Jongeren over „avondje synode" Scharnegoutum: gewoon goeie dominee een Afgelasten Porto Alegre zou gemiste kans zijn Selectie nodig bij studenten Vluchteling: folteringen erger dan onder Hitier Het juiste zicht op onze roeping Is evangelie via blad (nog) te presenteren Een woord voor vandaag CVK/1K0R: iilm\ over Goya MEJ. EBLING KRIJGT EIGEN GEMEENTE Tegenstrijdige verklaringen Ecclesia wordt oecumenisch Senaat achter noodmaatregel BEROEPINGS^ WOENSDAG 1 JULI 1970 Als de onislanders zien wat er met de lamme aan de Schonepoort is gebeurd, kunnen zij hun ogen niet geloven. "Zij werden met verba zing en ontzetting vervuld" (Handelingen 3:10). Men stelle het zich maar eens voor: een man, die nooit heeft kunnen lópen, altijd naar de plaats, waar hij dagelijks zit om een aalmoes te vragen, is gedra gen nu ineens "lopende en springende en God lovende". Het heeft een grote indruk op hen gemaakt. Verbaasd zijn ze in de eerste plaats, maar ook ontzet. In dit woord zit iets van vrees. Ze worden bang. Waarom? Omdat die lamme weer kan lopen? Omdat hij gelijk is geworden aan hen? Of omdat ze tot de ontdekking komen, dat er een Macht is die mogelijk maakt wat zij altijd voor onmogelijk hebben gehouden? De mens, die wordt geconfronteerd met de kracht Gods en op het zelfde ogenblik zijn eigen onmacht moet erkennen, zijn eigen nietig heid, wordt ontzet. Maar op die ontzetting volgt de vreugde. De vreugde over die grote zaligheid, dat God in Zijn ontfermende liefde eo grenzeloos groot is, dat Hij mensen, die niets meer hadden te verwachtennaar het scheen, uitkomst geeft. Wc lezen vandaag: Exodus 15 vers 22 tot 27 en Exodus 16 vers 1 tot 8. HILVERSUM In verband met de tentoonstelling van werken van de Spaanse schilder Goya, van 3 juli tot 13 september a.s. in het Haagse Mau- ritshuis te tien, zenden CVK/IKOR zondagavond a.s. op Ned. I een docu mentaire film over persoon en werk van deze schilder uit. Dit programma is gemaakt door drs. Emily Werner en bedoelt te laten zien, hoe dicht het kunstenaarschap van Goya nog bij de huidige samen leving staat. Zijn werk, aldus de toe lichting van CVK/IKOR, laat de toe schouwer ook nu nog bewogen, soms geïrriteerd, maar altijd verontrust achter. In zijn lange leven (1746-1828) was Francisco Goya y Lucientes getuige van een cyclus van bloedige sociale omwentelingen: de Franse revolutie, Napoleontische veroveringen en reac tionaire terreur. Hij schilderde wat hij toen zag en zijn visies zijn nu nog even actueel als toen: zijn kritiek op de irreële macht van de Spaanse cle rus geldt nog voor het Spanje van heden en de derde wereld, zijn oor- logsprenten konden vandaag zijn ge tekend en zijn visioenen geven uitge beeld de ervaringen van drugaddicts van nu. En bijna beangstigend herkenbaar zijn de tekeningen en et9en, onthul lend een wereld, verziekt door cor ruptie, schijnheiligheid en verwron gen sexuele moraal, de wereld waarin hij leefde.... CCHARNEGOUTUM (Fr.) Met haar „ja" aan de gere formeerde kerk van het Friese dorp Scharnegoutum is mejuf frouw E. E. Ebling uit Eindho ven de eerste gereformeerde vrouwelijke theologe, die een be roep heeft aangenomen om zelf standig een eigen gemeente te leiden. Weliswaar heeft mevrouw M. J. van der Veen-Schenkeveld uit Rot terdam onlangs het beroep naar de gereferomeerde kerk van Krimpen aan den IJssel aangenomen, maar zij zal het pastoraat samen met haar echtgenoot, ds. S. van der Veen, ver vullen. Dat mejuffrouw Ebling zondags als vrouw op de kansel staat is in ge reformeerde kringen het laatste jaar niet iets bijzonders meer, maar ze mpet ook kerkeraadsvergaderingen en Popfestival (2) De heer B. Chevalking uit Rotterdam uitte zijn bezorgdheid over het popfes tival, dat hij een Godonterend feest noemde. Nu wil ik geen propaganda maken voor popfestivals (sinds het be gin van onze jaartelling verlangt het volk reeds naar brood en spelen), maar wat heeft de heer Chevalking dan aan te bieden? Waarschijnlijk een christendom, dat nog steeds verdeeld is en in haat leeft tegenover elkaar en allerlei minderhe den (Joden. Ierland, gekleurden, ho mofielen, gastarbeiders). Laten wij de jeugd niet treffen met onze banblik sems, want daar redt men niets mee. maar met werkelijke bewogenheid, de bewogenheid die Jezus kende. Vlaardingen. J. v. KAPEL Czn Popfestival (B) De heer B. Chevalking sprak van dierlijk gebeuren in een omheinde ruimte. Laat hij voorzichtig zijn. In Rotterdam zijn 100.000 jongeren in vrede en vriendschap bijeen geweest, terwijl de kerken elkaar nog steeds bevechten op een moment dat er mis schien een derde wereldoorlog voor de deur staat. Goed, sommige jongelui gebruiken dan drugs (persoonlijk ben ik daar ook tegen), maar het is niet onwaarschijn lijk dat de soft-drugs over niet al te lange tijd als heel normaal worden aanvaard, ook door de kerken. Lees de oude kerkbodes er maar op na om te ontdekken hoe vroeger werd geageerd tegen het verderfelijche toebacksu- gen." Dat is wellicht ook verderfelijk, maar niettemin wordt nergens méér gerookt dan in kerkeraadsvergaderin gen. Nee, de kerk moet leren de jeugd anders te benaderen dan met alleen maar strenge, opgeheven wijsvingers. Daarmee wordt het tegendeel bereikt en dat, terwijl de jeugd massaal zoekt naar werkelijke waarden. Jammer, dat alleen het Leger des Heils dat begrijpt. Bij het popfestival was geen kerk te bekennen, maar „het Legertje" (zoals kerkmensen vaak zo smalend zeggen) was er met een eigen beatband! Rotterdam K. van DOORNE Misbruik Vele bezoekers van de Pieterskerk In Leiden schamen zich over hetgeen daar geschiedt. Het Godshuis is ver sierd met spandoeken, reuze ballonnen en vlaggen, terwijl het graf van Boer- haave is veranderd in een kippenhok. Grafschending. Mensonterend! En dat alles ter wille van het uni versitair lustrum. Alsof er geen andere plaatsen zijn voor deze festiviteiten. Het is ons een raadsel hoe een kerk kan worden verhuurd voor zo'n lus trum. waar al deze dingen worden toe gestaan: spandoeken met de woorden „God is dood" en „Jij bent God toch ook niet?", om over het vulgaire span doek boven de kansel nog maar te zwijgen. Wat moeten eventuele pelgrimbezoe kers zeggen als zij de Pieterskerk zo zuilen aantreffen? Wij betreuren het ten zeerste dat Gods huis zo misbruikt wordt Leiden J. Amoldus J. Wcizenbach J. Favier K. Bakker andere vergaderingen leiden als enige dame tussen veel heren. Een heel opgewekte mejufrouw Ebling merkt op wel wat gewend te zijn. „In het evangelisatiewerk heb ik veel vergaderingen geleid en in mijn werk ben ik vaak de enige vrouw tussen de heren." Ze is 47 jaar en heeft al een hele loopbaan achter de rug, waarvan het grootste deel in de evangelisatie. In 1952 begon ze als tentoonstellings assistente van het Nederlandsch Bij bel Genootschap toen er veel aan dacht werd gevraagd voor de Nieuwe Vertaling. Dat duurde tot 1954. Twee jaar was ze toen evangeliste in Eschede, twee jaar evangeliste, te vens jeugdleidster in Rotterdam- Delfshaven en eveneens twee jaar evangeliste in Eindhoven. Die laatste werkkring groeide in 1964 uit tot haar huidige functie van studiesecretaresse en evangeliste, ver bonden aan het. bureau Het Zuiden in Eindhoven. Dit bureau gaat uit van het deputaatschap voor evangelisatie in Noord-Brabant en Limburg en het (landelijk) deputaatschap voor het ge sprek tussen de reformatie en Rome. De gereformeerde kerk van Schar negoutum telt tegen de vijfhonderd leden en behalve de dorpelingen zelf kerken er ook inwoners van andere dorpjes uit de omgeving. Scharnegoutum en mejuffrouw Ebiing zijn na vijf keer preken geen onbekenden voor elkaar. „Ze viel zo in de smaak, dat er stemmen opgin gen om haar te beroepen," vertelt me vrouw Jellema, echtgenote van de voorzitter van de kerkeraad. „Het ging er niet om een vrouw in het ambt te hebben, maar wel een goeie predikant en dat is toevallig een vrouw geworden. Er waren in het begin wel enkele mensen, die be zwaren hadden, maar dat bleken ge- voelsbezwaren te zijn, iets anders dan principiële. Maar na een paar dis cussie-avonden zijn zij overtuigd." Mejuffrouw Ebling heeft niet veel be denktijd nodig gehad nadat zij een week geleden werd beroepen. Het is allemaal snel gegaan. Toch weet se nu al, dat se straks een toga zal gaan dra gen, gewoon zwart. ,Je bent als vrouw nogal onderhevig aan de mode. Dan moet het maxi zijn en dan mini, daarom een toga." (Van onze kerkredactie) AMERSFOORT Ecclesia, een rooms-katholiek blad voor gespreks groepen dat wordt uitgegeven door De Horstink in Amersfoort, wordt met ingang van september oecumenisch. Het zal dan gaan fungeren als orgaan van het Oecumenisch actiecentrum (Kerk en Wereld, Driebergen) voor kerkeljjk groepswerk. Als gevolg hiervan treden twee her vormden tot de redactie toe, te weten dr. J. M. v. Veen en ds. Th. M. Loran. Andere redactieleden zijn de rooms katholieken drs. J. Dukker, drs. Th. van Eupen, drs. J. Konings en drs. L. A. Koevoets. In het tijdschrift dat viermaal per jaar verschijnt, zal naast gespreks- agenda's die als leidraad voor ge sprekken fungeren, informatief ma teriaal worden opgenomen over deze thema's. Verder zijn er rubrieken met mededelingen over kerkelijk groeps werk, suggesties en modellen voor oecumenische groepen en gespreks- technische aanwijzingen. Het eerstkomende nummer zal o.m. gespreksagenda's bevatten over: hoe nu verder met de oecumene, „Fanta sie en gehoorzaamheid", de gast arbeiders, dienst aan de vrede door plaatselijke kerken, de kinderdoop, wat te doen aan de vrede en het probleem van de opvoeding. Contact adres voor Ecclesia is drs. J. Dukker, Vierakkerstraat 39, Huissen (Gld.). Van onze kerkredactie BERLIJN Het niet doorgaan van de Lutherse wereldconferen tie in Porto Alegre is door pre dikanten van de lutherse kerk uit Brazilië, in Berljjn mede bij een voor een internationale pre dikantenconferentie, een grote terugslag voor de Braziliaanse kerken genoemd. Van de confe rentie zou in sociaal opzicht een belangrijke invloed ten goede hebben uit kunnen gaan in ons land, zo zeiden ze. Voor de lutherse kerk in Brazilië, die door de overheid destijds als eer ste gesprek spartner zou zijn geac cepteerd. zouden er in sociaal en an der opzicht „ongedachte mogelijkhe den" zijn, aldus de Brazilianen, die de bekend geworden folteringen wel ke politieke gevangen in hun land ondergaan als „niet altijd in overeen stemming met de feiten" kenschets ten. Hiermee in tegenspraak is een In terview dat een verslaggever van de Kruiswoord-puzzel TT HORIZONTAAL: 1 jaargetijde, 5 opstootje. 8 mier in Duits!, 9 akelige, 10 vogelei|enschap, II zuidvrucht, 12 inwendig orgaan, 13 scheik - element. 16 voorzetsel, 18 bezem, 20 adreskaar tje 22 projectieplaatje. 24 rivier in DuitsL 25 Griekse letter, 26. snijwerictuig. 27. kweker. VERTICAAL: 1 deel van het oor. 2 nobel, 3 kleurling, 4 trustee (alk.), 5 wiel 6 achten. 7 bloem, 9 dwaas, II plaat van een handpers, 14 pilaar, 15 bode aan een universiteit, 17 kaas vorm, 18 afgelegen, 19 kerkgebruik, 21 vruchtje. 23 bloeiwijze, 25 scheik. element Oplossing vorije puzzel HOR: 1 mond. 4 panter. 9 ara, 10 kin, 11 era, 12 regaal. 14 Amer. 15 aar, 16 sap, 17 eb, 19 spalier. 22 rel, 24 Ede, 25 lam, 27 natrium, 30 ga, 32 sas. 33 tas, 35 arts, 37 venter, 39 Rie, 40 tol, 41 Ada, 42 konel. 43 Ar es VERT: 1 maner. 2 ore, 3 naga, 4 pil, 5 An. 6 tempel. 7 ere, 8 rare, 10 karpets, 13 aas. 14 aai. 16 sleutel, 18 ben, 20 adi, 21 rag. 23 laster, 26 matras, 28 tas, 29 man, 31 mark, 34 star. 36no. 37 vol, 38 Ede. 40 te. Evangelischer Pressedienst pas in Ho me had met een gevluchte gevangene uit Brazilië die om veiligheidsredenen zijn naam niet bekend wilde maken. Deze rooms-katholieke priester ver telde, dat geestelijken en religieuzen in de „overvolle en vervuilde" gevan genissen van Brazilië behandelingen ondergaan, waarvan zelfs tijdens het Hitler-regime in Duitsland nooit spra ke is geweest. Zelf was hij door de Braziliaanse politie in een stalen stoel, waaraan elektrische draden bevestigd waren, gefolterd. Zo lang moest hij de stroomstoten verduren tot verlam mingen optraden, die verscheidene dagen bleven. In het bijzijn van deze priester was onder meer een 22-jarige jonge vrouw zo mishandeld dat haar rugge- graat op enkele plaatsen werd be schadigd. Het was de priester gelukt te ontvluchten en naar het Zuidatlan- tische eiland Ascension te vliegen, vanwaar hij naar Europa was geko men. Honderden De geheime politie, aldus deze geestelijke, die activiteiten bad ont plooid als leider van een hervor- mingsgroep aan een Braziliaanse uni versiteit. is verantwoordelijk voor het gevangen nemen en doden van hon derden mensen, die zich tegen het, wat hij noemde, corrupte Braziliaanse regeringssysteem verzetten. Hijzelf was wegens „communisti sche activiteiten" door agenten van de geheime politie in hechtenis geno- (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Er is op het ogenblik bij velen de neiging alles op de ene kaart van de ontwik kelingshulp te zetten: bestrijding van de hoger, sociale en econo misch hulp, verdeling over de hele linie van de wereldarmoe en de wereldrijkdom. Dit alles is noodzakelijk, zo zegt dr. J. J. Buskes in het blad School en Evangelie, orgaan van de Unie met dezelfde naam. De kerk is geroepen in haar predi king de bereidheid tot dit alles in de harten te wekken, want daar ontbreekt nog al wat aan. Echter schieten we hopeloos te kort, wanneer wij de zendings- arbeid in deze ontwikkelingshulp laten opgaan. Jezus zegt: „Gaat dan heen. maakt alle volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat ik u ge boden heb". De opdracht, ons in deze woor den toevertrouwd, omvat ook de ontwikkelingshulp, maar ze om vat veel meer. Maak alle volken tot mijn discipelen. Dat is geen kleinig heid, als we eraan denken dat het ook betekent dat we hen moeten dopen en leren onderhou den al wat Jezus ons geboden heeft. De wereldvelden zijn niet om te oogsten. Ja, aldus dr. Buskes, ik zie wat u niet ziet, maar u DR. J. J. BUSKES moogt het ook zien, als u de we reld ziet met de ogen van Jezus en dat mag. Bidt dan de Heer van de oogst, dat Hij ons onze roeping doet verstaan voor de kinderen in de hele wereld. Het zijn Zijn kinderen. (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN In tal van ge meenten wordt het steeds moeilijker kerkelijke medewerkers te vinden, ook voor het Open Deur-werk. Met name by jonge medewerkers ryst twyfel aan de mogeiykheid om het evangelie per blad te presenteren. Dit wordt genoemd als een moge lijke oorzaak van het wat teruglopen van de oplaag van het blad Open Deur, dat onlangs met het gerefor meerde evangelisatieblad Onderweg is samengevoegd en sinds mei in ander (kleiner en moderner) gewaad ver schijnt. De oplaag schommelde vorig jaar tussen de 125.000 en de 128.000 exemplaren. De oecumenisering van het blad is door velen met enthousiasme begroet aldus het informatieorgaan van Kerk en Wereld „Op de hoogte", maar niet door iedereen. Een aantal Open Deurgroepen zag in die ontwikkeling een reden om over te stappen op een ander blad en een aantal lezers gaf te kennen het blad niet langer te willen ontvangen. Toch was dat voor de redactie, waar aan thans ook twee rooms katholieke redacteuren meewerken, geen reden om van koers te veranderen. De titel van het blad sluit goed aan bij het Open Deurwerk van de rk kerk, die in diverse steden informatie centra onder die naam bezit. Gehoopt wordt dat Open Deur daarvan allengs ook het lijfblad zal worden. Als bijzonder nummer verschijnt met een kleurenomslag in een .ver grote oplaag een zomernummer, ge titeld „Allemaal zonzin", terwijl aan het begin van het nieuwe werksei- zoen in september een nummer te ver wachten is, dat ingaat op de verwar ring op allerlei gebied. Aan het kerst nummer wordt ook al driftig ge werkt. Ook over de grenzen wordt Open Deur gelezen. Iri Biasschaat bij Ant werpen werd het vorig jaar voor het eerst verspreid. Het informatieblad voor Open Deurwerkers „Bjj", dat tweemaande lijks verschijnt mocht zich daaren tegen in een groeiende belangstelling verheugen. De oplage daarvan is ge stegen tot het drievoudige, vergele ken met vijf jaar geleden (bijna 2400 exemplaren). „Bü" bevat naast infor matie vooral veel suggesties uit de praktyk van het evangelisatiewerk. UTRECHT Op een met auto matische knipperlichten beveiligde overweg in Baeksem bij Weert is gis termiddag de 13-jarige Gertruda Bergs met haar fiets onder de passa- gierstrein Maastricht-Zandvoort ge komen. Het meisje was op slag dood. (Van onze kerkredactie) AMSTERDAM Dat jonge ren nu niet zo heel erg enthou siast over de gang van zaken op synodes kunnen zijn blijkt uit het relaas van eep aantal cate chisanten, dat een avondje (lutherse) synode bijwoonde in de Maarten Lutherkerk te Am sterdam-zuid. Ze schreven daar over in hun eigen kerkbode: Elk primus-lid heeft een plaatsver vanger (secundus) maar deze wordt buiten de besluitvorming gehouden. Hij wordt wel betrokken bij het werk, maar stemrecht en bijwonen van be sloten vergaderingen zijn taboe. Hij kan zich dus niet volledig in formeren. dit tot ongenoegen van onze I dominee en ons gemeentelid drs. Smit, j beiden plaatsvervangend lid. Zij maakten dat ook kenbaar, dominee Bleij door te wijzen op een onbeant woord gebleven brief hierover, maar de voorzitter, ds. Kok uit Weesp, veeg de met een luchtig gebaar en enkele persoonlijke grappen dit bezwaar van tafel. Hij was er kennelijk toch op uit z'n tafel schoon te houden in het begin van deze synode, want hij werd steeds erg „leuk" als het interessant „dreig de" te worden. Als iemand, hierdoor misschien ge prikkeld, eens wat scherpere bewoor dingen gebruikte, werd er van „nou nou" en „tut tut" gedaan en werd hij met een dooddoener buiten spel ge zet. Bijna nooit kreeg je de indruk dat men een discussie wilde aangaan en alle voorstellen werden voor ken nisgeving aangenomen of weggewuifd naar onzichtbare verten. Op een paar uitzonderingen na slikte de zaal dit alles voor zoete koek. De voorzitter was aan het begin al, gelijk herkozen, men vond dus dat hij het goed deed. Verbazingwekkender voor ons was echter de rommelige sfeer, het feit dat er zo weinig jongere leden waren en vooral het bijna ontbreken van vrouwelijke leden. Deze laatsten kun nen trouwens niet in het dagelijks be stuur worden gekozen, een anachro nisme dat kenmerkend was voor de hele gang van zaken. De Nederlandse Lutherse Jeugd bond, samen met de Bond Maarten Luther en de Nederlandse Lutherse Vrouwenbond als waarnemer aan wezig, had een baal rietsuiker neer laten zetten, die plichtmatig en na aandringen van prof. Boendermaker werd geaccepteerd. Voor joker Bij de bespreking over het „ge mengde" huwelijk bleek het te gaan over een stuk dat weer niet in het be zit was van de uitgenodigde plaats vervangende leden. De Secundi zaten er dus verder voor joker bij. We heb- mejuffrouw Ebling ben toen maar de aftocht geblazen, waarbij we nog even in de stikdon kere spelonken van het gebouw dreig den te verdwalen, maar de ds. ver lichtte ons pad met zijn aansteker en we kwamen heelhuids buiten. Samenvattend: we vonden het een erg vrijblijvende vertoning zonder veel élan. Beslissingen werden uitge steld of in het midden gelaten. We hadden geen enkel ogenblik het idee iets belangrijks bij te wonen. Het was allemaal een beetje onwezenlijk maar we hebben ons toch wel geamuseerd. De besloten zittingen zouden mis schien veel goed maken. Als ze niet zo besloten waren. Van onze onderwijsredacteur DEN HAAG Minister Ve- ringa vindt het niet zinvol in elk geval waarin het moeilijk is alle gegadigden voor een bepaal de universitaire studie op te van gen, meteen incidentele 'maatre gelen te treffen. Er is voor het verwerken van de studenten stroom een planning op middel lange en lange termijn. Als de universitaire capaciteit daar op gericht wordt, sluit dit niet uit dat er door verschuivingen in de be langstelling voor de verschillende studies voor korte duur hier en daar knelpunten optreden. De minister zei dit gisteren in de Eerste Kamer bij de behandeling van de wet die het mogelijk maakt medische studenten in hun tweede studiejaar op een wachtlijst te zetten. Veringa wees erop dat de capaci teit van de bouwkunde-opleiding in Delft onder een zekere spanning staat, maar dat er in Eindhoven nog moge lijkheden zijn. Hij verwacht dat de moeilijkheden bij de biologie in het nieuwe studiejaar opgelost zullen worden door de start van een nieuwe studiemogelijkheid in Wageningen. In verband met de toeloop naar de psychologie-studie denkt de minister over het instellen van een plaatsings commissie die de gegadigden over de verschillende universiteiten zal ver delen. Zo nodig komt er voor de psy chologie een nieuwe subfaculteit bij. Begrip By de Kamerleden overheerste be grip voor de noodzaak dat er gedu rende drie jaar een mogelijkheid komt het aantal medische studenten na het propaedeutisch examen te ka naliseren, maar verschillende spre kers plaatsten deze maatregel in een breder verband. Zo \Toeg prof. De Gaay Fortman, sprekend voor ar en ch, zich af of we kunnen doorgaan met telkens wat aan de universiteiten bij te bouwen. „Moe ten we inderdaad vasthouden aan het systeem van onbeperkte toelating tot de universiteit? De VU krijgt dit na jaar 2100 2200 eerstejaars en dat is dan nog maar het aantal van de kleinste universiteit. De studentenstroom is zich zo sterk aan het verbreden dat het zo niet kan doorgaan. Maar als men het anders wil doen, rijst de vraag hoe er moet worden geselecteerd. Selectie lijkt re delijk, want er gaan nu mensen naar de universiteit die bij het hoger be roepsonderwijs niet zijn toegelaten. Erkend moet worden dat van de genen die geweigerd zijn bijvoorbeeld voor een sociale academie, sommigen het bij een studie in de sociale facul teit nog goed doen ook maar in het algemeen werkt de toelating van grote aantallen ongeselecteerde studenten de devaluatie van de universiteit in de hand. Onrechtvaardig De minister verweerde zich tegen kritiek van dr. Querido (soc.) die de maatregel „de denkbaarst onrecht vaardige behandeling van de studen ten" noemde en die ook sprak van een „gevolg van onwil, onvermogen en onkunde bij regering, departement en universiteiten". Querido: „Mün kritiek raakt niet zozeer de minister. Hü zit met een slechte erfenis." De heer Querido be hoorde tot een minderheid van twee leden van de PvdA-fractie die met twee PSP-ers tegen het wetsontwerp stemden. Wanneer van de mogelijkheid om met wachtlijsten te werken gebruik zal worden gemaakt, is nog niet be kend. De regeling houdt in dat als de opleidingscapaciteit is vastgesteld, aan de hand van de cijfers voor het pro paedeutisch examen wordt uitgemaakt wie het tweede jaar kunnen meedoen. Voor degenen die een jaar niet aan de beurt komen, wordt gedacht aan „een zinvolle besteding van de wacht tijd In dit verband is gesproken over bestudering van medische ethiek en recht. De toelagen van degenen die moeten wachten zullen zeker niet minder worden, heeft de minister ver klaard. A NED. HERV. KERK Beroepen te Sloten (Fr.) - toez.: J. Uouvee te Nieuw Weerdinge. I Aangenomen naar'Hasselt (buiten- gew. wijkgem. in wording): B. Dage vos te Nijmegen. Bedankt voor Lathum en Giesbeek: J. T. Witvliet te Weesp. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Winsum-Ober- gum (2e pred. pl.): C. Glaubitz te Deventer. GEREF. KERKEN (VRIJGEM) Bedankt voor Delft (2e pred. p].- evang. pred. v. buitenlandse studen ten): M. Brandes te Hengelo. CHRIST. GEREF. KERKEN Bedankt voor Enschede-west en voor Murmerwoude: P. Roos te Mid- delharnis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2