NOVALIS ACHTER HET REFORMVOEDSEL STAAT GEESTESWETENSCHAP Eerste foto van een atoom GEORG FRIEDRICH VON HARDENBERG e Dichter op de grens tussen realiteit en mystiek ZATERDAG 29 AUGUSTUS 1970 Is de voedingswijze van betekenis voor ons mens-zijn? De volgelingen van Rudolf Steiner, de antroposofen, antwoorden hierop bevestigend. Dr. Steiner, grondlegger van de antropo sofie (o.m. omvattend de leer van reïncarnatie en karma, van de drieledigheid van het menselijk organisme) heeft alles te maken met het tegenwoordig zo goed in de markt liggende biologisch-dynamische voedsel. Dit natuurzuivere voedsel, niet zonder succes gepro pageerd door de Kabouters, wordt in Nederland gekweekt door twaalf biologisch-dynamische landbouwbedrijven. Deze gaan alle uit van de richtlijnen, die Steiner in 1924 voor de landbouw gaf. De eigenaars baseren zich op een levensbeschouwing: de antroposofie en trachten op grond hiervan het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen zoveel mogelijk te beperken. Novalis zuiverheid en standvastigheid waarmee men het uitoefent de geest kan dienen. In Jena bleef de jonge dichter maar een jaar en zette dan in Leipzig zijn studies voort, waar hij ook Goethe leerde kennen en vooral dweepte met het Idealisme van Schil ler. Diep onderging hij de invloed van Flchte, die in zijn wijsgerige studiën het „ik" cen traal stelde. In de gebroeders Schlegel en de dichtei Tieck vond hij verwante geesten. Met Fried- rich Schlegel wilde hij iedere sfeer van hel leven beheersen en toont zijn leven een merkwaardige mengeling van dichterlijke wijsgerigheid en practische zin. Na rechten en natuurwetenschappen te hebben gestudeerd werkte hij een tijd In de Saksische zoutmijnen, waar zijn chef later van hem getuigde: „Zijn geniale geest zag in het alledaagse het bijzondere. Zijn geest sleepte mij mee. Hij werd mijn leermeester bij het zoeken naar het diepe, het verbor gene." Zijn echte leven begon echter pas bij de dood van zijn geliefde Sophie von Kühn, die hij In 1795 had leren kennen. Sophie's dood in maart 1797 werd het grote keerpunt In zi|r> leven. Zijn liefde tot Sophie werd hem symbool der ideale liefde, zoals Beatrijs het lichtende symbool was voor de dichter Dante. Het merkwaardige Is dat de nu 25-jarige von Har- denberg in zijn doodsverlangen en heimwee naar het volmaakte leven zich niet van de wereld afkeerde. Hij wilde met de geliefde niet ziek herenigd worden, doch gelukkig, als een trekvogel. Allengs neemt in hem de eeuwigheidstrek scherper uitdrukking aan. Hij raakt diep on der de indruk van Schleiermachers „Reden"; de prediking van het Christendom als de godsdienst van het lijden en de dood; de mystieke verbinding van God en mens. Kort na Sophie's dood neemt hij de dich ternaam Novalis aan en onder deze naam is hij als vroeg-romantlcus onsterfelijk gewor den. Want men moet de Romantiek toch vooral zien als ^en revolutionair streven na het tijdperk der .Verlichting' GocTs rijk door S. J. Teunisse óp aarde te vestigen. De dichter zingt daar van in zijn „Geistliche Lieder", die een hefti ge afkeuring betekenen van het aardse „we ten en hebben"; een hartstochtelijk pleidooi voor het eerherstel van geloof en liefde. Voltrekt zich in de eerste groep hiervan de terugkeer tot Christus in de tweede groep overheerst de verkondiging in opgewekte ze kerheid; „Ich sag' es jeden dass er le-bt Und aufer- standen 1st." Voor de romantische beweging was het jaar 1799 belangrijk, omdat in dat Jaar Schleiermachers „Rejlen uber die Religion". Friedrich Schlegel's „Ideen" en Novalis' „Die Christenheit oder Europa" ontstonden. Goethe nam dit opstel niet op in het in 1798 door de gebroeders Schlegel opge richte tijdschrift „Atheneum", waarin tevoren reeds Novalis' „Blütenstaub" was versche nen. Hierin had hij getuigd: „Nach Innen geht der geheimnisvolle Weg. In uns, oder nirgends is die Ewigkeit mit ihren Weiten,-. In het voor Novalis zo vruchtbare Jaar 1799 begon hij ook zijn, roman „Helnrich von Ofterdingen", naam van een Duitse dichter die in de Middeleeuwen in Thüringen zou hebben geleefd. De grondgedachte van deze roman is. dat de mens door de kracht der poëzie tot de hoogste ontplooiing van zijn geestelijke ver die Novalis niet meer zou voleinden, was mogens kan worden gebracht. Deze roman, tevens gedacht als een romantische tegen hanger van Goethe's „Wilhelm Meister". Zijn laatste levensjaar werd gekenmerkt door levendige en hartelijke omgang met vrienden, onder wie Ludwig Tieck. Hij was naar het huls van zijn ouders in Weissenfels teruggekeerd en had in Julie von Charpentier een nieuwe aardse bruid gevonden. Zo leef de hij enige jaren op de grens van een aards- en een hemels leven. In dit jaar nog verschenen in „Athenëum de „Hymnen an die Nacht". Terwijl zijn geest zich nog met tal van problemen en plannenbe zighleld, ook met zijn voorgenomen huwelijk met Julie, ging zijn gezondheid in de loop van het jaar 1800 achteruit. Geregeld werken was hem niet meer beschoren en, zich ervan bewust dat veel van wat hij had geschreven en gedacht, onvoleindigd was, had hij daaraan de naam „Fragmente" gegeven. Ook zijn „Helnrich von Ofterdingen" is fragment gebleven. Het leven was hem godsdienst. Hij zag het als een priesterdienst, het hoeden van een heilige vlam en was er diep van doordrongen dat de mens zich in dit leven had te vervol maken Zijn aardse bestaan eindigde op 25 maart 1801. I,' t; In deze tijd van een nieuw soort romantiek, met een vaak lugubere symbo liek van attributen die niets menselijks meer hebben, is een ongecompliceerd heid van een romantisch dichter als Novalis (17721801) een weldaad. Zijn oprecht verlangen naar de dood, om hierdoor weer één te worden met zijn geliefde, is van een zuiverder allure dan de huidige tendens om die geliefde naar zich toe te trekken door woord en daad. Novalis manipuleert met zijn intens verlangen naar de dood zodanig, dat -zijn hunkering en pijn als het ware kristalliseren tot een „wondermooie blauwe bloem", sindsdien het symbool voor het romantische verlangen door de eeuwen heen. Novalis' korte leven hij werd slechts 29 jaar is van zulk een intensiteit geweest, dat het menig vorser onuitputtelijke stof tot overdenking heeft gegeven. In hem heeft de vroeg-Romantiek zich het zuiverst en leven- digst uitgedrukt. Bij al zijn veelzijdigheid Novalis vervule een tijdlang een maatschap pelijke functie bleef zijn aardse leven van dromerige aard en het was of raakte zijn zie' nimmer geheel los van de hemel. Het grote keerpunt in zijn leven kwam in maart 1797, toen de dichter in zijn 24e le vensjaar zijn innig geliefde Sophie von Kühn verloor. Eerst daama nam hij de dichternaam Novalis aan, afgeleid van de familienaam de Novali, welke reeds in de late Middeleeuwen opduikt. Evenals zijn grote tijdgenoot, Friedrich Höl- derlin, groeide de dichter op in piëtistische kring en gelijk Hklderlin leefde hij op de grens van twee werelden: werkelijkheid en mystiek. Typerend voor de onoverbrugbare kloof tussen de jongere- en de oudere generatie, in dit geval tussen de dichterlijke jongen en de vrome, strenge vader. Erasmus von Har- denberg. is het volgende voorval. Kort na de dood als gevolg van t.b. van zijn oudste zoon woonde de vader een godsdienstoefening van de Hernhuter Brü- dergemeinde bij en diep bewogen zong hij met het koor: „Was war ich ohne dich gewe- sen? Was wurd' ich ohne dich nicht sein?" Bij het verlaten van de kerk vroeg de vader naar de dichter van dit lied. dat hij nooit had" gehoord en kreeg ten antwoord: „Uw zoon". In dit ogenblik voelde Erasmus von Har- denberg iets van het genie dat hij had groot gebracht en dat hem was voorbijgestreefd, niet slechts met zijn „Geistliche Lieder", (waaraan de voorgaande versregels zijn ont leend), doch met tal van andere werken waaruit zijn ongewone diepte blijkt. Merkwaardigerwijs toont Novals' levenne enkele treffende punten van overeenkomst met dat van zijn vader. Ook deze studeerde mijnbouw en werkte practisch in de koper en zilvermijnen van de Zuidelijke Harz. Ook werd de dood van een innig geliefde vrouw het keerpunt in zijn leven, dat voordien wuft en werelds was geweest. Een tijdlang zocht von Hardenberg de dood; deed hij tijdens de pokkenepidemie die ook zijn vrouw ten grpve had gesleept, dienst als verpleger. Doch toen hij tot het inzicht kwam dat God zijn offer niet wilde aanvaarden, hertrouwde hij. De vreugdeloosheid die dit huwelijk ken merkt, moet zich bij de kinderen voelbaar hebben gemaakt. De moeder, een Bernhardi- ne von Bolzig, deed alles om de kleine fei len, die zij in haar kinderen ontdekte, voor de strenge vader te verbergen. Zij schonk haar man elf kinderen, waarvan zij er tien zou overleven. Friedrich kwam als tweede kind in mei 1772 te Wiederstedt ter wereld en zou een tijdlang deel uitmaken van die verbazingwek kende groep klassici en romantici die hun geniale pennevruchten voor altijd hebben rondgestrooid, en in de Duitse historie misschien zelfs In de wereldgeschiedenis zonder voorbeeld is. Men denke hier slechts aan de denkers Kant, Herder, Fichte, Hegel. Schopenhauer, de dichters Klopstock, Les sing, Wieland, Goethe. Schiller, Hölderlin, Kleist en Hoffmann, musici als Gluck, Haydn. Mozart, Beethoven, Weber, Schubert. Zoals later zijn geest pas volledig tot ont plooiing zou komen na een ernstige crisis, zo kwam de jonge Friedrich pas lichamelijk tot ontwikkeling nadat hij als gevolg van zware dysenterre-aanvallen maandenlang aan zijn bed gekluisterd was geweest Als met één slag toonde hij zich hierna een montere levendige en leergierige knaap, dre zich de hem geboden leerstof met gemak eigen maakte. Reeds openbaarde zich bij hem meer dan gewone, zelfstandigheid in denken, die wel tot spanningen moest leiden met de enghartige vader toen de godsdiensti ge opvoeding van de jongen ter hand werd genomen. Want de vruchten van het tijdperk der 'Verlichting' waren hem niet geheel on bekend gebleven. Van grote betekenis voor Friedrichs ont- wikkelingis geweestdat hij een tijdlang lo geerde bij een oom die In de familie als een autoriteit gold en bij wie de jonger» ver trouwd raakte met werelds verkeer en een goede bibliotheek. Als 18-Jarige toog Friedrich naar de uni versiteit van Jena, waar hij zich tot een der edelste geesten van zijn tijd ontwikkelde Van zijn rechtenstudie bracht hij tot groot ongenoegen van zijn vader niet veel te recht. Des te dieper begroef hij zich in de problemen van politiek, economie, sociologie en wijsbegeerte. Sterk onderging hij hier de invloed van Schiller, die hem de ogen opende voor de ideale wereld welke Friedrich wilde dienen door een leven uitsluitend gewijd aan weten schap en poëzie. Schiller was het ook die hem bijbracht dat tussen een actief- en een contemplatief leven geen tegenspraak behoeft te bestaan, daar men ook in een eenvoudig beroep, door de Volgens de antroposofie kan de mens zich zodanig ontwikkelen, dat hij een we reld van bovenzintuigelijke waarnemingen kan binnen treden. Maar de kwaliteit van ons voedsel is hierop van invloed. Arts en antroposoof B. de la Houssaye, bestuurslid van de Stichting Kwaliteitsonderzoek te Zeist, een instituut dat voedsel onderzoekt op basis van Steiners leer, zegt: „Als we er van uitgaan dat de mens een machine is, alleen maar materie is, doet het er weinig toe wat hij eet; dan is voeding slechts een kwestie van voldoende ca lorieën en vitaminen. Beschou wen we de mens echter als het enige wezen op aarde, dat zich geestelijk kan ontwikkelen dan is ook belangrijk hoe hij zich voedt." Dokter De la Houssaye, ook huisarts van de medisch-peda- gogische inrichting Het Zonne huis te Zeist, vindt het van es sentiële betekenis, dat ons li chaam niet wordt bekeken als een kachel, waar energie in wordt gestopt om het te laten branden. „Voor iemand die in de mens geen dier ziet, maar een spiri tueel wezen is de voedingswijze •en kardinaal punt. Algemeen bekend is, dat zij die werden ingewijd in de mysteriën van de oudheid, zoals in Egypte, daarvoor werden uitgekozen en strenge voorschriften kregen voor hun voeding. Dr. Steiner zegt dat we in deze tijd niet meer worden uitgekozen; het is nu voor iedereen mogelijk een hoger bewustzijnsniveau te be reiken. Wanneer iemand dat wil, is het bewust kiezen van zijn voeding een belangrijke factor." Het voedsel dat de meesten van ons gebruiken, voortge bracht óp met kunstmest en hemische stoffen bewerkte ak kers, ontbreekt het aan vol doende „levenskrachten". Al thans volgens de aanhangers van ■*e biologisch-dynamische land- GESPREK MET ANTROPOSOOF door Huib Goudriaan bouwmethode, die ervan over tuigd zijn dat krachten uit de kosmos planten, dieren en mensen moeten voeden. De mens heeft niet alleen een stoffelijk, maar ook een „le vens- of aetherlichaam". Dit is Rudolf Steiner (1861—1925), grondlegger van de antroposofie het krachtenlichaam, dat niet zintuigelijk waarneembaar ons stoffelijk lichaam beheerst. Dokter De la Houssaye: „De levenskrachten van de mens zetten zich uiteen met de le venskrachten in het voedsel. Steiner zegt daarvan, dat door voeding waarin die levens krachten niet in voldoende mate aanwezig zijn, de levenskrach ten van de mens verkeerde we gen kunnen gaan. Hij licht niet nader toe wat hij hiermee be doelt, maar we kunnen zelf de conclusie trekken". Volgens Steiner is de aarde een groot levend organisme, dat niet mag worden afgesloten van de krachten, die uit de kosmos tot hem komen. In de praktijk betekent dit voor de beoefe naars van de biologisch-dyna mische landbouwmethode, dat de plantenwereld positief wordt beïnvloed door de planetaire krachten van maan, venus, mercurius, mars, jupiter en sa- turnus. In het boekje „De biologisch- dynamische tuin" schrijft H. F. Caspare: „Een plant is dus een organisme, dat bestaat uit een physiek lichaam, doordrongen door een aetherlichaam en van buiten als het ware omzweefd door astrale krachten door het kosmische, het sterkst aan de (de bloemvorming). Door de aetherkrachten wil de plant zich steeds meer uitbreiden... Het kosmische element remt het woekerende, geeft aan de plant een zekere stuwing, verstevi ging." In genoemd boekje lezen we ook adviezen om groente in het voorjaar tegen volle maan te -aaien: „De proeven van me vrouw L. Kolisko hebben aan getoond, dat twee dagen voor volle maan een gunstig tijdstip is om te zaaien. De nieuwe maan na Pasen gedraagt zich °chter ook gunstig, zodat men na Pasen zes weken lang onbe Drie onderzoekers van de Universiteit van Chicago zijn er voor het eerst in geslaagd de individuele atomen van uranium en tho rium te fotograferen. Zij gebruikten hiervoor een nieuw soort elec- tronenmicroscoop die maximaal vijf mifjoen keer vergroot. Het uiterst vernuftige apparaat, dat ontworpen werd door de leider van het team, dr. Albert Crewe, is in staat een atoomdiameter van ongeveer ander- halfmiljardste centimeter waar te nemen. Van tevoren hadden de drie onderzoekers berekend dat de atomen van zware elementen als lichte plekken tegen een zwarte achtergrond zouden oplichten. En deze berekening bleek juist,, zoals bovenstaande foto laat zien. De pijl wijst twee uraniumatomen aan. Deze opname was alleen moge lijk doordat de electronenmicroscoop in staat was een electronen- Stroom te produceren die een achtmiljoenste centimeter dik was, waardoor het ene atoom van het andere kon worden onderscheiden. De onderzoekers hopen dat deze toepassing het medisch en het erfelijk onderzoek zal bespoedigen en in het bijzonder een waardevolle steun zal zijn bij het kankeronderzoek. PAUL VAN LANGSTRAAT kommerd kan zaaien. Een en ander houdt verband met de sapstromen in het plantenrijk. De neergaande stroom (bij bo men en struiken vooral) naar de vortels is bij afnemende maan het sterkst. De opstijgende sap stroom, uit de wortels naar om hoog, is bij wassende maan het sterkst." Is dit alles aantoonbaar? Zijn er, om op de voeding terug te komen, aantoonbare verschillen tussen biologisch-dynamisch en „normaal" gekweekte groenten? Dokter De la Houssaye: „Als we beide soorten voedsel analy seren ontdekken we waar schijnlijk dezelfde hoeveelheden eiwit en koolhydraten. Het ver schil in levenskracht kunnen we niet met de huidige metho den van onderzoek aantonen. Daarom is drie jaar geleden de Stichting Kwaliteitsonderzoek in leven geroepen, teneinde een eigen methode van onderzoek te ontwikkelen." Deze methoden laten volgens De la Houssaye duidelijk zien, in een vergelijkend onderzoek dat er verschillen in levens kracht zijn tussen biologisch- dynamisch en „normaal" voedsel. Het doel van het onderzoek is Arts en antroposoof B. de la „bevordering van het kwali teitsonderzoek op geestesweten schappelijke grondslag ten be hoeve van de volksgezondheid." Dokter De la Houssaye acht het gebruik van biologisch-dy namische voeding vooral van belang voor kinderen. „Zij kun nen hun voedsel niet kiezen zoals wij, terwijl hun lichaam in de eerste zeven levensjaren nog geheel moet worden opge bouwd. Als arts van Het Zonne huis valt het mij op dat bezoe kers onze (zwakzinnige) kinde- Houssaye ren veel vrolijker, opener en creatiever vinden dan elders. Dat schrijf ik voor een deel ook toe aan de voeding." De la Houssaye maakt zich zorgen over de kwade invloed, die het gebruik van chemisch bewerkt voedsel op de mensheid kan gaan uitoefenen. Hij houdt rekening met de toeneming van bepaalde ziekten, het afnemen van creativiteit en het vermin deren van mogelijkheden tot spiritueel werkzaam zijn. „Er is een veelheid van nade lige factoren, die vooral op de kinderen afkomt. Als een baby kunstmatige voeding krijgt, al jong naar de televisie kijkt en reeds als driejarige al leert le zen, is de spirituele „ontwikke ling al bijvoorbaat beknot." „De jeugd van nu rebelleert tegen deze dingen. Ze voelt on bewust aan dat er iets niet deugt. Verdovende middelen kunnen haar overigens niet hel pen, slechts het „ik" kan een weg naar de geestelijke wereld vinden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 15