Lutheranen geen duidelijke veroordeling van apartheid! AXEL SPRINGER IN PROCES TEGEN KERK CNV geen exclusieve club voor behoudende zielen EVIAN IS MIJLPAAL VOOR LUTHERANEN Mej. dr. Timmermans straks predikante Van Oordt weigert riet suiker zakjes Een woord voor vandaag Uw probleem is het onze Commune van paters wordt gemengd Opbouw Indonesië kerken doen mee Om miljoenen kerkbelasting Puzzelboek Opdracht tot zending onderstreept BEROEPINGSWERK ..Ham wij hebben nieis op de wereld medegebracht: wij kunnen er ook niets uit meenemen(1 Timotheüs 6:7). Paulus wijst hier op het gevaar, dat rijkdom in zich kan bergen. En hij schrijft wat velen tot hun schade in hun leven hebben moeten ondervinden: Wie rijk willen zijn vallen in verzoeking, in een strik, en in vele dwaze en schadelijke begeerten, die de mensen doen wegzinken in verderf en ondergang. Want de wortel van alle kwaad is de geldzucht. We behoeven maar om ons heen te zien om de waarheid van deze woorden te ontdekken. We leven in een tijd, waarin de geldzucht zich van zeer velen meester heeft gemaakt. Er is een heftig ver lan sen naar de rijkdom van deze wereld. Tegenover deze rijkdom staat de rijkdom van God. De rijkdom die de wereld de mens kan geven is tijdelijk, de rijkdom van God eeuwig. De eerste vergaat - het is een schat die roest en mot ver slinden waarvan niets overblijft, het is allemaal ijdelheid. Maar de rijkdom van God reikt tot over de grens des levens heen. De rijkdom van de wereld kan leiden tot schade van de ziel de rijkdom van God betekent voor de ziel altijd winst We lezen vandaag: Exodus 23 vers 20 tot 33 Hoewel vrij vandaag weer de rubriek Uw probleem, is het onze plaatsen, verzoeken wij u voorlopig geen nieuwe vragen meer in te zenden. De toch nog binnenkomende problemen moeten wij helaas even laten liggen. Vraag: Wanneer is prins Karei Hugo, de echtgenoot van prinses Ire ne, jarig? Antwoord: Op 8 april. Vraag: Is het mogelijk mij het adres op te geven van Charlie Cha plin en Doris Day? Antwoord: Correspondentie voor Chaplin aan Universal International Films, 139, Pickadilly, London W.l, voor Doris Day aan Columbia 799, Seventh Avenue, New York, N.Y., U.S.A. Vraag: Hoe kan ik amandelpers maken voor gevulde speculaas, enz. zonder amandelen te gebruiken. De ze zijn zo duur. Antwoord: Een kg witte bonen, een kg suiker en drie eieren. Vraag: Welke waarde heeft een zilveren drieguldenstuk van Willem luit 1831? Antwoord: Er zijn in dat jaar slechts 117.400 stuks geslagen. Dit verhoogt de waarde, die in sterke mate bepaald wordt door de staat waarin de munt zich bevindt. Zon der slijtage, krasjes of vlekken ƒ300 tot 350. Normaal gebruikt 100 (waarde tussep particulieren onder ling)- Vraag: Iemand heeft 30 jaar lang bij een vriend iedere middag een warme maaltijd genoten en de laat ste zes jaar ook nachtverblijf ont vangen, zonder iets te betalen. Ni, op latere leeftijd, wil hij daarvoor toch wel enige vergoeding geven, ook in verband met zijn familiele den, in de vorm van een schuldbe kentenis, die dan bij overlijden ver rekend woi'dt. Hoeveel zegelrecht is hierop verschuldigd en kan de schuldbekentenis zonder hulp van een notaris worden opgemaakt? Antwoord: Het is zeer de vraag of de fiscus de vergoeding die u wilt geven wel als een morele verplich ting wil zien. Vermoedelijk zal de inspecteur stellen dat het een schen king is, waarover de ontvanger schenkingsrecht verschuldigd is. Bo vendien kunnen uw erfgenamen aanvoeren dat dit een schenking is en geen voldoening van een schuld. Een dergelijke schenking zou name lijk ongeldig zijn wanneer de schuldbekentenis niet door een nota ris is opgemaakt. Om dus alle onzekerheid wee te nemen en te zorgen dat de beguns tigde later niet in moeilijkheden komt, is het raadzaam de notaris te hulp te roepen. UTRECHT De commune van vier Kapucijner geestelijken, die in een Utrechtse flat een onderkomen heeft gevonden zal binnenkort „gê- mengd" worden als twee vrouwelijke religieuzen zich bij de commune aan sluiten. Zij horen tot de Franciscaner orde. De overstenvan de beide orden hebben hun toestemming gegeven voor dit experiment. Men wil met de ze commune proberen te laten zien, dat dit op christelijke grondslag kan. De commune bestaat al twee jaar. De vier mannen zijn in de Domstad respectievelijk als congierge-jeugdlei- der, student in de medicijnen, stu dent-journalist en ongeschoold arbei der in een autobandenfabriek werk zaam. De laatste is eigenlijk priester- -theoloog. Van de twee vrouwelijke religieu zen zal de een les gaan geven aan een huishoudschool, de ander leert voor maatschappelijk werkster en is te vens bij het jeugdwerk betrokken. Ze zijn 30 en 32 jaar oud. Horizontal woorden invullen die verticaal de zelfde betekenis hebben: I. muziekinstrument. 2. stok, 3. gereedschap. 4. plaats in Friesland. 5. ir iagersho het jaar, 7. laan. 8. alvorens. 9. riviertje op de grens van Drente en Ovenjset. 10. de derde loon van de grondtoon af. Oplossing vorige puzzel. Hor.: I. rek. 3. kam. 6. els, 9. Ad. 10. galop. II e a. 13. sater. IS. Axles. 17. man. 19. eed. 2l. ne velig. 25. neg. 26. eek, 27. ervaren. 31. ene, 32: Ede. 34. tests. 36. slede. 38. n. 39. norit, 41. ea. 42. Ate. 43. nek. 44. ent. VertI ras, 2. Edam. 3. kar. 4 «L. 5. moe. 7. leed. 8. sas. 10. gene. 11. prei. 14 taneens. 16. le gende. 18 de, 20. ons. 22. v.a.v. 23. lor. 24. ski. 28. rein. 29. at. 30 eelt. 31 eest. 33 eden. 34 tra. 35. Son. 36 sik. 37 Est. 40 i* „Secretaris" Hervormde Vrouwen Dienst (Van een onzer verslaggeefsters) UTRECHT Na haar beves tiging op zondag 9 augustus zal mejuffrouw dr. W. Timmer mans, die vooral in hervormde kringen bekendheid geniet, offi cieel predikante zijn. Mejuffrouw Timmermans is secre taresse van de Hervormde Vrouwen Dienst (HVD) en heeft dezer dagen een beroep ontvangen van de gene rale synode „voor buitengewone werkzaamheden, belast met de arbeid ten behoeve van de Hervormde Vrouwen Dienst". In verband met deze officiële benoeming heet ze voortaan niet meer secretaresse, maar secretaris. In de dienst op zondag 9 augustus in de Willem de Zwijgerkerk in de Utrechtse wijk Tuindorp, 's middags om vier uur, zal dr. G. de Ru uit Rotterdam, oud-synodepraeses, haar bevestigen. Geografie Mejuffrouw Timmermans studeer de aan de universiteit vari Utrecht sociale geografie en promoveerde op een proefschrift over de verhouding van de Utrechtse stadszending tot de hervormde kerk. Zij is jarenlang verbonden geweest aan de hervormde stadszending in Mej. dr. W. Timmermans Utrecht en wordt predikante op grond van singuliere gaven. Op het ogenblik is zij ook presi dente van de Hervormde Wereldbond. (Van onze kerkredactie) EVIA1N Op de laatste dag leek de lutherse wereldassemblee ineens sterk op de gereformeerde oecumenische synode, die in 1968 in Lunteren vergaderde. Een voorstel om de Zuidafrikaanse apartheidspolitiek in scherpe bewoordingen te veroordelen, ver waterde in een zeer algemene resolutie, dat lutherse kerken „zich verzetten tegen de beginselen ~en de praktijk van rassen discriminatie en rassenscheiding". wetten leven, maar die er in geslaagd zijn, om heel wat meer integratie in hun kerkelijk beleid te realiseren, dan de lutheranen. Is de wil er wel? Uiteindelijk wonnen de „bemidde laars," die stelden dat het onchriste lijk was, om een paar kerken aan de schandpaal te nagelen, terwijl er ook in andere kerken dergelijke proble men zijn. Avondmaal Wel bevat de uiteindelijk aanvaar de tekst nog de uitspraak, dat leden van lutherse kerken van alle rassen bereid moeten zijn, samen avondmaal te vieren. In een tweede resolutie worden rassenyragen en minderheidsproble men „een uitdaging voor de kerk" ge noemd. „Niet alleen christenen, maar alle mensen in de gehele wereld," die ijveren voor uitbanning van rassen discriminatie of maatschappelijk on recht, mogen zich verzekerd weten van de steun van de Lutherse We reldfederatie. De LWF en haar ledenkerken wor den opgeroepen „hun middelen en energie te benutten tot de ontwikke ling van programma's, die kunnen bijdragen tot uitbanning van alle vormen van discriminatie in kerk en samenleving." Maar ook hier toonden zich de ra dicalen teleurgesteld, dat de resolutie niet concreter was. Zij hadden een concrete verwijzing gewild naar het vijfjarenplan tot bestrijding van het racisme, waarmee de Wereldraad van Kerken dit jaar gestart is en dat ge leid wordt door de Nederlander dr. B.C. Sjollema. Sectie III was met het voorstel ge komen. dat de assemblee „de heilloze toestanden, die onder de rassen in Zuid-Afrika heersen" uitdrukkelijk zou veroordelen. De niet-blankcn worden volgens de tekst van het oor spronkelijke voorstel „In een bene- denmenselijke status gedrongen." De assemblee moest daarom uit spreken. dat iedere kerk in Zuid-Af rika. die zich niet vastbesloten tegen de apartheid verzet, geen recht heeft op ondersteuning van buiten. Portemonnaie Vooral dat dreigement met de por temonnaie stuitte in de plenaire ver gadering op heftig verzet. De lutherse kerken vooral van Duitsland en van Scandinavië hebben in Zuid-Afrika een indrukwekkend stuk zendings werk opgezet. Er zijn grote Bantoe- kerken ontstaan (Zuid-Afrika telt ruim een half miljoen lutheranen). Maar de lutherse kerken in Zuid-Af rika houden zich zorgvuldig buiten politiek. Secretaris-generaal dr. André Ap pel had al eerder vorige week ge waarschuwd, dat de ontwerp-resolu- ties van sectie III voor „enige lu therse kerken in de bijzonder aange sproken staten" aanleiding zouden kunnen zijn, om de Lutherse Wereld federatie te verlaten. Nu werd duide lijk, dat hij daarmee dc Zuidafri kaanse lutheranen op het oog had ge had. Zowel blanke als zwarte afge vaardigden, uit Zuid-Afrika waar schuwden voor de gevolgen van wat zij inmenging in hun interne aangele genheden noemden. Hun werd het voorbeeld van de anglicanen, de ropmskatholieken en de methodisten in Zuid-Afrika voor gehouden, die toch onder dezelfde DJAKARTA De Indonesische kerken willen op verschillende wijzen inhaken op het huidige vijfjarenplan voor de opbouw van Indonesië. De Raad van (protestantse) kerken en het rooms-katholieke episcopaat hebben een gezamenlijk comité voor opbouwaangelegenheden in het leven geroepen. Honderd mensen uit ver schillende delen van het land namen deel aan een studieconferentie, die dit comité in Tjipajoeng organiseer de. De besprekingen vonden plaats in een ongedwongen en open sfeer en zijn een van de tekenen van de toe nadering, die op gang komt tussen protestanten en rooms-katholieken. De zevende algemene vergadering van de Raad van Kerken (18 tot 28 april in Pematang Siantar) zal ook in het teken staan van de opbouw van Indonesië. Het thema is hetzelfde als dat van de lutherse wereldassemblee in Evian „Gezonden in de wereld". Als subthema is gekozen „Onze op dracht in onze pantjasilastaat in op bouw". (Van onze kerkredactie) BERLIJN De Westdultse kran tenmagnaat Axel Springer is een pro ces begonnen tegen de staat en tegen de Evangelische Kerk van Berl(jn- Brandenburg. HU is aangeslagen voor enkele mil joenen aan „Kirchensteuer" (kerkbe lasting), maar ontkent lid te z(jn van de Evangelische Kerk. De Rooms-Katholieke Kerk en de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD) krijgen de vaste kerkelijke bij dragen van hun leden binnen via de staat door een extra belastingheffing. Ieder die in het bevolkingsregister geboekt staat als rooms-katholiek of evangelisch is verplicht, deze „Kir chensteuer" te betalen. De kritiek op dit stelsel neemt de laatste jaren sterk toe. Springer woonde tot 1 januari 1967 in Hamburg, waar hij lid was van de bij de EKD aangesloten lutherse landskerk. Bij zijn verhuizing naar Berlijn meldde hij zich niet als lid van de Evangelische Kerk daar. In Voorzitter J. Lanser maart 1969 sloot hij zien aan bij de kleine Evangelisch-Lutherse (oud- lutherse) Kerk. Automatisch De kerkorde van de Evangelische Kerk van Berlijn zegt, dat alle leden van een andere tot de EKD behoren de kerk bij verhuizing naar Berlijn automatisch lid worden van de Ber- lijnse kerk, tenzij zij binnen een jaar een schriftelijke verklaring van het tegendeel geven. Springer zegt, dat hij met de kerk orde van deze kerk niets te maken heeft. Hij was in Hamburg luthers. Hij wilde luthers blijven en sloot zich daarom aan bij de oudlutheranen. De Evangelische Kerk van Berlijn is geünieerd (hervormd-luthers). Het is overigens een publiek ge heim, dat Springers werkelijke reden om de Evangelische Kerk te verlaten, politieke uitspraken van deze kerk zijn, met name over het bestaan van de DDR en de Oder-Neisse-grens. UTRECHT „Het CNV is geen exclusieve club van behou dende zielen, die met allerhande kunstgrepen zijn bestaansrecht aan de buitenwereld moet be wijzen", aldus de voorzitter van het Christelijke Nationaal Vak verbond, J. Lanser, in een inter view met het NKV-orgaan Ruim Zicht. Hij is voorstander van een nauwere samenwerking binnen de vakbewe ging. Daarbij wordt geen enkele vorm bij voorbaat uitgesloten. Het CNV zal wel steeds proberen deze zaak nuch ter te benaderen. „Het is moeilijk vormen te vinden, waarbinnen wij helemaal samen kunnen gaan, aldus de heer Lanser. Maar hij voegt er aan toe: „Van de kant van het CNV zullen echter geen pogingen worden ondernomen om op krampachtige wijze ontwikkelingen tegen te wer ken". De-CNV-voorzitter ontkent dat zijn verbond slap of onduidelijk, is. „Om en het aanblijven van drs. De Pous als voorzitter van de SER. In onze ogen zijn wij daarmee zeker zo radi caal als de andere centrales. „Wij zullen ons echter nooit laten leiden door regelrecht effectbejag. Wij wen sen niet gewild radicaal te zijn en de aandacht te trekken door het slaken van kreten". Over de democratisering van het bedrijfsleven zegt de heer Lanser. dat een ideale vorm daarvoor moeilijk is te vinden in het huidige westerse systeem van ondernemingsgewijze produktie. Hij pleit voor een mentali teitsverandering bij ondernemers en arbeiders Volgens het CNV zal de directeur de medewerker van de jongste be diende moeten worden. Deze benade ring vindt de heer Lanser ingrijpen der dan de conflict-theorie, die in be paalde NW-kringen nog wel eens te beluisteren is. Hij vindt het belangrijk, dat de vakcentrales binnenkort met een „waarde-oordeel" komen over het (Van onze kerkredactie) EVIAN Dat de zendingsop dracht een wezenselement van het lutheranisme blijft, heeft de luterse assemblee op haar laat ste dag nog eens duidelijk uit gesproken. Aanleiding tot deze uitspraak was de eerdere discussie over de naam van een nieuwe „commissie voor ker kelijke samenwerking". Verschillende afgevaardigden hadden er ernstig be zwaar tegen gemaakt, dat uit de naam van deze commissie niet blijkt, dat zij zich vooral met zendingszaken zal bezig houden. Zij vreesden, dat deze naam een nieuwe koers zou inluiden, waarbij de roeping tot zending op de achter grond zou komen, misschien wel ten behoeve van de „dialoog" met de an dere godsdiensten. De Lubecker bis schop prof. Heinrich Meyer, die 21 jaar lang de zendingscommissie oude stijl van de LWF had geleid, maakte zich zelfs zo boosm dat hij aankon digde op staande voet Evian te zullen verlaten. Door dc aanvullende verklaring heeft de assemblee geen twijfel aan haar bedoeling willen oerlaten. En de nieuwe commissie kreeg de uit drukkelijke opdracht, om zich bezig te houden met (onder meer) de uit wisseling van informatie en mede werkers in de zending en verdere steun aan de zendingsdienst op alle mogelijke wijze. En nog een derde resolutie kreeg bij de behandeling in plenaire zitting een duidelijke verzwakking: die van de Chinese Volksrepubliek, de beide Korea's en de beide Duits- landen in de Verenigde Naties. In de uiteindelijke tekst wordt alleen maar over de opname van „alle staten" in de VN gesproken, een term die nog voor velerlei uitleg vatbaar is. Het congresgebouw in Eviai aan het Meer van Genève, waai meer dan vijfhonderd afgevaar digden van lutherse kerken adviseurs en gasten uit alle deler van de wereld hebben vergaderd n (Van onze kerkredactie) EVIAN Met de ambtsover name door de nieuwe president en het uitvoerend comité is de vijfde assemblee van de Luther se Wereldfederati geëindigd. Tien dagen is in de Franse bad plaats Evian vergaderd onder het thema „Gezonden in de we reld". In zijn slotwoord noemde de nieu we president, de Finse theoloog Mik- ko Juva (51), de assemblee een be langrijke mijlpaal in de geschiedenis van de LWF. De discussies hadden volgens hem duidelijk gemaakt, „dat de wereld niet zo is, als zij zou moe ten zijn en dat wij als christenen op geroepen worden, om daar iets aan te doen". Kritische commentaren op de plaats en hét verloop van de confe rentie hebben ons niet een minuut veroorloofd, de realiteiten van de we reld te vergeten. Op deze wijze heeft het thema van de assemblee zich waar gemaakt, aldus Juva. Hij noemde de dialoog en de con troversen „hoopvolle aspecten van deze bijeenkomst en stelde vast, dat niet wat op de assemblee en kerke lijke bureaus voorvalt het belang rijkste is, maar wat gebeurt „aan de frontlijn van het evangelie". Hij prees de jeugd, omdat zij de assemblee er keer op keer aan herin nerd heeft, dat de wereld ziek is en dat lijden, honger en onderdrukking de overhand hebben. Ten slotte riep de nieuwe president de christenen in de rijke landen op, om wakker te worden uit hun slaap en de praktische conclusies te trek ken uit wat hun geloof van hen eist. WEGENS POLITIEKE TEKST wille van de duidelijkheid zijn wij 1 Zuidslavische systeem van arbeiders- ook alleen gaan staan bij de Loonwet zelfbestuur. NED. HERV. KERK Beroepen te Lobith, c.a.: L. Doorn, legerpred. te Ermelo; door de gene rale synode tot predikante voor bui tengewone werkzaamheden, belast met de arbeid ten behoeve van de Hervormde Vrouwen Dienst: kand. mej. dr. W. Timmermans te Utrecht. Bedankt voor Nieuw-Vennep/Ab- benes (toez.): C. J. Baart te Raams- donk. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Joure: kand. G. P. Wijnbeek te Lemmer, die bedankte voor verschillende andere beroepen. GEREF KERKEN (vr(jgem.) Bedankt voor Leens: J. v .d. Haar I te Leiden. (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM De suiker- verpakkingsindustrie W. van Oordt en Co heeft geweigerd, zakjes te drukken voor de riet suikeractie van de Sjaloombe- weging. De reden van de weigering is, dat Sjaloom dc volgende tekst op dc zak jes wilde hebben :„Door rietsuiker te gebruiken vergroot men de politieke druk op dc regeringen van de rijke landen om ook de arme landen een plaatsje onder de welvaartszon te gunnen." Sjaloom bood toen aan, voor eigen rekening (zonder de naam van Van Oordt op de zakjes) 100.000 en meer zakjes af te nemen, maar Van Oordt ging ook hierop niet in. Commentaar van Sjaloom in haar maandblad: „Het is erg jammer, dat Van Oordt doorgaat met zich duide- I lijk politiek op te stellen ten gunste van de bietsuiker. Wij gaan nu naar een kleiner bedrijf, dat politiek niet zo angstig is." Bij Van Oordt vertelt men ons. dat men niets heeft tegen de rietsuiker actie. al vindt men die wel een beetje dubieus. „De grootste producenten zijn Cuba en Zuid-Afrika, en moeten die landen nu juist geholpen wor den?" Men was gaarne bereid, zak jes te maken met het opschrift „Ge raffineerde rietsuiker". Maar Van Oordt heeft zich altijd principieel onthouden van politieke slogans op haar verpakking. Daarom heeft men ook nooit suikerzakjes voor politieke partijen als propaganda middel willen drukken. „Wij hebben geen strijdprodukt. Wij hebben dan ook nooit slogans tegen het gebruik van cyclamaten op onze zakjes willen opnemen en willen ook niet ageren tegen de rietsuiker. Wij nemen politiek een volkomen neutraal standpunt in. Als de heren van Sjaloom dat een politiek stand punt vinden, kunnen wij dat niet helpen." Volksgezondheid J? Asterdam, Assen en nu ook R(ti terdam. Je zou denken: Zit er er stel jongens in onze regering en in] stedelijke besturen, beneveld door| weelde? Anders zou je toch geen en een popfestival beginnen, een b derf voor onze gemeenschappelijk geestelijke volksgezondheid. Wie gb' er nu rottigheid in huis halen of nfj vuur spelen? Bedenk dat er volmaakte normr' en liefde te krijgen zijn, zonder gP en zonder prijs, bij God de He: Kerkeraden van Nederland: nog*1 het niet te laat. Op uw post en nP lafhartig het zinkende schip verlate® Schrijf een vasten uit en bestrijd h rot der zonde, anders zal G[ ons straks vinden. Rotterdam W. L. Kamerli i i Inspraak De onderwijzer Bob Manten wil spraak voor de militairen: diei plichtigen moeten mede overlegj over militaire zaken. Snapt hij hoe dwaas en onmogelijk dit is? Er is oorlog, een brug moet wort veroverd. Er komt een forum, lit o.l.v. VPRO-kabouters. en de clusie na een chaotische instuif drie uren is dat de chef van de si met twee kolonels de opdrad. moet uitvoeren! Zonder gezag en onvoorwaardellj bevelen opvolgen is geen leger te f bruiken. Ik ben twee jaar in diei geweest en heb er gewoon gehoc zaamheid geleerd. Nederland: Let uw zaak. Belastingbetaler: Let dubl op! Rotterdam C. de Konifj Soeharto Nog enkele weken en dan komt d neraal Soeharto. De leider van de 3 vaanse republiek die reeds kort na (1 onafhankelijkheid in 1959 de eigi vrijheidsidealen verried en in h$ streven een nieuw imperium te stic ten andere vrijheidslievende voll waaronder Zuidmolukkers en poea's, onder de voet liep en sint. dien onderdrukt en uitzuigt. t De leider ook van een dictatori! generaalsregime dat zijn machtspoi tie kocht met het bloed van hondea duizenden onschuldigen, onder 9 dat van Christiaan Soumokil, dat land uitverkoopt aan buitenlandse I vesteerders en in kampen en geva( genissen een groot aantal mensen t^ gesloten houdt. Het is daarom goed dat de Nedl landse regering deze zaken nog et overdenkt wanneer zij zich voorsl om deze generaal een grootse vangst te bereiden. In ieder geval staan de vrije Zt molukse jongeren er garant voor de moordenaar van hun president verzetsleider, mr. dr. Chr. Soumoj niet die ontvangst krijgt die politic economische en religieuze wlnstr kers hem wel toedenken. Hoogkerk I Fr. Peilctinl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2