Primitief stuk zending ondei nomaden van Turkana Hulp mag geen wig drijven tussen kerken Indonesië Jordanië: chaos na burgeroorlog Beter een rijke iets geven dan een arme Wereldraad helpt Palestij nen Een woord voor vandaag Wirti van cler Plas gelooft er toch in DS. A. VOS TERUG UIT SOEKABOEMI Gesprek over inter communie BEROEPINGSWERK VERDEDIGERS WERELDRAAD UITGEWEZEN Sociale wet van Nixon verworpen Prijzen snel omhoog VRIJDAG 9 OKTOBER 19P ..En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de hei denen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden" (Matlheüs 6:7). Het is het antwoord op de vraag, die de eeuwen door geklonken heeft: Hoe zullen wij bidden? Bidden is voor velen nog altijd een moeilijke zaak. Het is ook een moeilijke zaak geweest voor de dis cipelen, gezien de vraagdie zij eens aan Jezus stelden: Here, leer ons bidden. Here, leer ons bidden. Er is eens gezegd: het gebed is de eerste stap op de weg naar God. De mens, die God zoekt, volgt de weg van het gebed. Uit zijn diepste nood stijgt één woord omhoog: God.....! Niet met fraaie volzinnen, niet uitvoerig, maar gewoon, zoals de evangelist zegt: zonder omhaal van woorden. Dit is bidden: De deur sluiten en God zeggen, wat er aan mankeert, en niet ophouden met smeken om Zijn bijstand. Bidden is niet meer dan het hart open leggen voor Hem, Die de' Here is van alle leven. Die de dood heeft overwonnen. Die het uitzicht geeft op een eeuwig leven. Bidden is: God deelgenoot maken van eigen verdriet, van eigen moeilijkheden, van eigen hoop, maar daarnaast durven zeggen: Here, ik vraag en zeg U dit alles, maar Uw wil geschiede. We lezen vandaag: Hosea 12 vers 2 tot 15. Et-. 'iff! Wim van der Plas met een Turkana-vrouw en haar kind. De V.S. hebben voorgesteld weer wapens aan Pakistan te leveren. Na de oorlog van 1965 tussen India en Pakistan waren de leveranties aan beide landen stopgezet. India heeft inmiddels bij de VS geprotesteerd naar aanleiding van dit besluit. BAARN "Laat de hulp die door de kerken overzee aan on ze kerken in Indonesië gegeven wordt toch vooral gezicht zijn op de opbouw van de kerken zelf, opdat zij hun plaats in de samen leving kunnen innemen." Dit werd niet één keer, maar vele malen gezegd door afgevaardigden van 39 Indonesische Kerken die eind september in Soekaboemi in gesprek waren met afgevaardigden van alle zendings- en diakonale organisaties die in Indonesië werkzaam zijn. Er waren Nederlanders, Duitsers, Ameri kanen, Australiërs en Nieuwzeelan- ders. Nederland werd vertegenwoordigd door de predikanten A. Vos en L. W. Korvinus en de heren dr. J. van Klinken van de gereformeerde zen ding; H. Bootsma van de hervormde zending en J. Bos van oecumenische hulp. Doel van de conferentie was ge zamenlijk te overleggen hoe de Indo nesische kerken het beste geholpen kunnen worden. Op het ogenblik helpt een kerk overzee een kerk in Indonesië. Het gevolg is dat sommige kerken in het geheel niet geholpen worden. Er wordt dan ook gesproken over ver wende en verweesde kerken. Er waren in Soekaboemi meer In donesische kerken dan ooit vertegen woordigd. Zo was er de nieuwe Christelijke kerk van Centraal Cele bes die ontstaan is uit Indonesisch evangelisatiewerk, de sterk gesoleerde Christelijke kerk van Loe- woek Banggai op Midden-Celebes en de jonge Christelijke Kerk van Noord-Sumatra, die allemaal hoopten een partner te vinden. Indonesiër die een blanke vervangt te willen financieren. Samenwerking De conferentie als geheel kwam tot de conclusie dat het helpen veel meer echt samenwerken moet worden. „Er zijn geen zwakke kerken en sterke kerken," zei oud-generaal Simatoe- pang, „we zijn allemaal zwak voor de Heer." Deze gedachte sprak vooral de Amerikanen sterk aan. „Wij hebben uw hulp nodig," zei een van de pres byteriaanse afgevaardigden, „u bent door een revolutie gegaan, terwijl wij voor een revolutie staan. Help ons." Zwitserse kerken hebben al een op wekkingsteam uit Indonesië gevraagd om zes tot twaalf maanden lang bij eenkomsten te komen houden. De Amerikanen bleken ook belangstel ling te hebben voor ien dergelijk team. Turkana is een ontoegankelijk woestijngebied in het noorden van Kenia, ongeveer anderhalf keer zo groot als Nederland, met slechts 180.000 inwoners. De mensen die dit gebied bewonen, zijn nomaden. Zij zwerven met hun kudden door het land, op zoek naar water en voedsel. Nomaden leiden altijd een hard bestaan. Zij bekommeren zich weinig om comfort, bouwen geen vaste nederzettingen. Hun hutten zijn schamel, snel en eenvoudig op gezet van wat takkenbossen. Als ze verder trekken, laten ze in feite niets achter, behalve dan het takkenbossen hutje, dat op een nieuwe plaats met weinig materiaal zo weer kan worden op gebouwd. Dialoog Drie dagen lang werd in alle open heid met elkaar gesproken. De ker ken van Indonesië kregen gelegen heid desnoods keihard te zeggen hoe zij denken over de huidige situatie. Kruiswoord-puzzel Horizontaal: IMyth, figuur, 5. zuivclpro- dukt, 7. klaagzang. 9. veter, 10. tegenwoor dig (alk. Lat.), 12. vruchtbare plaats. 13. top in de Bemcr Alpen, 14. loot, 15. Noorse god, 16. rondhout, 17. vidit (afk.), 18. zangstem, 19. bevel, 20. plaats in Drente, 21. niet geslo ten, 22. vreemde munt (afk.), 23. tekening. 25. tijdverlies, 27. landbouwer. 28. plant met bittere blaren en bloemen. Verticaal: 1. familielid, 2. riviertje op de grens van Drente en Overijssel, 3. bijrivier van de Oker, 4. sporttenn. 5. mais. 6. water in Friesland. 8. levendig vernuft, 9. plaats in Frankrijk, 10. plaats in Limburg, 11. oog- vocht, 12. kant van een rivier, 15. levendie, 18. gifslangetje. 9. pienter, 21. eiland voor de golf van Riga. 24. groente. 25. votre excel lence, (afk.), 26. pro memorie (afk.). Oplossing vorige puzzel Horizontaal: 2. wezel. 7. label, 8. Demer, 9. baret, 10 aak. 12. non. 13. ara, 15. stand. 17. sesam. 19 Ne. 20. et, 21. emier. 24. trede, 26. los, 27. oro, 29. nar. 30. Eelde, 32. reeds, 33. degen, 34. Euen. Verticaal: 1. patat, 2. web, 3. eland. 4. Edens, 5. Let, 6. terra, 10. asiel, 11. kanis, 13. Asten, 14. Amoer. 16. nee, 18. eer, 22. mo ker. 23. roest. 24. todde, 25. dadel, 28. R-L, 30. Ede, 31. een. GENERAAL T. B. SIMATOEPANG we zijn allemaal klein voor de Heer 1 Sommige wensen waren bekend. Op- j nieuw werd gevraagd: laat onze sa menwerking geen monoloog van uw I kant, maar een dialoog zijn, geen va der en zoon-verhouding maar laten we als broeders samenwerken. Ook werd opnieuw gezegd dat Indonesië j gezien moet worden als één enkel I zendlngsveld. Met nadruk werd ver klaard dat er nog talrijke mogelijk heden zijn voor de evangelieverkon diging. die.op het ogenblik niet benut worden. Er klonken ook wensen waar dc blanken toch wel een beetje van op keken. De laatste jaren worden voor de deskundigen uitgezonden, specia listen op hun vakgebied. Nu werd ge zegd dat dat wel fijn is, maar: kijk toch in de eerste plaats niet naar de I deskundigheid, maar naar de toewij ding van de mensen die door u wor den uitgezonden. Projecten De Indonesische kerkelijke leiders bleken lang niet altijd gelukkig te zijn met alle hulpprojecten die door diakonale organisaties van overzee worden gegeven. Te veel projecten komen buiten de kerken om het land binnen. Heel nadrukkelijk vroegen deze Indonesiërs: „Laat uw kerkelijke hulp toch lopen via de kerken hier. Geef ons projecten die direct kunnen bijdragen aan de opbouw van het kerkelijk leven." Zij bedoelen dat niet in de engere, piëtische zin, maar wilden geholepn worden om daardoor beter hun plaats als christe lijke kerk in de samenleving te kun nen innemen Hoewel nadrukkelijk gevraagd werd Indonesië te willen zien als èèn zendingsterrein werden de huidige bilaterale verhoudingen (tussen twee kerken, èèn in Indonesië en èèn over zee) niet helemaal afgewezen. „Maar,'' zo werd gevraagd, „laat die hulp aan één kerk altijd zo geseven worden dat het toch een bijdrage aan het geheel is. Hulp van buitenaf moet de oecumenische samenwerking in Indonesië bevorderen en mag geen wig drijven tussen Indonesische ker ken onderling. De suggestie werd geopperd om een soort „personeel-fonds" te stichten. Als een bu'ten'andse werker n'otse- ling naar zijn land moet terugkeren, dan moet het mogelijk ziin dat een andere organisatie overzee meteen een vervanger kan zenden. Daarom moet het geld dat uitge trokken wordt voor een bepaald werk niet gebonden zijn aan de man die wordt uitgezonden voor dat werk, maar aan de post. De buitenlandse zendingen moeten in sommigen om standigheden ook bereid zijn een (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Het lang verwachte interkerkelijke gesprek over avond maal/eucharistie en over het ambt is begonnen. Blijkens een mededeling van het hervormd persbureau hebben de afgevaardigden van acht kerken elkaar midden vorige week in Utrecht voor dc eerste keer ontmoet. Deze eerste bijeenkomst, die geleid werd door bisschop H. Ernst van Bre da, droeg het karakter van een per soonlijke kennismaking. De vergade ring koos een presidium van drie le den: prof. dr. A. J. Bronkhorst (herv.), prof. dr. J. C. Groot (r.k.) en prof. dr. C. van der Woude (geref.) Beurtelings zullen zij de bijeenkom sten voorzitten. Dr. C. P. van Andel Azn, secretaris van het hervormde Rome-beraad, werd tot secretaris ge kozen. Het doel van het nu gestarte ge sprek is de mogelijkheid van inter communie te onderzoeken. Aan het gesprek nemen naast de Rooms-Katholieke, de Hervormde en de Gereformeerde Kerken de luthera nen, doopsgezinden, remonstraten, oud-katholieken en hernhutters deel. GENÈVE Twee belangrijke vertegenwoordigers van de Pa lestijnse bevrijdingsbeweging hebbe'i twee dagen overleg ge pleegd mei dr. Eugene Carson Blake en enkele andere functio narissen van de Wereldraad van Kerken. In een gezamenlijk communiqué is bekend gemaakt, dat tijdens dit over leg gesproken is over hulp van de Wereldraad aan de volkeren van het Nabije Oosten en over „de wijze, waarop volledige voorlichting zou kunnen worden gegeven over de doel stellingen en overtuigingen van het Palestijnse volk." KAIRO De christelijke kerken van Egypte hebben een informatie centrum gesticht, dat contacten gaat leggen met christelijke kringen en instellingen in de hele wereld. Doel is zoals in de stichtings- acte staat „de christelijke publie ke opinie te winnen voor de Arabi sche kant en de misleidende zionis tische propaganda te beantwoorden." Alle veertien kerken in Egypte doen er aan mee. De koptische bisschop Samuel heeft de leiding. In dat Turkana is de Gereformeer de Zendingsbond aan een nieuw zen dingsterrein in Kenia begonnen. Van uit de hoofdvestiging van de GZB in Eldoret wordt dit nieuwe werk aan gepakt. Teamleider voor het zendingswerk in Turkana is de 37-jarige Wim van der Plas uit Katwijk, tot voor kort hoofd van de Prins Willem Alexan- derschool in Katwijk, en sinds mei van dit jaar zendingsarbeider in Ke nia. Hij staat daar in een stuk zen dingswerk wat je niet veel meer te genkomt. Namelijk van de grond af een totaal nieuw gebied voor de zen ding ontsluiten. In de vorige eeuw kon je dat in veel gebieden in Azië en 'Afrika waarnemen. In Turkana gebeurt het nu nog. In het woestijngebied dicht bij wa terputten die tafereeltjes opleveren die zo uit de tijd van Abraham zou den kunnen zijn, staan drie plaatijze ren hutten van de zending. De plaat ijzeren hutten, goed bestand tegen de invloeden van het klimaat, maar wel warm, worden gebruikt als hospitaal- tje, als onderkomen voor de Turkana- evangelist en voor Wim van der Plas, die steeds een maand onafgebroken in zijn eentje hier woont, verder wor den de huisjes gebruikt voor de eer ste 'kerkelijke en scholingsactivitei ten. Nog dit jaar wil de GZB ge bouwtjes en huizen van steen in Tur kana bouwen. Zand en grint is er voldoende, cement wordt vanuit El doret. aangevoerd, en zo wil men met zelf vervaardigd betonmateriaal gaan bouwen. j Ontmoedigt? De African Inland Mission, een ge- loofszending, is in 1963 riet het zen dingswerk in dit deel vpn Turkana begonnen. Zij zijn ontmoedigd ver trokken. „Het bleek hen dat de Tur- kanamensen niet open stonden voor een school, en nog minder voor evan gelisatie", vertelt Wim van der Plas. Ziet hij dan wel perspectieven voor de zending? „Ja, ik geloof er in", zegt hij. „Maar het wordt werken op heel lange termijn. Ik reken op tien jaar voor er enige resultaat van betekenis te zien zal zijn". Hoe gaat hij de zending opzetten? Daar zit natuurlijk een strategie ach ter. „Ja, dat is ook zo. De hulpmidde len die wij als steunpunten gebrui ken, zijn medische hulp en onderwijs. Daarbij wordt het Evangelie gebracht. We bouwen dus een vestiging op, waar de mensen terecht künnen met hun ziektes en ongevallen, waar de NED. HERV. KERK Beroepen te Zeist: R. J. v.d. Hoef te Papendrecht; te Alblasserdam (buitengew. wijkgem. in wording): W. A. Poort te Hattem. Bedankt voor IJsselmuiden: S. P. v. Assenbergh te Veenendaal; voor Zetten-Andelst: J. den Hoed te Meer kerk; voor Bleiswijk (toez.): H. v.d. Linden, diaconessenhuispred. te Gro ningen. GEREF. KERKEN Beroepbaarstelling: drs. R. Kranen borg te Utrecht, die inmiddels een beroep naar Gauw-Terzooi heeft aan genomen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Paterson (V.S.): kand. J. Baayens te Ridderkerk. kinderen onderwijs kunnen krijgen, de ouderen, en vooral de armen onder hen, adviezen en hulp. Tegelijk star ten we vanzelfsprekend met de Evan gelieverkondiging, om een kern te krijgen van waaruit de christelijke gemeente gebouwd kan worden". Iedere dag wordt er in de open lucht, naast het plaatijzeren hospi- taaltje, >een gebedsdienst gehouden door de Turkana-evangelist. Wim van der Plas houdt deze diensten ook zelf. Zijn woorden worden dan vertaald door de evangelist, totdat hij de Tur- kanataal zelf machtig is. Er komen al mannen, vrouwen en kinderen naar deze gebedsdienst. De samenstelling wisselt voortdurend, door het zwer vend bestaan dat de mensen leiden. Mogelijkheden Van der Plas is zich ervan bewust dat het zendingswerk in Turkana voor grote moeilijkheden staat. Maar hij ziet ook mogelijkheden, omdat in de eeuwenoude structuur veranderin gen aan de gang zijn. Invloeden van uit Kenia, omliggende landen, en zelfs vanuit 'het Westen, worden merkbaar. De Keniase regering heeft in het meer Lake Rudolf een visproject opgezet, een eerste poging tot economische structuurverandering in een gebied, waar vanouds alleen herders met hun vee verblijven. De moeilijkheden liggen vooral in STELLENBOSCH Twee van de drie anglicaanse geestelijken van Stellenbosch hebben bevel gekregen, Zuid-Afrika voor eind oktober te ver laten. Zij waren sinds twee jaar in Zuid- Afrika werkzaam. Robert Mercer wordt naar Rhodesië teruggestuurd en Bernard Chamberlain naar Enge land. Tegen de derde predikant van de gemeente, de Zuidafrikaan Mi chael Twine, zijn geen maatregelen genomen. Mercer heeft het besluit van de Wereldraad van Kerken verdedigd, om vrijheidsbewegingen in Zuid-Af rika financieel te ondersteunen. Pre mier Vorster had al in het parlement aangekondigd: „Mercers dagen in Zuid-Afrika zijn geteld." WASHINGTON Een Ameri kaanse Senaatscommissie heeft giste ren een plan van president Nixon verworpen om verbetering te bren gen in het lot van arme gezinnen. Dit betekent een zware nederlaag voor de president. In het geding was een sociale wet die arme gezinnen voor het eerst een minimuminkomen zou garanderen, zelfs al werkten een of meer gezins leden. het feit dat volgens de vroegere erva ringen van de Africa Inland Mission de Turkana's „harten van steen" heb ben, en nauwelijks enig besef van re ligie. Zij geloven wel in iets vaags, dat zij Akuj noemen. Zij zien Akuj als een soort opperherder in een rijk land, maar zij bidden niet tot hem, en brengen geen offers, zoals in andere primitieve godsdiensten. In heel Tur kana zijn ongeveer 5 mensen, die zij als wijzen raadplegen in geval van ziekten, rampen, droogte. Maar ook dat is miniem, omdat hun hele leven erop is gericht, voor zichzelf en hun families te zorgen. Het zijn mensen die gehard zijn in de strijd om het bestaan. Ze zijn trots, zelfstandig, hard. Ze kunnen wel 40 mijl in de hitte lopen zonder te rusten, ze kun nen als het moet dagen achtereen op een slokje water leven. De Turkana's hebben het uithoudingsvermogen van kamelen, en die hele levenshouding, die in dit harde klimaat een levens noodzaak is, stempelt natuurlijk de persoon. Met medische hulp kun je een zekere toenadering krijgen, want er heerst veel ziekte en sterfte in dit land". Structuren De zending komt hier in aanraking met levensgewoonten en structuren die al duizenden jaren oud zijn, met harde normen die erop gericht zijn in leven te blijven. De families helpen elkaar, maar het is in de opvatting van de Turkana's beter een rijke iets te geven dan een arme. Dat laatste is wel bet stomste wat je kunt doen, zo redeneren de Turkana's. Want yan een arme is niets te verwachten, en op een rijke kun je terugvallen als je zelf in moeilijkheden geraakt. Er is ook een ingewikkeld systeem van bruidsschatten, maar de vrouw mag wel een klein deel van de bruid schat, in de vorm van wat vee, voor haar eigen levensonderhoud houden. Dat hangt ook weer samen met het zwervende bestaan dat de Turkana's leiden. De vrouwen blijven meestal in een hutje bij de waterplaatsen, als de mannen er met de kudden op uit trekken. Om in leven te blijven, heb ben zij dan enkele stuks vee bij hun hut. Komt de man echter te overlij den, dan haalt de familie de 'hele bruidschat terug. De weduwe blijft in de meeste ge vallen onverzorgd achter, tenzij een andere man haar erbij neemt. Juist voor deze achtergelaten mensen, die blij mogen zijn als ze wat darmen vén een geslachte geit toegegooid krijgen, wil Van der Plas een klein werkproject opzetten. Hij 'Wil hen waterkruiken, halskettingen e.d. laten maken', die via de zending verkocht kunnen wordep, om met de opbrengst weer wat vee voor deze armen, kun nen kopen. Een zendingsarbeider die hier be gint,, krijgt met een overstelpend aantal problemen te maken. Er is zo veel werk te doen, dat het eenvoudig onmogelijk is om op korte termijn al resultaten te verwachten. Het is zen dingswerk in het allereerste stadium. Gelukkig is enkele honderden kilo meters naar het zuiden, in Eldoret, de hoofdvestiging van de GZB. Drie plaatijzeren hutjes: begin van de zending. bergpassen. Een keer per maai huurt de GZB een vliegtuigje m een piloot van de Aviation Missions Fellowship, een vliegtuigondernemii van de Amerikaanse geloofszendi gen. Dat betekent dat een keer p maand vanuit de zendingsposten a Kenia een verpleegster, een verplege 'oor en andere zendingsarbeiders kunniristar komen helpen om het werk op te zelKaasr ten. Zij kunnen medicijnen en hul; flr. 1 materiaal aanvoeren, totdat het zov moej is dat er een vaste zendingsbasis je be gevormd, waar meer zendingsarbe ders gaan wonen en weiken. Dan het eerste stadium van het jonge ze:EeeD dingswerk achter de rug. Dan sta;Iovee er ook de definitieve gebouwtjes d»?ee door de bouwkundigen van de GZ echte zullen worden gebouwd. Maar zovi eigen is het nog niet. door Voorlopig zit Van der Plas er a leen, met de Turkana-evangelist. Zij vrouw en kinderen blijven in Eldoi wonen, omdat het leven voor ei *es- blank gezin in deze omstandighedi ?esct nog niet leefbaar is. Van der Plas De b daar in het verre Turkana aan h pionieren. Met een sterk geloof vertrouwen dat zijn werk kans v slagen heeft. „Over 20, 25 jaar is in Turkana. naar wij hopen, 'bloeiende christelijke gemeente wezig", zo zegt hij. Met Gods hi hoopt hij daarvoor in deze tijd eerste fundamenten te leggen. Voor de derde maal schreef Cees Timmer voor ons een ver haal over het zendingswerk in. Kenia van de Gereformeerde Zen dingsbond in ^de Hervormde Kerk. Ditmaal heeft hij tot onder werp het bezoek aan het splin ternieuwe zendingsveld in Tur kana in Noord-Kenia. Cees Timmer is directeur van het persbureau van de Hervorm de Kerk. Vliegtuigje Met een landrover kan de afstand in één dag bereden worden, langs I stelte ravijnen en over moeilijke De Turkana's zijn trots en zelf- standig en door hun leefwijze zeer gehard. (door EPD-redacteur K. L. Giinsche) AMMAN Jonge artsen, die goedkoop een praktijk wil len inrichten, moeten naar Am man gaan." }let deze tcoorden karakteriseerde dr. Meichsner chef van het Duitse Rode- Kruisteain in de Jordaanse hoofdstad, de situatie van de h ulporganisaties. Als er niet direct iemand van het hulpteam bij staat als de hulpgoede ren uitgeladen worden, verdwijnen ze in de kampen van het Jordaanse le ger. Wat de soldaten ontgaat, druk ken de fedajin achterover. Op de zwarte markt duiken de gestolen voorwerpen weer op. Medicamenten, verband, operatieinstrumenten zijn goedkoop in Amman. In de handelswijk zijn overal kraampjes verrezen, waar vleescon- serven te koop zijn een zending van het Rode Kruis, die niet aan kwam. Het Rode Kruis omsingelt nu de vliegtuigen die goederen brengen, 's Nachts laat men zelfs mensen op de voorraden ia de hangars slapen, zodat ze alarm kunnen slaan als onge vraagde afhalers zich melden. Niet alleen het Rode Kruis heeft van diefstal te lijden. Uit de voorra den van de vluchtelingenhulp van de Verenigde Naties is in de afgelopen dagen bijna vierhonderd ton rijst en honderden tonnen suiker gestolen. En toen de eerste vijfduizend tenten van het Westduitse werelddiakonaat arri veerden. zei iemand lakoniek: „Ten ten kan elk leger gebruiken." De toestand van de bevolking is wanhopig. Telefoon e,n waterleiding werken niet meer. Er zijn nauwelijks transportmiddelen. Levensmiddelen zijn schaars of vreselijk duur. Een zak met honderd kilo rijst, waarvoor men voor de burgeroorlog negen di nar (negentiè gulden) op tafel moest leggen, kost nu het dubbele. En elke dag vragen de handelaars meer. De prijs van het brood, het voor naamste voedingsmiddel van de Ara bieren, is ongeveer gelijk gebleven, maar langzaam raakt het meel op. Naast een molen aan een uitvalsweg van Amman liggen grote bergen ver brand graan. CHOLERA De medische verzorging is ondanks alle optimistische berichten slecht. In het noorden van Jordanië moeten on geveer tweehonderd gevallen van cholera zjjn. Dit wordt van officiële zijde weersproken. De ziekenhuizen kunnen niet goed werken, doordat de meeste geen wa ter en elektriciteit meer hebben. Er zijn niet voldoende ambulance-wa gens om de gewonden te halen, die voor een deel nog steeds onverzorgd in de huizen liggen. Vaak wagen de zen zich ook niet op de straten. In de stad fluistert men, dat 30.000 jonge mannen als werkelijke of vermeende guerrilla's naar concentratiekampen gebracht zijn. Hoeveel doden de burgeroorlog ge kost heeft, hoeveel gewonden, hoe groot de schade is, kan nog onmoge lijk geschat worden. Elk cijfer is een slag in de lucht (volgens Washington zijn de dodencijfers sterk overdrevei Red.) Van het platteland kome spaarzaam berichten binnen. M« kan ook nauwelijks Amman ui Overal zijn de wegen versperd, som door de Palestijnen, soms door W leger. Experts, die de hoofdstad en he land voor en na de oorlog gezien hel ben, schatten dat het tien jaar düui voordat de oude toestand hersteld i En dan alleen als er veel hulp uit ht buitenland komt. Dc stichting Oecumenische hulp ai kerken cn vluchtelingen te Utree heeft haar gironummer 5261 voor d doel opengesteld. Ze heeft al een t drag van tienduizend gulden toegfj zegd aan de Wereldraad van Kerkr om de eerste nood te lenigen, vol voor dekens, tenten cn kleren. Michalko bisschop BRATISLAVA Prof. dr. Jan 1 chalko (57) is gekozen tot algeme^ bisschop van de lutherse kerk in Sloj wakije. Hij volgt dr. Jan Chabada oj| die in april ls overleden. Michalkoij een van de oprichters van de PraalT Christelijke Vredesconferentie geëngageerd in de oecumene.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2