Baptisten pleiten voor vrede gerechtigheid en eenheid In de Waagschaal- traditie behouden er en in de onder lucht een de grond wereld ook een: Saamhorigheid ook zichtbaar maken m Verontrusting over incidenten Pakistan Steeds meer joden trekken naar Israël Zwitserland nog steeds taboe voor jezuïeten Is Een ivoord voor vandaag Uw probleem is het onze Mgr. Rinkel bij aartsbisschop van Canterbury Studenten nemen initiatief Kunstgebitten BEROEPINGSWERK Leek perschef van Vaticaan KIND EN GELOOF (2) Sff f2? fit "En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheet uw geest, ziel en lichaam mogen bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn. Die u roept, is getrouw; Hij zal het ook doen(1 Thessalonicenzen 5:23 en. 24). Het woord trouw heeft de eeuwen door een tikkeltje een bijsmaak gehad. De mensen nemen het met de trouw niet zo nauw. Eeuwige trouw, dat wil zeggen trouw tot in alles, tot in de dood, is niet meer bij alle mensen realiteit. Het is afgezakt tot een vriendelijkheid je gens anderen, tot een niets- zeggende uitdrukking, die te pas en te onpas wordt uitgesproken. Trouw-zijn is moeilijk. Zelfs de grote Petrus heeft dat ondervonden. Wat er ook gebeurt, Here, wie er ook wegloopt, ik nooit. Ik blijf U trouw. De haan vertelde hem, dat hij zichzelf had overschat. Paulus zefjt: Die u roept is getrouw; Hij zal het ook doen. Ja, God is getrouw. Zijn plannen falen niet. En die zekerheid is de enige troost in leven en in sterven. God zal Zijn belofte jegens hen, die zich Zijn kinderen mogen noemen, gestand doen. Hoe ontrouw wij ook zijn, Zijn trouw redt ons. Dat is het heerlijke. We hoeven er nooit aan te twijfelen. Bij mensen kan men. zich afvragen of een gegeven woord zal worden nagekomen. Bij God niet. Door dik en dun heen houdt hij de mens vast. Op Zijn Woord mogen wij bou wen. fyij lezen vandaag Exodus 20:1-17. Hoewel wij vandaag weer de rubriek Uw probleem is het onze plaatsen, verzoeken wij u voorlopig geen nieuwe vragen meer in te zenden. De toch nog binnenkomende problemen moeten wij helaas even laten liggen. Vraag: Is de erfpachtgever aan sprakelijk voor eventuele calamitei ten, zoals kadebreuk en verzakkin gen? De erfpachter wordt toch nooit door betaling van de canon eigenaar. Men blijft toch erfpachter zonder dat de erfpachtgevcr de grond tus sentijds kan afnemen? Antwoord: Inderdaad wordt de erfpachter nooit eigenaar, tenzij door bijzondere oorzaak. Artikel 753 van het Burgerlijk wetboek bepaalt dat de erfpachter noch uit hoofde van vermindering, noch van het ge heel wegvallen van het genot, vrij stelling, van betaling kan vorderen. Alleen en wanneer de erfpachter gedurende vijf jaar het gehele genot moet missen, zal hem deswege vrij stelling van de pacht moeten worden gegeven voor die tijd. Voor andere tijdelijke calamiteiten is er dus geen verhaal mogelijk. Vraag: Wat is het adres in Neder land van de Verenigde Naties, de NAVO en de EEG. Antwoord: Van de Verenigde Na ties: Koninginneweg 40, van de NA« VO: Atlantische commissie, Nassau Zuilensteinstraat 9, van de EEG: Alexander Gogelweg 22. alles in Den Haag. Vraag: Wat is de herkomst van het woord keramiek? Antwoord: Het is afgeleid van het Griekse Kerameikos, de plaats in Athene, waar vroeger het staats kerkhof was en waar veel aarde werk is opgegraven. Verzoek van lezer: Wie kan me helpen aan inlichtingen over het ge dicht „De inkwartiering", waarvan de eerste regels als volgt luiden: „O, moeder, wat dwarrelt de sneeuw van de hemel, Ze zal onze hut nog begraven. En buiten in 't dorp, wat gewoel en gewemel, Van ruiters, die rennen en draven". DINSDAG 21 JULI 1970 LONDEN De Oud-katholieke aartsbisschop van Utrecht, mgr. dr. A. Rinkel, is dezer dagen in Neder land teruggekeerd na op uitnodiging een bezoek van verscheidene dagen te hebben gebracht aan de aartsbisschop van de Engelse Anglicaanse kerk, dr. Arthur Ramsey. De uitnodiging was van de aarts bisschop van Canterbury uitgegaan, teneinde aan een diner het z.g. diner van de Nicea Club, dat elk jaar gehouden pleegt te worden mgr. Rinkel als zijn eregast en vriend van vele jaren te huldigen voor zijn werk, speciaal in de betrekkingen tussen de leidende instanties van beide kerken. Tal van leidende figuren uit de Britse kerken waren aanwezig. Ip de kapel van Lambeth Palace, de ambtswoning van de aartsbisschop van Canterbury, werd vervolgens de mis gevierd, waarbij dr. Ramsey werd bijgestaan als diaken en sub diaken door de heren R. Reimann van de Oud-katholieke kerk van Zwitserland en M. Parmentier, sub diaken van het Nederlandse aartsbis dom. „Nordchurehaid". de hulporgani satie van de Skandinavische kerken die een belangrijke rol speelde in de luchtbrug van de kerken naar Bia- fra, heeft een van de vliegtuigen, die daarbij gebruikt werden, geschonken aan de regering van Peru voor de hulpverlening aan de slachtoffers van de aardbeving. (door ds. Theo van der Laan) TOKIO Christenen kunnen niet zonder protest toestaan, dat een verdeelde wereld een broeder tegenover een broeder plaatst. Want het christelijk geloof beklemtoont heel sterk, dat iedere moord moord op een broeder is en iedere oorlog een burgeroorlog. Dit zei een Amerikaanse negerpredikant, dr. John W. Williams uit Kansas City, in de congrespreek tot de bijna tienduizend bap tisten uit tachtig landen, die in Tojcio hun wereldcongres houden. Horizontaal woorden invullen die betekenen I medeklinker. 2. spil van een wiek 3. heks. 4. waterdiepte. 5. keur. 6. teruggang. Bij juiste oplossing vormen de beginletters de naam van een beroep. Oplossing torige puzzel Hor. I. Esra, 4. gek, 7. vele, 8. Vara, 9. eloge, 11 ver. 12. talie. 14. si. 15. alm. 16. ik. 17. slemp. 19. adi, 21. Neede, 23. nier. 24. Neer. 25. dar, :t>. Este. Vert I. eek 2. slot, 3. regaal. 4. gave. 5. ere, 6. karakter, 7. verstand. 10. ellen, 13. immens, 17. sier, 18. Peet, 20. dia, 22. Dee. (Van onze kerkredactie) GRONINGEN Vier studenten in de theologie hebben een „open brief" aan de redactie van het bekende blad, dat moet ophouden te bestaan: In de- Waagschaal, geschreven, met het dringende verzoek „de stemmen die in dit blad steeds gekonken heb ben" op de een of andere manier in de toekomst Ie laten blijven meespre ken. Voor dit idee vragen ze handte keningen van zoveel mogelijk abon nees. Uit informatie hebben wij begre pen, aldus de „open brief", dat er op dit moment geen reële kansen voor herziening van het besluit „stopzet ting" bestaan. Ook niet, wanneer wij in samenwerking met de redactie een actie zouden ondernemen om de ex ploitatie gezond te maken. Wat er nu bij ons is overgebleven, zijn gevoelens van gemis en machte loosheid. Wij betreuren het voor het kerkelijk en theologisch leven in Ne derland, omdat we overtuigd blijven, dat het blad een eigen, legitieme po sitie inneemt temidden van de andere periodieken. Wij betreuren het ook voor onszelf als theologie-studenten, omdat we nu het blad zullen gaan missen, dat ons door zijn gedegen en belijnde opzet heeft gestimuleerd en richting heeft gewezen. De stemmen, die steeds in het blad j geklonken hebben zouden hoe dan ook moeten blijven meespreken in de periodieke pers. het liefst zouden we wensen een continuering van het sa- menklinken van deze stemmen. Aan de abonnees vragen de vier schrijvers, de studenten J. Jeltema en i E. R. Jopker uit Groningen alsmede W. J. van Asselt en F. J. Brinkman in Utrecht, tenslotte of zij deze gevoe lens delen, hetgeen ze kunnen laten merken door een ondertekend schrij ven, „zodat er in elk geval een laat ste woord van de abonnees aan dc redactie zal zijn." En wie weet, zo wordt er hoopvol aan toegevoegd, is het tevens een eer ste woord van fiat aan een nieuw team mensen, dat de oude „In de Waagschaal"-traditie zou willen voortzetten: Open huis te houden voor elke stem, die blijkt gewicht van Waarheid in de schaal te leggen. Dr. Buskes In hetzelfde nummer krijgt dr. J. J. Buskes de wind van voren van zijn collegae M. A. Krop en H. A. Visser omdat hij zich in zijn vorige Terzijde nogal ongenuanceerd anti-Duits uit liet. „Wat heeft je in vredesnaam be wogen zo'n eng stukje te schrijven naar aanleiding van de voetbalwed strijd West-Duitsland Italië", vraagt ds. Krop. Om elders te ver zuchten: „Het is me een raadsel hoe iemand van jouw formaat dit heeft kunnen neerschrijven als een nuchter feit, waarop men rustig kan gaan sla pen." Dr. Buskes zegt in zijn antwoord inderdaad te hebben gegeneraliseerd, maar verklaart eveneens: Ik heb al tijd moeite gehad met de Duitsers. Dat leeft bij de vorm van wantrou wen, tot op de dag van vandaag. Ik meen, dat ik voor dat wantrouwen gegronde redenen heb. Even verder: Van Visser kreeg ik een waarschuwing en door Krop werd ik uit het veld gestuurd. Deze scheidsrechters vinden dat ik mijn been op een in een voetbalwedstrijd ontoelaatbare wijze gebruikt heb. Ik zal erover nadenken, al moet ik hun wel zeggen, dat ik het toch voor al op die ene Duitser van ongeveer vijftig voorzien had en ik nog niet ontkom aan de indruk dat hij een vertegen woordiger is van het Duitsland dat ik ten diepste wantrouw. Maar mis schien sta ik, zo sprekend, weer bui ten spel. Het is niet eenvoudig. Aan de lezers van „ons blad dat weldra ter ziele gaat" vraagt dr. Bus kes tenslotte nog even geduld met hem te hebben en eraan te denken dat zijn Terzijde's in de regel primai re reacties zijn met al het risico daaraan verbonden. Vanaf september, aldus de predi kant, zal alleen mijn vrouw die reac ties te horen krijgen. En ik zal te horen krijgen wat ik door de jaren heen al zo vaak te horen heb gekre gen: wat sla je weer door! (Advertentie) Geen losraken of verschuiven meer van Niemand, die een kunstgebit heeft, behoeft meer op een kritiek moment in verlegenheid te raken, omdat zijn kunstgebit losschiet of verschuift. Maak een einde aan dit steeds Op allerlei wijzen namen de afge vaardigden deel aan discussie over onderwerpen als oorlog en vrede, rassenverhoudingen en broederschap, godsdienstvrijheid, de eenheid der christenen en de verhouding tot an dere wereldreligies, het probleem van de honger en de crises in het gezins leven. Als lid van de commissie inzake de relaties tot andere christenen hoorde ik een Amerikaan zeggen, dat de dertig miljoen baptisten in de we reld meer inhoud moeten geven aan de eenheid met hun mede-christenen, opdat zij de vitaliteit in hun denomi naties niet zullen verliezen. Prof. dr. Robert G. Torbert zei verder, dat een nieuwe en bredere basis voor christelijke eenheid nodig is om op éen effectieve wijze te kun nen getuigen in een geseculariseer de wereld. Hij wist niet of er wel een toekomst is voor enige gemeen schap, die deze opdracht niet serieus neemt. In de discussie die volgde, werden de standpunten het best geïllustreerd door twee sprekers uit India. De een verzette zich fel tegen het standpunt van dr. Torbert en zei, dat we geen twee heren kunnen dienen. De ander was daarentegen actief in het uit werken van een ontwerp, waarbij het mogelijk is, dat enkele denominaties één kerk vormen. Wezenlijk Torberts bijdrage maakte vooral duidelijk, dat het eenheidsstreven zeer wezenlijk is in een tijd, waarin de Rooms-Katholieke kerk zich grote inspanningen op dit terrein ge troost, de jeugd volkomen onverschil lig is tegenover het institutionele christendom en vele christenen een soort geseculariseerde oecumene tot uitdrukking brengen. Er is een be weging in de richting van nieuwe groeperingen, die zich bezig houden met essentiële problemen als het voortbestaan van de mensheid, de welvaart en de menselijke waardig heid. In dezelfde studiecommissie zei prof. dr. Günter Wagner uit Zürich, dat iedere studie over christelijke samenwerking, eenheid en hereni ging moet beginnen met de studie van de eenheid van de christelijke boodschap, daarna de eenheid van de christenen en tenslotte de eenheid der kerkelijke organisaties. „We kunnen ons niet verbergen achter de In onze gemeenten vaak gehoorde kreet: „we hebben een een heid met al Gods kinderen." Want dat betekent in de praktijk, dat we verder niets ondernemen om die een heid zichtbaar te maken. Christelijke eenheid is in zoverre verborgen, zoals God, Christus en de Heilige Geest verborgen zijn voor onze ogen. Toch is het tegelijk zicht bare eenheid. Het wordt zichtbaar in liefde en in daden van verzoening en gemeenschap. Dit zal ook met ons moeten gebeuren", aldus Wagner. In de commissie inzake godsdienst vrijheid en mensenrechten werd ge steld, dat in Spanje, Columbia, Zuid- Afrika, China en andere communis tische landen geen volledige vrijheid van godsdienst is. Wetten De Russische delegatie moest vele vragen beantwoorden. Ilia G. Iwanof, president van de Russische baptis tenunie, zei dat er in zijn land inder daad vrijheid van godsdienst is. „Er is slechts één voorwaarde aan ver- bondén. Men moet de wetten van ons land respecteren en erkennen," aldus Iwanof. Ook de apartheidspolitiek van Zuid- Afrika werd in de discussie sterk veroordeeld. Op een dramatische wijze illus treerde de reeds genoemde dr. Wil liams, dat iedere keer wanneer we getuige zijn van een beknotting van rechten van een medemens waar ook ter wereld en hoe ook geformuleerd, het onze taak is als christen op te staan en te verklaren „Dit is mijn broeder." De. Birmese baptist Oe Kjauw Than, secretaris-generaal van de Oostaziatische kerkenconferentie, zei dat er drie problemen zijn, waar voor christenen zich moeten inzetten, nameijk vrede, honger en de ver zoening tussen mensen en volkeren. Maan Tot een publiek, dat voor het me rendeel bestaat uit Amerikanen, zei hij: „Terwijl tweederde van de mens heid bedelt om brood, besteedt een volk dat het noodzakelijke brood zou kunnen verschaffen, miljarden om een steen van de maan terug te brengen." Wat mij als Nederlandse afgevaar digde deugd doet, is dat dit keer niet de alom bejubelde „fellowship" en eenheid der baptisten wordt bezon gen die is er ongetwijfeld maar dat de problemen bij hun naam worden genoemd. - 4iW* dreigende ongemak. Een weinig Dentofix* poeder houdt het gebit de gehele dag on wrikbaar op zijn plaats. Denlofix voor komt tevens onaangename reuk uit da mond. Probeer het nog vandaag. Verkrijg baar in discrete, neutral* plastic flacons, prijs f. 2,60, bij apotheken en droaisteriien. NED. HERV. KERK Beroepen te Zaandam: A. Vroegop te Grootegast. Aangenomen het beroep v. d. gene rale synode tot predikant voor bui tengewone werkzaamheden (krijgs macht): kand. H. Vrielink te Oegst- geest Bedankt voor Hpllandscheveld: C. v. Schoonhoven te Vreeswijk; voor Vrouwenparochie (toez.) en voor Slo ten (Fr.) J. L. Couvée te Nieuw Weer- dinge. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Hijken: kand. M. J. Oomkes te Bennekom; naar Vrie- zenveen: kand. drs. A. Hekman te Stadskanaal, die bedankte voor Erica. VRIJE EVANG. GEM. Aangenomen de benoeming tot luchtmachtpredikant: G. J. Niewöh- ner te Apeldoorn. Jakob Meister, die de baptisten in Zwitserland en Duitsland in vele functies gediend heeft en vice-pre sident van de Baptisten Wereld- alliantie was, is op 80-jarige leeftijd I in Zürich overleden. (Van onze'kerkredactie) LONDEN Aziatische christenen in de Britse hoofd stad hebben een protestbjjeen- komst gehouden tegen de ge welddaden, die de laatste jnaanden in West-Pakistan z\jn gepleegd tegen de christenen. Op 6 april zijn militante moslim studenten de bijbelleeszaal binnen gedrongen van het Murray College, een christelijke 'middelbare school in Sialkot. Zij verscheurden de bijbels, vernielden het meubilair en probeer den zelfs brand te stichten. Zij protesteerden op deze wijze te gen de weigéring van de schoollei ding om in te gaan op hun eis dat bij 'de diploma-uitreiking stukken uit de Koran zouden worden gereciteerd, zoals dat bij officiële gelegenheden in Pakistan gebruikelijk is. De grote meerderheid van de studenten op het Murray College is moslim. Van de bijeenkomst in Londen werden protesttelegrammen gezonden naar de president van Pakistan en naar de bewindvoerder van Sialkot. Een moslim-weekblad in Londen heeft voorts gemeld, dat in Lahore honderd christenen gewond zijn, toen zij tijdens een kerkdienst door extre misten werden overvallen. Dit zou een vergeldingsactie zijn, omdat de christenen zouden evangeliseren on der moslim-vrouwen. De zending van de Gereformeerde Kerken in Nederland is nauw be trokken bij het werk zowel in Sial kot als in Lahore. Ds. Van der Laan ROME Voor het eerst is leek benoemd tot perschef van Vaticaan. Het is prof. Frederico Al< sandrini (64), adjunct-hoofdredacti van de Osservatore Romano. Hij sti bekend als krachtig verdediger 1 de besluiten van paus Paulus. volgt bisschop Vallainc op. Bet weer in Europa weer max. temp Amsterdam gisteren half bew. 15 Brussel onbew. 15 Frankfort licht bew 18 Genève zw. bew. 18 Innsbruck zw. bew. 23 Kopenhagen half bew. 8 Locarno regen zw. bew. 18 Londen 18 Luxemburg half bew 15 Madrid onbew. 34 Majorca onbew. 30 München regen 21 Nice zw bew. 24 Parijs licht bew 19 Rome Wenen regen 27 Zürich regen 17 VENLO Een brand in de ve fabriek Drost heeft voor veertigd zend gulden schade aangericht. - brand ontstond door het overkol) yaneep ketel lijnone. Vooral uit westerse landen (Van een onzer medewerkers) JERUZALEM De immi gratie in Israël sinds de Zes daagse oorlog overtreft elke verwachting. In de afgelopen drie jaar hebben zich in Is raël 100.000 joden gevestigd. „Tijd opheffing verbod nog niet rijp (Van onze kerkredactie) BERN Drie hervormde kantonskerken in Franssprekend Zwit serland hebben zich uitgesproken voor opheffing van het jezuïeten- verbod in Zwitserland. De synode van de kantonskerk van Aargau vindt daarentegen, dat de tijd voor opheffing van het verbod nog niet rijp is. Eerst moet de Rooms-katho- lieke Kerk een „opener houding" innemen met betrekking tot het gemengde huwelijk en in de schoolkwestie, vindt deze synode. De kantonskerken van Bazcl-land en Zürich nemen een dergelijk standpunt in. De Jezuïetenorde is in 1847 uit Zwitserland gebannen. Datzelfde gebeurde In de vorige eeuw in verschillende andere landen (onder meer Duitsland en Frankrijk), maar daar mochten zij in het begin van deze eeuw weer terugkeren. In Zwitserland is de jezuïetenorde nog steeds elke activiteit verboden. Omdat dit verbod vastligt in de grondwet, kan het alleen opgeheven worden door •en referendum. (Van een onzer verslaggeefsters) BILTHOVEN „Er is een niet toevallige samenhang tus sen de ontwrichting van het gezinsleven en het groeiende ongeloof in deze tijd. En toch worden de mensen als nooit tevoren geobsedeerd door het zoeken naar een God, die ons terechtbrengen kan", schrijft dr. J. L. Klink in haar boek Kind en Geloof. De ouders zijn voor het kind de eerste vertegenwoordigers van God, of ze het willen of niet. Begrijpelijk is daarom de verspreking van een kind, dat bidt: „In de naam van de vader en de moeder, amen". En toch kan een kind zijn God pas werkelijk vinden wanneer het ont dekt dat God meer is en anders dan de ouders. Daarom is het voor een kind moei lijk om in God te vertrouwen als het niet in mensen heeft leren ver trouwen. De eerste levenservaringen kunnen daarom een vruchtbare of harde bodem zijn voor contact met God. „Wat een kind ook meemaakt, diep in ieder mensenhart leeft een verlan gen naar geborgenheid en uitzicht, naar troost en erkend worden, naar een bestemming en vervulling. Hij heeft er weet van, ook al waren zijn ervaringen teleurstellend. En de een zal zich dan later verharden tegen een evangelie, dat daarop appelleert of zelfs bewust atheist worden, ter wijl de ander juist vanuit gemis en verlatenheid hartstochtelijk naar een God gaat zoeken." Goed gezin „Niet alleen een gezonde psychische j ontwikkeling, een „goed gezin", een godsdienstige opvoeding kan goede aarde zijn. Het zaad van Gods liefde valt toch dieper en komt op zonder dat wij het weten hoe", schrijft dr. Klink. Over de verhouding ouders-God zijn onder andere de volgende uit spraken opgenomen. Een jongen van zes vraagt zich af: Eind augustus verschijnt bij uitgeverij AMBO in Bilthoven het boek Kind en Geloof van de remonstrantse predikante dr. J. L. Klink uit Haarlem. Het boek telt 300 pagina's en kost ƒ12,50. Zaterdag gaven wij een al gemene beschouwing. Vandaag en in de komende dagen zullen wij er nog verder op ingaan. „Hoe kan dat nou, één Vader en zo veel kinderen? Maak je mijn wijs, zoveel kinderen en geen moeder?" Een meisje van zes heeft het vol gende probleem: „Zouden vader en moeder het erg vinden als ik God liever vind dan vader en moeder?" Dat het begrip God-Vader moeilijk te verwerken is voor kinderen bij wie thuis de verhoudingen niet goed zijn bewijst de ervaring van een onder wijzeres. Na het verhaal: de herder zorgt voor zijn schapen en zo God, de Vader voor ons, riep een jongen geëmotioneerd uit en kwam daarbij zelfs dreigend naar voren: „Mijn va der had je vanmorgen moeten mee maken, die ging te keer!" „Ouders weten vaak niet hoe zé met kinderen moeten praten over de niet-alledaagse werkelijkheid. Ze hebben immers een ander wereld beeld. Je kunt moeilijk in hun ge- dachtenwereld spreken, omdat die voor ons aan waarheid verloren heeft. Op dit punt is de verlegenheid van de ontwikkelde mens wel bijzonder groot", schrijft dr. Klink over de eigen wereld van het kleine kind. Wereldbeeld „We zijn gevangen in ons schoolse of wetenschappelijke wereldbeèld en schrikken van een onmogelijke vraag van een vijfjarige: „Wat zou God doen als de hemel naar beneden viel?" Het kind denkt zich de wereld, zoals het zelf de ruimte beleeft. Je woont in een huis op een vloer onder een dak. Daarom zal God toch ook wonen op een vloer zij het dan van goud of van wolken. En zijn vloer is weer het dak van onze ruimte. Nog meer voorbeelden van deze ruimtelijke indeling komen uit de kin- dermond. „Is er in de lucht nog een wereld en onder grond, als je heel diep graaft, ook een wereld?" vraagt een meisje van vijf jaar. Een meisje van negen zegt er het volgende van: „Zij zegt dat er geen hemel is, ze zegt: „daar is geen einde aan" en toen heb gezegd: „wel waar, kijk maar naar een raket, die gaat toch ook naar de maan." - „Vind je de maan het einde?" - „Nee, eerst de maan en dan de hemel en dan is het einde". De soort immigranten, d' sinds juni 1967 Israël binne komen, is ook geheel versch! lend met die uit de jarJ daarvoor. In de jaren vijftig en het een gedeelte van de jaren zestig wal het vooral vluchtelingen voor pogroms in de Arabische land Vqor een belangrijk deel waren immigranten ongeschoolde arbeidt kleine handelaartjes die omgeschoi moesten worden niet alleen voor ander vak, maar voor een heel i der leven. Sinds de Zesdaagse oorlog zijn vooral jonge afgestudeerden uit westerse landen, die naar Isr trekken. Van de 57.000 immigrant die in 1969 en de eerste helft 1970 in Israël een bestaan vond was 42 procent aan een universit afgestudeerd. Van de 45.000 joden, die zich n: verwacht wordt dit jaar in Isr zullen vestigen, komen er 18.000 Europa (en dan voornamelijk Frankrijk en Engeland), 8.000 uit Verenigde Staten. 4.000 uit Zu Amerika en 2.000 uit Australië uit Zuid-Afrika. n C--- v. L.lr X'V - t /-A"" „Is er in de lucht een wereld?" vragen kinderen zich af over de hem Dat zij een eigen voorstelling hiervan hebben blijkt uit deze tekeni uit het boekje Brieven van kinderen aan God.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2