Joodse jongeren organiserei
zich in militante groepen
VRAGEN AAN WEREIDRAAD
Zinvol congres zonder
lezingen en resoluties
Verklaring
moderamen
Duitse kerk
Ds. Korevaar tot CPB:
geestdrift gevraagd
Mömiich in Roemenië:
kerk in mondige werek
ACTIE VOOR DRIE
ACUTE NODEN
Een woord voor vandaag
Taizé trok
19000 jongeren
Snelle verlichting
van pijn in spieren
en gewrichten
Jubileum ds. J. Overduin
Aggiornamentc
is illusie
BEROEPINGSWER
opdat Christus door hel geloof in uw harten woning make"
(Efeziërs 3:17).
Bekering is Christus binnenlaten in ons hart. Hij wil daar op de
troon zitten. Maar Paulus bidt hier niet om de bekering van ongelo
vige mensen. Hij buigt zijn knieën voor de christenen van Efeze.
Christus in ons hart is geen statische zaak. Hij komt niet binnen
eens en voor al. Daarom wordt er ook gesproken van "dagelijkse
bekering". Wij moeten Hem elke dag opnieuw de plaats in ons hart
geven, die Hem toekomt.
Want in ons hart staat een troon en een kruis. Of Christus zit op
de troon en dan moet ons eigen ik gekruisigd zijn, of wij nemen zelf
de troon van ons leven weer in en dan wordt Christus gekruisigd.
Wij lezen vandaag Psalm 31:1-11.
WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1970
TAIZÊ Negentienduizend mensen
in de leeftijd van 19 tot 27 jaar heb
ben deze zomer deelgenomen aan de
negen weekconferenties, die de broe
derschap van Taizé georganiseerd
had ter voorbereiding van een „we
reld jeugdconcilie".
Zij kwamen uit bijna alle Europese
staten alsmede uit 38 niet-Europese
landen. In totaal waren honderdtien
verschillende kerken vertegenwoor
digd, maar er waren ook heel wat
niet-christenen.
Het wereldjeugdconcilie is een half
jaar geleden door Roger Schutz, de
prior van de in 1940 gestichte broe
derschap, aangekondigd. Het moet een
„beeld van de kerk van morgen" ge
ven, die men zich voorstelt als een
„plaats van gemeenschap voor alle
mensen, zonder machtsmiddel, gereed
tot de dienst van verzoening".
Over het tijdstip is men het nog
niet eens. Men hoopt het concilie nog
te kunnen houden vóór de volgende
assemblee van de Wereldraad van
Kerken als voorbereiding daarvan.
In zoveel mogelijk landen worden
kleine gespreksgroepen gevormd. De
leiding van de voorbereiding van het
concilie, heeft Margarita Moyano, de
secretaris-generaal van een rooms-
katholieke jeugdorganisatie in La
tijns-Amerika.
Bijbelgenootschappen in Wenen
WENEN De conferentie van Europese Bijbelgenootschappen is
begonnen zonder lezingen en geëindigd zonder resoluties. Maar de
kerkelijke afgevaardigden en de vertegenwoordigers van Europese
bijbelgenootschappen hebben er wel geleerd om zich via moderne
media te uiten. Of juist hoe ze het niet moeten doen.
Vier dagen lang hebben zes werk
groepen zich bezonnen op zes vragen
die door een Nederlandse film
„Vraagtekens" aan de orde werden
gesteld. Een van de werkgroepen
bracht zijn antwoord in de vorm van
een televisie-avondsluiting, waarbij
de spreker vragen beantwoordde van
vier mensen.
De overigens voortreffelijke
antwoorden waren echter zozeer ver
pakt in een hoog-theologisch jargon
dat de vragenstellers prompt heb
beeld uitliepen. Zo werd geïllustreerd
dat goede antwoorden nog niet altijd
goed antwoorden betekent.
Een andere werkgroep bracht ver
slag uit via een mededelingenbord
van een universiteit, waarop „stu
denten" allerlei kreten schreven.
„Bijbels voor Afrika" stond er, maar
een student schrapte Afrika door en
schreef „voor iedereen". „Wie wil
nu bijbels?" reageerd een cynicus
en de secretaris van de Katholieke
Federatie van het Bijbel Apostolaat
antwoordde: „Meer mensen dan je
denkt".
Oost-Europa
Tijdens een van de zittihgen kre
gen de Oosteuropese afgevaardigden
gelegenheid om te vertellen wat er in
hun wereld aan de gang is. Verleden
jaar werden meer dan 750.000 bijbels
en nieuw testamenten in Oost-Euro
pa verkocht. Een deel van die bijbels
werd ingevoerd, een ander deel ge
drukt op papier dat door het westen
werd geleverd.
Dit aantal is misschien niet veel
voor een bevolknig van 300 miljoen,
maar voor het eerst kan gesproken
worden van een flinke stap vooruit.
Een forum van tien vertegenwoordi
gers uit Rusland, Hongarije, Bulga
rije, Tsjechoslowakije, Joegoslavië en
Oost-Duitsland antwoordde op vra
gen uit het westen.
Uit het gesprek bleek dat onder
Kruiswoord-puzzel
Huishouding, 29. teugje. 30. een weinig, 31.
gelofte, 33. scheik. element, 34. ge-
Horizontaal: 2. geestelijk lied, 6. volks
naam voor de kauw, g. jongensnaam, 10.
baan voor balspel, II. titel in Algiers, 12.
wolvlokje, 14. hinderen, 16. artikel van een
wet, 17. rivier in Duitsland, 18. vreemde
munt, 19. schor, 21. tafelbediende, 23. roei
pen, 25. jongensnaam, 26. Myth, figuur, 27.
huishoudt
plechtige
wicht (af£), 35. plant met bittere blaren'en
bloemen.
Verticaal: 1. brugschuit, 3. alk. van sint, 4.
plaats in Frankrijk, 5. geel koper, 6. maal, 7.
bijrivier van de Rhbne, 9. moeilijk werk, 11.
plaats in Duitsland, 13. aanwezig, 15. lied,
19. vistuig, 20. dromer. 22. meisjesnaam, 24.
Myth, figuur, 25. plaats in Friesland, 27. gaf
felvormige stutpaal, 28. plaatsje onder for
ger, 32. lidwoord.
Optosnng vorige puzzd
Hor.: 1. mak, 4. pardel, 9. Edom, II.
Raab, 12. amicaal, 16. eel, 17. Po, 18. sme
rig. 21. por, 22. tot, 23. oleine, 25. es, 27.
ark, 28. aandeel, 31. faro, 32. nuun, 34. ta
lent, 35. rit
Vert: 1. me, 2. Ada, 3. komeet 5. ara, 6.
raak, 7. dal, 8. eb, 10. mier, 13. Clio, 14. to
ren, 15. ester. 17. pon. 19. mos, 20. glad,
21. pikeur. 24. eren. 26. mare, 28. aal, 29.
non. 30. lui, 31. fa, 33. N.T.
toezicht van de Wereldbond van Bij
belgenootschappen gewerkt wordt
aan dertien bijbelvertalingen, terwijl
de Russische Orthodoxe Kerk boven
dien zelfstandig begonnen is aan een
vertaling in het Russisch.
Volgens het verslag van de secrea-
tis voor Oost-Europa, ds. Sverre
Smaadahl, staat voor het volgend
jaar voor steun aan Oost-Europa een
bedrag op de begroting groot ander
half miljoen gulden. Gezien de snelle
groei van dit werk zal zeker vier ton
meer nodig zijn.
Nieuwe leden
Tijdens een plenaire zitting werd
medegedeeld dat kort voor de confe
rentie bijeenkwam het hoofdbestuur
van de Wereldbond de Bijbelgenoot
schappen van Portugal en Italië als
geassocieerde- led^n heeft aangeno
men. Tevens werd de organisatie in
Oost-Duitsland, sedert de officiële
breuk met West-Duitsland zelfstan
dig, als volledig lid erkend.
De slotzittingen van het congres
stonden in het teken van „Dienst in
de jaren zeventig". De aanwezige ad
viseurs uit Oost- zowel als West-
Europa, uit de Rooms Katholieke
Kerk zowel als de zogenaamde con-
servatief-evangellschen klaagden dat
het congres te gemakkelijk over som
mige problemen was heengelopen. Ze
meenden dat te zeer een onderscheid
was gemaakt tussen het werk van de
bijbelgenootschappen en van de ker
ken, en d$t de eersten zich nog eens
grondig moeten bezinnen op de
vraag, hoe zij de kerken kunnen hel
pen bij hun taak om de bijbel uit te
leggen en toe te passen.
Weerloos
Er bleven belangrijke vragen on
beantwoord liggen. Een van de afge
vaardigden uit Oost-Europa zei tegen
de mensen uit het westen: „Onze ja
ren zestig zouden wel eens jullie ja
ren zeventig kunnen worden". Een
Tsjech zei: „Wij hebben moeten le
ren dat wij christenen weerloos
staan in onze maatschappij, dat de
bijbel weerloos is, dat de kerk weer
loos is. Misschien moeten jullie dat
nog allemaal doormaken. Een gese
culariseerde maatschappij kan het de
christenen even moeilijk maken als
een ideologie".
Het gevolg was dat de conferentie
gangers tamelijk stil uiteengingen.
De vragen van de film Vraagtekens,
de verslagen en de gesprekken had
den hen aan het denken gezet. Om
dat er geen redevoeringen gehouden
waren, gingen zij ook niet naar huis
met panklare ontwoorden. Ze gingen
wel naar huis met een dieper besef
van hun verantwoordelijkheid. En
dat was juist de bedoeling van dit
congres zonder sprekers en zonder
resoluties.
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Synagogen in veel landen zullen de ko
mende dagen onder speciale bewaking staan in verband met
de joodse feestdagen, die woensdagavond met het Israëliti
sche nieuwjaar beginnen. Daarbjj zal niet alleen de politie
betrokken zjjn, maar ook joodse jongeren, die zelf een be
wakingsdienst hebben georganiseerd, want de militante
joodse organisaties winnen vooral onder de joodse jeugd be
langrijk aan invloed. Deze organisaties keren zich tegen allen,
die anti-semitisme bedrijven.
In 1968 is in Amerika
de Jewish Defence
League (joodse verdedi
gingsorganisatie) opge
richt. Rabbijn Meir Ka-
hane merkte als leider
toen op: „Niet alleen in
Israël is een nieuw ge
slacht joden opgestaan,
over'de hele wereld is
de jood veranderd.
Tweeduizend jaar zijn
wij mishandeld,
knecht en gevlucht. Zes
miljoen van ons zijn in
de gaskamer omgeko
men. Het nieuwe ge
slacht zal tot de tanden
gewapend vechten tegen
alle anti-semieten. Niet
met het woord zullen
wij onze tegenstanders
overtuigen maar met de
vuist"
Brooklyn
Nadat in Brooklyn in
New York synagogen in
brand waren gestoken,
joden werden overvallen
en schoolbussen met
joodse kinderen onklaar
werden gemaakt besloot
men een militante jood
se groep te vormen.
In Amerika is deze in
twee jaar uitgegroeid
tot achtduizend man,
verspreid over zeventien
steden. Maar ook in
Londen, Manchester,
Birmingham en andere
Engelse steden heeft de
jeugd zich verenigd tot
afweergroepen en voor
bewakingsdiensten.
Een hakenkruis op een synagoge. Een vorm van
anti-semitisme, waartegen Joodse jongeren in ver
schillende landen zich gaan verzetten. Tijdens de
joodse feestdagen worden de synagogen niet alleen
bewaakt door de politie, maar ook door joodse ge
organiseerde jongeren.
(Van onze kerkredactie)
BERLIJN Bij de uitvoering"
van het besluit van de Wereld
raad van Kerken, om een aantal
Afrikaanse vrijheidsbewegingen
financieel te steunen, moet vol
gens het moderamen van de
Evangelische Kerk in Duitsland
nog een aantal vragen opgehel
derd worden.
In een verklaring van het modera
men wordt aan de Wereldraad de
vraag gesteld, of in de spanningsvel
den van de rassenconfrontatie niet in
de eerste plaats bewegingen zouden
moeten worden gesteund, die met de
middelen van de geweldloosheid wer
ken.
Andere vragen hebben betrekking
op de samenwerking van de Wereld
raad met die kerken, die vooral met
(Van een onzer verslaggevers)
's-GRAVENZANDE Onze
tijd, waarin een grenzenloos ge
brek aan zekerheden is, vraagt
van een christen geestdrift. Jezus
leert ons. dat wij het zout der
aarde zijn. Wij moeten niet
alleen geestdrtiftig doen, maar
vooral geestdriftig zijn.
Dit zei ds. C. A. Korevaar uit Rot
terdam gisteren op de jaarlijkse pro
vinciale toogdag van het gewest Zuid-
Holland van de Christelijke Platte
landsvrouwen Bond.
Ds. Korevaar vertelde zijn aandach
tig gehoor een oude legende, waarin
satan eens rapporten in ontvangst
nam van trawanten, door hem uitge
zonden naar de mensen. Een had een
zeilschip met pelgrims laten vergaan,
een maatregel waartegen satan be
zwaar maakte, immers de pelgrims
smaakten nu Gods heerlijkheid. Een
ander had een pelgrimsschip op de
rotsen laten vergaan, waardoor de
pelgrims slaven geworden waren van
Mohammed. Niet goed, vond satan,
want zij kunnen mohammedanen tol
christenen bekeren.
Tenslotte kwam een al oudere dui
vel verslag uitbrengen. Deae had de j
vaart van het pelgrimsschip doen op- j
houden. Er was geen wind en geen
vaart meer. Daardoor ontstond aan
boord verveling, twist en nüd.
Onze zeilen mogen niet verslappen,
aldus ds. Korevaar. Er moet vaart en
wind zijn. We mogen niet bang zijn
voor een bries.
Aan de ochtendvergadering werk
ten verder mee de presidente me
vrouw N. C. Crezeevan Nes uit
Ameide, die de openingsmeditatie
hield naar aanleiding van psalm 8,
mevrouw ValstarVan Oosten, zang,
mevrouw SmitBakkens, piano en
mevrouw SteinBoender, declamatie.
In de middagsamenkomst verzorgde
de firma Bas uit Hoek van Holland
een modeshow.
de rassenproblemen te maken heb
ben, het vraagstuk van het „gekleurd
racisme" en de binding van de
financiële steun aan een nauwkeu
riger bestemming.
Voordat deze verklaring werd ge
publiceerd, had de kanselarij van de
Duitse keik al een reactie gegeven op
de brief, die dr. B. C. Sjollema na
mens de Wereldraad had geschreven.
Sjollema had een vergelijking ge
maakt met de hulp, die de kerken
hadden verleend aan de bevolking
van voormalig Biafra tijdens de bur
geroorlog.
Deze vergelijking gaat niet op, al
dus de kanselarij. In Biafra ging het
om de onmiddellijke bestrijding van
een hongerdood, die de bevolking be
dreigde. Bovendien hadden de hulp
organisaties permanente controle over
de besteding van hulpgoederen.
Geloofsdaad
GENÈVE Prof. dr. Mikko Ju va,
de president van de Lutherse We
reldfederatie, heeft zich zonder meer
achter het besluit van de Wereldraad
gesteld. Hij noemt het „geen politieke
beslissing, maar een geloofsdaad".
„De beslissing van de Wereldraad
moet gezien worden ais een poging
om te bewijzen, dat het de kerken
ernst is, als zij rassendiscriminatie
veroordelen. Rassendiscriminatie is
zonde. Zonde moet bestreden worden
en *|j, die de zonde bestrijden, moe
ten gesteund worden".
Wel zegt Juva, dat de keuze van de
organisaties die steun krijgen, berust
op politieke overwegingen. Bij gebrek
aan gegevens kan hij er niet over
oordelen, of deze overwegingen in
alle opzichten juist zijn.
Over de kritiek dat verschillende
van de gesteunde organisaties geweld
gebruiken, zegt de Fin: „Wie realis
tisch is, kan onmogelijk helemaal on
derscheid maken tussen de gelden,
die een en dezelfde organisatie ge
bruikt voor verschillende doeleinden.
Desondanks hebben de organisaties,
die van de Wereldraad geld krijgen,
verzekerd, dat zij deze gelden niet
zullen gebruiken voor militaire doel
einden. Als er in de betrokken gebie
den geen andere effectieve organisa
ties werken, had de Wereldraad ook
zeer weinig keuze".
Meer
DRIEBERGEN Het oecumenisch
actiecentrum (OAC) is het ook eens
met het besluit van de Wereldraad.
Het noemt de 200.000 dollar overigens
nog maar een eerste stap. Het dringt
bij de Nederlandse kerken, kerkelijke
en interkerkelijke organen aan op
verdere stappen, om deze steun zo
reële financiële en morele inhoud te
geven.
Tegen
HANNOVER De leiding van de
Verenigde Evangelisch-Lutherse
Kerk van Duitland (een samenwer
kingsorgaan van Lutherse landskerken
in de Bondsrepubliek) heeft een ver
klaring uitgegeven, waarin zij zich
van de uitlatingen van LWF-presi-
dentprof. Mikko Juva distancieert
„Politieke groepen moeten niet met
kerkelijke gelden bevorderd worden.
Uitoefening van geweld en de ideolo
gische rechtvaardiging daarvan
van welke kant het ook komt kun
nen door de kerk niet gesteund wor
den. De kerkleiding betreurt het, dat
de uitlatingen van de president van
de Lutherse Wereldfederatie misver
staan kunnen worden, als golden deze
grondregels niet meer".
Evenals verschillende kerken in de
betrokken landen, die het betreuren,
dat zij door de Wereldraad niet ge
raadpleegd zijn. zegt de Duitse Lu
therse kerkleiding: „Kerkelijke gelden
voor ontwikkelingsdienst moeten
principieel in overleg met de kerken
ter plaatse besteed worden".
Hetzelfde is het geval in Frankrijk,
Argentinië en Antwerpen. Voor zover
bekend zijn er in Nederland nog geen
afdelingen. Maar ook onder de Neder
lands-joodse jongeren wint de Jewish
Defence League aan sympathie.
Wekelijks oefenen de jongeren zich
in karate en jiu jitsu. In sommige
landen doen zij dat onder de vlag van
een sportvereniging, in andere, zoals
Amerika met openlijke bekendmaking
voor welk doel.
Het heeft weliswaar niet de instem
ming van de officiële joodse leiders,
maar het effect bij anti-semitische
groepen is onweerlegbaar.
Kapingen
Na de recente vliegtuigkapingen
door Palestijnse terreurorganisaties
hebben Arabische vertegenwoordigers
bij de Verenigde Naties bescherming
van de politie gevraagd nadat rabbijn
Kahane in interviews had gezegd nie
te kunnen bevestigen of ontkennen o
zijn Jewish Defence League repre
sailles zou nemen voor het vasthoude
van joodse vliegtuigpassagiers.
Dezer dagen heeft rabbijn Kahan
de Black Panthers, de militante ne
gerorganisatie die joden als een va
de grootste gevaren beschouwt,
verstaan gegeven, dat de Jewis
Defence League gereed is het geveol
met hen te beginnen als zij nog lang*
hun anti-semitisme proclameren.
Tot de joodse leiders, die hun hoof
schudden, heeft Kahane gezeg<
„Wees niet zo zelfverzekerd. Hier i
Amerika, overal in de wereld won
het anti-semitisme weer een gevaj
voor ons. Een generatie na Auschwi
wil men ons alweer vermoorden. A
dat moet gebeuren laten wij dan ni
zijn als onze voorouders, maar vech
vecht, vecht. Er is een nieuw geslacl
joden. Toon dat."
Lutherse minderheidskerken
(Van onze kerkredactie)
POIANA BRASOV Het is
jammer, dat de roep om mon
digheid niet in de eerste plaats
van de kerk is uitgegaan. Dat
zei prof. dr. C. W. Mönnich
uit Amsterdam op de confe
rentie van lutherse minderheids
kerken, die zich in de Roe
meense wintersportplaats Poi-
ana Brasov heeft bezig gehou
den met het vraagstuk van een
christelijke opvoeding in een
mondige wereld.
Als de onmondigheid eenmaal
werkelijk zal zijn overwonnen, zal
de kerk deze „wereldlijke emancipa
tie" alleen maar kunnen begroeten.
Maar dit emancipatieproces is nog
lang niet voltooid. Prof. Mönnich zag
voor de kerk vooral de taak, om er
op te wijzen dat de mondigheid van
de mens niet halt mag houden bij
de grootmachten van de tijd, als
geld, techniek en bureaucratie.
De Oostduitse superintendent Cor
nelius Kohl sprak over de mondig
heid in het kerkelijk leven. Hij kri
tiseerde het beeld van de herder en
zijn kudde voor de verhouding van
predikant en gemeente, waardoor de
gemeente in een passiviteit gedron
gen en onmondig gehouden wordt.
Trouw
Ter conferentie werd een opge
wekt beeld gegeven van het kerke
lijk leven in de twee lutherse ker
ken van Roemenië, de 187.000 leden
tellende kerk' van de Zevenburger
Saksers en de 32.000 zielen omvat-
(Advertentie)
Dringt direct door tot aan
de haard van de pijn
"Deninatische pijnen, spit, zenuwpijnen,
verstuikingen, stijve nek en ledematen
niets werkt sneller, niets werkt aangenamer
ter verlichting van pijn dan Algesal-balsem.
Onmiddellijk in de liuid doordringend, werkt
Algesal diep op de weefsels in tot aan de
haard van de pijn (zonder oppervlakkige
warmtesensatle of irritatie van de huid te
veroorzaken) en "doorstraalt" verlichtend
■weefsels en spieren tot in de gewrichten.
Reumatische pijnen en stijfheid maken
spoedig plaats voor een durend gevoel van
verlichting en welbehagen.
Wacht niet tot de pijn uitbreekt I Zorgt
dat U thuis altijd een tube Algesal bij de
hand hebt om zodra het nodig is de pijn te
verlichten. ALGESAL bij alle apoth. en drog.
(van onze kerkredactie)
VEENENDAAL Er heeft zich een
landelijk comité gevormd, dat het ko
mende 40-jarige ambtsjubileum van
ds. J. Overduin, gereformeerd emeri
tus-predikant te Veenendaal, vanwege
ztfn meer dan lokale betekenis niet
onopgemerkt voorbjj wil laten gaan.
Echter: ds. Overduin .wil geen bloe
men of cadeaus, maar wel een zo
groot mogelijk bedrag bjjeen doen
brengen voor drie acute noden.
Deze zijn: een weeshuis in Kenya,
reparatie van de vervallen kerk van
Depok op Java en een bijdrage aan
het opbouwwerk van ds. Vinay en de
zijnen op Sicilië.
Ds. Overduin hoopt zaterdagmiddag
24 oktober in de aula van het christe
lijk lyceum aan de Kerkewijk te
Veenendaal van vier tot zeven uur te
recipiëren. Het werk comité vraagt
kleine of grote bedragen te storten op
gironummer 1.93.33.33 ten name van
de diaconie der gereformeerde kerk
van Veenendaal en zou het op prijs
stellen en in de geest van ds. Over
duin achten als men zo mogelijk ook
mini-acties gaat voeren in zijn directe
omgeving. Bij overmaking vermelden
„Gift ds. Overduin".
De jubileumdatum is 26 oktober,
want toen deed de predikant, in 1930,
zijn intrede in het Drentse Sleen.
Daarna heeft hij de kerken van Kam
pen, Arnhem, Amsterdam en Veenen
daal gediend.
Comité
In het jubileumcomité hebben zit
ting dr. J. J. Buskes, Amsterdam, A.
Diemer, Driebergen, ds. D. van Enk,
Veenendaal, dr. C. Graafland, Am
sterdam, mr. dr. J. Hazenberg, Erme-
lo, dr. O. Jager, Hilversum, J. A. G.
Kok, Kampen, dr. P. G. Kunst, Am
stelveen, J. Eisen, Sleen, prof. dr. D.
Nauta, Amsterdam, prof. dr. Herman
Ridderbos, Kampen en ds. N. Willem-
sen, Arnhem.
Wat de drie projecten betreft: De-
pok is wel genoemd het Putten van
Java. Deze plaats werd door extremis
ten grondig verwoest. De gemeente
is arm. Daardoor is na 25 jaar deze
kerk nog niet hersteld.
Het weeshuis Kalokol in Kenya
vangt overwegend zwervende en uit-
gehonderde kinderen op. Het moet no
dig vernieuwd en uitgebreid worden.
Ten slotte Sicilië: Riesi is een van
de armste stadjes op het eiland. Sinds
1961 verricht ds. Tullio Vinay, Wal-
denzer predikant, (zijn boek: Nieu
we hoop voor Sicilië) met een aan-,
tal getrouwen onder veel zelfopoffe
ring daar prachtig opbouwwerk.
tende Roemeense lutherse kerk.
Het doorsnee kerkbezoek bedraa
tien tot vijftien procent. Over
val heeft men niet te klagen. Prak
tisch alle kinderen worden gedooj
en geconfirmeerd. Ook andere kei
kelijke handelingen zoals huwelijks
bevestiging en begrafenis worden al
gemeen op prijs gesteld.
Beide kerken hebben geen gebre
aan predikanten. De Zevenburg*
kerk heeft 178 predikanten en
theologische studenten.
Vandaag zou er in Sibioe een on
moeting plaatsvinden tussen luthers
en Roemeens-orthodoxe theologei
om de mogelijkheid te bespreken va.
een officiëel gesprek tussen de Lu
herse Wereldfederatie en de Roe
meense Orthodoxe Kerk. Van lut
herse zijde zou onder meer pro
Mönnich aan dit gesprek deelnemea
Priestercongres
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Het tovei
woord van het Tweede Vaticaai
se concilie „aggiornamento"
een illusie. Dat betoogde ex-pi
ter jezuïet Ton Veerkamp op d
tweede dag van het internatte
nale congres van solidaire priei
ters.
Het was duidelijk, dat hij in e*
hervorming van déze kerk geen enk
perspectief meer zag. Werkelijk a|
giornamento (bij de tjjd brenge»
van de kerk zal onherroepelijk t
de vraag leiden, wat de kerk eigenlij
is en of wij haar nog nodig hebben.
Wij proberen de kerk bij de tijd
brengen. Maar het enige wat w
daarmee bereiken, is dat de kerk g
integreerd wordt in het waardesy
teem van onze maatschappij. Wij b
vrijden haar van haar verleden, ma
sluiten haar op in een maatschappl
die verre van perfect is.
Belangrijker dan een briljante theo
logie is, dat wij ons metterdaad sol
dair tonen met armen en verdrukte
aldus Ton Veerkamp.
Gistermiddag hebben de congres
gangers zich verdeeld in een gro
aantal commissies. Algemeen leeft <i
wens, dat dit congres niet mag uitll
pen op een pakket resoluties allee
Daarom moeten de commissies pul
ten formuleren voor concrete actie
Over de prioriteiten lopen de n»
ningen uiteen. Sommigen denken ai
het priestercelibaat, de procedure va
pausverkiezing, de opstelling van ea
concrete verlanglijst voor de wereld1
synode van bisschoppen, die volgerf
jaar wordt gehouden.
Anderen interesseren zich niet mefl
in een discussie over de structure
van de kerk en willen zich gehed
werpen op de solidariteit met de af
men en verdrukten.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Gulpen-Vaals (toeris-
tengem.): dr. P. L. Schoonheim tf
Leiden: te Dinteloord: R. J. v. d. Hoel
te Papendrecht.
GEREF. KERKEN (vrügem.)
Beroepen te Katwijk en Valken
burg: A. Jagersma te Groningen-oost
Aangenomen naar Hoogeveen: H
Mostert te Harderwijk, die bedankt*
voor Zuidhorn.