Lutheranen onttrekken zich niet aan politiek engagement ONTWIK KEUNGS., SAMEN WERKING Geweldloos verzr in Vietnam neemt toe X Surinamers in hoofdstad naar verbouwde kerk RHODESIA-ZENDING MUDT OEGSTGEEST Een woord voor vandaag Assemblee gestart Uw probleem is het onze Groter bedehuis in gebruik Kerken moeten revolutionaire acties steunen BEROEPINGSWERK Ruim 1100 op zendingsdag Urk handhaa hele noten Drs. Eterman: traangas... PROMQTIERE0 APELDOORïk WOENSDAG 15 JULI 197( Ziet toe, dat niemand u meeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; en gij hebt de volheid gekregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht" (Colossenzen 2:9 en 10). Paulus' waarschuwing heeft haar kracht de eeuwen door behouden. Tot op de dag van vandaag staan de kinderen Gods bloot aan de aanvallen van hen, die met gladde tong en met een veelheid van woorden gevaarlijke zg. wijsheden verkondigen met geen ander doel dan twijfel in hun hart te zaaien in de hoop, dat zij zich van hun Here zullen afwenden. Valse leer en valse leraren ze zijn er altijd geweest. Paulus spreekt van ijdel bedrog, en het bedrog is ook ijdel in die zin, dat de valse leer geen hoop geeft. Men spreekt van godsdiensten, maar er is geen God. men spreekt van verlossing maar er is geen Verlos ser, er is geen uitzicht en er is geen toekomst, er is niets anders dan wat ijdel geklap, dat de mens op een voetstuk plaatst en hem de eer geeft, die god toekomt. Ziet toe, dat niemand u meeslepe... Men denke hierover niet gering. Er zullen er onder ons zijn, die moeten getuigen, dat zij slechts door Gods genade zijn ontkomen aan de fluwelen stem van hen, die in de wereld Gods kinderen strikken spannen. Maar zij hebben getriom feerd in Hem. Die het hoofd is van alle macht en overheid. Die de kruisdood is gestorven, opdat een ieder, die in Hem gelooft, het eeuwige leven hebbe. De Enige, in Wie de belaagde mens kan glo riëren. Wy lezen vandaag Galaten 5 13-26. j. (Van onze kerkredactie) EVIAN „Godsvrucht en geloof mogen geen reden zijn, om zich uit de wereld terug te trekken. Het volk van God draagt verant woordelijkheid ten aanzien van de rechtvaardigheid en het welzijn van alle mensen. Op dat punt moet de kerk een kritische functie ver vullen tegenover de staat. Maar dan wel constructieve kritiek." Dit zei de president van de Lutherse Wereldfederatie, de Ameri kaan dr. A. Schiotz, gisteren in zijn rede, waarmee hij de vijfde lutherse wereldassemblee opende. Hij legde in zijn rede opvallend veel nadruk op de noodzaak van poli tiek en sociaal engagement van de kerk. Dat was ook wel begrijpelijk. De rond vijftig jongeren, die aan de assemblee deelnemen, hebben aan het slot van hun eigen jeugdconferentie scherpe kritiek uitgeoefend op het besluit van de LWF, om de wereldas semblee van Porto Alegre te ver plaatsen naar de Franse badplaats Evian en niet naar een andere plaats in de Derde Wereld. In een verklaring wijzen de jonge ren er .op, dat deze beslissing geno men werd uitsluitend door Europese en Noordamerikaanse kerkleiders. (De enige vertegenwoordiger van de Der de Wereld in het LWF-presidium, de Tanzanische bisschop Mosji, was de dag, dat de beslissing genomen moest worden, onbereikbaar; red.) Hoewel wij vandaag weer de rubriek Uw probleem is het onze plaatsen, verzoeken wij u voorlopig geen nieuwe vragen meer in te zenden, daar onze medewerker, die de zorg over uw problemen heeft, nog niet is hersteld van zijn ziekte. De toch nog binnenkomende problemen moeten wij helaas even laten liggen. Vraag: Wegens een door mij inge diend beroepschrift tegen een aan slag inkomstenbelasting moet ik ver schijnen voor de enkelvoudige belas tingkamer. Het is mogelijk bezwaar te maken tegen afdoening door een enkelvoudige kamer. Wat houdt dit in? Antwoord: Behandeling door de enkelvoudige kamer betekent, dat één rechte»- in plaats van drie de zaak behandelt. Deze zoekt de een voudigste gevallen uit. Acht men zijn zaak theoretisch te moeilijk of feitelijk te belangrijk voor behande ling door één rechter, dan kan men behandeling door de volledige belas tingkamer (drie raadsheren) verzoe ken. Dit is echter niet gebruikelijk. Zonder zeer speciale gronden make men liever geen bezwaar tegen de samenstelling van het Hof. Op de zitting zijn behalve u en de inspecteur als partijen aanwezig een raadsheer en een griffier. Vraag: Kan ik aluminium solde ren? Antwoord: Normaal niet, omdat zich op aluminium onmiddellijk een dunne, doch hechte oxydelaag vormt. Er is wel een soort soldeer in de handel voor aluminium, doch dit gaat niet met een gewone bout. Men moet de te solderen plaats verwar men met een liefst reducerende vlam. Door stevig wrijven met de staaf speciaal soldeer is dan een verbinding te maken. Tegenwoordig gebruikt men wel een ultrasonoor trillende soldeer bout, waarmee het oxydehuidje op het aluminium plaatselijk doorbro ken wordt. Men kan dan met nor maal tinsoldeer solderen. Vraag: Onder welk sterrenbeeld valt een kind dat twee maanden te vroeg geboren is? Mijns inziens is het toch noodzakelijk dat het ster renbeeld bepaald is op een mens, die onder normale omstandigheden ge boren is. Zijn sterrenbeeld is al be paald voor de geboorte. Antwoord: Uw vraag komt hierop neer of de astrologie niet te eenzij dig let op het uur der geboorte. Dit is alleen te beantwoorden voor hen, die overtuigd zijn van de juistheid van de astrologie. In vroeger eeuwen, toen de astro logie nog nauw verbonden was met de astrale godsdienst, werd ook meer aandacht besteed aan het tijdstip van de ontvangenis. Vandaar dat ook tegenwoordig nog Bedoeïenen in Palestina zich in januari onthouden, omdat deze maand beheerst wordt door ,.el beda". de sterrenloze streek in de Boogschutter en dit als een teken geldt voor slechte zonen. Later heeft men zich steeds meer beperkt tot het uur der geboorte (horoscoop betekent urenteller), dat gemakke lijker vast te stellen is dan het uur van de ontvangenis. Vraag: Dit jaar gaan we met vijf man naar Oost-Europa, o.a. Tsjecho- slowakije. Nu werd ons bij de ANWB medegedeeld dat er in Tsje- choslowakije geen mannen met lan ge haren of baarden worden toegela ten. Aangezien ik een baard draag, wil ik weten of er toch een moge lijkheid bestaat, het land binnen te komen. Antwoord: Bij de Tsjechoslowaak- se ambassade deelde men ons mede, dat het hier gevallen betreft, dat er op de pasfoto geen baard of lang haar staat. De ANWB blijft echter bij het advies, geen lang haar of baard te dragen en de pasfoto tijdig daarmee in overeenstemming te brengen. Het kan natuurlijk voorkomen dat de grenswacht van u vergt naar de kapper te gaan en tevens nieuwe pasfoto's te laten maken. Deze moe ten door een officiële instantie in het paspoort worden vervangen en dat kén een vakantieplan danig in de war brengen. AMSTERDAM Voor vele Suri namers is de onkerkelijkheid in Ne derland een schok en soms een reden de toch al losse banden met de kerk helemaal te verbreken. Bovendien zijn onze Nederlandse kerken hen vreemd en doen hen kil aan. Daarom is het voor de Evangelische Broeder- ROME Tot directe steun aan de vrijheidsbewegingen in dictatoriaal geregeerde of niet onafhankelijke landen in Latijns-Amerika, Azië en Afrika heeft een vooraanstaand func tionaris van de VN de kerken in de gehele wereld opgeroepen. „Als de christenen de landen van de Derde Wereld werkelijk vooruit gang toewensen, dan moeten zij zoals de Cubaanse president Fidel Castro onlangs gezegd heeft hun 'zedelijk vijgeblad' afleggen en mee doen aan sociaal-revolutionaire ac ties". Dat zei de Columbiaanse socio loog prof. Falf Borda, directeur van het VN-instituut voor sociaal onder zoek in New York, op een bijeen komst van Sodepax in Nemi bij Ro me. Sodepax is het gemeenschappelijk orgaan van de Wereldraad van Ker ken en het Vaticaan voor samenle ving, ontwikkeling en vrede. Borda wees op het voorbeeld van Christus, die in zijn tijd ook een om mekeer van de maatschappelijke ver houdingen nastreefde. De kerken moeten ontwikkelingshulp bedrijven zonder enige sentimentaliteit, maar met het weloverwogen doel, verou derde structuren omver te werpen. Zou de ontwikkelingshulp doorgaan, zoals ze nu gebeurt, dan zal men uiterlijk in 1980 tot het inzicht ko men, dat ze een groot fiasco gewor den is, omdat ze niet tevens de over winning van onrechtvaardige sociale en politieke verhoudingen bewerkte, aldus Borda. Besloten werd om Sodepax, dat als een experiment voor drie jaar be doeld was, permanent te maken. gemeente in Amsterdam temeer een noodzaak dat ze nu over een ruim kerkgebouw kan beschikken, nadat zij vele jaren in een grachtenhuis haar centrum had. Dit zegt ds J.J. Legéne, predikant van de Broedergemeente in de hoofd stad, als hij het over de nieuwe taak heeft voor zijn gemeente: het geeste lijk opvangen en begeleiden van Su rinamers, die zich daar kwamen ves tigen. Velen zijn door de zending van de Broedergemeente in Suriname in aanraking en onder het beslag van het evangelie gekomen. De Broeder gemeente in de hoofdstad wist, dat het haar taak was hen hier de moge lijkheid te geven in de vertrouwde sfeer van de eigen liturgie-weer bij elkaar te komen. Ds. Legêne maakt in het maand blad van het zendingsgenootschap graag gebruik van de gelegenheid vrienden van de Suriname-zending uit te nodigen met deze broeders en zusters uit Suriname eens kennis te komen maken. Want: „hier bestaat de gelegenheid om iets te zien van de vruchten van meer dan twee eeuwen zending. En misschien, zo voegt de predikant er aan toe, kunnen wij nu op onze beurt wel iets leren en ontvangen van hen tot wie wij uitgingen en die nu binnen onze poorten zijn. Zij zien graag naar uw komst uit elke zon dagmorgen om half elf: Kerkstraat 342-344. Zij noemen dit een bewijs van het „Noordatlantisch kerkelijk kolonialis me", dat de structuur van de LWF stempelt en zij wijzen erop. dat de Noordatlantische landen medeplichtig zijn aan het instandhouden van het onrecht in Brazilië en andere landen van de Derde Wereld. Angst Verder vinden de jongeren, dat de beslissing om dan maar in Evian te vergaderen de angst van de lutherse leiders demonstreert voor politiek en sociaal engagement. De oorzaak daar van ligt volgens hen in een indivi dualistische ethiek, die het gevolg is van een verkeerde interpretatie van Luthers twee-rijken-leer. Schiotz gaf in zijn rede onomwon den toe. dat de verplaatsing van de assemblee „theologisch verkeerd" is geweest. „Regeringen kunnen kritiek op elkaar uitoefenen door zich uit el- kaars landen terug te trekken. De kerk kan dat niet. Wij hebben door ons gebaar zeker geen indruk ge maakt op de Braziliaanse regering, maar wij hebben wel de Braziliaanse kerk verdriet gedaan". Maar de beslissing om naar Evian te gaan heeft geen luthers-theologi- sche basis gehad. Het was om zuiver praktische redenen, omdat steeds meer gedelegeerden aan Genève be richtten, dat zij niet naar Porto Ale gre zouden gaan. De 69-jarige Amerikaan (hij zal op deze assemblee aftreden als presi dent) zei, dat het bijzonder duidelijk is, dat door de Braziliaanse geheime politie bijzonder ruw wordt opgetre- NED. HERV. KERK Beroepen te Paramaribo (vac. J. van der Werff), J. Jukema te Eist (Gld.). Aangenomen naar Eindhoven (wijkgem. Woensel; 2e pred.pl.), D. P. Rijpma te Paesens; naar Pernis (toez.), B. Baks te Kruiningen; naar Wierden (vac. G. Westland; toez.), J. Kruijt te Hillegersberg; het beroep van de ge nerale synode tot zendingspred. (ten dienste van de Christelijke Kerk op Midden-Celebes), dra. J. Visser, kand. te Oegstgeest. GEREF. KERKEN Beroepen te Avereest, kand. G. P. Wijnbeek te Lemmer; te Elim, kand. J. Vree te Amsterdam; te Minnertsga, kand. K. Eyketenboom te Rotterdam. EVANG. LUTHERSE KERK Aangenomen een benoeming bij de theologische faculteit van de univer siteit te Utrecht, mej. ds. mr. M. N. M. Riemers te Beverwijk. Beroepbaar prop. J. Kraima, Mar conistraat 88, 's-Gravenhage. (Van een onzer medewerkers) URK Meer dan elfhonderd mensen vulden de oud-gerefor meerde kerk van Urk geheel, toen de „Rhodesia-zending" daar haar tweede zendingsdag hield. De collecten brachten bijna elf duizend gulden op. In zijn openingswoord noemde de de kleine catechismus van de DRS. C.H. KOETSIER UUGAVE W D. MEINEMA N.V. DELFT VRAAG 40: Wat kunnen we in de plaatselijke kerken aan ontwikke lingshulp doen? ANTWOORD 40: Er zijn vele mogelijkheden: meer voorlichting verzame len en doorgeven; bezinning en studie; actie, niet alleen voor bijdragen, maar ook door kritisch het werk van de kerkeraden te volgen, ook t.a.v. begroting, plannen voor kerkbouw e.d.; contacten intensiveren met chris tenen uit kerken van de ontwikkelingslanden, ook met die hier wonen, en hen uitnodigen; zendingscommissies en diaconie inschakelen. Persoonlijk: de bijbel ernstig nemen; bidden en werken; deelnemen aan kerkelijke en algemene acties: produkten uit ontwikkelingslanden kopen; actief zijn in party, vakbond en andere organisaties voor ontwikkelings samenwerking; vast aandeel van inkomen geven aan zending-werelddia- konaat-ontwikkelingshulp; erop aandringen dat dit onderwerp uitvoerig op scholen aan de orde komt. Dit alles zoveel mogelijk in oecumenisch verband, want onze verdeeld heid hier breekt de kracht van het Evangelie. voorzitter, de heer L. de Boer uit Urk, het een zegen, dat het mogelijk bleek, in het begin van dit jaar twee verpleegsters naar Rhodesië te zen den, vooral omdat Rhodesië bijna geen buitenlanders meer toelaat. Voor het vertrek moest een moeilij ke beslissing genomen worden. De meeste Nederlandse zendingsarbei ders volgen voor hun vertrek een korte cursus aan de hervormde zen dingshogeschool te Oegstgeest, die ge richt is op het land waar zij naar toegaan en het werk, dat zij daar gaan doen. „Tot onze teleurstelling namen we er kennis van, dat men in begstgeest de zendingsarbeid die gedaan wordt volgens Gods onfeilbaar woord als ouderwets beschouwt. In de opleiding legt men in Oegstgeest meer de na druk op ontwikkelingshulp en sociale verbetering van de heidenen, dan dat men een prediking van persoonlijke bekering vdorstaat", aldus de heer De Boer. De verpleegsters ontvangen daarom nu hun opleidling in het zendingszie kenhuis 'Morgenster' van de Zuid- afrikaanse Nederduitse gereformeerde kerk in Rhodesië. Bijbelverspreiding Zendeling J. D. van Woerden tracht in samenwerking met het Trinitarisch Bijbelgenootschap in Londen, die weer in nauwe verbinding staat met de Gereformeerde Bijbelstichting, Gods woord in zuivere vertalingen te verspreiden door heel Rhodesië. En kele tienduizenden evangeliën wer den reeds in verschillende talen ver spreid. Verder wordt er veel aan ver taalwerk gedaan. Ook is een psalm berijming in de Sjona-taal ter hand genomen. Hierna werden toespraken gehou den door ds. K. van de Belt uit Twij- zel, de heer L. van der Sluys uit Kol- lum, ds. H. Wiltink uit Doetinchem en ds. J.W. Kloot uit Gouda. De heer B. Florijn uit Gouda vertelde enkele episoden uit het leven van de Schotse prediker ds. Peden, waarna ds. E. du Marchie van Voorthuysen uit Urk een slotwoord sprak. den hoewel sommige berichten over onderdrukking en mishandeling on juist bleken te zijn. „Anderzijds kunnen wij niet ont kennen. dat de huidige regering de inflatie tot staan heeft gebracht, in staat is tot effectieve belastingheffing en overheidsgelden besteedt aan waardevolle openbare werken", ver volgde Schiotz. Op dat moment gingen dertig jon geren staan. Zij deden zwarte rouw banden om hun arm ten teken van (kennelijk van te voren afgesproken) protest. Twee jonge Brazilianen op de publieke tribune volgden hun voor beeld. Even later kwamen de jongeren met een „parallel informatiebulletin", waarin zij zeggen, dat de toespraak van dr. Schiotz bewijst, dat het hem aan politieke verantwoordelijkheid ontbreekt. Op een persconferentie reageerde de Amerikaan op deze kri tiek. Hij zei, dat erkenning van de successen van de Braziliaanse rege ring op economisch gebied niet in hield, dat hij het stelsel als zodanig goedkeurde. „Ik blijf alle martelingen en daden van onderdrukking veroor delen, of zij nu in Brazilië of welk ander land ook plaatsvinden." Vragen Het is duideiyk, dat over de plaatsing baar Evian het laatste woord nog lang niet is gezegd. Maar tegelijk en daarmee samenhangend is een andere serig kritische vragen over de LWF losgekomen. Ze betreffen de plaats en taak van deze organisatie. Voorstellen over een nieuwe organisatievorm zijn er al. Maar de LWF zal in Evian duidelijk organisatie nog een specifieke taak moeten maken, dat een dergelijke heeft, die alleen maar door haar waargenomen kan worden en niet bij voorbeeld door een onderafdeling van de Wereldraad van Kerken. Datzelfde geldt precies zo voor de Hervormde Wereldbond, die volgende maand in Nairobi haar wereldassem blee heeft. De positie van de confes sionele wereldbonden is een heel an dere nu, dan tien jaar geleden, en sommigen zeggen zelfs, dat zij meer een rem, dan een stimulans voor de oecumenische beweging zijn geworden. Het thema van deze assemblee is „Gezonden in de wereld." Drie dagen zullen de 245 afgevaardigden dit the ma in secties bespreken. Het thema van sectie I is de zen ding, waarbij de hele wereld als zen- dingsgebied^ wordt gezien. De zending wordt omschreven in het voorberei dingsmateriaal als „deelname in Gods liefde, die in de wereld worstelt om dood om te zetten in nieuw leven en die de wereld voert naar Gods bedoe ling." Veel aandacht krijgt ook de toerusting van het gewone gemeente lid voor zijn eigen zendingstaak: in eigen omgeving christen zijn. Seculier Sectie II houdt zich bezig met oecumenische vraagstukken. Naast traditionele vragen (verhouding tot de Wereldraad, intercommunie, een heidsonderhandelingen van lutherse kerken met niet-lutherse kerken) zal het in deze sectie met name ook gaan om het „seculier oecumenisme". Daarmee wordt aangeduid de verbon denheid met hen, die zonder christe lijke naam toch metterdaad christe lijk in de wereld aan het werk zijn. Sectie III tenslotte denkt na over de dienst van de kerk in de samenle ving. Op het programma hier staat een breed scala: oorlog en vrede, eco nomische gerechtigheid, de rechten van de mens, maar ook de crisis in de opvoeding. De 245 afgevaardigden zullen een fraaie prestatie leveren, als het hen lukt. om over al deze zaken binnen de tien dagen, dat de assemblee duurt, met stellingnamen te komen, die in toon en taal voor iedereen be grijpelijk zijn, en die zich losmaken van oude voorstellingen en open staan voor het nieuwe. Dat de lutheranen deze richting willen gaan, toont de ruime plaats, die op deze assemblee is ingeruimd voor de jeugd (18 - 25 jaar). Nog nooit was op een internationale ker kelijke conferentie van dergelijke he als hier in Evian. Dat pleit voor de LWF. Maar zij heeft het zich daar mee bepaald niet gemakkelijk ge maakt. URK De gereformeerde kj van Urk blijft (voorzover bekj als enige in het land) de psalif „op hele noten" zingen. De kerkeraad voerde dit j| als proef het ritmisch zingen vi het begin van de dienst in. 1 enquête heeft nu uitgewezen, 64 procent van de kerkgani tegen de invoering van ritm psalmgezang is. d (Van onze kerkredactie) SCHIPHOL Het verzet, maar dan volkomen geweldloos, van met name jonge Zuid-Vietnamezen tegen het Amerikaanse optreden in Viet nam neemt toe. Drs. P. A. Eterman, een Nederlander die internationaal secretaris is van de internationale broederschap van verzoening, de IFOR: International Fellowship of Reconciliation, is tot deze conclusie gekomen na een bezoek aan Zuid- Vietnam te hebben gebracht. Gisteren arriveerde hü op Schiphol. In feite is een protestdemonstratie tekenis zoveel jeugd met stemrecht tegen Amerika en Saigon niet moge- Vriendelijk en voorkomend als altijd maar uiterst zwijgzaam over het punt priestercelibaat, stond kardinaal Alfrink na uit Rome op Schiphol te zijn aange komen gisteren tientallen vragen stellers te woord Ze kregen in feite niet anders te horen dan dat de kardinaal zyn voldoening uit sprak over zijn bezoek aan de paus. In zijn gezelschap was dr. L. Tersteeg, de secretaris van dc Nederlandse bisschoppenconfe rentie. lijk. Zaterdag had hij met #n jongeren, uit de hele wereld af1^ stig, onder wie ook Zuidvietniei en Amerikaanse studenten, boei ten, familieleden van studentë® gevangen zitten en anderen in naar de Amerikaanse ambassai lert gaan. De optocht zelf kon zaterdag;, den geformeerd, maar in de buirJ het gebouw aangekomen werdi der waarschuwing traangasl geworpen en werd een rook] opgetrokken, zodat de protesti stratie onmogelijk werd. Niemai de demonstrerenden had tevoi weid gebruikt, de tooht had kelijk een ordelijk verloop. Eterman, die vroeger sev» was van de Nederlandse afdeli} IFOR, de vereniging Kerk en heeft ook trachten te onderzot er in Zuid-Vietnam sprake martelingen. Inderdaad, zo is h{ bleken, worden gevangenen wi handeld. Hij heeft daarvoor bewijzen. De bedoeling is, dat zijn bezoek een rapport aan^ uitbrengt. Degenen, die zich voor gewLj- verzet in Zuid-Vietnam beijvert^ ben het vaste geloof dat vrede c land nog mogelijk is. Ze wens j vertrek van de Zuidvietnames^ rionettenregering" en wensei niet akkoord te verklaren met lossing die het zg. bevrijdi voorstaat. Zij streven ernaa ft nieuwe neutrale regering in v Vietnam te verkrijgen, met als) f, doel stopzetting van alle vijaijd heden. 21 De heer Eterman verklaard vrijwillig Zuid-Vietnam te 1 verlaten en niet te zijn uitgewïf ZWOLLE De particuliere]6 van het noorden van de ChrfÊ Gereformeerde Kerken wil, P3 komende generale synode een? 11 zoek Instelt naar de mogelijkhPp .uitoefening van het promo»eli aan de Theologische Hogescpjh Apeldoorn. p" Een andere wens van de F*1* lijke synode is dat aanstaanpeh dikanten, voordat zij beroepba» s een half jaar hulpdiensten veil in een plaatselijke kerk onderuit van kerkeraad en predikantjda ook in de Gereformeerdf KerBer gel is. line De generale synode komt <vo jaar in Rotterdam bijeen. nse^ dinj 4

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2