STUDENTENGEMEENTE:
Revolutie enige weg naar
echte ontwikkeling
Profetisch met een politieke inbreng
Ds. H. J. van Oostrum
na 14 jaar Soemba
voorgoed terug
n
o
Nascholing predikanten
aan Vrije Universiteit
Schriftuurlijk blijven
zeggen verontrusten
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het onze
Priester op luthers jongerencongres:
Hoogleraren ei
lectoren aan
VU benoemd
Prof. Heertje
wil niet
in de Senaat
BEROEPÏNGSWERK
O
0
0
0
0
0
Meer hulp voor
Indianen in VS
DONDERDAG 9 JULI j
"Hij seide tot allen: Indien iemand achter Mij wil komen, die ver-
Ioochene zichzelf en neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij"
(Lucas 9:23).
En neme dagelijks zijn kruis op en volge Mij. In de eerste plaats
dus het opnemen van het kruis. Een ieder weet wat daarmee wordt
bedoeld. Er' zijn mensen voor wie de last bijna niet is te dragen, zo
zwaar, zo drukkend. Jezus zegt: Op u nemen. Niet van u afschud
den, niet doen alsof er geen last is. Gewoon voortgaan. Maar Jezus
zegt meer: dagelijks op u nemen. En dat is een belangrijk punt.
Dagelijks het kruis opnemen en H'eni volgen. En dat "Hem volgen
heeft velen het dragen licht gemaakt. Er is geen enkel mens, die in
staat is alleen de eigen last te dragen. Hij gaat er, zoals dat heet,
beslist onderdoor. Probeer het maar nooit, het wordt een ontgoo
cheling, een teleurstelling. En hel hoeft ook niet. En volge Mij...
Hem volgen. Die met de daad heeft bewezen te weten, wat het kruis
dragen betekent, Die er niet onder is bezweken, doch als de grote
Overwinnaar te voorschijn is getreden.
We lezen vandaag: Galaten 3 vers 1 tot 14.
(Van een onzer verslaggeefster»)
ROTTERDAM Wat moe'en
wij als studentengemeente het ko
mende academische jaar gaan
doen? Een ondergrondse gemeen
te zijn. Dus geen gemeente met
een eigen politieke of maatschap
pelijke stellingname. Het zal meer
een cel zijn, waarvanuit de leden
naar allerlei groepen uittrekken,
om daar met vele anderen de ver-
verwerkelijken, groepen van het vor
mingswerk, groepen van ander onder
wijs, werkende jongeren of wijkver
nieuwing. Vanuit deze groepen komt
men af en toe naar de cel terug.
Beredderen
zingen. De voorganger zal er vooral
attent op moeten zijn da hij profeet
.blijft. Hij wil immers o zo graag weer
priester worden.
Zo wordt een gemeente een profe
tische gemeente en niet direct een
politieke gemeente, al zijn de leden
van de groep wel politiek bezig in
Daar wordt dan al dat beredderen I allerlei algemene groepen.
uit het horizontale vlak getrokken.
Daar wordt men overeind geholpen:
daar leer je rechtop te staan en te
leven vanuit een toekomstvisioen.
Daar wordt men geprikkeld tot blij-
nieuxving van onze wereld ter hand vend vragen. Daar worden onze grote
te nemen.
Studentenpastor B. Vredebregt (37)
voor de Nederlandse Economische
Hogeschool en de Medische Faculteit
Rotterdam wil het in het komende
academische jaar zo met zijn studen
ten proberen. Hij schrijft erover in
het blad Kosmos en Oecumene, een
uitgave van de St. Willibrordvereni-
ging en het Oecumnisch Aktie Cen
trum (gevestigd bij Kerk en Wereld
in Driebergen).
Dat betekent in een studenten
gemeente: naar groepen die de ver
nieuwing van het onderwijs willen
woorden als optimisme, recht, leef
baarheid en vrede uitgezuiverd door
de bijbelse noties van hoop, gerech
tigheid, leven en sjaloom.
Daar geeft men de verhalen van
het evangelie aan elkaar door om
het leven te leren leven als geschenk,
mysterie en uitzicht. Daar kan de
actievoerende mens zijn eigengereid
heid wat temperen.
Men zal daarbij voorzichtig zijn,
niet terug te keren naar de oude
tempeldienst. Daarom moet de groep
voorlopig althans maar niet, in een
kerkgebouw bijeen komen. We moe
ten ook niet te gauw en te veel gaan
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw probleem is het
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden, daar onze
medewerker, die de zorg over
uw problemen heeft, nog niet is
hersteld van zijn ziekte. De toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij helaas even laten
liggen.
Vraag: Mijn dochter is gehuwd
met een weduwnaar, die drie kinde
ren heeft uit een vorig huwelijk. Uit
dit huwelijk is een dochter geboren.
Ik wil mijn huis schenken aan mijn
dochter en mijn schoonzoon. Nu
meen ik, dat wanneer mijn dochter
of haar man zouden overlijden, de
drie voorkinderen van de man rech
ten zouden kunnen doen gelden op
dit huis. Daar dit niet mijn bedoe
ling is, aangezien er op het ogenblik
toen mijn dochter huwde, alleen
schulden waren, wil ik daartegen
maatregelen treffen.
Mijn dochter en schoonzoon heb
ben reeds aan dit huis voor een
groot bedrag verbeteringen aange
bracht. Mijn dochter heeft, toen
mijn vrouw ziek was, elf jaar lang
het huis verzorgd en schoonge-
houden. Na het overlijden van mijn
vrouw heeft zij tweeëneenhalf jaar
lang dit werk voortgezet. Nooit heeft
zij vergoeding willen ontvangen,
zelfs niet voor haar reisgeld.
Antwoord: Deze zaak is met hulp
van een notaris te regelen, bijvoor
beeld door in de schenkingsakte te
bepalen, dat het huis buiten de hu
welijksgemeenschap valt. De dochter
kan dan bij testament bepalen, dat
het huis in vruchtgebruik van de
man komt en de blote eigendom
komt aan uw kleindochter.
De notaris kan dan tevens een re
geling treffen, dat er niet te veel
schenkingsrechten behoeven te wor
den betaald, aangezien de over
dracht van het huis gedeeltelijk ge
schiedt als betaling voor hetgeen uw
dochter en haar man aan het huis
ten koste hebben gelegd, en voor de
reiskosten en werkzaamheden van
uw dochter.
Vraag: Ik wil een huis verkopen
aan de huurder en daarop hypotheek
nemen. Nu heeft die huurder zich
laten vertellen, dat een hypotheek
niet nodig is, maar dat een gewone
schuldbekentenis met zegel van één
gulden voldoende is. Dit zou hem de
kosten van een hypotheekakte be
sparen.
Antwoord: Een onderhandse
schuldbekentenis geeft veel. minder
waarborgen, heeft minder bewijs
kracht, is ook niet door een deskun
dige opgesteld. Hypotheek is een za
kelijk recht, rustend op het huis,
schuldbekentenis bewijst slechts een
vordering op de schuldenaar. De hy
potheekakte kan als executoriale ti
tel worden opgesteld, zodat men het
recht heeft, dit huis buiten een fail
lissement te houden en zonder pro
ces te executeren. Heeft men slechts
een vordering op de schuldenaar,
dan ontvangt men bij faillissement
naar evenredigheid even weinig als
de andere schuldeisers.
Wie zegt of de koper het huis niet
later zal verkopen en het geld op
maken of verliezen? Een schuldbe
kentenis kan zoek raken. Zo zijn er
vele nadelen aan een onderhandse
schuldbekentenis verbonden, nog
meer dan we hier noemen.
Vraag: Een vader heeft samen met
zijn kinderen een kleine erfenis ont
vangen. Tot deze erfenis behoort en
kele duizenden guldens op de rijks
postspaarbank. Nu wil een van de
zoons de machtiging om dit bedrag
van de spaarbank te halen niet te
kenen. Het gevolg is, dat het geld op
de bank blijft staan, terwijl ver
schillende onkosten nog niet betaald
zijn.
Antwoord: U kunt met de directie
van de bank overleg plegen, maar
waarschijnlijk kan deze weinig aan
de zaak doen. Het beste is, de zoon
te waarschuwen, dat hij of zijn geld
nooit krijgt, of dat dit betrekkelijk
kleine bedrag grotendeels verslon
den zal worden door de proceskos
ten, nodig voor een gedwongen ver
deling. De zoon dupeert daarmee
zichzelf ook en dit kan toch niet zijn
bedoeling zijn.
Een profetische gemeente is geen
duidelijk instituut. Dat wil ze ook niet
zijn. Ze heeft dan ook fundamentele
vragen over de bestaanswaarde van
kerkinstituten. Zij gelooft dat het
evangelie meer vraagt naar een
voortdurende beweging dan naar
instituten.
Stromingen
Eerder in zijn artikel schrijft pas
tor Vredebergt over de stromingen,
die op het ogenblik de boventoon
voeren. Daar zijn de aktiegroepen
met als tegenreactie de mystiek.
Stemmen zeggen: Het gaat in de
toekomst om aktiegroepen. Als er
ooit aktiegroepen moeten zijn dan is
het wel in Rotterdam. Daar ligt, zo
wel in de wetenschap als in de prak
tijk. het brandpunt van onze economie.
Pastor Vredebregt noemt dit een
gunstige reactie op het bezig zijn met
het eigen heil en met binnenkerke
lijke problemen. Zo zou een studen
tengemeente weer meer gezicht
krijgen en mogelijk niet alleen maar
de aandacht trekken door achter
hoe gevechten over celibaat en inter
communie.
Men moet het zich echter wel
bewust zijn, dat maatschappijkritisch
acties ook vragen stellen aan het
eigen persoonlijk bestaan. Je zult
zelf ook een ander leven moeten
gaan leven.
Verder blijft maatschappijkritiek
geven vanuit een kerk waarin nog
zoveel machtsstructuren zijn een
i hachelijke zaak. Dat vraagt in elk
geval een andere aanpak in de kerk
zelf.
Bovendien vraagt pastor Vrede
bregt zich af of er naast de vele
actiegroepen nog aparte christelijke
actiegroepen moeten komen. Hebben
evangelie en kerk iets eigens aan te
brengen op het horizontale vlak van
de maatschappelijke en politieke
problemen?
Deskundigheid
Vervolgens vraagt actie ook des
kundigheid. Lopen veel actiegroepen
niet vast omdat de deskundigheid
zeer gebrekkig is? Vaak worden
onwetenschappelijke kreten dan maar
toegedekt met de vlag van het evan
gelie.
Een andere stroming is die dus
van de mystiek, een reactie op het
voortdurend geëngageerd zijn. Ze
doen pastor Vredebregt wel denken
aan een vluchten uit de wereld.
De weg, die pastor Vredebregt met
zijn studenten straks hoopt te gaan
is anders dan die van de puur acti
visten of puur mystici. Hij noemt
het een meer bescheiden weg waarbij
je als gemeente niet zo gauw een
duidelijk gezicht krijgt. „Dat is niet
erg. In de publiciteit staan wil nog
niet altijd zeggen, dat je erg belang
rijk bent. Daar moeten we ook door
heen durven kijken."
(Van een onzer verslaggeefsters]
AMSTERDAM Aan de
Universiteit zijn twee hoogleraren:
vier lectoren benoemd.
Dr. L. F. van Muiswinkel
wordt gewoon hoogleraar in de
cro-economie en de openbare
nanciën. Hij was onder andere
junct-secretaris van de Nederla
Bankiersvereniging in Amsterdan
lector aan de VU.
Dr. G. A. Hoekveld (36) wordt
woon hoogleraar in de sociale
ografie. Hij was lector aan de VI
directeur van het geografische i
tuut van de VU.
Drs. P. Noordzij (52) wordt ge\
lector in de wiskunde. Hij is te
wetenschappelijk hoofdmedewe
aan de VU met leeropdracht ver
den aan de subfaculteit der
kunde, sterrenkunde en natuurkui
Dr. F.J. van Ingen (36) wordt
woon lector in de nieuwe Duitse
terkunde. Hij is sinds 1967 w«
schappelijk hoofdmedewerker aa
VU. Tevens is hij docent voo
nieuwe Duitse letterkunde voo
MO-akten in Utrecht.
Dr. J. Buit (35) wordt gewoon 1
in de theoretische planologie. H
thans wetenschappelijk hoofdn
werker bij het planologisch inst
van de rijksuniversiteit in Utrech
Dr. L. Bak (40) wordt 'buitengei
lector in de praktische plano
Sinds 1967 is hij directeur va
afdelinge planologie van het een
instituut voor het midden- en k
bedrijf in Amsterdam, tevens 1
met een onderwijsopdracht voo
methodiek en toepassing van de
nologieaan de VU.
In Latijns-Amerika
kun je alleen nog
maar radicaal zijn
(Van onze kerkredactie)
THONON Revolutie is de enige
weg, die tot ontwikkeling van de lan
den in Latyns-Amerlka zal leiden.
Dit heeft de r.k. pater Rcné Garcia uit
Columbia verklaard op het congres
van Lutherse jongere,, dat aan de
vooravond van „Evian" in Thonon
wordt gehouden.
Garcia is een ondergronds in Co
lumbia werkende geestelijke, die erin
slatfgde op illegale wijze zijn land te
verlaten, teneinde de jongeren te
kunnen toespreken.
De pater betoogde, dat het de ont
wikkeling in de weg staande impe
rialisme moet worden afgezworen om
plaats te maken voor een, wat hij
noemde, socialistisch systeem, dat
noch een Russisch, noch een Chinees
stempel mag dragen, maar aangepast
dient te zijn aan de specifieke
situatie van Latijns-Amerika.
Aan de hand van vele voorbeelden
verduidelijkte Garcia hoe de mensen
van zijn land, Columbia, worden uit
gebuit door zowel de grootgrondbe
zitters als door de voor het overgrote
deel in buitenlandse handen zijnde
industrie.
Kerk
Het erge is, dat de kerk deze under
dog-situatie mede stimuleert door de
mensen eenzijdig te wijzen op een
beter leven na dit leven. Het gevolg
daarvan is, dat de mensen hun hoop
alleen nog maar op de dood stellen
en in hun eenvoud gaan geloven, dat
ze in het hiernamaals meer en beter
eten zullen krijgen.
Deze situatie kan naar de mening
van Garcia alleen nog maar op radi
cale wijze worden doorbroken, als
een socialistische maatschappijstruc
tuur wordt nagestreefd.
Ter verwezenlijking van dit doel is
er ook een nieuwe theologische con
ceptie nodig. Tot nu toe is „redding"
altijd in mijn land als een zaak van
de toekomst voorgesteld, maar het
komt erop aan dit begrip voortaan
als iets van hier-en-nu te stellen. Het
is onze taak het reddende werk ter
hand te nemen, aldus Garcia, en de
redding voor Latijns-Amerika is de
weg van de revolutie.
De komende tien jaren zouden vol
gens een andere spreker, dr. Orlando
Fals-Borda, vroeger medewerker van
de partisanenpriester Camilo Torres,
een periode van subversieve acties en
geweld moeten worden, omdat van de
ontwikkelingspolitiek die tot nu toe
gevoerd is uitsluitend de industriële
landen en de heersende klassen in de
Derde Wereld zouden hebben geprofi
teerd.
Hij meende, dat het juist zou zijn,
indien dictatoriale regeringen in ont
wikkelingslanden werden gedwongen
het veld te ruimen. De kerken zouden
acties die daarop gericht zijn dienen
te ondersteunen. De religieuze opvat
ting als zou subversieve actie immo
reel zijn noemde Fals-Borda inmid
dels achterhaald.
Want, aldus deze spreker, ook voor
christenen geldt dat zij hun „vijgen-
blad-van-de-moraal" maar eens weg
moeten gooien en metterdaad deel
moeten nemen aan sociaal-revolutio
naire acties, als ze de landen van de
„Derde Wereld" tenminste werkelijk
willen helpen. Hij verwees daarbij
naar Christus, die juist wegens sub
versieve activiteiten om het leven
zou zijn gebracht.
Geen geteeld
Guerrilla-acties in de Latijns-Ame
rikaanse landen, zoals bijvoorbeeld
het ontvoeren van ambasadeurs, zou
den geen geweld in de traditionele zin
betekenen, vond Fals-Borda, maar als
een contra-actie tegen het establish
ment moeten worden beschouwd. In
dit verband zou, zoals ook Che
Guevara het eens heeft geformuleerd,
de guerrillia een moreel overwicht op
militairen en huurlingen kunnen la
ten gelden.
(Van een onzer verslaggeefsters)
BAARN Zendingswerkers
komen en gaan. Van het gerefor
meerd zendingscentrum bereik
ten ons de volgende berichten.
Ds. H. J. van Oostrum is na
een verblijf van veertien jaar op
Soemba in dienst van de gere
formeerde zending voorgoed naar
Nederland teruggekeerd. Hij
heeft zich met zijn gezin in As
sen gevestigd.
Gedurende de laatste jaren heeft
hij zich vooral actief beziggehouden
met de opbouw en uitbreiding van
het jeugdwerk op Soemba. Voorlopig
wordt zijn plaats daar nu ingenomen
door een Soembanese predikant.
Ds. J. P. Rozendal ontvangt inmid
dels een opleiding om gedeeltelijk
de plaats van ds. Van Oostrum op
Soemba in te nemen. Wat zijn functie
precies zal zijn is nog niet bekend.
Bouwkundige
Van geheel andere aard is de mede
deling over het „zendingshuwelijk
van mejuffrouw H. Büter en de heer
P. van Egmond op 10 juli. Mejuffrouw
Büter werd in augustus 1968 door de
Roeanda-commissie van de Gerefor
meerde Kerken uitgezonden naar
Roeanda. waar zij als verloskundige
in het ziekenhuis te Kirinda werk
zaam was. De heer Van Egmond,
eveneens uitgezonden door de
Roeanda-commissie, is bouwkundige.
Beiden zullen naar Roeanda terug
keren.
Ten slotte vertrekt op 17 juli de
heer H. Petersen met zijn gezin naar
Indonesië. Als bouwkundige in dienst
van de Raad van samenwerking van
de Gereformeerde Kerken in Neder
land zal hij worden belast met de
uitvoering van grote bouwwerken,
zoals de kraamkliniek Panti Wilasa
in Semarang.
Behalve met f 800.000 van Kom
over de Brug zal de bouw van de
kraamkliniek worden gefinancierd
met ontwikkelingsgelden van de
Nederlandse regering.
De toezegging van de regering om
financieel te helpen kon nu pas wor
den gegeven, omdat moest worden
gewacht op het fiat van de Indonesi
sche regering, dat lang in de ambte
lijke molen is blijven steken. Den
Haag springt alleen bij als de
Indonesische regering een bepaald
project goedkeurt.
Bij de kliniek komt een kinder
ziekenhuis waarvoor Brot für die
Welt 240.000 heeft afgestaan, en
een school voor vroedvrouwen.
(Van onze parlementsredactie)
DEN HAAG De Amsterdamse
hoogleraar prof. dr. A. Heertje wei
gert zijn benoeming tot lid van de
Eerste Kamer voor de PvdA te aan
vaarden. Hij is het niet eens met de
PvdA. die niet met de KVP in één
regering wil zitten.
Prof. Heertje, hoogleraar in de
economie aan de Universiteit van
Amsterdam, was een van de voor
mannen van de groep Democratisch
Appèl in de PvdA. Deze groep
ageerde tegen het optreden van
Nieuw Links.
Senator P. Damming zal nu waar
schijnlijk worden opgevolgd door ir.
B. van Dam, de voorzitter v&n het
produktschap voor zuivel.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Dubbeldam: drs. G. J.
E. Tigcheiaar te Assendelft; te Norg
I (toez.): kand. K. Sluiter te Noordhorn:
te Lathem en Giesb.eek; kand. drs.
P. Lootsma te Amersfoort.
Aangenomen naar Voorst: mej. vic.
A. J. de Lagh te Den Haag.
GEREF. KERKEN
Beroepbaar gesteld: kand. J. Vree,
Amsteldijk 113 I, Amsterdam.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt voor Apeldoorn: J. v.
Haaren te Amersfoort
Invul-puzzel
2
n
3
4
5
6
7
8
9
Horizontaal woorden invullen die betekenen: I
banier. 2 goedertierenheid, 3 talmend, 4 ten
dens, 5 nadelig. 6 zekere worstsoort, 7 zonder
reuk, 8 boek met platen en tekeningen, 9 ridder
orde. Bij juiste oplossing leest men in de cir
keltjes de naam van een roosachtige doornige
HOR. 1 toom, 4 tegel. 8 al. 10 ge, 12 neg. 15
Egede, 17 enige. 19 les, 20 dal, 22 sen. 23 reden.
24 art. 26 ree. 27 ben, 29 gerei. 30 reute. 31 Gad.
33 n-n., 37 le. 38 tenor, 39 Medan.
VERT: 1 tabel, 2 oj.,3 ra. 5 eb, 6 eg, 7 leven, 9
re. 11 mes. 12hederig, 13 geleerd, 14 eis, 16 gen
re. 18 genei. 21 adé, 24 agent. 25 tra, 27 bun, 28
negen, 32 as, 34 Ne, 35 do, 36 de, 37 la.
WASHINGTON De regering
Nixon gaat meer geld uitgeven voor
hulp aan de'Indianen in de Verenigde
Staten.
De Amerikaanse president stelde
dat gedurende eeuwenlange onrecht
vaardigheid de Indianen de meest
achtergestelde bevolkingsgroep is ge
worden. Zijn voorstel om ruim 900
miljoen gulden te storten in federale
fondsen, moet de armoede onder de
Indianen verminderen.
Nixon oefende ook kritiek uit op
zijn voorgangers die streefden naar
uiteindelijke afschaffing van de fede
rale verantwoordelijkheid voor de In
dianen.
Van september tot maart
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM In de periode
half september tot half maart aan
staande zal de theologisehe faculteit
van de Vrije Universiteit weer een
zogenaamde postacademiale opleiding
voor predikanten verzorgen. Dc data
zyn steeds op maandagen gesteld en
men komt in totaal zeven dagen bin
nen genoemde periode bijeen. De
deelnemers kunnen uit de onder
werpen een keus maken.
's Morgens wordt een algemeen
college gegeven, gevolgd door een be
spreking. 's Middags komt men in
werkgroepen bijeen, die gewijd zijn
aan de behandeling van één bepaald
thema.
In de colleges zullen de docenten
ieder ingaan op een recent ver
schenen boek uit hun vakgebied, dat
bredere belangstelling verdient. Op
deze manier hoopt men nieuwe vra
gen en ontwikkelingen, die zich in
de verschillende vakgebieden voor
doen, als vanzelf aan de orde te
doen komen.
Aan de orde komen onderwerpen
als de nieuwere bijbelwetenschap,
sociologie en kerk, de toekomst van
de kerk, soft drugs, functie van de
wijsheid in het Oude Testament, or
ganische inspiratie, marxisme en
ethiek, de inter-relatie van zending,
werelddiakonaat en ontwikkelings
samenwerking.
Aan deze cursus werken mee prof.
dr. H. N. Ridderbos, drs. Tj. Baarda,
prof. dr. G. C. Berkouwer, prof. dr.
H. M. Kuitert, prof. dr. J. van den
Berg, prof. dr. J. Verkuyl, dr. G.
Dekker, prof. dr. H. Linnemann, prof.
dr. J. Firet en prof. dr. N. H.
Ridderbos.
Voor de pastorale vakken zal geen
werkgroep gehouden worden. Wel
hopen prof. Firet en mevrouw dr. J.
C. Schreuder in januari gedurende
een week een cursus ziekenhuispasto
raat te geven in het Academisch zie
kenhuis van de VU.
De drie Rotterdamse studentenpastores buigen zich over de plamu
van het komende academische jaar. Van links naar rechts pastoor Vred
bregt over wiens ideeën wij in nevenstaand artikel publiceren, dai
naast de hervormde ds. A. van der Klaauw en de gereformeerde
H. Steenkamp. 1(i
.1
Brief aan geref. synnode l
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De Vereniging van
verontrusten in de gereformeerde
kerken en de pers vereniging Waar
heid en Eenheid hebben een geza
menlijk schryven tot het moderamen
van de synode dezer kerken gericht,
waarin zij de synode ragen zodanige
besluiten te nemen, „waardoor het
schriftuurlijk karakter van onze ker
ken wordt gehandhaafd en die voor
geen tweeërlei uitleg vatbaar zijn".
Hiermee wordt kennelijk gedoeld
op het agendapunt dat nog door deze
synode afgehandeld dient te worden
naar aanleiding van binnengekomen
bezwaarschriften van verontruste ge-
refdrmeerden over met name opvat
tingen van prof. dr. H. M. Kuitert,
hoogleraar in de ethiek en de inlei
ding in de dogmatiek aan de theologi
sche faculteit der VU.
Hoewel de synode geen nieuwe
stukken in dit verband meer kan ac
cepteren hebben de verontrusten toch
gemeend te moeten schrijven, omdat,
zoals zij meedelen, de nood in de ker
ken hen daartoe dwingt.
Zij leggen er de nadruk op graag
leden van de gereformeerde kerken
te willen blijven, maar willen er an
derzijds evenzeer op attenderen dat
hun dit wel heel moeilijk gemaakt
wordt „door hetgeen hoogleraren,
predikanten en anderen onder ons le
ren en door het z.g. oecumenisch han
delen van vele plaatselijke kerken,
waarbij de waarheid omtrent God en
en Zijn Zoon Jezus Christus wordt
opgeofferd aan de eenheid en ver
nieuwingsdrang, waardoor vele in het
verleden verworven schatten ve[,
dreigen te gaan". j.
Strijdig
De synodale uitspraak omtrej
gebonden zijn aan de belijdenis
de verontrusten, blijkens hun
allesbehalve gerust kunnen S<
omdat men binnen de kerken e
gaat „met het uitdragen van tj
tingen, die met die belijdenisgefe
ten in strijd zijn". K
6:
Als voorbeelden hiervan v
genoemd de ontkenning van de,
riciteit van Adam en Eva en 4e
wering dat het leven na dit
niet zo'n boeiend gegeven zou KL
zijn. Ook signaleert men in de 1
allerlei oecumenische handel;
die volgens de schrijvers ver ifc
boven hetgeen deze en vorige s>
hebben toegestaan. f-
Dr. A. H. H. Mej
gepromoveerd.!
ROTTERDAM Vanmiddag j).
veerde in het auditorium va
academisch ziekenhuis DijkzL
heer A. H. H. Meurs, internist d
academisch ziekenhuis Dijkzigfi
motor was prof. dr. J. Gerbrand^j
Het proefschrift van dr. Mt
getiteld: „Het acute myocardifw
het ziekenhuis: een klinisch en j
nueel elektrocardiografisch onej
van honderd patiënten."