Demonstratieve groetactie in heel het land geslaagd Vijfde van Mahler indringend vertolkt Violist Nathan Milstein weigert bloemenhulde TV-commentaar Vereniging dienstplichtige militairen VPRO-vrijdag met Engelstalig uur Veertien jaar Vanavond te zien Vanavond horen te AMSTERDAM Het aan Alban Berg en Gustav Mahler gewijde con cert van het Concertgebouworkest onder Bernard Haitink, woensdag- avond in het geheel gevulde „Ge bouw", is een échte Holland-Festival manifestatie geworden. De presenta tie zowel van het vioolconcert van Berg, met als solist Yehudi Menuhin, als van de vijfde symfonie van Mah ler voldeed aan de hoogste eisen en het publiek bleek over een en ander uiterst voldaan, blijkens de ovationele bijval na afloop. Hoewel beide componisten niet bij zonder veel met elkaar gemeen heb ben, bestaat er een indirecte relatie HOLLAND FESTIVAL in die zin, dat Bergs vioolconcert eigenlijk een instrumentaal Requiem j is voor Manon Gropius, dochter van Walter Gropius en Mahler's weduwe j Alma Maria. Dit muzikale uitbeelden van de figuur van Manon Gropius (deel I) en haar doodsstrijd en daarop I volgende verlossing (deel II) werd in eendrachtige samenwerking met het goed voorbereide orkest onder de at tent leidende Haitink meeslepend vertolkt door Yehudi Menuhin; voor de kenners van zijn spel in werken van Bach en Mozart haast ongewoon intensief en geladen, voor degenen, die hem in Bartok gehoord hebben niet verrassend! Mahler schreef zijn vijfde, weinig uitgevoerde, symfonie in de jaren 19011903, als een zuiver instru mentaal werk, na een trits de num mers 2, 3, en 4 waarin het vocale element sterk was vertegenwoordigd. Ook verschillend van de vroegere werken is de schrijfwijze in het on derhavige stuk, namelijk overwegend contrapuntisoh. Welk een hoogte 'hij in deze kunst wist te bereiken is vooral in de fugatisdhe Rondo-finale te beluisteren. De vank felgekleurde partituur, o.i. één van 's meesters best geslaagde en evenwichtigste uitingen, werd met volle inzet door het orkest onder Haitink, die op dit gebied zijn sporen ruimschoots heeft verdiend, verklankt. De tegenstellingen in de treurmars en het daarop volgende „Sttirmisch bewegt, Mit Grösster Vehemenz" werden raak getroffen, het langade mige Scherzo was boeiend genoeg door de goed gekozen tempoverschil len, en na het waarlijk subliem voor- gedragen Adagietto één der vele hoogtepunten van deze weergave 1 vormde de finalp, rijk aan vele cli maxen, een ware bekroning van deze „Hommage a Mahler", die de hoor ders nog lang bij zal blijven. P.V. DONDERDAG I JUll 1970 CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAX NICOLAAS NICKLEBY voor die koffie en thee waar geen suiker in mag Sucrosa.dc kalorjiibèsp.irende>oetma- ker zonder bijsniaii^zonder.nasmaak. UTRECHT De gisteren ge houden „nationale groetdag" is een volledig succes geworden. Dit is de indruk van de heer Grondman, secretaris van de Vereniging van dienstplichti ge militairen, die deze dag pro clameerde naar aanleiding van de rechtszaak tegen soldaat H. van der H. uit Den Haag. (Van der H. kreeg gisteren van het Hoog Militair Gerechtshof acht maanden met aftrek omdat hij de militaire groetplicht had ge negeerd.) De VVDM heeft uit het hele land veel positieve reacties ontvangen. De liftende militairen hadden zelfs een streepje voor. In Utrecht werd een militair gesignaleerd die al saluerend een lift probeerde te krijgen, zonder 1 daarbij de bekende duimbeweging te maken. De jongeman had zqn gratis vervoer binnen een minuut! De actie beperkte zich overdag gro- i tendeels tot de kazernes en andere j militaire terreinen, maar ook daar- I buiten kon men kennis nemen van de i protestactie. j Veel burgers beantwoordden het I overdreven groeten met een vriende- ROTTERDAM Het Rotter dams Philharmonisch Orkest had gisteravond in de Grote Doelen zaal een wereldberoemde gast: de violist Nathan Milstein, die voor zover ik weet, nog nooit in onze stad heeft gespeeld. Hij was solist in het „concert in D, op. 77 voor viool en orkest", dat Jo hannes Brahms voor zijn vriend Jo seph Joachim en in nauwe samen- HOLLAND FESTIVAL werking met hem heeft gecompo neerd. Milstein speelde het intens muzikaal, vol temperament, met een stevige stokvoering en met een vir tuoze techniek, maar hij scheen de voorkeur te geven aan een warme, fraai opbloeiende toon boven een de hele zaal vullend geluid. Zo ging de klank van zijn prachtige Stradivarius in het overigens subliem gespeelde Adagio nogal eens onder in die van de blazers, maar in het laat ste deel was er weer het evenwicht tussen solo-instrument en orkest, dat Brahms in dit werk heeft bedoeld. Weigering Nathan Milstein oogstte enorme bijval en werd herhaalde malen te ruggeroepen, maar hij weigerde een bloemstuk aan te nemen. Was hij bang zijn zeer kostbare instrument te laten vallen, of is hij de wel meer voorkomende mening toegedaan, dat men aan een man geen bloemen moet geven? Dat de solist het orkest en zijn di rigent in de hulde betrok, was alles zins verdiend, want Jean Fournet en zijn musici hebben de prachtige or kestpartij het volle pond van klank schoonheid gegeven. Dat heeft ook het verkleinde orkest aan het begin van het concert in de „Symfonie in G no. 88" van Béla Bar tok een grandioos klankenfeest, waarvoor de zeer vele bezoekers met een langri-'rige ovatie dankten. G. M. Dersjant lijk hallo, goedenmorgen of goeden- middag. Na het avondappèl verlie ten veel militairen in uniform de ka zernes om hun groetplicht op straat te vervullen tegenover conducteurs, postbodes, machinisten en mensen zonder uniform. De WDM had daar op bij de militairen aangedrongen. „Hele groepen militairen liepen al groetend op kazernepleinen en stra ten", aldus de heer Grondman. Een groep leden van de VVDM ging gis teren naar het centrum van Utrecht om allerlei burgers de militaire groet te brengen. De reacties van de burgers waren heel vriendelijk. Volgens de heer Grondman bleek bij verschil lende gesprekken dat het overgrote deel van de burgerij op de hoogte was van de nationale groetdag. Dc groetactie is zonder incidenten verlopen. Alleen in Amsterdam bleek de marechaussee nogal wantrouwend te staan tegenover de vriendelijk en correct groetende dienstplichtigen. Twee deelnemers aan de actie wer den meegenomen voor een verhoor, maar later weer vrijgelaten. De beroepsmilitairen en met name de officieren, aldus de VVDM. hebben de actie met gemengde gevoelens ga degeslagen, hoewel niet van een persé afwijzende houding kon worden ge sproken. Van het ministerie van defensie De indruk bestaat dat legerleiding en defensie zich zorgen maken over de groeiende invloed van de VVDM. In anderhalf jaar is het ledental ge stegen van achtduizend naar 23.000. In het laatste nummer van Twintig, het orgaan van de WDM, is een brief opgenomen van minister Den Toom, waarin hij zijn bezorgdheid uitspreekt over enige artikelen in Twintig. Uit deze artikelen meent de minis ter een tendens waar te nemen, die indruist tegen het doel en wezen der krijgsmacht. De minister heeft met name bezwaar tegen een artikel waarin wordt opgeroepen tot niet- parlementaire acties binnen de krijgs macht, zoals staking en vertragings acties. HILVERSUM „Ze zijner weer, buitenlanders met en zonder rugza'#, Hilton- en Damslapers, jeugdherberg- bezoekers en caravanbezittcrs. Bui tenlandse kranten zjjn vaak dagen oud en via de radio kunnen zij in eigen taal geen nieuws horen. Bete kent dit dat deze mensen, eenmaal op vakantie, elke interesse in wat er heeft de VVDM geen reactie ontvan- I om hen heen en in hun eigen land gen. De legerleiding had vorige week gebeurt, hebben ^verlorenDe A PRO tijdens een onderhoud met twee be- gelooft van niet. stuursleden van de WDM dringend gevraagd de actie niet door te laten gaan. Kamervragen De bestuursleden werden gewezen op hun verantwoordelijkheid, „omdat zij met hun acties andere dienstplich tigen zouden kunnen meeslepen in te gen de krijgstucht indruisende han delingen". De legerleiding vatte de kwestie als een protestactie op. Het Tweede-Kamerlid Wieldraaijer (soc.) heeft minister Den Toom ge vraagd of er plannen bestaan de groetplicht af te schaffen of te her zien. Vooruitlopend op algehele her ziening van de krijgsmacht zou er volgens het Kamerlid nu al moeten worden nagegaan wat er nog voor za ken bestaan, die niet van wezenlijk belang zijn. Prof. Hulsman, hoogleraar aan de Rotterdamse Economische Hogeschool, zei gisteren in de KRO-rubrick Echo dat het proces tegen Van der H. een belangrijke rol zal gaan spelen in het veranderen van een bepaald klimaat en bepaalde opvattingen over mense lijke verhoudingen binnen de krijgs macht. De WDM is intussen bezig het mi litaire tuchtrecht aan te pakken. Des noods zal men zich op grond van enige uitspraken van het HMG wen den tot de Europese commissie in Brussel en de vraag voorleggen of het tuchtrecht in strijd is met het verdrag van Rome. Met deze woorden leidt de VPRO het feit bij ons in, dat zij van morgen af gedurende het zomerseizoen elke week het radioprogramma VPRO- vrijdag zal besluiten met een Engels talig uur. Dat is dus 's avonds tussen 8 en 9. Presentator van dit programma onderdeel is de Amerikaan Jim Rit- ter (in de VPRO-gids Ridder ge naamd), gewoonlijk correspondent voor VPRO-vrijdag in Londen. „Het programma", aldus de VPRO- zegsman. „zal zich voornamelijk be zighouden met het verstrekken van informatie, afgewisseld met muziek, waaronder Bob Dylan specials. Een vast programmapunt wordt de her haling van het nieuws in het Engels." Ook aan buitenlanders wordt na tuurlijk, zoals gebruikelijk in VPRO- vrijdag, de mogelijkheid geboden di rect telefonisch te reageren op wat wordt uitgezonden. Dienstplichtige militairen brengen de groet aan burgers op de Dam in Amsterdam ter gelegenheid van de .jiationale groetdag", uit protest te gen de hoge celstraf voor een sol daat die weigerde de militaire groet te brengen. Vakantieen hoeveel kinderen hebben er gisteravond aan de beeld buis gezeten? Onze goede filmkeuring liet ze onder de 14 jaar niet toe bij de hoogst-onschuldige Tarzanfilm uit 1945, waarin enig romantisch „ge weld" werd aangedragen. Kinderen die om 7 uur meekijken naar Raw- ihide en goed thuis zijn in talloze knok-series, zullen er niet koud of warm van zijn geworden, zo heerlijk onecht was het allemaal. Maar de televisie kent geen be schermende „keuring", op de beeld buis mogen wij alles zien zonder leeftijdsrestricties: hierover moeten vader en moeder, geheel onvoorbe reid, maar oordelen, wanneer ze ten minste thuis zijn. Dus verscheen om tien uur al dan niet voor kinderogen en -oren de popmusical „Stomp", uitgevoerd door een sterk-bezielde groep jonge Ame rikanen die protesteerden tegen elke maatschappelijke ordening, kitsch en wrange, rake liedjes geëngageerd en vooral zeer ludiek dooreen mengende. Wij zijn langzamerhand als trouwe kijkers alle schokken van profanie, bloot, sex en geweld al te boven en daarom was er in „Stomp" niets om te schokken, al was dat ook beloofd. De cameramannen deden hun best, maar waren natuurlijk niet in staat het totale kleurrijke popgebeuren te vangen, al kregen we er wel een be hoorlijke indruk van. Overigens was het niet heel erg, wanneer te jonge kinderen meeke ken: de voorstelling zal hen niet aan het scherm hebben gehouden en zij zullen er te weinig van hebben be grepen om er geschokt door te zijn. Maar het doet wel merkwaardig aan, zo'n geval van lieve filmkeuring te genover de volkomen vrijheid op de buis, die we overigens bepaald niet zouden willen missen. Een heel aparte grap was nog. dat Johnny Weismüller direct na zijn aan komst in Nederland voor de camera werd gesleept om iets over zijn 25 jaar oude film „Tarzan en de Ama zones" te zeggen. Hij zei iets aardigs, zonder te weten waar het over ging en keek ervan op toen hij hoorde dat de televisie met de film aankwam. Kennelijk verdacht hij Nederland er van, een kwart eeuw achter te lopen. 215 'Dat hoeft niet,' antwoordde Nicolaas. - 'Hoeft niet? Wat bedoelt u daarmee?' hernam Bray scherp. 'Wat denkt u: dat wij uw geld als een gift of weldaad aannemen, of in betaling van wat u geleverd is? Duivels, meneer! Omdat u niet in staat bent de tijd en de smaak te waarderen die aan dat goed besteed is, denkt u daarom dat u uw geld wegsmijt? Weet u wel, dat u met iemand spreekt, die voorheen twintig winkels, zoals u houdt, had kunnen kopen? Wat bedoelt u?' - 'Niets anders,' antwoordde Nicolaas, 'dan dat ik van plan ben, om dikwijls bij deze dame te kopen en te bestellen, en haar niet wil vragen voor elke kleinigheid een kwitantie te schrijven.' - 'Ik verkies, dat zij u telkens een kwitantie geeft,' hernam de vader. 'Mijn dochter heeft van niemand vriendschap nodig. Wees zo goed, om hier niets anders te doen dan uw zaken. Ieder nietig winkelier tje zou medelijden met haar gaan krijgen, nietwaar? Het is wel aardig. - Madeline, geef hem een kwitantie, en doe dat altijd.' Terwijl zij deed, alsof zij een kwitantie schreef, en Nicolaas nadacht over het zonderlinge en toch niet ongewone karakter van de man, die hij voor zich zag, liet de zieke, die veel pijn scheen te hebben, zich in een stoel zinken en klaagde dat de meid zolang wegbleef, en alles scheen tegen te lopen om hem te kwellén. 'Wanneer zal ik terugkomen?' vroeg Nicolaas, toen hij het papiertje aan nam. Deze vraag werd tot dc dochter gericht; maar de vader antwoordde terstond'Als men u laat roepen, meneerMaak het ons niet lastig. Ma deline! Wanneer moet die man terugkomen?' - 'O, in lange tijd niet. In geen drie of vier weken, het is niet nodig, zolang hebben wij wel genoeg,* zei de jongedame haastig. - 'Hoe kunnen wij zolang genoeg hebben?* fluisterde meneer Bray zijn dochter toe. 'Drie of vier weken, Madeline - 'Kom daa. gauwer,' zei Madeline, zich tot Nicolaas kerend. - 'Drie of vier weken!' mompelde de vader. 'Madeline! Zou je dan al die tijd niets uitvoeren?' - 'Het is een lange tijd, juffrouw!' zei Nicolaas. - 'Denkt u dat?' viel haar vader woedend hierop in. 'Als ik wilde bedelen, meneer! Als ik ondersteuning wilde aannemen van mensen die ik veracht, zouden drie of vier maanden, drie of vier jaar geen lange tijd zijn. Verstaat u mij, meneer! Als ik afhankelijk wilde zijn; maar daar ik onafhankelijk wil blijven, kunt u over acht dagen terugkomen.' Nicolaas maakte een eerbiedige buiging voor de jongedame, en verwij- i derde zich, vol verwondering over het denkbeeld, dat haar vader over on- afhankelijkheid scheen te hebben opgevat. Terwijl hij de trap afging hoorde hij een lichte voetstap boven zich, en toen hij omkeek, zag hij de jongedame die op~het-portaal stond en hem een verlegen blik toewierp, als aarzelde zij of zij hem zou roepen of niet. Het beste middel om haar uit haar onzekerheid te redden, was om te keren, wat Nicolaas dan ook deed. 'Ik weet niet, of ik er goed aan doe het u te vragen, meneer!' zei Madeline haastig, "maar, maar zeg toch tegen de vrienden van mijn arme moeder niet wat hier is voorgevallen. Hij heeft veel geleden en is vanmorgen er ger. (Wordt vervolgd) NEDERLAND 1 VPRO 7.0410.30 (met om 8 uur onderbre- breking door het jour naal) VPRO—Piknik uit een Nederlands vakantie oord met Betty Boop een oude indianen-film, actualiteiten en popmu ziek. NEDERLAND 2 TROS 8.20 Tussen wal en schip: liedjes van de voorronden Songfestival 8.50 Aflevering „Reis naar de bo dem van de zee". 9.40 Optreden Juliette Gréco HILVERSUM I AVRO (IKOR) 7.35 Mens en Bijbel, daarna Avond gebed 8.05 Italiaanse uitvoering opera „Fe dora" van Giordano 9.50 Hoorspel „Niets bijzonders" 10.55 Avondje uit op het Amster damse Thorbeckeplein HILVERSUM II NCRV 7.30 Ontvoerd: Herbert Joeks 9.00 Vervolghoorspel „De jeugd op eigen wieken" 9.30 Opnamen Haarlemse Orgel- maand 10.50 Vakantietoeslag: actuele infor matie tei.lvlsik vanavond (40) 21,25 Panorama - extra editie. Maurice De Wilde over Israël. 22.10 Première: Dc nieuwe films van de week 22.50 Nieuws. HILVERSUM I. 402 M AVRO: 18.00 Nieuws. 18.11 Radiojournaal. 18.30 Stereo: Licht instrumentaal ensemble en -trio. 19.00 Stereo: 3ie Band Beat: The Sky masters 19.20 Nabeschouwing Tour dc France. IKOR: 19.35 Mens en Bijbel. 19.45 Avondgebed AVRO: 20.05 Stereo- Fedora opera van Giordano, door kest en koor van Milaan en solisten (opn). 21.50 Niets bij zonders. hoorspel. 22.30 Nieuws. 22.38 Mededelingen 22.40 Radiojournaal. 22.55 Lich: muziekprogramma. 23.20 Ste reo: Hedendaagse Japanse mu ziek. 23.55-24.00 Nieuws. DERLAND I NOS: 18.25 Samenvatting Tour de France. 18.45 Plpo de Clown. STER: 18.51 (K) Recla me. NOS: 18.55 (K) Journaal. STER: 19.00 (K) Reclame. VPRO: 19.04-22.30 VPRO-Pik- nik: Live reportage, die het midden houdt tussen een En gelse country-fair, een klein popfestival en een pikn'k 'STER: 19.55 (K) Reclame NOS: 20.00 (K) Journaal: STER: 20.15 (K) Reclame). NOS: 22.30-22.35 (K) Journaa' HILVERSUM II, 298 M: NEDERLAND II NOS: 18.45 Pipo de Clown. STER: 18.51 (K) Reclame NOS 18.55 (K) Journaal. STER: 19.00 (K) Reclame. NOS: 19.04 Den Haag Vandaag. 19.09 Van ge west tot gewest. 19.49 ANVV Tips en verkeersinformatie. STER: 19.55 (K) Reclame. NOS: 20.00 (K) Journaal. STER: 20.15 slecht, praatje. NCRV: 18.30 Nieuws. 18.41 (K) Reclame. TROS: 20.20 Mu- VARA: 13.11 Hier en nu: act. 19.00 Stereo zlkaal programma met Metro- Licht vocaal ensemble (gr.) pole-orkest en solisten, 20.51 19.15 Leger des Heilskwar- iK) Voyage to the bottom of tier <gr.). 19.30 Ontvoerd!, een the sea. TV-film. 21.40 Juliette radiospel voor de zomer- Greco-Tour. NOS: 22.30-2Z.35 avond. 21.00 De Jeugd op eigen <K> Journaal, wieken (deel 5). serlehoorspel 21.31 Stereo: Lichte grammo- BELGIE foonmuzick. 21.50 Holland Fes- Kanalen Nederlands: 2 en 10 tlval: Haarlemse Orgelmaanri 19.25 Zandmannetie. 19.30 Uc 22.20 Avondoverdenking. 22.30 wereld waarin wij leven, do- Nws. 22.38 Parlementair dag cumentalre reeks (5). 19.55 Me- overzicht. 22.50 Vaknntletoc dedelingen. 20.00 Nieuws. .'0.29 slag. actuele Informatie over Ronde van Frankrijk, filmver- alle facetten van het toerisme, slag van de vandaag verreden 23.15 Jazztlme. 23.55-24.00 etappe. 20.30 Zoeklicht. 20 35 Nieuws. High Chaparral: tv-western. HILVERSUM I. 402 m. AVRO: 7.00 Nieuws en och tendgymnastiek. 7.20 Lichte grammofoonmuziek (8.00 Nieuws. 8.11 Radiojournaal 8.30 De groenteman.). NOS: 9.00 internationaal spectrum moderne muziek (opn.) (9.35-9.40 Waterstanden.) AVRO: 10.00 Voor de kleuters 10.10 Arbeidsvitaminen (gr.) (11.00-11.02 Nieuws.). 11.30 AH- -mezzo en piano. 11.55 Beurs berichten. NOS: 12.00 Blik nn de wereld: populair program ma over ontwikkelingshulp 12.30 Voor de landbouw. NOS 12.40 stereo: Lichte grammo foonmuziek. 12.50 Recht er 13.00 Nieuws. Actualiteiten 13.20 stereo: Klassieke roman tische muziek (gr.). E.O.: 14.00 Ruimte: radio-magazine: 1 Zingend getuigen (gr.). 2. In strumenten van God. 3. Meer dan een lied: geschiedenis van een bekend lied. 4. Actueel nieuws over zending en evan gelisatie. 5. Overdenking. NOS: 15.00 stereo: Aspecten van de kamermuziek: strijk kwartet. 15.45 Toeristische In formatie uit binnen- en bui tenland. VPRO: 16.00 VPRO- -Vrijdag: gevarieerd program ma (16.00 Nieuws. 17.55 Mede delingen.). HILVERSUM II. 298 m. KRO: 7.00 Nieuws. 7.1! Het levende woord 7.46 Badinerle: klassieke muziek (gr.) (7 30 Nieuws. 7.32 Actualiteiten. 7.50 Overweging. 8.00 Nieuws.). 8.11 Voor de kinderen 8.30 Nieuws. 8.32 Voor dc hulsvrouw (9.00-9.10 Gymnastiek voor de hulsvrouw.). 9.45 Wie Is ln godsnaam Jezus Christus? le zing. 10.00 stereo: Aubade: klassieke orkestwerken (gr.). 11.00 Nieuws, li.03 Voor de zie ken. 11.55 Mededelingen. 12.00 stereo: Gevarieerd program ma. 14.00 Suzanne ln het park. hoorspel. TROS: 14.55 stereo: Verzoekplatenpiogramma van klassieke muziek. 16.60 Nieuws 16.03 Dlsco-drlvc-in: de show business op de korrel geno men 17.30 Sportkompas NCRV: 18 00 stereo: Bussumse koorverenlglnc en licht orkest HILVERSUM UI. 240 m. en FM-Uaualen. A.VRA: 9.00 Nieuws. 9.02 De F.ddy Becker show (10.00 Nieuws.). NOS: 11.00 Nieuws. il.o:i De Felix Meurders show. VPRO: 12.00 Nieuws. 12.03 Top- -30. NOS: 13.00 Nieuws. 13.03 Radio Tour de France: pop muziek In 4 etappes, afgewis seld met dlrekte reportages van het Franse fietsfeest (14.00 15.00 en 16.00 Nieuws). AVRO: 17.00 Nieuws. 17.02 Radiojour naal. 17.05-18.00 Gevarieerd pla- tenprogramma voor automobi listen. Smidje Verholen en de Marsmannetjes 66: Dagenlang werkte smidje Verholen door aan de zware stalen deur en op een gegeven moment was hij zelfs al zóver, dat hij er de laatste hand aan kon leggen. Hij was bezig met het boren van de gaten, waarin de laatste klink nagels moesten worden aangebracht. Daarna behoefde de deur alleen nog maar in de zware muur te worden aan gebracht. Zo was de smid dus vol ijver bezig aan liet afwerken van zijn fraaie deur, doch dat er beneden hem zulke nare dingen ge- I beurden, daarvan wist hij jammer genoeg niets. Ja, de dingen die daar gebeurden, deden werkelijk het ergste voor de toekomst vrezen. De beide Marsakkertjes waren er namelijk in geslaagd soldaat I Knekelbleker te ontdoen van zijn prop, waarna ze hem ook hadden ontdaan van de touwen om zijn polsen en enkels. Nu moet men beslist niet denken dat Kneek zich dankbaar toonde. Welnee. Hij begon met voor een verrassing te zorgen, die klonk als een klok, voor I die twee Marsakkertjes tenminste. Hij krabbelde overeind en voor zover zijn stramme leden dal toelieten, maakte hij een dreigende beweging in de richting van de twee kleine, brave kereltjes, die zó schrokken, dat ze het bijna be stierven van angst. Met een stramme beweging rukte Knekelbleker hel voelsprietenkapje van zijn hoofd en met krakende stem riep hij uit: „Héhéhé! Jullie dachten zeker, dat ik er eentje van jullie soort was, niel? Noukijk dan maar eens goed! Ik ben er eentje van hier! Ik ben overvallen door een of andere tweehandig» slimmerd, die beslist van de aarde moet komen, want jullie zouden zoiets niet kunnen en bovendien heb je vier handen! Hij had kunsthanden aan en daar heeft-ie mij hraaf van voorzien! Hij heeft mijn uniform aangedaan en nou loopt-ie als soldaat Knekelbleker door het fort. Ja ja! Maar dat zal hem niet glad zitten! Ik zal hem arresteren en dan zal ik ervoor zorgen, dat mijn makkers hier hem een ongenadig pak slaag zullen geven, als ze nóg niet wat ergers kunnen bedenkenl O zo! En let nou maar eens op wat ik doe!" Stug en stijf schuifelde de stokoud geworden Knekelbleker er vandoor en met behulp van een stok, die hij op de grond had gevonden, begon hij een roffel te slaah op de kelderdeur TELEVISIE MORGEN Plm. 11.30-12.30 Ronde v. Frankrijk (7e etappe), plm. 18.30-17.30 Ronde v. Frankrijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 13