Prof. Notohamidjojo
veel van Soeharto's
r
verwacht
bezoek
Dr. Emmen: Wereldbond
in nieuwe ontwikkeling
Nieuwe predikanten
jaar „begeleiding''
Een woord voor vandaag
Corruptie bestaat al eeuwen
Orgelconcours
groot succes
Ook hervormden
moeten paus
beantwoorden
Meer gelovigen
bij oecumenisch
gesprek
Amerikaan nu
voorzitter van
herv.. wereldbond
BEROEPINGSWERK
Nieuwe stichting
voor kinder
bescherming
Kerk moet eigentijd
leren spreken
PPR: progressief
alternatief voor
kabinet-De Jong
MAANDAG 31 AUGUSTUS 1970
In het eerste hoofdstuk van de brief van Pauïus aan de Romeinen
komen verschillende draden van het Evangelie bij elkaar. Daar
wordt gesproken over het Evangelie zelf, over de christenen, en over
het geloof.
De eerste maal dat dat woord gebruikt wordt is in de uitdrukking:
„de gehoorzaamheid van het geloof'. Sommige mensen denken dat
geloven een soort natuurlijke gave is. die de één sterker heeft dan
de ander. Niets is minder waar. Andere mensen denken dat geloven
een charisma is; het moet je nu eenmaal maar gegeven worden.
Daarin steekt een kern van waarheid, maar het is al evenmin hele
maal waar. Nog weer andere mensen denken bij geloofaan een
crisiservaringeerst stonden ze ver van God af, maar toen sprak
God tot hen en werden zij gelovig. Of ze groeiden in een gelovige
atmosfeer op en ontdekten plotseling dat de band van het geloof
hen aan God bindt. Ze gingen beseffen dat er een God was. Maar
zelfs dat is nog niet alles.
Geloven is de vrucht van de boom „gehoorzaamheid". Het is niet de
vrucht van het besef dal God voor ons zorgt en wat een innerlijke
rust geeft het reeds als men dal mag weten maar meer het besef
dat God persoonlijk tot ons spreekt, ons dagelijks leidt, ons dage
lijks dingen opdraagt te doen. Geloof begint altijd bij onze gehoor
zaamheid aan God, die steeds weer roept: Komt lot Mij. Het is ook
de God die tot ons zegt: Neemt uw kruis op en volgt Mij. Het is
tevens de God die ons opdraagt: „Gaat henen in de gehele wereld."
(door Jan J. van Capelleveen)
SOEST Toen prins Bemhard Indonesië bezocht, kreeg hij van
president Soeharto een kris. Dat was niet zomaar een cadeautje
om straks thuis nog eens herinnerd te worden aan een paar drukke
maar gezellige dagen.
In Indonesië is dit traditionele wapen een symbool. Eigenlijk kan
een kris alleen maar geërfd worden. Als hij al geschonken wordt,
dan aan een heel goede vriend. Bovendien is de kris het symbool
van vruchtbaarheid. President Soeharto gaf op die manier te ken
nen dat hij hoopt dat de vriendschap en het vertrouwen tussen
Nederland en Indonesië zich vruchtbaar zullen vermenigvuldigen.
We lezen vandaag: 2 Timotheus 4 vers 9 tot 22.
ROTTERDAM Het orgelcon
cours voor amateurs is zaterdag in de
grote Doelenzaal geëindigd met een
op zeer hoog niveau staande finale,
waarin de drie prijswinnaars ieder in
een ongeveer twintig minuten durend
concert liet enhoren dat zij niet voor
beroepsorganisten hoefden onder te
doen.
De eerste prijs werd behaalde door
L. van Doeselaar uit Wassenaar, die
orgelwerken van Bach. Micheelsen,
en Reger vlekkeloos vertolkte. Twee
de werd Joke Sybesma uit Leiden,
die vooral met de „Sonate da chiesa"
van Hendrik Andriessen een voortref
felijke indruk maakte. Derde werd de
14-jarige Leo Terlouw uit Bleskens-
graaf met werken van Bonset, Cor
Kee en Jan Nieland.
Het concours is over het algemeen
een groot succes geworden, niet al
leen wat het aantal deelnemers be
treft (151), maar ook zeker op artisr
liek gebied. Het is best mogelijk dat
in de toekomst van een dergelijk con
cours in de Doelen een traditie zal
worden gemaakt.
BREMEN West-Duitsland
kent naast de 27 miljoen luthe
ranen, die behoren tot de Evan
gelische Kerk, nog vier streng
conservatieve afgescheiden lu
therse kerkjes. Samen tellen zy
65.000 leden.
Drie van deze kerken hebben
besloten, zich volgend jaar te
verenigen. De nieuwe kerk zal
Lutherse kerk in Duitsland
heten.
(van onze kerkredactie)
HAMBURG De Duitse jurist dr.
Wilhelm Michaelis heeft een telegram
aan de president van de Hervormde
Wereldbond prof. dr. Wilhelm Niesel
gezonden met het verzoek, of de we
reldassemblee in Nairobi wil ant
woorden op het verzoek om verge
ving, dat paus Paul us in september
I 1963 aan het adres van de van Rome
I gescheiden kerken heeft gedaan.
Michaelis deed eerder dit jaar een-
j zelfde verzoek aan de lutherse we-
I reldassemblee in Evian. Deze is er op
I ingegaan en heeft ook van haar kant
I een verzoek om vergeving uitgespro
ken wegens de krenkingen, die lu
therse christenen en kerken in het
verleden rooms-katholieken hebben
aangedaan.
Prof. Notohamidjojo, de Javaanse
hoogleraar in de rechtsfilosofie en de
rector van de christelijke universi
teit van Salatiga op Midden-Java
vertelde me: „Dat was van onze kant
het teken dat de vijandelijkheden af
gelopen zijn. We willen terug naar de
vroegere vriendschap'". En hij voegde
eraan toe: „Aan beide kanten, dacht
ik".
De 55-jarige geleerde is net in Ne
derland aangekomen. Hij heeft verlof
gekregen om zich in ons land te be
zinnen op de vraag of de wijsbegeerte
der wetsidee „leiding kan geven in
onze pogingen van christelijke zijde
om ons land Indonesië mee op te bou-
wen binnen de ruimte van de Pantja
i Sila-staat".
De Pantja Sila of „vijf zuilen" vor
men de ideologische basis van de
nieuwe Indonesische staat. Daarin
wordt ten eerste het geloof in God
uitgesproken, ten tweede het interna
tionalisme. het feit dat de staat open
wil staan voor internationale betrek
kingen, ten derde het nationalisme,
de noodzaak om als verschillende
groepen verspreid over 3000 eilanden
toch één natie te vormen, ten vierde
de democratie, en ten vijfde de socia-
le gerechtigheid voor de hele natie,
j Aan die vijf zuilen wil prof. Noto-
I hamidjojo niet tornen. Als christen
beseft hij maar al te goed, dat zij de
grondslag vormen van zijn huidige
j vrijheid van geloof zowel als van po-
I litieke keuze.
Gevaren
Hij acht het communisme in dit op
zicht een reëel gevaar voor de toe
komst van zijn land. Daarom doet de
regering-Soeharto alles wat zij kan
om dit gevaar te temperen. „De moei
lijkheid", zegt prof. Notohamidjojo,
„is dat ^vij in Azië omringd zijn door
communistische acties en oorlogen:
Achter-Indië, Vietnam. Laos. Cam
bodja, en in Maleisië begint het ook
al te koken. Het communisme is dus
niet meer veraf.
Een even groot gevaar komt van de
kant van de mensen die alles in het
werk stellen om in Indonesië een
godsdienststaat te stichten. Ook daar
van zijn in Azië voorbeelden aan te
wijzen: Birma en Ceylon zijn Boed
dhistische staten en Pakistan is een
moslem staat. Ook in het Na-
bije-Oosten bestaan dergelijke staten,
waar één religie als de officiële
staatsgodsdienst is erkend.
In dat gebied is bovendien iets
gebeurd wat velen in Indonesië met
grote huivering vervult. Tot nu toe
stonden islam en communisme altijd
tegenover elkaar, maar moslimstaten
in het Nabije-Oosten hebben vriend
schap gesloten met communistisch
Rusland. Hangt Indonesië misschien
ook een samengaan van islam en
communisme boven het hoofd?
Waardering
De enige uitweg die de christenen
in Indonesië zien is trouw te blijven
aan de grondbeginselen die aanvaard
werden toen de republiek werd ge
proclameerd. Prof. Notohamidjojo
zegt: „Wij waarderen Soeharto. Hij is
eigenlijk de redder van de Pantia Si
la-staat en hij is er een voorstander
van".
Maar vertegenwoordigt president
Soeharto dan niet een militaire rege
ring, vroeg ik. Prof. Notohamidjojo
antwoord: „Deze militaire regering is
noodzakelijk in de huidige situatie.
Zo alleen kan het oude ideaal van de
democratische staat veilig gesteld
worden. Ik zie op dit moment geen
andere mogelijkheid. Terwille van de
democratie moeten wij wel gebruik
maken van de militaire macht."
„De verdere machtsontwikkeling
hangt ook af van de houding van de
democratische politieke partijen en
van de pers. Elke overschrijding van
macht, elk machtsmisbruik moet ge
signaleerd en tegengegaan worden".
Vrijheid
net weer in Enropa
weer max. temp. ncersl.
gisteren
Amsterdam
mist
25
0
Brussel
25
0
Frankfort
mist
22
0.6
Genève
mist
22
1
Innsbruck
geh. bew.
0
Kopenhagen mist
22
0
Locamo
mist
23
0
Londen
geh. bew.
26
0
Luxemburg
mist
24
1
Madrid
licht bew
31
0
Majorca
onbew.
30
0
München
mist
20
0
Nice
onbew.
24
0.4
Parijs
onbew.
26
0
Rome
half bew.
27
0.4
Wenen
mist
0
ZUricb
zwaar bew.
21
13
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1 suiker (mal), 5 oogziekte. 9
vertelling. II. kanaalpeil (alk 13 strijdperk.
14 volgens anderen talk.). 15. meerstemmige
'zangmelodie. 17 uitgebraden stukje vet 19
vreemde munt. 20. ieder. 22. alk. van artikel. 23
vervoermiddel, 24. jongensnaam. 25. duiven-
bok. 26. plaaggeest. 28. telwoord l Eng 30. lan
ge smalle strook. 32. draaiende trommel waarin
wol wordt losgemaakt, 33. voorvoegsel. 34.
Noon christenprediker. 37. Syndicale Kom
missie (aft.), 38. stuk gronds, 40. sterke drank.
41. nauwer.
Verticaal: 1. hagedisachtig dier. 2. en volgende
(aft.). 3. hoofdpersoon van een treurspel san
Shakespeare. 4. aft. van arrondissement. 5. bij
rivier van de Weichsel, 6. opgegeven werk. 7.
reeds, 8. bekoorlijk. 10. gaaf, 12. dear van een
w agon, 14. soort tabak. 16. plaats in N.Br 18.
broeder van Mozes, 20. plaats in Duitsl. 21.
voertuig, 25. loze streek. 27. water in N.Br. 29.
hoekbalkon. 31. vrucht 31 teken, 3S. meisjes
naam. 36. rivier in EngeL 38. scbeik. element,
39 Nieuw-Guinea(aft.).
Oplossint wrige puzzel
1 sar 2 pedel. 3. rad. 4. iéfte. 5. naast 6. genet
7. heden. 8. aar. 9. ander, 10. sip.
SPRINGHAAS
(Van een onzer medewerkers)
NAIROBI De Hervormde Wereldbond houdt voor het eerst in
zyn bijna honderdjarige geschiedenis een assemblee in Afrika en
dat stellen de jonge Afrikaanse en Aziatische kerken bijzonder op
prys. Zy zien er een internationale erkenning in van hun zelfstan
digheid als kerken; zy voelen bovendien sterk dat zij als kleine ker
ken in het dynamisch in ontwikkeling zynde Afrika niet alleen
staan.
Drie Nederlandse kerken zijn in
Nairobi vertegenwoordigd: de Her
vormde Kerk. de Gereformeerde Ker
ken, beide lid van de oude Wereld
bond, en de Remonstrantse Broeder
schap, lid van de vroegere Congrega-
tionalistische Raad.
Onder het thema: „God verzoent en
maakt vrij" houden rond 500 assem-
bleegangers in Nairobi zich bezig met
theologische, sociale, maatschappe
lijke en kerkelijke vragen.
„Hier in Nairobi zien we duidelijk
dat de Wereldbond een nieuwe ont-
I wikkeling doormaakt", aldus dr. E.
j Emmen, oud-secretaris-generaal van
de Nederlandse Hervormde Kerk. „De
Wereldbond was in zijn oorsprong
een ontmoetingsplaats van kerken uit
de Angelsaksische landen. Heel lang-
zaam kwam er een verbreding, die
vooral na 1945 doorzette, toen meer
kerken uit West-Europa zich aanslo
ten.
Maar in de laatste tien jaar zijn er
veel zelfstandig geworden kerken uit
de zendingsgebieden van Afrika en
Azie bijgëkomen. Vroeger vergaderde
I men alleen in West-Europa, later ook
in Amerika, in 1959 ging men naar
Brazilië, en nu. voor het eerst, komt
men b:;een in Afrika".
Dr. Emmen ziet ifcvee hoofdbeteke
nissen van de assemblee Het gaat om
de verdieping van het theologische.
sociale en maatschappelijke denken
1 in de reformatorische kerken. iHet
i gaat er ook om dat men elkaar als
kerken en christenen uit zeer ver
schillende landen en werelddelen,
leert kennen en elkaar wil helpen in
de problematiek waarvoor men als
kerken in deze tijd staat.
De meeste jonge kerken zijn via de
Wereldraad betrokken bij de oecume
ne. De Wereldraad bestaat in feite uit
grote kerkenfamilies, en een van die
families is de Wereldbond, waar de
reformatorische kerken onder elkaar
zich kunnen bezinnen.
nieuwe gezangenboeken in de Engelse
taal staan gezangen van hem. In de
Canadese bundel bijvoorbeeld al 25
gezangen. Hij heeft een belangrijke
functie voor de versterking van de
banden tussen de ledenkerkeri en de
nieuwe Wereldbond.
Opl.
Nederlanders
Het Nederlands neemt een belang
rijke plaats in tussen de andere voer
talen in de assemblee. Veel delegaties
kunnen onder elkaar in het Neder
lands spreken. Want naast de afge
vaardigden uit ons land zijn er Bel
gen. Zuid-Afrikanen. Hongaren, In
donesiërs. die soms. als z(i een be
paalde uitdrukking in de Engelse
voertaal niet direct weten, in het Ne
derlands aan een andere deelnemer
uit die landen vragen, hoe zij dat
moeten zeggen.
Er zijn ook Nederlanders aanwezig
die in Afrikaanse landen werken. Zo
is dr. Bas de Gaav Fortman, leraar in
Zambia, als gedelegeerde opgenomen
in de delegaties van de Gereformeer
de Kerken. Mr. R. W. Kylstra. vroe
ger secretaris van de Stichting Oeeu-
mensche Hulp in Utrecht, en nu Afri-
ka-sefcretaris van de Wereldbijbel-
bond, is ook een afgevaardigde. Hij
hoeft niet ver te reizen, want mr.
Kylstra heeft zijn kantoor in Nairobi.
Uit Madagascar is de Nederlander
Van Beek gekomen, een actief Kerk-
Overzeeër van de Nederlandse Zen
dingsraad. die eerst een tijd leraar op
een zendingsschool in Madagascar is
geweest, en nu als secretaris is ver
bonden aan de 800.000 leden tellende
kerk van Madagascar.
Een Nederlander die in de organi
satie van de nieuwe Wereldbond een
belangrijke plaats inneemt is ds.
Fred. H. Kaan (41) die in Utrecht
theologie heeft gestudeerd, uit over
tuiging congregationalist werd. in En
geland zijn theologische studie heeft
afgemaakt en in 1955 predikant werd
in Engeland.
Hij werd algemeen secretaris van
de Congregational Council, en tege
lijk informatiesecretaris van de We
reldbond. Hij werkt in het hoofd
kwartier van de Wereldbond, dat is
gevestigd in het gebouw van de We
reldraad te Genève. In de nieuwe
Wereldbond is hij secretaris van het
departement voor praktische samen
werking tussen de ledenkerken.
Hij is bovendien een van de voor
aanstaande gezangenschrijvers in de
Engels-sprekende wereld. In alle
!evmg
Over de kerkelijke situatie in Ke
nya gaf ds. John G. Gatu, secretaris
generaal van de Presbyterian
Church in Kenya, inlichtingen. In
Kenya, zoals in veel andere Afri
kaanse landen, is een enorme ople
ving aan de gang. Velen treden toe
tot de christelijke kerken.
„In het Westen hoor ik over een
crisis in de kerken, hier is sprake van
een spiritual revival", aldus ds. Gatu.
Dat geldt ook voor de Reformed
Church of Kenya, die als zendings
partner de Gereformeerde Zendings-
bondin de hervornvde kerk heeft.
Velen in Kenya verwachten veel
van de kerken. Ds. Gatu verklaarde
dat, doordat de mensen in zijn land
merken dat met de onafhankelijk
heid. die veelal als een einddoel in
het verleden werd gezien, de proble
men van het land niet zijn opgelost.
De kerken hebben hier. in een land
waar 45 procent van de bevolking
Mohammedaans is, een belangrijke
taak in de nation-building, het helpen
van het land naar een nieuwe toe
komst. Een groot aantal christenen
neemt belangrijke posten in het
maatschappelijke en politieke leven
van Kenya in.
Veel christenen hebben een uitste
kende schoolopleiding gevolgd. Zij
kunnen hun verworven kennis in
dienst stellen voor de opbouw van dit
land. dat met grote economische pro
blemen worstelt.
„Indonesië kan op dit punt niet
vergeleken worden met andere lan
den, waar een militaire regering aan
de macht is. In Indonesië is nu vrij
heid van pers. Die was er onder
Soekarno niet. Er is vrijheid van
katheder, die bijzonder belangrijk is
voor het universitair onderwijs."
Prof. Notohamidjojo gaat ook in op
het grote aantal politieke gevangenen.
„De communistische partij telde drie
miljoen leden. Nü zitten op het ogen
blik enkele tienduizenden van hun
leiders gevangen. In verhouding is
Verzoening
De kerken in Kenya staan voor
grote taken, aldus ds. Gatu. Wij heb
ben de taak verzoening tot stand te
brengen in een land. dat verdeeld is
in diverse stammen. Vanuit het
Evangelie willen wij midden in het
volk staan. De kerken helpen ook
mee door goede schoolvoorzieningen
te treffen, waardoor nieuwe genera
ties beter geschoold het moeilijke le-
vén hier kunnen intreden.
Hij verheelde niet dat er groeiende
communicatiestoornissen ontstaan
tussen oude en jonge generaties in
Kenya. Maar wij leven vanuit de
hoop. aldus ds. Gatu.
In Afrika vindt men geen aanhan
gers van de God-is-dood-theologie.
Wij leven vanuit de Bijbel, en wat
wij als christenen uit het Westen ont
vangen hebben, proberen wij waar te
maken in onze Afrikaanse samenle
ving.
De assemblee in Nairobi ls een
boeiende zaak. Alle werelddelen ont
moeten elkaar hier. Samen zoekt men
als reformatorische christenen naar
de antwoorden op de vragen van deze
tijd.
(Van onze kerkredactie)
ASSEN De samenwerking tussen
protestanten «n rooms-katholieken,
die theoretisch met elkaar een grote
mate van instemming met de oecu-
mensche visie hebben bereikt, blijft
praktisch ver onder de maat. Veel
meer christenen moeten aan het
oecumenisch gesprek deelnemen, zegt
de werkgroep Interkerkelijk Beraad
voor Groningen, Friesland en Drenthe
in een schrijven aan kerke- en paro
chieraden van de zes denominaties
namens welke deze werkgroep fun
geert.
In Noord Nederland namen vorig
jaar ongeveer tienduizend personen
aan het oecumenisch gesprek deel.
Dit aantal zal minstens verdubbeld
moeten worden. Waar christenen hie
rover samenspreken wordt dit als een
verriiking van het eigen geloofsleven
ervaren. Het geloofsleven ter plaatse
krijgt er nieuwe impulsen door.
Het is een opdracht aan alle chris
tenen om zich samen te richten op de
wezenlijke inhoud en kracht van het
geloof en op de evangelische opdrach
ten, die in de wereld moeten worden
vervuld.
De brief is gegaan naar plaatselijke
hervormde, gereformeerde, rooms-
- katholieke kerken en voorts naar de
kerkeraden van doopsgezinde, remon
strantse en lutherse gemeenten.
NAIROBI De 52-jarige Ameri
kaan William Thompson is zaterdag I
op de assemblee in Nairobi tot voor- j
zitter van de Hervormde Wereldbond 1
gekozen.
Tot vice-voorzitter zijn gekozen:
ds. Joh. Huxtable. sceretaris-generaal
van de congregationalistische kerk
van Engeland en Wales, ds. Victor
Rakotarimana van de kerk van Jezus
Christus van Madagascar en me
vrouw Shantir R. Solomon van de
Verenigde kerk van Noord-India.
dat maar een klein aantal. Maar ver
geet niet dat de staatsgreep van 1968
geen militaire maar een communis
tische staatsgreep was, die is mislukt, j
Zou die gelukt zijn, dan zou er nog
veel meer bloed gevloeid hebben. En J
van de huidige vrijheden zou geen j
sprake zijn."
Corruptie
Een moeilijk probleem is ook de
corruptie: „Vergeet echter niet dat
die al eeuwen bestaat," vervolgt de
rechtsgeleerde, „die is niet direct met
wortel en tak uit te roeien. In onze
Indonesische maatschappij waren de
hoge ambtenaren eeuwenlang vrij om
zelf te profitere* van de rijkdommen
van het land."
Toen kwam de Oostindische Com
pagnie en ook toen bleef de corruptie
bestaan. Scheepsvrachten vol werden
door de ambtenaren naar Europa ge
zonden. Zowel Indonesiërs als Neder
landers maakten zich aan die vorm
van corruptie schuldig.
Vlak voor de Japanse inval heeft
het koloniale bewind hardhandig ge
probeerd de corruptie tegen te gaan.
Ineens werden heel wat regenten
ontslagen".
„Maar in de Japanse tijd werd het
verschil tussen het bezit van de staat
en de ambtenaar weer verdoezeld. De
Japanners gaven zelf het voorbeeld,
dat zich in de tijd van de republiek
voortzette. Wij spreken soms van
eigenarisme. Een directeur van een
groot bedrijf doet, alsof dat bedrijf
van hem persoonlijk is; een ambte
naar alsof het land van hem persoon
lijk is."
„Deze corruptie bestaat dus al
eeuwen. Economisch is de situatie
bijzonder moeilijk. Vrijwel niemand
verdient genoeg voor de meest ele
mentaire levensbehoeften. We kunnen
dit probleem daarom niet in een
handomdraai oplossen".
Initiatieven
„We krijgen dit probleem alleen
onder de knie, als we nieuw werk
kunnen aantrekken, waardoor de na
tionale inkomsten verhoogd worden.
Maar dan zal die versterking van de
economie bovendien gepaard moeten
gaan met een versterking van het
godsdienstig-zedelijk besef. Er moet
daarom op scholen en universiteiten
met nadruk onderwezen worden dat
er onderscheid is tussen staats- en
privébezit. Ook de christelijke kerk
kan op dit punt een heel eigen bij
drage geven."
„Om de economie op te voeren
heeft Indonesië kapitaal nodig en
mensen die nieuwe bedrijven kunnen
opzetten. In de tijd van de gelelde
economie werd een poging onderno
men om grote bedrijven te nationali
seren. Nu wordt gestreefd naar parti
culiere initiatieven, waaraan wel eni
ge leiding wordt gegeven. Daarom is
er een viif-jaren-plan opgesteld.
Prof. Notohamidjojo is blij met het
komend bezoek van president Soe
harto. Daardoor kunnen oude banden
uit het verleden aangehaald worden.
Nederland heeft het vertroeven in
Indonesië, zegt hij. Dit geldt niet voor
de communisten, maar wel voor de
moslims.
Samenwerking
Er is bovendien geen land in de
wereld dat Indonesië zo goed kent als
Nederland. Er is een tijdelijke ver
vreemding geweest, maar door dit be
zoek dat, naar prof. Notohamidjojo
hoopt, gevolgd zal worden door een
tegenbezoek van de Koningin aan In
donesië kunnen de contacten weer in
goede banen worden geleid. Er moet
weer samenwerking komen zowel op
economisch als op cultureel terrein.
Vooral dat laatste vindt deze rector
van een universiteit, die bovendien
aan andere universiteiten doceert, be
langrijk. Hij hoopt dat één van de
vruchten van dit bezoek ook zal zijn
dat Indonesië gemakkelijker Neder
landse docenten toelaat.
Op dat punt zijn er nu nog veel
moeilijkheden. Sommige Nederlan
ders moeten twee jaar wachten op
een visum. Prof. Notohamidiojo hoopt
dat daarin spoedig verandering komt.
Inmiddels wordt aan vele universitei
ten hel Nederlands weer onderwezen,
opdat Indonesische studenten gebruik
kunnen maken van de uiterst belang
rijke literatuur in het Nederlands op
het gebied van de rechtenstudie, de
geschiedenis én de cultuur.
(Van onze kerkredactie)
BEXNEKOM Als gevolg van
scheuring in de Gereformeerde Ke
ken (vrijgemaakt) is het ook in j
Stichting Gereformeerde Kinderbf
scherming tot een breuk gekomen.
Deze stichting stond onder leidii
van prof. C. Veènhof, die niet me
tot het vrijgemaakte kerkverband b
hoort. Blijkens een mededeling in h
weekblad Opbouw heeft enige ti
geleden een minderheid in het b
stuur het vertrouwen in de overi
bestuursleden opgezegd. omd
laatstgenoemden lid zijn van vrijg
maakte kerken, die. op de synode va
Hoogeveen niet mochten worden ve
tegenwoordigd. Ook het persone
heeft schriftelijk verklaard de mee
derheid van de bestuursleden ni li
meer te erkennen.
Van deze stichting, die door het m
nistene van CRM erkend is als ii
stelling voor algemeen maatschapp
lijk werk. gaat het kindertehuis I
Driehoek te Ede uit. Na de bestuur h
reorganisatie is nu dr. A. J. Hendril
te Capelle aan den IJssel voorzitter.
De bestuursleden in wie het ve
trouwen was opgezegd, bebben nu i
stoot gegeven tot de oprichting v;
de Stichting anno 1970 voor gerefo
meerde kinderbescherming en maa
schappelijk werk. Hiervan is pr< L
Veenhofweer voorzitter.
De beide partijen voeren bespri
kingeh om tot een billijke boede
scheiding te komen.
Studiedagen NKV:
GEMERT „Voor een kerk waai^6
in van verontrusting geen spralm
meer zou zijn, moet men vrezen. Ze f
ten dode opgeschreven, zolang er ni
gereageerd wordt is er leven en daa:
om is het ook een onzinnige en zeite
onzindelijke gedachte om de veron
rusting bij de gelovigen weg te n
men: het is nodig dat de mensen e
mee leven."
Dit zei de vicaris van het bisdo i
Den Bosch, bisschop L. A. T
Rooyackers, zondag op de sociale sti
diedagen van het Nederlands Kath
liek Vakverbond in Gemert.
Hij stelde, dat de oudere mens ni
per se conservatief is en dat veroi
rusting geen kenmerk is van een b
paalde groep, maar alle groepering
doorsnijdt.
Bisschop Rooyackers zei, dat d<
de absoluutheid van verschillen
standpunten valse tegenstelling
worden geschapen die niet van ea
zijdigheid zijn vrij te pleiten. 21
De kerk betekende in het allerla.' g
ste verleden nog zekerheid, veili T
heid, rust. „Daarom ook", aldus b
schop Rooyackers. „kon ze sprekl
met een taal die eeuwig leek en k
ze zich veroorloven zich te present
ren in een kleed dat onverslijtba.
scheen." Maar de kerk als menseng
meenschap is meegesleurd in de ve.
anderingen van deze tijd, ze is u
haar zelfverzekerdheid en schijnbai
autoritaire rust en onaantastbaarhei
gedrukt. De kerk moet opnieuw e
eigentijds leren spreken. Ze kan gee
beelden en symbolen meer gebruike
die de hedendaagse mens mets mei
zeggen.
ARNHEM Het bestuur van d
PPR meent, dat mo--)' worden ge a
werkt aan een progressief alternatie
voor het kamnet-De Jong welk alter
natief na d* komende Kamerverkie
zingen, hetzij als regering, hetzij al
schaduwkabinet kan oj treden.
Tijdens een zaterdag in Amber
gehouden vergadering kwam het be
stuur tot de conclusie dat het doe
van Je PPR r.og over kort aanwezi
is. Dit doel is: bijdragen aan een pro
gressieve meerJerheidsvorming in d
Nederlandse politiek.
De PPR z:i bij de verkiezingen eei
beroep ioen op die kiezers die poll
tieke vernieuwing in ons land voor
staan fn zich ook richten tot diege
nen, die al bewust voor een van d
andere orogiessieve partijen hebbel
gekozen. Ge'rocht zal worden te ko
men *ot gemeenschaont liike kandida
tenlijsfen voor progressieve partijen.
STAGE IS VERVALLEN
GEREI'. KERKEN (VRIJGEM.)
(BUITEN VERB.)
Beroepen te Zalk en Veecaten:
J. Scheltens te Zuidwolde.
DEN HAAG De laatste ja
ren was het regel, dat gerefor
meerde theologische kandidaten
na hun praeparatoir examen in
aansluiting op hun studie aan
de VU of in Kampen een „stage"
doorliepen.
Onder leiding van een daartoe aan
gewezen oudëre predikant als mentor
werden zij vier maanden meer direct
op de ambtelijke praktijk voorbereid.
Na deze stage waren zij dan beroep
baar.
Per 1 september komt er krachtens
een synodaal besluit verandering in
deze regeling. De stage voor de be
vestiging en intrede als predikant
wordt vervangen door een „pastorale
begeleiding" gedurende de eerste tijd
na de bevestiging en Intrede, in de
eigen eerste gemeente dus.
Vooreerst duurt die begeleiding no
vier maanden. Het is echter de be
doeling, om met ingang van 1 janual
1972 de duur van de begeleiding val
de jonge gereformeerde predikant ol
een vol jaar te stellen.
De directe aanleiding tot deze nieu
we aanpak is een financiële. Gedu
rende de stagetijd genoot de (vaak J
gehuwde, maar niet meer voor stu
diebeurs in aanmerking komendf
kandidaat een zeer laag inkomen.
Maar al geruime tijd werd een an
dere kerkelijke begeleiding van d
pas afgestudeerde theoloog overwo
gen. Hierbij ging het om de inoefe
ning in de praktijk, die bij de eigen
lijke opleiding thuis hoort en die ni
ook in universitair verband plaat
vindt en het vinden van de eigel
pastorale rol, waarbij de Gerefor
meerde Kerken willen blijven helpet
met dit nieuwe systeem. De mentoren
zullen een op hun taak gerichte trai
ning krijgen.