Mediteren is erg belangrijk in deze materialistische tijd De Zijl niet te handhaven LEIDATO TIP Even bi] de Soefi-leider in Katwijk Ook dominees onder leden Bruggen afgesloten Een baan is maar een baan... informatie-afspraak i. J nieuwe leidse courant 3 zaterdag 5 september 1970 KATWIJK Sinds een paar maan den heeft Katwjjk er een toeristi sche attractie bij: De Soefi-tempel. Het op de uiterste zuidgrens van Katwijk staande gebouw past qua intentie misschien wel een klein beetje in de lange keten van ker ken in «de badplaats, wat uiterlijk betreft staat de Soefi-tempel al leen. Het doet zo op het eerste gezicht aan een moskee denken. Vandaar dat het gebouw de aan dacht trekt. Ook als wij er komen voor een inter view met Soefi-leider Fazal Inayat Khan, stappen er flink wat Duitse toeristen met een fototoestel op de buik door het mulle zand rond de tempel. Het is trouwens toch be drijvig in dit stukje van de duinen. Spoedig wordt duidelijk wat de réden van deze aktiviteiten is. Het isr zaterdagmiddag vijf uur, tijd voor de meditatie. En geen inter view voorlopig. „Nee", zegt Inayat Khan, we gaan eerst mediteren". „We" zijn ongeveer vijftig Soefi's die Fazal Inayat Khan volgen naar de duinpan waar de meditatie zal plaatsvinden. Het is de plaats waar j Murshid Inayat Khan vijftig jaar geleden zijn zending begon. De Soefi's gaan in het zand zitten, ongeveer een uur lang. Dan staat de leider op en wandelt terug naar i de tempel, op eerbiedige afstand gevolgd door zijn aanhangers. Blauwe stof Hij blijkt trouwens toch een man van gezag te zijn. Aan de ingang van het gebouw staan een paar volgelingen die een blauwe lap stof hebben gekocht die in de eredienst moet worden gebruikt. Op hun vraag of het textiel naar wens is, zegt Khan kortaf „nee, te donker" en loopt door. De mannen druipen af. Hij wenkt mij hem te volgen en we komen in zijn privévertrek. Klein, maar statig, tapijten en schilderijen aan de muur, een koperen drieluik-in het midden van het vertrek. We gaan zitten op lage rode stoeltjes. „Steekt u maar van wal", zegt de man, die met Mur shid, monseigneur, aangesproken wordt. Erg persoonlijk Dat mediteren van daar net, wat houdt dat nu precies in? Fazal Inayat Khan strijkt zich door zijn baard en staart peinzend in de verte, dan antwoord hij in een beetje gebroken Nederlands: „Ik kan daar heel moeilijk een dui delijk antwoord op geven. Medite ren is een erg persoonlijke zaak, iedereen beleeft wat ar.ders. De mensen moeten proberen vrede te vinden in zichzelf. Dat is ontzet tend belangrijk in deze\ tijd van materialisme. Ze jakkeren maar voort, jagen achter materieel bezit aan. Geld, geld en nog eens geld, dat is hun grote drijfveer, maar hoeveel ze ook krijgen, het is toch nooit genoeg. Men wil altijd meer, het gevolg is dat de' mensen on rustig ivorden. Dan gaan ze op vakantie naar Spanje, Italië etc., maar echt tot rust komen ze er niet. Wij vinden het best die vakanties, maar de mensen zouden er verstan diger aan doen als ze ook eens geestelijk op vakantie gingen. Een soort retraite. Het geestelijk leven is erg belangrijk en dat erkennen de meesten niet. Velen waar men GROFVUIL- OPHAALDT EN5T Buurt 17, maandag: Hoge Morsweg (ook de woonschepen). Morsweg (van Lage Morsweg tot Hoge Morsweg). Morslaan, Dr. Lelylaan. Granaathof. Diamantlaan. Onyxhof. Amethishof Smaragdlaan. Ro bijnstraat. Parclstraat. Topaaslaan. Aqua marijnstraat. Bothastraat. Herman Cos- terstraat. Morskade. Rhijnhofweg. Agaat laan. Topaaslaan, Saffierstraat. Turkols- laan. Berylstraat. Buurt 19, maandag: Lage Morsweg, P C Hooftlaan. Vondellaan, Van Baerlestraat, Jacob Catslaan, Gerard Brandstraat, Coornhertstraat. Const. Huygenslaan, Brederostraat. Spleghelstraat. Roemer Vlsscherstraat. Tesselschadestraat. Leegh- waterstraat. Storm Buysingstraat, Caland- straat. Leemanstraat. Conradstraat. Dijk- straat. Stuwstraat. Sluissraat. Duiker- Straat, Damlaan. Haagsestraatweg. Buurt 18, dinsdag: Lammenschansweg (belde zijden van Zoeterwoudseslngel tot Station). Kamerllngh Onnesplein. De Sit- tehrlaan. v d Waalstraat. Buys Ballot straat, Hugo de Vrlesstraat, Kapteyn- straat, v d Waalsplein. Van Bemmelen- straat. Lorentzkade (geheel). Zeemanl^an, Van 't Hoffstraat. Bakhuns Roozeboom- straat. Buurt 22, dinsdag: Melchior Treublaan, Stieltjesstraat Franchimontlaan, v d Hoe- venstraat. Kanaalweg (van v. Vollen- hovenplein tot spoorlijn), v d Sande Bak- huyzenlaan, Beyerinckiaan. Tcmmlnck- straat. Suringarstraat. Bruggravenlaan (geheel) Asserstraat. Seholtenstraat. Mod dermanstraat, Oppenheimstraat. Buurt 21. donderdag. Havenplein. Haar lemmerstraat (van Haven tot Mare), Don- kersteeg. Kuipersteeg Dullebakkersteeg, Hooglandsekcrksteeg, Pelikaanstraat, Koe straat, Lege Werfsteeg, Duizenddraad- steeg Van der Werfstraat, Bouwelowen- 8teeg, Meermanshof, Druckerstraat, Ma- IEMCO HOOVER STOFZUIGERS /199.- Gratis demonstratie in onze stand op de LEIDATOSTAND 8789. IEMCO N.V. NW. RIJN 32 LEIDEN redorpsedwarsstraat. Grevenstraat, Vol dersgracht Noord- en Zuid Rundersteeg, Janvossensteeg. Koddesteeg, Clarasteeg, Oude Singel (van Houtmarkt tot Mare), Oude Vest (van Havenplein tot Mare), Lange Zandstraat Volmolengracht, Oost- dwarsgracht. Koolstraat. Emmastraat. Baatstraat. Buurt 23, donderdag: Haarlemmerstraat (van Turfmarkt tot Mare), Stille Rijn. Apothekersdijk, Schapensteeg, Gegerrit- steeg, Prinsessekade. Turfmarkt, Steen straat Beestenmarkt, Nieuwe Beesten markt, Kort Galgewater. Morsstraat, Smidsteeg Narmstraat, Kruisstraat, le SL Aagtenstraat. Lammermarkt. Markt- steeg. Lange Scheistraat, Nieuwe Mare. Oude Singel (van Mare tot Turfmarkt- brug). Fokkestraat. Oude Vest (van Turf markt tot Mare)) Lange Mare, Vrouwen kerkhof. Vrouwenkerkkoorsteeg Dolhuis- steeg. Slonshof. St. Ursulasteeg. Caecilla- straat. Lange en Korte Lljsbetsteeg. Korte en Lange Agnietenstraat Spijkerboor- steeg. Vestwal, 3e Binnenvestgracht. Rei- neveststceg, Langegraclit, Vredehof. Houtmarkt Noorderstraat. Hendrikstraat- Buurt 20, vrijdag: Van Vollenhoven- kade, Van Vollenhovenpleln. Snouck Hur- gronjestraat. Huizlngastraat, Uhlenbeck- kade. Colenbranderstraat Meyerskade. Duvvendakstraat, Kanaalweg (van Hoge Rijndijk tot v. Vollenhovenplein). Rijn dijkstraat. Kanaalstraat. Dozystraat. de Goejestraat. Cosijnstraat. Hartmanstraat Roomburgerlaan. Hoge Rijndijk (van Utr. brug tot Wilhelmlnabrug). Utrechtse Jaagpad (van Utr. brug tot Wilhelmlna brug). Catharinastraat, Rijnstroomstraat- Buurt 26, vrtydag: Hoge Rijndijk (van Wilhelmlnabrug tot Rhijnvreugd), Utrecht se Jagpad (van Wllhelminabrug tot Rhijnvreugd). Rhijnvreugd. Bruggestraat, Besjeslaan. Park „Die Leythe', Roombur- gerweg. Aarstraat. Meerburgkade straat. Gouwestraat. Amstelstraat. Leede straat. Wlerlckestraat. IJsselkade. Kasteel hof. Vliststraat. Zaanstraat, Maasstraat. Merwedestraat. Drechtstraat, Lingestraat, Spaarnestraat, Lekstraat. tegen opkijkt vanwege hun aardse bezittingen, zijn in feite niets. Ze zijn leeg. Wij zijn echt wel zo reëel dat we in zien dat er wetten moeten zijn, dat de mensen recht hebben op werk en als gevolg daarvan ook op welvaart. Maar het geestelijk leven blijft het belangrijkste. Dat is door de eeuwen heen het principe van de Soefibeweging geweest. Waar de oorsprong van het Soefisme ligt is overigens niet te zeggen. Er is geen datum vast te stellen. De dingen die het Soefisme onderwijst kun je terugvinden bij Pythagoras. Ook de Essgnen leefden volgens het principe dat wij huldigen en «en van de Essenen was Jezus. De oorsprong van het woord Soefi zit verder in 22 oosterse talen. Het Griekse Sophia, wat betekent wijs heid, het Iraakse Suf, reinheid en zo vindt je overal sporen. Het ver breidde zich over de hele wereld en in 1920 is mijn grootvader hier in Katwijk met de verbreiding be gonnen. Ik ben overigens niet door geboorte leider van de Soefibeweging ge worden. In 1967 ben ik door de afgevaardigden uit alle landen ge kozen; toch zien sommigen het als een nadeel dat ik als Soefi geboren ben. Zij zeggen dat het beter is als je door eigen inzicht tot deze leer komt. Maar daar ben ik 't niet mee eens. Doordat ik van jongsaf aan gewend ben de dingen vanuit de Soefileer te bekijken ben ik be voordeeld. De vooroordelen waar de wereld vol mee zit zie ik niet. Het kenmerk van de Soefibeweging is immers dat iedereen door ons aanvaard wordt. Wij staan alleen huiverig tegenover degenen die het mate rieel bezit steeds op de voorgrond blijven stellen. Rijken in 't voordeel Toch is het waar, dat ben ik met u eens, dat de Soefibeweging vooral zjjn aanhangers heeft in wat je de bovenlaag van de bevolking zou kunnen noemen. Dat komt waar schijnlijk doordat je er tijd voor nodig hebt om de nuanceringen van denken en voelen te kunnen opbrengen die nodig zijn om onze leer te kunnen begrijpen. Die mensen die niet veel tijd hebben laten hun leven lopen. Ze geloven het allemaal wel. Dat is ook lo gisch, als je de hele dag in een keurslijf geperst zit, is het haast onmogelijk om daarnaast ook nog eens geestelijke veerkracht op te brengen, om na te denken over het hoe en waarom van de dingen. Het is duidelijk dat rijke mensen voordelen hebben. Het is fout, ik weet het. Maar het is de bittere realiteit. De mens begint niet ge lijk, er zijn zoveel verschillen wat betreft milieu etc. dat velen al bij hun geboorte straatlengten achter liggen bij hen die het geluk hebben in een gunstiger omgeving ter we reld te komen. Ziel alleen gelijk De wetten maken de fout te denken dat iedereen gelijk is. Het is niet waar, onze maatschappij is ge bouwd op die ongelijkheid. Het enige gelijke is de ziel en daarom in ook dc enige oplossing om van die ongelijkheid af te komen te vinden in het geestelijk vlak. Niet de maatschappij is ziek, maar dc mens zelf. De verschrikkelijke ge meenheid, het egoïsme, het zijn slechts de symptomeri. De mensen zijn behept met wat je zou kunnen noemen een Messias- complex. Ze willen altijd hun mede mensen veranderen, terwijl ze zelf dwalen en fouten maken. Zelf heb ik dat gevoel niet. Ik voel me dan ook geen profeet. Wie ben ik om dat te zijn? Mijn taak is slechts te inspireren, de mensen te helpen een beetje beter te worden. En gezag, ach het enige gezag wat telt is dat wat door de liefde is verkre gen. Als je de mensen met dreige menten moet dwingen naar je te luisteren, zit je fout. Dwang is nooit goed te keuren. Christendom veranderd De mensen kunnen hier terecht als ze dat willen. Allerlei mensen. Het is voor ons ook geen bezwaar als men van twee kerken lid is. Wy hebben katholieke priesters onder onze leden, dominees, rabbijnen. Voor ons geen bezwaar, helaas voor ben ik er van overtuigd dat het dc andere kerken wel. En daarom christendom dat Christus bedoelde, al lang voorbij is. Het christendom van nu kan onmogelijk zyn dat wat Christus bedoelde". Inayat Khan staat opA ,wat hem be treft is het mooi geweest. Hij gaat terug naar huis. zegt hij. Waar dat is? „Och, ik heb geen vaste woonplaats. Op het ogenblik woon ik in Enge land. Ik heb in Holland gewoond, in Geneve, in Parijs, in New York. Ik heb ook geen nationaliteit. Ik ben wereldburger. Het doet er ook niet toe. De mensen zijn overal hetzelfde. Ze hebben overal inspi ratie nodig". LEIDEN In de komende veer tien dagen zal in opdracht van de di- rekteur Gemeentewerken een aan tal het verkeer belemmerende, doch noodzakelijke werkzaamheden wor den uitgevoerd. In de nacht van 7 op 8 september en in de twee daarop volgende nach ten van 10 uur tot 6 uur zal de Mors- poortbrug wegens vervanging van het brugdek voor alle verkeer zijn afge sloten. Op 10 en 11 september zal de Sche- luwbrug in de Herengracht over de Oude Rijn worden verdekt en als ge volg daarvan twee dagen zijn afge sloten voor het verkeer. Op het ge deelte Haarlemmerstraat tussen Pe likaanstraat en Havenplein zal die dagen tweerichtingverkeer worden toegestaan. Op 14 en 15 september moet de westzijde van de Herengracht tussen Nieuwe Rijn en Groenesteeg worden afgesloten voor het verkeer wegens het aanbrengen van walmuurveran- kering. Aan de overzijde van de gracht zal tussen Oosterkerkstraat en Nieuwe Rijn tijdelijk tweerichting verkeer worden toegelaten. Recetteheffine; sport wedstrij den LEIDEN Het vroegere raadslid Versnel stelde B. en W. vragen inza ke de heffing van vermakelijkheids belasting voor sportwedstrijden, als mede over verplichting tot afdracht van 25 pet. van de recetteopbrengst van deze wedstrijden. B. en W. antwoorden: De ontwik keling van lonen en prijzen sedert het tijdstip, waarop de belastingvrije voet voor entreeprijzen bij sportwed strijden op f 0,40 werd vastgesteld, zou op zichzelf een verhoging var de belastingvrije voet kunnen recht vaardigen. Gelet op te verwachten ontwikke lingen en gezien de tijd, die zou ver strijken voordat een verordening tot wijziging van de Verordening verma- kelijkhedenbelasting, waarbij de be lastingvrije voet zou worden ver hoogd, na het verkrijgen van de Ko ninklijke goedkeuring, in werking zou kunnen treden, heeft het naar de mening van B. en W. geen zin in dit stadium nog een voorstel aan hangig te maken tot wijziging van de belastingvrije voet voor debelasting- heffing bij sportwedstrijden. B. en W- hebben besloten de recetteheffing zodanig te wijzigen, dat de heffing wordt toegepast over de brutorecet- te, verminderd met de vermakelijk heidsbelasting. Deze wijziging kan met het nieuwe speelseizoen ingaan LEIDEN Het laat zich aanzien, dat in de komende vier jaar veel aandacht zal worden besteed aan de Leidse binnenstad. De politieke fracties in de gemeenteraad zijn het erover eens, dat er een gericht be leid dient te komen, dat leidt tot een volledig plan voor de binnen stad. Het moet in 1973 klaar zijn, vervaardigd hetzij door Gemeente werken hetzij door een particulier bureau. De binnenstadsnota 1970 kan als startpunt fungeren. De be leidsvoorbereiding geschiedt in nauwe samenwerking met. de ad viesraad voor de binnenstad, zo heb ben de politieke partijen vóór de wethoudersverkiezingen in een ge meenschappelijk programa uitge sproken. Op korte termijn dient een monumentenbeleid ontvouwd te worden, waarin ook een lijst van be schermde stadsgezichten is opgeno men. Deze en nog meer voornemens wijzen erop. dat het de nieuwe ge meenteraad. ernst is met de ontwik keling van de binnenstad. Leiden is natuurlijk niet klaar met de con clusie dat de binnenstad „ontvolkt". Wie zich daarbij neerlegt zonder er iets tegenover te stellen, geeft deze stad prijs aan de verwaarlozing. En daarvoor is zij te waardevol. De ontwikkeling van Leiden als oude stad zal zich moeten voltrekken tus sen twee polen: behoud van wat uit historisch oogpunt werkelijk van betekenis is, en aanpassing op de daarvoor in aanmerking komende gebieden aan de eisen van deze tijd. Foto NLC/Dirk Ketting. Van Dien1 Van Uden1 Besarnpon1 Koppenberg-f Co Accountants Aan de eind-examinandi 1970 (waarom niet kiezen voor een carrière?) In een vrijblijvend informatief gesprek lichten wij geïnteres seerde eind-examinandi gaarne in over de mogelijkheden die het accountantsberoep biedt. Uiteraard kan of wil niet iedereen accountant worden. Maar voor hen die over een „administratieve knobbel" beschikken biedt dit beroep mogelijkheden die je elders maar zelden vindt: zeer goede financiële perspektievenboeiend werk op intellektueel niveau (en dit is immers ook een belangrijk aspekt bij je beroepskeuze!); ten derde hangen je carrière mogelijkheden uitsluitend af van je eigen ambitie (praktisch iedere accountant is als assistent begonnen). Accountant zijn betekent een bij uitstek modern vak beoefenen met een breed veld van taken. Het tegendeel van saai: je zit niet steeds op dezelfde stoel, maar wordt voortdurend gekonfronteerd met andere mensen en andere situaties. Tenslotte is het een belangrijk punt dat je verdient én blijft doorstuderen (op basis van een gunstige studiekosten regeling). Daardoor verdiep je je in de praktijk opgedane kennis en vergroot je je mogelijkheden. Wij zullen het op prijs stellen als je voor het maken van een afspraak, onderstaande bon wilt gebruiken (in ongefrankeerde envelop verzenden; adresseren: Van Dien,' Van Uden, Besan<?on, Koppenberg Co Antwoordno. 3426/ Amsterdam-c). Ik zou inderdaad graag een gesprek met u willen hebben over het accountantsberoep in het algemeen en over de mogelijkheden die daarbij - gezien mijn opleiding - voor mij in het bizonder bestaan, op korte zowel als op lange termijn. Naam I Adres I Woonplaats:. I Leeftijd .Tel.: Diploma:- Je kunt ons echter ook rechtstreeks schrijven of telefoneren voor een afspraak aan ons kantoor Den Haag - 2078. Jacob Mosselstraat 2, postbus 2093, tel. 070-831100 AMSTERDAM 'SK3RAVENHAGE ROTTERDAM ARNHEM GRONINGEN HENGELO HOOGEVEEN LEEUWARDEN WAALWIJK ZWOLLE ANTWERPEN WILLEMSTAD (CURACAO) ORANJESTAD (ARUBA) PHILIPSBURG (ST. MAARTEN) CARACAS (VENEZUELA). LEIDEN Voor wat betreft de voorziening in zwemaccommodaties wordit momenteel nog uitgegaan van Koren maakten uitstapje KOUDEKERK/LEIDEN Leden van de chr. gemengde zangvereni ging „Soli deo Gloria" en van het koor „De Molenwijk", maakten ge zamenlijk het jaarlijkse uitstapje. Het doel van de reis was Beekbergen, waar men in ,,'t Zonnehuis" een vo caal programma verzorgde. Er werden dertien nummers ten gehore gebracht, onder leiding van Bram Zaalberg. Circa half vijf ver trok men, nadat de heer De Waal, hoofd van de verpleging, nemens di rectie, personeel en verpleegden, een woord van dank had gesproken tot koorleden en dirigent. een in 1959 opgestelde „Nota inzake de bad- en zwemgelegenheid in Lei den". Dit rapport moet, mede gezien de ontwikkeling in de randgemeen ten sinds 1959, als verouderd wor den beschouwd. Wij hebben daarom opdracht gegeven een nieuw rapport op te stellen. Dit rapport is in con cept gereed. Wij hebben gemeend de conclu sies van dit rapport te moeten af wachten, alvorens de in een eerder stadium vervaardigde schets voor een nieuwe zweminrichting De Zijl te doen uitwerken, aldus B. en W. aan de raad n.a.v. vragen van de heer A. Verboom. Een beperkt aantal mensen, voor namelijk inwoners van de wyk waar in De Zijl is gelegen, maakt nog re gelmatig van dit bad gebruik. In dat licht bezien zou men kunnen stellen, dat het bad een zekere so ciale functie heeft. In verhouding tot dit gebruik zijn de kosten echter afzonderlijk hoog. Daarbij komt, dat het bad volkomen verouderd is en in een zeer slechte conditie verkeert. Alleen al het opknappen van het bad dus zonder enige aanpassing aan de moderne eisen zou bijzon der kostbaar zijn. B. en W. menen daarom dat handhaving van het bad niet mogelijk zal zijn. Een voorstel tot sluiting hebben zij nog niet ge daan, omdat geen vervangende ac commodatie kan worden geboden met name aan de verenigingen die De Zijl nog gebruiken voor zwem- training en waterpolowedstrijden. KOUDEKERK Mevr. J. C. Kor- stanje-de Leeuw, begint in oktober met het geven van cursussen in klas siek-, jazz- en beatballet en ritmische gymnastiek zowel voor ouderen als teeners. Men kan zich vanaf 15 sep tember aanmelden dagelijks na 4 uur. (Europasingel 18). ADVERTENTIE Th. J. var der HEIJDEN Hoge Rijndijk 103a, Lelden Telefoon 23405

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 3