Wereldraad: kerken
Biafra toch ook geholpei
hebbei*
OOK KLEINSTE STAMME1
BIJBEL IN EIGEN TAAL
dagen AK1
januari
Nog drie
begin
DUITSE BEZWAREN
DUBBELE MORAAL?
ORAAL r |e
NG Kerk wil niet praten
met Wereldraadkerken
Kanselboodschappen
komen slecht over
Een ivoord voor vandaag
Redacteuren
Volkskrant
krijgen prijs
Uw probleem
is het onze
BEROEPINGSWERK
e"!!
VOLKOMEN UIT DE TIJD
Werkkrant ter voorbereiding
Speciale ivinkel
voor soft drug
DINSDAG 22 SEPTEMBER 1970
En hij geloofde in de Here, en Hij rekende het hem toe als gerech
tigheid (Genesis 15:6).
Geloven in de Here, dat wil zeggen: vertrouwen op zijn Woord,
Hem volkomen zijn gang laten gaan in de zekerheid, dat het in or
de komt.
Een machtig woord geloven in de Here. Het betekent, dat de
mens alles aan Hem overlaat, Hem alle verantwoordelijkheid laat
dragen, Hem zijn hele leven in handen geeft en zegt: Doe maar, het
wordt altijd goed.
En wat staat daar nu tegenover? Dit wat in Genesis staat: en Hij
rekende het hem toe als gerechtigheid. God erkent Abrams geloof.
Hij geeft er zijn zegen aan. Immers in Abrams houding, zijn aan
vaarding van wat God zegt, ligt de alteen goede verhouding tussen
God en mens. Zo alleen kan het goed zijn, als de mens zich op
genade of ongenade overgeeft aan Zijn Woord, zonder bedenking,
zonder $nig voorbehoud. Alleen maar zeggen: Here, Gij beveelt het,
ik zal doen wat Gij van mij verlangt.
Wij lezen vandaag Jacobus 5:1—11.
LEIDEN De Dr. M. van Blan-
kensteinprijs. in 1965 ingesteld door
de Leidse universiteit ter stimulering
en verbetering van de voorlichting
over de universiteit, hogeschool en
wetenschap is dit jaar toegekend aan
drs. F. E. M. L. Rondagh en drs. J. T.
M. Bank, beiden deel uitmakend van
de redactie onderwijs en wetenschap
pen van de Volkskrant.
Naar het oordeel van de jury heb
ben zij met een groot aantal uitne
mend gecomponeerde en in heldere
taal geschreven artikelen een belang
rijke bijdrage geleverd aan een ver
antwoorde en begrijpelijke voorlich
ting over problemen en ontwikkelin
gen op het terrein van de weten
schapsbeoefening. Met hun journalis
tieke arbeid, aldus het jury-rapport
hebben zij in opmerkelijke mate
meegewerkt aan een van de drin
gendste opgaven van deze tijd: een
goed functionerend net van verbin
dingen tot stand te brengen 'tussen
wetenschap en maatschappij.
Drs. Rondagh en drs. Bank ontvin
gen de prijs, bestaande uit een pen
ning en een bedrag van 1000.
(Van onze kerkredactie)
FRANKFORT Het moderamen van de Evangelische Kerk in
Duitsland zal zich woensdag en donderdag kritisch bezighouden
met het vjjfjarenprpgram van de Wereldraad tot bestrijding van
het racisme.
Dit is in Duitsland bekend gemaakt na een onbevredigende
briefwisseling met Genève over het besluit van de Wereldraad,
om bevrijdingsbewegingen
steunen.
in zuidelijk Afrika financieel te
Uw brieven worden alle
persoonlijk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te zijn. Ge
heimhouding is verzekerd,
gelieve één gulden aan post
zegels bij te sluiten. Een se
lectie uit de antwoorden pu
bliceren we in deze rubriek.
Vraag: Het wetboek van strafrecht
geeft aan het woord stropen een an
dere betekenis dan de volksmond.
Gebruikt de rechter het woord stro
pen ook in de zin van diefstal van
veldgewas?
Wordt bij het jagen op wild zon
der vergunning ook de auto in be
slag genomen? In de jachtwet staat
de auto nergens omschreven als een
verbodéh middel om mee te jagen,
in tegenstelling tot strikken, enz. Als
ik een stuk wild voor mijn wagen
krijg, wie betaalt dan de schade?
Antwoord: Stropen is in het wet
boek van Strafrecht inderdaad dief
stal van veldgewas. De rechter ge
bruikt het woord in dezelfde zin. In
beslag genomen kunnen worden alle
voorwiroen, die tot het plegen van
een strafbaar feit gebruikt kunnen
wordea. Wordt de auto niet gebruikt
om me? te jagen, doch om het ge
stroopte wild te vervoeren, dan is
dit eveneens een strafbaar feit.
Schade aan een auto door overste
kend wild is niet verhaalbaar, omdat
wild geen eigenaar heeft of omdat
de eigenaar onbekend is.
Vraag: Onze slaapkamer grenst
aan de woonkamer van de buren.
Wij hebben veel last van radio en
televisie, die tegen de scheidings
muur tussen beide kamers staan.
Kunnen wij wat daartegen doen?
Antwoord: Als u niet een andere
kamer tot slaapkamer kunt maken,
zou u kunnen proberen door het
aanknopen van goede „diplomatieke
betrekkingen" de buren tot een be
vriende mogendheid te maken, zodat
zij bereid zullen zijn, beide toestel-
len wat te verplaatsen.
Voor een goede geluidsisolatie van
muren is betimmering nodig met een
behoorlijke ruimte tussen betimme
ring (panelen) en muren, opgevuld
met poreus materiaal zoals mine
raalwol. Ga na of de muren goed
gesloten en onverzwakt zijn.
Vraag: Mijn woning is voor 1920
gebouwd. Voor 1 juli bedroeg de
huur 13 per week. Vorige maand
verhoogde de eigenaar de huur met
ƒ2 per week. Op mijn aanmerking
dat slechts 6 pet. verhoging geoor
loofd was. antwoordde hij dat hij
vorig jaar niet verhoogd had en deze
verhoging nu inhaalde.
Antwoord: Inderdaad mag de ver
huurder een vergeten huurverhoging
inhalen.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: l. zandheuvel. 5. gesloten. 8.
verzoekschrift. 10. oorlogsgod. 12. steile rots,
14. houten vat. 15. voorzetsel. 17. hogepnes-
ter te Silo. 18. bolster (Z.N.). 20. opschrift op
een envelop. 21 raadsel. 22 vroegere
heerser over Rusland. 24 klap, 26. lokspijs,
27. vordering. 29. overal. 31. oevergewas. 32.
lijst van werkzaamheden. 33. wandversie
ring. 34. plaats op Ameland
Verticaal: 2. niet gesloten. 3. onderricht. 4
naam of opschrift van een bock. 5. niet har
de slag, t». gekheid. 7. knaagdier. 9. vuur
(Mal II rond gebouw. 13. droombeeld.
15. menigte. It> net om vogels IC vangen. 18.
hoofddeksel, 19. lof. 23. plaats bij Eindho
ven. 24 tam. 25. soort wijn. 27 Ierland. 28.
bevel. 30. bedekt bloeiende plant. 31. kip
penloop.
Geen ronde-lafelgesprek
(Van onze kerkredactie)
JOHANNESBURG De re
gionale conferentie van de Her
vormde Wereldbond over de ras-
senproblematiek in zuidelijk Afri
ka heeft haar zin verloren, nu de
Nederduitse Gereformeerde
Kerk definitief te kennen heeft
gegeven, dat ze niet aan dit be
raad zal deelnemen.
De hervormde wereldassemblee in
Nairobi sprak zich vorige maand uit
voor een de-gelijk beraad. De kerken
in zuidelijk Afrika die lid zijn van de
Hervormde Wereldbond, zouden zo de
gelegenheid krijgen tor een ronde-ta-
felgespret.
De N"1 lerduitse Gereformeerde
Kerk grondt haar afwijzende houding
op het f°it, dat behalve zijzelf alle
HWB-kerk°n in zuidelijk Afrika te
vens lid zijn van de Wereldraad van
Kerken. Daardoor zijn ze volgens de
formeerde Kerk, dat de huidige emo- j
tibnele sfeer elke constructieve ge-
dachtenw^s^ling bij voorbaat onmo-
gelijk ma akt. Hiertoe draagt ook het "t
„onwaardige, beginselloze" standpunt
van de Zn dafrikaanse raad van ker-
ken bij.
De Nederduitse Gereformeerde
Kerk ziet ook niets in de suggestie,
die het Christelijk Instituut deze
week heelt gedaan, om de Wereld
raad uit re nodigen een delegatie
naar Zuid Afrika te zer.den voor een
gesprek.
Alternatief
DS. A. H. VAN DEN HEUVEL
De Methodistische Kerk ki Zuid-
Afrika heeft een verklaring uitgege
ven, waarin zij de steunverlening aan
organisatie^ die geweld gebruiken
scherp veroordeelt. Maar zij laakt
ook het gjrveld ter verdediging van
de apartheid.
„Ais de Wereldraad beschuldigd
kan worden van toeeeven aan ge
weld, dan valt de meerderheid van de
blanke Zuidafrikaners onder hetzelf-
Nederdui*?*» Gereformeerde Kerk me- j de oorde,-»i omdat zii de dagelijkse
de verantwoordelijk voor het besluit daden van geweld tegen de mense
van de Wereldraad, om Afrikaanse
bevrijdingsoewegingen financieel te
steunen.
Verder zegt de Nederduitse Gere-
Prof. Verkuyl
U meldde .dat prof. Ver
kuyl niet vóór man na de bezetting
de residentie van de Indonesische am
bassadeur de legerautoriteiten heeft
gewaarschuwd voor acties van Zuid-
molukkers. Dat is een belangrijk be
richt.
(Het maakt bijvoorbeeld een groot
verschil uit of ik u waarschuw dat uw
woning in brand zal worden gestoken,
of dat deze in vlammen is opgegaan.
Gelet op de toenemende neiging in
zekere perskringen, de integriteit van
militaire gezagsdragers in twiifel te
trekken en de ernstige suggestie c.q.
insinuatie terzake van grove nalatig
heid resp. kwade trouw die het eerde
re bericht inhield, is een dementi vol
komen op zijn plaats'.
Ik betreurde het dit bij toeval op
pagina 12 te moeten aantreffen
DEN HAAG W. VAN DER HORST
Sportverdivazing (2)
Ik heb er begrip voor dat met name
de bevolking van de Maasstad het bij-
I lijke waardigheid in r.aam van
I apartheid ondersteuner.
I De methodisten hopen, dat de hui- i
dige schok zal leiden trt een vastbe- I
I slotenheid van alle christenen in i
Zuid-Afr>ka, om een vreedzaam al-
ternatief te vinden voo1* beide vormen I
van geweld.
Behalve dr. P. G. Kunst, de syno-
depraeses van de Gereformeerde
Kerken in Nederland, komt volgende j
maand nog een andere kerkelijke lei- 1
der Zuid-Afrika bezoiken. Dr. Mi-
chael Ramsey, aartsbisschop van j
Canterbu-y, zal als primaat van de
Anglicaanse Kerk het eeuwfeest van
de Zuidafrikaanse zusterkerk bijwo- j
nen.
Sir De Villiers Graaft, de leider
van de Verenigde Pari ij, heeft pre
mier Vorster de volledige steun van
dc oppositie toegezegd in diens stre-
ven krachtige maatregelen te nemen
tegen binnendringende terroristen.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Kampen (vac. J. v.
Malenstein): J. den .Hoed te Meer
kerk; te Lage Vuursche: kand. C. J.
Klop te Ede; te Giessen-Ouderkerk
(toez.): E. M. Top, pred. v. buiten-
gew. werkzmh. (docent Near East
School of Theologie te Beiroeth), met
verlof in Vriezenveen.
Emeritaat verleend per 1 jan. 1971
aan dr. G. F. D. Locher "te Eindho
ven.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bergen: D. Bakker te
j Onnen; te Harderwijk: J. P. Kakes
te Zwijncfrechti te Appingedam: kand.
I dr. A. Dekker te Rotterdam.
Beroepbaarstelling: kand. S. Tj.
Bakker. Keizer Karelweg 417 te Am-
stelveen, die werd beroepen te Den
Dolder en te Sliedrecht en kand. J.
P. Dondorp, Corrimelinstraat 122 te i
1 Amsterdam, die werd beroepen te j
Grijpskerke (Z.).,Hij heeft dit beroep j
aangenomen.
GEREF. KERKEN (vrijgem)
Beroepen te Hillegersberg-Terbreg-
I ge en Schiebroek: S. Cnossen te Vol-
lenhove.
Bedankt voor Bunschoten: M. j
Brandes te Hengelo; voor Daarler- j
veen: A. C. Haitsma te Zaamslag.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Hoogeveen: Joh. Prins
te Rijswijk (Z.H.).
Bedankt voor Schiedam: C. Ver-
hage te Den Haag-centrum.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Nieuwerkerk: J. C.
Weststrate te Meliskerke.
EVANG. LUTHERSE KERK
Benoemd te Zeist tot pred. met bijz.
opdracht: P. Kasteleijn. eervol ont- i
slagen pred. aldaar.
De Wereldraad heeft de Duitse be
zwaren afgewezen onder verwijzing
naar de humanitaire hulpverlening
aan voormalig Biafra, die niet in het
minst van de Duitse kerken kwam.
De voorzitter van het moderamen
van de Evangelische Kerk in Duits
land, bisschop Hermann Dietzfelbin-
ger van Beieren, schreef vorige week
aan secretaris-generaal dr. Eugene
Carson Blake, dat het besluit van de
Wereldraad „bij ons in brede kringen
een buitengewone onrust veroorzaakt
heeft". Niet weinig kerkleden hebben
krachtig geprotesteerd en vooral de
genen, die de verhoudingen in de
Derde Wereld kennen, vragen zich af,
of zij onder deze omstandigheden nog
wel tot de kerk kunnen blijven beho
ren.
Dietzfelbinger trekt niet de plicht
juist van christenen in twijfel, om op
te komen voor de ontrechten, de ver
volgden of hen, die om hun huids
kleur achtergezet worden. „Juist wij
in Duitsland weten van de gevaren
van het racisme en voelen ons, juist
als christenen, verplicht daar actief
tegen in te gaan."
Maar bij ten minste enkele van de
gesteunde organisaties is het twijfel
achtig, of de hulp werkelijk alleen
maar geweldloze maatregelen dient,
die met de doelstellingen van de We
reldraad overeenkomen.
„Als revolutieregcringen gesteund
worden. ligt zacht gezegd de vermen
ging nabij van het probleem van het
racisme met tendenzen van nationa
lisme."
Verder vraagt de Beierse bisschop,
of de Wereldraad wel alles heeft ge
daan. om dit besluit duidelijk te ma
ken als een daad van de kerk van
Christus.
Omdat dr. Blake in Amerika ver
toeft, is de Duitse brief beantwoord
door dr. B. C. Sjollema. de directeur
van het vijfjarenprogram tot bestrij
ding van het racisme.
Konsekwentie
Sjollema noemt het besluit van de
Wereldraad „een logische konsekwen
tie van het oecumenisch denken van
de laatste twintig jaar". iHij verwijst
daarvoor naar de theologische uit
spraken van Evanston 1954. de ver
klaringen van het Cottesloeberaad in
1960 en de conferentie in Mindolo in
1964 over de apartheid, het besluit
van het centraal comité in 1965 om de
slachtoffers van de apartheid te steu
nen. het beraad van Netting Hill in
1969 over het blank racisme en einde
lijk het besluit van het centraal
comité in Canterbury in 1969.
Canterbury besloot „het racisme
met alle ons ter beschikking staande
middelen te bestrijden, doch zonder
gebruikmaking van geweld".
Sjollema schrijft, dat er geen enke
le reden is, om' de belofte van de nu
gesteunde organisaties niet serieus te
nemen, dat zij de hulp niet zullen
gebruiken voor 'militaire doeleinden,
maar alleen voor juridische bijstand,
sociale en medische hulp en onder
wijsprojecten.
ngl
,fde >m
Hij schrijft dan letterlijk: „Hoe
de situatie niet helemaal gelijk is,
hoort de oecumenische gemeensc i
ook hier bereid te zijn, het risico
zich te nemen, zoals zij dat in
Nigeriaanse burgeroorlog heeft
daan, waarin de kerken bereid wt 171
door grootscheepse hulpmaatreg
voor niet-militaire doeleinden
Afrikaanse bevrijdingsbeweging .jj
ondersteunen."
Ook een andere hoge Nederlar
in de Wereldraad, ds. Albert van
Heuvel, de directeur van de afde
communicatie, heeft een vergelijl
getrokken met de hulp aan Bia
toen de kerken ook genoegen nai eu
met de eenvoudige verzekering, ((T|
de hulp niet voor oorlogsdoelejn ,jej
gebruikt zou*worden.
Wanneer nu verlangd zou won
dat de ontvangers van de hulp
principieel onthouden van wapeij ej?
weid, rijst volgens Van den Hei
de vraag van een dubbele moraal. j
de kerken zich werkelijk alleen
da^r tot hulp bereid zouden toi
waar men zich principieel onthop
van wapengeweld, waar zou den (f,
dan nog kunnen helpen?
In Duitsland toont men zich
het antwoord uit Genève niet tei
den. De vergelijking met Biafra i ror
men niet steekhoudend.
Met name betreurt men het. dat
uitvoerend comité van de Weretdi anl
niet "heeft gehandeld volgens het a
vies van Westduitse kerkelijke leid
(onder andere Hans Thinvme,
voorzitter van de commissie voor
terkerkelijke hulpverlening van
Wereldraad), om alleen die organi
ties te steunen, die zich principj
tegen gebruikmaking van wapen
weid hebben uitgesproken.
Ic?
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Zouden de kerk
mensen nu wel zo veel hebben aan
kanselboodschappen? Je zou zeggen
van niet. want het Interkerkelijk
Vredesberaad heeft het voor de ko-
mende vredesweek niet nodig gevon-
zonder prettig vindt, dat Feijenoord den de Mtra«iitie'' van een kanselbood-
Nederland naar de wereldtop van de schap oyer de vrede voort te zetteili
voetbalsport heeft gevoerd. omdat vorig jaar maar ongeveer één
Zonder iets af te doen van de grote procent van de predikanten en pries-
prestaties van Feijenoord is hier naar ters van ecn kanselboodschap (en een
mijn mening in wezen van een anti- preUenscbets) van dat IKV gebruik
christelijke macht sprake, een sport- bebbcn gemaakt,
en wereldmacht, die geen rekening
houdt met het handhaven van Gods Terecht, want waarom zou de
geboden en bij voorkeur de Dag des preekstoel gereserveerd moeten blij-
Heren gebruikt voor de voetbalspor ven voor allerlei herderlijke medede-
Deze anti-christelijke macht, die het lingen. nu er zoveel betere en
bestaan van de kerk bedreigt, en zijn, vakkundiger media zijn gekomen,
grijparmen uitsteekt naar onze jeugd, zoals kranten. tijdschriften, radio, tv,
staat daar met honderdduizenden te1 bet reclame-wezen en ga maar door?
juichen om de wereldbeker.
Ik ben heus niet tegen sport, maar Die kanselboodschappen zijn er een
wel zeer beslist tegen sportverdwazing. typisch voorbeeld van hoever bis-
Men moet de ernst van dit gevaar niet schoppen van hun kudde afstaan,
onderschatten. Waqt de vraag naar zegt het r.k. weekblad De Bazuin. Ze
brood en spelen gaat meestal gepaardschrijven niet in de krant, komen
met weelde, zedenbederf en gezagson- niet voor de radio of de tv. maar
dermijning. Dat zijn ook de bedroe- sturen een brief aan de mensen, die
vende verschijnselen waarmee wij inZe dan door anderen laten voorlezen.
1970 in Nederland geconfronteerd wor-Een brief is al een indirect communi-
den. Als hierin geen verandering ten catiemiddel, maar deze door anderen
goede komt zal ons land en het volk I laten voorlezen is dubbel indirect,
van de Wereldtop te pletter vallen,
j Dat beweer ik niet. maar dat leert
ons de gewijde en de profane historie.
OOLTGENSPLAAT P. BOM
van een preek te houden. Maar de
taal was niet gemakkelijk en het zal
maar heel moeizaam zijn overgeko
men.
Utrecht: Wij hebben het voorgele
zen. maar dachten wel: Moet dat nu
echt? Maar ja, ze hadden het verhaal
gestuurd en bij niet-voorlezen zou je
weer hebben moeten duidelijk maken
waarom dan niet.
Nijmegen:- de achtergrondgedachten
werden in de preek verwerkt. De
brief wei d gestencild en achter in de
kerk gelegd om mee te nemen. Toen
dat laatste niet gebeurde is van de
kansel gezegd: neem nu mee, want
daarvoor hebben we niet alle moeite
gedaan. Toen waren ze zo weg.
Conclusie: een kanselboodschap is j
het niet. De tijd dat de preekstoel een j
belangrijk communicatiemiddel was
(mededelingen van allerlei aard) is
voorbij. De preekstoel is er, zoals het
woord zegt, alleen voor de preek.
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Van de tijd al.
dat de bijbelboeken als kanoriièk
werden erkend, tot de uitvinding van
de drukpers in 1450 werden er 33 ta
len op schrift gesteld. Dat was ge
middeld een in de veertig jaar.
In de periode 1450 - 1800 liep dat
gemiddelde op tot een nieuwe taal
per negen jaar.
In het vlak achter ons liggende de
cennium van 1957 tot 1967 is dit tem
po met sprongen opgevoerd tot 189
talen. Dat betekent een nieuwe taal
per negentien dagen.
Dat betekent, dat ook het proces
van de bijbelvertaling in een stroom
versnelling terecht is gekomen. Wa
ren er rond de eeuwwisseling pas 523
vertalingen tot stand gekomen, in
1970 waren daaraan 803 toegevoegd.
Zo is de afgelopen zeventig jaar het
tempo gestegen met niet minder dan
150 procent.
Ondanks deze snelle toename i6 de
vertaling van de Bijbel toch achter
gaan lopen bij de andere ontwikke
ling in de zending. Van de 1326 talen
waarin tenminste een gedeelte van de
Bijbel is vertaald zijn er intussen 300
niet meer in gebruik. Voor zover
th^ns bekend is zijn er 4000 a 5000
gesproken talen in de wereld. Daar
van zijn er dus ruim .duizend op
schrift gesteld en nog in gebruik.
Hoewel het vaststellen van een li
die geen geschreven vorm hetffgc j,
sinecure is, blijkt dit toch doehXW™
dan eën leek zóu dénken. Tenmiïi ïB
als men de wetenschappelijke aar
onder de knie heeft.
Dit illustreerde dr. Cowan toen le
zelf sprekend in het Mazatec. er
Mexicaanse stamtaal, via een Fr)Pr
„informant" ter conferentie, het F g<
op schrift stelde. Na een gesprek
ongeveer een uur had hij een aa
belangrijke principes, zowel
grammatica als klankleer
ontleed en fonetisch op schrift
steld.
BERLIJN Zonder er bekendheid
aan te geven is enige weken geleden
de Anne Frankschool in de Westber-
I lijnse wijk Tiergarten opgeheven.
Daarmee is de naam van Anne Frank
1 geruisloos uit Berlijn verdwenen.
De voorzitter van de joodse ge
meente in Berlijn. Heinz Galinski.
heelt op een persconferentie hierte-
gen protest aangetekend. Hij hekelde
het vooral, dat de naamgeving in 1967
gepaard is gegaan met veel speeches,
maar dat men het verdwijnen van de
naam van het joodse meisje geheim
heeft willen houden.
De Bazuin heeft aan de vooravond
van een voor te lezen kanselbood
schap (in dit geval afkomstig van de
Nederlandse bisschoppen) eens een
steekproef genomen en een aantal
voorgangers gevraagd: Hebt u het
nee waarom niet?
Enkele antwoorden, van pastoors
uit den lande. Amsterdam: Ik vond
dat het schrijven nogal gedrochtelijk
in elkaar zat. Bovendien was het ont
zettend saai. Ik heb het toen maar
laten stencillen en voor de liefheb
bers achter in de kerk neergelegd.
Eindhoven: Ik heb er nogal aan
veranderd. Onverbeterd voorlezen
vond ik onmogelijk.
Rotterdam: We hebben het schrij
ven helemaal voorgelezen in plaats
Tweeduizend
Hoewel een studiecommissie van
taalgeleerden bezig is exact vast te aandeel hierin,
stellen hoeveel vertalingen precies
nodig zijn, ook al omdat somnj|ige
stammen via een tweede door hen ge
sproken taal zullen kunnen worden
bereikt, schijnt de leus van de Wy-
cliffe Bijbel Vertalers om nog 2000
talen (vóór 1985) op schrift te stellen,
niet overdreven.
Dit en veel andere interessante ge
gevens vertelde de Amerikaan dr.
George Cowan, president van het in
ternationale bestuur van Wycliffe op
de eerste „halve-dag-conferentie" die
deze zendingsorganisatie in Amster
dam hield. Honderd personen namen
daaraan deel.
Hoewel sommige stammen die nog
op de Bijbel in hun eigen taal wach
ten, uitzonderlijk klein zijn, soms nog
DR. GEORGE COWAN
tn' stroomversnelling
gëen honderd mensen, is dit geen ex
cuus om hen van dit voorrecht versto
ken te laten. Samen omvatten zij toch
nbg zo'n 200 300 miljoen of 4 a 5
pet. van.de wereldbevolking. De Here
Jezus-zag 1 pet. niet over het hoofd,
zoals Hij illustreerde met de gelij
kenis van het verloren schaap, het
ene op de honderd dat miste. Wij
kunnen ons dus niet verporloven die
4 a 5 pet. te verwaarlozen, aldus dr.
Cowan.
Uiteraard weet Wycliffe zich niet
alleen verantwoordelijk voor deze gi
gantische taak. Bijbelgenootschappen
en andere organisaties vervullen ,hun
Hoewel de Wycliffe Bijbel Vei
Iers alles in het werk stellen onf
stammen waaronder zij werken
nomisch en cultureel op een ha
plan te brengen, blijven dit midd(
tot een doel Het doel zelf? Men
Gods Woord in handen geven en
gen dat zij dit kunnen lezen,
hun ziel gevoed wordt.
Op het ogenblik kan er elke 13 F
gen aan een nieuwe taal worden r
gonnen. De volgende maand
Wycliffe een kwart van zijn opdii
voltooid. Dan gaat men het 50|
taalgebied binnen.
Er valt nog veel werk te verzei
voor de Wycliffe én andere bijbel™
talers. Dat de belangstelling voor
ze hoogstnoodzakelijke arbeid
ende is, daarvan getuigde de deelj
me aan deze conferentie.
De algehele leiding en vertaling
rustte bij de secretaris voor Ned
land, de heer P. Koen, Hogeweg
Amsterdam.
kol
STRAATSBURG Het Tweede-
Kamerlid drs. J. J. Voogd (soc.) heeft
gisteren in de assemblee van de Raad
van Europa in Straatsburg gepleit
voor de verkoop van soft drugs in
speciale winkels, waar toezicht kan
worden uitgeoefend op prijs en kwa
liteit en voorlichting kan worden ge-
schrijven voorgelezen, zo ja hoe en zo j geven.
Eén der ergste dingen die wij kun
nen doen is het gebruik van drugs, in
het bijzonder soft drugs, te laten
plaatsvinden in een criminele subcul
tuur. waarin voorlichting en begelei
ding onmogelijk is, waarin prijs noch
kwaliteit kunnen worden gecontro
leerd. en waarin gewetenloze hande
laren de mogelijkheid hebben gebrui
kers van soft drugs aan te zetten
hard drugs te proberen, aldus drs.
Voogd.
De assemblee nam later een reso
lutie aan. waarin de regeringen van
de Raad van Europa wordt gevraagd
voorlichting over druggebruik o.a.
door oprichting van centra te ver
beteren. en een voldoende aantal be
handelingscentra te vestigen. Het on-
Gemeenten kunnen dit aan de
vinciale delegatieleiding in d- eii
provincie melden (voor Zuid-rïolli
J. iH. Gerritsen. Tuinlaan 18, Sch
dam; voor Noord-Brabant ds. J.
Bennekers. Smalle Haven la. Eind
ven, voor Zeeland ds. H. G. Benei
Singelstraat 17, Middelburg).
Er bestaat ook de mogelijkheid
deelnemers uit deze gemeenten
eventueel openvallende plaatsen in
provinciale delegatie naar de
gaan innemen. Zo zouden in de
mende vergadering de tot nu toe
weinig vertegenwoordigde modalil
ten wat meer tot hun recht komen.
Ter voorbereiding van deze twe
ronde zal er een werkkrant onder
titel „AKVerder" verschijnen. Daï
wordt onder meer geïnformeerd o
de plaatselijke uitwerking van
verse AKV-onderwerpen,
men artikelen over geloofscrisis,
mocratisering van de gemeente.
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN De voortge
zette of slotzitting van de her
vormde algemene kerkvergade
ring (AKV), die voor het eerst
met Pinksteren bijeen was, zal
gehouden worden op zaterdag 2,
zondag 3 en maandag 4 januari
op Kerk en Wereld in Drieber
gen.
Er zullen zes punten aan de orde
worden gesteld: de kerkdienst ge
meenschap en geestelijk leven; on
derricht, voorlichting, mankracht; het
ledenbestand, de grenzen" der ge
meente; de ambtelijke vergaderingen;
gebouwen en financiën en tenslotte:
de AKV-zelf.
Gebleken is. dat diverse gemeenten
er achteraf spijt van hebben aan de
eerste ronde van de besprekingen
niet te hebben meegedaan. In zulke komst van de AKV alsmede werkl
gevallen is het mogelijk, dat men
alsnog in dit proces van meningsvor
ming binnen de hervormde kerk kan
meedoen, aldus de begeleidingscom
missie.
dellen voor plaatselijke acties op
ciaal-politiek en oecumenisch terri
Kortom, deze werkkrant staat vol
gevens, die als discussiemateri
i kunnen dienen.