Nieuwe start in Kampen nodig
van democratiseringsproces
ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING i
Assemblee
lutheranen
geopend
Gemeente is in frontliniï
zonder kennis onmachti
REVOLUTIE - toverwoord
onder lutherse jongeren
Nieuw kantoor voor
In de rechte straat
Poging om via discussie
uit impasse te komen
Een woord voor vandaag
Theologische Hogeschool heeft „stormschade
Personele unie
in Numansdorp?
Puzzelboek
Kunnen structuren zich bekeren? (Slofy
Aan de vooravond van Evian
door Dr. G. de Ru
In voormalig
Biafra nog
altijd honger
Veertienduizend
vrije evangelischen
BEROEPINGSWEI
i
"Nu gij Christus Jezus, de Here, aanvaard hebt, wandelt in Hem,
geworteld en dan opgebouwd wordend in Hem, bevestigd wordend in
het geloof, zoals u geleerd is, overvloeiende in dankzegging" (Colos-
senzen 1: 6 en 7).
Het lijkt of Paulus hier een overbodig woord spreekt. Is het niet
vanzelfsprekend, dat wie Christus aanvaardt ook in Hem wandelt,
dat wil zeggen Hem tracht te volgen, tracht Zijn geboden te onder
houden? Paulus kent de mens, en hij kent de machten, die de mens
bedreigen en ook vat op hem krijgen. De praktijk van het leven
bewijst, dat Christus aanvaarden en in Christus wandelen twee af
zonderlijke zaken kunnen zijn. Men kan zeggen: Ik aanvaard
Christus als mijn Heiland, en toch in handel en wandel doen of Hij
niet bestaat. Van mond-christenen is de wereld vol Maar in hun
leven zit weinig diepte, weinig standvastigheid
het wandelen in Christus Jezus is niet eenvoudig, het is niet iets wat
van de ene minuut op de andere kan geschieden Paulus laat daar
geen twijfel over bestaan De mens, die Jezus aanvaardt en in Hem
wil wandelen, moet in Hem worden opgebouwd,- dat betekent dat hij
zich in de Here moet willen laten opgaan, helemaal van Hem moet
worden doortrokken.
We lezen vandaag: Galaten 5 vers 1 tot 12.
zijn communistische
(Van onze kerkredactie)
KAMPEN Drie oorsaken noemt
de rector van de Theologische Hoge
school der Gereformeerde Kerken,
prof. dr. G. P. Hartveld, van de
'stormschade' die is aangericht bij het
zich ontwikkelen van het democrati
seringsproces aan deze hogeschool. In
de eerste plaats het aan elkaar moe
ten wennen, verder de, zijns inziens
te lange, duur van de „inspeelperio-
de", maar bovenal het feit dat een
van de afgevaardigden van de stu
dentenlid is van de CPN.
(Van onze kerkredactie)
EVIAN Met een avond
maalsdienst in de oude rooms-
katholieke kerk van Evian-les-
Bains is vanmorgen heel sobgr
de wereld assemblee van lutherse
kerken geopend.
Ongeveer 245 afgevaardigden, die
ruim 53 miljoen lutheranen vertegen
woordigen, zullen hier tot volgende
week vrijdag vergaderen.
Het aantal officiële deelnemers Is
minder dan op de vorige assemblee,
die in 1963 in Helsinki werd gehou
den. Opvallend Is de ruime plaats, die
in de meeste delegaties aan de jonge
ren is otegekend.
NUMANSDORP De hervormde
gemeente van Numansdorp in de
Hoeksewaard heeft aan de gerefor
meerde kerk ter plaatse de suggestie
gedaan, de te beroepen nieuwe gere
formeerde predikant ook onder de
hervormden te laten werken.
De hervormde gemeente is te groot
geworden voor één predikant. De ge
reformeerde kerk is sinds een half
jaar vacant. De te beroepen predikant
zou dan in de hervormde gemeente
een eigen wijk krijgen. De hervormde
gemeente zou dan meebetalen aan
zijn salariëring.
Het Numansdorper plan is niet
nieuw. In Veldhoven bij Eindhoven
deed de gereformeerde drs. Th. Vol
lenhoven in september 1969 intrede in
de hervormde gemeente voor een
part-time functie naast zijn werk in
een gereformeerde wijkgemeente.
BLAD THANS 21 000 LEZERS
(Van onze kerkredactie)
VELP De laatste hand wordt thans gelegd aan het nieuwe
administratiegebouw van de stichting In de rechte straat (predikant
directeur ds. H. J. Hegger), dat in de onmiddellijke omgeving van
het hoofdgebouw, De Wartburg is gelegen. De administratie komt in
een nieuw herenhuis aan de Parkstraat, aangekocht uit gelden van.
het fonds „Geef meer ruimte", waaraan velen hun (particuliere)
bijdragen hebben gegeven.
Kruiswoord-puzzel
wrTTT
Horizonttal. 2. menigte. 6. deel van de bijbel
(aflc.), 8. en personne (alle.), 10. loterijbriefje,
11. kweekgras (Z.N.). 12. jong schaap, 14. spece
rij, ld. bijb. figuur. 17. mand met een deksel. 18.
29. troefkaart, 30. loot. 31. wandversiering. 33.
voorzetsel. 34. atmosfeer (allt.). 35. titel.
Verticaal. 1. aangezicht. 3. reeds. 4. korte kous,
S. iemand die staakt. 6. familielid, 7. achting. 9.
vreemde munt. 11. heipaal, 13. in het oog val
lend. 15. gevangenis, 19. vak, 20. tijdverlies. 22.
zijtak Donau. 24. opening. 25. graafschap in En
geland. 27. een der Cydaden. 28. bevel, 32.
welaan.
Opk>iaio| vorige puzzel
Hor. I. Amer. 5. oker. 9 anemoon. 11. opaak.
13. regio. IS. park. 17. pels, 18. en, 19. gamelle.
21. Oeral. 22. eboniet. 24 - ast. 26. tele. 27. trio.
28. Oliva, 30. treek. 31. generen. 32. dona, 33.
Adam.
Vcrt 2. maart, 3. enak. 4. rek. 5. oor, 6. koepel,
7. engel. 8. pope. 10. rose. 12. parabel, 14. illusie.
irel. 19. gei. 20. mat, 21. oneven. 22. Eton.
16. Karei. II
23. oligo. 24. i
i. 25. toké! 27 tred. 29. ana!
In september hoopt men het admi
nistratiegebouw, waarin zes functio
narissen werkzaam zullen zijn de
accommodatie is berekend op even
tuele uitbreiding van de admini
stratieve staf in gebruik te kunnen
nemen.
Nadat deze staf uit de villa De
Wartburg, die aan de Boulevard te
Velp is gelegen, en ongeveer twintig
vertrekken bevat, zal zijn verdwenen
komt er gelegenheid om tenslotte ook
de benedenverdieping van dit gebouw
te restaureren. Als deze restauratie
achter de rug is zal De Wartburg
huisvesting kunnen geven aan onge
veer vijftien voormalige priesters.
Midden 1971 zullen deze restauratie
werkzaamheden zijn voltooid.
Het is de bedoeling, dat ds. H. J.
Hegger, die predikant-directeur van
de stichting In de rechte straat Is, in
De Wartburg blijft wonen.
De stormschade is nu van dien
aard, aldus de hoogleraar in het jong
ste nummer van „Theologische Hoge
school Kampen", dat de geleding
van de hoogleraren gemeend heeft de
medewerking aan de nieuwe be
stuursvorm, de Civitasraad, te moeten
opschorten totdat duidelijkheid is
verkregen over enige zaken.
Na vastgesteld te hebben dat het
vooral de problematiek geldt die de
studenten af gevaardigde/CPN'er
(Kees Bakker - red.) in het leven
heeft geroepen, zegt prof. Hartveld:
„Afgezien van de vraag of alle stu
denten die hem hebben afgevaardigd
van dit feit op de hoogte waren, kan
men wel stellen dat verreweg de
meeste studenten zich, toen hij een
maal gekozen was, op het standpunt
hebben gesteld dat hij pas dèn terug
getrokken zou worden wanneer hij
niet hun belangen zou verdedigen,
DE KRANT NAAR UW
VAKANTIE-ADRES
Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met
de bon uit de krarit.
Telefonische opgaven kunnen NIET meer
worden aangenomen.
Willy Brandt, de Westduitse
bondskanselier, is door paus
Paulus in audiëntie ontvangen.
Hier ontvangt Brandt een me
daille uit handen van zijn gast
heer.
Uitbreiding
Het blad van gelijke naam is een
actie begonnen om het lezerstal, dat
thans 21.000 bedraagt, uit te breiden.
In de rechte straat is bedoeld ter ver
spreiding zowel onder rooms-katho-
lieken, als onder protestanten.
Gezegd wordt onder meer in een
wervingsartikel, dat in het juli-
augustusnummer van In de rechte
straat is opgenomen: „De stroom van
linkse Schriftbeschouwingen wordt
steeds sterker en dreigt heel kerke
lijk Nederland te overspoelen. Een
onbijbelse oecumene is bezig alles te
vervlakken en uitte hollen."
En verder: „Wij menen dat In de
rechte straat een belangrijke rol kan
spelen in de hevige strijd die thans
gaande is. Immers, ons blad is het
enige, dat in zoveel verschillende
kerken en kringen op zulk een grote
schaal verschijnt".
maar die van
overtuiging.
Een der moties die door de studen
ten is aanvaard, luidde zelfs, dat zij
van mening waren dat politieke over
tuiging geen gevolgen had voor het
studeren in Kampen en het afgevaar
digd worden door studenten naar het
hoogste bestuursorgaan.
Hoogleraren
Het college van hoogleraren was
bepaald niet gelukkig met deze gang
van zaken en heeft de zaak wat min
der pragmatisch aangepakt, door te
stellen dat de belijdenis van het
christelijk geloof onverenigbaar is
met de politieke partijkeuze voor het
communisme en voorts, dat het lid
maatschap van genoemde partij on
verenigbaar is met het lid-zijn van
de civitas-raad.
Dit laatste hierom, omdat de CPN
een ondemocratische signatuur ver
toont en wij in Kampen krachtens
democratische spelregels met elkaar
wilden omgaan.
Het woord „onverenigbaar" loog er
niet om. De hoogleraren hebben ge
tracht hun bezorgdheid over de gang
van zaken over te brengen op de stu
denten.
Dit is helaas niet geheel gelukt en
toen op de hogeschooldag een stencil
werd verspreid door een aktie-groep,
ondertekend door het lid van de Civi
tas-raad, waarin zelfs werd opgeroe
pen tot staking, was het college van
hoogleraren unaniem van mening dat
de medewerking hunnerzijds aan de
Civitas-raad moest worden opge
schort totdat duidelijkheid verkregen
was over genoemde zaken.
Nu moet worden gezegd, dat intus
sen steeds meer zaken ter discussie
zijn gesteld. Er is de kwestie van de
verhouding van christendom en com
munisme. maar onmiddellijk hecht
deze zaak zich aan het ander© pro
bleem, n.l. dat van „aard en karakter
van de Theologische Hogeschool."
„Kampen" is tenslotte geen dispu-
teergezelschap maar een hogeschool,
die eigen signatuur vertonen wil. Van
niet minder belang is de andere
kwestie; wat nu precies de demo
cratie is die wij hier willen realiseren
in de omgang met elkaar.
Studenten
Zoals de zaken er nu bijstaan, heb
ben de studenten - in antwoord op de
opschorting van de medewerking der
hoogleraren - het volgende gesteld:
Zij zijn van mening dat de interne
democratisering een dergelijk groot
goed is, dat het moet worden voortge
zet, omdat het, naast inspraak van
allen in het beleid der hogeschool
(naar binnen), ook de enige kans is in
onderling vertrouwen verder te gaan.
De studenten zijn tevens van me
ning dat allen weliswaar tot dus
verre met goede bedoelingen gehan
deld hebben, maar dat het tot reële
samenwerking niet gekomen is. Voorts
dat de leden der Civitas-raad moeten
worden teruggetrokken tot een nader
te bepalen datum en dat tot die da
tum fundamentele discussies gevoerd
moeten worden, bijv. over de verhou
ding christendom - communisme, de
theologie aan de hogeschool (dit i.v.m.
PROF. DR. G. P. HARTV
mes uit de buikf
de nota herstructurering der tfreL
sche studie van de Akadeni
Raad), grotere duidelijkheid t.a"
vraag wie aan de hogeschool kt
worden toegelaten.
Voor het geval de discussie»
tot eenstemmige conclusies leidek
door alle geledingen een nieuw J
vaardiging gekozen moeten word^
Het bovenstaande is een kor»
menvatting van de voorstellen v i
zijde der studenten.
Het college van hoogleraren J
zijn antwoord op deze voorsteheL
niet gereed. Zoveel is wel duia
dat ons in de maanden na de vD
tie wel enige discussie zal wacht* j
Niet minder duidelijk is, d<0
over enige aangelegen zaken^
meer eenstemmigheid tussen de
dingen zal moeten komen dai
dusverrre hét geval is.
Men kan wel stellen dat - ong*
de afloop der discussies - de
toch opnieuw starten moet. Maap
ge duidelijkheid vooraf lijkt nutf
ontkoombaar, al was het alleen
om te voorkomen dat we in Ka-
dan wel weer aan de gang
maar dat na enige weken blijk
we vergeten waren het mes u"
buik te halen.
ROTTERDAM De kerk kan
zich nooit laten gebruiken als
soort pressiegroep om politieke
of maatschappelijke idealen door
te drukken, sociale structuren te
veranderen. Zij zal altijd in de
eerste plaats een vergadering
zijn van mensen, die in Christus
geloven, die door God zelf ver
zameld zijn rondom Woord en
Sacrament.
Een vergadering van mensen, daar
leren het zit ons nl. niet „in het
bloed" wat het betekent te leven
van „de vreemde vrijspraak", van
verzoening door het offer van Chris
tus. van vergeving uit genade en ge
rechtigheid uit geloof; om vervolgens
en vanzelfsprekend dat nieuwe leven
gestalte te geven in de liefde tot de
naaste.
ren. Mensen moeten zich bekeren,
willen zij niet zó over de aarde heer
sen, dat zij deze straks niet meer
kunnen bewonen. En bekering is ant
woord geven met „hart en mond en
handen" op het Woord van God. De
God, die door dat Woord zich bekend
maakt als de Bron, de énige, van alle
waarlijk leven en samenleven.
Daarom kan de Gemeente in de
frontlinie en in de loopgraven niet
zonder kennis Gods (Hosea 4: 1-5!).
Prof. Miskotte vertelt in zijn Bijbels
abc over Oskar Hammelsbeck, die
zeer bijzondere lekenprediker, die ja
ren gewerkt heeft in een grote volks
hogeschool, In de Erwerblosenkame-
ratschaften en in kampen van de
Het weer in Europa
Amsterdam regen
Brussel zw. bew.
Frankfort licht bew.
Genève licht bew.
In neb ruck onbew.
Kopenhagen licht bew.
Locamo onbew.
Londen
Luxemburg
Madrid
regen
licht b<
Majorca
MUnehen
Nice
Parijs
Rome
Wenen
ZUrich
onbew.
onbew
half bew.
onbew.
licht bew.
onbew.
half bew.
licht bew.
(Van onze correspondent)
THONON In het koele sou
terrain van een moderne
rooms-katholieke kerk waar
voorafgaande aan de grote
lutherse wereldconferentie
vijftig lutherse jongeren af
komstig uit de hele wereld zich
voorbereiden op „de grote
vergadering" te Evian, valt
steeds hetzelfde woord: revo
lutie.
Hier is de jeugd bijeen voor een
teach-in, die de afsluiting moet bete
kenen van allerlei voor-discussies
over dit thema. De gemeenschappe
lijke mening van de jeugd wil men
uitdragen op de wereldconferentie te
Evian, die van-daag begonnen is.
Hoewel het hier een congres geldt
dat op de buitenstaander beslist een
sympathieke indruk maakt, kan niet
ontkend worden dat er een verba
zingwekkend tekort aan communica
tie onder de deelnemers bestaat. Deze
tekorten doen zich in zo'n mate voor,
dat ze gelijk gesteld kunnen worden
met de stoornissen van deze aard,
zoals die zich tussen generaties kun
nen voordoen en een werkelijk goede
dialoog onmogelijk kunnen maken.
Het is vooral een psychologische
kwestie. Ruim drie dagen duurde het
voor en aleer Aziaten en Afrikanen
uit hun tent(en) gelokt waren, zodat
ze, evenals de anderen, aan de dis
cussies gingen meedoen.
Er wreekt zich ook een ander ge
brek: de deelnemers zijn niet allen op
deugdelijke wijze voorbereid. In feite
is er voor Thonon maar één regionale
voorbereidingsconferentie geweest,
namelijk voor de jeugdgedelegeerden
uit Europa.
Jongeren uit Noord- en Zuid-Ame-
rika, uit Afrika en Azië zijn voor zo'n
voorbereidingsconferentie niet bijeen
geweest. Daardoor moet veel tijd ge
spendeerd worden aan het geven van
informatie, die een deel van de jon
geren al lang verteerd heeft.
Achter de ruwhouten tafel in het
uiterst simpele vergaderlokaal zitten
jonge dames en heren, die in leeftijd
variëren van 18 tot 25 jaar. Zij ko
men uit vijf werelddelen en leveren
het voor Internationale oecumenische
conferenties vertrouwde beeld op: al
le huidskleuren en rassen zijn verte
genwoordigd.
Een deel van de meisjes uit de Der
de Wereld draagt de schilderachtige
kleding van het land van herkomst;
veel van de jongens zijn „medestan
ders" van de „wereldbeweging" van
baarden en lange haren.
En daar zijn de vlotte niets meer of
minder dan revolterende en in de
discussie geoefende boys uit de VS;
daar is dc temperamentvolle senorita
uit Guatemala en daar is de gebaarde
student uit Madagascar met zijn niet
uit te spreken naam, die uit acht let
tergrepen bestaat.
Hij laat zich maar „meneer van de
drie vragen" noemen, omdat hij na
elke inleiding drie vragen achter el
kaar pleegt testellen.
Intussen zijn de communicatiepro
blemen overwonnen en wijden allen
zich met elan aan de zakelijke vra
gen, die in wezen uitsluitend cirkelen
om de verhouding rijke-arme landen.
Revolutie is het steeds weerkerende
toverwoord. In alle voordrachten
dook het op. ook in alle daarop vol
gende discussies, als enige mogelijk
heid om de steeds breder wordende
kloof tussen Industrielanden en Der
de Wereld te overbruggen.
Zal het de jonge revolutionairen
lukken ook de lutherse wereldbond
tot die revolutionaire gezindheid te
bekeren? In elk geval bezint men
zich zwaar op de te volgen prestatie-
-techniekte Evian.
De jongeren willen vermijden, en
wie kan hun dit kwalijk nemen, dat
ze door de soepel draaiende machine
van de wereldvergadering vermalen
worden en door het establishment
van de seniores van de tafel geveegd
worden.
Nog weten ze niet precies hoe ze
het aan zullen pakken. Of hun ideeën
gehoor en ondersteuning zullen vin
den, zal spoedig in Evian blijken.
BRITSE PATERS:
(Van onze kerkredactie)
LONDEN Britse missionarissen,
zo juist terug uit voormalig Biafra,
hebben verklaard dat in sommige de
len van dit gebied de hongersnood
nog even erg is als tijden» de oorlog.
Ook verklaarden zij te hebben mee
gemaakt dat voedsel en medicamen
ten worden onthouden aan sterven
den onder hetlbovolk.
Pater Raymond Kennedy, die tij
dens de oorlog een groot aandeel had
in het hulpwerk, verklaarde voor de
Britse tv, dat drie factoren de huidige
beproevingen van het Ibo-volk ver
oorzaken: onverschilligheid bij de Ni-
gerianen, ondoelmatigheid van de
hulpverlening en kwaadwilligheid,
welke laatste factor bij enkelen on
mogelijk kan worden uitgesloten.
In het tv-programma lazen twee
dochters een brief voor van hun va
der: luitenant-kolonel Philip Effiong,
die de overgave van Biafra tekende
nadat Ojoekwoe hem de macht had
overgedragen. Hierin deelt deze hoge
militair mee, dat hij sinds 21 april in
de gevangenis van Port Harcourt is
opgesloten. Dit in tegenstelling met
de belofte der Nigerianen dat alle
Biafraanse leiders amnestie zouden
krijgen.
vrijwillige arbeidsdienst. Een man
dus, die wist waarover hij sprak,
Hij werd van de culturele en socia
le vragen gedreven naar de zielzorg
en moest die tenslotte herleiden tot
Structuren kunnen zich niet beke-
de zorg hoe de moderne mens in huis
en school en vakvereniging te bren
gen tot een leven „onder het Woord".
Het streven naar structurele veran
deringen kan een onderdeel zijn van
de christelijke heiligmaking. De Kerk
mag niet voorbijgaan aan de grote
vragen van deze tijd, zij moet mede
worstelen om de juiste antwoorden te
vinden.
Maar niet in die vragen en ant
woorden vallen de fundamentele be
slissingen. Die vallen als de oproep
van de Heer zelf: „Ik heb u bij uw
naam geroepen, gij zijt Mijn" weer
wordt verstaan als de oproep tot de
persoonlijke geloofsbelissing van de
enkeling, met alle daaruit voortvloei-
ènde consequenties voor de anderen,
voor de samenleving in gezin, maat
schappij en volkerenwereld.
UTRECHT De Bond van Vrije
Evangelische Gemeenten telde eind
vorig jaar 8650 belijdende leden. De
groei bedroeg in 1969 slechts vijftig
leden.
Het aantal doopsleden kon niet exact
vastgesteld worden, maar wordt ge
schat op ruim 5450, zodat deze 47 ge
meenten in totaal ruim 14.100 zielen
tellen.
NED. HERV. KERK 1
Beroepen te BÜrgh, mej. A. AAe
Leeuwen, vlc. te Gorssel; te m
ningen (vac. G. Pettinèa), G. KoC
man te Bleiswijk.
Aangenomen naar Ede (vac. J.
de Heuvel; toez.), W. C. Hoviifl<
Katwijk aan Zee, die bedankte
Blauwkapel, Brakel en voor Kestfc
naar Silvolde, kand. P. Lootsmfci
Amersfoort, die bedankte
Lathum. L
Bedankt voor Wieringermeer j 1
J. W. van der Heide), M. H. Boe
te Hellendoom.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Dwingeloo, Joure
C. A. Wielemaker) en te Zwartety
kand. G. P. Wijnbeek te Lemme
Erica, kand. drs. A. Hekman te SI
kanaal; te Sellingen, kand. J. VrC
Amsterdam.
Emeritaat verleend (om geati
heidsredenen) aan H. N. de Moet
Dieren. e
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar StadskaF
kand. R. van der Kamp te Den
die bedankte voor Hillegom. r
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor' Rilland, G. J.jj
den Noort te Capelle aan den l|(
OUD-GEREF. GEMEENTE
Aangenomen naar Aalburg,
Jonge te IJsselmuiden.
DRS. CH. KOETS!
de kleine catechismus van de
il
UITGAVE W. D. MEINEMA N.V. - DELFT
VRAAG 39: Welke mogelijkheden zijn er om zelf in een ontwikt
Iingsland gaan werken. P
ANTWOORD 39: Via kerk, overheid of bedrijfsleven. Er is de inté
kerkelijke organisatie Dienst over Grenzen, Corn. Houtmanstraat J<
Utrecht. Dan is er de stichting Nederlandse Vrijwilligers, Muzenstraat
Den Haag, terwijl ook werelddiakonaat en zending medewerkers ui
zenden.
Het is heel belangrijk met welke instelling men in de ontwikkeling
landen werkt. Een houding van dienstbaarheid en bereidheid tot luisteif'
is eerste vereiste.
Men moet zoveel mogelijk samenwerken met de kerken in het ontwil
lingslanden, in het werk ook de menselijke verhoudingen verbeteren, dl
criminatic tegengaan en gerechtigheid en barmhartigheid bevorderen.