Initiatief leken
zich tot een soort
ontwikkelt
AKV
Bijbelgenootschappen bezinnen zich
Nieuwe beginselverklaring
vrijzinnige hervormden
.Het doet me deugd dat ik
gelijk heb gekregen"*
toch
Een woord voor vandaag
Chr. gereformeerd beraad Amersfoort
Uw probleem
is het onze
Sölle preekp
in Amsterdam
ITALIË ERKENT
ADVENTISTEN
Ds. Van der Veen-Schenkeveld bevestigd
Europees congres begint vanavond
BEROEPINGSWERK
MAANDAG 21 SEPTEMBER 197(WE
En hij geloofde in de Here, en Hij rekende Het 'hem tOe ab gerech
tigheid (Genesis 1$6).
Toen God hem een nageslacht beloofde, zo ontelbaar ab de sterren
aan de hemel, had Abram zich schouderophalend van God af kun
nen wenden. Het zou helemaal niet vreemd zijn geweestab hij
Gods woord voor onmogelijk zou hebben gehouden. Met zijn ver
stand was het ook niet te omvatten.
Maar Abram redeneert niet met zichzelf. Hij gaat niet wikken en
wegen. Hij doet één dinj>: geloven. En dat is zijn behoud Abram
vervalt niet in de fout. waarin miljoenen mensen de eeuwen door
zijn vervallen. Hij gaat Gods macht niet meten naar eigen inzicht.
God zegt het, dus is het waar. Dat is zijn vast vertrouwen. Dat is de
zekerheid, waaruit hij leeft. God zegt het, dankopit het in orde.
Geloven in de Here het is de enige redding vóór de mens. Kun
nen wij het van onszelf zeggen?
Wij lezen vandaag Jacobus 4:11-17.
Al* discussiestuk naar gemeenten
(Van een onzer medewerkers)
ALBLASSERDAM Mr. dr.
H. van 't Veer, voorzitter der
Vereniging van vrijzinnige her
vormden in Nederland, begon
zijn jaarrede met de mededeling
dat hij voor het derde jaar in
successie de landelijke vergade
ring mocht openen in een nieu
we kerk. Deze plaats van sa
menkomst zag hij als symbo
lisch; wij alleen, sprak hij tot de
afgevaardigden die uit geheel
Nederland in de Elthetokerk
Uw brieven worden alle
persoonLUk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te zijn. Ge
heimhouding is verzekerd. U
gelieve één gulden aan post
zegels bii te sluiten. Een se
lectie uit de antwoorden pu
bliceren we in deze rubriek.
Vraag: Op een veiling heb ik een
Perzisch bidkleedje gekocht, maar ik
kan dit onmogelijk op tafel leggen
varlwege de sterke lucht, die eraan
hangt. Ik heb het en paar dagen
buiten gehangen, maar dit helpt
geen zier.
Antwoord: Deze sterke lucht is ze
ker niet normaal. Als het weefsel
niet te teer is of het in slechte toe
stand verkeert, kan u het aan een
goede stomerij in handen geven. Is
het een kostbaar exemplaar, dan
kan u een museum of een gerenom
meerde handelaar raadplegen.
Vraag: Is er in de naaste omge
ving van Léidea een school waar ik
L.O.-creatieve handenarbeid kan be
halen? Ik heb alleen lagere en
huishoudschool gehad. Kan ik voor
zo'n school in aanmerking komen?
Ik ben al boven de veertig.
Antwoord: Bij allerlei officiële in
stellingen en allerlei soorten scholen
hebben \ye informaties ingewonnen,
doch niemand kende een dergeljke
gelegenheid, die geschikt was voor
iemand met lagere en huishoud
school. De leeftijd is geen bezwaar.
Waarom gaat u niet werken voor
het diploma coupeuse of iets in deze
geest? Als coupeuse kunt u uw crea
tiviteit behoorlijk gebruiken, hetzij
voor uw eigen genoegen, hetzij om
er anderen mee te helpen. Een goede
kostuumnaaister heeft constant
werk. Vraag inlichtingen op de
huishoudschool waar u uw opleiding
heeft gehad. Is u lid van een vereni
ging van huisvrouwen? Deze ver
enigingen organiseren alleraardigste
clubs en lessen.
Vraag: Bij een druk van 110.000
atmosfeer en een temperatuur van
2730 u'-aden vorm* zich diamant,
Hoe meet men dat?
Antwoord: Bij de" vervaardiging
van synthetische diamant wordt ge
bruik gemaakt van elektro-ther-
mische thermometers en peizo-elek-
trische meetdozen. De meting van de
temperatuur berust op de meting
van elektrische weerstand van een
moeilijk smeltbaar metaal, bijvoor
beeld platina Bij metingen van hoge
druk gebruikt men het geleidings
vermogen van kwik. daar dit afhan
kelijk is van de druk.
Vraag: In een orgelbouwboek van
ongeveer 1800 kwam ik steeds een
Rheinlandsche duim tegen en een
teerlingste.
Antwoord: Duim is een oude leng
temaat. die in verschillende landen
maar ook In verschillende delen van
Neder.and niet uniform was. De
Rijnlandse voet meet 31.39 cm, de
Rijnlandse duim 2.6? cm. een streep
ongeveer 2.2 mm. Voorzover wij in
verscni'.ende bibliotheken konden
nagaan, is een teerlingste geen be
paalde maat Een teerling is niet al
leen -jen dobbelsteen maar ook in
het algeméén kubus, later ook een
vierkant stukje van L ts
waren samengekomen, hebben
een plaats in de Hervormde
Kerk.
Hij besteedde aandacht aan de Al
gemene Kerkvergadering, waarvan
hij het opzetten als een waagstuk had
gezien en waarvoor hij hulde bracfc*.
Ondanks suggesties in die richting
had het hoofdbestuur der Vereniging
van vrijzinnige hervormden gewei
gerd de vrijzinnige gedelegeerden tot
een fractie te formeren. Overleg ach
teraf om de balans op te maken leek
hem wel gewenst. Hij betreurde hc*.
dat een commissie voor de behande
ling van de zaak-Smits nog niet ge
vonden is. „de schorsing van prof.
der. P. Smits blijft voor ons een on
aanvaardbare zaak." Het is duidelijk
gebleken dat ook buiten de kring der
vereniging veel bedenkingen tegen de
ze slepende gang van zaken bestaat.
In een vereniging met de Gerefor
meerde Kerken binnen tien of vijf
jaar geloofde hjj niet. Het hoofdbe
stuur zou al heel. bljj zijn met meer
gemeenschap tussen kerken en kerk
mensen. Een opgelegde eenheid zou
weinig innerlijke kracht hebben. De
vrijheid tendeert naar een toestand
van verdeeldheid. Meer samenwerk
ingsverband op de basis zou toe te
juichen 7-ijn.
Prof. dr. H. G. Hubbeling, hoogle-
sprak als voorzitter der Commissie
voor de herziening van de Beginsel
verklaring „Uitgangspunten en Doel
stellingen" deze titel werd beter
geacht dan de Beginselverklaring
moet gezien worden als discussie
stuk. Na behandeling in deze verga
dering dient het besproken te worden
in de gemeenten en afdelingen, in de
hoop dat het op de Algemene Verga
dering van 1971 zijn definitieve vorm
heeft.
Ethisrh-sociaal
De beginselverklaring van 1937
moest men zien in het kader van de
kerkorganisatiestrijd. Het stuk van
nu draagt een sterk ethisch-sociaal
karakter, hetgeen geen breuk bete
kent met de traditie van het vrijzin
nig protestantisme, dat vanouds aan
dacht had voor het structueren van
de samenleving. Het dient ervoor te
waken dat het menszijn niet verloren
gaat. de humaniteit niet bedreigd
wordt.
Het discussiestuk wil niet als dog
matisch stuk gehanteerd worden.
Omdat vrijzinnigen individualisten
zijn, was het opstellen geen gemak
kelijke taak. Er is sterk de nadruk
gelegd op de bijbelse vrijheid, met
een grote openheid zowel naar links
als rechts.
Hoewel volgens vrijzinnige traditie
gestreefd wordt naar synthese van
numanisme en christendom, komt het
hoofdaccent te liggen op christendom
en kerk: het christendom is te uniek
voor opneming van andere gedachten.
De vereniging van vrijzinnige her
vormden streeft naar ontmoeting met
andere christelijke kerken en stro
mingen, zoekt te komen tot een kerk
die één is in Christus en streeft naar
ontmoeting met humanisme en ande
re levensbeschouwingen alsook met
de wereldgodsdiensten, om te komen
tot een wereld die één is in vrede en
gerechtigheid.
Hét discussiestuk „Uitgangspunten
en Doelstellingen", dat uit vier para
grafen bestaat, geeft in de eerste de
grondslag en rechtvaardiging der be
weging aan, alsmede de kerngedach
te: de vrijheid die geschonken is in
het Evangelie van Jezus Christus.
De ethische aspecten van deze vrij
heid worden in Paragraaf II belicht-
De derde handelt over de vrijheid in
leven en orde van de kerk. Dat hierin
gepleit wordt voor pluriforme gestal
ten van gemeenteleven en eredienst
(Van onze kerkredactie)
AMERSFOORT Voor de derde maal zijn de initiatiefnemers, die
het kerkelijk leven van de Christelijk Gereformeerde Kerken will'en
activeren zaterdag met een weer grotere groep: honderd tot hon
derdvijftig gemeenteleden uit heel het land, onder wie een twintig
tal predikanten bijeen geweest om zich te bezinnen op de toe
komst van hun kerken. Men zou kunnen zeggen, dat de regelmatig
weerkerende bijeenkomsten al aardig op een soort AKV beginnen
te lijken.
Uitgangspunt van de besprekingen, nog een nadere toelichting gaf. Ook
waaraan door velen werd deelgeno- ds. B. van Smeden uit Amersfoort
men, wds een nota met allerlei idee- leidde op verzoek van de initiatiefne
en voor gemeente-opbouw die door mers de besprekingen in. (Een van
drs. F. G. Stafleu te Den Haag was zijn opmerkingen: waarom het ge-
opgesteld en waarover hij in het kort meente-zijn-nü als laatste punt (17)
geplaatst? Het had punt 1 moeten
zijn).
Over het algemeen had de vergade
ring, die beurtelings door de heer H.
W. v. d. Brink uit Harderwijk en dr.
C. Boertien uit Geldrop werd geleid,
veel waardering voor de gespreks-
nota. Samenvattend zou erover ge
zegd kunnen worden, dat vrij una
niem de mening bij jong en oud
heerste het gold hier bepaald niet
uitsluitend een bijeenkomst waar al
leen jongeren gezien werden dat
het gestalte geven aan het christen-
zijn in de wereld niet expliciet een
binnenkerkelijke zaak moet worden
geacht, maar dat het er juist ook om
gaat dat de kerk(en) zich in dit ver
band naar buiten waar maken.
Een andere min of meèr willekeu
rige opmerking, die het gevoelen van
velen vertolkte (prof. dr. M. Boertien
te Amsterdam): er is een groot ver
schil als je enerzijds de kerkelijke
verslagen in periodiek en krant leest,
waarbij onwillekeurig een gevoel van
teleurstelling opkomt, en anderzijds
met de mensen-zelf praat. Met andere
woorden: er is een discrepantie tus
sen de geïnstitutionaliseerde kerk en
het functioneren van de kerk. Deze
zou opgeheven moeten worden.
Mede naar aanleiding van de dis-"
cussie kregen de vijftien werkgroe
pen tenslotte het nodige, huiswerk
mee meer werkgroepen blijven
overigens welkom. Het betrof vijf
is duidelijk, al stelde spreker dat dit
geen monopolie meer der vrijzinnig
heid is.
In Paragraaf IV krijgt de vrijheid
als kritische geloofshouding zijn
plaats. Wij zijn, aldus prof. Hubbe
ling, kritischer geworden tegenover
de cultuur, daar veel zich als zodanig
aandient wat die naam niet mag heb
ben; wij zijn kritischer geworden ook
tegenover de wetenschap en techniek.
Ondanks veel waardering moet toch
gewaarschuwd worden tegen alles
wat de leefbaarheid van klimaat af
breuk doet. Tenslotte zal moeten
worden opgekomen voor meer spiri
tualiteit. Wat dat betreft kunnen we
een en ander leren van onze rooms-
- katholieke medebroeders. Met
Christus kwam een nieuwe dyna
mische kracht in de wereld, die moet
doorwerken in het persoonlijk leven.
De deelnemers aan de vergadering
gingen na de uiteenzetting in vier
discussiegroepen uiteen met de na
dere opdracht de Uitgangspunten en
Doelstellingen in de eigen gehieenten
in bespreking te brengen.
punten, waarop nien ter vergadering
nogal kritisch gericht was.
Die onderwerpen betroffen in de
eerste plaats de structuren van het
kerkelijk leven. De nota zei hier o.m.
over: „zo'n structuur is bijvoorbeeld
de arbeidsverdeling, die resulteerde
uit de onderscheiding in kerkeraden,
classes en synodes. Wanneer nu blijkt,
dat die arbeidsverdeling een goede
ontplooiing van het kerkelijk leven
stagneert, zullen maatregelen moeten
worden overwogen om daar verande
ring in te brengen".
Vervolgens de besluitvorming in de
kerk (zie boven), betere vormen van
kerkelijke samenwerking (nota: „meer
dan steeds maar weer accentueren
van het eigen karakter van de chr.
geref. kerken zal moeten worden uit
gegaan van de eenheid van het li
chaam van Christus. Actieve partici
patie in interkerkelijke organisaties
(Raad van Kerken, Convent van ker
ken, allerlei overlegorganen ad hoe
etcetera) moet worden bevorderd").
Tenslotte: het spreken van de kerk,
plaatselijk' en landelijk en last but
not least de kwestie van de opleiding
der predikanten (nota: „is de huidige
predikantenopleiding genoegzaam af
gestemd o£ de eisen die de tijdsom
standigheden de gemeente-nieuwe
stijl stellen? Een grondige bezin
ning op de kwantitatieve vraag-en-
aanbodverhoudingen op de „predikan-
tenmarkt" zal ongetwijfeld nuttig
zijn").
WARSCHAU Een 27-jarige Pool
die vorige maand een Pools lijnvlieg-
tuig trachtte te kapen om het naar
Hamburg te laten vliegen, is zaterdag
in Wroclaw veroordeeld tot dertien
jaar gevangenisstraf.
DS. B. VAN SMEDEN
gemeente-zijn nü vooraan
De werkgroepen zullen over deze
onderwerpen voor half februari aan
de initiatiefnemers moeten hebben ge
rapporteerd. Ter stimulering van een
bezinning in breder verband zullen
de resultaten zo nodig ook worden
gepubliceerd. v
Behoefte werd ook gevoeld aan
„specialistengroepen", die zich bezig
gaan houden met allerlei problemen
op het ethische vlak. Ook hier zullen
de initiatiefnemers aandacht aan be
steden.
De volgende vergadering onder het
motto „samen werken aan de opbouw
der gemeente" zal medio april wor
den gehouden.
AMSTERDAM „Een QlJ
die achter de rug van and»^
mensen om mij vergeeft watj
hun misdaan heb, kan ik 1
niet voorstellen." Met deze j
in haar preek in de stampvcj
Westerkerk viel Dorothee S3
gisteravond de gevestigde op\i
ting over de vergeving der zg
den aan.
Deze heeft de vergeving tot jej
privé-aangelegenheid verklaard,
dus dr. Sölle. Zo zouden er uit
collectieve schuld voor een indium
ontsnappingswegen zijn „doordat I
mijn schuld met mij in orde ma
buiten de weduwen, de ontrechten
uitgebuiten en de invaliden om jg
wier lot ik mede aansprakelijk ben
Zo'n vergeving kent Jezus vol|
haar niet. Hij dringt erop aan; dat
vergevingzoekende zijn gave voor§
altaar laat liggen en zich eerst
zoent met de naaste aan wie hiji
misdaan heeft.
De joden zijn duidelijk geïrrit
door de vlotte christelijke verge\i
Zij hebben een veel ingrijpej
woord centraal staan, namelijk
keer. De Duitse theologe vreesde,
een verkondiging van een „verge
van boven" de mensen leeg laat. E
de structuren die ons doen zond
en onze schuld „dagelijks mee
maken" niet werkelijk te veranda
beletten wij ook hét individu de i
gelijkheid tot omkeer.
Na haar preek volgde een discu
met een aantal Nederlandse the<
gen.
FLORENCE De zevendedag,
ventisten m Italië hebben belangrijl
vorderingen geboekt in hun strev
naar erkenning van hun gewetensl h
zwaren door de overheid jy
Hun dienstplichtigen worden tha 10
erkend als i^den van een traditions 3
pacifistische kerk, terwijl hun kind T
ren vrijstiiling van de leerplicht vo
de zaterdag hebben gekregen. 1
Aan de handoplegging bij me-
vrouw Van der Veen-Schenke-
veld namen v.l.n.r. deel: ds. Han
Bing Kong uit Soerqbaja, me
juffrouw ds. E. G. van Egmond
uit Baant, prof. dr. H. N. Rid
derbos uit Kampen en haar
echtgenoot, ds. S. van der Veen.
KRIMPEN „We mogen sa
men beginnen, zij het heel an
ders dan bij voorgaande intre-
des. Maar het mag blijven gaan
om dezelfde Heer die jij nu, van
uit je ambt ook mag verkondi
gen. Laten we het doen als col
lega's, meer nog als man en
vrouw die in liefde aan elkaar
verbonden zijn".
Deze dubbele liefdesverklaring leg
de ds. S. van der Veen gisteren af
nadat hij zijn echtgenote, kandidate
M. J. van der Veen-Schenkeveld, had
bevestigd als predikant van de gere
formeerde kerk van Krimpen aan den
IJssel. Tevoren had hijzelf het ja
woord gegeven aan prof. dr. H. N.:
Ridderbos te Kampen, die 's morgens
de bevestigingsdienst leidde.
Daarmee waren ds. en mevrouw
Van der Veen verbonden aan de kerk
van Krimpen die een zeer snelle 'groei
doormaakt waaraan de eerste jaren
geen einde komt. Mevrouw Van der
Veen krijgt als speciale taak de bear
beiding van de gezinnen die zich in
het in uitvoering zijnde plan-Lange-
land (4500 woningen) zullen vestigen
of er reeds wonen.
In deze tijd van crisis gaat het om
de betrouwbaarheid van het Evan
gelie, aldus prof. Ridderbos, die zich
baseerde op de woorden uit 2 Co-
rinthe 1: Ons preken tot u is niet: ja
en neen, maar in Hem was het: ja.
„Waar de mensen ja en neen zeg
gen, zegt Christus ja en dan moet de
gemeente met amen antwoorden. Zo
moeten de dominees betrouwbaar
zijn. Die mogen niet de ene dag dit en
de andere dag wat anders zeggen.
Maar ook is het zo dat de kerk
Christus zelf niet is. Daarom is de
kerk niet onfeilbaar. Het niet toelaten
van de vrouw tot de kansel werd ge
daan met het oog op de Heer. Later
hebben we gezien dat het anders
moest. Deze beweeglijkheid is nodig,
als andere gedachten maar niet naar
het vlees zijn."
Handoplegging
Nadat ds. Van der Veen en zijn
vrouw achtereenvolgen» bevestigend
hadden geantwoord op de vragen uit
het formulier sprak ds. Van der Veen
de zegenbede uit, waarbij aan de
handoplegging werd deelgenomen
door mejuffrouw ds. E. G. van Eg-
mond (evangelisatie) uit Baarn, ds.
Han Bing Kong (zending) uit Soera-
baja, prof. Ridderbos en door haar
man.
In het persoonlijk woord zei ds.
Van der Veen nog dat het er vijftien
jaar geleden, toen zij trouwden, niet
op leek dat de hartewens van zijn
vrouw spoedig in vervulling zou
gaan. „Mede dank zij jouw ijveren in
het generale deputaatschap heeft on
ze synode ten slotte na lang wikken
en wegen besloten alle ambten voor
de vrouw open te stellen.
Het heeft je heel wat overredings
kracht gekost om een gezaghebbende
man in onze kerken, prof. Ridderbos,
zover te krijgen dat hij over zijn
aanvankelijke exegetische gewe
tensbezwaren kon heenstappen. En
terdam-Delfshaven is wel lastig,
vertellen, moet hij meer dan eens ge
zegd hebben: die mevrouw uit Rot-
tedram-Delfshaven is wel lastig,
maar ze heeft gelijk. Onze bevesti
ging is een extra feestelijk gebeuren
omdat uitgerekend deze deputaat in
deze dienst voorgaat".
Voor je vader moet dit een grote
dag en week zijn omdat in dezelfde
week z'n oudste kinderen voor het
eerst in het openbaar de toga officieel
'iot
aantrekken. Wëarbij naar analog'
van Laban de oudste dit als een
mag doen. (Ds. Van der Veen doe! e
op de ambtsaanvaarding van meji v
frouw dr. H. M. Schenkeveld als VI
-hoogleraar in de nieuwste Nedl r
landse literatuur, red.).
Mevrouw Van der Veen voelde zi A
zoals ze zei, de gelukkigste mens. E ia
ding doet me deugd: dat ik in 1 ei
meningsverschil met prof. Riddert
over de vrouw in het ambt toch |M
l\jk heb gekregen, aldus de Krimpen jri
nieuwe predikant. dt
Prof. Ridderbos noemde het e gj
voorrecht voor ds. Van der Veen d
hij een hulp tegenover zich heeft n: n
alleen als echtgenote maar ook
collega. En de kerk van Krimpen
thans de rijkste gemeente van 0:
land.... 1
Intrede
GEREF. KERKEN
Beroepen te Echten (Fr.), kand. S. I
Tj. Bakker te Amstelveen: te Zaan- 1
dam (vac. G. Brouwer Szn.), W. de j
Vries te Bedum.
GEREF. KERKEN (vrijg.)
Beroepen te Veendam-Zuidbroek. A.
G. Versteeg te Stadskanaal.
Bedankt voor Zwijndreeht-Groote
Lindt, M. Heemskerk te Meppel. i
WENEN Vanavond wordt
in de hoofdstad van Oostenrijk
de regionale conferentie van
Europese bijbelgenootschappen
geopend. Meer dan honderd af
gevaardigden uit 25 landen gaan
zich bezinnen op het thema „De
Bijbel in de wereld van morgen".
Dit is voor hen bijzonder actueel,
omdat de vraag naar de Bijbel in
de afgelopen maanden enorm is
toegenomen.
Anderhalf jaar geleder, gingen in
Oost-Europa plotseling deuren voor
bijbelprodoktie en -verspreiding
open. Het nog maar enkele jaren ge
leden in liet leven geroepen Europese
Produktie Fonds werkt nu reeds op
volle toeren
Na zes jaar lang geen enkele voor
uitgang geboekt te hebben sprong het
aantal vin bijbelgenootschappen ver
spreide bijbels vorig jaar met 34 pro
cent omhoog. En het ziet er naar uit
dat dit jaar opnieuw winst geboekt
zal worden.
Maar niet alleen de r.og vrijwel on
uitputtelijke markt van Oost-Europa
stimuleert deze groei Ook in West-
Europa waar de invloed van de
kerk als instituut merkbaar
neemt de vraag naar de Bijbel op
merkelijk toe. Het gast daarbij niet
alleen om een vraag naar nieuwe
verialinge.i, maar ook om een vraag
naar steeds meer bijbels.
De conferentie van Wenen moet het
beleid vaststellen voor de jaren ze
I ciaal „bijijeilied" schreef voor een
I film die de discussie op gang moet
•brengen.
FILM
I Tijdens et congres zullen geen le
zingen gehouden worden. Jan Filius
schreef "n-t scenario voor de film
J „Vraagtekens" waarin zes vragen ge-
Qiinkt6 ste^ worden, bijvoorbeeld: waarom
zouden w de Bijbel exporteren als
wij hem zelf niet serieus nemen?
Een andere vraag is: waarom is die
I Bijbel zo v-niek? De film is opgeno-
j men in zes landen van Europa. De
j afgevaardigden worden verdeeld over
zes gespreksgroepen orn de zes vra-
ventig. Om de secretarissen van na- j gen van ,je fnm grondig door te spre-
tionale Deelgenootschappen te sti- ken_
muieren is de hulp ingeroepen van
enkele bijzondere medewerkers. Eén Er zullen ook geen ochtendwijdin-
van hen is Joy Webb, leidster van de gen worden gehouden met al of niet
beroemde Joystrings de popgroep bezielende inleidingen De aanwezi-
van het L;ger des Heils. die een spe- gen worden aan het werk gezet om in
groepen b'jbelgedeeltor, te vertalen in
de taal van vandaag. Drie experts
uit de staf van de afdeling vertalin
gen van de Wereldbond van Bijbelge-
nootschaooen zullen do aanwezigen
helpen. Gekozen zijn de niet gemak
kelijke hoofdstukken Romeinen 1 en
Efeziërs 1.
Wanneer de afgevaardigden vast
lopen in h m besprekingen kunnen ze
een beroep doen op specialisten zoals
prof. dr. I M. Lochman uit Praag, op
Hans-Ruedi Weber van het oecume
nisch st'(diecentrum Bossey in
Zwitserland en op de conservatief-
evangelische studentenleider Stacey
Woods. A's waarnemers wonen onder
andere dr. E. Fmmen namens de By-
borgconfe öntie van Europese Kerken
en pater Walter M. Abbott, directeur
van het Vaticaans Bureau voor ge
meenschappelijk bijbelwerk, de con
ferentie bij, die duurt tot 26 septem
ber.
In de middagdienst, waarin beii^'
predikanten intrede deden, koos mi1
vrouw Van der Veen dezelfde tek
uit Deuteronomium 30, die haar man'
vijftien jaar geleden nam bij zijn ii^
trede in' zijn eerste gemeente ArunP
„Want dit gebod, dat ik u heden oj51
leg. is niet te moeilijk voor u en h(
is niet ver weg". 1
In deze tijd proberen velen eer s
zelf uit de problemen te komen e v
dan komt God pas. We moeten echte 8
luisteren naar Mozes, die zei: Hoo 2
Israël. Geloven is zomaar, gewoon. I
eigen weg gaan. echter onder
voorwaarde, namelijk de bekerin
We moeten en mogen het laten zie
dat het de moeite waard is, uitverko
rente zijn.
Ten slotte riep de praeses van d
kerkeraad, de heer J. Teeuwen. 11
het uitspreken van de zegen door me
vrouw Van der Veen, een hartelij
welkom toe aan dit voor Nederlan
unieke predikantengezin.
Zij was tot nu toe. een naar wi
aannemen, gelukkige domineesvrouw
zoals er velen in ons land zijn. Maa
vanaf vandaag bent u niet alleen d
vrouw van de dominee, neen u ben
de dominee. In uw geval is de eman
cipatie volledig werkelijkheid gewor
den. De Dolle Mina's die zelf tot d(
svnode doordrongen, hebben hier ii
Krimpen geen been om op te staan.
Eens sprak u deze profetisch
woorden: toen ik theologie ging stu
deren en me werd gevraagd wat ii
ervan verwachtte, zei ik altijd: ik d<x
de ené zondag intrede en de volgende
zondag neem ik afscheid wegen
emeritaat. Dat was in 1945.
W<? prijzen ons gelukkig dat u vol
gende week geen afscheid van ons
neemt, aldus de heer Teeuwen, die de
wens uitsprak dat zij haar taak èi
als moeder én als predikant zo mag
vervullen dat haar gezin en de ge
meente er door gebouwd mogen wor
den.
In kleine kring werd nog gesproken
door mevr. W. M. Ridderbos dc
Rooy, de echtgenote van dc "lichtere"
Ridderbos van de VU. zoals zij hel
zelf uitdrukte. Ook zij maakte deel
uit van het deputaatschap," waarin
we als een rots in de branding ston
den". Oud-minister J. Smallenbroek
sprak als vriend van het echtpaar
Van der Veen.