Met Jezus maak de beste trip Je ONTWIK KEUNGS SAMEN <S' WERKING Dr. H. J. Witte veen opende Soefitempel in Katwijk Portugal blijft audiëntie heel hoog opnemen J Een woord voor vandaag 6 2 9 H i 12 1 Uw probleem is het onze Geen stuff nodig om high te worden TS EW YORK Met PRACHTIG GELEGEN IN DUINEN Wens stichter werd vervuld Joden mogei Rusland niel verlaten Ds. J. M. de Vries (55) overleden Bisschoppen tegen democratisering BEROEPINGSWERf MAANDAG 6 JULI 1970 "Ik heb de goede strijd gestreden, ik heb mijn loop ten einde ge bracht. ik heb het geloof behouden(2 Timotheus 4 l 7). Paulus staat aan het eind van zijn leven: "Hel tijdstip van mijn verscheiden staat voor de deur", vertelt hij, en hij kijkt terug. En nog eenmaal trekken de beelden aan zijn oog voorbij. Hij ziet de bergen en de dalen, die er in elk mensenleven zijn. Hij heeft afstand genomen van de dingen en duidelijker dan ooit tevoren onderkent hij het betrek kelijke van zeer veel wat waarde scheen te hebben. Dankbaar zegt hij: "Ik heb de goede strijd gestreden.Hij heeft in zijn leven moeten sorteren, zoals een juwelier zijn stenen sorteert: deze blinkt wel maar heeft geen waarde weg ermee, die is wat doj, maar onder de doffe kleur verbergt zich een schitterend klei nood. Er moet iets van grote vreugde in Paulushart zijn geweest. Zijn strijd was niet tevergeefs. En wat een strijd heeft hij niet moeten voeren tegen mensen en legen het eigen hart! Maar daar staal hij nu, als een mens, aan wie het grootste geluk ten deel is gevallen. Ik heb de goede strijd gestreden Gode zij dank en lof. Wc lezen vandaag: Galaten l vers 11 tot 24. Invul-puzzel 1 2 3 i 5 2 3 8 U 5 10 6 li Hor. Ven. 1. I. kleurschakering 2. 2. mei door twee deelbaar 3. 3. schnj(kosten 4. 4. deel van een fornuis 5. 5. raak 6. 6. voorzetsel 7. 7. takelwerk 8. 12. Groene Kruis (afk.) 9. II. vlaktemaat 10. 10. vlug 11. 9. persbureau 12. 8. begerig Oplossing vorige puzzel Hor. I tram. 4. laster. 9. eik. 10. lom. 11. ode, 12. roemer. 14. bres. 15. neg, 16 aet. 17. en 19. eerbied. 22. neb, 24. nee. 25. Uk, 27. pendule, 30. Ie, 32. lee, 33. mes, 35. tael, 37. ponton, 39. Eli, 40. mos. 41. Ari, 42. nadeel, 43. Arcs. Ven. 1. tergen, 2. rio. 3. Aken. 4. lor, 5. A.M. 6. tortel. 7. Ede, 8. rest, 10. legende. 13. mee, 14. bei. 16.'abelmos, 18. nep, 20. reu, 31. dal, 23. be leid, 26. kennis, 28. nel. 29. een. 31. eten, 34. star. 36. ala, 37. pol, 38. ore, 40. me. Hoewel wij vandaag weer de rubriek Uw probleem is hel onze plaatsen, verzoeken wij u voorlopig geen nieuwe magen meer in te zenden, daar onze medewerker, die de zorg over uw problemen heeft, nog niet is hersteld van zijn ziekte. Dz toch nog binnenkomende problemen moeten wij helaas even laten liggen. Vraag: Vorig jan overleed een fa milielid. Zijn naaste bloedverwant was een neef van moederszijde. Ver der zijn er nog kinderen van voor overleden .leven en nichten. Deze neven en nichten waren nazaten van broers en zusters van zijn vader en van zijn moeder. Heeft de zoon van een vooroverleden nicht nog recht op een deel van de nalatenschap? De erflater is nooit gehuwd geweest. Bij de nata'Pischap behoren een boerderij en landerijen. Binnen hoe veel tijd is de executeur (notaris) verplicht de bo. derij te verkopen, in verband m»t de uitbetaling van de nalatenscnap? Enkele familiele den hebben bij ce notaris geïnfor meerd, doch deze weigerde medede lingen te doen. Antwoord: De rotaris is verplicht tot geheimhouding, als er een testa ment bestaat waarin de betrokken familieleden niet worden genoemd Hij is uitslui'end tot mededelingen verplicht aan de bij testament ge noemden. Wij nemen aan op grond van uw gegevens dat er inderdaad een testamen* is Binnen acht maanden dient de executeur de memorie van successie in te dienen, waarbij ieders erfdeel moet zijn bepaald. Vraag: Wij hebben een schilder stukje, vermoedelijk van oud Soest, gesigneerd door Henri van Os Del hés. Weet u iets van deze schilder? Antwoord: Hij komt niet voor in de Algemene Lexicon der beeldende kunstenaars van Thieme en Becker. Hij behoort dus i.iet tot de bekende schilders. U kunt zich wenden tot het Rijksbureau voor kunsthistori sche documen ruie „Korte Vijver berg 7. Den Haag Misschien kan een lezer u helpen. Vraag: Onlangs las ik in uw ru briek een vraag van een koster over vreemde munten in de col- lectezak. Is het mogelijk mij met deze koster in contact te brengen? Antwoord: De brief van de kos ter is niet bewaard gebleven. In dat geval hadden we de koster kunnen vragen of hij een dergelijk contact op prijs stelde. Misschien is het mogelijk hem langs deze weg te bereiken. Vraag: Hoeveel AOW kreeg een echtpaar over 1968? Antwoord: ƒ4785, Vraag: Graag zou ik wat meer gegevens krijgen over de nationale schaatster Atje Keulen-Deelstra. Antwoord: Adres Rijkstraatweg 22, Imsum. Geboren 31 december 1938. Getrouwd (haar man had een belangrijk aandeel aan haar trai ning). drie kinderen. De oudste, een meisje van zes. volgt al het voet spoor van haar moeder op de gladde baan. Reeds op 14- of 15-jarige leeftijd behaalde Atje het meisjeskam pioenschap op de korte baan in Friesland. Kort na haar huwelijk werd zij tweede van Nederland op de korte baan Onlangs moest zij weer voor enige weken van huis. hetgeen van de zijde van het gezin met niet geringe opofferingen genard ging. Haar man en kinderen ver bleven toen op de boerderij van haar moeder, aan wie door de sneeuwval een ongeluk overkwam, hetgeen ook financiële moeilijk heden bracht. Dit toont wel welke moeilijkheden de onbetaalde schaatssport brengen kan. Vraag: Is een speciale vergunning nodig om in een sigarenzaak oude munten te verkopen? Antwoord: Neen. Alleen is een in schrijving nodig in het handelsregis ter bij de kamer van koophandel. Vraag- Ts de zanger Peter Alexan der een Oostenrijker? Waar woont hij? Antwoord: De Oostenrijkse zanger Peter Alexander heeft twee corres pondentie-adressen: Casa la Sor- gente, Morcote Arbostrara, Zwitser land. en p a Wolfgang Rademann. 1 Berlin 41, Arnoholzstrasse 9. Vraag: Op welk schip van de Ar mada was Medina Sidonia bevelheb ber. Antwoord: De hertog van Medina Sidonia was de kapitein-generaal van dc Armada Zijn vlaggeschip heette San Martin. DRS.C.H. KOETSIER de kleine catechismus van de UITGAVE W D MEINEMA N.V. DELFT VRAAG 33: Wat doen onze kerken door middel van zending en wereld- diakonaat? ANTWOORD33: Door zending en werelddiakonaat is en wordt veel ont wikkelingswerk gedaan. Te noemen zijn: ZENDING: onderwijs, medische zorg, vormingswerk. WERELDDIAKONAAT: landbouwvoorlichting, jeugd werk, technisch onderwijs, transmigratie (om economische redenen verplaatsen van bevolking). (Van een onzer verslaggeefsters) Jezus maak je de beste trip. Je hebt geen stuff nodig om high te worden. Je hoeft alleen maar te bidden en je gaat zo op de hemel aan". Een gedeelte uit een preek van een Amerikaanse predi kant, die in een nachtclub duizenden jongeren trekt, die drugs gebruiken. In het blad Reveille voor de Neder landse militairen waagt legerpredi- kant ds. J. Goumare zich af wat de juiste vorm van godsdienst zal gaan worden en hij geeft onder andere bo venstaand voorbeeld van het aan spreken in de eigen taal van een deel van de zoekende jonge mensen. Hij schrijft: „Misschien zegt iemand: wat maakt het zoeken naar de juiste vorm van godsdienst uit. Laat iedereen geloven zoals hij zelf wil. Als iemand geluk kig is na het roken van een pittige stick, laat hem letterlijk en figuur lijkvliegen. Aanbidder Een als een ander denkt, dat hij gelukkig kan zijn door alles te verge- 1 ten in het gezwijmel van een of an- I dere gekke sekte gun>hem dat genot. I Stoor een aanbidder niet, als hij wa- 1 zig voor zich uit zit te staren bij het horen van psychedelische muziek. En als bepaalde vrome types het alleen maar kunnen in gebed of bij wierook en kamfer, laat ze hun gar.? I gaan. De middelen zijn onbelangrijk het gaat om het doel. De zoekendi mens moet iets vinden, wat hem ge lukkig maakt." „Dat klinkt aannemelijk en ver- -7ft7 (Van onze medewerker) KATWIJK AAN ZEE In tegenwoordigheid van de zoon en de kleinzoon van de stichter der beweging, Pir-o-Murshid Inayat Khan, is in de duinen zaterdag een nieuwe Soefi-tempel door de voorgan ger, dr. H. J. Witteveen (onze minister van Financiën) met een toe spraak geopend. De mat-witte tempel, gekroond met een aan het Oosten herinnerende gesloten koepel, ligt op een top in de zuid duinen. Daarmee wordt de verbinding van de samenleving en de ongereptheid van de natuur gesymboliseerd. Op deze plaats hield de stichter in 1921 een zomerschool. Het was zijn wens, dat hier de tempel zou verrijzen. De belangstelilng van alleen-maar- -nieuwgierigen voor deze, aanvanke lijk onopgemerkte, bijeenkomsten, werd ten slotte zo groot, dat men blij is. thans over besloten ruimten en een eigen duingebied te kunnen be schikken. De Soefibeweging („soef" is het arabische woord voor „wol"; dit wijst j op de eenvoudige kleding die de op de eenvoudige kleding die de broegere asceten droegen) streeft een geestelijke scholing na. Het gaat om het imnnerlijk beleven van de godsdienst, de ystiek, die ins on s westen bijna verloren is gegaan. Methodische training onder leiding kan helpen, het leven weer ten volle als evenwichtig te ervaren. Het belangrijkste hierbij is de stil te, het. door zelf niet te denken, zich open stellen voor het goddelijk licht, de inspiratie. Men kan daarvoor lid blijven van zijn eigen kerk. Kaarsen Op de tafel voor het gebogen kope ren scherm smtaan acht kaarsen; zeve de langste t goddelijke licht, dat de j andere in vuur zet. De voorganger. dr. Witteveen. j sprak het welkomstwoord. Hij zei j o.m.: Dit gebouw, de „universal" is de I ke kerk- voor-al len, geopend voor iedereen, zonder onderscheid van godsdienst, ras en klasse. Hier wordt de e-nheid van alle godsdiensten tot uitdrukking gebracht. Ik geloof, dat onze wereld, die in een adembene mend tempo, dank zij transport en 1 t v.. één wordt, daar grote behoefte aan heeft. Er bestaan nog wel enorme tegenstellingen. Maar Soefi wil, door de universele. allen omvattende eredienst, de ogen j openen voor de dipere gemeenschap. Het gaat er daarbij niet om, een op pervlakkige krachteloze wereldkerk te stichten; de historische mverschillen blijven. Allen, die zich openstellen voor de goddelijke inspiratie, aldus dr. Witte veen zullen de wezenlijk eenheid be leven. In onze erediensten worden de zeven kaarsen aan de ene, de hogere ontstoken. Er waren verschillende profeten en boodschappers. Zij allen vingen ech ter hetzelfde goddelijke licht op. Uit al de heilige boeken wordt dan een passage voorgelezen. Daaro zullen i alle aanhangers van die godsdiensten I zich bij ons thuis kunnen gevoelen, j en ze ondervinden tevens iets van de I schoonhei van de andere. De Soefibeweging wil op beschei den wijze het hare doen, medewerken tot verlichting en verdraagzaamheid. Het doet er niet toe. tot welke godsdienst we behoren, wél, hoe we innerlijk de grote wqarden ervan realiseren, hoe we van ons eigen hart een tempel maken. In deze tijd maakt men zich steeds meer los van dogma's ^n vaste regels; er is een diepe godsdienstige bewe ging aan de gang. Het is onze bede. dat deze tempel-mvoor-allen iets z bijdragen aan de oplossing van de grote problemen, waarvoor de wereld staat. Daarom biedenwe dit eenvou- dig-schone gebouw aan, opdat uit dit schone het schone moge ontstaan, al dus dr. Witteveen. Geschiedenis Ir. Lange vertelde iets over de ge schiedenis. De relatie tussen Soefi en Katwijk bestaat al een halve eeuw. Na een lange slepende procedure deed de Kroon uitspraak: We mochten een gebouw van 20 x 20 m2 oprichten. Een zware opgave, om, behalve de bijruimten (meditatie- -kapel, zelfbedieningsrestaurant, bi bliotheek. en?ook nop een zaal met 250 zitplaatsen op die beperkte opper vlakte te creëren. De l'gging is uniek: het was ook de wens van de stichter, 's avonds de tempel te verlichten Zo wordt de boodschap van liefde harmonie en schoonheid z'cMbaar gesymboliseerd. De heer Lange dankte vervolgens de ontwerper prof. ir S J. van Emb- den. de aannemers, de firma Van Rhijn, en alle andere medewerkers voor hun voortreffelijke werk. Bij de rondgang zagen we vanaf het hoogste pi.nt in het omliggende duingebied de tempe' op z'n mooist, verder de meditatie-1'uil", die alleen ongeschoeid rrag worder betreden, en het door ionperen a-ingelegde amfi theater. waar voorstellingen kunnen worden gegever. De tempel zelf is, behalve voor ere diensten, ook voor doeleinden, als concerten en andere artistieke ge beurtenissen bestemd De koepel, van buiter glanzend wit, aan de binnenzijde oranje-geel. is van een. tegei- de zoute zeewinden bestendige, polvester-stof gemaakt. Inscriptie Op de eerste steen naast de ingang leest men: Our soul is blessed with the impression of the glory of God. whenever our ijps praise Him to all those who, whether kown or unk nown, to the world held aloft the light of 'ruth through the darkness of human :gnorarce. W'th love and de votion of all the muieeds of Harrat Inayat Khan, universal Murad.Hassil laid 21 march 1969." Op vele plaatsen prijkt het Soefi- -embleem: twee vluegels houden het hart met de vijfpuntige ster (penta gram) boven een wassende maan, .symbool van het inspirerende godde lijke licht, dat wij me* het hart opne men, waardoor wij worden opgehe ven tot dat licht De Soefi-tempel is alle zaterdagen tussen IQ en 13 uur te bezichtigen, op vertoon van een toegangsbewijs, dat gratis op het V.V.V-kantoor wordt verstrekt. Na een pittige stick: laat ze vliegen draagzaam. Maar ik neem God se rieus en daarom zijn voor mij de middelen wel belangrijk", vervolgt ds. Goumare. „Dat wil "niet zeggen dat ik kramp- acht 'g vasthoud aan oude kerkstruc turen of aan tradities die zich zelf al lang hebben overleefd. Dat wil wel zeggen, dat ik mee wil zoeken met iedereen, die de dienst van de enige, ware God probeert te verrichten met de middelen die in onze tijd passen, ook al zijn die anders dan vroeger. Disk jockey Hij noemt dan een paar voorbeel den uit Amerika hoe men tracht de zoekende mens aan te spreken, zoals dat van de predikant voor drugge bruikers. Een andere predikant zoekt het in de pop-muziek. Hij werkt als discjockey en zijn show onder de titel „Love" wordt over dertien zen ders uitgezonden. Muziek met kri tische commentaren en verkondiging, het resultaat is correspondentie met enorm veel jongeren. Weer anderen zoeken het in de commune. Ongetrouwden en echtpa ren wonen samen en werken in dienst van de samenleving. Men zoekt iets te beleven van omstandigheden in de eerste christelijke gemeente, I waar de Bijbel over schrijft. Gemeenteleden Eigendom is er niet en het ver- diende salaris komt in de pot van de commune. Dienstbaarheid is trouwens een veel terugkerend motief bij aller lei experimenten. En belangrijk is ook dat steeds meer gemeenteleden worden ingeschakeld voor het werk. dat tot nu toe door geestelijken werd i verricht. Er zal steeds meer veranderen in de uitoefening van de kerkelijke ambten. Zoals Paulus vroeger een be roep uitoefende tijdens zijn zendings reizen, zo zullen in de nabije toe- SAPPEMEER De directie van de rubberverwerkende industrie Nerub in Sappemeer zal met ingang van 3 augustus het bedrijf sluiten. Dit bete kent ontslag voor rond 70 werkn°- mers. De vakbondsbestuurders C. Harm- sen van het CNV en A. Langebeek van het NVV hebben de werknemers geadviseerd te protesteren tegen het ontslag. Zij spreken van een slecht geleid bedrijf. komst advocaten, artsen, ingenieurs en andere mensen met een beroep ais „dienaren van het Goddelijk Woord" werken om het Evangelie door te ge ven. De full-time geestelijke wordt dan de coach en de leider van teams, de organisator. Ds. Goumare besluit dan: „Ook in Nederland is er een zoeken naar an dere vormen, ook hier tasten jonge ren naar zekerheid, willen „reli gieuze" ervaringen, zoeken God. En ook hier wordt meer dan eens gezegd, dat er buiten de kerk meer aan echte godsdienst wordt'gedaan dan binnen de kerkmuren. Het is een enorme uitdaging voor de kerk. De mens blijft zoeken God blijft terugkomen. Waar en hoe zul len ze elkaar vinden?" AMSTERDAM Rabbijn dr. Ge orge B. Lieberman uit de VS heeft o de, wereldconferentie voor progressie ve joden een analyse gegeven van d situatie van de joden in Rusland. H noemde de joodse gemeenschap in di land een zieke gemeenschap, echte niet stervend. Zolang echter de politiek van hé Kremlin gericht is op de Arabisch staten zullen de joden de Sowjet Unie niet mogen verlaten, omda hun vertrek een versterking van Israt zou betekenen. Het zou bovendien de "imdge" va Rusland als paradijselijke staat aan tasten als enige tienduizenden inwc ners van de Sowjet-Unie en dan no voornamelijk behorende tot de intel ligentsia, liever de beproevingen va de Negeb (woestijn) in Israël zoude willen ondervinden dan de geneugte van de Sowjet-Unie. Uitvoerig heeft de conferentie zie beziggehouden met de situatie van d liberale rabbijnen in Israël. Enig rabbijnen die in Israël werkzaam zij kwamen op het congres rapport uit brengen. Rabbijn André Zaoui uit Is raël bepleitte daarbij, dat het Libe rale jodendom zich in Israël meer to de jeugd zal gaan richten. Hij steld voor liberale Kiboetsiem te gaa: stichten. Prof. dr. Ezra Spicehandler uit Is raël bracht het congres onder het oo< dat het onjuist is tegen de orthodoxi in Israël te ageren. Deze vormt i vergelijking met het liberale joden dom in Israël een meerderheid e strijdt om zijn positie te handhaver Dat is een strijd die een merderhei over de gehele wereld tegenover eei minderheid voert. Hedenmiddag is het hoofdbestuu van de Wereldunie voor progressiev joden door koningin Juliana op palei Soestdijk ontvangen. VALTHERMOND Op 55-jarig leeftijd is ver'eden week overledei ds. J. M. de Vries, hervormde predi kant van de buitengewone wijkge meente ;n wording (voor de rechtzin nige modaliteitl van Odoorn en Val th er mond. De predikant stond achtereenvol gens te Harich. Suameer, Strijen er te Harlingen. Nog maar kortgeledei had ds. De Vries een bcreop aangeno men naar Schoonoord (Dr.). Bevrijdingsfront Angola: aanmoediging VATICAANSTAD De Por tugese regering heeft dit week end bij het Vatieaan gepro testeerd tegen de audiëntie, die paus Paulus VI afgelopen week heeft verleend aan leiders van de verzetsbeweging in de Portu gese kolonies Mozambique, An gola en Guinee. Op zijn wekelijkse audiëntie heeft Openingsplechtigheid in het so bere, maar stijlvolle interieur van de Soefitempel in Katwijk. Op de eerste rij zitten de zoon en de kleinzoon van de stichter. De klein zoon is de man met de baard. i ROME Meer dan 500 conserva tieve rooms-katholieke bisschoppen hebben yolgens het Italiaanse tijd schrift Relazion1 een manifest onder tekend, waarin een ..democratisering" van de Kerk van de hand wordt ge wezen en van de paus wordt ver langd dal hij gebruik zal maken van de kerkelijke banvloek Het blad noemt niet de namen van de desbetreftende bisschoppen en zegt ook niet uit welke landen zij komen. Deze bisschoppen zouden in hun manifest hun trouw aan de paus heb ben verklaard zij wijzen „nieuwe uitleggengen van ge'oofdwaarheden" af. Zij verwerpen een slecht begrepen dialoog en een verkeerd begrepen vernieuwing van de kerk. Het tijdschrift noem' het manifest een „antwoord van de verantwoorde lijke zielenherders op de polemieken en machinaties van de progressieve omwentelingsbeweging". de paus hen aangespoord trouw tl blijven aan de christelijke beginselen waarin zij zijn opgevoed. Portugal neemt deze kwestie z« hoog op, dat de regering een „overt tuigende verklaring" van het Vatis caan verlangt. Vorige week is zoabj bekend de Portugese ambassadeur bi] het Vatieaan naar zijn land teruggen roepen. Bij zijn vertrek zei hij echtej overtuigd te zijn weer naar Rome teii rug te komen. Pamfletten Ook rond het Vatieaan heeft de; kwestie beroering teweeg gebracl Drie conservatieve studenten deeldi gisteren pamfletten uit waarin wei gesproken over het vreemde optredi van het Vatieaan. In de pamfletti werden beschuldigingen geuit, dat nationalistische guerrilla's in Portu gees Afrika zich hadden schuldig ge maakt *aan „moordpartijen" op zwas- te rooms-katholieken en blanke mis?' sionarissen. p Het nationale bevrijdingsfront va'' Angola beschouwt het gebaar van paus als een aanmoedihg voor Angolese patriotten. rooms-katholiJ ken en niet-katholieken die voor hu)3 nationale bevrijding strijden, aldu heeft deze beweging in een in GenèV gepubliceerd communiqué meegl deeld. De audiëntie heeft volgens dit coiï muniqué ook grote betekenis voor od christenen in Portugal. De FNLA, zin als het nationale bevrijdingsfront vaf Angola heet, meent dat de paus vefk voor hen kan doen. jr Zij wijst er in dit verband op. djw de Portugezen acht rooms-katholielj^ Angolese priesters hebben gedepo:® teerd en dat een negende priester, vicaris-generaal van Loeanda. biZ) schop Mendes das Neves, „onder oPT verklaarbare omstandigheden in dp gevartgenis is gestorven :CD uv NED. HERV. KERK Beroepen te Delft: W. C. Post Koog a.d. Zaan. Aangenomen naar Mijdrecht: M. j| de Jong te Lochern. Bedankt voor Neede: J. A. Rietbef te Vaassen: voor Barneveld: D. Berg te Huizen (N.H.). Beroepbaar.stellingenkand. W. v. Asselt, M. H. Trompstraat Utrecht; kand. H. J. Verbals, Weerden Poelmanlaan 184, Ut reel! kand. mej. M. W. v. Beinum, Nieu^ Looiersstraat 23, Amsterdam; F. J. Brinkman, Donkersstraat I Utrecht; kand. A. v. Buuren, Moor weg 248, Leiden; kand. mevr. G. de Heer-Berkhof. Voorstraat 100, Lel kerkerk; kand. Th. W. H. v. Heydf* V. d. Kloot Meyburgstraat 5, Rott^J dam: kand. H. P. v. d. Horst, J. Wi genaarkade 4, Utrecht; kand. L. K revaar. L. de Colingnystraat 1 Utrecht; kand. D. D. Lucas, Hambua,! gerstraat 17. Amsterdam; kand. C.Ie Rensink, hervormde pastorie. Marujee (Gr.); kand. mej. dr. W. Timmerma Prof. Jordanlaan 54, Utrecht; kalf B. v. 't Veld, Stephensonstraat Amersfoort en kand. H. Vreekai^ek Prinses Margrietweg 4, Houten. CHRIST. GERÈF. KERKL.N Bedankt voor Papendrecht: J. Velema te Apeldoorn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2