AMERIKAAN HULPELOOS Luther en Calvijn vinden elkaar in Duitsland Duizenden in greep van oordeelsprediking Uw probleem is het onze Ds. J. M. Kroes uit vrijgemaakte kerk Ds. Van Nooi naar Alerdinck' Evangeliseren in Turkije verboden J a ar verga dering Prot. Nederland BEROEPINGSWERK Een woord voor vandaag VS geschokt jaren zeventig binnen (Van onze kerkredactie) HANNOVER De traditio nele leerverschillen tussen lu theranen en calvinisten behoe ven geen reden meer te zijn voor kerkelijke gescheidenheid. Tot deze conclusie is een officiële gesprekscommissie van de lutherse, hervormde en geünieerde kerken in Duitsland gekomen. De commissie ging ervan uit, dat voor kerkelijke eenheid overeen stemming noodzakelijk is in de zuive- Uw brieven worden alle persoonlijk beantwoord en be horen daarom van naam en adres voorzien te zijn. Ge heimhouding is verzekerd. U gelieve één gulden aan post zegels bij te sluiten. Een se lectie uit de antwoorden pu bliceren wc in deze rubriek. Raad van lezer: Bij de bestrijding van houtworm kreeg ik na tweemaal een behandeling met blauwgas zon der resultaat de raad, het te probe ren met oborex Zn (zinkaftenaat) dat in literbussen in sommige verf- winkels te krijgen is. Het is volko men een succes geworden, ook zelfs voor een partij los hout bestemd voor knutseldoeleinden. Vraag: Kunt U mij een recept ge ven voor vruchtenbowl zonder alco hol? Antwoord: Voor zes glazen van twee deciliter heeft u 375 gram vruchten nodig (aardbeien- kersen, bessen) suiker naar smaak, (liefst basterdsuiker) voorts 4 dl appelmost, 3 dl spuitwater, zo mogelijk ci troensap. Bij gebruik van verse vruchten deze wassen, schoonmaken en pitten verwijderen, zo nodig in kleine stukjes snijden. Appels en pe ren even opkoken. Zet de vruchten met suiker bestrooid enkele uren weg in een bowl of grote kom. Voeg de appelmost, het citroensap en eventueel nog basterdsuiker naar smaak toe en laat dit mengsel nog enkele uren op een koele plaats staan. Voeg vlak voor het opdienen spuitwater toe. Als u vruchten uit blik neemt, kan men wat minder appelmost gebruiken. Vraag: Ik bezit een schilderij ge signeerd Westerbeek. Kunt u mij iets over deze schilder vertellen? Antwoord: De enige schilder van die naam van enige bekendheid was Cornells Westerbeek, landschap- en dierenschilder, 1844-1903. In het Rijksmuseum hangt één schilderij van hem, een landschap met koeien. Mocht er achter de signatuur Jr. staan, dan is het zijn zoon, dié min der bekendheid genoot. Vraag: Is het juist dat er in het Britse parlement afgevaardigden van Noord-Ierland zitting hebben, terwijl het ook een eigen parlement heeft? Antwoord: Het Verenigd Konink rijk bestaat uit Groot-Britannie en Noord-Ierland. Van de 630 zetels van het Lagerhuis vallen 12 toe aan Noord-Ierland. Het heeft een eigen parlement, een senaat met 26, een Lagerhuis met 52 leden, dat zaken behandelt, welke de rijksregering niet regelt. De gouverneur van Noord-Ierland vertegenwoordigt de regering. re leer van het evangelie en in de zuivere bediening van de sacramen ten. Bij het onderzoek van de leerver schillen, die vooral op het gebied van de rechtvaardigheidsleer, de avondmaalsopvattinig en het kerk recht sinds de Reformatie tussen lutheranen en calvinisten kerkschei- dend hebben gewerkt, kwam de com missie tot de slotsom, dat dè opvat tingen voor een deel elkaar niet uit sluiten, maar aanvullen. Voor een ander deel (zoals ten aan zien van het avondmaal) kwam het verschil voort uit het „thans niet meer toereikende" begrippenmate- riaal van de oudlutherse en de oud- calvinistische dogmatiek. De tegenwoordige situatie vraagt nieuwe verwoording van het geloof. Dat verplicht de kerken tot voort gaande theologische arbeid op de ge meenschappelijke grondslag der Re formatie, aldus de commissie. Aan de kerken in Duitsland wordt gevraagd, om tot kansel- en sacra mentsgemeenschap over te gaan. (Van onze kerkredactie) DALFSEN Ds. J. M. Kroes, die 34 jaar predikant in Dalfsen is ge weest, is buiten het verband van de vrijgemaakt gereformeerde kerk ge steld. De kerkeraad van Dalfsen heeft daartoe besloten omdat ds. Kroes is voorgegaan in diensten van gerefor meerde kerken vrijgemaakt buiten verband. Ds. Kroes woont als emeri tus in Arnhem en is 68 jaar. GRAND RAPIDS. MICHIGAN De doorsnee Amerikaan is aan het veranderen; voor de twee de maal in de naoorlogse periode. Amerikaan-nummer-één, die direct na de oorlog in Europa ver scheen, was even rondborstig als luidruchtig, een bonk van een kerel met minstens dertig schreeu wende dassen in zijn koffer. Amerikaan-nummer- twee verscheen in het begin van de jaren zestig. Hij had een voorliefde voor donkere kostuums en smalle, sombere dassen, was slank en droeg bij voorkeur een donkere bril. Deze Amerikaan was geheel geïnspireerd op het type Har- vard-intellectueel. Hoe Amerikaan-nummer-drie eruit zal zien, is nog niet hele maal duidelijk. In ieder geval zal hij brede kleuri ge dassen dragen en pakken die het goed doen op kleurentelevisie. Hij zal er wat minder intellectueel uitzien dan Amerikaan-nummer-twee, maar wel zorgelijker kijken dan nummer een. En hij zal veel praten over zijn eigen problemen in plaats van oplos singen poneren voor anderen. Wie in 1970 door de Verenigde Sta ten reist, ontdekt al gauw dat de ja ren zestig dit land niet onberoerd ge laten hebben. Je ziet het in de ver paupering van de binnensteden. Je hoort het in de kreten van de be spraakte minderheid. Je speurt het in de vrees van wel gestelde blanken die zorgvuldig de portieren' van hun auto op slot doen als ze dooreen negerwijk rijden. Onder oppervlak De verandering valt niet direct op. De eerste reactie na een dag in het smoorhete New York is dat je er lang niet zoveel hippies ziet als in Amster dam. Je vraagt je af waarom de pers zoveel aandachtschenkt aan deze langharige minderheid. De tweede ontdekking is dat de mini-mode lang niet zo populair is als in Europa en Negers blijken geen „luie, lieve men en", maar raken geëmancipeerd en eiSen burgerrechten. Jehova's Getuigen congresseren TORONTO Prinses Margriet heeft gisteren in Toronto de 92ste na tionale Canadese tentoonstelling ge opend. Haar echtgenoot was hierbij aanwezig. In haar openingsrede zei de prinses o.m., dat van de bijna 21 miljoen Ca nadezen er 500.000, twee procent, van Nederlandse afkomst zijn. Aan de tentoonstelling wordt ook door ver scheidene Nederlandse bedrijven deelgenomen. (Van een onzer verslaggevers) SCHIEDAM Vierduizend Jeho va's Getuigen besluiten morgenmid dag in de Schiedamse Sporthal Mar griet hun vierdaagse "Mensen van goede wU-vergadering". Het is een van de vijf districtscongressen die die deze maand in evenzoveel plaatsen in Nederland worden gehouden met bij elkaar ruim 20.000 bezoekers. Het doel van deze massavergade ringen is de broeders en zusters een flinke portie geestelijk voedsel mee te geven, die ze nodig zullen hebben bij het werk van de verkondiging. „Het maken van discipelen" is dan ook het dienstthema voor 1970 en de veld dienstrapporten wijzen uit. dat de Je hova's Getuigen steeds doeltreffender worden in de bediening. Terzijde van het grote podium heb ben enige tientallen minder-valide en bejaarde congresganglrs een mooi plaatsje gekregen. Hun brancards, rustbedden en invalidewagentjes kunnen daar gemakkelijk staan. Maar in de hal zelf zijn het de mensen van middelbare leeftijd en vooral de jongere generatie die de stoelenrijen stijfvol maken. De hoek- plaatsen zijn gereserveerd voor jonge moeders die baby's en kleuters in kinderwagens bij zich hebben staan. Op het eerste gezicht lijkt het ge heel een beetje ordeloos omdat èr in de paden veel heen en weer geloop is. Mensen, en vooral jongelui, maken j onderling een gezellig praatje of eten een hapje, terwijl door de luidspre- kers de meest vreselijke dingen wor- den verkondigd. Maar in verhouding tot het grote aantal luisteraars dat de I lezingen (zo'n twintig verdeeld over de vier dagen) aandachtig volgt, valt die ordeloosheid te verwaarlozen. En wat is dan wel de boodschap die deze duizenden zo blijkt aan te spre ken? Dit: dat „zeer binnenkort" de 920 miljoen kerkelijke lidmaten die onze wereld telt letterlijk zullen worden afgeslacht en dat vervolgens ook de rest van „het gehele samenstel van de huidige dingen" te gronde zal worden gericht; alleen Jehova's volk ontkomt aan dat oordeel. Congresvoorzitter R. J. Engelkamp uit Amsterdam vertelde dit gister middag in zijn toespraak "De ver woesting van de christenheid door het walgelijke ding" die hij ook op de andere congressen heeft gehouden. De heer Engelkamp baseert zijn wetenschap op de rede van Jezus over de laatste dingen, in combinatie met de visioenen van Daniël en van Johannes op Padmos („Het walgelijke ding" is de vertaling in de bijbel van de Jehova's Getuigen van "de gruwel der verwoesting" uit Marcus 13:14). Wilde beest Volgens de heer Engelkamp is de verwoesting van Jeruzalem de profe tische afbeelding geweest van de toe komstige verwoesting van de chris tenheid. Babyion. de grote hoer, is het wereldrijk van de valse religie, de uiteindelijke prooi van het wilde beest, dat in 1945 uit de afgrond te voorschijn is gekomen, in casu het politieke stelstel van de achtste we reldmacht, de Verenigde Naties. Eigenlijk is het christendom niet Babyion de Grote zelf, maar maakt het er een integrerend deel van uit. De rest is de gehele niet-christelijke wereld, die eveneens zal worden ver nietigd. Maar tegen de tijd dat de grote verdrukking begint zal de bijeenver- gadering van de getuigen van Jeho va-God. die sinds 1919 aan de gang is, zijn voltooid. Weliswaar zal de acht ste wereldmacht proberen ook deze uitverkorenen aan te vallen, maar die pogingen zullen vergeefs zijn. En daarna zal ook het "wilde beest" zelf worden verwoest. In 1975 De spreker waagde zich gistermid dag niet aan een nadere precisering van het tijdstip waarop een en ander zich zou moeten voltrekken. Op de vergadering in Groningen is echter aan journalisten toevertrouwd dat dit 1975 zal zijn. Het congres in de Mar tinihal had namelijk nog een afdeling persdienst. In Schiedam bestaat dat instituut niet meer en worden de pers ook geen informaties verstrekt. Juist en kele dagen geleden is "op grond van bittere ervaringen" dit besluit geno men. „De Nederlandse pers is leugen achtig, u zult hier van niemand ook maar één officiële informatie krijgen, u ziet zelf maar. de vergadering is openbaar". „maxi" en „midi" kennelijk nog toe komstdromen zijn. De vrouwen zijn over het algemeen vrij slecht gekleed. Ze hebben een voorliefde voor dwarse strepen, voor al als ze maat vijftig gepasseerd zijn. En met het uitdijen van de taille schijnen de kleuren in intensiteit toe te moeten nemen. De mannen zijn echter veel beter gekleed dan in 1960. Het is duidelijk dat de koeling van de kantoren een grote vlucht heeft geno men kennelijk groter dan de koeling van de huizen, want op een hete dag zie je heel wat meer corsetloze vrou wen dan colbertloze mannen. Maar wie het zenuwachtige en zuurstofloze New York achter zich laat en door steden rijdt die wij pro vinciestadjes zouden noemen, ontdekt al gauw het eerste, grote verschil met tien jaar geleden. Grand Rapids, het Jeruzalem van Amerikaanse gerefor meerden, is er het schoolvoorbeeld van. Het winkelhart van de stad is bezig te sterven. Koop/wijken Aan de rand van de stad zijn schit terende winkelcentra verschenen. Grote warenhuizen en kleine winke liertjes hebben samen een „koopstad" uit de grond gestampt, waar mensen aangenaam hun geld kunnen uitge ven. Enorme parkeerterreinen zorgen ervoor dat ieder zijn auto mee kan brengen als "wielewagen" voor de koopwaar. Mensen die in de stad uren verlo ren met het zoeken naar een par- keerplaatsje, of in parkeergarages tot anderhalve dollar (bijna 5.50) moesten neertellen voor een uur par keren. vluchten naar de koopwijken. De grote warenhuizen in de binnen stad proberen deze concurrentie het hoofd te bieden met goedkopere par- keermogelijkheden voor klanten. Maar het ziet er naar uit dat de slag al bij voorbaat verloren is. De straten met de kleinere winkels in de binnenstad zien er al uit als een slecht onderhouden gebit. Zaken die niet met, board zijn dichtgetimmerd zijn ongeverfd en verwaarloosd. Skid Road, waar het schuim van de stad huist, steekt er zijn grauwe nanden naar uit. Onder de energieke leiding van de vorige burgemeester, Chris Sonneveldt (zijn vader was geboren in 9ppeltern, Betuwe) verrezen schit terende gebouwen, een gemeentehuis, een postkantoor, een kantongerecht, een soort provinciale griffie, maar zij redden het hart van de stad niet. Deskundigen zijn al lang tot de overtuiging gekomen dat de binnen steden slechts te redden zijn door ge zamenlijke aanpak. Maar dat gaat Opvallend is de toegewijde aan dacht. waarmee de Jehova's Getuigen het vele gesprokene vier dagen lang volgen. recht tegen de „American way of li fe" in. De Amerikaan heeft altijd al les verwacht van „private enterprise" van een individualistische aanpak. Wat de deskundigen zeggen klinkt hem als „socialisme" in de oren en dat is nog altijd een vies woord. Pessimisme Maar niet alleen het hart van de steden is aangetast, ook het hart van de mensen. Ze zijn er niet meer zo zeker van dat Amerika de. oplossing heeft voor de problemen van deze wereld. Tien jaar geleden .werd Amerika gezien als de natie die de wereld moest redden van het communiime. Het heeft enorme bedragen gestoken in de landen van de Derde W°<"pld. En stank voor dank geoogst. Nu in 1970 is Amerika als een bokser die een paar klappen te veel heeft gihad. Hij is nog niet verslagen, maar wag gelt wel versuft rond door de ring. De eindeloze oorlog in Vietnam heeft daar ook sterk aan bijgedragen. Amerika heeft nog nooit een oorlog verloren, dat hield president Nixon zijn volk nog maar kort geleden voor. Langzaam begint het besef door te dringen dat in Vietnam geen over winning mogelijk, is. Het weekblad voor zakenmensen, Fortune, kwam er in juni in een hoofdartikel ronduit voor uit: „Voor het eerst in onze geschiedenis 's het niet langer mogelijk om aan te ne men dat de Verenigde Staten h*t al lemaal zullen overleven, mens-m zo wel als machin.es, althans de mees ten." Een dergelijke erkenning wordt niet gemakkelijk gegeven en zeker niet door een Amerikaan die dacht dat hij met zijn dollars alles kon be reiken wat hij wilde. Amerika leeft in een „shock". Samenleving Een even grote slag voor de doorsnee blanke Amerikaan was de nieuwe emancipatie van de negers, die ineens om burgerrechten gingen roepen. Amerika was het schoolvoor beeld van democratie in de wereld naar zijn gevoel althans en toen bleek ineens dat een deel van de bevolking het gevoel had onderdrukt te worden. Dit nieuwe ontwaken van de negers kwam net op het moment dat Ameri ka bezig was de jonge staten van Af rika hun eerste lessen in de democra tie te geven. Öe klap kwam hard aan. Ineens keek de blanke Amerikaan met heel andere og.en naar die „luie maar lieve" mensen. Hij had altijd gezegd dat er geen initiatief in die negers zat. En nu toonden ze ineens een vorm van initiatief die hij als een bedreiging onderging. Je ziet er iets van in sommige oudere buitenwijken van een stad als Grand Rapids. Negers die moeizaam langs de sociale ladder omhoogge- klommen zijn, zoeken een beter huis en vestigen zich in deze wijken. Als de eerste negerfamilie zich er vestigt, verliezen alle huizen in de straat tien tot twintig procent van hun waarde. In sommige wijken staat vrijwel ieder ander huis te koop. Er is een massale uittocht van blanken naar nieuwe wijken waar de negers no| net niet aan toe zijn. Het huidige Amerika is bang voor de nieuwe neger. Vrouwen sluiten zorgvuldig de portieren van hun auto's als ze door negerwijken moe ten rijden en ze vertellen elkaar gru welverhalen van verkrachting en moord. Het merkwaardige is dat sta tistieken bewijzen dat de overgrote meerderheid van de slachtoffers ne germeisjes en -vrouwen zijn en geen blanken. Maar statistieken stillen de angst niet. J Bang De doorsnee Amerikaan van 1970 is bang. Met al zijn machtsmiddelen staat hij hulpeloos in een wereld die hij niet begrijpt. Zijn dollars hebben de vriendschap van de jonge naties niet kunnen venverven. Zijn soldaten hebben de Vietcong niet kunnen be dwingen. Zijn democratie heeft de negers geen recht gedaan. En omdat dat allemaal "God's own counliy", Gods eigen land, overkomt is ook zijn geloof geschokt. Daaroverj in een tweede artikel. 7M- De gerefor- ~nt van Dronteri ds. C. van Noort, heeft een benoeming aan genomen tot stafmedewerker van het vormingscentrum Den Alerdinck. Een van zijn taken zal bestaan in het onderhouden van contacten met de Gereformeerde Kerken en met ge reformeerde organisaties. Daarin volgt hij drs. W. Struijs op, die predi kant voor evangelisatiewerk in Rot» terdam is geworden. Behalve kerkelijk vormingswerk zal ds. Van Noort ook currsussen gaan lelden in de sector van re creatie-begeleiding. Den Alerdinck is van huis uit een hervormd centrum met nu ook katho lieke of gereformeerde bestuursleden en cursusleiders. Vermoedelijk zal op korte termijn begonnen kunnen worden met de bouw van een nieuw centrum in de nabijheid van de bestaande haveza te ter vervanging van dit gebouw en de dependance De Vuurslag in Joppe, Den .Alerdinck heeft tien cursuslei ders. Directeur is dr. J. D. Plen/ier. ANKARA Het is de christenen in Turkije verboden, om op de open bare weg evangelisatielectuur te ver spreiden. Dit ondervonden onlangs weer een Duitse en drie Finse toeristen, die hardhandige wijze gearresteerd enige tijd vastgehouden werden, om dat zij in de buurt van Izmir trac- taatjes weggaven. DELFT De vereniging Protes tants Nederland houdt vrijdagavond 18 september haar jaarlijkse algemene ledenvergadering in het hervormd centrum De Brug bij de Pauluskerk aan de Willem de Zwijgersingel 1 te Gouda. In ^eze bijeenkomst -zal dr. C. Graafland uit Amsterdam spreken over de vraag „Hoe lang nog vereni ging Protestants Nederland?" De vergadering die om half acht begint, wordt geleid door voorzitter ds. L Lagerwey uit Den Haag. NED. HERV. KERK Beroepen te Tholen en Kesteren dr. C. A. Tukker te Kinderdijk, die geen beroepen meer in overweging kan nemen. DE KRANT NAAR UW VAKANTIE-ADRES Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met de bon utt de krant. Telefonische opgaven kunnen NIET meer worden aangenomen. Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft...". Voor de mens is het niet te bevatten. De mens heeft ten aanzien van de liefde jegens elkander andere maatstaven. Onze liefde is over het algemeen niet meer dan wat uitbundige vriendelijkheid. Natuurlijk, we hebben alles voor elkander over. maar ergens ligt voor ons een grens. God heeft geen grens getrokken. Hij gaf "zijn eniggeboren Zoon voor deze 'wereld, voor u en mij en alle anderen met wie wij samen werken en samen zijn. En waarom nu? Het staat in het slot van de tekdt: „...omdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven hebbe". God is liefde. Hij heeft het waar gemaakt op Golgotlia, waar Zijn Kind door de wereld werd gekruisigd, aan het hout werd genageld. Hij stierf, opdat wij zouden leven. God is liefde; hoe Hij ons leven ook weeftwe mogen daaraan vast houden. We mogen er aan vasthouden, dwars door alle smart en pijn heen,Met is- het grootste geluk de mensheid ooit geschonken. Aitcler wwraien nu 14 jaur Onze vroegere kerkredacteur Jan J. van Capelleveen maakte de afgelopen weken een reis door de Verenigde Stoten. Het was voor hem een weerzien na veertien jaar. Over de markante verschillen -die hij zag, schreef hij voor onze krant twee artikelen. Weiezen vandaag: 2 Timoteus 1 vers 1 tot 18. We lezen morgen: 2 Timoteus 2 vers 1 tot 13. „Nieuwe verwoording van geloof nodig" ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1970 Amerikaanse bouwvakkers mogen nog demonstreren voor doorgaan in Vietnam, dn meerderheid in de V.S. gelooft daar al lang niet meer in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2