Aantal christenen Indonesië
tussen 10 en
miljoen
In het geven
komt Gods
van verantwoording
leiding juist uit
Fin leidt
lutheranen
Kerk te weinig attent op
schending rechten mens
Ds. Schaaf:
verhouding
religies
verbeteren
Gedwongen afscheidk
erevoorzitter GMV fa,
Een woord voor vandaag
NIEUWE BIJBELVERTALING NU IN DRUK
Lutheranen naar
nauwer contact
Uw probleem
is het onze
Zendingsdag in
Driebergse bos
KIND EN GELOOF (4)
BEROEPINCSWERK
DONDERDAG 23 JUL! 1970
Historisch besef is voor velen van ons niet de sterkste zijde: wij den
ken al gauw, dat de geschiedenis voltooid verleden tijd is. Als wij
het met denken, dan doen wij dikwijls alsof de wereld pas begonnen
is met onze komst. Hoe vaak horen wij het niet zeggen: de geschie
denis interesseert mij niet, ik leef nu. Deze opvatting houdt onder
meer in, dat wij niet bereid zijn uit wat er in vroegere tijdens is
gebeurd lering te trekken.
Wij zijn hoe „eenmalig" ieder van ons ook' mag zijn schakel-
tjes in een keten die zich spant als een boog over de eeuwen. Of wij
iets opschieten met deze wetenschap? Of wij iets hebben aan het be
sef van deze onze plaatsbepaling? Op zijn minst worden wij erdoor
behoed voor zelfverheffing, voor de gedachte als zouden wij de eer
sten en de enigen zijn. Voor de gedachte ook als zou de wereld er
een zijn uitsluitend voor onszelf. In de geschiedenis van mens en
wereld, in de historie van het menselijke cultiveren en ontginnen van
hetgeen in de schepping aanwezig was en is hebben wij onze plaats.
De een krijgt een belangrijker rol toebedeeld dan de ander. Mis
schien vragen wij onszelf weieens af: welk nut heeft mijn aanwezig
heid hier op aarde? Als er een is, die kan worden gemist, dan ben
ik het. U moogt dat niet denkeh: ook u hebt een plaats en een
1 taak'.
We lezen vandaag: Exodus 25 vers 23 tot 40.
EVIAN Prof. Mikko Juva,
hoogleraar in de kerkgeschiede
nis aan de universiteit van
Helsinki, is gekozen tot presi
dent van de Lutherse Wereld
federatie. Hij zal direct na de
sluiting van de assemblee in
functie treden.
Bij de beslissende stemming kreeg
prof. Juva 148 stemmen en bisschop
Fridtjov Birkeli van Oslo 59.
Hij volgt de Amerikaan dr. Frede-
rik A. Schiotz op, die zeven jaar
president van de Lutherse Wereld
federatie is geweest.
(Van onze kerkredactie)
EVIAN In een resolutie, die nog
door de plenaire vergadering moet
worden goedgekeurd, vraagt de Lu
therse wereldassemblee alle leden-
kerken te komen tot volledige kansel-
en avondmaalsgemeenschap met el
kaar.
Dat dit er nog niet is, noemde de
Tanzanische bisschop Stephano Mosji,
een van de vice-presidenten van de
LWF, „een schandaal".
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw probleem is het
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden. De toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij helaas even laten
liggen.
Vraag: In de wet op de inkom
stenbelasting stond de bepaling, dat
als het arbeidsinkomen van de
vrouw, dat dus voor de aanslagrege
ling bij het inkomen van de man
moest worden gevoegd, buiten be
schouwing bleef hetgeen zij als pen
sioen krachtens de algemene burger
lijke pensioenwet geniet. Is deze be
paling nu vervallen?
Zo ja, moet dat voor het Invalidi
teitspensioen dan niet gehandeld
worden naar analogie van wat in
het algemeen geldt voor de arbeids
inkomsten van de werkende gehuw
de vrouw?
Antwoord: Dat ls niet juist. Dit
pensioen werd altijd gevoegd bij het
inkomen van de man, evenals nü.
Voor deze pensioenen geldt in hét
algemeen niet, dat de aftrek van een
derde deel van het arbeidsinkomen
van de werkende gehuwde vrouw
daarop van toepassing is.
Deze aftrek geldt alleen voor in
komsten uit tegenwoordige arbeid,
terwijl pensioen behoort tot de in
komsten uit vroegere arbeid. De af
trek geldt namelijk juist omdat de
werkende vrouw minder tijd kan
besteden aan het huishouden en
daardoor soms duurder moet leven.
Wordt het invaliditeitspensioen
echter tijdelijk genoten, dus wegens
onderbreking van het werk, terwijl
zonder tijdelijke invaliditeit gewerkt
zou zijn, dan wordt de uitkering ge
lijk gesteld aan inkomen uit tegen
woordige arbeid.
Vraag: Worden afschriften en be
scheiden van testamenten, boedel
scheidingen of verkopingen, die bij
notariskantoren zijn gepasseerd, bij
overneming van een kantoor een
aantal jaren ergens anders opgebor
gen?
Antwoord: Verkopen van onroe
rend goed kan men nagaan op het
kadaster, binnen welks gebied het
onroerend goed is gelegen. Beschei
den van testamenten, boedelschei
dingen e.d. zijn voor rechthebbenden
10 tot 30 jaar beschikbaar. De nota
ris. die het kantoor van zijn voor
ganger overneemt, neemt ook diens
bescheiden en stukken over.
Vraag: Van een gedicht herinner
ik me alleen de regels: „Als gouden
de portalen zijn, Hoe zullen dan de
zalen zijn." Waar kan ik dit gedicht
vinden?
Antwoord: Dit gedicht is „Na
jaarslaan van Jacq. E. van de Waals.
Bij een goede boekhandel is het ze
ker te krijgen.
kruiswoord-puzzel
Horizontaal: 1. grap. 5. tam. 7. water in N.Br. 8
rieepnet, 10. zware zoete wijn, II. duikerecnd,
12. scheik. element. 13. schcik clement,* 14
dwaas, 15. baan voor balspel. 16. visje. 17.
bloem. 18. rivier in Ned. 20. kwaadwillig. 21
peulvrucht, 22. kloof, 24 voèrzetseL 25 leed
(Z.N.). 26. rondhout. 27. schoonteenzwart. 28.
waterplant. 29. Engelse titel. 30. makker
Verticaal: 1. boordsel. 2 voorteken. 3. eiken
schors, 4. trustee (aflt.k 5 masker. 6. slede. 8.
heks. 9. zuivelprodukt. II luucnzctsel, 12.
blociwijze, 14. sporcpUnt. 15 klank. 16. sport-
tenn, 17. water in Limburg. 19 papegaai, 20.
hap, 22. rood (wapenkunde). 23. deel van een
schip. 25. droog, 26. meisjesnaam, 27. Egypti
sche Zonnegod, 28. muzieknoot.
Oplossing «orige puzzel
Hor. I. maske. 5. tsaar, 10. ar, II. ermitage, 13.
rare, 15. o.l. 16. ellendig. 20. not, 22. era, Ï3. lip,
25. groei, 26. Trier, 27. oer, 28. nat, 30. ako. 31.
strelend, 34. ot, 35. oele, 37. menigeen, 41. en,
42. astma, 43. belet.
Vert. 1. Marengo, 2 ara, 3. keel, 4. er, 5. Ti, 6.
stad. 7. Aa, 8. agogiek, 9. rel, 12. mier, 14. retort,
17. Leine, 18. natté, 19. Uiads, 21. Orestes, 24.
procent. 29. aio* 31 roim, 33. none, 34. oma.
36. lee. 38. N.T. 39. ga, 4a «b.
Evian vraagt krachtiger protest
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM In eerste in
stantie worden thans in Indone
sië een half miljoen bijbels in
een nieuwe vertaling (Indone
sisch) gedrukt. Het vertaalwerk
heeft vijftien jaar in beslag ge
nomen. Ook van rooms-katho
lieke zijde heeft men aan de
vertaling meegewerkt. Mede
naar aanleidin van deze zaak
is ds. Ype Schaaf, een van de
secretarissen van het Neder
lands Bijbelgenootschap, naar
Indonesië geweest.
(Van onze kerkredactie)
EVIAN Mishandeling van
politieke gevangenen en soortge
lijke schendingen van de rechten
van de mens dienen een onmid
dellijk protest van de kerk uit
te lokken, ongeacht het politieke
regiem of de trouw van de kerk
daaraan. De vraag mag gesteld
worden, waarom de kerk in het
verleden in dergelijke gevallen
zo aarzelend en dubbelzinnig
heeft gereageerd.
Aldus het rapport van sectie III
fover de rol van de kerk in de huidige
wereld) van de lutherse wereld-
assemblee. Het rapport moet nog
door de plenaire vergadering worden
goedgekeurd.
Geen enkele sociale structuur ia
alleenzaligmakend, aldus het rapport.
De gehoorzaamheid van de kerk ten
opzichte van de voortdurende werk
zaamheid van God in de geschiedenis
eist daarom, dat de kerk optreedt als
pleitbezorger voor positieve sociale
veranderingen.
De kerk kan betrokken worden bij
de strijd tot radikale hervorming
van instellingen en structuren, die
machteloze individuen en groepen
onderdrukken en hun menselijke
waardigheid aantasten.
Over Brazilië wordt gezegd, dat
daar wel bijzonder „dramatische"
vergrijpen tegen de waardigheid van
de mens plaatsvinden, maar dat is
„niet het enige probleem". Het gaat
om een universele crisis en om een j
toestand, die ook in vele andere lan- j
den heerst.
Racisme
Het rapport spreekt bezorgdheid
uit over het toenemei] van racisme
in vrijwel elk deel van de wereld.
Genoemd worden de apartheid in
Zuid-Afrika, de rassentegenstellingen
in de Verenigde Staten, maar ook de
discriminatie van gastarbeiders in
Zwitserland, de vreselijke armoe
de van Indianen in Canada en de
benadeling van de joden in Rusland.
Kritiek wordt geuit op de handels
politiek van de geïndustraliseerde
landen tegenover de „Derde Wereld".
Het .rapport vraagt de toelating
van communistisch China, de beide
Korea's en de beide Duitslanden in
de Verenigde Naties.
De kerken in de Verenigde Staten
worden geprezen om hun steun aan
de beweging om de oorlog in Viet
nam te beëindigen.
De vluchtelingendienst van de
Lutherse Wereldfederatie wordt aan
gespoord, om zich vooral ook bezig
te houden met die Amerikaanse
jongemannen, die hun land verlaten
hebben om niet opgeroepen te wor
den voor de oorlog in Vietnam.
In de slotsamenkomst van sectie
III, die geleid werd door de Ethio
pische minister van posterijen Em
manuel Abraham, werd geen meer
derheid gevonden voor het voorstel,
de afdeling werelddiakonaat van de
Lutherse Wereldfederatie steun te
laten verlenen aan de bevrijdingsbe
wegingen In de nog niet zelfstandige
delen van Afrika.
Ook een voorstel om het plan van
een pan-Europese veiligheidsconfe
rentie te steunen, werd verworpen.
ZEIST Donderdag 6 augustus
houdt de Gereformeerde Zendings-
bond zijn 59e zendingsdag in het Rij-
senburgse Bos te Driebergen. De
sprekers zijn ds. J. H. Cirkel, Bode
graven, ds. P. Vermaat, Vlaardingen,
ds. A. Gooyer, Delft, ds. J. P. Verka
de, Nieuwe Tonge, en ds. J. van den
Heuvel, Waddinxveen, Mevrouw G.
Riphagen-Hamoen vertelt een zen-
dingsverhaal voor de jeugd.
Verder staan begroeting en afscheid
van zendingsarbeiders op het pro
gramma. Twee afgevaardigden van
de Toradjakerk zullen de groeten
overbrengen. De dag begint om tien
uur. De NCRV zal van drie uur tot
half vier een klankbeeld uitzenden.
DS. YPE SCHAAF
christendom neemt toe
Italiaanse sneltrein
ontspoord: zes doden
PALERMO De. sneltrein Palermo
- Rome - Turijn is gisteren bij Reg-
gio ontspoord. Vier rijtuigen liepen
uit de rails en sloegen om. Zes men-
i sen vonde de dood. Er zijn tientallen
j gewonden, die met snijbranders uit
I de wrakstukken moesten worden be-
I vrijd.
Hij maakte de reis samen met Hans
Samsom, een vakfotograaf, die nog in
het land is en met een grote voorraad
illustratief materiaal terug hoopt te
komen. Trouwens 1een deel van de
negatieven: kleurendia's en zwart-
witfoto's is hem al vooruitgegaan en
ontwikkeld.
De tijd is voorbij dat een mis
sionair werker wel eens een plaatje
schoot en naar „huis" opstuurde, zegt
ds. Schaaf. Om goed voor te lichten
heb je een buffervoorraad visueel
materiaal nodig. Dat eist nu eenmaal
deze tijd.
Eerste indrukken van ds. Schaaf
uit Indonesië, dat hij nog maar matig
kende: Je kunt zien dat het land „wel
eens" gekoloniseerd is geweest. Maar
ik kreeg de indruk: het is eigenlijk
niet eens uit te maken door wie.
Groot verschil met Afrikaanse landen
als Kameroen en Kenya, waarop
Frankrijk, respectievelijk Engeland
duidelijk hun stempel hebben ge
drukt.
Aan bijbels is in Indonesië grote
behoefte. De christelijke kerken
groeien er snel. Vanwaar die snelle
groei die bijvoorbeeld gedemon
streerd wordt doordat soms hele dor
pen tot het christendom overgaan?
Dat is géén kwestie van evangelisa
tie", zegt ds. Schaaf; men ziet zélf,
dat het Christendom een boodschap
heeft voor de nieuwe wereld.
De communisten zijn leugenaars,
zeggen ze: „Ze hebben ons twee hec
tare en een karbouw beloofd, maar
wat is ervan terechtgekomen?
Christenen zijn goede mensen. Ze
hebben goede leiders geleverd en ze
hebben niet meegedaan aan de mee
dogenloze moord op de communisten.
Integendeel, ze hebben de doden be
graven. De moslims hebben ook ge
moord. Allemaal argumenten voor
deze mensen om het christendom aan
te hangen", volgens ds. Schaaf.
Overigens is het omgekeerde enkele
jaren geleden ook wel het geval ge
weest, want een gereformeerd predi
kant op Soemba kwam in 1965 tot de
ontstellende ontdekking, dat een
groot deel van ,zijn christenen' com
munist was.
Leeshonger
Het Indonesisch 'is sterk
geëvolueerd. Het is communicatietaai
geworden op de universiteiten, ter
wijl de literatuur sterk is gestimu
leerd. Er zijn massa's boeken te koop,
veel meer dan in andere ontwikke
lingslanden. Het materiaal mag dan
bar slecht zijn meestal van kran
tepapier en de foto's mogen wel
eens op de kop staan, maar er kan
gelezen worden.
Over de problematiek van Indo
nesië zegt ds. Schaaf, dat er drie gro-
problemen zijn waar dit land mee
worstelt.
Probleem: de corruptie. In Indo
nesië kan 99,5 procent van de bevol
king van zijn legale inkomen niet
rondkomen. Je moet zelf dus wel
suppleren. Als je ergens je auto neer
zet, staat er gelijk al een knaap klaar
om een kwartje te vangen: parkeer-
geld. Doe je het niet, dan heb je een
fikse kras op je auto. Vijf auto's en
het joch kan weer eten.... Toen we
onze films invoerden: stempel hier,
stempel daar, stempel overal en de
nodige guldens voor de betreffende
ambtenaar. Dominees hebben soms
vier banen tegelijk: consequentie van
het onderbetalen.
Overbevolking
Probleem 2: de overbevolking met
name op Midden- en Oost-Java. Hier
wonen zestig miljoen mensen, dat is
de helft van de totale Indonesische
bevolking. Eigenlijk zouden vijftien
miljoen naar elders moeten transmi-
greren. De Indonesische bevolking
neemt met drie miljoen per jaar toe.
Op Java heeft veertig procent van
de gezinnen geen land. De rest heeft
gemiddeld een kwart hectare per ge
zin. Nodig zijn twee hectare, terwijl
deskundigen zeggen dat het met één
hectare ook kan. Dertig procent van
de bevolking is er ondervoed. Maar
naar de andere eilanden migreren
nog maar heel weinigen.
Van .family-planning' heeft men
wel gehoord, maar wanneer werkt
dat iets uit? De gemiddelde gezins-
De bijbel in nieuwe (Indonesiscm
vertaling wordt thans in Bogor f
drukt. Voorlopig een half mtljcj
exemplaren. Maar veel meer
zullen er nodig zijn. Het NBG lev{
de een produktie-adviseur: de he
H. Duim. Op de foto: controle
de drukproeven.
grootte ligt nog altijd tussen de
en negen personen.
Probleem 3: de verhouding tu
de religies. Tien twaalf miljoen
donesiërs zijn christen, waarvan
meerderheid protestant. Hun as
verdubbelde de afgelopen tien
Drie vier miljoen inwoners
Hindoes, terwijl de rest statisti
Moslim is, maar in feite zijn dat
zestig miljoen. Het is nu maar
vraag hoe in dit geweldig grote 1
de religies samen kunnen leven,
in politiek en economisch opzicht
belangrijke zaak. Gelukkig is er t
betering te bespeuren in de verh
ding tussen rooms-katholieken
protestanten", zegt -ds. Schaaf,
een zoeken naar voorzichtig contT
Ook is er een begin van een gesj n v
tussen de Islam en het Christendo ve
VERDRIETIGE BRIEF AAN BESTUUR
(Van onze kerkredactie)
ROTTERDAM De heer P. Groen,
mede-oprichter en oud-voorzitter van
het Gereformeerd Maatschappelijk
Verbond (de vakorganisatie voor vrij
gemaakt gereformeerden - red.), is tot
de conclusie gekomen niet langer ere-
-voorzittcr te kunnen zijn.
Hij heeft kennis genomen van een
GEREF. KERKEN
Beroepen te Maassluis (vac. E. J.
Duursema), P. Sijtsma te Rotterdam
zuid.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Gorinchem. Lutten,
Noordscheschut, Sneek, Wildervank
en Wormerveer, kand. E. E. Slofst ra
te 's-Gravenzande.
DE KRANT NAAR UW
VAKANTIE-ADRES
Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met
de bon uit de kram.
Telefonische opgaven kunnen NIET meer
worden aangenomen.
Het weer In Enropa
weer
max. temp.
neerslag
gisteren
Amsterdam
licht bew.
18
0
Brussel
half bew.
10
O
Frankfort
half bew.
22
0
Genève
onbew.
27
0
Innsbruck
onbew.
27
2
Kopenhagen
onbew.
16
1
Locarno
zwaar bew
27
0
Londen
regen
21
0.1
Luxemburg
licht bew.
20
0
Madrid
onbew.
90
0
Majorca
onbew.
30
0
München
onbew.
25
OJ
Nice
onbew.
26
0
Parijs
half bew.
22
0
Rome
onbew.
30
0
Zürlch
onbew.
28
0
Wenen
onbew.
25
0.1
BILTHOVEN. Men is geneigd
op de kindervraag „Waar is
God?" te antwoorden „in de he
mel". of „overal" of „in je hart".
Dr. Klink noemt dat in haar
boek een gecompliceerd ant
woord op een eenvoudige vraag.
„In de hemel" lijkt onbereikbaar
hoog, „in ons hart" erg dichtbij
en „overal" ongrijpbaar.
„We zouden kunnen antwoorden:
dat weten wij niet en kunnen wij
ook niet begrijpen: wij zijn toch maar
mensen en Hij is God. Hij kan zijn,
waar Hij wil. De mensen zeggen wel
eens, dat God „in de hemel woont".
Daar bedoelen ze mee, dat God de
allerhoogste Koning is, zoveel meer
is dan de wereld, dat Hij zo anders is
dan de mensen: bij Hem is zulk een
licht en heerlijkheid, niet te verge
lijken m^t het licht van de zon of
de heerlijkheid van de aarde. Die
heerlijkheid is voor ons nog verbor
gen, die zouden we niet kunnen ver
dragen.
En toch wordt er niet mee bedoeld,
dat God ver weg is. Hij moet zoveel
van ons houden, dat Hij bij ons wil
zijn.
Als je vraagt: „Waar is God?" denk
dan maar: „Hij is bij ons". Meer hoe
ven we niet te weten," aldus dr.
Klink.
Afzweren
Zij signaleert, dat in de moderne
theologie, waarin we de hemel moe
ten afzweren en naar de aarde wor-
Eind augustus verschijnt bü
uitgeverij AMBO in Bilthoven
het boek Kind en Geloof van
de remonstrantse predikante
dr. J. L. Klink uit Haarlem.
Het boek telt 300 pagina's en
kost 12,50.
Zaterdag gaven wjj een al
gemene beschouwing. Vandaag
en in de komende dagen zullen
wij er nog verder op ingaan.
I den verwezen, men God in de mede-
j menselijkheid wil zoeken. „Hij komt
ons tegemoet in de naaste en in het
bijzonder in het Biafraanse kind, de
verdrukte neger of de opstandige
jongere, die snakt naar een betere
wereld.
Maar wie over God wil zwijgen en
het geloof wil doen opgaan in mede
menselijkheid, kan vastlopen in men
selijk activisme of in een politieke
ban geraken, alsof Gods aanwezig
heid in de wereld alleen nog maar
herkend en geverifieerd kan worden
in eep sociaal programma. Wie God
identificeert met het menselijk han
delen de menselijkheid heeft
Hem al spoedig niet meer nodig."
Almacht
„Wij leven in een periode van de
wereldgeschiedenis, waarin mensen
pronken lijken te worden van hun al
macht, van de ongekende mogelijkhe
den om de aarde te beheersen en over
leven en dood te beslissen, al groeien
de problemen ons wel boven het
hoofd. Een van de belangrijkste the
ma's van de nieuwe theologie is dan
ook de menselijke verantwoordelijk
heid". concludeert dr. Klink in het
hoofdstuk „Kan God alles?"
Zij noemt in dit verband Mattheus
25 vers 14, waar staat: „Want het is
als een mens, die bij zijn vertrek naar
het buitenland zijn slaven riep en hun
zijn bezit toevertrouwde".
Christus heeft zelf het verhaal be-
dacht, waarvan de moderne theologie
l de auteur meent te zijn, zegt dr.
Klink. De Heer geeft verantwoording,
delegeert en laat daarin juist zijn
goddelijke leiding uitkomen. Hij laat
zelfs na om de slaven voor te zeggen
wat ze met het door hen ontvangen
gedeelte van zijn bezit moeten doen.
Wat wordt er veel aan de slaven over
gelaten: inventie, initiatief en activi
teit.
Doorbreekt
Op de vraag: Is alles wat er gebeurt
j dan niet Gods wil? is het antwoord:
natuurlijk niet. Er gebeurt zoveel wat
nooit zijn bedoeling kan zijn: onrecht,
oorlog en de verminking van de
schepping. En een aardbeving dan,
b»
ï-i
Sommige kinderen gaan er nog vanuit dat het kerkgebouw Gods per
manente verblijfplaats is. In het boekje Brieven van kinderen aan God
tekent een zekere Frank de St Patrick kerk tussen de vele wolken
krabbers in New York en schrijft erbij: U woont in een mooi huis."
een overstroming, de rampen van de
natuur? „Niet alleen de mens heeft
de ruimte gekregen in de schepping,
maar ook de krachten van de kos
mos. God zendt geen ziekte, maar zijn
genade, geen overstroming, maar de
Christus. Wij mogen toch geloven dat
Hij niet opgaat in het gebeuren, maar
ons erintegemoetkomt. Hij doorbreekt
de fatale gang van het lot
I bestuursverklaring in het bone j i
I gaan Ambt en Plicht, waarin o.m. ,n,
ze uitspraak voorkomt: „Het besf q
staat op het standpunt, dat het t j
maatschap van een zg. „vrije k< or
onverenigbaar moet worden ge ,uj
met het lidmaatschap van het GI
Besloten werd hierover een schrij or
op te stellen voor de afdelingsbei m,
ren." ;n.
De heer Groen concludeert, dat
op deze wijze gedwongen wordt
cheid van het GMV te nemen, on
hij ook lid is van een buiten het
band staande Vrijgemaakt Gere
meerde Kerk. Hij betreurt het in
brief aan het bestuur van het
bond. dat voor deze ingrijpende
slissing geen argumentatie wordt
geven en zegt er met diep leedwf
in te berusten. n
Tegenover veldn uwer, aldus
heer Groen, zal ik niet nader bel f
ven te betogen, dat de constate
an dit feit voor mij wel wat b
kent. Samen met een aantal broed
van wie de meesten ons reeds doo
dood zijn ontvallen, mocht ik
zeer werkzaam aandeel hebben in
oprichting van het GMV, zowel
van het Geref. Sociaal en Econom r
Verband (de werknemersorganisatfP1
red.), van welke beide organisatie1
vele jaren voorzitter mocht zijn. nl
e
De heer Groen constateert, dat a
GMV thans van een confessioneel i
bonden organisatie een aan een n
paald kerkverband gebonden orgjz;
satie is geworden Hij wijst o.
zodanig sektarisch optreden, wa; ig
men de waarde en betekenis vaiir
Gereformeerde belijdenisgeschri ri
eheel voor het eigen kerkvert i
opeist, principieel af. Dit getuigt. :n
dus de heer Groen, van geestel
hoogmoed. 'e'
1
In een breed betoog gaat de sc n
jver dieper op deze zaak in, om je
lotte te verzoeken deze brief
plaats te geven in het blad Amb01
Plicht, als een woord van pers t
lijke verantwoording van stand; k
en meteen van gedwongen afsche
Ds. C. Th. Steensti
(62) overleden
ZEIST Na een langdurige z
is op 62-jarige leeftijd overledei
C. Th. Steenstra, in leven dire<
van het Christelijk Jongensinte
in Zeist.
Ds. Steenstra is negentien jaar T
dikant geweest in Emmastad op e
ragao. van 1939" tot 1958. Daarna
hij benoemd tot directeur vanf'
jongensinternaat.
Ds. Steenstra was Ridder in di
de van Oranje Nassau.
De begrafenis is zaterdag
twaalf uur op de Algemene Beg£c
plaats, Woudenbergseweg Zeist,
kwart voor elf is er een rouw<
in de Oude Hervormde Kerk, I
Dorpsstraat in Zeist