Hervormd-gereformeerd grensverkeer neemt af Laatste In de nummer van Waagschaal NAAR EEN KERK O GEEN KERK MEER? Ds. Vroegindeweij: Kerk heeft een reveil nodig Gereformeerde statistiek schat aan gegeven\ VERLOOP IN CIJFERS TOOGDAG HERVORMDE MANNENBOND Een woord voor vandaag Kunstgebitten Uw probleem is het onze Hervormd Scharnegout um getuige bij intrede van mejuffrouw Ebling Oriëntatie van Lutheranen BEROEPINGSWERK Hei Kwartet Het Kwartet Het Kwartet Het Kwartet Het Kwartet 55 Zijn moeder zei tol hen, die bedienden: „Wat Hij ook zegt, doet dat" (Johannes 2:5). Het is de geschiedenis van de bruiloft te Kana. Als het feest zijn hoogtepunt heeft bereikt, komt men tot de ontdekking dat de wijn op raakt. De moeder van Jezus zegt tot de Here: Zij hebben geen wijn en zij houdt de bedienden voor: Wat Hij, Jezus, ook zegt, doet dat! En dan gebeurt dat wonderlijke de vaten worden met water gevuld dat wijn wordt van een kwaliteit als op die bruiloft nog niet was rondgediend. Zegt het Jezus en doe wat Hij zegt. Het is het enige geneesmiddel voor henwier wijn op is. Er zijn er velendie hebben moeten con stateren, dat de bruiloft, wat die ook is geweest, met zoveel vreugde begonnen, op een mislukking dreigt uit te lopen door gebrek aan wijn. Hoeveel vriendschappen, hoeveel huwelijken zijn er niet ge strand want de wijn was op. Zegt het Jezus en doet wat Hij zegt. De wijn, door Jezus gemaakt uit water, was beter dan de wijn, die j de gasten het eerst werd voortgezet. Als Jezus ingrijpt, wordt het beter dan het ooit is geweest. Zegt het Jezus, maar nokdoe dan wat Hij zegt. Weiezen vandaag: Hosea 5 vers 13 tot 15 en Hosea 6 vers 1 tot 11. DINSDAG 6 OKTOBER 1 (Advertentie) Dentofix houdt ze stevig op hun plaats! Uw gebit raakt niet meer los, wanneer U 's morgens een weinig Dentofix op de plaat strooit. U heeft aan de gehele dag een heerlijk gevoel van zekerheid en welbehagen, want Dentofix doet zijn plichtl Dit moderne, antiseptische poeder, werkt als een beschermend tussen en houdt bovendien de adem fris. Verkrijgbaar in discrete, neutrale plastic flacons, prijs f. 2,60, bij apo theken en drogisterijen. Geref. Gemeenten inj. Amerika eigen predikantsopleiding (van onze kerkredactie) GRAND RAPIDS De Nether lands Reformed Congregations heb ben op hun synode besloten tot een eigen predikantsopleiding. Hiertoe is een commissie benoemd bestaande uit ds. A. Elshout, ds. M. Heerschap, ds. L. Kieboom en ds. W. C. Lam a in. Tot nu toe was men voor de oplei ding aangewezen op de Theologische School te Rotterdam van de Gerefor meerde Gemeenten, waarmee deze kerk nauw contact onderhoudt. De Netherlands Reformed Congre gations tellen 23 gemeenten met ruim 7400 zielen, her en der verspreid over de Verenigde Staten ea Canada. Zij worden gediend door zeven predikan ten, van wie de jongste 47 jaar is. De 82-jarige ds. J. van 2lweden dient nog een gemeente van ruim duizend zie- lesi. Uw brieven worden alle persoonlijk beantwoord en be horen daarom van naam en adres voorzien te zün. Ge heimhouding is verzekerd. U gelieve één gulden aan post zegels bij te sluiten. Een se lectie uit de antwoorden pu bliceren we in deze rubriek. Vraag: Een man van 69 jaar is gehuwd met een vrouw, die drie maanden na haar huwelijk 65 jaar werd. Voor haar huwelijk genoot de vrouw weduwenpensioen. Dit is nu vervallen, zodat zij nu samen aan AOW minder ontvangen dan zij sa men tevoren ontvingen. Als twee personen van 65 jaar huwen, blijven de uitkeringen apart gehandhaafd. Is de betaling wel juist? Antwoord: Slechts wanneer het huwelijk gesloten wordt nadat bei den recht op pensioen hebben ver kregen, blijven de pensioenen onge- wijzigd. Het is een strop. Vraag: Hoe kan ik met balpoint geschreven letters verwijderen uit papier? Antwoord: Nauwelijks. Het zou met alcohol of blanke spiritus moe ten gebeuren, maar wij vrezen dat verwijdering zeer moeilijk zal zijn zonder het papier te verwoesten. Probeer het eerst met inktgom of met melk. Vraag: Ik zoek het boek Duike laartjevan G. van Nes-Uilkens. Antwoord: Vraag in een openbare of christelijke bibliotheek. Vraag: Wie betaalt de vernieu wing in een huurhuis van de gaslei dingen van de meter tot de appara ten in de keuken? Antwoord: De huiseigenaar. Vraag: Wie betaalt een nieuw aanrecht en gootsteen in een huur huis? Antwoord: Als vervanging wegens sterke veroudering noodzakelijk is en de reparatie niet noodzakelijk Is geworden door nonchalance of moedwil, betaalt de huiseigenaar. Weigert hij. wend u dan tot bouw politie en zo nodig kantonrechter. Een eenvoudige procedure; niette min is het raadzaam een deurwaar der erbij te halen. (Van onze kerkredactie) UTRECHT De Gereformeerde Kerken in Nederland zqn in 1969 gegroeid met 0,95 procent. Dat is iets meer dan in 1968, toen de groei 0,93 procent bedroeg. In beide jaren zyn de gereformeerden iets achter gebleven bjj de bevolkingsgroei. Dit kan geconcludeerd worden uit de zojuist verschenen uitge werkte ledenstatistiek van de Gereformeerde Kerken over 1969. De samenstellers van deze statistiek hebben zich zelf niet aan een per centage berekening gewaagd. In 1967*was de groei nog 1,23 procent. (Van een onzer verslaggeefsters) SCHARNEGOUTUM (Fr.) Zondag zal mejuffrouw kandi date E. E. Ebling in de gerefor meerde kerk van het Friese dorp Scharnegoutum als eerste vrou welijke gereformeerde predikant die een eigen gemeente krijgt, worden bevestigd en intrede doen. Zij wordt bevestigd door ds. J. M. Bloemkolk en ds. A. T. Besse- laar, beiden uit Eindhoven, met wie zij in haar vorige werkkring, als studiesecretaresse en evange- liste verbonden aan het bureau het Zuiden in Eindhoven, heeft samengewerkt. De hervormde gemeente zal via een televisieuitzending het gebeuren kun nen volgen. Zo groot is de belangstel ling van hervormde zijde, dat vier monitors worden opgesteld in de her vormde kerk. Feestvreugde De hervormde predikant, ds. J. Nijenhuis, vindt het eigenlijk van zelfsprekend. „Er wordt al jaren zo veel samengedaan, dat het eigenlijk gewoon is, dat we delen in de feest vreugde". Hervormd en gereformeerd Schar- Van de 3.615 mensen, die vorig jaar tot de Gereformeerde Kerken werden toegelaten, kwam de helft uit de Ne derlandse Hervormde Kerk, namelijk 1.812. Dat is minder dan in voor gaande jaren. In 1968 kwamen er 2.031 hervormden over. Maar ook het aantal gereformeer den dat vorig jaar hervormd werd (1712), was minder dan het jaar daar voor (1748). Misschien is de veronder stelling op zijn plaats, dat overgangen (bij voorbeeld bij huwelijk) minder zullen worden, naarmate kerken el kander dichter naderen. Ook omgekeerd, als de afstand tus sen twee kerken steeds groter wordt, kan het grensverkeer minder worden: men raakt steeds meer uit eikaars ge zichtsveld. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn, waarom het aantal over stapjes tussen de Gereformeerde Ker ken en de Gereformeerde Gemeenten elk jaar minder wordt (in 1969 83 toe gelaten en 55 onttrokken). De golf vrijgemaakten, die naar de Gereformeerde Kerken overstapten, is al weer hard aan het wegebben. In 1969 kwamen er 459 over, veel minder dan in 1968 (1091) en in 1967. Aan de andere kant neemt het aantal gerefor meerden, dat vrijgemaakt wordt (de statistiek maakt geen onderscheid tus sen binnen- en buitenverbanders) toe: in 1967 154, in 1968 158 en in 1969 278. Dat kan duiden op de invloed van de verontrusting in de Gereformeerde Kerken. Die blijkt ook uit de cijfers van het grensverkeer met de Christe lijke Gereformeerde Kerken. Het aan tal onttrekkingen stijgt hier met sprongen: in 1967 227, in 1968 283 en in 1969 364. Daarentegen wordt de animo van christelijke gereformeer den, om naar de Gereformeerde Ker ken over te gaan, steeds geringer: in 1967 nog 331, in 1968 293 en in 1969 227. Ten aanzien van de buitenkerkelij ken doet zich voor de Gereformeerde Kerken een ongunstige tendens voor. De werfkracht op buitenkerkelijken neemt af (cijfers achtereenvolgens 690, 668 en 592), terwijl het aantal gerefor meerden, dat zich onttrekt zonder tot een andere kerk toe te treden, toe neemt: 671, 812, 904. In de relatie tot de Rooms-Katholie- ke Kerk blijven de cijfers constant. Ditmaal werden 235 rooms-katholie- ken gereformeerd, terwijl 127 gerefor meerden de overgang in omgekeerde richting deden. De aantrekkingskracht van de pink- stergroepen wordt geringer. Vorig jaar gingen 120 gereformeerden over naar deze kringen (in 1968 200). Deze daling kan ook veroorzaakt zijn door een toleranter houding van de Gere formeerde Kerken jegens leden die door het pinkstervuur zijn aange raakt. Men moet bij de cijfers van de ont trekkingen overigens bedenken, dat het Algemeen Kerkelijk Bureau al leen van degenen, die zich officieel aan de kerk onttrokkén hebben (totaal 3.927), weet waar zij heen gegaan zijn. Daarnaast zijn ook 1.440 uit de gere formeerde ledenadministratie verdwe nen doordat zij bij verhuizing wel een Mej. E. E. Ebling negoutum hebben al gezamenlijk jeugdwerk er is maar één wijkge- bouw en van tijd tot tijd gezamen lijke kerkeraads vergaderingen. Zes maal per jaar komt men bijeen In een gezamenlijke kerkdienst en dat is ook het geval op tweede feestdagen en op Hemelvaartsdag. In de toekomst zal men wel verder zoeken om nog meer samen te doen, maar daarover is nu nog niets te ver tellen. Ds. Nijenhuis vindt deze oecu mene heel gewoon. „Het is een klein dorp en dan kan dat". Zo ziet het verloop van het ledenbestand van de Gereformeerde Kerken er uit: BU: door doopbediening aan kinderen van leden der gemeente door toelating tot de gemeenschap der kerk door immigratie TOTAAL Af door overlijden door onttrekking aan de gemeenschap der kerk door bij verhuizing geen attestatie aan te vragen door de attestatie in de nieuwe woonplaats niet in te leveren door afsnijding door emigratie TOTAAL Netto toename In totaal telden 819 gereformeerde kerken in ons land op 859.703 zielen. 1969 1968 1967 17.172 17.069 17.113 3.615 4.658 4.086 690 642 830 21.477 22.369 22.029 5.880 5.921 5.696 3.927 3.724 3.340 907 883 795 1.440 2.529 563 104 123 53 1.216 1.327 1.368 13.474 14.507 11.815 8.003 7.862 10.214 1 januari 1970 attestatie aanvraagden, maar die in hun nieuwe woonplaats niet meer In leverden (op een totaal van ruim 51.000 afgegeven attestaties). Dat is veel minder dan in 1968, toen het at- testatieverlies het uitzonderlijke cijfer van 2.529 liet zien. Verder onttrokken zich 907 door te verhuizen zonder hun attestatie op te vragen. Er wordt door de gereformeerden veel gegeven voor hun kerk. De totale inkomsten over 1969 waren ruim 87 miljoen gulden, 4,3 miljoen meer dan het jaar daarvoor. Dat komt neer op 103 gulden per ziel per jaar. VROEGDOOP Uit de rijke voorraad statistisch materiaal, dat het AKB ons aanreikte, nog één klein gegeventje: de praktijk van de vroegdoop, die bijna was uit gestorven, is ineens weer toegenomen. In 1969 werd aan 240 kinderen bin nen een week na hun geboorte de doop bediend, in 1968 aan 84. Mis schien puur toevallig. Men moet uit statistieken ook niet te veel willen af leiden. PROF. DR. J. P. BOENDERMAKEÏ wedloop NED. HERV. KERK Beroepen te Katwijk a.d. Rijn: J. Th. W. Quak te Koudekerke a. d. Rijn; te Nederlangbroek: J. v. Wier te Nieuwerkerk a.d. IJssel; te Kerk- Avezaath, c.a. (Gld.): E. M. Top. pred. v. buitengew. werkzaamh., docent Near East School of Theologie te Bei roet, Libanon, met verlof in Vriezen- veen; te Dreischor: drs. J. Geers, pred. v. e. buitengew. wijkgem. in wording te Ridderkerk-Slikkerveer. Aangenomen naar Makkinga-Els- loo: P. J. de Ridder te Stiens. Bedankt voor Leusden: J. P. v. Roon te Katwijk a. Zee; voor Nieuweroord: J L. Ravesloot te Veen (N.-B.); voor Brakel: J. P. Verkade te Nieuwe Tonge. GEREF. KERKEN Beroepen te Nieuwendijk (N.-B.): J. J. Tissink te Ridderkerk. GEREF. KERKEN (vrjjgem.) Beroepen te Der> Helder: L. Douw te Enschede zuid-west; te Murmer- woude: M. Heemskerk te Meppel. Bedankt voor Veendam-Zuidbroek: A. G. Versteeg te Stadskanaal; voor Apeldoorn: H. D. v. Herksen te Heem- se; voor Hattem en voor Hillegers- berg-Terbregge-Schiebroek: S. Chos- sen te Vollenhove. VRIJE EVANG. GEM. Beroepen te Antwerpen: J. Lukasse te G?nk (België). UNIE v. BAPT. GEM. Bedankt voor Leeuwarden: Ph. Lin deman Wzn. te Utrecht; voor Nieuwe Pekela: R. Reiling te Leiden. CHRIST GEREF. KERKEN Bedankt voor Amsterdam-noord: J. de Jong te Emmeloord. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Zoetermeer: J. C. Weststrate te Meliakerke; voor Fran klin Lakes (V.S.): A. M. den Boer te Ridderkerk. OUD-GEREF. GEM. in NED. Beroepen te Werkendam.: J. v. d. Poel te Ede. (Van onze kerkredactie) UTRECHT „Ons volk heeft meer dan ooit behoefte aan de levende verkondiging van Gods Woord. Wij hebben een réveil nodig, ook in onze hervormd- gereformeerde gemeenten." Een dringend appèl om te bid den om de stromen van de Hei lige Geest hield ds. A. Vroeg indeweij uit Veenendaal, de voorzitter van de hervormde mannenbond op gereformeerde grondslag, in zijn openingswoord op de jaarlijkse toogdag van deze bond. Wat wij nodig hebben, is de bedie ning van de Heilige Geest opdat wM leven «uilen uit het levende Woord van God en niet met een dode bijbel kennis. Ds. Vroegindeweij vroeg zijn aandachtig talri k gehoor. 1c beden ken dal de s'rnmen van dc H*> ïge Geest de laagste plaatsen opzoeken. Laten wij er daarom in alle nederig heid en ootmne-1 om b'dden. Ds. Vroegindeweii conslaleerde al lerlei degenererende symptomen in ons volksleven, die hem met zorg vervulden. God wordt meer en meer verlaten en de mens komt in het middelpunt, ook In de kerk, waar zo veel rumoer gemaakt wordt over de zaken van het tijdelijke leven, dat God nauwelijks meer aan het woord komt. Het deed hem denken aan Jeremia 2:13 „Want mijn volk heeft twee boosheden gedaan. Mij. de springader des levenden water hebben z.j verla ten, om zichzelven bakken uit te bou wen. gebroken bakken die geen iwat^r houden." Afgoden Ons volk heeft God ingeruild voor de goden dezer eeuw: de god van de welvaart, de god van de recreatie, van de seks, de drugs, de revolutie, het nihilisme en zoveel anderen meer. En de kerk getuigt niet tegen deze dwaasheid, maar gaat mpe op deze weg en soms zelfs voorop. Smeken om genade, hopen, ver wachten worden als verouderde be grippen beschouwd. De mens moet zelf strijden en worstelen om het pa radijs op aarde te stichten. Deze weg zal volgens ds. Vroegindeweij zeker dood lopen. De klachten ovei hel kerkelijk le ven in steden en dorpen zijn legio, maar hoe kan het anders, als men de bron van het levende water verlaten heeft. Men hoort politieke preken, so ciale. oecumenische of humanistische preken, maar wat de kerk nodig heeft is de prediking van het eenvoudig evangelie van een rijke Christus voor arme zondaren. Ds. Vroegindeweij kritiseerde het besluit van de Wereldraad van Ker ken om „zedelijke steun te geven aan 0° revo'ntif". nat ze haar duizenden dollars lover besteden aan de predi king van het zuivere evangelie aan alle volken, zodat ook .de heidenen weten, dat er maar één Koning, één Redder, één Verlosser is.'' Het initiatief van het moderamen van de hervormde synode om een rondgang langs de elassicale vergade ringen te maken, juichte hij toe. Hij vreesde ech'er d*»« de vrucht niet erroot zou zijn. Zijn indruk uit de door hem bijgewoonde bijeenkomst (in de classis Doorn) was, dat het eigenlijke gesprek nog moet begin nen. De grote hcrvormd-gereformeer- de inbreng in verschillende classes verblijdde hem. Evolutietheorie Er waren deze dag twee referaten. Ds. W. L. Tukker uit Groot Ammers gaf een doorwrochte studie van het begrip gerechtigheid in bijbels-theo logische zin. Ir. J. A. van Ghesel Grothe uit Den Haag sprak over „Schepping of •volutie". De laatste liet zien, dat de evolu tietheorie wetenschappelijk gezien op wankele basis staat. Wat is dan toch wel de toverkracht, die de evolutiege dachte in stand houdt. Ir. Van Ghesel Grothe was het eens met prof. B. Delfgaauw, dat de evolu tiegedachte moet worden gezien als een postulaat, dat is een onbewijsbare stelling, die noodzakelijk moet wor den aanvaard om bepaalde feiten te kunnen begrijpen. Als we de evolutiegedachte niet konsekwent vasthouden, moeten we ergens ons denken stoppen, namelijk daar waar de almachtige God zijn scheppingswerk verricht En het strookt niet met de menselijke waar digheid, om aan ons denken een halt toe te roepen en toe te geven dat we met het scheppen Gods geen raad weten. Hij kon zich niet aan de gedachte onttrekken, dat hier de hoogmoedige mens aan het woord is, die God wil uitbannen uit zijn leven en denken. In het werk van Teilhard de Chardin zag hij het bewijs, dat de toverkracht van de evolutie dezelfde Is als de to verkracht die de mens tot zonde ver leidde. Het kenmerkende van de zondeval is immers, dat de mens niet langer schepsel van God wilde zijn, maar zelf God wilde zijn. De mens nam zelf de zaak in handen en zal het in eigen kracht wel opknappen. Wij behoren respect tc hebben voor de natuurwetenschap en haar resul taten serieus te nemen. Maar dc evo lutietheorie als denkpostulaat valt buiten het patroon van echte weten schappelijke arbeid. Ir. Van Ghesel Grothe achtte het onwetenschappelijk, om een bovenna tuurlijke schepping door God zonder meer uit te sluiten. De wetenschaps beoefening zou er daarentegen ten zeerste mee gediend zijn, indien wij gelovig de schepping door God accep teerden en als uitgangspunt kozen. DS. A. VROEGINDEWEIJ gebroken bakken (Van een onzer medewerkers) EDE De jaarlijkse kader conferentie der Lutherse kerk, die op kasteel Hoekelum te Ede werd gehouden, was dit jaar om gedoopt in een „oriëntatie-bij eenkomst". Er waren een groot aantal predikanten, kerkeraads- leden, synodeleden en gemeente leden, w.o. een opvallend groot aantal jongeren. 't Ging om een heroriëntatie op boodschap, taak en plaats van de (Lutherse) kerk In deze tijd en sa menleving. De grote onrust, zo stelde men, angst en onzekerheid, waar wij dagelijks op allerlei manieren mee geconfronteerd worden toont aan, dat onze westerse beschaving zich mo menteel in een crisis-situatie bevindt. Deze maatschappelijke crisis is het gevolg van een fundamentele onze kerheid t.a.v. het mens-zijn in deze tijd. Dit brengt met zich een even fun damentele onzekerheid t.o.v. waarden en normen, die bij de vormgeving van onze samenleving als richtlijn moeten dienen Crisis Bovendien, zo opperde men, wordt ook in kerkelijk verband over een crisissituatie gesproken, die het ge volg zou zijn van een geloofscrisis maar het spreekt vanzelf dat deze ge loofscrisis direct te maken heeft met de maatschappelijke crisis. Want hoe kunnen wij geloven, hoe kunnen wij weten wat God betekent voor de mens, wanneer wij niet meer weten wat het betekent om mens te zijn? De eerste conferentiedag hield men zich bezig, met de vragen die uit de samenleving op ons afkomen: hoe moeten wij staan» tegenover de wel vaart, tegenover de voortgaande be wapening, tegenover de her en der de kop opstekende actiegroepen en tegen over de onvrijheid waarin we leven, ook al zegt men dat we vrij zijn? Tevens vroeg men zich af: wat heeft het antwoord geven op deze vra gen te maken met ons christen-zijn. of heeft het er wellicht niets mee te maken? Frappant was, zo rapporteerde één der discussiegroepen, dat christenen die zich beroepen op één en hetzelfde Evangelie komen tot een volledig te- genstriidig handelen in politieke en maatschappelijke situaties. De tweede conferentiedag starttè met een bijbelstudie o.l.v. prof. J. P. Boendermaker over Hevreeën I en 12. De hoogleraar haalde een aan tal aspecten naar voren, die hij d LI conferentiegangers „ter invulling )ier meegaf naar de discussiegroepen. rnaa In dit Schriftgedeelte staat centraa de I het lopen van de wedloop. Niet logere van jjet verleden, maar in de lijn vai wer hen die vóór ons de wedloop liepen wer Bij de wedloop is er de last, die we van moeten dragen, is er de tegenspraa^wer die we moeten verduren en is er d f 40 koploper Jezus Christusdie onsber is voorgegaan. Aan de hand van dezi kernmomenten dacht men na over geti wedloop die de mensen van nu loper» over de lasten die zij met zich mee. dragen en de tegenspraken die zij 1 J verduren hebben. l. *<foc (Sc' Oproepen (Ga nodelid drs. G. E. Engberts, leverdtjtje een aantal dringende oproepen aan dej(Sc) synode op, en zette een aantal werk me? groepen aan de arbeid. f Wat de synode betreft: haar za2^e worden gevraagd een niet-vrijblij B vend gesprek aan te gaan met ander^Ha; kerken oin tot één Evangelische kerl Ke in Nederland te geraken. Tei Wat de werkgroepen betreft: zi Bal zullen uitzoeken hoe actiekemen in jje de gemeenten van de grond kunnen j komen, hoe informatie over diverse (V< onderwerpen de gemeenteleden kam <RI bereiken, en hoe het meeslj vér-gaande voorstel de huidige kerk- si e vorm geheel moet verdwijnen omjT plaats te maken voor efficiënt wer- kende „taakgroepen". ihe De komende najaars-synode zal delB resultaten van deze conferentie in haar besprekingen aan de orde gaan stellen. D In het Westen een der grote krantenoplagen Krant die praktisch niet doubleert.zegt het n.a.m.o. En elk onderzoek zegt: welstand zeer gunstig R'dam, W. da Wlthrtr, 25 tel. 115588 telex 21481 Kantoren te 'i-Qrevenhage, Lelden en Dordrecht AMSTERDAM „Na 25 jaar zeggen wij: 't is mooi geweest, 't is drommels mooi geweest!" Dit zegt hoofdrédacteur prof. dr. K. H. Miskotte tot mederedacteur dr. J. J. Buskes in het laatste nummer van „In de Waagschaal". Beter dan verwijten te uiten „tegen de traagheid, door kerkbodes, richtingbladen en politieke opiniebla den onderhouden" dat zou misplaatst zijn „gelijk een philippica in de preek tegen de afwezigen" wil prof Miskotte danken. „Danken voor wat er, met zo weinig hulp van geld en mankracht, is bereikt en naar alle kanten is gewekt: zelfs ondanks onze ontrouw en onbestendigheid. Onze dank gaat uit naar de paar duizend getrouwen, die wat we door Gods gunst geven konden, hebben gewaardeerd, gesavoureerd, gekritiseerd, verbeterd, ver diept. Als de rijen gedund waren, traden anderen naar voren en we bleven drijven en konden zelfs een nieuwe koers wagen." Dr. Buskes schrijft in zijn laatste „Ter-Zijde" in dit blad: „Miskotte en de schrijver van de Ter-Zijde's zijn van de tegenwoordige redactie de enigen die behoren tot de werkers van het eerste uur. Ik weet alles niet zo precies meer, maar één ding herinner ik mij nog heel goed: dat Johan Winkler die merkwaardige en boeiende figuur, heel lang geleden de secretaris van Troelstra, een aantal jaren de hoofdre dacteur van Vrij Nederland, de schrijver van het baan brekende boekje „De grote ontmoeting van christendom en socialisme" (1937), de man ook, die Kaj Munk in Nederland introduceerde toen alles in kannen en kruiken was, zei: „Nu hebben we alles voor elkaar. Laten we nu God bidden om Zijn zegen over wat dwe gaan doen." „Daar han geen van de theologen aangedacht. Johan Winkler bad met ons om Gods zegen over „In de Waag schaal". Aan die zegen heeft het ons niet ontbroken, al hebben wij wel geleerd, dat succes en zegen geen syno niemen zijn."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2