Besluit Wereldraad komt
in Zuid-Afrika slecht aan
Kloosterkerk: levend voorbeeld
van verantwoorde vernieuwing
1
Gehuwde priesters
naar protestanten
Universiteitsraad VU
corporatieve ophouw
Altijd volle kerk door
verzorgde erediensten
Een woord voor vandaag
BEROEPINGSWERK
Vrouw in ambt
bij anglicanen
Geld niet voor militaire doeleinden
Promoties VU
HALVE EEUW „DUINOORDGEMEENTE"
f i
1
'M
Ds. Mondt: evangelische eis
Uw probleem
is het onze
TWEE MILJOEN
ADVENTISTEN
ZATERDAG 5 SEPTEMBER 1970
M
Nadat Paulus in het eerste hoofdstuk van zijn brief aan de Romei
nen gesproken heeft over „de gehoorzaamheid van het 'geloof',
schrijft hij in vers 8: „omdat in de gehele wereld van uw geloof ge
sproken wordt". Het is een opmerking die Paulus gebruikt ten op
zichte van het geloof van nog meer gemeenten. Dat is tevens een
bijzonder facet van het geloof. Ergens wordt in de evangeliën van de
Here Jezus gezegd: „Want Hij kon niet verborgen blijven." Datzelf
de kan gezegd worden van het geloof. Een mens kan niet in liet
geheim geloven. Een mens kan niet alleen in de kerk geloven. De
uitdrukking: „Geloven, dat doe je in de kerk", is door en door vals.
Echt geloof gaat naar de kerk, want het zoekt de gemeenschap met
andere gelovigen, het wil meer horen van wat God te zeggen heeft.
Maar echt geloof openbaart zich toch in het bijzonder op een werk
dag, in de verhouding tot andere mensen.
Geloof verandert een mens. Het geeft hem een paar nieuwe ogen die
ineens nieuwe dingen zien en die ineens andere gaanverafschuwen.
Het geeft een paar andere handen, een paar nieuwe voeten, die hel
lichaam vaak op heel andere wegen dragen.
Als het goed is ziet de wereld om ons heen het en praal erover,
misschien met haat vervuld, misschien in termen van opperste verba
zing, misschien met een zekere mate van jaloersheid. Het wonder
lijke is dat juist mensen om ons heen de verandering door het geloof
in ons veel eerder zien dan wijzelf.
We lezen vandaag: Psalm 18 vers 1 tot 16.
We lezen morgen: Psalm 18 vers 17 tot 31
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Surhuisterveen
drs. J. S. Hielema te Victoria (Cana
da).
Bedankt voor Warffum, B. Boelens
Szn., pred. buiten bediening te Am
sterdam.
Emeritaat verleend aan H. W. En-
gelkes te Amersfoort.
GEREF. KERKEN (vrjjgem.)
Aangenomen naar Dalfsen, J. Slot
man te Urk.
GEREF. KERKEN (buiten verb.)
Aangenomen naar Ensche-Zuid, C.
Bakker te Oldenzaal.
Vergadering voor
ambtsdragers
UTRECHT De Gereformeerde
Bond belegt zaterdag 17 oktober om
14 uur in het gebouw voor kunsten
en wetenschappen, Mariaplaats, een
vergadering die bestemd is voor
ambtsdragers.
Na een korte inleiding door ds. C.
den Boer uit Zeist zal gediscussieerd
worden over „waarheid en eenheid in
de ontmoeting der kerken."
NOVA SCOTIA De 23-jarige
Brenda Jean Pierce is als tweede
vrouw tot diaken gewijd in de Angli
caanse Kerk van Canada. Na de wij
ding assisteerde zij de bisschop bij de
eucharistieviering, samen met vijf
mannelijke nieuwe diakenen.
Zes maanden geleden kreeg de Ca
nadese Anglicaanse Kerk haar eerste
vrouwelijke diaken. Deze, Mary Mills
uit Ontario, is echter gewoon lerares
aan een middelbare school gebleven.
Brenda Pierce ambieert een volledige
baan in het pastoraat.
Een diaken is in de Anglicaanse
Kerk een geestelijke van de laagste
orde, onder de bisschop en de pries
ter. De Lambeth-conferentie van 1968
gaf de anglicaanse kerken toestem
ming, om het diakonaat open te stel
len voor vrouwen.
De Duinoordkerk, die precies op
de grens van Den Haag en Sche-
veningen stond, aan de Adriaan
Goekooplaan. Zij voldeed aan
alle liturgische eisen. In 1942
werd het in Engelse stijl opge
trokken bedehuis afgebroken,
omdat de Duitsers een tank
gracht wilden aanleggen.
(Van onze kerkredactie)
KAAPSTAD/ARNOLDSHAIN
Premier Yorster heeft een
„dringend beroep" gedaan op de
kerken in Zuid-Afrika, die bij
de Wereldraad zijn aangesloten,
om zich te beraden op hun lid
maatschap.
„Het besluit van de Wereldraad
van Kerken om schnkingcn te doen
aan communistische organisaties en
terroristen is, om het zacht uit te
drukken, ontstellend. Het kan niet
geduld worden, dat geld bijgedragen
door en opgehaald in Zuid-Afrika uit
het land gtstuurd moet worden voor
dit doel," aldus Vorster.
Vorster doelde op het besluit van
de Wereldraad, om in het kader van
haar vijfjarenprogram tot bestrijding
van het racisme een eerste bedrag
van 200.000 dollar beschikbaar te
stellen voor negentien organisaties,
die tegen het racisme strijden.
Verschillende van deze organisaties
richten zich op Zuid-Afrika, zoals het
African National Cosngress en het
Defence an Aid Fund, die beiden in
Londen zetelen. Ook is er de Swapo
bij, die voor een onafronkelijk Zuid-
-West-Afrika ijvert.
Leiders van Zuidafrikaanse kerken,
die bij de Wereldraad zijn aangeslo
ten, hebben inmiddels hun ontstel
tenis over het besluit bekend ge
maakt.
OPZEGGEN
De anglicaanse aartsbisschop van
Kaapstad, Selby Taylor, achtte het
vrijwel zeker, dat een aantal kerken
nu hun lidmaatschap zal opzeggen.
Overigens vond hij het besluit in ze
ker zin begrijpelijk.
Leslie Stradling, de anglicaanse
aartsbisschop van Johannesburg, zei,
het „overdraaglijk" te vinden, dat er
in naam van de godsdienst geld gege
ven kan worden aan ondermijnende
bewegingen.
In Zuid-Afrika zijn onder meer de
anglicane,n congregationalisten, lut
heranen, methodisten en presbyteria
nen bij de Wereldraad aangesloten.
De Nederduitse Gereformeerde Kerk
heeft zich al jaren geleden uit de We
reldraad teruggetrokken om haar
stellingnaame inzake Zuid-Aftrika.
De actuarius van deze ker, dr. j. d.
Vorster (broer van de premier)
moemde het nu genomen besluit een
bewijs van zijn opvatting, dat de We
reldraad sympaths tegenover het
communisme staat.
De Zuidafrikaanse minister van
buitenl andse zaken Hilgard Muller
noemde de beslissing van de Wereld
raad gisteren zeer chsokkend. Vosl-
gens hem betekent het, dat „een
christelijke organisatie haar steun en
zegen geeft aan moord, roof, gewa-.
pende overvallen gericht tegen alle
groepen van de burgerbevolking, in
clusief vrouwen en kinderen."
BELOFTE
Nader wordt uit Geneve bekend
gemaakt, dat de toewijzing van de
gelden zonder binding aan een be
paald doel Is geschied. Maar wel heb
ben alle ontvangende organisaties de
Wereldraad de uitdrukkelijke verze
kering "egveen. dat zij het geld niet
voor militaire doeleinden zullen geb
ruiken.
Zij hebben beloofd, het geld uit
sluitend te zuilen gebruiken voor bc-
Instemming met grondslag nodig
(Van een onzer redacteuren)
AMSTERDAM De direc
teuren van de Vrije Universiteit
hebben in overleg met de cura
toren gekozen voor een corpora
tieve evenwichtige opbouw van
de nieuwe bestuursstructuur.
Dit wijkt af van de uitslag van het
referendum, dat voor de vakantie in
alle VU-geledingen gehouden is. Dit
referendum wees in de richting van
het „one man, one vote" systeem bij
de samenstelling van de universiteits
raad.
Omdat dit de studenten een on
evenredig groot aandeel in het be
stuur van de universiteit zou geven.
hebben curatoren en directeuren ge
kozen voor een geledingsgewijze op
bouw (vijf geledingen met elk acht
man). Activistische studenten be
schouwen dit als een veto over de
democratisering van' de VU.
Bovendien hebben curatoren en
directeuren bepaald, dat „van alle le
den van de universiteitsraad mag
worden verlangd, dat zij grondslag en
doelstelling van de Vrije Universiteit
van harte aanvaarden."
Dit heeft nog groter ontstemming
bij de activisten gewekt. Zij stellen,
dat hiermee a priori een grote groep
studenten en wetenschappelijke me
dewerkers wordt gediscrimineerd. De
activisten beraden zich over de te
voeren acties.
stemmingen, „die met de doelstellin
gen van de Wereldraad en haar afde
lingen in overeenstemming zijn."
De Volksbeweging van Zimbabwe
(Rhodesie) bij voorbeeld, heeft al be
kend gemaakt, dat zij de haar toege
zegde tienduizend dollar (36.000 gul
den -onder meer zal gebruiken voor
de financiële onderstuning van fami
lieleden van gevangengenomen of te
rechtgestelde tegestanders van de
regering-Smith.
Het Angola-comite, dat in Neder
land zetelt, wil met het geld een
vaste kracht aanstellen.
Naast de organisaties, die zich in
zetten voor de minderheidsgroepen in
zuidkelijk Afrika (dertien in totaal)
heeft de Wereldraad ook steun toege
zegd aan organisaties voor de negroi-
den in Australië, de Indiërs op Cey
lon, de Koreanen en Chinezen in Ja-
PANEN DE Indianen in Columbia.
De Nederlander dr. B. C. Sjollema,
die de leiding heeft van het vijfja
renprogram van de Weredlraad tot
bestrijding van het racisme, heeft er
op gewezen, dat het fonds waaruit nu
200.000 dollr gegeven is, slechts een
deel uitmaakt van het totale pro
gramma.
Andere activiteiten moeten vooral
de wereldwijde bewustzijnvorming
vover oorzaken en gevolgen van de
sociale, economische en politieke on
gerechtigheden uit racistische gron
den dienen.
Het fonds wil in vijf jaar totaaleen
miljoen dollar bijeenbrengen. De
middelen voor de eerste 200.000 dollar
zijn overwegend geput uit de reserves
van de Wereldraad, omdat het ver
zoek aan de aangeslsoten kerken om
bijdragen voor dit doel tot nu toe een
I geringe echo heeft gevonden.
AMSTERDAM Gistermiddag
zijn aan de Vrije Universiteit gepro-
I moveerd de heer J. Timmer in de
i godgeleerdheid en de heer H. R. Eek-
I hof in de wiskunde en natuurweten
schappen.
Het proefschrift van de heer Tim
mer (bij prof. dr. R. Schippers) is ge
titeld „Julius Wellhausen and the sy
noptic gospels". Enkele van zijn stel-
I lingen:
I Doordat het element twijfel m de
religieuze beleving in gereformeerde
kringen het image heeft gekregen
van zondig, heeft de intensiteit van
i de religieuze beleving geleden,
i In gereformeerde kerken met meer
j dan een predikantsplaats zou de in
voering van het parochiestelsel zoals
dit wordt aangetroffen in de Chris-
I tian Reformed Church van Noord-
I Amerika de geestelijke opbouw van
de gemeente ten goede komen,
j Het verdient aanbeveling ieder sy
nodebesluit van een expiratiedatum
te voorzien,
j De heer Eekhof promoveerde bij
prof. dr. R. van Wageningen op „Re-
sonating-Group Structure Method For
n-T Scattering Using Hard Core Nu-
I cleon-Nucleon Interaction."
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Deze maand bestaat de Kloosterkerkgemeente,
tegenwoordige pastor ds. M. L. W. Schoch, de gemeente, die nog
altijd officieel stichting Duinoordkerk heet, een halve eeuw. Dat
wordt eenvoudig gevierd met een ontmoeting in de kerk, vol
gende week vrijdag, gevolgd door een informele avond in Pul-
chri Studio, die in de cabaretsfeer (Crypt-tease) wordt afgeslo
ten.
De Kloosterkerkgemeente is
een fenomeen in hervormd (zo
men wil: protestants) Den Haag
en omstreken, die in hun totali
teit tot haar werkterrein moeten
worden gerekend, want een wijk
kent ze niet tenzij men de hele
agglomeratie eronder zou willen
verstaan.
De oude ds. W. A. Zeydner heeft
eens als volgt haar ontstaansgrond en
betekenis trachten te schetsen.
Mensen hebben een visioen. Zij zien
een levende gemeente. Zij kunnen die
niet verwerkelijken in de structuur
van de grote stadskerk.
Zij beginnen— typisch Hollands
zelfstandig. Zij vinden hun aanvoer
ders (de oprichter ds. J. M. Jalink en
de eerste pastor ds. H. W. Creutzberg
- red.). En dan gaat het groeien! La
ter komt de aansluiting met de Her
vormde kerk (wéér) tot stand: de
Hervormde gemeente maakt de in
schakeling van de Duinoordkerk in
het kerkelijk verband mogelijk.
En verder: Deze gemeente bleek
geen mode-kerk, maar een echte ge
meente van Jezus Christus te zijn.
Opvallend groot is het aantal mensen,
dat de weg naar de kerk door de
Duinoordgemeente gevonden heeft.
De betekenis van de Duinoordkerk
ligt in het voorbeeld dat zij geeft van
structuurvernieuwing, die de weg
baant voor gemeenteopbouw, aldus
ds. Zeydner.
Liturgisch
Vernieuwing van de eredienst was
mede een van haar belangrijke ont
staansgronden. Men wilde het beken
de gezegde van Gunning „liturgie is
het. woord der Kerk" weer levend
maken. Wijlen prof. dr. G. van der
Leeuw, de man van de Liturgische
beweging, lag de Duinoordgemeente
dan ook zeer na aan het hart.
In zijn mooie, bloemrijke taal zegt
Van der Leeuw in het gedenkboek
Vijf en twintig jaar Duinoordkerk
hierover onder meer: „Wie hier ter
kerke ging, wie er op het verhoogde
koor aan de Dis des Heren aanzat,
wie er hun huwelijk voor Gods aan
gezicht sloten, voelden, of ze het zich
realiseerden of niet, de aanraking
met de christelijke eredienst van alle
eeuwen; dat zij zich schaarden in die
grote processie, die de eeuwen door,
opging naar Gods altaren.
Dat gold ook voor de dienst als zo
danig. De gemeente hervond hier de
oude, eeuwig jonge vormen, die de
christelijke aanbidding en lofzang
steeds hadden gedragen. In Votum en
Groet, Schuldbelijdenis en Wet, Lof
prijzing en Offerandegebëd waren de
voornaamste elementen van de ere
dienst hersteld. De waarlijk priester
lijke bediening van Woord en Sacra
ment, eerst door ds. Creutzberg, later
door ds. Kwint gaf aan de Liturgie,
inclusief de preek, dat karakter van
zeer persoonlijke bovenpersoonlijk
heid, van het direct gaande tot ieders
ziel, toch algemeen (catholiek!) en
zich verre verheffend boven het indi
viduele..."
Tehuis
De Kloosterkerkgemeente is tot
vandaag in belangrijke mate geble
ven een geestelijk tehuis voor
mensen, die anders buiten de kerk
zouden zijn komen te staan. Door de
liturgie, door de zorgvuldig voorbe
reide en in de gezonde zin van het
woord bevindelijke stichtende predi
king (in de Kloosterkerk hoor je al-
tijd een goede preek, kan men vaak
horen zeggen), door de gelegenheid
die aan allen geboden wordt om mee
te kunnen werken in de kerk.
Dat laatste wordt geaccentueerd
door de vele (werk)commissies die er
in deze Kloosterkerk zijn, waarin elk
gemeentelid al naar gelang zijn aard
en aanleg actief kan zijn. In de jong
ste „wegwijzer" van de Kloosterkerks
gemeente telden we er meer dan der
tig!
Die mogelijkheid tot zelfontplooing
komt ook tot uiting in de kerkdiens
ten. Tijdens de eredienst-van zondag
morgen zijn er tal van kinderdiensten
in de nevenruimten: voor kinderen
van 4 tot 7, van 8 en 9, van 10 tot 12,
van 12 tot 15 en z.g. cryptdiensten
voor jongeren van 15 jaar en ouder.
Crypt-werk
Het Cryptwerk omvat ochtend- en
avonddiensten, diensten waarin een
klankbeeld ten gehore wordt ge
bracht, of gediscussieerd kan worden
met een forum. Vaak wordt zo'n
dienst gezamenlijk voorbereid. Van
uit de crypt worden ook catechisaties,
gegeven, die meestal de vorm van
werkgroepen hebben.
Een belangrijke activiteit vormen
voorts de kampen. Er is een skikamp,
een bijspijkerkamp in de Paasva
kantie voor scholieren die bedenke
lijke rapporten hebben, er is een ca
baretkamp. Andere activiteiten: een
jaarlijks sporttournooi en weekenden.
Merkwaardig is de rol die de
Kloosterkerk in de geschiedenis van
de Duinoordgemeente heeft gespeeld.
Oprichters van deze gemeente wilden
een halve eeuw geleden de Klooster
kerk doen verkopen en aftreken om
van de daardoor vrijkomende gelden
een kerk in Duinoord te bouwen. Dat
ging niet door vanwege het histo
rische karakter dezer destijds op in
storten staande kerk.
In eigen beheer kwam vervolgens
toch de Duinoordkerk in Schevenin-
gen tot stand, waarvoor vele acties
(ook koningin Wilhelmina en konin
gin-moeder Emma droegen bij,
alsmede burgemeester dr. Patljn van
Den Haag, om enkele voorbeelden te
noemen) waren gevoerd. In de oorlog
moest het bedehuis worden afgebro
ken en verhuisde men naar... de
Kloosterkerk, die nu volledig is ge
restaureerd en een waardig centrum
vormt voor de zich nog altijd verjon
gende gemeente.
Aan die groei is de huidige predi
kant, ds. Schoch bepaald niet in de
laatste plaats debet. In hem vond de
gemeente een pastor, die de befaamde
Duinoordgemeente-traditie, zij het op
zijn eigen wijze, uitstekend voortzet,
een predikant, die zich In de korte
tijd van zijn werkzaamheid in Den
Haag geliefd heeft weten temaken.
Ook met de huidige cantor-orga
nist, Gerard Akkerhuis, vakbekwaam
en vol goede artistieke ideeën, kan de
Kloosterkerkgemeente zich niet an
ders dan gelukkig voelen.
Zo is deze gemeente nog steeds
in vele opzichten een levend voor
beeld van verantwoorde kerke
lijke vernieuwingsdrang, waar
over hier niet alleen gepraat
wordt, maar die men in de meeste
gevallen ook gestalte weet te
geven. Ongetwijfeld is dat mede
een reden waarom zovelen uit
andere kerken, de Kloosterkerk
regelmatig bezoeken. Geen enkele
kerk in Den Haag kan wekelijks
op een zo groot aantal gasten bo
gen.
4H
1
T
'l
~i> ItU
IK:
i-V.
;;C
||p
Het prachtige koor van de
Kloosterkerk, dat door de res
tauratie in volle luister is her
steld. Links de preekstoel, die
afkomstig is uit de afgebroken
Duinoordkerk. Deze houten
broek" is een fraai voortbreng
sel van Vlaamse houtsnijkunst
uit het eind van de zeventiende
eeuw.
(Van onze kerkredactie)
SNEEK Er zou een krans van
kerkeraden moeten komen van di
verse protestantse groeperingen, die
gehuwde priesters in de gelegenheid
stelt om voor te gaan in de dienst
van Woord en Sacramenten. Dit zegt
ds. Chr. Mondt, hervormd predikant
in Kerkvenster, het kerkblad voor
hervormd Snec-k en omstreken. Hij
schetst Septuagint als een groep, die
terfecht vecht tegen de verkrampte
handhaving van het exclusief ver
plichte rooms-katholieke priesterceli
baat.
Het ls natuurlijk helemaal niet
zielig, als men geheel vrijwillig het
celibataire leven als roeping opvat.
Maar de mogelijkheid van keuze
Uw brieven worden alle
persoonlijk beantwoord en be
horen daarom van naam en
adres voorzien te zjjn. Ge
heimhouding is verzekerd. U
gelieve één gulden aan post
zegels b(j te sluiten. Een se
lectie uit de antwoorden pu
bliceren we in deze rubriek.
Vraag: Waar komen de zebravin-
ken vandaan? De onze hebben al
vijf eieren gelegd. Hoe krijgen we
die uitgebroed? Kunnen ze bij el
kaar blijven?
Antwoord: Onder deze naam
wordt een grote groep gestreepte
vinken samengevat. Er komen steeds
meer nieuwe kleuren, Vooral uit Ja
pan komen steeds meer kruisingen,
doch ook uit Australië. Het zijn tro
pische vogels en ze hebben de naam
druk te zijn, waardoor het vaak
moeilijk is, ze samen met andere,
kalmere vogels in een volière te
houden.
Er zijn vinkesoorten, waarvan zo
wel de pop als het mannetje om
beurten de eieren bebroeden. U moet
het dus zelf maar eens aanzien. Is
het mannetje de rustverstoorder,
dan moet u deze zo spoedig mogelijk
verwijderen. Zorg voor nestgelegen
heid, bijvoorbeeld door aanbrenging
van beülantingen, halmen en vezels,
voor voldoende groenvoer, insecten-
voer, enz. Ook worden nestkastjes
dankbaar geaccepteerd.
Vraag: Waar kan een jongen van
6 jaar met vier jaar L.T.S., afdeling
'Ijnmetaal, opleiding krijgen tot
andtechnicus?
An'woord: Schriftelijke opleiding
theorie), uitgaande van de Stichting
•akopleiding examens en voorlich-
ing iandiechnici, Wassenaarseweg 9,
Oen Haag. Praktische opleiding in
Jet bedr'jf. Vestigingseisen: midden
standsdiploma, vakdiploma, krediet
waardigheid. Inschrijving bij de ka
mervan koophandel.
De crypt in de Kloosterkerk
waarin jonoerendiensten wor
den gehouden en ook catechisa
ties worden gegeven.
moet dan wel aanwezig zijn.
Voor deze ontkrampte toestand in J
de. kerk vecht de Septuagintgroep. En
we moeten het waarderen, dat deze
groep vecht voor het vrijheidskarak-j
ter van het lichaam van Christus.'
Vecht èn daardoor lijdt aan de kerk,
omdat tegenover dit ontkrampt-zijn'
van de kerk steeds weer de kramp
achtigheid van de hoogwaardig
heidsbekleders der kerk wordt ge
steld.
Wie het celibaatsprobleem afdoet
met de woorden: dat gaat ons, niet
aan, aldus ds. Mondt verstaat niet
dat wij .ijden, waar anderen lijden.
Hun lijden gaat óns aan. Hun streven
naar oprechtheid moet ons verblijden.
Dat voorgaan van gehuwde pries
ters in protestantse kerken, acht ds.
Mondt uiteraard een bijzonder ingrij-
pende zaak. Want je kunt op je vin
gers natellen, dat het moderamen van
onze synode niet bepaald op z'n ini
tiatief van onze kant zit te wach
ten. Want hoe kun je dan goede
vrienden blijven met Alfrink en de
bisschoppen?
Tegenover deze diplomatie stelt ds.
Mondt dan de evangelische eis tot so
lidariteit met de lijdenden. Het kan
immers niet christelijk zijn om het op
een akkoordje te gooien met de eer
lijkheid en de vrijheid? Alleen wan
neer men zegt: zijn strijd is de mijne
en die woorden ook daadwerkelijk
waarmaakt, gaan wij de gestalte van
de Messias zien.
Zouden gemeenten dit aandurven?
(Van onze kerkredacties
ATLANTIC CITY (VS) De ze-
vendedags-adventisten blijven een
van de snelst groeiende kerken ter
wereld. In vier jaar tijd (1966 - 1969)
is het ledental gegroeid met 23.7 pro
cent.
In 1865 werd de Adventkerk for
meel georganiseerd in Battle Creek
Michigan, met 3500 leden. Thans zijn
dat er over de gehele wereld ver
spreid twee miljoen.
Dit werd meegedeeld tijdens de
vierjaarlijkse algemene conferentie
die werd bijgewoond door 1710 offi
ciële afgevaardigden en 35000 belang
stellende gemeenteleden uit 193 lan
den.
Robert H. Pierson (59) werd herko
zen als wereldpresident. Tot secreta
ris-generaal werd gekozen Clyde O.
Franz (57). Hij volgt W. R. Beach f68)
op, die deze functie zestien jaar be
kleed heeft.
Het weer in Europa
weer max. temp.
neersL
gisteren
Amsterdam
zwaar bew
17
17
0
Brussel
zwaar bew.
0
Genève
zwaar bew.
24
0
Innsbruck
zwaar bew.
22
0
Kopenhagenregenbui
23
0.1
Locamo
zwaar bew.
16
12
Londen
onbew.
10
0
Luxemburg
licht bew.
15
0
Madrid
regen
onbew.
14
0,1
0
Majorca
17
Milnchen
onbew.
17
0 1
Nice
regen
15
0,1
Frankfort
licht bew,
19
Parijs
motregen
13
0,2
Rome
mist
19
0
Wenen
zwaar bew
15
1
Zürich
zwaar bew.
15
0