Dode zielenRussische satire van Gogolj NCRV toont grote „klassieker" Zwendel Sï „Zoon des mensen" in discussie Privé-milities straks verboden in België NICOLAAS NICKLEBY GOEDE VONDST VAN VPRO S T MAANDAG 21 SEPTEMBER (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Dit kan de te levisie voor u doen: de essentie van zeer lange, voor velen moei lijk te lezen klassieke romans samenvatten tot het juiste wezen van de eigentijdse bedoeling van de schrijver en u daarmee een inzicht geven van de opvallende pogingen tot maatschappijher vorming die ook in de vorige eeuw onverbloemd werden afge schoten op een verontruste over heid en een geschrokken publiek. Het is te eenzijdig om te denken dat alleen wij leven in een tijd van stroomversnelling en gedurfd protest tegen euvelen in de samenleving en daarom mogen wij altijd de initiatie ven van de omroepen prijzen, als er eens een flinke tegenhanger wordt aangeboden. Dat is vanavond weer eens het ge val bij de NCRV op Ned. 1. U zult daar ruim anderhalf uur lang kunnen genieten van een voortreffelijk Rus sisch filmwerk, „Dode zielen", ge maakt naar de in 1832 in Moskou verschenen roman „De lotgevallen van Tsjitsjikow" van Nikolaj Wasel- jewitch Gogolj, toen nog een jonge man. Het is een speciaal voor televisie gemaakte film. gespeeld door leden van het Moskouse Academietheater Gorki, waarin niets wordt verbloemd van de schandelijke maatschappelijke mistoestanden die Gogoj aantoonde en die hem by de toenmalige Russi sche overheid bepaald geen goede papieren bezorgde. Vreemd is ons deze wereld, dank zij de ruime aandacht welke (ook via de televisie) nog altijd wordt ge schonken aan klassieke werken van grote Russische schrijvers uit de vo rige eeuw, niet helemaal. Wij weten al, hoe verziekt (ook in dat land) de zgn. „rijkdom" kon zijn, en hoe dom, bedrogen en vertrapt de kleine man. Speculerend op de on wetendheid en de geldzucht van de brede arme dan wel verarmde onder laag leefde menige rijke een onver antwoordelijk snobistisch en leeghoof dig leventje, zich alleen maar bekom merend om eigen eer en aanzien, on bekend met enig sociaal gevoel. Op deze wonde heeft menige pro testerende schrijver de vinger gelegd. Gogolp heeft het in zijn zeer lange roman „De lotgevallen" van Tsjitsji kow gedaan via een merkwaardig on derwerp, waarvan weinigen nog maar weten dat het ooit heeft bestaan: de «wendel in overleden lijfeigenen. In de eerste helft van de 18e eeuw was het gebruikelijk iemands rijkdom af te meten naar zijo land- maar vooral zijn lijfeigenenbezit. Gogolj toont aan, hoe daarin kon worden gezwendeld: meneer Tsjitsji kow koopt voor een prikje een stuk land en profiteert dan van het feit dat er in die tijd allerslordigst werd omgesprongen met administratie: men moest voor het bezit van lijfei genen wel belasting betalen, maar heel dikwijls vergat men daarbij toch overleden slaven van de lijst te schrappen. Hij gaat er op uit om bij landeige naren. vooral domme, deze „dode zie len" op te kopen, maakt er een eigen lijst van. en toont die. samen met de acte van grondaankoop aan geld schieters. Op zoveel bezit kan hij een fikse hypotheek opnemen en zijn luie leventje is verzekerd. Deze zwendelpartijen brengen hem in aanraking met mensen van allerlei slag. Gogolj tekent ze met juist dat tikje overdrijving dat spot en satire toestaat, waarvan ook Dickens graag profiteerde. Maar intussen was het bittere ernst. Spiegel Omdat hij een opgewekte jongeman was rijk bedeeld met humoristisch gevoel, kon hij met zijn welversneden pen op deze wijze zijn medemensen een spiegel voorhouden... maar zoals het gewoonlijk gaat: niemand her kent zichzelf in een onbarmhartig weerkaatsende spiegel. Tot wereld hervorming heeft ook hij het niet ge bracht. Gogolj kon het niet aan, dat er Ditishetrecept:. Kaasfonduevan Nededandsekaas. Caquelon inwrijven met knoflook. Den 4 dl halfdroge witte wijn in de pan verwarmen tot de wijn gaat bruieen. Vervolgens 600 gr fijngesneden jong belegen Goudse toevoegen, goed roeren en weer aan de kook brengen. Binden met maïzena, op smaak f~Y~\ afmaken met sout, peper, nootmuskaat en wat kirsch. (Van onze moderedactrice) AMSTERDAM De totale ommekeer in de mode, waar meer romantiek in gemengd is dan sedert Diors befaamde New Look ooit het geval was, heeft meer gedaan dan elleen de rok- lijn verlengen. De schoenmode is daar een voorbeeld van en, om van teen naar top te gaan, ook in de make-up komt het nieuwe vrouw-type tot uiting. De zwartomrande ogen ver dwijnen, de bleke lippen kunnen nu weer kleur krijgen. Gil, de grote man achter de schermen van Max Factor, die weer de grote figuur achter de schermen van de filmindustrie is en daarvoor 'de Oscar ontving, heeft als principe voor de winter make-up met een transparant uiterlijk voorgeschreven. Dat betekent dat we weer een blosje, mits het maar natuurlijk is, mogen hebben. De pan-cake raakt er uit, al was het maar om dat de donsjes altijd in de korsl mogelijke tijd zo vies worden. Daarvoor in de plaats is de pan- stick gekomen, een uitdraaibare stift die het fond smeuig op brengt en dan zachtjes uitgewre ven kan worden. Door onder de jukbeenderen een donkerder tint aan" te bren gen wordt het gelaat smaller. Voor de jukbeenderen is de Blucher-stick te gebruiken. Voor de jeugdigen zijn de sticks er ook met een tere transparant gloed. Er zijn zeven tinten in de handel dus is het een "kwestie van zorgvuldig kiezen geworden. De ogen krijgen een bescheiden make up, door op het ooglid een zilverkleurig waasje aan te bren gen. de eyeliner mag geen dikke rand meer geven, maar slechts een vervagende schaduw, die aubergine, staalblauw of bij uit gesproken brunettes bruin en bij ravenzwartharigen zwart mag zijn. niets veranderde in een door hem ge signaleerde rottende samenleving. Evenals Tolstoi verzonk hij in zwaar moedigheid, kampende met godsdien stige en moralistische zelfbeschuldi- gen. Hij ging zwerven: door Duits land, Frankrijk en vooral Rome. Twijfelend aan zijn zeggingskracht, gekweld door schuldgevoelens, keerde hij in 1849 terug naar Moskou, waar hij alleen probeerde, door een te so ber leven bij te dragen aan de - we reldhervorming. Zelf stammend uit een welgestelde familie hij studeerde en bracht het al jong tot hoogleraar in de alge mene geschiedenis wilde hij door ontberingen de schuld van zijn stand delgen. Maar hij bereikte er slechts mee, dat zijn lichaam zo verzwakte, dat hij op 43-jarige leeftijd in Moskou van uitputting stierf. Het is goed als U. alvorens U de film gaat zien, deze dingen weet, op dat u niet alleen maar het bonte ver haal kijkt en U daarmee amuseert, maar ook terdege weet, wat de schrijver U eigenlijk uit het, diepst van zijn hart wil laten tien. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Op zeer veelvuldig verzoek, ook van mensen die de eer ste uitzending niet zagen, hebbest CVK/IKOR, zoals bekend, besloten op donderdag 8 oktober a.s. 's avonds van 10.20 tot 12.04 uur een herhaling van Potter's film „Zoon des mensen" op het scherm te brengen. Deze herhaling wordt gevolgd door een reeks van drie catechetische uit zendingen (op 15, 22 en 29 oktober), waarin men zich zal bezighouden met het verwachtingspatroon dat rondom de figuur van Jezus is opgebouwd. Enkele theologische bezwaren, wel ke tegen het spel zijn geopperd, zoals het ontbreken van het opstan- dings-perspectief. worden door CVK/IKOR gedeeld. Vandaar het initiatief voor de brede nabespreking. De tekst van de film verschijnt binnenkort in vertaling door mr. E. Straat, bij de uitgeverij Bosch en Keuningin Baarn. Nachtconcert in stereo te horen HILVERSUM De NOS heeft het nachtconcert dat de Amerikaanse popgroep „Blood, sweat and tears" zaterdag in het Amsterdamse Con certgebouw heeft gegeven, in stereo opgenomen. Op een nader te bepalen tijdstip zal het concert in zijn geheel worden uitgezonden. BRUSSEL De Belgische minister van justitie, Vranckx, heeft een wetsontwerp voorbereid -dat de Be lgische overheid in staat stelt te kun nen optreden tegen de in België voor komende zogenaamde privé-milities, zoals bijvoorbeeld de Vlaamse Mili tanten Orde (VMO). Het ontwerp komt eerstdaags in de parlementscommissie voor justitie en wordt dan ter goedkeuring doorge zonden naar het parlement. Het ontwerp beoogt een verbod van de privé-milities en van „groeperin gen die- door hun optreden de rust en de veiligheid pogen te verstoren". De indiening van het wetsontwerp komt nadat vorige week een dode viel toen een groep Vlaamse militanten 's nachts op een groep afficheplakkers van het Waals front des Francopho nes (FDF) stootte en deze met knup pels aftuigde. CftARLES DICKENS DE LOT GE V ALLEN VAN Dit is een van de voortreffelijk gespeelde en geregisseerde scènes uit het bonte verhaal „De lotgevallen van Tsjitsjikow", de roman waarin de Russische schrijver Gogolj schijnbaar humoristisch en satirisch maar in feite diep-ernstig, sociale misstanden uit zijn tijd (1832) aantoonde. Het merkwaardige gezelschap waarin de zwendelaar Tsjitsjikow gewoonlijk verkeert komt op deze foto goed tot zijn recht en u kunt nog veel meer t/ipische personages tegenkomen in de film „Dode zielen", gemaakt naar deze roman, die de NCRV u vanavond aanbiedt op Ned. 1. (Van onze radio- cn tv-redactie) HILVERSUM De enthousiaste samenstellers van het radioprogram ma VPRO-vrijdag hadden een goede vondst met die montage van diverse Prinsjesdag-reportages. Het was kostelijk om zo eens sec te horen, hoe een volkomen traditioneel gebeuren jaar na jaar-in nauwelijks van elkaar afwijkende woorden voor het luister publiek wordt verslagen, terwijl elke reporter zijn best doet er toch iets „eigens" van te maken. Dat de meeste variatie op zo'n dag ligt 'in het vermelden van de kleding van de koningin, sprong er prachtig uit. Een montagebandje om te bewa ren en bepaald nog eens te laten ho- Alle quiz-)begin is moeilijk (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM Spelletjes leiden voor de televisie is een moeilijke zaak, waarop al menige quizmaster is gestruikeld. Met zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk duidelijk maken over een altijd ingewikkelde formple valt niet mee_ en daarbij moet zo'n quiz altijd even ingespeeld ^aken. Daarom moeten we EO niet hard vallen over het feit dat de eerste af levering van het- vragenspel over de Bijbel er niet zo best afkwam. Van zo'n eerste uitzending valt veel te le ren en iedereen bij EO heeft nog te maken met de lastige eerste passen op het glibberig vlak van radio en televisie. Voor de kijkers is het sneu, dat foute antwoorden niet tijdens de uit zending fworden verbeterd, maar voor degenen die thuis mee willen doen is het wel spannend, nu zelf de goede antwoorden te kunnen opzoeken. Vanavond te zien Nederland 1 \CRl 7.04 uur laatste deel „Romeo en Julia" 7.30 uur Scholierenquiz Top Team. 8.20 uur Hier en Nu. 8.45 uur Russische film „Dode zielen". Nederland 2 VARA 7.04 uur (NOS) slot serie 21ste eeuw: Futurologen onder elkaar. 7.30 uur Coronation Street. 8.20 uur Met de muziek mee. 9.20 uur Ombudsman over bejaar denvraagstukken. 9.45 uur speelfilm van 'I'on Aarden „De laatste eer". 10.35 uur Achter het Nieuws. Vanavond te horen Hilversum I NOS 8.35 uur Komt U maar: luisteraars kunnen meepraten over al lerlei onderwerpen. 10.55 uur Metropoleorkest speelt. 11.25 uur Radiorama over Nederlandse clowns. Hilversum II EO en NCRl 7.00 uur geestelijke muziek. Refor matie en reveil. Bijbel studie. 8.00 uur werken van Sjostakovitch door het Moskous Filhar monisch orkest. 9.00 uur lichte platen. 10.20 uur Avondoverdenking. 10.55 .uur (NOS) informatie o-ver con gres van de Gaudeamus Muziekweek 1970. 284 D( Hij weidde voornamelijk uit over de ouderdom, de onnozelheid cn zwa luid van juffrouw Sliderskew, de onwaarschijnlijkheid dat zij, haar k rakier cn lange dienst bij Gridc in aanmerking nemend, een medeplic N( tige of zelfs een bekende had, de gegronde reden die er bestond om oert denken, dat de diefstal niet vblgens een van te voren beraamd plan w ceTJ^ gepleegd, daar zij anders de gelegenheid zou hebben afgewacht om ge *inec te nemen, en dat zij dus ook nu nog geen gebrek zou lijden, de ong e rustheid die haar zou kwellen wanneer zij ging nadenken over wat j -,ooi gedaan had en zich bezwaard voelde met papieren, die zij niet lezen k< 7e''- en de waarschijnlijkheid, dat onder deze omstandigheden iemand d zich erop toelegde haar vertrouwen te winnen, haar zou kunnen overh len hem die papieren tc laten zien en zich van het verlangde stuk mei lTie ter maken. Niemand was beter hiertoe geschikt, zei' Ralph, dan Squeei die Peg Sliderskew nooit had gezien, en die bovendien in Londen zo wein bekend was, dal, indien hij zich maar enigszins vermomde, nieman Xee] hem nu »f naderhand zou herkennen. Vervolgens schilderde Ralph teleurstelling van Nicolaas af als hij in de waan met een rijke erfdochti ,pe] te trouwen zich verbond met een vrouw die geen stuiver bezat, en bi en sloot ermee Squcers te herinneren aan de voordelen die hij uit hun bitwei trekking sedert hun eerste kennismaking had getrokken toen hij een gui,e J stig verslag had gegeven vanjsijn behandeling van een zieke jongen, d onder zijn handen gestorven was (en wiens dood Ralph en zijnTdante je j zeer gelegen was gekomen maar dat zei hij niet), waaraan hij nog toekan voegde dal de vijftig guinjes tot vijfenzeventig of in geval van een zei me< gelukkige afloop tot honderd verhoogd konden worden. Na het slot van zijn rede sloeg Squeers zijn benen over elkaar, krabde o ven zijn hoofd, wreef in zijn ogen, bekeek zijn handpalmen, beet op zij jen nagels en vroeg na deze en nog meer tekenen van rusteloosheid, of hon Mf derd pond het hoogste was waartoe meneer Nickleby wilde gaan. Toeie 2 dit bevestigd was werd hij weer onrustig, en na enig nadenken en di jjn nutteloze vraag, 'of hij er niet nog vijftig kon opdoen,' zei Squeers dat hi e dacht voor een vriend zijn best te moeten doen, wat altijd zijn stelrege iet was cn dat hij dus het karweitje aannam. '°eli ing 'Maar hoe zult u het oude wijf vinden?' zei Squeers. 'Dat begrijp ik niet. 'Misschien vind ik haar niet,' zei Ralph, 'maar ik zal het proberen. II ust heb voorheen wel mensen weten te vinden die zich beter verborgen dai zij en ik weet huizen waar een paar guinjes raadsels kunnen oplossen a ieni verborgen houden ook als het nodig is. Maar ik hoor mijn knecht bellen Ga nu weg. Ik zou u aanraden niet steeds heen en weer te lopen, maar t de a wachten, lot ik u een boodschap zend.' - 'Goed,' antwoordde Squeer jj?1 'Maar zeg eens, als u haar niet vindt, zult u loch mijn logies in de Turken kop betalen en mij nog iets voor mijn tijdverdrijf geven?' - 'Ja, ja,' ant üjj, woordde Ralph korzelig. 'Hebt u niets meer te zeggen toe Daar Squeers zijn hoofd schudde bracht Ralph hem naar de voordeur, zich hoorbaar verwonderend waarom die gegrendeld was alsof het nacht Ni was, liet hij Noggs in en Squeers uit en ging toen weer naar zijn kamer. 'Zo!' bromde hij. 'Wat er ook gebeuren raag, ik houd Standvastig vök, Laat ik maar dit kleine gedeelte van mijn nederlaag te boven komen. Laa ik de jongen maar deze ene hoop benemen, waarop hij zijn hart gesteli heeft. Laat ik dit maar doen, en het zal de eerste schakel zijn van zo'j keten dié ik om hem heen zal winden als nog nooit ccn mens gesmeei heeft.' (Wordt vervolgd) II I evisie VIWVOM» Hilversum I. 402 m. AVRO: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojour naal. 18.30 Stereo: Krabbels ln de kantlijn: lichte muziek en praatje. 19.30 Nieuws. 19.35 R.V.U.: Waarom integratie schilderkunst/muziek? NOS: 20.05 Komt u maar....: lichte muziek en discussie over ac tuele zaken met telefonische rcaktles. 22.20 Bond zonder Naam: Wie teveel drinkt is men gauw zat!, praatje. 22.30 Nieuws. 22.40 Mededelingen. 22.43 (AVRO) Radiojournaal. 22.55 Stereo: Metro's Concert Music: Metropole-orkest. 23.25 Radiorama: De Nederlandse clown Bestaat hij nog?, klank beeld. 23.55-24.00 Nieuws. Hilversum II 298 m. NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41 Hier en nu: actualiteiten. EO: 19.00 Veelge vraagde geestelijke muziek en vragenbeantwoordlng. 19.20 Reformatie en Reveil, lezing. 19.35 Muzikaal intermezzo. 19.45 Opbouw: wekelijkse Bijbelstu die. NCRV: 20.00 Stereo: Mo derne orkestmuziek (gr.). 21.00 Stereo: Lichte grammofoon- muziek. 23.00 Stereo: Licht or kest met zangsolisten. 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuws. 22.40 Llterama: over boeken, schrijvers en toneel. NOS: 22.55 Stereo: Internatio nale Gaudeamus Muziekweek 1970. 23.55-24.00 Nieuws. Nederland L NOS: 18.45 Pipo de Clown. STER: 18.51 (K) Re clame. NOS: 18.55 (K) Jour naal. STER: 19.00 <k) Reclame. NCRV: 19.04 Romeo en Julia, toneelstuk van William Sha kespeare - 5e bedrijf. (Associa ted Rediffuslonproductie.) 19.30 <K) Transworld top Team, quiz tussen Engelse en Neder landse middelbare scholleren. STER: 19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00 (K> Journaal. STER: 20.15 (K) Reclame. NCRV: 20 20 Hier en Nu. actualiteitenru briek. 20.45 Dode zielen, to neelstuk van Gogolj. 22.20 Uniecollecte 1970. NOS: 22.30-22.35 (K) Journaal. Nederland II. NOS: 18.45 Pi- po de Clown. STER: 18.51 (K) Reclame. NOS: 18.55 <K) Jour naal. STER: 19.00 (K) Reclame. NOS: 19.04 (K) De 21e eeuw. documentaire serie:Futurolo gen onder elkaar... VARA: 19.30 Coronation Street. TV-se- rle. STER: 19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00 (K) Journaal. STER: 20.15 (K) Reclame. VA RA: 20.20 Met de muziek mee. gevarieerd programma vanuit Groningen. 21.20 De Ombuds man. 21.45 De laatste eer. speelfilm 22.35 Achter het Nieuws. NOS: 22.00-23.05 (K) Journaal. België. Kanalen Neder lands: 2 en 18. 19.25 Zandman netje. 19.30 Sport. 19.55 Mede delingen en weerbericht. 20.00 Nieuws. 20.25 Ziet u er wat ln?: overzicht van de tv-pro- gramma's voor de komende dagen. 20.30 Les Diaboliques. speelfilm van Henri-Geo^e Clouzot. met Vera Clouzot. S1- mone Signoret en Paul Meu- rlsse. 22.25 Nieuws K\IIIO tlOROlA Hilversum I. 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws en ochtendgym nastiek. 7.20 Stereo: Lichte grammofoonmuziek. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal. 8.20 Lichte grammofoonmu ziek. (8.30-8.33 De groenteman.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9.00 Uitgebreide reportage of her haling NOS-programma 9.35 Waterstanden. 9.40 Muziek uit de Middeleeuwen en Renais sance. AVRO: 10.00 Voor de kleuters. 10.10 Arbeidsvitami nen. (11.00 Nieuws.). 11.30 Voor de vrouw. (11.55 Beursberich ten.) 12.30 Voor de landbouw. 12.40 Toppers van toen (gr.). 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojour naal. NOS: 13.30 Spiegel van België: muziek en nieuws van onze zuiderburen. 14.00 Stereo: Omroeporkest van de Bayeri- scher Rundfunk (opn.). AVRO: 15.10 Internationale Muzlek- spiegel (opn.): klassieke en moderne muziek. 16.00 Nieuws. 16.03 Kwlspelquiz. 16.10 Ste reo: Gaudeamus 25 jaar: mo derne muziek. 16.35 Gesprek over muziek. 17.05 Stereo: Om- roepdubbelkwartet. 17.30 Tref punt: discüsslerubriek voor actuele zaken. 17.50 (NOS) Hockeytornooi om de Europe se Beker te Brussel. 17.55 Me dedelingen. Hilversum II. 298 m. NCRV 7.00 Nieuws. 7.11 Het levende woord. 7.16 Stereo: Op hel eerste gehoor: klassieke mu ziek (gr.). (7.25 Horen en zien. 7.30 Nieuws: 7.32-7.50 Hier en Nu. actualiteiten.) 8.00 Nieuws 8 11 Te Deum Laudamus (gr.). 8.30 Nieuws. 8.32 Stereo: Voor de huisvrouw. 9.35 Schoolra dio. 10.00 Bijbelse verkennin gen. 10.15 Stereo: Opera- en operette-aria's. (gr.). 11.00 Nieuws. 11.03 Stereo: Klassieke orkestmuziek. 11.25 Voor de zieken. 11.55 Mededelingen. KRO: 12.00 Stereo: Gevarieerd programma. (12.22 Wij van het land: 12.26 Mededelingen t.b.v. land- en tuinbouw: 12.30 Nieuws: 12.41 Actualiteiten: 13.00-13.05 Raden maar...) 14.05 Schoolradio. 14.30 Pizzicato: Muzikaal middagmagazine. (16.00 Nieuws.). 17.00 Over heidsvoorlichting. 17.10 Voor de kinderen. 17.15 Hal-jeugd programma. 18.19 Uitzending van de PvdA Hilversum lil. 240 m. VARA: 9.00 Nieuws. 9.02 Plaatjes voor de pep. (10.00-10.03) Nieuws.) 11.00 Nieuws 11 03 Licht pla- tenprogramma. (12.00-12.03 Nieuws.) 13.00 Nieuws. 13.03 Licht platenprogramma. 14.00 Nieuws. 14.03 De Eddy Becker Show. 15.00 Nieuws. 15.03 Drie- draai. 16.03-18.00 Mix: Rijp en groen op alle toeren. (17.00-17 02 Nieuws.) Nederland I. NOS/NOT 10.45-11.35 cn 14 00-14.25 School- tv. TELEVISIE MÓRGEN GRAMMA DRAADOMROEP GRAMMA DRAADOMROPE VANAVOND VAN 18-20 UUR I. Ludwig van Beethoven. 1. Rondo voor piano en orkest ln Bes gr.t. op. posth. 2. Romance voor viool en orkest nr. 1 in G gr.t. p. 40. 3. Ouverture „Die Geschöpfe des Prometheus" op. 43. 4. Symphonic nr 6 in F gr.t. op. 68. II. Robert Schu- man. 1. Concert voor cello en orkest in a. kl.t. op. 129. 2. Symphonle nr 4 In d kl.t. op. 120. Smidje Verholen en de rare alchimist 15: Smidje Verholen liep p die boom af, maar zorgde er netjes voor, dat hij buiten de stralenreeks bleef. De Zwarte Kludde zou hem nu niet meer te pakken nemen! En wat hy gedacht had, bleek waar heid te, zijn. In de bedolede boom zat een ontvangertje verborgen. Aan de andere sant van die boom zat weer een gat met een zendlamp, en honderd meter verder was wéér een ontvanger tje opgesteld. „Nu hoef ik iniet verder te zoeken", mompelde hij. „Ik heb die Kludde door. Ik zal eens 'een schetsje maken van de situatie". Hij ging op de j grond zitten, haalde zijn notitieboekje uit de zak en tekende precies, wat er 'op het plaatje te zien is. In het midden zette hij het oude kasteel en daar rond omheen tekende hij het Knekelwoud. En daar weer rondomheen bracht hij een krans van bomer. aan. Aan beide kanten kwamen er gaten in' die bomen en ook zette hij er lettertjes bij. Z betekende Zender' en O was ontvanger. Nu nog pijltjes van Z naar O en voor iedereen kon het nu duidelijk zijn hoe de stralen liepen. „Zo zo," mompelde de smid tevreden. „DU is dus het alarm systeem v?n meneer Kludde. Iedereen, die het bos inloopt, moet ergens de stralenreeks onderbreken. Maar nu zal smidje Verholen toch eens laten zien, dat hij slimmer is dan de Kludde!" Hy borg zijn boekje weer op. wierp zich plat op de grond en kroop voorzichtig op zijn buik onder de stralenreeks Tien meter verder stond hij weer op en lachte: „Zie zo, Zwarte Kludde! Sn je Verholen is in het Knekelwoud en jij weet er niets van! En nu zal diezei smidie Verholen eens trachten uit te zoeken waarom jij die malle fratsen a maal uit haalt, want daar steekt wat achter!" Hij zette er nu flink de pas in wandelde lijnrecht naar het oude slot van Balderik de Woeste toe. Eerst mi immers de trouwe pijp gevonden worden. Maar bij het oude slot was ook vreemds aan de hand. „Wel sakkerloot!" mompelde de smid. „Gisteravond ik duidelijk licht achter de raampjes, en nu zijn alle vensters met luiken ai sloten! Hoe kan dat?" FERDNAND

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 8