Jeugd moet loskomen van consumptieve vrijwillig naar Europa ONDERZOEK NAAR ROEPING ROEPT VRAGEN OP Waarom wil episcopaat geloofsgemeenschap in geding brengen? Een noord voor vandaag Rotterdammers onder de vier slachtoffers Feestbundel prof. Stoker Bisschop: nonnetjes BEROEPINGSWERK DR. H. KNAUS OVERLEDEN Tito uitgenodigd bij de paus DINSDAG 25 AUGUSTUS 1970 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggebo ren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe" (Johannes 316). God en de wereld. Hij gaf Zijn eniggeboren Zoon, opdat niet verlo ren ga die in Hem gelooft. Wat is geloven? De verzuchting is er wel eens: geloven is zo ontzet tend moeilijk, ik zou wel willen geloven, maar... De vader van de zieke jongeling zei tot Jezus: „Here, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp." Wat is geloven? Thomas zei: „Eerst wil ik hebben gezien en be last. Maar zalig zijn zij, die niet hebben gezien en nochtans heb ben geloofd. Wat is geloven? Dit: Onder alle omstandigheden vasthouden aan Gods belofte, dat Hij het wel met ons zal maken. Dwars door al het leed en verdriet heen weten: God houdt mij vast. Geloven is dit: De zekerheid hebben, dat het onmogelijke mogelijk zal worden. Dit: Als het menselijk verstand zegt: Het kan niet, we ten dat het toch kan. Het worde onze dagelijkse bede: O God, hoe moeilijk het ook moge vallen, leer mij in Uw Woord geloven. Kom ons ongeloof te hulp. k We lezen vandaag: 2 Timoteus 2 vers 14 tot 26. REINIER VAN DER PLOEG DE KRANT NAAR UW VAKANTIE-ADRES Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met de bon uit de kraiït. Telefonische opgaven kunnen NIET meer worden aangenomen. Busje verongelukt PADERBORN De politie van het Westduitse Paderborn heeft gisteren de namen van drie van de vier bij een frontale botsing tussen een busje en een vrachtauto omgekomen Ne derlanders bekendgemaakt. Het zijn de 27-jarige Verzijl en de 28-jarige René Tuinder, beiden uit Rotterdam, en de 48-jarige Frederik Kist uit De Wijk. Het stoffelijk over schot van de vierde persoon, een Ne derlandse vrouw, kon nog niet wor- geïdentificeerd. De slachtoffers zaten in het busje samen met vier landgenoten en een Westduitser die min of meer ernstig gewond werden. Volgens de politie is het busje, waarvan de inzittenden bij de Hen schel-fabrieken in Kassei werkzaam waren, bij dichte nevel op een weg versmalling met de vrachtauto in botsing gekomen. QRIEBERGEN De jeugd moet zich instellen op een kritisch bezig-zijn ten opzichte van zichzelf en van de maat schappij. De jongeren moeten los komen van het sterk consump tieve in deze maatschappij. Laten ze kritisch zijn, in plaats van apa- tisch en opletten wat anderen doen, want er wordt wat met ze gedaan. Het wegblijven van ver kiezingen is bijvoorbeeld vol komen fout. De mens betekent wat, dat moet hij inzien! Zo denkt Reinier van der Ploeg (34) als leider van het vormingsteam ver bonden aan de Drieburg in Drieber gen, het jongerenvormingscentrum van het Landelijk Centrum voor Ge reformeerd Jeugdwerk (LCGJ) ero ver. Vanaf september worden weer in h.et kader van het vormingswerk de weekends rond eigentijdse thema's gehouden. Eindeloos bómen aan de bar. Zo weinig fotogeniek de gastvrije Driéburg er van buiten uitziet met zijn wit-geverfde dwarsstrepen, zo gezellig en artistiek is het interieur, met een bar waaraan je eindeloos kunt bomen, slaapkamers met bedden boven elkaar, conversatieruimten en een leuke eetzaal. Verder een groot gras-groen terrein eromheen met een paar koeien (van de buren) en boom gaarden (ook van de buren). Kantoren Een paar honderd meter achter het hoofdgebouw, dat aan de Hoofdstraat aan de rand van Driebergen aan de Doornse kant staat, verrijst een nieuw gebouw, dat aan het eind van het jaar klaar moet zijn. Daar komen de kantoren van het LCGJ, het Christelijk Jongeren Verbond, de Hervormde Jeugdraad, de Stichting Evangelisch Herstel en Opbouw en de Christelijke Jeugdraad. Maar na dit ommetje weer terug nagr de Drieburg, waar straks week ends worden gehouden over onder andere: popcultuur, alternatieve kerkdiensten, de plaats van de vrouw in de samenleving, het kerklied, ho mofilie, milieuverontreiniging, thea ter, beweging, dans en film. Reinier van der Ploeg: In die the ma's zijn de gebieden terug te vinden waar de gereformeerde jeugd zich mee bezighoudt. Je komt die onder werpen tegen in de gespreksgroepen, de jeugdverenigingen en jeugdsocië- teiten. I Hij vertelt iets over zijn ervaringen met vorige weekends, waarbij hij ook duidelijk laaf uitkomen, dat het een kwestie is van zoeken en vallen en opstaan Een onderwerp was: com mune Er was een heel eigen „bevol king". Veel jongeren kwamen omdat ze erover hadden gelezen en verder waren er mensen van een sociale of pedagogische academie. Van de 32 waren er maar vier gereformeerd. (Van een onzer redacteuren) POTCHEFSTROOM Eind 1969 in prof. dr. H. G. Stoker na het bereiken van de zeventigjarige leeftijd met emeritaat gegaan. In verband daar mee is er nu een internationaal comi té gevormd met het doel een feestbundel te laten verschijnen, die als huldeblijk aan hem opgedragen wordt. Prof. Stoker was sinds 1925 aan de Potchefstroomse universiteit voor christelijk hoger onderwijs verbon den. Gedurende die 45 jaar heeft hij internationale bekendheid verworven door zijn vele publikaties. Op scherpzinnige en originele wijze heeft hij zich onderscheiden als filo soof van formaat. Zijn bijdrage tot de systematische wijsbegeerte staat be kend als „Die Wysbegeerte van die Skeppingsidee." Ook zijn zelfstandige medewerking met de Amsterdamse hoogleraren Dooyeweerd en Vollenhoven is goed bekend. Zijn jongste werken Be ginsels en Metodes in die Wetenskap (1961) en Oorsprong en Rigting I (1967) en II (1970) getuigen van rijp heid en filosofische denkkracht. De feestbundel, die waarschijnlijk nog dit jaar zal verschijnen, draagt als titel Truth and Reality". Een en twintig wijsgeren werken er aan mee. Uit Nederland zijn dat prof. dr. V. Brümmer (Utrecht), prof. dr. H. Dooyeweerd, dr. J. Stellingwerff, prof. dr. iH. van Riessen en prof. dr. S. U. Zuidema (allen Vrije Universi teit), prof. dr. C. A. van Pc ui sen (Lei den) en prof. dr. P. A. Verburg (Gro ningen). Cirkel-puzzel V*n builen ntM binnen W-oorden invullen die betekenen: 1. mikpunt. 2. steltloper door de oud Egyptenaren vereerd, 3. wild zwijn. 4. grote ka mer. 5. r«d, 6. vlijt, 7. sik, 8 keukengerei, 9. te ken, 10. soort mijt. II. leuk. 12. keer. 13. kraam. 14. opgegeven werk. 15. gekheid. 16. verharde huid. Ie bepnlettei «rd bettaai Oplossing vorige pond Hor.: 1. farm. 4. rail. 7. rad, 8. Aser, 10. A.P.. 12. eelt, 14. ieme, 16. ane, 18. Edam, 20. do, 21. Neer, 23. iel, 25. ende. 27. iers, 29. ara, 30. neep. 32. te, 34. gast. 36. eden, 38. raak. 40. Oene, 42. Da, 43. eind, 45. lik, 47. perk. 48. Erin. Vert: I. fa, 2. ader, 3 mal, 4. re. 5. aria, 6. lam. 7. raad, 9. stee, II. Peel, 13 eend, 15. emir. 17. Roer. 19. drie. 22. eens. 24. Este. 26 naga. 28 Epen. 29. aard. 31. Eton. 33. cnak. 35 aker. 37 Deli. 39. aap. 41. Ede. 44 ik. 46. in. (Van onze kerkredactie) TRIVANDRUM (INDIA) Na hét Vaticaan, dat een onderzoek naar deze kwestie heeft gemeld hèeft nu ook de aartsbisschop van Tri vandrum (Kerala) gereageerd op de „handel" in Indiase meisjes ten behoeve van Europese kloos ters. Hij verklaarde als juist dat meisjes uit de Zuid-Indiase staat Kerala naar West-Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje zijn gegaan om daar reli gieuze te worden en tot verpleeg ster te worden opgeleid. Aartsbisschop Benedict Gregorios meende, dat ongeveer tweeduizend meisjes voor dit doel de afgelopen ja ren naar Europa zijn gegaan. De kloosters hadden reis- en andere kos ten voor de meisjes betaald, maar geen geld aan hun ouders gegeven. Mgr. Gregorios achtte evenwel on regelmatigheden in enkele gevallen niet uitgesloten, naar hij zei: „zoals in dc wereld met al dergelijke zaken voorkomt". De meisjés werden door Indiase bisschoppen uitgekozen, na tevoren „een waarheidsgetrouw beeld te heb ben gekregen van het leven, dat zij zouden gaan leiden". Er was nooit dwang uitgeoefend; alleen vrijwillig sters kwamen in aanmerking. Als zij dat wensten konden de meisjes, aldus mgr. Gregorios, altijd naar India terug, hetgeen sommigen dan ook hadden gedaan. De verpleeg stersopleidingen duren gewoonlijk zes jaar. De meisjes, aldus de bisschop, worden goed betaald en zenden geld naar hun ouders. Naar nader blijkt is het onderzoek dat het Vaticaan in Europese kloos ters naar de kwestie van de Indiase meisjes instelt verleden maand be gonnen. Over elk klooster waar zich NED. HERV. KERK Bedankt voor Alblasserdam: G. C. Vijzelaar te Veenendaal (buitengew. wijkgem. in wording); voor Holland- scheveld: H. A. v. Slooten te Nijkerk. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Curasao (als koopvaar-dijpred.): M. Boot te Oude water. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen te Neerlandia (Can. Ref. Ch.): M. v. d. Wel te London-Watford (Ont., Can.). GEREF. KERKEN (BUITEN VERB.) Beroepen te Haarlemmermeer-oost zijde: J. D. Janse te Marknesse (N.O.P.). Benoemd te Heerde als hulppred.: H. Veltman, em. pred. te Zeist. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Middelharnis en te Slikkerveer: G. J. v. d. Noort te Ca- pelle a. d. IJsseL Indiase nonnen bevinden worden uit gebreide vragenlijsten ingevuld. Dit onderzoek is nog niet afgesloten. Zo lang het onderzoek gaande is kunnen geen andere Indiase meisjes uit arme landstreken naar Westeuro- pese kloosters. De Osservatore Roma no drukte gisteren enkele vraagge sprekken af met Indiase nonnen in Italië die uiting gaven over hun te vredenheid met hun tegenwoordige positie. GRAZ Dr. Hermann Knaus, die de methode van periodieke onthou ding heeft ontwikkeld, is zondag op 78-jarige leeftijd overleden. De methode, welke is gebaseerd op studie van de vruchtbaarheid bij de vrouw, is de populairste in de wereld voor natuurlijke geboortebeperking geworden. Knaus begon zijn studie in het be gin van de jaren 30, toen hij in Cam bridge studeerde. Zijn methode kreeg de krachtige steun van de r.k. kerk en paus Pius I ontving hem in 1952 in speciale audiëntie. ook met c in Utrecht. Een onderwerp van de komende weekends in homofilie. Dit thema is al eerder aan de orde geweest. Zowel hetero- als homofielen hebben al eens een dergelijk weekend bezocht. De bedoeling is: vooroordelen en misver standen proberen weg te nemen en begrip op te brengen voor de mens, die anders heet te zijn, maar die toch heel gewoon mens is". Uitspelen „Met het uitspelen van bijbelteks ten kom ik er vandaag niet, wel met Christus' liefdegebod," is de mening van Reinier. De Drieburq. Van buiten weinig fotogeniek, van binnen gezellig en artistiek. gehouden." Het gaat popcultuur. Wat is pop gaat men zich afvragen en popmuziekgroepen geven onder andere muzikaal op hun wijze antwoord. „Jongens en meisjes uit onze we-[ reld moeten met deze groepen in ge sprek komen. Gewoon praten, niet vanuit een standpunt van: zo is het. Wees voorzichtig met een te snel oor deel van beide partijen. Ze kunnen wat van elkaar leren", is het oordeel van Reinier. Ter sprake komt het popfestival inL Kralingen, dat al heel wat stof heeft doen opwaaien. Afkeuring, begrijpen,? bijval, predikanten met ouderwetser donderpreken en predikanten, die eenk positievere weg zoeken vanuit hetj. Evangelie. Op de Drieburg gaat menu daar straks ook samen met de jonge- ren naar zoeken. RIET DIEMERI Collage Reinier laat de jongens en meisjes meestal eerst een collage maken. Ze scheuren en plakken van pagina's uit tijdschriften een werkstuk, waarin uitkomt hoe ze zich een commune of een gezin voorstellen. De 'collages worden opgehangen en besproken en dan wordt het weekend eigenlijk ge maakt. De lijnen worden uitgestip peld hoe men 's zondags ver.der gaat. Overigens slaat dit al. voor een deel vast, want de kerkdienst probeert' men in het teken van het thema te la-, ten staan. Het kan een huisdienst zijn, of een „oecumenische-Waag-dienst". Deze is genoemd naar het gebouw de Waag. Al twee jaar organiseren een Driebergse hervormde wiikgemeente en de instituten Kerk en Wereld, Hy- depark, Nieuw Ruimzicht en de Drie- burg dergelijke diensten. Op het commune-weekend kon men (Van onze kcrkfedactie) VEENENDAAL In de Gere formeerde Gemeenten is een ge voel van onbehagen ontstaan door het feit, dat dit jaar alle 23 per sonen dié zich aanmeldden voor de predikantsopleiding, zijn af gewezen. Dit wordt gezegd in een brief, die thans gepubliceerd is in het Gerefor meerd Weekblad (uitgave Bout), dat zelf een blad is in gereformeerde bondskring in de Nederlandse Her vormde Kerk. De briefschrijver, die zelf tot de Gereformeerde Gemeenten behoort, merkt onder meer op: „De onrust en de twijfel, die reeds bestaat ten aanzien van het komen tot het ambt. of wij namelijk in onze gemeenten hiermee wel óp de goede (reformatorische) weg zijn, wordt mijns inziens hierdoor versterkt. Zeker zal in praktisch alle gemeen ten, In het bijzonder in de tijd, die voorafgegaan is aan de datum van het onderzoek, gebeden zijn: „Bidt dan de Heere des oogstes, dat Hij ar beiders in Zijn wijngaard uitstote." Wat ik nu laat volgen is echt niet oneerbiedig bedoeld, maar onweer staanbaar dringt zich bij mij op, dat de Gereformeerde Gemeenten dan toch wel met een karig God te doen hebben. In het voorgaande heb ik gesteld, dat er in brede kringen van onze ge meenten een zekere onrust en een ge voel van onbehagen leeft. Het besef hiervan zou, dunkt me, toch ook bij de kerkelijke leiders aanwezig moe ten zijn. Informatie Onbegrijpelijk is het mijns inziens dan ook. ja hoogst onverantwoorde lijk, dat in een zo hoogst ernstige zaak als deze, in alle talen wordt ge zwegen. Een uitvoerige informatie van ons kerkvolk is hier zonder meer ver eist. Ouderen, maar zeer zeker ook vele ernstig meelevende jongeren onder ons zitten ten aanzien van deze kwestie met vele onbeantwoorde vra- gen." De hoofdredacteur van het gerefor meerd Weekblad, ds. A. Vroeginde- weij, voegt aan deze brief toe, dat hij zich niet wil inlaten met de interne aangelegenheden van een andere kerkgemeenschap. Toch geeft hij deze brief door als waarschuwing voor briefschrijvers, die zich bezorgd af vragen, of de jonge predikanten in de Gereformeerde Bond wel „onderzocht worden op hun (inwendige) roeping." De praktijk in de Gereformeerde Gemeenten onderstreept volgens ds. Vroegindeweij, „dat het niet gemak kelijk is om de door u voorgestelde, weg te gaan zonder in grote moeilijk heden te komen." „Wie zal over het hart oordelen, daar de mensen slechts aanzien wat voor ogen is." Uitzondering (Tot goed begrip strekke overigens de informatie, dat het een hoge uit zondering is, dat er zoals dit jaar in de Gereformeerde Gemeenten nie mand tot de predikantsopleiding is toegelaten. Dat is, als wij het wel hebben, sinds de oorlog nog nimmer gebeurd. De Theologische School van de Ge reformeerde Gemeenten werd In 1927 gesticht. Uit onderstaand overzicht blijkt, dat er geleidelijk meer perso nen tot de studie zijn toegelaten. Beroepbaar gestelde kandidaten: 1927 - 1937 6; 1938 - 1947 10; 1948 - 1957 17; 1958 - 1967 26; 1968- 1970 8. Naar het zich laat aanzien, zullen in 1971 vijf studenten beroepbaar worden gesteld, in 1972 twee en in 1973 weer vijf. De Gereformeerde Gemeenten heb ben momenteel 44 dienstdoende pre dikanten, een aantal dat nog niet eer der bereikt werd; red.). PROFETISCHE CONGRESSEN LONDEN Volgend jaar zullen twee internationale conferenties wor den gehouden over bijbelse profetie. De eerste wordt van 15 tot 18 juni in Jeruzalem belegd en de andere van 24 tot 28 september in Londen. De conferentie in Jeruzalem is sa mengeroepen door twee bekende Amerikaanse theologen, Harold J. Ockenga en W. A. Criswell. Met de voorbereiding is dr. Carl F. H. Henry belast, de vroegere hoofdredacteur van Christianity Today, De Londense conferentie gaat uit van de „profetische getuigenis bewe ging". De voorzitter van dit congres, dr. F. A. Tatford, zei deze week: „Nooit tevoren in de geschiedenis zijn de problemen van de wereld zo groot geweest als nu: rassenhaat, honger, bevolkingsexplosie, milieuverontreini ging, oorlog. Niemand schijnt in staat, een oplossing te vjnden. Wij geloven, dat die in de bijbelse voorzeggingen over de eindtijd te vinden is." JOHANNESBURG Dr. Eugene Carson Blake, de secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken, ver toeft vier dagen in Zuid-Afrika om de band te versterken tussen de We reldraad en de Zuidafrikaanse raad van kerken, die hem heeft uitgeno digd. Hij hoopt speciaal de kritiek uit de Nederduitse Gereformeerde Kerk, dat de Wereldraad een „communistische" organisatie is, te kunnen ontzenuwen. Premier Vorster heeft geweigerd Bla ke te ontvangen. SEPTUAGINT OVER CELIBAAT UTRECHT De actiegroep Septuagint is verbaasd over het standpunt in de celibaatskwestie van het Nederlandse episcopaat, dat van mening is: een gehuwd priester, die voorgaat in de eucha ristie en de gemeente die dit aan vaardt, plaatsen zich buiten de gemeenschap der kerk. Dit zegt de actiegroep na een ge sprek met kardinaal Alfrink over een rondschrijven van Septuagint, waarin zoals gemeld gevraagd werd welke gemeenten een gehuwde priester in volledige ambtsuitoefening wilden aanvaarden; welke gehuwde priesters als zodanig zouden willen functione ren en welke van oorsprong reforma torische gemeenten een rk priester, die vanwege zijn huwelijk geen func tie meer kan hebben, als voorganger zouden willen beroepen. Septuagint begrijpt niet, waarom het episcopaat in dit verband de ge loofsgemeenschap in het geding BELGRADO Mgr. A. Casaroli, de Vaticaanse „minister van buiten landse zaken" is gisteren voor een of ficieel bezoek van drie dagen in Zuidslavië aangekomen. Reden: het land £eeft als eerste communistische staat in Europa en ha een breuk van 18 jaar volledige diplomatieke be trekkingen met het Vaticaan aange knoopt. De wederzijde vertegenwoordigers hebben thans de status van ambassa deur. Casaroli spreekt onder meer met president Tito. Verwacht wordt dat hij hem namens paus Paulus voor een bezoek aan het Vaticaan zal uit nodigen. brengt. Dit stelling nemen acht met buiten iedere proportie. En dat met name in een kerk, „waarin funda mentele afwijkingen van het evan gelie wel getolereerd worden". pui Onrecht ipl ia; V kat I Daarmee bedoelt Septuagint: „bis- schopDen, regeringsleiders, priesters en leken over de hele wereld geven steun aan onmenselijke economische en politieke systemen, waardoor zij de gemeenschap van het gebroken brood ontkrachten tot een medeplich-^i tigheici in ongerechtigheid". En de actiegroep vervolgt: „Geen paus of bisschoppencollege vindt de noodzakelijke moed om zulke colle ga's of gelovigen met name te noe men als staande buiten de gemeen schap der kerk". De groep zegt tenslotte haar actie voort te zetten, omdat nu eens te meer is gebleken, dat de oplossing van het celibaatsprobleem een door braak kan bewerken naar veel we zenlijke veranderingen. Zij ziet het als haar taak de communicatie op gang te brengen tussen gemeenten en gehuwde priesters. Het zal de taak zijn van de plaatse lijke gemeente, die de priester na zijn huwelijk wil handhaven, om haar keuze ook praktisch te effectueren en vol te houden. Ook tegen eventuele uitspraken van kerkelijke instanties Bisschoppen ROME De Amerikaanse bisschop James Walsh, die vorige maand na een gevangenschap van twaalf jaar in China is vrijgelaten, is maan dag in Rome aangekomen, waar hij een week zal blijven. De 79-jarige bisschop, wiens gezondheid zwak is, verblijft tijdens zijn bezoek aan Rome in een ziekenhuis. Hij zal dinsdag door de pans wor den ontvangen. Walsh werd in 1958 in Sjanghai op beschuldiging van spionage tot twintig jaar gevangenisstraf verooordeeld. 'Hij werkte in China als mis sionaris. In een brief aan alle priestérs heb ben voorts de r.k. bissohoppen in Ne derland nogmaals uitgesproken dat er Tc geen aanwijzingen zijn om te ver- wachten dat de celibaatsverplichting binnen afzienbare tijd zal zijn afge schaft. Handhaving of herstel van de gehuwde priester in ziin ambt is een onhaalbare kaart gebleken. De bisschoppen willen overigens blijven zoeken naar mogelijkheden om gehuwde priesters gedeeltelijk in het ambt te handhaven. Aanvaarding door de gelovigen is daarbij uiteraard een belangrijke 'factor. In een latere verklaring zegt Sep tuagint dat zij priesters, die van wege huwelijk hun ambt moesten neerleggen, blijven beschouwen als ambtsdragers, die ten onrechte zijn geschorst, Septuagint wil van de bisschoppen verduidelijking inzake hun opvattingen over het handhaven van gehuwde priesters in hun ambt. waarover zij aan het begin van dit jaar positieve uitspraken hebben ge- Kt daan. a Amerikaanse sergeant deserteert naar Zweden STOCKHOLM De Amerikaanse sergeant Chuck Cunningham, één van de hoofdgetuigen in de zaak My Lai, i is uit net leger gedeserteerd en naar 1 Zweden uitgeweken, waar hij asiel j heeft gevraagd. De 39-jarige beroepssergeant heeft in Vietnam gediend onder luitenant i William Calley. die verantwoordelijk wordt gesteld voor de moord op 109 Vietnamese burgers in My Lai. In een vraaggesprek met het socia listische blad Aftonbladet vertelde Cunningnam, dat hij 'raar Zweden was gekomen ,om alles te vergeten". Hij zei Amerika te haten „Ik word er beroerd van als ik er aan denk. Het nele land is stapelgek", aldus Cunningham Hij :s van plan een baantje in Stockholm ie zoeken. Het blad ont hulde niet waar de sergeant zich ver borgen houat.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2