(81!.overledenAMERIKAANSE KERKEN
IN GELDMOEILIJKHEDEN
Volwaardige plaats voor kind
in de geloofsgemeenschap
Betere wereld begint bij
de christen persoonlijk
Kritiek Derde Werelt
assemblee
°P
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het onze
Ds. J. A. Raams P^tselijke gemeenten houden geld vast puzzelhoe
Het Kwartet
KIND EN GELOOF (I)
Russen in
verzet
MAANDAG 20 JUL! 19
„Doop de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, maar toetst al
les en behoudt het goede" (1 Thessalonicenzen 5—19, 20 en 21).
Een woord van Paulus, dat oproept tot aktiè. Een christen hoort
actief in het leven te staan. De gehele bijbel door wordt daarop ge
wezen. De -mens, die Christus heeft leren kennen, is geen mens
meer, die rustig in een hoekje blijft zitten. Hij heeft de lendenen
omgord en hij houdt de lampen brandende. Zijn knieën zijn niet
slap en zijn oog is niet troebel.
En - naar Paulus' vermaning - dooft hij de Geest niet uit, hij ver
acht de profetieën niet, maar hij toetst alles en behoudt het goede.
Alles toetsen en het goede behouden het is de enige manier om
de verleidingen^ te weerstaan. Voor hen, die deze vermaning van
Paulus ter harte nemen, worden de problemen minder. Toetsen aan
Gods onfeilbaar Woord. En alles wat daaraan niet voldoet kan als
nutteloos en ondeugdelijk terzijde worden gezet, omdat het in strijd
is met Zijn Wil. God stelt de mens eisen. Wij kunnen nooit zeggen,
dat we het niet hebben geweten. Wandelen in zijn Waarheid is in
feite niets anders dan wat Paulus ons klemmend voorhoudt te doen:
geheel onze handel en wandel te toetsen aan wat Hii van ons ver
langt. Wie zo doet behoudt het goede.
Wij lezen vandaag Exodus 19j 16-25.
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw probleem is het
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden. De toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij helaas even laten
liggen.
Vraag: Kan een koopsomstorting
voor aankoop van een zandgraf voor
mij en mijn echtgenote een aftrek
bare buitengewone last vormen? De
reeds vorig jaar gedane storting is
definitief en kan dus door mij niet
worden ongedaan gemaakt.
Antwoord: De aankoop van het
graf is niet aftrekbaar als buitenge
wone last. Het staat namelijk nog
geenszins vast dat het als zodanig
gebruikt zal worden. Tevens staat
het niet vast of u het graf niet aan
een ander overdoet. Om deze reden
heeft de Hoge Raad een aftrek van
geweigerd.
Vraag: Graag wil ik weten met
wat voor insecten wij hier te maken
hebben. In enkele dagen zijn er ze
ker honderd gevangen. Ze zitten op
de ramen en op de gordijnen. Waar
komen ze vandaan en wat moeten
weer tegen doen?
Antwoord: Dit zijn tapijtmotten.
Het zijn de larven, kleine witte
wormpjes met donkere kop, die de
schade veroorzaken. Deze larven
voeden zich met wol of veren. Aan
het einde van de winter spint deze
larve zich in een hieruit komt na
enkele weken het vliegende motje te
voorschijn.
Mottenlarven houden van duister
nis in rust. Het leggen van eieren en
het uitkomen van larven kan wor
den verhinderd met kloppen, stof
zuigen, enz. Denk vooral aan de ver
borgen plaatsen, zoals de lappenkast,
stoelvullingen, vloerkleden en oude
wollen kinderkleertjes. Direkte be
strijding: kleden, gordijnen, beklede
meubelen, enz. van tijd tot tijd be
stuiven met een insectendodende
vloeistof. De flitspuit een meter er
vandaan houden om vlekken te
voorkomen.
Vraag: Waar kan ik een tijdschrift
krijgen dat gewijd is aan de vlie
gende schotels?
Antwoord: Het is het tijdschrift
..Vliegende schotels", verenigingsor
gaan van de NOBOVO, Nederlands
onderzoekbureau voor ongeïdentifi
ceerde vliegende objecten, adres:
Moleneind zz. 69, Drachten, tel. 05120
-2153.
Vraag: Wanneer twee familiele
den, elk met een eigen bedrijf, geza
menlijk machinerieën hebben, d.w.z.
gezamenlijk gekocht en gezamenlijk
de reparaties betalend, en een van
beiden wil geheel zelfstandig wor
den, terwijl de andere daarvan niet
wil weten, hoe moet men dan han
delen?
Antwoord: Niemand is gedwongen
in een gemeenschap te blijven. Men
kan dus verdeling van de machine
rieën vorderen, waarbij natuurlijk
een redelijke termijn moet worden
in acht genomen.
Wil de ene partij niet medewer
ken, dan moet men een advocaat in
schakelen. Deze kan waarschijnlijk
door overreding de andere partij tot
rede brengen zonder dat het tot een
voor beide partijen duur proces
komt.
Vraag: Welke fout heb ik begaan
met mijn stephanotis of bruidsplant?
Ze zag er uit als een juweel. Er wa
ren ook 20 tot 25 bloemen op komst,
maar nu worden de bloemen, voor
dat ze open gaan, geel en vallen af.
De plant zelf groeit nog steeds en
het blad glanst.
Antwoord: Zeer waarschijnlijk is
de aarde te droog. In de bloei heb
ben de planten veel water nodig en
wanneer u pas gaat gieten als de
grond licht gekleurd is, zal dit te
weinig zijn. Meer gieten met (lauw)
water is gewenst. Zorg voor geregeld
sproeien en zet de plant op een zo
genaamd eilandje (omgekeerd scho
teltje in een sierpot). Houd daarin
water tot juist onder de pot. Om de
14 dagen moetu bijmesten.
In de winter echter niet mesten,
minder gieten en de temperatuur op
12 tot 18 graden Celsius houden,
het voorjaar insnoeien en oude
bloeiranken geheel wegnemen. Zo
nodig verpotten in bladaarde met
goede bloemistengrond en verteerde
mest.
DE KRANT NAAR UW
VAKANTIE-ADRES
Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met
de bon uit de krant.
Telefonische opgaven kunnen NIET meer
worden aangenomen.
BRUMMEN Vrijdag is na een
landurige ziekte overleden de her
vormde emeritus-predikant ds. J. A.
Raams. Hij was 81 jaar.
Ds. Raams. die in Utrecht theologie
studeerde werd in 1914 kandidaat ge
steld. Zijn eerste gemeente was Asch
(gemeente Buren), waar hij in 1915
werd bevestigd. Hij stond achtereen
volgens enkele jaren in Breskens,
Rijswijk (N-Br.), Kloetinge. Tien jaar
van 1936 tot 1946 was hij predi
kant in Rotterdam-Feijenoord. Daar
na ging hij naar Brummen, waar hij
tot zijn emeritaat in 1954 bleef. Ruim
een jaar verrichtte hij nog in Rotter-
dam-Hillegersberg hulpwerkzaamhe
den.
In de tweede wereldoorlog werd ds.
Raams door zijn bekendheid en felle
preken in de jaren 1943 en 1944 als
gijzelaar gevangen gehouden.
Ds. Raams heeft zich in de gemeen
ten, waar hij als predikant kwam te
staan vaak ingezet voor goed geoutil
leerde kerkgebouwen en nevenruim- I
ten.
Verder had het jeugdwerk zijn gro
te belangstelling, vooral de takken
muziek, sport, kampen en de jeugd- j
diensten.
In de dertiger jaren bewoog hij
zich ook op politiek terrein. Hij was
toen voorzitter van de CH-Kamer-
kring Middelburg. Van de Vereniging
voor Christelijk Volksonderwijs in
Rotterdam-Zuid was hij voorzitter. In
latere jaren was hij bestuurslid van
de Nederlands Hervormde Stichting
voor Zenuw- en Geesteszieken.
Zijn begrafenis is woensdag om
half twee op de Algemene Begraaf
plaats in Brummen. Een rouwdienst
die daaraan voorafgaat begint om
half twaalf en is in de hervormde
kerk van Brummen.
DEN HAAG „Dubbeloude
grootmoeder, wilt u uw stam be
danken omdat zij u heeft toege
staan onze stam te bezoeken?"
Dat zei een stamhoofd in Afrika
tot onze Nederlandse evangeliste
Corrie ten Boom, die daar het
evangelie had gebracht.
Dubbeloud, klinkt wat vreemd in
de oren van hen, die deze vitale
hoogbejaarde (78) kennen. Het was
bedoeld als eervolle onderscheiding in
een land, waar oud zijn „aanzien" be
tekent.
Mejuffrouw Ten Boom sprak voor
een aandachtig gehoor in de residen
tie van zijne excellentie ambassadeur
en mevrouw Middendorf. Nadat de
Amerikaanse ambassadeur zelf het
internationale gezelschap welkom had
geheten sprak de evangeliste over: Ik
zal uw land genezen. Naar aanleiding
van Gods belofte aan koning Salomo.
Zij wees erop hoe in onze tijd elk
land genezing behoeft. De oplossing
ligt evenwel niet in de eerste plaats
bij maatschappelijke of geestelijke
hooggeplaatsten, maar bij iedere
christen persoonlijk.
Corrie ten Boom kruidde haar toe
spraak met vaak geestige illustraties,
opgedaan tijdens vele reizen over de
gehele aardbol. Als een voorbeeld van
toewijding aan Christus noemde zij
de toewijding aan een ideologie, die
zij in communistische landen waar
nam.
„Wij zijn fanatiek voor onze ideo
logie. Ons leven wordt daardooi' Vol
komen beheerst. Het enige waarin
wij zijn geïnteresseerd is wereldcom
munisme". Zo vertelde een commu
nist haar, „Wij wijden ons leven en
onze bezittingen aan een wereldbe
weging".
Rode boekje
„In China heeft iedereen het boekje
van Mao. Wij hebben een boek dat
veel belangrijker is: de Bijbel. Wij
ontdekken daarin het geheim van
Gods plan". Aldus Corrie ten Boom.
Zij ging verder in op de voorwaar
den. die verbonden zijn aan de gene-
Kardinaal Alfrink:
Onze problemen
geen andere
dan elders
OLDENBURG Kardinaal Alfrink
heeft in het afgelopen weekeinde te
Dinklagc in de Westduitse deelstaat
Nedersaksen verklaard, dat er in
West-Duitsland dezelfde kerkelijke
vraagstukken bestaan als in Neder
land. De R.K. kerk van Nederland,
aldus de kardinaal, kent geen proble
men die ook niet in andere landen
voorkomen.
In Nederland worden de actuele
kerkelijke kwesties mogelijk eerder
en meer besproken, zo zei kardinaal
Alfrink na gesprekken met vooraan
staande katholieken uit dit deel van
West-Duitsland.
De r.k. primaat van Nederland was
naar Dinklage gegaan ter bijwoning
van een manifestatie onder het mot
to: ..Onmoeting met Nederland".
Over zijn onderhoud met paus Pau
lus wilde de kardinaal zich niet uitla
ten, zolang hij daarover niet eerst
mededelingen heeft kunnen doen aan
de bisschoppen van Nederland.
deze
krant
behoort
tot
In het Westen
veruit grootste proc
dir. dagbladper»
CORRIE TEN BOOM
zing van een land: verootmoediging
en terugkeer tot God.
Over Corrie ten Boom zelf, zei me
vrouw Gien Karssen-Leinenga: „Ik
zou haar aan u kunnen voorstellen
als de eerste gelicentieerde horloge-
maakster in Nederland Als
schrijfster van verschillende boeken,
als wereldreizigster. Of zoals zij zich
zelf het liefste noemt „een vagebond
voor het evangelie".
Ik verkies evenwel de naam die de
overleden Amerikaanse Dr. Abraham
Vereide van de International Council
of Christian Leadership haar eens
gaf: Gods eigen vrouw. Het meest op
merkelijke van Corrie ten Boom is
dat zij eeii vi'ouw is die God kent.
Daarvan komt zij spreken"
(Van onze kerkredactie)
NEW YORK In de greep
tussen toenemende inflatie en
dalende inkomsten zien verschil
lende grote Amerikaanse kerken
zich gedwongen tot drastische
bezuinigingen.
De gevolgen zgn het pijnlijkst
voor de 3,4 miljoen leden tellende
Episcopale Kerk. Gesteld voor de
noodzaak, om een miljoen op
haar begroting te bezuinigen,
heeft deze kerk 43 staffunctio
narissen moeten ontslaan.
Omdat de geldnood, waarin de
Amerikaanse kerken verkeren, ook
gevolgen heeft voor hun werk over
zee, zullen de bijdragen van de Euro
pese kerken flink omhoog moeten.
Het zijn vooral de landelijke kas
sen, die in grote moeilijkheden zitten.
Een heel complex van factoren is
hiervan oorzaak.
In de eerste plaats hebben de ker
kelijke leiders de laatste jaren steeds
meer oog gekregen voor de taak van
de kerk in de strijd tegen sociaal on
recht en rassendiscriminatie. Ver
schillende kerken hebben indrukwek
kende programma's opgezet voor be
tere woningen of om de negers aan
een beter bestaan te helpen. Ook po
litieke acties, zoals de vredesbewe
ging, vragen aandacht en geld;
Maar het gevolg van deze stijging
van de uitgaven is juist een daling
van de inkomsten, omdat vele ge
meenteleden niets moeten hebben van
dit sociale en politieke engagement
van de kerkleiding.
De afstand tussen de plaatselijke
gemeeenten en de „top", de kerkelijke
bureaus in New York, die toch al niet
gering was, is de laatste tijd nog gro
ter geworden en steeds meer gemeen
ten houden hun bijdragen aan de
centrale kassen eenvoudig in.
Overigens moet men daarbij ook
bedenken, dat er niet weinig gemeen
ten zijn, die plaatselijk ook allerlei
sociale en politieke activiteiten zijn
gaan ontwikkelen en daarom geen
kans meer zien. om hun bijdrage aan
de centrale kassen op.gelijke voet te
houden.
De Episcopale Kerk stelde voor dit
jaar een begroting vast van 13,1 mil
joen dollar, een miljoen minder dan
vorig jaar. Lager kon het in geen ge
val, maar het betekent wel, dat deze
kerk dit jaar nagenoeg al haar reser
vefondsen opteert. De helft van de
bezuiniging, een half miljoen, ging
ten koste van het werk overzee.
Van de elf seminaries (samen dui
zend studenten) moeten er zes wor
den opgeheven. Voor het eerst sinds
1948 is deze kerk, die bekend staat
als de kerk van de high society in de
Verenigde Staten, niet in staat om
aan haar verplichtingen jegens de
Wereldraad te voldoen.
•fe Geboortepijnen
Presiderend bisschop John E. Hines
spreekt van de geboortepijnen van de
ombuiging naar een evangelische ra-
dikaliteit. Hij ontmoette vorig jaar
geweldig veel kritiek, omdat hij sym
pathiek stond tegenover de eisen van
het Zwarte lyianifest
Ook andere kerken moeten mensen
ontslaan of vervullen vacatures in de
landelijke bureaus niet meer. De
Amerikaanse Baptistenconventie
heeft haar 550 leden tellende staf in
anderhalf jaar met tien procent inge
krompen. Deze baptistengroep ont
ving in 1969 een kwart miljoen dollar
voorde zending minder dan in 1968.
De Verenigde Presbyteriaanse Kerk
Eind augustus verschijnt bij
uitgeverij AMBO in Bilthoven
het boek Kind en Geloof van de
remonstrantse predikante dr. J.
L. Klink uit Haarlem. Het boek
telt 300 pagina's en kost 12,50.
Zaterdag gaven wij een alge
mene beschouwing. Vandaag en
in de komende dagen zullen wij
er nog verder bp ingaan.
heeft haar begroting met zeven pro
cent moeten besnoeien. Ook hier
bleek de verbinding van de plaatse
lijke gemeente naar de landelijke
kerk de zwakke schakel, want men
heeft berekend, dat het totale inko
men van deze kerk de laatste drie
jaar gelijk is gebleven op 350 miljoen.
De Zuidelijke Presbyteriaanse Kerk
heeft bijna de helft van de staf van
de raad voor het zondagsschoolwerk
moeten ontslaan. Drie van de vier
boekwinkels van de kerk werden ge
sloten en de boekenlijst van de John
Knox-pers is tot de helft terugge
bracht.
-fe Wonder
De zendingsraad van deze kerk
heeft echter geweigerd, om zich bij
deze feiten neer te leggen. Gelet op
de huidige inkomsten zal er in 1971
slechts voldoende geld zijn voor het
onderhoud van 353 zendingsarbeiders.
Deze zendingsraad heeft echter beslo
ten, koste wat kost het aantal zen
dingsmensen op ten minste 400 te
handhaven. Een speciale commissie is
ingesteld, „om een modem wonder te
bewerken, dat de voortzetting van
het program overzee mogelijk
maakt."
De nationale raad van kerken voelt
ook de druk. Het aantal fulltime me
dewerkers is het afgelopen jaar ge
daald van 184 tot 169.
Anders is het met de Zuidelijke
Baptistenconventie, de grootste pro
testantse kerk in de Verenigde Sta
ten. Naar het zich laat aanzien, zullen
de inkomsten van deze kerk dit jaar
zelfs vijf procent hoger liggen dan
vorig jaar. Dat hoeft niet te verwon
deren, want deze kerk houdt zich
zorgvuldig buiten controversiële so-
ciale-actieprogramma's.
Dieper
Toch wijst de episcopale bisschop
Frey er op, dat de werkelijke oorzaak
van de .huidige malaise dieper ligt
dan het politieke onbehagen van de
„zwijgende meerderheid". Het gaat
om ons waardesysteem, schrijft hij in
„The Episcopalian". Nog altijd den
ken wij christenen het eerst aan ons
eigen gezin, vervolgens aan onze
plaatselijke kerk en dan een heel
eind verder nog eens aan onze op
dracht als christen, die achter de ho
rizon ligt.
Voor elke duizend dollar, besteed
aan het werk overzee, staat minstens
dertigduizend dollar, die, uitgegeven
wordt voor plaatselijk kerkewerk. En
daarvan gaat een verbijsterend groot
deel naar de gebouwen.
gels vitale organen voor de kerk zijn
en dat Gods pure licht gefilterd moet
worden voor consumptie door onze
glas-in-lood-ramen."
De Amerikaanse moeilijkheden zul
len zich ook in de Europese kerken
doen gevoelen. Tot nu toe gold de
vuistregel, dat de Amerikaanse ker
ken alle zending, werelddiakonaat en
oecumene in de wereld voor vijftig
procent financierden.
De Duitse zendingsman dr. Hans
Florin heeft in het begin van dit jaar
in het zendingsblad „Das Wort in der
Welt" al vastgesteld, dat dit niet
meer haalbaar is en dat als gevolg
daarvan de Europese bijdragen dras
tisch omhoog zullen moeten.
Hij noemde daarbij met name het
theologisch opleidingsfonds, het chris
telijk literatuurfonds en het werk op
het gebied van de massacommunica
tiemiddelen ten behoeve van de ker
ken in de Derde Wereld.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal, l.bijb. figuur. 4. dwaas, 7. versch
dene. 8. radio omroep vereniging, 9. lofsprai
11. afgelegen, 12. takel.. 14. muzieknoot,
bergweide, 16. pers. voornaamw. 17. so
drank, 19. vaarwel, 21. plaats in Gelderl. 23.
wendig orgaan, 24. water in Limburg, 25. bij,
plaats in Italië.
Verticaal. 1. soort bier, 2. kasteel, 3. orgelreg
ter. 4. gift, 5. eer, 6. aard, 7. rede, 10. maat
Noors hout, 13. onmetelijk. 17. dos, 18. jongei
naam. 20. projectieplaatje, 22. rivier in En|
Oplossing vorige puzzel
I. varken. 2. krekel, 3. tekkel, 4. eerlijk, 5. tela
6. laatst. 7. giraal, 8. snedig, 9. latoen.
,J)uivelen als pannen op de daken
(Van onze kerkredactie)
EVIAN „Diep gekwetst"
over de door hen als discrirhinatie
van hun landen ervaren ver
plaatsing van de lutherse
wereldassemblee van Porto
Alegre naar Evian toonden zich
vertegenwoordigers van kerken
van de Derde Wereld tijdens het
drie uur durende, soms heftige
debat, waarin de lutheranen het
mislukte Braziliaanse avontuur
hebben trachten uit te praten.
Een gedetailleerd verslag (13 pagi
na's) van secretaris-generaal dr. An-
dré Appel en de daarop volgende
verklaring van de president van de
Braziliaanse Lutherse Kerk, ds. Karl
Gottschald maakten duidelijk, dat aan
de serie misverstnden en onnauw
keurigheden in de beschrijving van
Argeloze kindervraag met teke
ning, uit het bekende boekje
Brieven van kinderen aan God:
„Wy gaan vrijdag met vakantie.
Wanneer gaat U, God?".
BILTHOVEN Het kind zal
uit het aparte kinderhoekje te
voorschijn moeten komen en een
volwaardige plaats gaan inne
men in de geloofsgemeenschap.
In haar boek Kind en Geloof
pleit de schrijfster, dr. J. L.
Klink hierover in het eerste
hoofdstuk „Het Kind."
Hoewel het kind in de vorige
eeuwen wel is „ontdekt" als kind en
niet langer de volwassene in het
klein is gebleven, die het daarvoor
was, heeft het toch ook daardoor een
aparte plaats gekregen en is vooral
als object van belering en vermaning
gezien. Op die aparte plaats, in dat
eigen wereldje, werd speciaal riiimte
en lectuur voor het kind gereserveerd
en er werd meer en meer gedaan aan
zijn opvoeding en het onderwijs. Er
kwamen kinderboeken, kinderkennis
sen en zondagsscholen.
De wending, die er in deze tijd is
schrijft dri Klink toe aan het feit, dat
nu wordt gemerkt, dat het kind te
zeer apart is gezet en dat de afstand
tot de wereld van de volwassenen
steeds groter wordt. Het duurt steeds
langer voor in een mensenleven deze
afstand wordt overbrugd.
Opstand
„De opstand van de jeugd in de
laatste tijd is een geweldige reactie
tegen de superieure, venmanende,
kleinerende volwassenen. Het is
eigenlijk een protest tegen de acht
tiende en negentiende eeuw. De tijd
is gekomen, dat we het kind weer
met andere ogen gaan zien als een
volwaardig menselijk wezen, dat een
unieke functie vervult in de mensen
wereld."
Aan het eind van de verschillende
hoofdstukken heeft dr. Klink citaten
van volwassenen en kinderen toe ge
voegd. We nemen er in dit verband
twee over. Maria Montessori schreef
in de vorige eeuw: „Als persoonlijk
heid, als lid van de gemeenschap
wordt het kind tot op heden niet ge
waardeerd; het is alleen een toe
komst, een worden en het telt nog
niet, tot op de dag dat het „zal zijn
geworden".
Prof. dr. M. J. Langeveld, pedagoog
uit onze dagen zegt: „Men is pas ten
volle mens als men geen kind is, zo
schijnt het. Men wil het kind graag
begrijpen volgens de maatstaven der
volwassene. Zo reduceert men het
kind tot een negatief beeld van de
nog-niet-volwassenen".
In het hoofdstuk „Wanneer het ge
loof begint" signaleert dr Klink, dat
op de vraag of een jong kind al kan
geloven verschillend wordt geant
woord. Enerzijds gaat men ervan uit,
dat een jong kind zo argeloos vroom
kan zijn en honderd uitvragen over
God („Gaat Hij ook met vakantie"),
dat men hieraan niet mag twijfelen.
Napraten
Anderzijds wordt gezegd, dat een
kind zo makkelijk grote mensen na
praat en in de eigen ouders gelooft,
dat het daarom geen werkelijk con
tact kan maken met God.
Het kindergeloof begint bij het be
gin. Het Is als met de liefde "in een
mensenleven. Wanneer deze begint
weet niemand. Ze moet gewekt wor
den en groeit ongemerkt in het eerste
contact van ouders en kind. Zoals je
niet kunt zeggen „toen begon het
kind van ons te houden" zo kun je
niet zeggen „toen begon het kind te
geloven".
Daarom vindt dr. Klink het zo on
werkelijk klinken als ouders gods
dienstige lectuur gaan kopen voor
hun kind, omdat ze „er iets aan wil
len gaan doen". Ze hebben er al lang
„aan gedaan" zonder dat ze het wis
ten.
„De gezonde levende kleuter is Vol
op gelovig. Onze grootste zorg moet
zijn om hem zijn geloof niet te ontne
men. Hij zal met zijn hart bij de
mensen en de dingen zijn en hierin
ook bij de oorsprong van dit alles"
(een citaat van J. H. Huijts onder aan
dit hoofdstuk). En een ander waar
mee we vandaag besluiten is van O.
Kroh: „Geen kind heeft God ooit uit
zichzelf bedacht, maar ieder kind is
bereid in Hem te geloven".
de gebeurtenissen, die tot het aIJ
gen van Porto Alegre hebben ge
nog geen einde gekomen is. 1
Aan de andere kant ervoeren
afgevaardigden, adviseurs en be
kers het uitvoerige nakaarten als'
soort van collectieve schuldbelijd
en daarmee als een bevrijding)
nam een ondraaglijke spanning'
de assemblee weg. Overigens
Gottschald, zoals hij aangekon!
had, onmiddellijk na het afle]
van zijn verklaring uit Evian i
trokken. 1
Appel maakte nog eens duidi'
dat voor de bestuurders van de 1
de verplaatsing van de assemblee»
Evian, vijf weken voor het begin»
„brutaal besluit" was, maar de
uitweg.
Enerzijds het starre vasthoudei
de Braziliaanse lutheranen aan
uitnodiging van staatspresident J
ci en anderzijds de weigering
steeds meer delgaties, om onder
omstandigheden naar Porto Aleg
gaan, lieten de LWF geen
keus meer.
Pinksterïnan
Het scherpst werd de kritiek ul
Derde Wereld onder woorden'
bracht door öe preside*** van de^
ziliaanse Pinksterkerk, Manoej
Mèllo, die zicfi'als gast van de aï
bleé solidair verklaarde met de ll
ranen van zijn land.
„Zelfs al zou Brazilië compleet?
duivelen geregeerd Worden, dat
nog de assemblee niet uit ons,
weg mogen blyven", zei hjj. D^
herinnerde hjj aan Luther, dls
naar de Rijksdag van Worms te i
gaan. „ook al zaten de duivele^
pannen op de daken." De luthcfc
in de wereld moesten wetenfl
zij het protestantisme in La
Amerika grote schade berolji
hadden. ;i
Zijn woorden maakten indruk,
dat de Pinksterkerk in Braziliëp
bekend staat als de kerk vaj
ontrechten en de laagste bevolk
klassen. De lutheranen vormen»
meer een middenstandskerk.
Er is overigens een voorstel
maak, waardoor het in het
niet meer mogelijk zal zijn, da)
langrijke besluiten door enkele^
ken onder druk veranderd ku
worden, wanneer de meerderheii
de aangesloten kerken niet gej
pleegd kan worden.
(Van onze kerkredactie) j
EVIAN Onder sterk verze'
de Russische afgevaardigden
sectie III van de lutherse wer<
semblee zaterdag haar ontwerj#
port over de rechten van de
vastgesteld. Dit ontwerp zal nd
week in plenaire zitting worde)!
handeld.
De boosheid van de afgevaard
van de lutherse kerken van Es)
Letland en Litouwen gold de aari
ding van een amendement van
P. W. Boekman uit Oslo, waarin1
bezorgdheid wordt uitgesproken^
de positie van de joden in Rusl)
De Russische afgevaardigden W
de steun van ds. Helmut Frenzj
Chili, die de uitspraak over de V.
sche joden „een document van dc
de oorlog" noemde.
Het ontwerp veroordeelt met'
het racisme in Zuid-Afrika t
Vex-enigde Staten. De ZuidafriK
afgevaardigden konden zich ef
in vinden. Zij zeiden, dat resè
van wereldconferenties tegel,
apartheidspolitiek in hun land 1
toe alleen maar overechts ge
hebben en leidden tot verder'
ment van de kerken in Zuid-xf
PARAMARIBO Surïnai?
door de Zuidelijke Baptistenco'
tie, dc grootste protestantse kei
de Verenigde Staten, uitgekozfc
nieuw zendingsveld.
De Zuidelijke Baptisten, de,,
waartoe dr. Billy Graham bt
werken al in tientallen landen
echtpaar Harold Lewis, dat toj.
kort op Trinidad werkte, heeft
in Suriname gevestigd en is c
ogenblik bezig de Nederlandse f
leren.
Er is in Paramaribo een bapl
gemeente, die al in 1888 werd g
tueerd en 58 leden telt. Deze gej
te leeft mee met de Unie van B1
tengemeenten in Nederland.