ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING
Ouc!ers falen in
tot geloof van
opvoeding
kinderen
I
Roomse mis op „heilig"
terrein Canterbury
Lutherse Kerk zendt uit
voor ontwikkelingshulp
Erasmus-universiteit
moeizaam in wording
Een woord voor vandaag
Duitse baptisten
niet bij raad
ERVARINGEN IN BIJBELKIOSK
BEROEPINGSWERK
DONDERDAG 7 JULI 1970
"Want waar uw schal is, daar zal ook uw hart zijn(Maltheus
6:21). Waar uw schal is, daar zal uw hart zijn. Waar is de schat
van de mens? Is het nog een vraag in deze welvaartstijd? De schat
ten liggen zo maar voor het grijpen, en de mens verzamelt ze en
zoekt er zijn geluk in. Jezus zegt vermanend: Verzamelt u geen
schatten op aarde, mot en roest maken ze ontoonbaar, dieven stelen
ze, en alles is verdwenen. Wat men meent te bezitten bezit men niet.
Men denkt rijk te zijn en men is arm. Geen schatten op aarde.
Geen najagen van dingen, die tijdelijk zijn, die de mens uileindelijk
teleurstellen.
Maar schatten in de hemel, het oog niet gericht houden op de
grond, maar omhoog. Niet letten op het heden, doch op de toe
komst. Niet bepaald blijven bij het leven hier op aarde, denken aan
het eeuwige leven.
Waar is onze schat? Jezus zegt: Waar uw schat is, daar zal ook uw
hart zijn. Wat trekt de mens het meest? Waar gaat zijn hart naar
uit? Is het naar die tijdelijke rijkdom, die de wereld kan bieden, of
is het de rijkdom, die het geloof in Jezus Christus schenkt?
Wc lezen vandaag: Exodus 16 vers 9 tot 21.
OLDENBURG Evenals in Neder
land hebben ook in West-Duitsland
de baptisten besloten, om voorlopig
geen lid te worden van de raad van
kerken.
Pas wanneer er positieve ervarin
gen verkregen zijn met oecumene in
eigen stad of dorp. zal de kwestie van
het lidmaatschap opnieuw ter sprake
komen.
Geen naturalisatie
voor zendelingen
NEW DELHI Aanvragen van
buitenlandse zendelingen om de In
diase nationaliteit worden afgewezen,
heeft de minister van binnenlandse
zaken Sjoekla in het parlement mee
gedeeld.
De politiek van India is gericht op
het weren van buitenlandse zendelin
gen. De afgelopen twee jaar vroegen
daarom twintig zendelingen het In
diaas staatsburgerschap aan, maar
hun verzoeken werden allen afge
wezen.
2 miljoen voor Peru
DEN HAAG Het totale bedrag
dat de Nederlandse bevolking op giro
777 ten behoeve van de slachtoffers
van de aardbevingsramp in Peru
heeft gestort, heeft gisteren de twee
miljoen gulden bereikt.
Zwembad-kraken
Godsvruchtige reactie van een ou
derling in Noord-Holland op het kra
ken van een zwembad op zondag:
„Op die mensen moesten ze een vlam
menwerper zetten". Het komt mij
voor dat het verbieden van zwem
men op zondag en uitingen als van
deze ouderling meer te maken heb
ben met domme christenen dan met
christendom.
Hiermede wordt onthuld hoe be
paalde christenen misbruik maken
van macht. Hoe slim om dit soort
zaken te rechtvaardigen met het ar
gument: „Dit is democratisch, want
de meerderheid van de raad heeft
aldus besloten".
Wie op die manier de democratie
hanteert, verlaagt haar tot een ab
stracte. levenloze formule, zoals hij
ook het christendom verlaagt tot een
zaak waaraan het wezenlijke (de
geest en de verkondiging van de
echte vreugde van Christus) ont
breekt. Het is een bewijs van onver
draagzaamheid op grond van eng
wetticisme, waarvan Jezus zo duide-
ÜJk heeft geleerd dat er méér is dan
de wet: de naastenliefde.
Den Haag B. L. van Gelder
Zwembad-kraken (2)
De in hun zondagsrust gekwetste
christenen, die met behulp van de
gewapende macht zwembaden pro
beren schoon te vegen, zou ik gaarne
het volgende in overweging willen
geven. Mijn werk noodzaakt mij,
zeer tot m'n leedwezen, alleen 's mid
dags ter kerke te gaan. Zodoende ben
ik in aanraking gekomen met een
facet van de zondagsrust, dat de
vroege kerkganger wellicht over het
hoofd ziet.
Wanneer ik /.et probeer van m'n
welverdiende slaap te genieten, be
ginnen de vier kerken rondom mijn
huis om het hardst driftig met al hun
klokken te dreunen. In mijn oren
klinkt het als een tragische poging
de ontkerstening te bezweren. Maar
hier lig ik niet het meest wakker van.
Nee. die klokken houden mij uit de
slaap, verstoren m ij n zondagsrust.
Zo zie je maar weer. het ligt er maar
aan hoe je het bekijkt. Toch is dit
voor mij geen reden de gemeenteraad
te vragen het klokgelui te verbieden.
Wellicht kan dit mijn mede-christe
nen inspireren tot een wat lankmoe
diger houding t.a.v. de zwembad
krakers.
Rotterdam W. Kranenbroek
Ulster
Ik vraag me af of u niet enkele
feiten heeft verdraaid om te bewijzen
dat de „arme" protestanten in Ulster
hun hoofd koel moeten houden om de
r.k. sluipschutters en brandstichters
te trotseren (uw commentaar van
29 juni).
Waarheid is dat niet alléén de ar
restatie van Bernadette Devlin aan-
aanleiding was tot de relletjes in het
DEN HAAG Een werkgroep
van twee ambtenaren van O. en
W., twee van de Nederlandse
Economische Hogeschool en twee
van de Medische Faculteit is be
zig met een voorontwerp voor
de in Rotterdam te vestigen
Erasmus-universiteit.
De totstandkoming van een univer
siteit wordt bemoeilijkt door het ver
schil in aard van de partners die in
één verband samen moeten worden
gebracht. De NEH behoort tot de bij
zondere instellingen; kortgeleden nog
onderstreepte een woordvoerder van
curatoren bij een hearing van de On
derwijscommissie der Tweede Kamer
het belang van de relaties tussen de
economische hogeschool en het be
drijfsleven. De medische faculteit
daarentegen is een rijksinstelling.
In een interim-rapport heeft men
van beide zijden gepleit voor een fe
deratief verbond, maar daarna is het
overleg in een impasse geraakt. Dit
kwam voor een deel voort uit moei
lijkheden bij staf en studenten van
de hogeschool en meer in het alge
meen uit moeilijkheden over de posi
tie va nde NEH die haar eigen, karak
ter' zoU willen bhoudèn. 1
Later is echter ook bij de medici de
zaak moeilijk komen te liggen, dit
mede in verband met de toekomstige
bestuursstructuur die Veringa voor
de universiteiten in het hoofd heeft.
De werkgroep die nu aan vorm en
structuur doktert, maakt haast, maar
als men een wetsontwerp "wil con
strueren dat de instemming van de
beide partners heeft, lijkt het niet
mogelijk de zaak nog dit jaar gere
geld te krijgen.
Op de hoorzitting enkele weken ge
leden werd eraan herinnerd dat bij
de oprichting van de medische facul
teit van meet af sprake is geweest
van een toekomstige combinatie met
de NEH in een openbare instelling.
De woordvoerder van de Economi
sche Hogeschool reageerde hierop:
„Dat wilde de minister, maar wij
afgelopen weekeinde. In Belfast b.v.,
waar zes doden vielen, ontstonden de
gevechten na een uitdagende Oranje
optocht van protestanten.
Ook wordt kennelk vergeten dat de
protestantse meerderheid op alle mo
gelijke manieren de katholieken
dwars zit. In Belfast gaven protestan
ten aan katholieke arbeiders op
scheepswerven de raad maar liever
op te hoepelen want ze konden niet
garanderen dat ze niet konden wor
den neergeschoten.
U constateert dat de rooms-katho
lieken over sluipschutters en brand
stichters beschikken. Het is wel erg
eenzijdige voorlichting als er niet te
gelijkertijd melding van wordt ge
maakt dat ook de protestanten met
dergelijke methoden proberen de ka
tholieken te intimideren.
Rotterdam
I. KOETSIER
de kleine catechismus van de
UITGAVE W D MEINEMA N.V. - DELFT
VRAAG 30: Wat is er in Uppsala, op de vierde assemblee van de
Wereldraad van Kerken, gezegd over ontwikkelingssamenwerking?
ANTWOORD 30:
a. De kerk heeft de roeping te werken aan een de hele wereld omvat
tende verantwoordelijke samenleving.
b. In de prediking, eredienst en op de catechisatie moet dit tot uiting
komen.
c. de kerk moet haar eigen inkomsten en uitgaven kritisch bekijken
en meer geld beschikbaar stellen voor ontwikkelingsprojecten.
d. de kerk heeft de profetische taak de samenlevingsstructuren kritisch
te onderzoeken en er by de politieke partyen en de overheid op aan
te dringen aan de ontwikkelingssamenwerking hoge prioriteit te geven.
hebben ons daarover nooit uitgespro
ken". Inmiddels wordt ook gedacht
aan een rijksinstelling „met een bij
zonder karakter".
Door de PvdA geprest om een uit
spraak, zei minister Veringa gisteren
in de Tweede Kamer dat zijn voor
keur uitgaat naar een rijksuniversi
teit. De kwestie kwam ter sprake bij
de honderd procent financiering voor
de bijzondere instellingen.
Voor de medische faculteit in Rot
terdam bestaat een tijdelijke rege
ling; volgens een bepaling in het
wetsvoorstel voor de ïonderd procent,
zou die regeling van kracht blijven
tot de Erasmus-universiteit een feit
is.
De socialist Masman stelde voor
hieraan toe te voegen: Uiterlijk 1 ja
nuari 1971, maar Veringa verwacht
dat de zaak dan nog niet rond is.
De cathedraal van Canterbury in
Kent, die als de moederkerk van En
geland uordt beschouwd.
SCHEVENINGEN Nu de overvloedige zonnedagen wat plaats
lijken te hebben gemaakt voor wat koeler weer is het ook op de
boulevard wat minder druk dan anders. Dus ook voor de bijbel
kiosk en de daarin altijd aanwezige evangelist, de heer F. A. E.
Schütte.
Denk niet, dat evangelisatiewerk
via een kiosk tot de verouderde evan
gelisatiemethoden behoort. De wer
kelijkheid loochent dit volledig.
In feite houdt de heer Schütte door
lopend pastoraal spreekuur, of liever:
vele spreekuren achtereen in zijn alu
minium huisje. Hij doet dit werk met
zoveel tact, wijsheid en vroomheid,
dat het lijkt of steeds meer mensen
ernaar toe getrokken worden.
Nu wat stiller dus. Een mooie ge
legenheid om de evangelist eens te
vragen wat zijn ervaringen van de
laatste tijd zijn, die, zonder uiteraard
namen te noemen, van belang kun
nen blijken om verder te worden
doorgegeven.
Hij zou het eens graag over de
jeugd willen hebben. En de ouders
van die jeugd. Het komt me vaak
voor, dat veel mensen meer begaan
zijn met de nood verweg, dan die om
hen heen, zo zegt hij. Om ons heen
zijn vele gebieden waar men de nood
eenvoudig negeert. Maar ja, met geld,
waar je de nood buiten onze grenzen
mee kunt helpen lenigen, kom je er
hier dan ook niet mee.
Liefde
Hier is balsem nodig, liefde, ouder
liefde, die zichzelf kan wegcijferen.
Vader- en moederliefde tot hun kind.
Want kinderen worden maar al te
veel aan zichzelf overgelaten. Men
geeft ze liever een tientje om van ze
af te zijn en het eigen leven te kun
nen leven.
DE KRANT NAAR UW
VAKANTIE-ADRES
Dit kunt u UITSLUITEND opgeven met
de bon uit de krant.
Telefonische opgaven kunnen NIET meer
worden aangenomen.
Waar zijn de vele ouders, die, zoals
toch vroeger wel heel wat meer het
geval was, hun kinderen de weg wij
zen tot Jezus? Ja, zij zijn er natuur
lijk nog wel, maar het gaat mij nu
om de velen die het niet doen, of het
laten doen, zonder zelf de tijd waar
te nemen, dat het kind er al zo ge
voelig voor is.
Wanneer een kind nog maar heel
klein is, begrijpt het al meer dan we
denken. Het let op ons, meer dan we
voor mogelijk houden. Sterker nog:
het gaat al vroeg bemerken of zijn
vader en moeder met God leven. Het
is er al vroeg ontvankelijk voor als
zijn vader en moeder hem de liefde
over proberen te brengen van Jezus.
Ik dacht, dat al te veel (zich nog
wel willende noemende) christelijke
ouders de opvoeding in het geloof
maar gemakshalve overlaten aan de
school. De christelijke school, die er
ook niet altijd recht raad mee blijkt
te weten, omdat het sommige onder
wijzers zelf aan geloof mankeert. Zo
kunnen jonge harten dan rampgebie
den worden.
Zaaitijd
Mag ik het onversneden zo eens
zeggen: neemt men de zaaitijd in
jonge kinderharten niet waar, dan is
er wel een ander, die zich de kans
niet laat ontglippen. Kinderen hebben
niet alleen een dak boven hun hoofd
nodig, eten en een bed, maar ook een
arm die hen beschermt, een hart dat
voor hen openstaat om hun proble
men te delen, dat hen tot Jezus leidt
en hen op die weg begeleidt.
Laat men alleen „die ander" zaaien,
dan gaan we dat al gauw bemerken.
Eigenlijk horen, zien en lezen we er
dagelijks van en de jeugd zit er maar
mee. Dacht u, dat de jongeren er blij
mee zijn, maar alles te mogen?
Meermalen per week krijg ik jonge
mensen in de kiosk. Een van hun
vragen trof mij. „Vindt u ook, dat
er sprake is van éen toenemende
geestelijke armoede onder de jeugd?".
Mijn antwoord was bevestigend,
waaraan ik echter onmiddellijk toe
voegde: „Maar dat ligt aan óns, als
ouders".
Ramp
Waarom? Ik heb dat eigenlijk al
gezegd: de opvoeding in ja ik ben
wat dat betreft nu eenmaal graag
ouderwets de vreze Gods wordt
al te veel nagelaten en te weinig i
voorgeleefd. Ik geloof zeker, dat deze
nood allerwege bezig is de vorm van
een ramp aan te nemen.
Dat er onder de jeugd zelf echter
het nodige aan de gang is, lijkt me al
evenzeer zeker. Dat merk is bij mijn
werk in deze kiosk, waarin ik allerlei
variaties is geloofsovertuiging tegen
kom.
Het is opvallend, dat verscheidene
jonge mensen, met ongelovige ouders,
zo positief een beslissing voor Jezus
nemen. Voor hen heeft de liefde van
God, die hen heeft getrokken, het
offer van Christus, een zo grote be
tekenis. Hier bemerk je nu, als je
daar, zoals ik, getuige van mag zijn,
„de ontfermingen Gods".
Scheiding
Duidelijk komt vaak in de gesprek
ken naar voren, dat het de tijd Is van
I EVANGELIST F. A. E. SCHÜTTE
liever een tientje om van hem af
te zijn
de scheiding van de geesten, waarvan
de bijbel spreekt: „Die rein is, dat
hij reiner worde, die onrein is, dat
hij meer onreinheid doe". Ik denk
ook aan het bijbelwoord: „In het
laatste der dagen zullen de mensen
meer liefhebbers zijn van zichzelf
dan liefhebbers Gods".
Daarom is mijn boodschap steeds,
heel simpel: laten we toch afstand
doen van die ellendige afgod, one
eigen Ik, en navolgers van Christus
zijn. Laten we ons toch persoonlijk
bekeren en wedergeboren willen
worden.
Veel meer getuigen, die deze enige
goede weg wijzen, zijn nodig.
Militante protestanten boos
(Van onze kerkredactie)
LONDEN De antipapistische
gevoelens van vele Briten laaien
op het ogenblik weer hoog op,
omdat de rooms-katholieken in
de gelegenheid zijn gesteld, vol
gende zaak dinsdag 7 juli, een
mis te celebreren op het terrein
van de kathedraal van Canter
bury.
Deze kathedraal is de moederkerk
van de anglicaanse geloofsgemeen
schap, de kerk van aartsbisschop
Ramsey. Ze betekent voor vele angli
canen net zo veel als de Sint Pieter
in Rome voor de rooms-katholieken.
Dinsdag komen rooms-katholieke
pelgrims uit heel de Engels sprekende
wereld naar Canterbury, om er de
K. Jutte
ROTTERDAM Voor de eerste maal in de geschiedenis stuurt
de Lutherse Kerk iemand uit in het kader van de ontwikkelings
samenwerking. In een dienst in de Vaste Burcht Kerk in Rotterdam
zuid worden zondag de heer en mevrouw (Jan en Frouke) Draisma
uitgezonden.
Dit is mogelijk door de opbrengst van de actie 1 plus, voor ont
wikkelingssamenwerking, die verleden jaar 170.000 heeft opge
bracht. Een deel daarvan is gegaan naar Noord-Kenia en de rest
plus de binnenkomende gelden van dit jaar worden bestemd voor
de uitzending van de Draisma's.
De heer Draisma (25), die onlangs
afstudeerde aan de Vrije Universi
teit, zal voorlopig voor drie jaar wis
kundelessen gaan geven aan een
school verbonden aan het Mozam
bique instituut in Bagamoyo (Tan
zania).
Gevlucht
De middelbare school is nog maar
kortgeleden gestart en het is nog niet
bekend hoeveel gevluchte inwoners
van het Portugese Mozambique er
straks les zullen krijgen. In ieder
geval zijn er nu al drie leraren uit
Mozambique zelf en een Zweeds echt
paar aan de school verbonden. Geen
verdere Nederlanders dus.
De heer Draisma, die op het ogen
blik wordt voorbereid op hét her
vormde zendingscentrum in Oegst-
geest. vindt dat de kerk daar moei
zijn waar de knelpunten in de wereld
zijn. „Ontwikkelingshulp is niet iets
neutraals. Waar er zoveel spanningen
in de wereld zijn, kun je als kerk
niet neutraal blijven."
De 'uitzending is zondag om tien
uur, de dienst zal worden geleid door
ds. K. Berveling, voorzitter van de
Lutherse zendingsraad, die samen met
de diaconale raad nauw.is betrokken
bij het werk van de ontwikkelings
hulp.
moord op aartsbisschop Thomas
Becket in het jaar 1170 te gedenken.
Becket werd in de kerk, op de
treden van het hoogaltaar, vermoord
door dienaars van koning Hendrik II.
T. S. Eliot schreef er zijn beroemde
toneelstuk „Moord in de kathedraal"
over.
De kanunniken die de kathedraal
beheren, vonden het een simpele daad
van christelijke welwillendheid, om
de pelgrims het houden van een mis
mogelijk te maken. Daarbij stelden
zij niet eens de kerk zelf beschikbaar,
maar het kerkplein voor een mis in
de open lu'cht.
Annexatie
De tegenstanders redeneren echter
aldus: Becket was stellig een vroom
en ook bekwaam man, maar als zo
danig hebben de rooms-katholieken
niet het recht, om hem voor zich te
annexeren, want als aartsbisschop van
Canterbury in de twaalfde eeuw was
hy niet rooms, maar anglicaans.
Dat de man zich bij velen in het
land gehaat maakte door de hiërar-
JAN DRAISMA
kerk niet neutraal
NED. HERV. KERK
Beroepen te Rotterdam-Pernis
(toez.): B. Baks te Kruiningen.
Aangenomen naar Abbenbroek-
Heenvliet: A. v. d. Ban te Kamper
land; naar Rotterdam-Zuid: I. P. C.
v. 't Hof te Zutphen; naar Ooltgens-
plaat: kand. A. W. v. d. Plas te Kat
wijk a. Zee.
Bedankt voor Nijkerk: .D v. d. Berg
te Huizen (N.H.); voor Rotterdam-
Delfshaven: L. v. Nieuwpoort te Slie-
drecht.
Beroepbaarstelling: kand. C. J. Klop,
Proosdijerveldweg 209 te Ede.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Rotterdam-Schie-
broek (voor zendingsarbeid op Mid-
den-Java: kadervormingswerk): kand.
W. M. Verbaan te Soest.
Beroepen te Workum: de heer G. P.
Wijnbeek te Lemmer.
GEREF. KERKEN (VRIJGEM.)
Bedankt voor Zwolle (vac. C. G.
Bos) en voor Apeldoorn: drs. D. Ded-
dens te Leeuwarden.
OUD-GEREF. GEM.
Beroepen to Aalburg: C. de Jonge,
predikant bij de Vrije Hervormde Ge-
1 meente te IJsselmuiden.
chische plannen van paus Alexan
der III te steunen, maakte hem tot
een slechte anglicaanse aartsbisschop.
Dat de rooms-katholieken juist deze
anglicaanse voorvechter van het pau
selijk gezag ip het jaar 1970 uitkiezen
tot voorwerp van verering, is een pro
vocerende daad.
Zo redeneren de militante protes
tanten. Verschillende van hun orga
nisaties hebben al aangekondigd, op
7 juli in Canterbury protestdemon
straties te zullen houden.
Ongelukkigerwijze valt deze Becket-
herdenking samen met het voor
nemen van paus Paulus om veertig
Engelse martelaars heilig te verkla
ren. Zij betaalden hun aanhankelijk
heid aan de paus met de dood in de
roerige tijden onder koning Hendrik
VIII en zijn protestantse dochter Eli
sabeth I.
Kardinaal Heenan heeft olie op de
golven trachten te gooien ooor deze
heiligverklaring tot een interne aan
gelegenheid van de rooms-katholie
ken te maken. Men moet er -'olgens
hem niets uitdagends achter zoeken.
„De heiligverklaring van deze kamp
vechters voor het pauselijk gezag zal j
een dierbare steun zijn voor de En
gelse rooms-katholieken," zei hij.
Het rijke roomse leven is in Enge- j
land bepaald nog niet voorbij.
Invul-puzzel.
1
2
3
A
2
3
A
Horizontaal woorden invullen die verticaal de
zelfde betekenis hebben: I dwarsbalk (wapen
kunde). 2 zangstuk. 3 opera van Verdi, 4 bijri
vier van de Moezel:
Oplossing vorige puzzel
HOR: I lente. 5 rel, 8 Edcr, 9 nare. 10 leg. 11
dadel. 12 lever, 13 Ni, 16 om. 18 veger, 20 label.
22 dia, 24 Oder, 25 beu, 26 mes, 27 teler.
VERT: 1 lel. 2 «del. 3 neger 4 tr, 5 rad, 6 eren. 7
lelie, 9 nar, 11 degel. 14 kolom, 15 pedel 17 ma
de, 18 ver, 19 rite. 21 be*. 23 aar, 25 Be.