Eerst smid» toen naar politie en nu dominee 23434 Vindt U Afscheiding roeping Simatoepang is niet ontevreden over reacties uit Zuid-Afrika Een woord voor vandaag A. Eijkelenboom: „artikel zes Studeerde dogmatiek op straat Zijn pastorie wordt Minnertsga Uw probleem is het onze Celibaatsrel in lurijn BEROEPINGSWERK Vrijgemaakten lot synodalen: dat er een staat Israel moet zijn? Vindt U dat er een staat Israel moet blijven? Laat Israel dan niet in de steek. Geef Uw geld aan de Collectieve Israel Actie, giro Cushing me emeritaat ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1970 En zodra 'gij een geluid van schreden hoort in de toppen van de balsemstruiken, haast u dan, want dan is de Here voor u uitgetrok ken om het leger der Filistijnen te verslaan. (2 Samuel 5'24). David staat voor een probleem. De Filistijnen zijn in de aanval. Wat zal hij doen? Een tegenaanval? Of afwachten? Dan staat ér David raadpleegt de Here" en de Here zegt hem, wat hij moet doen. Eerst een omtrekkende beweging maken en zodra gij een ge luid van schreden hoort in de toppen van de balsemstruiken, haast u dan..." Het resultaat mag bekend worden verondersteld: David ver slaat de Filistijnen van Gibea af tot bij Gezer. David greep zijn kans op het ogenblik, waarop God hem zei, dat het het geschiktste was. Wij zingen „Grijp toch de kansen, door God u gegeven", maar hoe- velen hebben in hun leven die kansen voorbij laten gaan? God geeft de mens zijn kans. En zal hij die grijpen? David sprak met God en vroeg Hem om raad. God antwoordde: Zodra gij het geluid van schreden hoort... Here, leer mij luisteren en laat mij mijn kansen grijpen, als Gij zegt dat het móet. Wij lezen vandaag Filémon 1 -14. Wij lezen morgen Filémon 15 - 25. Uw brieven worden alle persoonlijk beantwoord en be horen, daarom van naam en adres voorzien te zijn. Ge heimhouding is verzekerd. U gelieve één gulden aan post zegels bij te sluiten. Een se lectie uit de antwoorden pu bliceren we in deze rubriek. Vraag: Ik heb in een trevira japon een teervlek en heb met spiritus en benzine er wel de teer uitgehaald, maar de bruine vlek (nog koffie- kleur) is na wassen nog niet ver dwenen. Antwoord: Helaas zal er nu niet veel meer te doen zijn. Een laatste redmiddel is nog een biologisch wasmiddel, maar we vrezen dat de kleur is aangetast. U kunt nog een stomerij of ververij raadplegen. Vraag: De huidige Westduitse kanselier Willy Brandt zat in de oorlog in Noorwegen. Bezat hij de Noorse nationaliteit? Heeft hij zich aan het werk voor Hitiers oor logsmachine kunnen onttrekken? Antwoord: In 1933 verliet hij Duitsland, in 194C keerde hij terug. In 1938 werd ieder, die in het bui tenland was en niet wilde terugke ren naar Duitsland, vervallen ver klaard van het staatsburgerschap. Om die reden vroeg hij het Noorse staatsburgerschap aan, maar dat ging niet zo vlot. Later kreeg hij van de Noorse regering in balling schap te Londen het Noorse staatsburgerschap. Sinds 1946 kreeg ieder, die op dezelfde manier als Brandt het Duitse staatsburgerschap was kwijtgeraakt, dit terug bij zijn terugkeer in Duitsland. Brandt heeft zioh van Zweden uit onder een andere naam herhaalde malen illegaal naar Berlijn begeven. Hij was daar actief in het verzet en verbreidde o.a. illegale kranten. Na 1946 ging hij als persattaché van Noorse militaire missie naar Berlijn. Na 1948 ging hij in de Berlijnse po litiek. Vraag: ik ontvang een uitkering R.W.W., ben 62 jaar, moet mij nog altijd melden bij het arbeidsbureau en opgave doen van mogelijke in komsten uit verzekering en arbeid. Ook moet ik kosten huishuur opgeven, maar omdat ik een klein eigen huis bewoon, heb ik nooit huishuur opgegeven. Nu wordt mijn huis afgebroken voor saneringen en ik moet 'net aan de gemeente verko pen. Ik krijg natuurlijk andere woonruimte toegewezen, maar moet dan huur betalen.Moet ik het geld, dat ik voor het huis krijg, opgeven als inkomen? Hoeveel mag ik bezit ten? Antwoord: Rijksgroepenregeling werkloze werknemers regelt de bijstand aan hen, die door werkloos heid niet (voldoende) kunnen voorzien in de noodzakelijke kosten van het bestaan en op wie geen andere werkloosheidsregelingen van toepassing zijn. U moet opgave doen van uw in komsten en nu u een huurwoning betrekt, van de huur. De som die u voor het huis ontvangt, is vermogen en geen inkomen. Wel moet u deze som opgeven en tevens de rente die u daarvan trekt. Een klein vermogen mag u bezit ten, een alleenstaande ongeveer 3600, een gehuwde 6000. Is uw vermogen groter, dan kan de gemeente daarmee rekening houden bij de bepaling van het bedrag waarvoor u zelf in uw onderhoud moet voorzien. Vraag: Wij bezitten een schilde rijtje, waarop de Prinsemolen aan de Rotte te Rotterdam staat afge beeld. Het is gesigneerd door I. Wil- laert en is al sinds 1900 in het bezit van onze familie. Wanneer leefde deze schilder? De enige naam die we konden vinden is die van Isaac Willaerts, géboren 1620 Utrecht, gestorven al daar 1693. Zoon en leerling van Adam W.. (van wie een schilderij in Bovmans hangt) en jongere broer van Abraham W., die veel aan de Middellandse Zee schilderde. Isaac ■wordt in 1637 genoemd als meester van het schildersgilde en was in 1666 - 1668 overman van het Utrechtse schilderscollege. Evenals zijn vader en zijn broer schilderde hij voornamelijk strandgezichten lijn geweest. Parochie solidair m TURIJN Kardinaal Pelle- grine, aardsbisschop van Turijn, heeft een priester die nu op huwelijksreis is, geëxcommuni ceerd en de parochiegeestelijke, die zijn huwelijk zondag sloot, ontslagen. Renzo Grande (37) trouwde zonder toestemming van zijn bisschop en zonder tevoren in de lekenstaat te zijn teruggebracht. Tegen een andere priester, die tijdens dezelfde plechtig heid is getrouwd, Giuseppe Accossato (34), is nog geen maatregel genomen. Hij had de toestemming wel aange vraagd. Wat de kardinaal vooral geschokt heeft, is dat aan het eind van de dienst de twèe getrouwde priesters samen met hun collega de mis conce lebreerden voor honderden gelovigen in de kapel van Vandalino, een arbei derswijk in Turijn. Zij hebben bo vendien aangekondigd, de mis op te zullen blijven dragen, telkens wan neer zij daartoe worden uitgenodigd. De parochiegeestelijke, Vincenzo Merinas, had de plechtigheid in alle openheid voorbereid. Zijn parochia nen hadden op een gemeentevergade ring weloverwogen ingestemd met het pian. Zij hadden tevoren een verklaring uitgegeven, waarin zij het als machtsmisbruik van de kerk bestem pelden, dat priesters terug moeten naar de lekenstaat om te kunnen trouwen. Daarom stelt de parochie haar kapel beschikbaar voor priester huwelijken en geeft ze hen de gele genheid, om de mis op te dragen. „Als iemand onze houding een breuk noemt met broeders in het ge loof, antwoorden wij, dat wij inder daad wjjlen breken met alle soorten macht en onderdrukking en breken met de slaafse onderwerping aan de priesterkaste." Kardinaal Pellegrino had don Meri nas tevoren gewaarschuwd, dat door gaan van de huwelijksdienst voor hem zou berekenen, dat de Vanda- lino-gemeenschap heeft gebroken met de kerk. NED. HERV. KERK Beroepen te Dedemsvaart G. Wil- tink te Oostermeer. Aangenomen naar Sommelsdijk A. van de Beek te Poederoyen,. die be dankte voor Hollandscheveld. GEREF. KERKEN. VRIJGEMAAKT Bedankt voor Chatham D. de Jong (Van onze kerkredactie) Rotterdam Je begint als jong Sliedrechts jongetje in de metaalsector en bezoekt ijverig de avondschool (dagen van 's morgens zeven tot 's avonds tien). Dan komt de oorlog. Je gaat, onderduikende, zitten nadenken over het thema politie en komt na de bevrijding bij het Rotterdamse kofps. Eerst in de straatdienst, dan als rechercheur in Crooswijk en tenslotte op het hoofd bureau bij de z.g. administratieve recherche. Het kerkgebouw een Af scheiding skerk van de ge reformeerden in Minnertsga, Friesland, waarin kandidaat Eijkelenboom binnenkort als predikant bevestigd hoopt te nieuwe jaarboekje: 649. worden. Zielental volgens het (Canadian Reformad te Edmonton Churches). GEREF. KERKEN (buiten verband) Aangenomen naar Haarlemmer meer J. D. Janse te Marknesse. Wordt dit dan het verhaal van een politieman, die ongelofelijk veel vreugde in die taken vond? Dat zou kunnen, want van dat plezier in zijn werk is waar en hij had er op 1 september jl. een kwart eeuw in Rotterdam op zitten, dus een aanleiding zou er ook zijn. Maar nee, dit wordt het verhaal van een predikant Dominee op arti kel zes, zoals dat tegenwoordig in de Gereformeerde Kerken heet. Correc ter gezegd: kandidaat tot de heilige dienst, met een aangenomen beroep naar Minnertsga, Friesland, die op 46-jarige leeftijd full-tim!er in het pastoraat gaat worden: K. Eijkelen boom. Waarom dominee? Omdat de roe ping zo sterk in het leven van deze politieman werd gevoeld, dat hij er zich niet meer aan kón onttrekken. God riep hem en hij begon daarom acht jaar geleden aan de moeizame weg van artikel zes. (Van onze kerkredactie) BERKEL EN RODENRIJS De in houd van de brief die de kerkeraad van de Gereformeerde Kerk vrijge maakt van Berkel zond aan alle leden van de Gereformeerde Kerk, synodaal, ter plaatse is thans bekend en blijkt in bewogen toon geschreven te zjjn: „wiü zjjn bezorgd over uw zielen en voelen onze verantwoordelijkheid te genover u en uw kinderen". De brief concludeert: „vandaag is afscheiding uw roeping". Als redenen van die bezorgdheid worden genoemd: „dat een vergaande Schriftkritiek in uw kerken om 'zich heen grijpt", waarbij namen worden genoemd als Kuitert en Baarda. Voorts, „dat de belijdenisgeschriften in feite buiten werking gezet zijn in uw kerken", waarbij o.m. wordt ge citeerd wat prof. Augustijn schreef, namelijk dat de drié Formulieren van enigheid hun tijd hebben gehad en dat „toezien dat predikanten het on dertekeningsformulier in strikte zin nakomen de ondergang van onze ker ken zou zijn". Gevraagd wordt dan: „bent u het niet met1 ons eens dat strikte nakoming, juist het behoud der kerk is?" Vervolgens worden genoemd „de aansluiting uwer kerken bij de we reldraad", „linkse krachten in uw kerken" (theologisch student in Kam pen lijsttrekker CPN, is tevens be trokken bij bestuursbeleid Theologi sche Hogeschool); streven naar vere niging met hervormde kerk,„hetgeen betekent vereniging met een kerk die loochenaars, van Christus' opstanding een volwaardige plaats als predikers geeft".. Elders zegt de brief: „Het is onS op dit moment er niet om te doen dat u ons, die ons vrijmaakten achteraf ge lijk gaat geven. We spreken u thans aan op de toestand van vahdaag Wij roepen u op u te voegen naar uw eigen belijdenis die drie kenmerken opsomt: zuivere bediening van Gods Woord, van de sacramenten en van de tucht (art. 29 NBG)". En tenslotte: „Wij roepen u tot ons, niet omdat wij goed waren of zijn, beter dan uwij roepen u tot ons onder de heerschappij van het zalig makende volle Woord van God, in de band aan de belijdenis der waarheid die ten leven leidt, onder onze enige Bisschop: Jezus Christus". Blokken Dat betekende voortdurende, in tensieve studie naast je gewone werk op het bureau aan het Haagseveer. Gelukkig ook en dat ervoer hij heel duidelijk als een authentiek zijn van die roeping begrip voor het -streven van een gedrevene: bij de korpsleiding, die wisseling van dien sten toestand, van de dominees in Rot terdam, van de classis, van je vrouw (knik van verstandhouding in haar richting) en je zoontje, die alle acht jaren nooit met hem op vakantie konden gaan en hem voor het overige maar erg schaars in de huiskamer hebben géhad. Want hij studeerde. Zelfs tijdens het wandelen van en naar het hoofd bureau, wanneer hij van handig ge vouwen betypte velletjes nog op dog matiek blokte. Daarbij kwam dan, als een soort stage voor zichzelf, nog praktisch werk: huisbezoek als ouder ling in centrum, catechese, eerst aan schippersjongeren, later i>n vakante gemeenten als Bleiswijk en Alblas- serdam. Begrijp me goed, ik heb een fantas tische tijd bij de politie gehad. Het is echt geen vlucht voor mij. Integen deel: in Crooswijk, waar ik erg van, ben gaan houden (open mensen met een sterk solidariteitsgevoel, ook in beroerdigheid) en waar je werk va rieerde van huwelijksmoeilijkheden tot ernstige misdrijven, was je meer dan de handhaver van het gezag. Je was er ook de vertrouwde, die naast je mensen ging staan en wie ze vaak om raad kwamen vragen. We hadden daarvoor een soort spreekuur en je trad niet zelden als huwe lijksbemiddelaar op. Een geweldige tijd dus. Ook de la tere jaren bij de administratieve re cherche, waar je met niet-strafrech telijke onderzoeken in ondernemin gen, opnieuw met huwelijksproble matiek in verband met naamswijzi gingen en wat daarmee annex is, te* maken had, om nu ma'ar enkele voor beelden te noemen. Boeiend werk, al weer. Maar toch. Al had ik in mijn werk gelegenheid er ook een getuigend ka rakter aan te geven vele honder den zijn erdoor mijn vrienden gewor den het domineeschap bleef mij hoog zitten. Aanvankelijk hield ik mezelf maar steeds voor: je kunt die roeping nu wel gevoelen, maar het is niet reali seerbaar. Dit gaat niet, dit bestaat niet en dit doe je dus niet, want het lukt met jouw vooropleiding nooit; Ik kom uit een gezin van zes kin deren. Toen ik tien was overleed mijn vader. Sociale voorzieningen waren nog erg gebrekkig. Mijn moe der moest met haar gezin aan de kost zien te komen door kruidenierswaren te gaan verkopen. Eerst van huis uit met de mand langs de deuren en la ter via een winkel. We hadden het niet breed. De kin deren moesten zo gauw mogelijk ver dienen. Na de lagere school ging ik daarom meteen de scheepsbouw in (smid). Mijn vervolgonderwijs werd de plaatselijke avondschool ook ge richt op de scheepsbouw. Niet be paald de geëigende ondergrond voor predikant. Met de latere politie-oplei- ding kon ik in dit verband al even min veel aanvangen. Stem in mij Maar de stem in mij "God roept je" wilde niet zwijgen. Ik stond in inner lijke tweestrijd. Tenslotte zo erg, dat ik er niet meer van kon slapen en K. EIJKELENBOOM sterk roepingsbesef mijn gezondheid eronder ging lijdei Ds. J. Hindriks, onze wijkdominee, me toen, in 1962, gaan helpen. Loute uit pastorale overwegingen, dus afge dacht van de vraag wat het zou woi den, ja of nee. Van die tijd af was ik weer rust en heb ik de kracht ontvangen moeilijke weg van artikel zes te gaa U weet hoe de tegenwoordige re dactie luidt? „Van de regel, dat een deugdelijk theologische opleiding vereist is ka alleen worden afgeweken indien overtuigende wijze blijkt, dat ieman in die mate de gaven bezit die va een Dienaar des Woords onmisbai zijn, dat hij, ondanks het gemis vi een zodanige opleiding geacht ka worden in staat te zijn de kerken stichting te dienen. Onder deze gaven zijn in het bi zonder te verstaan de gaven v: godsvrucht, van ootmoed, wijsheid en van geestelijk onde: scheidingsvermogen, benevens h vermogen om op duidelijke en opbol wende wijze het Evangelie te verkon digen. Mede aan de hand van overgeleg getuigschriften van de kerkeraad, van de classis zal de particuliere sj node op grondige wijze onderzoeke of hij genoemde gaven bezit. Z spreekt daarna uit of hij zich zal m gen onderwerpen aan het preparate examen, een en ander met inachtni ming van de door de generale synoi vastgestelde bepalingen". De heer Eijkelenboom: Neem rusl van mij aan, dat daar'een wereld vü tijdrovende, intensieve studie acht zit en dat je "het" niet "zo ma: wordt (wat ik ook heel juist vin Maar nu is het dan zover, dat ik ai de roepstem gevolg mag geven, \va het is voor mij een feest anderen v i Jezus te mogen vertellen. Volgeboekt U weet, de predikantennood groot. Een dag na mijn preparat voor de classis Rotterdam was voor twee maanden met predikbe ten volgeboekt. Twee beroepen hel gehad: Minnertsga en Genderen* Huwelijksbijbel steeds meer rk gewoonte (Van onze kerkredactie) UTRECHT Bijna een derde van alle rk parochies in ons land is er toe overgegaan het „protestantse" ge bruik over te nemen jonge bruidspa ren bij de kerkelijke inzegening van hun huwelijk een bijbel te schenken. Deze huwelijksbijbel is afkomstig van de Katholieke Bijbel Stichting, die zich al gedurende zes jaar zeer beijvert om deze geste tot een vaste gewoonte in rk kring te maken. De uitvoering die deze stichting voor het uitreiken bij huwelijken be schikbaar heeft is het Nieuwe Testa ment in de Willibrord-vertaling, voor de feestelijke gelegenheid gestoken in een verzorgd rood bandje, met lees lint en veelkleurig omslag. Niet weglopen uit W ereldraad is al heel waf' Joh. Vermeer straat 22 Amsterdam (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Wat de Zuidafrikaanse leden van de I Wereldraad van Kerken zeggen is belangrijk, maar wat zij doen of niet doen is veel belangrijker. Dat was de reactie van de Indonesische generaal buiten dienst T. B. Simatoepang, lid van het uitvoerend comité van de Wereldraad van Kerken, toen hij gisteren in Amsterdam de officiële reactie hoorde van de Zuidafrikaanse kerken op het besluit van de Wereldraad, om 200.000 dollar beschikbaar te stel len aan organisaties die het ra cisme bestrijden. Donderdag hébben de Zuidafri kaanse kerken, die lid zijn van de Wereldraad, een gezamenlijk beraad gehouden. Zij spraken na afloop uit, dat zij het besluit van de Wereldraad betreurden, maar dat zij zich niet uit de Wereldraad zouden terugtrekken. Ook zeiden zij, dat het plan van de Wereldraad een „antwoord op on juiste toestanden" is. Generaal Simatoepang. die gisteren weer naar Indonesië is teruggekeerd, toonde zich over deze stellingname niet ontevreden, evenmin als ds. R. J. van der Veen, de secretaris van de Nederlandse Zendingsraad, die lid is van de commissie, die het uitvoerend comité van de Wereldraad adviseert inzake het „oecumenisch program tot bestrijding van het racisme". Zij von den, dat men bij de huidige verhou dingen moeilijk andere reacties van deze kerken kunt verwachten. Ds. Van der Veen vertelde, dat de mensen in Zuid-Afrika bijzonder slecht geïnformeerd zijn. Zo kan zelfs een Helen Suzman van de Progressie ve Partij de organisaties die steun' krijgen, als „terroristisch" bestempe len. „Als u verder weet van de gewel dige pressie, die Vorster op hen uit oefent om uit de Wereldraad te gaan, zult u veel nadruk leggen op hun be sluit, om dat niet te doen", aldus ds. Van der Veen. Niet medeplichtig Ds. Van der Veen vertelde, dat er geen vooroverleg met de kerken 3n Zuid-Afrika was geweest. Het zou niet verstandig zijn geweest, om hen op die manier medeplichtig temaken. Overigens achtte ds. Van der Veen dit vooroverleg ook niet noodzakelijk, omdat het principebesluit om deze organisaties geldelijk te steunen, reeds vorig jaar augustus door het centraal comité van de Wereldraad in Canterbury genomen was. Uitdrukkelijk stelde generaal Si matoepang, dat de Wereldraad de toezegging van de organisaties zeer geapprecieerd heeft, dat het geld niet zal worden gebruikt voor militaire doeleinden, maar alleen voor zaken die in overeenstemming zijn met de doelstellingen van de Wereldraad in haar strijd, voor politieke, sociale en economische rechtvaardigheid. Het uitvoerend comité is ervan overtuigd, dat het geld gaat naar be paalde projecten op charitatief en educatief gebied. Verschillende van deze organisaties hebben voor deze doeleinden al geheel aparte stichtin gen met een eigen financieel beheer. Zo staat het Mozambique-instituut geheel los van het FRELIMO. Het Afrikaans nationaal congres roept een aparte Luthuli Memorial Foundation in het leven, die zich on der meer met het ontwerpen van al ternatieven voor de apartheidspolitiek gaat bezighouden. Geen controle Overigens maakte ds. Van der Veen duidelijk, dat de Wereldraad er niet i over denkt, om paternalistisch con- trole uit te oefenen op de besteding van de gelden. „Wij zijn het eens ge- I worden over de bestemming en zullen verder geen navraag meer doen." konden er zo nog wel dik tien maar dat heb ik niet gewild: meende dat er een bedoeling aeft- moest zitten, dat juist- deze gemeer. ten het éérst op mijn weg kwamei).,, I ■Van die twee heb ik Minnertsf aangenomen, omdat daar de nood h grootst is. De classis Franeker hef tien vacatures; meer dan de helft v de kerkmenseri in die classis is h< derloos. Friesland ken ik helemi niet, dus het „waar" heeft voor i helemaal geen rol gespeeld. Aldus smid-politieman-dominee E kelenboom. (Het zal wel niet van hem mi: gen, maar: Minnertsga lijkt ons goi af! (Van onze kerkredactie) BOSTON Paus Paulus heeft b ontslag aanvaard van kardim I Cushing, aartsbisschop van Boslf die vorige maand 75 jaar geword I is. Cushing geldt als een van de I j ders van het Amerikaanse rooms-li tholicisme. Vooral door zijn nuchte 1 stellingname op het Tweede Va I caanse concilie verwierf hij zich gre j géïag. In 1968 verzocht hij de paus ree i om te mogen aftfeden, maar de pa weigerde dat toen. Cushings motiv ring was toen, dat de wijze waai ;j hij het huwelijk van mevrouw Ja queline Kennedy met de Griekse t i' der Onassis verdedigd had in rooli katholieke kring sterke kritiek opg roepen had. In een radiogesprek vertelde toen, dat hij de vertrouwensman president Kennedy geweest was dat deze hem gevraagd had, voor ,zi vrouw en kinderen te zorgen, als he wat mocht overkomen. Cushing g loofde aan deze belofte te voldo door het. Amerikaanse volk te vragf naastenliefde en begrip voor m vrouw Onassis op te brengen. Deze zoon van een Ierse emigra; die in Boston geboren is, gestudee heeft, jarenlang pastoor Iwas en er 1944 tot aartsbisschop werd verheve heeft zich ook verdienstelijk gemas voor de missie. Hij richtte een missi vereniging op, die meer dan honde posten, vooral in Latijns-Amerit heeft voor armen- en melaatsenve zorging. Bisschop Humberto Medeiros v Brownsville is tot zijn opvolger b noemd. T. B. SIMATOEPANG Maar krijgen de bevrijdingsbewe gingen indirect nu toch niet meer geld beschikbaar, waar ze wapens voor kunnen kopen? Wij moeten bo ven zulke redeneringen Staan, aldus generaal Simatoepang, Dat is hetzelf de als: „de Wereldraad 'moet maar geen tenten beschikbaar stellen voor de Palestijnse, vluchtelingen, want stel je eens voor, dat ze in leven blij ven en dan vliegtuigen gaan kapen." Overigens hoeven de vrijheidsbe wegingen geen wapens te kopen. Ze veroveren die op de Portugezen of ze krijgen ze cadeau uit de communis tische landen. W einig steun De Wereldraad heeft de 200.000 dol lar geput uit haar eigen zeer minieme reserves. Generaal Simatoepang b treurde het zeer, dat de kerken slecht gereageerd hebben op het ve zoek, dat het centraal comité een ja geleden heeft gedaan, om uit eig] middelen nog eens 300.000 dollar bi een te brengen. Er is nog 100.000 dollar binnen, voornameli uit de Vérenigde Staten. Uit Nederland is tot nu toe rui 40.000 gulden naar Genève overg maakt voor het nieuwe fonds. De G reformeerde Kerken hebben 25.000 gulden beschikbaar gesteld. 1 rest is uit de bevri.jdingscollct „Vrijheid ook voor de ander" gel men. Verschillende kerken hebben la! weten, dat zij eerst nader ingelic wilden worden over de bestemmi van de gelden. De Wereldraad h« op hen een nieuw beroep gedaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2