Vroomheid van solidariteit
met alle verworpenen
Pausgetrouwen willen een
eigen centrum kopen
Commentaar
Actie tegen toenadering
FELLE DISCUSSIE
IN NAIROBI OVER
RASSENVRAGEN
Kamper hogeschool moei
haar karakter behouden
Lutheranen gaan
zich bezinnen
Een woord voor vandaag
Moltmann vraagt hervormde assemblee
ZO NODIG EIGEN BISSCHOPPEN
Gratis reizen
2 septemberdagen
BEROEPINGSWERK
EIWITTEN UIT
AFVALWATER
Zwarte predikanten
naar Moskou
Jaarvergadering
vrijzinnigen
WC-papier
Blake preekt
in Rotterdam
1 n n
Sa „Geroepenen van Jezus Christus'' en geliefden Gods" geeft
Paulus ons nog een derde naam. Herhaaldelijk spreekt hij in zijn
brieven de gemeenteleden aan met de naam „heiligen".
Het is daarbij overduidelijk, dat Paulus niet de rooms-katholieke vi
sie bedoelt, als zouden heiligen hele bijzondere mensen zijn, die heel
uitzonderlijk gelovig geleefd hebben.
..Maar kun je dan zo maar iedere christen een heiligenoemen?
Wie twijfelt er niet wel eens aan Gods goede bedoelingen met zijn
leven? Wie komt niet voor ontzaglijke vragen te staan? Paulus geeft
een dieper inzicht. Het is waar, we zijn nog lang niet volmaakt. We
zijn tot heiligmaking geroepen. Eens zullen we met God heilig zijn.
Maar nu reeds geldt voor ons, wat voor het oude Verbondsvolk
gold: Weest heilig, want Ik ben heilig, zegt de Here.
Maar toch ervaren we, al doen we nog zo ons best om werkelijk
heilig te leven, dat er geweldige krachten zijn in ons die ons tegen
staan. Kunnen we aan die grote eis wel voldoen? De troost die Pau
lus ons later in deze brief laat zien is dat juist daarom God ons de
Heilige Geest gegeven heeft. Hij die ons roept tot heiligmaking, wil
de kracht geven lot heiligmaking, van een steeds weer opnieuw moe
ten afzien van onszelf, van een steeds weer opnieuw mogen beginnen
met God. Hij roept ons telkens weer.
Wc lezen vandaag: 2 Timotheus 4 vers 1 tot 8
DONDERDAG 27 AUGUSTUS 1970
(Van onze kerkredactie)
NAIROBI Wij moeten uit
breken uit de bekrompenheid
van ons kleingeloof, uit de engte
van onze kerken, uit het veront
rustende egoïsme van onze vol
ken en een nieuwe vroomheid
ontwikkelen. Een vroomheid die
bestaat in solidariteit met alle
verworpenen der aarde.
Deze oproep deed de Duitse
theoloog prof. Jürgen Moltmann
aan de deelnemers van de assem
blee van de Hervormde Wereld
bond, waarvoor hij het algemene
inleidende referaat hield over
het assembleethema „God ver
zoent en maakt vrij".
Moltmann klaagde er over, dat de
godsdienst nog steeds gebruikt wordt
om de armen „rustig te houden", door
ze te doen berusten in het onrecht,
dat hun wedervnart.
De kerken hebben de verzoening
<Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Als de plannen
doorgaan zal de Willibrordkerk
aan de Utrechtse Minrebroe-
derstraat, die al vier jaar leeg
staat, het centrum worden voor
een groep „pausgetrouwe" Ne
derlandse rooms-katholieken.
De stichting Willibrord houdt zich
met deze kwestie bezig en heeft in
eerste instantie aan 45 000 priesters
folders gestuurd om uiteen te zetten
waar het om gaat.
Men wil onvoorwaardelijk het ge
zag van de paus gehoorzamen en de
„dwalingen", die het pastoraal conci
lie in Noordwijkerhout hebben ver
oorzaakt, tegengaan.
„De geest, die na het pastoraal con
cilie is gaan waaien heeft ontvolking
van de kloosters tot gevolg, de ont
waarding van het huwelijk en zorgt
ervoor, dat de jeugd binnen het moe
ras van onverzadigbare en verslaven
de begeerten wordt binnenge
loodst...". aldus een zin uit de folder.
Spookbeeld
Men kan er verder in lezen, dat „de
duisternis van het ongeloof als een
spookbeeld door Nederland waart en
heel deze roemrijke kerkprovincie tot
maar is na een conflict met zijn orde
de Assumptionisten uit de com
muniteit gegaan.
Woordvoerder is pater Ed Krekel-
berg, die na een conflict de Jezuïeten
orde heeft verlaten. Pater Krekel-
berg is bekend geworden door het
gooien van een steen door de ruit van
een sexboetiek om zo een proces uit
te lokken tegen dergelijke winkeltjes.
Pater Kottes bezorgdheid over de
Nederlandse rooms-katholieke kerk
provincie gaat zelfs zover, dat hij
heeft meegedeeld, dat het wel eens
noodzakelijk kan zijn, dat aan de
paus eigen bisschoppen worden ge
vraagd voor eigen alternatieve
bisdommen.
PATER KREKELBERG
haar gebinten en fundamenten ver
molmt".
De stichting Willibrord wil niet al
leen een eigen centrum in Utrecht
waarvoor drie ton moet worden opge
bracht maar tevens andere tref
punten in Nederland. In Utrecht wor
den al geruime tijd bijeenkomsten
gehouden voor verontruste rooms-
katholieken onder leiding van pater
Winand Kotte.
Hij is de initiatiefnemer van de
stichting, woont in Wijk bij Duur
stede, was leraar klassieke talen,
Celibaat
Septuagint
De Willibrordkerk in Utrecht.
De stichting Willibrord, die de
vernieuwingen in de Nederlandse
rooms-katholieke kerk te ver
vindt gaan wil deze kerk tot
centrum maken. De Willibrord
kerk staat al vier jaar leeg.
Maar men hoopt, dat de bisschop
pen van Nederland terugkomen op de
ingeslagen vernieuwende weg na het
pastoraal concilie. Dit terugkomen
houdt o.a. in: het celibaat onderaan
de prioriteitenlijst zetten, de Nieuwe
Katechismus laten herzien en een
leer verspreiden, die waarmee de Ne
derlandse rooms-katholieken zonder
in verwarring te raken kunnen leven.
Omdat deze uitlatingen teveel doen
denken aan een kerksplitsing hebben
andere rechtsgeoriënteerde groepen,
zoals Confrontatie en de priestergroep
Waarheid en Leven van deken Joos-
fcen uit Limburg zich gedistantieerd.
Wat zegt de paus van deze kwes
tie? De paters hebben verklaard dat
deze op 20 april 1968 en op 2 mei 1969
in een persoonlijk schrijven aan pa
ter Kotte heeft laten weten, dat hij
het apostolaat van pater Kotte zegent
en hen aanmoedigt verder te gaan.
Ter verduidelijking zij nog opge
merkt, dat in Driebergen de Sint Wil-
SEPTL'AGINT zet de zaak op scherp.
De eelibaatskwestie, in Rome een I
onhaalbare kaart gebleken, mag niet i
in de ijskast. Er wordt actie gevoerd
om de gehuwde priester onverkort,
dus inclusief een voorgaan in eucha-
ristie-vieringen en niet als een soort j
noodhulp om te voorzien in het te
kort aan r.k. geestelijken, zijn kan- l
sen te geven.
De argumentatie van Septuagint
spreekt aan. Waarom brengen de I
bisschoppen hier de geloofsgemeen
schap „wie de gehuwde priester
onverkort aanvaardt, plaatst zich
buiten de gemeenschap der kerk"
in het geding? Als dat nu eens
werd gesteld ten aanzien van alle
geestelijken in de wereld die door
hun steun aan onmenselijke syste
men de gemeenschap van het gebro
ken brood ontkrachten tot een
medeplichtig-zijn aan ongerechtig
heid? En: het is hier toch maar een
disciplinaire kwestie?
Wat dat laatste betreft weten de
Septuaginters natuurlijk wel beter.
Het gaat hier om een van de be
langrijke kerkelijke tradities van de
Romana. waarvan niet alleen het
Vaticaan. maar de meerderheid van
het rooms-katholicisme over de hele
wereld vindt, dat die (vooralsnog?)
moet worden gehandhaafd.
De Nederlandse bisschoppen brengen
inzake de eelibaatskwestie alle be
grip op. Dat hebben ze in het ver
leden toch meer dan voldoende ge
toond. Waar zij staan hebben ze
duidelijk genoeg gemaakt en het is
in Rome genoegzaam bekend.
Of Septuagint er daarom goed aan
doet nu van het episcopaat het on
mogelijke te vragen, de zaak op Je
spits te drijven door „de communi
catie op gang te gaan brengen tus
sen gemeenten en gehuwde pries
ters", en op een breuk aan te sturen
met de r.k. kerk (het congres van
Septuagint, dat eind september, be
gin oktober in Amsterdam gehouden
zal worden, kon daarover wel eens
meer openbaren) blijft een moeilijk
te beantwoorden vraag.
In elk geval ls het allemaal erg revo
lutionair. Dat is „in", maar heil
zaam? Er komen doorgaans eerder
atukken van, dan dat er wordt ge-
wel gepreekt, maar niet in de prak
tijk gebracht. De scheiding van het
christendom in vele kerken, hun con
currentie in de zending, de manier
waarop christenen elkaar wederzijds
verdacht maken dat alles heeft de
prediking van de kerk ongeloofwaar
dig gemaakt. Daardoor vinden vooral
de jongeren Christus niet meer in de
kerken. Zij vinden Hem in de achter
buurten. Door verzoening, voor God
en met elkaar, kunnen de kerken
weer vrij worden.
Scheiding
Maar niet alleen in de kerken ont
breekt de bereidheid tot verzoening.
„Overal waar vandaag de dag rassen
conflicten optreden, of ideologische
verschillen, sociale, godsdienstige of
nationale spanningen, wordt de poli
tieke vrede niet bereikt door verzoe
ning, maar door scheiding, verdrij
ving. splitsing, apartheid, getto's."
Gedeelde steden, gedeelde landen,
gescheiden mensen tonen, dat mensen
duidelijk niet meer menselijk met
andere mensen hebben kunnen en
willen leven. In deze situatie zouden
de christenen menselijke bevrijding
door Gods verzoening in praktijk
moeten brengen. Dat betekent „tussen
haat en woede, tussen reactie en re
volutie de lange adem van de hoop
bewaren", want ook de wereld kan
door verzoening vrij worden.
Moltmann legde er de nadruk op,
dat verzoening in christelijke zin ook
schuldvergeving inhoudt Door de be
vrijding van schuld wordt ook de
angst overwonnen.
Christenen mogen daarom niet dul
den, dat de bevrijding door verzoe
ning gedrukt wordt in een godsdien
stig hoekje. Maar zij mogen de ver
zoening ook niet voor zichzelf houden
en de rest van de wereld alleen maar
hun medelijden of hun ontwikke
lingshulp geven. Ook dat is verraad
aan het kruis van Golgotha.
Zij moeten zich realiseren, dat God
en het, evangelie partij kiezen. Alleen
dan kan men ook het „revolutionair"
karakter van de Bijbel begrijpen. Al
leen voor de armen is de boodschap
van het evangelie een blijde bood
schap. Voor de rijken en zelfvoldanen
is ze pijnlijk.
Verder riep Moltmann de christe
lijke gemeenten op, om de „erkenning
Kies de dinsdag, woensdag,
donderdag of zaterdag die
npast.
3-Maandskaart f20.-
echtpaar f 30.-
Jaarkaart f 50.-
echtpaar f75.-
Legitimatie en pasfoto vereist.
voordelig
uit met NS
van de ander in zijn anders zijn" ook
als gemeente in praktijk te brengen.
Nationale kerken, rassenkerken, klas-
senkerken, middenstandskerken
noemde hij een ketterij. Zij werken
niet mee aan verzoening, maar aan
verachting.
Pas daar, waar de gemeente bestaat
uit geletterden en ongeletterden, uit
zwarten en blanken, uit rijken en ar
men, daar wordt zij tot een getui
genis van de hoop op Gods verzoende
wereld, aldus Moltmann.
DE KRANT NAAR UW
VAKANTIE-ADRES
Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met
de bon uit de krant.
Telefonische opgaven kunnen NIET meer
worden aangenomen.
librord Vereniging op de Horst bij
Kerk en Wereld is gehuisvest, maar
dat deze vereniging niets heeft te
maken met bovengenoemde stichting.
Deze vereniging zoekt oecumenisch
contact met andere kerken en kerk
genootschappen en is een bisschoppe
lijke instantie.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zwartenbroek-Ter-
schuur (Old.): A. Baars te Papendrecht.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Achlum (Fr.) (tevens
geestel. verzorg, psychiatr. ziekenhuis
in Franeker): R. de Vries te Needen
(Gr.).
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Beroepen te Vrouwenpolder: P.
Deddens te Rozenburg; te Zwijn-
drecht-Groote Lindt: M. Heemskerk
te Meppel.
CHRIST. GEREF. KERKEN
I
Emeritaat aangevraagd door J. v.
Dijken te Biezelinge.
MAASTRICHT Industrieel af
valwater kan gebruikt worden als
grondstof voor de produktle van
eiwitten. In sommige typen afvalwa
ter met name van de papier-, aardap
pelmeel en zuivelindustrie komen
soms nog verbindingen voor, die ge
bruikt kunnen worden als grondstof
voor eencellige micro-organismen die
toepassing vinden in de voeding van
mensen dier.
Dit zei gisteren dr. Woldendorp op
het zomercongres van de Koninklijke
Nederlandse Chemische Vereniging in
Maastricht.
MOSKOU Vijf zwarte predikan
ten uit de Verenigde Staten zijn op
uitnodiging van de Russische Ortho
doxe Kerk voor een tiendaags ver
blijf in Moskou aangekomen. Zij zul
len bekijken of het ook mogelijk is,
dat uit de Verenigde Staten zwarte
studenten aan de Loemoemba-uni-
versiteit in de Russische hoofdstad
komen studeren.
UTRECHT De vereniging yan
vrijzinnige hervormden in Nederland
houdt haar algemene vergadering 18
en 19 september in de Elthetokerk in
Alblasserdam. Naast de gewone
huishoudelijke zaken zal het ontwerp
„Uitgangspunten en Doelstellingen"
worden besproken, ingeleid door prof.
dr. H. G. Hubbeling.
•van onze kerkredactie)
AMSTERDAM In ELK, het
blad van de Evangelisch-Lu-
therse Kerk, legt ds. J. Blase
uit, waarom hij in de lutherse
synode tegenstemde op het
vooorstel brieven te gchrijven
aan de regeringen van Grie
kenland, Portugal en aan de
NAVO.
„Waf wij bij de NAVO, in
Griekenland en Portugal berei
ken is duidelijk: Niets. Het enige
wat dit protest ons kost is een
kwartje voor de postzegel en het
scheelt hun nog In de aanschaf-
fingskosten van wc-papier.
Nu ben ik van mening, dat de
NAVO zelfs voor dit geringe be
drag niet door de kerk gesteund
dient te worden", aldus ds. Blase.
„Wanneer de kerk protesteert,
moet zij dat doen op een wijze,
die niet vrijblijvend en image-
vormend is, maar die in eigen
vlees snijdt. Ik geloof, dat wij
onze gemeenten aan het denken
zouden zetten over wat de synode
bedoelde, wanneer wij zouden
besluiten, dat militairen in uni
form niet meer toegelaten zouden
worden tot het Heilig Avond
maal. Maar dat zou natuurlijk
leden kosten."
(Van onze kerkredactie)
NAIROBI Twee Bantoepre
dikanten uit Zuid-Afrika ston
den deze week lijnrecht tegen
over elkaar op een vergadering
tijdens de assemblee van de Her
vormde Wereldbond.
„Ik ben in Zuid-Afrika een
vrü man", zei ds. I. T. Lekhoela,
waarop ds. G. T. Vica hem een
leugenaar noemde.
Ds. Lekhoela is neder-duits-
gereformeerd, ds. Vica presby
teriaan.
Toen even later ds. Vica een ont-
werp-resolutie indiende, waarin elke
vorm van racisme veroordeeld werd
en bovendien steun gevraagd werd
voor de bevrijdingsbewegingen in
zuidelijk Afrika, liepen drie neder-
duits-gereformeerden (ds. Lekhoela,
nog een niet-blanke en ds. G. R. van
Róoyen) onder protest weg uit de
vergadering.
Deze samenkomst was een speciale
vergadering van afgevaardigden uit
Afrika. De ontwerp-resolutie van ds.
Vica keerde zich met name tegen de
apartheidspolitiek in Zuid-Afrika en
Rhodesië en het Portugese kolonia
lisme in Mozambique en Angola.
De Hervormde Wereldbond zou zijn
leden-kerken in de genoemde landen
moeten vragen, elke discriminatie te
vermijden en een multiraciale sa
menleving in praktijk te brengen met
inbegrip van gemeenschappelijke
kerkdiensten
Van de drie Boerenkerken in Zuid-
Afrika behoren er twee tot de Her
vormde Wereldbond: de grote Neder
duitse Gereformeerde Kerk en de Ne-
derduitsch Hervormde Kerk. De Ge-pa
reformeerde Kerk (de „Dopperkerk")
is geen lid van deHWB.
Deze kerk is wel lid van de Gere
formeerde Oecumenische Synode, n
waarvan ook dé Nederduitse Gerefor
meerde Kerk deel uitmaakt. Andere te
oecumenische contacten hebben de^i
Boerenkerken niet meer.
De (Engelssprekende) Presbyte- e:
riaanse Kerk van zuidelijk Afrika 71
staat zeer kritisch tegenover het o<
apartheidsbeleid. Verder zijn uit a
Zuid-Afrika dan nog bij de HWBei
aangesloten de Nederduitse Gerefor- ai
meerde Bantoekerk en dito Kleurlin- it
genkerk alsmede de Presbyteriaanse re
Bantoekerk en Tsongakerk.
Zondebok
In een van de secties kwam het totlac
meningsverschillen De zendingsse- »l
creatris van de Nederduitse Gerefor
meerde Kerk ds. P. E. S. Smith uitte
felle kritiek op een door hem gesig-
naleerd streven, om Zuid-Afrika tot?:
de grote zondebok te maken.
Deze discussies zijn dankbaar
leesvoer voor de pers van Kenia en?'
de genabuurde Oostafrikaanse lan
den. Vooral ds. F. E. B. Geldenhuys
Uit Pretoria moet het daarbij ontgel
den.
Dat zou een afleidingsmanoeuvre
kunnen zijn. Bij het begin van de
assemblee zei de president van de
Hervormde Wereldbond, de Duitser
prof. Wilhelm Niesel, tegen de pers,
dat hij konkrete uitspraken over ras
senvraagstukken verwachtte, niet al
leen die in Zuid-Afrika, maar ook die
in Kenia zelf. Hij noemde het pro
bleem van de Indiërs in Kenia zelfs
nog urgenter'dan dat van de apart
heid in Zuid-Afrika.
Curatoren schrijven kerkeraad
(Van onze kerkredactie)
KAMPEN De curatoren van
de Theologische Hogeschool van
de Gereformeerde Kerken stel
len alles in het werk, om deze
hogeschool haar aard en karakter
als hogeschool van de Gerefor
meerde Kerken te doen behou
den en dienstig te laten blijven
aan de verbreiding van het on
verkorte evangelie van Jezus
Christus, wel toegepast öp, maar
niet aangepast aan deze tijd.
Zij delen dit mede in een brief aan
de kerkeraad van de gereformeerde
kerk te Donkerbroek (Fr.). Deze ker
keraad had curatoren zijn verontrus
ting kenbaar gemaakt over de stand
van zaken aan de Kamper Hoge
school.
Twee kwamen daarbij ter sprake:
het democratiseringsproces, waarbij
een communistisch student lid gewor
den is van de Civitasraad. en de nieu
we theologie.
Curatoren schrijven ook, de be
zorgdheid over de situatie van de Ci
vitasraad te delen. Zij staan achter
het unanieme besluit van de hoog
leraren. het beraad binnen de Civi
tasraad op te schorten, totdat over de
noodzakelijk geachte uitgangspunten
voor een christelijk en wezenlijk de-
(Van onze redactie)
ROTTERDAM Secretaris-gene
raal dr. E. C. Blake van de Wereld
raad van Kerken preekt aanstaande
zondag om elf uur in de Schotse Kerk,
Schiedamsevest 119.
De aanleiding van zijn bezoek is de
herdenking van de reis van de Pil
grim Fathers, 350 jaar geleden.
Dr. Blake zal slechts zeer kort in
ons land verblijven. Hfi komt zater
dagavond laat aan en vertrekt zon
dagmiddag weer. Op het ogenblik
brengt hij een bezoek aan Zuid-Afri
ka. Verleden week was hij in Nairobi,
waar hij de preek hield tijdens de
dienst, waarmee de Hervormde We
reldbond en de Internationale Con-
gregationalistische Raad zich ver
enigden.
(Van onze kerkredactie)
JOHANNESBURG Het
Christelijk Instituut van C. F.
Beyers Naudé is de laatste
weken weer in toenemende
mate doelwit geworden van
aanvallen in de Zuidafrikaanse
pers.
Het instituut wordt contact met
„liberale organisaties" en sub
versieve" krachten in het bui-
land verweten
Medewerkers van het instituut
hebben volgens de Duitse Evange
lische Persdienst de indruk, dat de
ze aanvallen deel uitmaken van een
campagne, die elke mogelijke toena
dering tussen het instituut en de
Nederduits Gereformeerde Kerk bij
voorbaat in de kiem wil smoren.
In maart waren vertegenwoordi
gers van de Nederduits Gerefor
meerde Kerk'en van het Christelijk
Instituut op de gereformeerde syno
de in Lunteren. De synode trachtte
een bemiddelende rol te spelen en
dr. J. D. Vorster deed toen een (ach
teraf gedeeltelijk weer teruggeno
men) toezegging van een gesprek
met het Christelijk Instituut.
Of dit gesprek inmiddels begon
nen is en hoe ver men daarmee is
gevorderd, is niet bekend. Maar de
huidige campagne van de regerings
gezinde pers is er volgens de EPD
een aanwijzing van, dat men het
„gevaar" van een verzoening niet
geheel uitsluit.
SYNODE
In oktober komt namelijk de ge
nerale synode van de Nederduits
Gereformeerde Kerk bijeen. Deze
synoden worden eens in de vier jaar
gehouden. De synode in 1966 ver
oordeelde het Christelijk Instituut
Zou de synode ditmaal een minder
negatieve houding aannemen, dan
zou dit gevolgen kunnen hebben
voor het politiek bewustzijn van de
leden van deze grootste kerk van
het land en dat wil men verhinde
ren.
Zou dat lukken, dan zouden de
medewerkers van het Christelijk
Instituut gedwóngen zijn, om zoals
het onlangs in hun blad Pro Ver-
itate stond „weer vier jaar in de
woestijn, in een geestelijk nie
mandsland" te leven.
De synode zal gelijk bekend wor
den bijgewoond door twee leden
van het nmderamen van de synode
der Gereformeerde Kerken in Ne
derland, praeses dr. P. G. Kunst en
eerste scriba dr. A. Kruyswijk.
mocratisch overleg overeenstemming
zal zijn bereikt.
De kerkeraad van Donkerbroeklu
heeft in het plaatselijk kerkblad „Dek
Brug" deze correspondentie volledig u
medegedeeld. v
Het Friesch Dagblad, dat één ei E
ander met voldoening doorgeeft
schrijft in een commentaar: „Als cu
ratoren zélf, na overleg met de kerke
raad van Donkerbroek, voor deze pu-
blikatie hadden gezorgd, dan was erJL
al eerder heel wat onduidelijkheid^
weggenomen. Wat vanuit Kampenro
werd meegedeeld, wekte de indruk,^
dat er praktisch geen curatoren meer
waren. Het tegendeel blijkt het geval
te zijn en zij hebben hun standpunt
duidelijk bepaald."
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM De kaderconfe
rentie van de Evangelisch Lutherse31
Kerk. die jaarlijks wordt gehouden3
aan het begip van het werkseizoen, is
dit jaar omgedoopt in een „oriëntatie
bijeenkomst."
Aanleiding hiertoe vormen tweep1
brieven en een stuk, getiteld Moti- 'F
vatie, dat lutherse jongeren zonden
naar hun synode. Zij vroegen daarin
om een diepgaande bezinning op vra
gen als: wat is nu eigenlijk de bood- u
schap, de taak en de plaats van de 1
kerk in deze tijd en in deze samenle
ving? Waarom hebben we nog een e
lutherse kerk, nog een kerk, nog het
christendom?
De synode nam deze vragen overj"
en stelde een commissie in, bestaande fl
uit ouderen en jongeren, om aan deze
vragen een weekendconferentie te e
wijden, 2 en 3 oktober op kasteel
Hoekelum te Ede.
Men verwacht hier niet alleen alle
synodeleden en hun secundi, maar
ook alle predikanten, kerkeraadsleden
en zo veel mogelijk gemeenteleden.
Een en ander wellicht ook als voor-
bereiding op het winterwerk en op de r
bezoeken, die de synodeleden deze
winter weer aan de diverse gemeen- k
ten gaan brengen.
Het gesprek zal op gang worden j
gebracht door enkele stellingen van
de hand van prof. dr. J. P. Boender- P
maker.
Hekwerk-puzzel
Horizontaal: 4. zeilsteen. 5. stuk grond. 6. narig
heid, 7. javaans orkest.
Verticaal: I. bouwstof, 2 aangedaan worden. 3.
lengtecirkel.
Oplossing vorige puzzel
I. doel. 2. ibis, 3. ever, 4. zaal. 5. wiel. 6. ijver. 7.
geit, 8. teil. 9. sein. 10. teek. II. enig. 12 maal.
13. tent. 14 taak. IS. ocle, 16. eelt
De zegsw ijze luidt: Die zwijgt stemt toe