Vrijzinnigen willen nog geei
BLAKE: AAN PACIFISME
ZIJN GRENZEN
fusie met gereformeerden
Verloren schaapwas zoek
Marylancls anti-vloekwet
in strijd met grondwet
Baptisten bestuderen
situatie in Rusland
Een woord voor vandaag
p.
GereJ. Bond Over tien jaar Zet er maar een nul achterj
heeft ook
bezwaren
Het Kwartet j
Nederlandse hulp voor
Spaanse protestanten
fe
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
fi
„In U heb ik Mijn welbehagenChristus hoort deze woorden spre
ken op het ogenblik dat Hij gedoopt wordt door Johannes.
Welbehagen het is een woord dat ons aanspreekt. Daarin ligt
(iods liefde verborgen en Zijn zorg over ons. Zijn hulp en Zijn
kracht. Maar beseffen we wel goed wat dat welbehagen inhoudt?
Dat ontdekken we in het volgende vers, in Marcus 1:12 „En ter
stond dreef de Geest Hem uit naar de woestijn". Het is niet de dui
vel die Hem wenkt. Het is Gods Geest zelf. Gods welbehagen bete
kent voor Christus de woestijn. Gods welbehagen over ons betekent
niet dat voortaan alles goed zal gaan. Het betekent dat God ons
aangenomen heeft. Maar helaas beseffen vele mensen nauwelijks
waartoe. God heeft ons aangenomen om Zijn werk te doen. En dan
zijn we er niet mee klaar als we naar de kerk gaan, als we trouw
de bijbel lezen. Het betekent dat God ons plaatst in een wereld die
door zonde een woestijn geworden is, maar waar God zelf ons be
schermt.
We lezen vandaas: Joël 2 vers 18 tot 32.
WOENSDAG 14 OKTOBER 1|
BALTIMORE (VS) Het hooggerechtshof van de Amerikaanse staat Mary
land heeft uitgesproken, dat de 247 jaar oude anti-vloekwet in strijd is met
de grondwet.
Het hof bevestigde de uitspraak van een lagere rechtbank, die de veroor
deling van de 22-jarige Irving K. West vernietigd had.
West had in 1968 tegen een politieman, die hem tijdens een opstootje
arresteerde, gezegd: „Blijf met je verdhanden van me af." Om dit woord
werd hij veroordeeld tot dertig dagen hechtenis en 25 dollar boete. De
hechtenis heeft hij inmiddels uitgezeten.
Volgens het hooggerechtshof is de wet in strijd met het grondwetsbeginsel,
dat de staat in godsdienstzaken neutraal is. Marylarid was destijds een
rooms-katholieke kolonie. West is er nog goed afgekomen, want in de wet
was bepaald, dat de vloeker de tong doorboord moest worden.
(Van onte kerkredactie)
MAASSLUIS Niet alleen de lin
kervleugel van de Nederlandse Her
vormde Kerk maakt zich zorgen over
toenadering tot de Gereformeerde
Kerken. Aan de rechterkant is men
evenmin enthousiast. De kritiek, die
men daar uit op de Gereformeerde
Kerken, verschilt echter honderd pro
cent van de kritiek van prof. Smits
c.c.
In het voorlaatste nummer van „De
Waarheidsvriend", het orgaan van de
Gereformeerde Bond. mediteert de
persschouwer voorts op wat in één
nummer van „Waarheid en Eenheid"
allemaal als deformatie in de Gere
formeerde kerken gesignaleerd werd.
Hij kan de „droefheid en de veront
waardiging" van de mannen van
Waarheid en Eenheid volledig begrij
pen.
„We bedoelen beslis.t niet stenen te
werpen op de Gereformeerde Kerken
vanuit een bepaalde hervormde hoog
te. In eigen kerkelijk leven is genoeg
wat ons zorgen baart. Maar nu aller -
wege de samenwerking (en beoogde
eenheid) tussen Gereformeerde en
hervormde kerken bepleit wordt,
kunnen w« hier niet aan voorbij
gaan.
De malaise in het hervormd kerke
lijk leven zal bij een dergelijk sa
mengaan alleen maar vergroot kun
nen worden, wanneer de Gerefor
meerde kerken dergelijke puur mo
derne geluiden tolereren en bevorde
ren", aldus het gereformeerde-
bondsblad.
deze
krant
behoort
tot
In het Westen
veruit grootste prot.
chr. dagbladpers
(Van onze kerkredactie)
GENÈVE De kerken kunnen
het probleem van steun aan on
derdrukte groepen die zich ge
noodzaakt zien geweld te gebrui
ken, niet langer uit de weg. Ook
in het verleden ztfn pacifisten ge
dwongen, hun standpunt te her
zien.
Dit zegt dr. Eugene Carson Blake,
dc secretaris-generaal van de We
reldraad van Kerken, in een officiële
reactie op de kritiek van het raoder.i-
men van de Evangelische Kerk in t
Duitsland op het besluit van de We
reldraad, om Afrikaanse bevrijdings
bewegingen te steunen.
Hij noemt de rassencrisLs in de we- i
reld nauwelijks minder ernstig dan i
de dreiging van een atoomoorlog.
De Duitse kerk erkende het pro
bleem van het racisme maar had lie
ver gezien, dat die bewegingen waren
gesteund, die gebaseerd zijn op het
beginsel van de geweldloosheid.
Blake wijst er op, dat de Wereld
raad tot nu toe steeds geweld als op
lossing van conflicten heeft verwor
pen, hoewel christenen in de loop van
de geschiedenis vaak geweld hebben
gebruikt om zich van onderdrukking
te bevrijden.
De vraag dient echter gesteld te
worden „Wat moeten de verdrukten
doen, wanneer het geweld vin ue
blanke onderdrukker ondraaglijk
wordt, en waarin, bestaat onze ver
antwoordelijkheid in deze situatie?''
Beg,
onneii
Vele christenen die voor een recht
vaardige oplossing in Zuid-Afrika
ijveren, zijn geweld als het enige al-
(Van een onzer verslaggeefsters) j
UTRECHT De Nederlandse
vereniging Het Evangelie in
Spanje heeft een vijfjarenplan
om de Spaanse protestantse
kerken 'die met financiële te
korten kampen te steunen. In vijf
jaar hoopt men 125.000 te kun
nen overdragen. Dat wil zeggen
25.000 per jaar.
De Spaanse regering is toleranter
dan ooit jegens de protestanten na
het aannemen van de wet op de gods
dienstvrijheid. Regelmatig neemt het
aantal protestanten toe, waardoor
nieuwe predikantsplaatsen nodig
worden.
Achterstand
Dit stelt hogere financiële eisen.
Met gevaar bestaat echter, dat men in
het buitenland de indruk heeft, dat
door de grotere godsdienstvrijheid
hulp niet meer nodig is. Daarbij komt
dat de financiële hulp van buiten
landse kerken voortdurend minder
wordt, omdat projecten in de ontwik
kelingslanden meer de aandacht krij
gen.
Vergeten wordt dat de jarenlange
achterstelling de Spaanse protestan
ten verhinderd heeft zich bezig te
houden met de sociale, ethische en
politieke problemen van deze tijd.
Een achterstand, die moet worden in
gehaald.
Hoewel de offervaardigheid in de
Spaanse protestantse kerken zeer
groot is, blijven de inkomsten bene
den het benodigde.
Men is al aan het reorganiseren om
de ergste onkosten te dekken. Een
van de maatregelen is, dat een aantal
predikanten voor een deel van hun
tijd naar ander werk moet uitzien.
Om van Nederland uit de Spaanse
protestanten te helpen wordt nu een
beroep gedaan op geloofsgenoten in
ons land contribuant te worden voor
minimum tien gulden per jaar van de
Vereniging het Evangelie in Spanje,
waarvan het bureau is gevestigd aan
de Prins. Hendriklaan 10a in Utrecht
(gironummer 315800).
Verder zullen hervormde, gerefor
meerde, remonstrantse, doopsgezinde,
lutherse en andere gemeenten worden
verzocht de komende vijf jaar dia-
sporacollecten te houden voor de
Spaanse protestantse kerken
tematief gaan zien. Velen zijn ervan
overtuigd, dat de oorlog al begonnen
is. Vele Afrikaanse leiders zeggen,
dat men nooit het middel van geweld
gewild of gezocht zou hebben, als er
nog ergens een andere mogelijkheid
open was geweest.
Een andere vraag van de Duitse
kerk was, waarom het anti-racisme-
program van de Wereldraad alleen
blank racisme bestrijdt en of men
ook niet wist van „gekleurd" racisme.
„Zolang er een blank racisme is, zal
dal een zwart, geel of rood racisme
oproepen als tegenreactie" aldus Bla
ke. „Elke serieuze poging om het. ra
cisme te bestrijden, moet dus bij het
blank racisme beginnen. Dat geldt
nog te meer, omdat vooral deze vorm
van racisme de kerken en de oecu
menische gemeenschap het meest be
dreigt."
Blake vraagt de christenen in het
westen verder, om me,er dan tot nu
toe te proberen om zich het denken
en de ervaring eigen te maken van
degenen, die direct door de gevolgen
van het racisme getroffen zijn en die
zich er met alle kracht tegen verzet
ten. hetzij in de kerken hetzij in de
bevrijdingsbewegingen.
Waar dat maar mogelijk is, zou de
gelegenheid tot direct gesprek met
deze Afrikaanse kerken en bewegin
gen gezocht en benut moeten worden.
De Wereldraad is bereid, om derge
lijke ontmoetingen mogelijk te ma
ken.
Alleen als het tot zulke ontmoetin
gen komt, zal het mogelijk zijn, sa
men te leren wat Gods gebod is in de
huidige explosieve situatie.
Tenslotte verklaart Blake zich
gaarne bereid tot nader gesprek met
de Duitse kerkleiders. Gelegenheid
daartoe is er deze week, want Biake
zal in Amoldshain een conferentie
bijwonen van Duitse oecumenici.
Vrij wemaakten
ZWOLLE Vrijgemaakte gere
formeerden. die huiten het kerkver
band zijn geraakt, kunnen niet lan
ger lid zijn van de Gereformeerde
Reisvcreniging.
Op een buitengewone ledenvergade
ring hebben de leden zich,met grote
meerderheid achter een (nader te
formuleren) bestuursbesluit van de
ze strekkeing geplaatst.
Voorzitter H. W. Rodink zei, dat bij
de oprichting van de GRV (in 1956)
gesteld is, dat de vereniging een
dochter van de (vrijgemaakte) kerk
genoemd kan worden. Daarom kon
nooit ingegaan worden op verzoeken
(Vau onze kerkredactie)
UTRECHT Dr. A. de Wilde: Persoonlijk ben ik geneigd
tegen mensen, die denken dat het met tien jaar bekeken zal
zijn, te zeggen: zet er maar een nul achter
Prof. dr. P. Smits: De Gereformeerde Kerken lopen enkele
fasen achter bij de nieue ontwikkeling, die thans zowel in de
hervormde als in de katholieke kerk plaatsvindt. De katholieken
zijn than6 veel vruchtbaarder en stimulerender gesprekspartners
van de hervormden dan de gereformeerden.
Dat zijn twee karakteristieke
uitspraken, die te vinden zijn in
het themanummer, dat het blad
van de vereniging van vrijzinni
ge hervormden „Kerk en We
reld" heeft gewjjd aan het mo
gelijke samengaan van hervormd
en gereformeerd. Dit nummer
laat duidelijk zien, dat de vrijzin
nige hervormden bepaald niet
enthousiast zijn over dit streven
naar fusie.
Wie willen deze fusie eigenlijk
wel? Dat onderzoekt dr. H. D. de
Loor in zijn bijdrage. De gerefor
meerden zij duidelijk terughouden
der. Maar het feit, dat over dit sa
mengaan op de algemene kerkverga
dering geen beslissisng werd geno
men, wijst er volgens hem op, dat er
ook in de Hervormde Kerk bepaald
onbehagen bestaat. „Maar misschien
uit zich dat alleen op zulk een verga
dering, die juist niet uit ambtsdragers
bestaat, in tegenstelling tot de ambte
lijke vergaderingen!"
Het is volgens dr. De Loor vooral
de „hervormde kerngemeente", die de
fusie wil, „degenen die de organisatie
draaiende houden."
Zij zien het voortbestaan van de ker
kelijke organisatie bedreigd door een
slinkend ledenbestand eo ernstige
financiële moeilijkheden, terwijl zij
de ideologische verschillen eigenlijk
irrelevant achten. Het blijkt men na
me uit hun electoraal gedrag, dat de
kerngemeente zich in feite ideologisch
nauw verwant voelt met de gerefor
meerden: de kerngemeente is in
meerderheid christelijk-historisch.
Dat wil zeggen: zij vindt dat het
evangelie toch met politiek te maken
heeft.
Subjectiverirrg
Het moderamen van de hervormde
synode heeft er onlangs in haar brief
aan de gemeenten op gewezen, dat
het voortbestaan van de hervormde
kerk in haar vertrouwde er, bekende
gedaante thans meer dan ooit op het
spel staat. „Wanneer men deze struc
tuur niet radicaal over boord gooit,
zal men juist steun zoeken bij die
kerkgenootschappen, die het op dit
moment nog weten uit te houden,"
aldus dr. De Loor.
Prof. dr. P. Smits stelt voorop, dat
de vrijzinnige hervormden zich er
voor moeten hoeden, om de kwestie
van een hereniging met de gerefor
meerden vrijwel uitsluitend te bena
deren vanuit het perspectief van
eigen bestaanszekerheid als vrijzinni
gen in de Hervormde Kerk.
Het leidend^ gezichtspunt dient te
zijn: welke invloed zal deze fusie
waarschijnlijk oefenen op de nieuwe
ontwikkelingen, die thans in de Her
vormde Kerk aan de gang zijn, waar
van bij voorbeeld de AKV één uiting
is. Zal de fusie deze nieuwe ontwik
kelingen bevorderen en verhaasten
dan wel afremmen, ja tegenwerken?
Prof. Smits is pessimistisch gestemd.
Prof. Smits ziet „van onderop" een
nieuwe geloofshouding opkomen,
waarbij men zich veel persoonlijker
en kritischer, veel mondiger met de
grote geloofsvragen bezig houdt. Van
daar dat thans zowel in de Rooms-
katholieke als in de Hervormde Kerk
een toenemende veelvormigheid van
geloofsbeleving en van waarheidsop
vatting is te constateren.
Steeds meer kerkleden gaan op
eigen verantwoordelijkheid uit het
geheel van de godsdienstig-christe-
lijke traditie datgene selecteren wat
hen persoonlijk aanspreekt en boeit.
We hebben hier tegenover de tradi
tionele „objectieve" opvatting van het
geloof met een proces van subjective-
ring te doen, dat getuigt van een
diepgaande mentaliteitsverandering,
die rechtstreeks samenhangt met de
diep ingrijpende kentering, die ergens
tussen 1950 en 1960 in onze hele sa
menleving heeft plaatsgevonden.
In haar kerkorde van 1951 zag de
hervormde kerk het nog als haar
taak in de samenleving, om deze te
helpen kerstenen, dat wil zeggen om
ons volk terug te voeren tot christe
lijke levensbeginselen en christelijke
levensvormen. Volgens prof. Smits
gelooft het overgrote deel van de her
vormde leden thans niet langer meer
in ernst in dit herkersteningsdoel.
Maar zij verlangen des te sterker om
samen met andere groepen onze
maatschappij te helpen vermenselij
ken: de kerstening is door humanise
ring vervangen en dat betekent in
wezen het definitieve afscheid van
verzuiling en specifiek christelijke
organisaties.
Prof. Smits: „Voor wie ovei; enige
werkelijkheidszin beschikt, lijdt het
geen twijfel dat tegenwerking van
deze nieuwe ontwikkelingen de ker
ken in de maatschappij van nu en
morgen volslagen krachteloos en wer
keloos zal maken."
Hij vervolgt: „Ook onder de gere-
*w
Professor Smits
formeerden zijn veel moderne men
sen, die met twee benen geestelijk in
deze tijd staan." Maar „waarschijn
lijk de overgrote me trderheid van
het gereformeerde volk wil nog on
verkort vasthouden aan de volstrekte
objectiviteit van de Bijbel als Gods
Woord en meent op grond hiervan
haarfijn te kunnen onderscheiden
tussen „echte" christenen en ketters."
Symptomatisch hiervoor noemt
prof. Smits „de sterk aangevochten
theologische positie van prof. Kuitert,
die praktisch geen leven heeft in zijn
kerk en dat alleen omdat hij een
theoloog is die open staat voor de
ontwikkelingen van deze tijd en er
van probeert te leren."
Hij concludeert, dat in de huidige
Gereformeerde Kerken bepaald nog
geen ruimte is voor die in de katho
lieke en hervormde kerken groeiende
veelvormigheid in geloofsbeleving en
waarheid sopvattin g.
Een fusie zou leiden tot een type
kerkelijk hervormd-gereformeerd ge
sprek, dat de hervormden goeddeels
weer terugwerpt op theologische vra
gen van gisteren en eergisteren, zoals
of we wel mogen zeggen dat Adam
en Eva niet werkelijk geleefd hebben.
Prof. Smits vindt het niet verant
woord, om tijd en energie te gaan
investeren in een gesprek over zulke
strijdvragen die de hervormde kerk
toch reeds lang achter zich heeft ge
laten.
"w- Kuyper-complex
Daarom wil prof. Smits het fusiege-
sprek maar op de lange baan schui
ven. Dat geeft de gereformeerden ook
nog de gelegenheid eerst „het tra
gische schisma van 1944 in eigen ge
lederen tot een bevredigende oj
sing te brengen".
Dr. A. de Wilde poneert in i Iwi
artikel dat er in de Gereformeb nan
Kerken „nog altijd een soort Kuypi
complex aanwezig is, dat samenga aldi
met dc hervormden ernstig zal
lemmeren."
„De naam van Kuyper wordt al
ren niet zoveel meer genoemd, maolge
als legende werkt hij door.
machtige figuur staat zwijgend op
achtererond."
Kuyper meende, „dat je een kd
kunt hebben met een vast omlijn ,jer
belijdenis, die op een en dezelfde
ze generaties lang zou blijven
staan. „Hij heeft volgens dr. De
de het psychologische feit over
hoofd gezien, dat in elke organisa
van mensen differentiatie optree
Dat bewezen de kwesties Geelkerk
en Schilder.
„Vandaag is er nieuwe spanni tlf,
door een naar voren tredende linkt 1
vleugel, te karakteriseren door nam
als Kuitert, Baarda, Augustijn, Lev
e.a. Zij willen meewerken in de alg atr]
meen kritisch ingestelde bijbelweten
schap, achten de oude NederlandeIk<
Gelcvfsbelijdenis een kostelijk be ns
als archiefstuk, en tonen
oecumenische openheid. P(
Tegenover hen staat een bre^ger
groep verontrusten, die overtuigd zj olj
dat het christelijk geloof niet buit
een historische Adam en Eva en
ten de trompetten van Jericho kan!
De tweede fout van Kuyper, die
De Wilde noemt, was zijn felle
miek tegen de ethischen en vrijzinr5en'
gen op het punt van de bijbelkritie leg'
„De bijbelkenners, ook aan de Vri
Universiteit, erkennen dat de do
Kuyper zo fel gesmaden een gro
deel van gelijk hadden."
gin)
laai
j trie
Zi ook
vol)
Iani
vak
VO'
'it,d
ir Kraken
„Door dit alles kraakt het in
bovenlagen van de Gereformeen
Kerken. Men zit met een erfenis vi
gereformeerde traditie, die men ni
meer voor zijn rekening nemen kt
maar men wil het kerkvolk niet in
steek laten, mede uit deze overwegb
dat het dan in handen zou vallen ti
theologen, die de „gereformeerf
m
OE
waarheid" in pacht menen te
ben."
Dr. de Wilde vreest, dat de
groep" wel eens groter zou blijken
zijn dan de groep gereformeerden,
met de Hervormde Kerk in zee wil -
gaan. „Denk maar eens aan de sta» elfl
bezwaarschriften tegen Kuitert j
die bij de gereformeerde synode'
behandeling wachten."
Uit de bijdrage van hoofdredactet ei
ds. A. Faber tenslotte nog dit citai
„De kerk als geheel kan niet zondi
een vrijzinnige modaliteit. Het is et 1
bewezen zaak, dat geen enkele kei
daartoe in staat is. Ook de Room
Katholieke niet. Ook de Gereformeei
de Kerken niet.
Het is gezonder om de vrijzinnig
heid spontaan te aanvaarden, dan o: eld
haar met krachtige of geniepige mii err
delen te onderdrukken." Hei
Beginselverklaring
vrijzinnigen
UTRECHT Een duidelijk inzicht
in de huidige stellingname van de
Vereniging van vrijzinnige hervorm
den biedt de zojuist verschenen bro
chure „Uitgangspunten en Doelstel
lingen".
In deze brochure wordt het ont
werp nieuwe beginselverklaring, dat
onlangs besproken is op de algemene
vergadering; nader toegelicht in arti
kelen van prof. dr. H. G. Hubbeling,
ds. J. Vink, ds. D. Oosten, dr. J. A.
Hebly, dr L .J R. Ort en ds. C. J.
van Royen.
De bedoeling is, dat dit materiaal
uitvoerig besproken wordt in de af
delingen en gemeenten, opdat men
daarna tot een definitieve vaststelling
van de beginselverklaring komt.
Daarnaast is de brochure ook bedoeld
als handleiding voor een kerkelijk
gesprek.
Het is voor ƒ1.50 te bestellen bij
het bureau van de vereniging, Nieu
we Gracht 27. Utrecht.
van buiten de kerk, om lid te wor
den. De heer Rodink was van oordeel,
dat nu de gemeenschap weer geschon
den was, dit konsekwenties zou heb
ben voor de eendracht op de reis.
Over de effectuering van het be
sluit werd gezegd, dat een uiterst
lankmoedige houding zal worden aan
genomen tegenover die leden, die
„nog in moeiten verkeren" over hun
kerkelijke keuze.
ZWARTEMEER .Zon
dagavond half zeven. Vlug
m'n auto genomen richting
Groningerland, waar ik een
half uur later in een vacante
gemeente moest voorgaan."
Aldus ds. H. E. Smid, gere
formeerd predikant te Zwar-
temeer in het Centraal Week
blad.
„Die avond ging het 'verloren
schaap', dat ik die zondag reeds
tweemaal bij de kop gehad had, nog
weer eens mee, om als waarschu
wing èn als voorbeeld de gemeente
voor ogen gehouden te worden.
Kunt u mijn schrik voorstellen,
toen ik, aangekomen in die gemeen
te, uit m'n auio stapte, ontdekte,
dat het 'verloren schaap' zoek was!
Vergeten, nee. dat wist ik zeker!
Toen drong het door: „Ik had
vlak voor het instappen van m'n
wagen het 'verloren schaap' op het
dak van mijn eend neergelegd, was
toen weggereden, en waaide ten
slotte door de snelheid het hele ge
val: m'n mooie bijbel met de be
wuste preek erin, ergens neer op de
weg.
Nu, wel een wonderlijke toepas
sing van de gelijkenis, die ik reeds
tweemaal behandeld had. Eerst vol
vuur en bewogenheid spreken over
het schaap, dat zoek raakte, en dan
even later vol schrik en ergernis te
moeten constateren, dat het hele op
schrift gestelde verhaal hierover
ook nog zoekgeraakt is!
En dan nog weer te moeten pre
ken over een zoekgeraakt schaap,
waarvan jouw mooi opgestelde toe
spraak misschien ergens in de grep
pel van een sloot ligt.
En nu nog het slot van het ver
haal (echt gebeurd!). M'n bijbel met
het 'verloren schaap' is teruggevon
den. Maar moet u wel weten: In
het 'orde van dienstboekje', dat ook
op het linnen dak van mijn wagen
lag, zat nog een preek, en wel een
over de 'verloren penning'. En die
is nog steeds zoek.
Achteraf niet zo erg. De gelukkige Ij
vinder mag het gerust houden, als
hij het ook maar leest. Mischien wil
de grote Herder het nog gebruiken
om een écht verloren schaap of pen
ning bij Hem thuis te brengen'.
(Van onze kerkredactie)
GLASGOW De Europese
Baptistenfederatie (EBF) gaat
een onderzoek instellen naar de
godsdienstvrijheid in verschil
lende delen van Europa en naar
de mogelijkheden, om degenen
die vervolgd worden, te helpen.
Hiertoe heeft de raad van de EBF
besloten na een lange discussie. De
leiding van de commissie van onder
zoek heeft de Deen Knud YVümpcl-
mann.
Aanleiding tot dit besluit is de
kritiek die de laatste tijd steeds meer
geuit is, dat de internationale baptis
tenorganisaties zich weinig gelegen
laten liggen aan het lot van de dissi
dente baptisten in Rusland.
Onder de 45 deelnemers aan het
beraad waren ook vertegenwoordigers
van de Russische baptistenunie. De
persdienst van de EBF heeft niet be
kend gemaakt, welk standpunt zij te
genover de instelling van de com
missie hebben ingenomen.
Andrew D. MacRae, de secretaris
generaal van de Schotse Unie van
Baptistengemeenten, is voor de ko
mende twee jaar gekozen tot presi
dent van de Europese Baptistenfede
ratie. Claus Meister, president van de
Zwitserse unie, wordt vice-president.
Dringt direct door tot aan
de haard van de pijn
"Deumatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
I Onmiddellijk in de huid doordringend, werkt
1 Algesal diep op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatie of irritatie van de huid te
'veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
weefsels en spieren tot in de gewrichten.
I Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
Het is gebruikelijk, dat de vice-presi
dent na twee jaar president wordt.
Zeuding
Voor de bijeenkomst van de raad
van de EBF vergaderde in Glasgow
het bestuur van het Europese Baptis
tenzendingsgenootschap. In dit ge
nootschap werken de baptisten van
tien Europese landen samen. Zij neb
ben samen 55 zendelingen in Kame
roen en Sierra Leone.
Het Europese Baptisten Zendings
genootschap gaat een seminarie hel
pen stichten in het noorden van Ka
meroen. De Zwitser Max Staubli
heeft de leiding van dit project.
De Zwitserse predikant Karl Alder
werd gekozen tot voorzitter van het
zendingsgenootschap. Hij volgt ds.
Henri Vincent uit Parijs op die dezé
functie vanaf de oprichting in 1954
heeft bekleed.
BEROEPÏNGSWERK
NED. HERV. KERK
Beroepen te Putten (vac. C. J. P.
Lam): J. den Besten te Huizen (N.H.);
te Almelo (toez.): 'H. Lofvers te Een-
rum; te Kamperland: Ph. M. Becht
te Terheyden.
Aangenomen naar Gulpen-Vaals:
dr. P. L. Schoonheim te Leiden.
Aangenomen naar Lage Vuursche:
kand. C. J. Klop te Ede.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Nieuwendijk: J. J. Tis- I
sink te Ridderkerk; tè Purmerend:
D. W. Dondorp te Voorthuizen.
Bedankt voor Zaandam: W. de Vries
te Bedum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rhenen: J. C. West-
strate te Meliskerke.
Andrew D. MacRae (midden),
de nieuwe (Schotse) president
van de Europese Baptistenfede
ratie, waarvan ook de Neder
landse Unie van Baptistenge
meenten deel uitmaakt.
Kruiswoord
puzzel zonder Zwart
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2
3
4
b
6
1
S
9
Het weer in Europa
weer min. temp.
neersl.
Amsterdam
mst
u
0
Brussel
mist
13
0
Frankfort
Reh. bew.
12
0
Genève
mist
7
0
Innsbruck
zw. bew.
5
0
Kopenhagen 1. bew.
7
l
Locamo
zw. bew.
5
0
Londen
zw. bew.
13
0
Luxemburg
zw. bew.
12
0
Madrid
onbew.
10
0
Majorca
hall bew.
15
5
Mtlnchen
motreiten
7
0.1
Nice
onbew.
15
0
Par(js
mst
11
0
Rome
mst
11
n
«eh. bew.
0
Zürich
motregen
10
0.1
Horizontaal 1. barbaarse vernieler-rund 1
vette vloeistof-deel van het jaar 3. ocverge-!
was-slot 4. bij -oorlogsgod-water in Frieslandi
5. boom-inwending 6. spoorstaaf-rund-vo-
gel
eigenschap 7. denkbeeld-soort hond- en om'
streken (afk.) 8. keurig-rivier-plaats in Ge
lderland 9. gaarne-stap
Verticaal 1. vooruitgang 2. anders gezegd- en
bloedhuis 3. inwendig orgaan-erbarmen (It) rek
4. klein onderdeel-tijdrekening 5. water is Af]
N.Br.-wat niet gemist kan worden 6. st»(§es
ling-wandversiering-wilde haver 7. wapen- bu;
aalgeer 8. bestelling-plaats in Zeeland 9. ver
glaasd aardewerk
Oplossing vorige puzzel
Hor. 1. Eist, 4. pas. 7. peil, 8. lont, 9. Aries,
II. nee, 12. agent, 14. ar, 15. ere, 16. al, 17- I
elite, 19. iep, 21. Etten, 23. egel, 24. enig i
25. ton. 26. snak.
Vert. 1. eer, 2. lila, 3. slegel, 4. pont, 5. Ane,
6. stelling, 7. parasiet, 10. serie, 13. netten,
17. Epen, 18. Etna, 20. ego, 22. eik.