar vraagt en In nze
geeft. En dat de echte profetie
der het charisma is van begei
digde enkelingen.
A. F. N. Lekkerkert
WIESBADEN De bekende DuilLE
predikant Martin Niemöller heeft b an
Grootkruis van de Duitse Boni
republiek ontvangen. °°r
De minister-president van Hesü
Albert Osswald, zei bij de uitreikii Wr
dat niemand deze onderscheid®*^
meer toekomt dan een man. „die
leven lang ertoe bijgedragen h«
muren tussen de volken te doorb'
ken, afgronden te overbruggen er
mensen uit verschillende kerkf V v
volken, staten, cultuurgebieden
rassen samen te brengen."
'la