ACADEMIE IN SURINAME KAN TOCH STARTEN 95 Een computer om gemengde huwelijken tegen te gaan Congregaties dringend aan restauratie toe Brazilianen niet naar Evian Zwarte joden in branding De Knijff: Noordmam bijbeluitleg nog altijd actueel Een woord voor vandaag Voorleven zoals het zou moeten Noodkreet vond gehoor Herhaling van „Zoon des mensen" Watchman Nee niet verminkt BEROFPINGSWERK Mysterieuze stam in Ethiopië Nieuwe voorzitter joodse gemeenten wil Twee promoties aan de VU Graham in New York VRIJDAG 26 JUNI 1970 ,.tn zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis" (Handelingen 16:31). Een merk waardig geval. De gevangenbewaarder van Filippi zit in moeilijkhe den, en het zijn geen geringe. Als gevolg van een aardbeving zijn de deuren van de gevangenis opengestoten en de mogelijkheid is niet uitgesloten, dat gevangenen van de gelegenheid gebruik hebben ge maakt te ontvluchten. En in dat geval staat de gevangenbewaarder het ergste te wachten. Men maakte in die dagen korte metten met hen. van wie men dacht, dat ze hun plicht hadden verzaakt. Wat moet ik doen om behouden te worden? De vraag is volko men begrijpelijk. Maar misschien is het voor velen niet zo begrijpe lijk wat daarna gebeurt. Paulus en Silas geven de man van Filippi de enige raad, die zij hem kunnen geveh Stel uw vertrouwen op de Here Jezu der doet dit. En de gevangenbewaar- lanzelfsprekendheid Wat hem wordt gezegd aanvaardt hij met de van een kind. Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden wor- den, gij en uw huis. Het is het enige wat de mens kan redden. Ge woon, zonder meer, het vertrouwen stellen op Hem, Die met Zijn dood heeft betaald voor onze zonden. Gewoon maar, op genade of ongenade, ons aan Hem overgeven. Wc lezen vandaag: Exodus 12 vers 21 tot 36. VERBINDING MET PROTESTANTISME In doelstelling hyperactueel, moe ten /.e qua structuur als niet meer functioneel, ja sterk verouderd wor den beschouwd. Een man, die zich voor deze structurele problematiek zeer interesseert en daarvoor nieuwe wegen probeert aan te geven, is de Rotterdamse leraar P W. Brouwer. Hij schreef daarover een boekje dat „De akker is de wereld" heet en de (Van onze kerkredactie) DEN HAAG Zoals het er nu voor staat, kan de oecumenische pe dagogische academie in Paramaribo toch in het komende cursus jaar star ten. De noodkreet van de heer Th. J. Rijks, secretaris Nederland van het Zeister Zendingsgenootschap heeft namelijk 60 telefoontjes opgeleverd van leraren, onder wie er 45potentie- le kandidaten bleken te zijn, die bin nen enkele maanden naar surlname kunnen vertrekken. De heer rijks schatte voorzichtig dat via onze bladen minsten* 30 pro cent van de aanmeldingen zijn bin nengekomen. Gistermiddag werd in Den Haag een inderhaast bijeengeroepen verga dering gehouden met adspirant-Suri- namegangers, teneinde deze geïnte resseerden zo volledig mogelijk voor te lichten. Een tweede dergelijke bij eenkomst volgt nog. Deze noodkreet-campagne heeft dus een ongedacht succes gehad, zo zelfs, dat er alle aanleiding is te ver onderstellen dat ook vacatures bij andere Surinaamse scholen door dit aanbod kunnen worden vervuld. Tekenend voor het succes is, dat de inspecteur voor het Surinaamse on derwijs, de heer A. G. Gessel, die speciaal was overgekomen om te werven zes weken door Nederland Zendingssecretaris Th. J. Rijks heeft gereisd om propaganda te ma ken, slechts vier contracten heeft kunnen afsluiten na voor duizenden guldens te hebben geadverteerd Om alle vacatures, dus zowel aan de oecumenische pedagogische acade mie als aan andere Surinaamse scho len voor voortgezet onderwijs te be- (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Christenen die nadrukkelijk voor de naasten werken in echte doe-centra, in soberheid leven, opdat meer geld aan ontwikkelingshulp in de meest uitgebreide zin van het woord, kan worden besteed, vormen geen ultramodern verschijnsel. Hun insti- stuten bestaan al meer dan honderd jaar en zijn binnen de rooms- katholieke kerk onder meer bekend als congregaties, zowel van zusters als broeders, ook wel „religieuzen" genoemd. thematiek rond het religieuze en de religieus behandelt. De heer Brouwer weet waar hij over praat: zijn brochure is uitgege ven bij zijn zilveren jubileum in een religieus instituut door „Het Witte Boekhuis" in Bolsward. Wat zijn congregaties? Volgens de Pius Almanak zijn het „gemeen schappen van christenen, die zich op grond van gemeenschappelijke doel stellingen aaneengesloten hebben. Zij verbinden zich tot een leven van dienstbaarheid aan elkaar, de Kerk, de wereld, God. Men doet geloften van on gehuwd-zijn, van armoede en van gehoorzaamheid". De heer Brouwer voegt daar nog aan toe: het zijn genootschappen van niet-ambtsdragers, die kerkelijk na tionaal zijn georganiseerd. In totaal telt ons land 80 vrouwen- en 20 man- nencongregaties, die zich overwegend bezighouden met ziekenverpleging en onderwijs. Van daaruit gingen in het verleden (meer) en aan in het heden (minder) religieuzen naar de tropen, vroeger met name naar de overzeese gebiedsdelen van ons land. Na 1945 waren ze ook missionair in andere gebieden bezig. Zelf verzorgend De congregaties, waarin de selfsup portingsgedachte heel sterk leeft, kwamen op in de jaren 1850 tot 1900. Eigenlijk kan men deze gedachte van zelfverzorging, hoewel ze aanvanke lijk heel goed gefunctioneerd heeft, als „middeleeuws" aanduiden. Mid deleeuws is immers de gesloten ge meenschap, de orde of abdij, die als gemeenschap zelfverzorgend wil zijn, die het eigen werk financiert, kortom, al het goede dat men in eigen land en daarbuiten tracht te doen. Toen kwam de gelijkstelling van het onderwijs en ook de mogelijkheid sociale werkers, verplegenden, mede- werk(st)ers aan ontwikkelingshulp, die van congregaties deel uitmaken te plaatsen op een loonlijst. Met velen is dat gebeurd: zij konden een heel be hoorlijk sa'aris ontvangen, uit de al gemene middelen. Dat wil zeggen: zij ontvangen het niet, zetten enkel hun handtekening. Wat er met het geld gebeurt gaat buiten hen om. Alles komt in een grote pot; de plaatselijke gemeen schappen krijgen var daaruit hun aandeel toegewezen. En zo weet de gemiddelde religieus heel weinig van de financiële organisatie van zijn eigen instituut. Er zijn ook religieuzen die niet ver dienen. Zij werken in het kader van hun beschikbaarheid van het insti tuut zonder dat zij ervoor worden be zetten zullen ongeveer zestig leer krachten nodig zijn. Geïnteresseerden die tot nu toe niet reageerden voor bijna alle vakken zijn leerkrachten nodig kunnen dat nog steeds doen door telefonisch contact op te nemen met de heer rijks. Dat kan overdag via het num mer van het Zeister Zendingsgenoot schap, Broederplein 27 te Zeist o; 03404 - 11314 en s' avond sbij de heer rijks thuis: 03438- 3830. (Van onze kerkredactie) GENÈVE De Braziliaanse Lutherse Kerk heeft zich terug getrokken van de lutherse we reld assemblee. Alleen de pre sident van deze kerk, ds. Karl Gottschald, zal naar Evian komen, om het hesiuit van zijn kerk toe te lichten. Dit bericht heeft de leiding van de Lutherse Wereldfederate teleurge steld. hoewel het niet onverwacht kwam. De eerdere reacties van de Braziliaanse lutheranen op het besluit van de LWF, m de assemblee van Porto Alegre te verleggen naar Evian aan de Franse kust van het Meer van Geneve, waren reeds zeer scherp. Ook de rooms-katholieke aartsbis schop van Porto Alegre, kardinaal Scherer. heeft de verplaatsing van de assemblee een „ernstige vergissing" genoemd. De reacties die in Geneve zijn bin nengekomen uit de andere lutherse kerken in de wereld, zijn ook over wegend negatief. Bijzonder scherp was de brief van dr. Wolfram von Krause, director van de Neuendettel- sauer zending in Duitsland, die nauw verbonden is met de Braziliaanse kerk. „Het is te hopen, dat de verant woordelijken in de lutherse kerken zullen inzien, waartoe de afval van de geestelijke en theologische grond stellingen van het lutheranisme uit eindelijk leiden kan." aldus Krause. Jongeren (Van onze kerkredactie) HILVERSUM IKOR/CVK gaan de veelomstreden film „Zoon des mensen" van Dennis Potter opnieuw uitzenden. Dat zal gebeuren op don derdagavond 29 oktober. Aan de uitzending gaat een cyclus van drie uitzendingen vooraf, op 8. 15 en 22 oktober, waarin ds. W. J. Koole en ds. Karei Eykman over actuele christologische vragen zullen spreken. In deze uitzendingen zal de visie van Potter op Christus aan de orde komen, maar ook de visie op Chris tus, zoals die 'eefde in de vele reac ties. die deze film heeft opgeroepen. Hiermee heeft men tegelijk gevolg gegeven aan de vele verzoeken om herhaling, onder meer van mensen die de film eerst niet hebben willen zienn. In Duitsland is een Duitse versie *«n Potters film in voorbereiding. Aartsbisschop Helder Camara zal niet deelnemen aan de wereldconfe rentie van lutherse jongeren van 3 tot 11 juli. die verplaatst is van Porto Alegre naar Thonon bij Geneve. Hij zou er de belangrijkste lezing houden. De organisatoren hebben een telegram van hem ontvangen, waarin hij zegt „helaas verhinderd" te zijn. Het telegram geft geen verdere bij zonderheden. De jongeren zullen zich voorname lijk bezig houden met de verhouding tussen de rijke en de arme landen. Negentien van hen hebben in Mexico halfjuni een voorconferentie bijge- I woond en doorkruisen nu Latijns- -Amerika om de toestand daar te be- studeren. In Thonon worden 55 jongeren (al len beneden de 25 jaar) verwacht. Zij zullen na afloop van hun congres de assemblee te Evian bijwonen, dertig van hen als stemhebbende afgevaar digden. De professorenconferentie over „de taak van de theologie in de huidige wereld", die van 5 tot 8 juli in Bue nos Aires zou worden gehouden, is op de lange baan geschoven. Steeds meer protestanten verlaten de kerk in West-Berlijn. In de eerste rijf maanden van dit jaar traden 9.013 mensen uit tegen 4.625 in de zelfde periode vorig jaar. (Van onze kerkredactie) HONGKONG De bekende Chinese predikant Watchman Nee zit nog wel gevangen in Sjanghai, maar zijn gezondheid is redelijk goed. Dit zeggen christelijke kringen in Hongkong, die in contact staan met de vrouw van Watchman Nee in Sjanghai. Zij spreken daarmee het gruwelbe- richt tegen, dat de laatste maanden door de wereld circuleert, als zouden de communisten hem de tong uitge rukt. de handen afgehakt en de ogen uitgestoken hebben. Ds. Watchman Nee (65) werd in 1952 tot vijftien jaar gevangenisstraf veroordeeld, omdat hij zijn kerk, de „Kleine Kudde" niet wilde doen op gaan in de door de communisten ge stichte eenheidskerk. Hij werd in 1967 niet vrijgelaten. Wel mag hij thans een of twee maal per maand zijn vrouw opzoe ken, maar dan moet hij zich 's avonds weer bij de gevangenis melden. Hij ontvangt een bescheiden salaris, om dat hij technische en medische boe ken uit het Engels in het Chinees moet vertalen. NED. HERV. KERK Beroepen te Bameveld (vac J. van Rootselaar). D. van den Berg tc Hui zen; te Hollondscheveld, C. van Schoonhoven te Vreeswijk; le Leus den (toez.), H. F. Venema te Sint Johannesga; te Nunspeet, L; van Nieuwpoort te Sliedrecht; te Vlissin- gen, E. Bouman te Urk. Aangenomen de benoeming tot bij - stand in het pastoraat te Papendrecht (b.w.i.w.). A. de Bruijn, a.s. em. pred. te Giessen-Oudekerk. Bedankt voor Hilversum. A. Romein te Wezep. Emeritaat verleend aan P. Klap te Zeist (om gez.red.). GEREF. KERKEN Aangenomen de benoeming tot geestelijk verzorger Sint Fran^iscus- hof te Raalte (voor de protestantse patiënten). J. van der Moulen, v.h. te South Gippsland (Australië). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Veendam-Zuidbroek. J. Poutsma te Nijega. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Zaamslag. P. Roos te Middelharnis. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's-Gravenzande. A. Hoogerland te Werkendam; te Nieuw- dorp, C. Wisse te Elspeei; le Nijkerk. C. Molenaar te Amsterdam-Noord. Aangenomen naar Rijssen (2e pred. pl.; Zuiderwijk). kand. J. Mijnders te De Meem, die bedankt voor 33 andere beroepen. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Aangenomen naar Veencndaal. kand. A. Wink te Gouda, die bedankt voor 19 andere beroepen. taald. De congregatie voorziet ui teraard in hun levensonderhoud. Zij ontvangen alles wat ze nodig hebben, ook als zij rustende grijsaards zijn, tot nun dood toe, betalen nooit beLas- ting, maar ontvangen wel A.O.W. Ouderwets Dit beeld wordt sterk aangetast door de moderne tijd. Voorbeeld: reli gieuzen, terugekomen van missie werk, doen een beroep op de bij standswet. Nee zegt dan de overheid jullie hebt nooit vérdiend, jullie moe ten dus maar terugvallen op je con gregatie, die je verder zal dienen te verzorgen. Want de salarissen gingen altijd naar de congregatiepot, belas tingen en sociale lasten zijn nooit be taald De vraag is nu: zou het geen over weging verdienen uit te gaan van de moderne verhoudingen in Nederland en allen uit de congregaties zich daarbij aan te laten passen? Dat wil zeggen, wel lid te laten blijven van de congregatie, maar verder normaal op een loonlijst laten komen, inclusief belasting betalen en sociale lasten? Met ieder lid zou dan een overeen komst kunnen worden gesloten over onder meer wat er gaat gebeuren met het salaris, hoe, en aan wie dat voor een flink deel zal worden afgedragen. Op die manier kan iedereen gebruik maken van allerlei rijksregelingen, zoals studiebeurzen, ziektegeld, pre mie sparen. Een teken Zo verliezen de religieuze gemeen schappen dan hun „gesloten econo mie", maar anderzijds kunnen ze in de wereld van vandaag een teken zijn. Met name door een groot deel van hun verdiende inkomen aan de noodlijdende gemeenschap (in alge mene zin) af te staan. Dit wat het louter materiële be treft. Maar het gaat er ook om hoe congregaties spiritueel kunnen blij ven, misschien wel eerder: weer spi ritueel kunnen worden. In dat ver band ziet de schrijver verbindingslij nen met de vereniging van (protes tantse) diakonen, Waarin werkers zijn verenigd, werkzaam in sociale en maatschappelijke verbanden, die dit nadrukkelijk willen doen vanuit het „aangeraakt zijn door het evangelie". Je zou, aldus de heer Brouwer, van de huidige besturen van congregaties af moeten komen en ze moeten kun nen wijzigen in die zin, dat het een soort spirituele gemeenschappen of communes svp geen misverstanden met dit woord werden, die zouden willen voorleven hoe het idealiter zou moeten. Echt nieuw elan is wel nodig. Afstoten Overbodige bezittingen van congre gaties zouden moeten worden afge stoten. Naar schatting is het geza menlijk bezit aan langzaam leegko mende gebouwen e.d. te ramen op een totaal bedrag van 400 miljoen gulden. Een bestedingscommissie zou voor de besteding de juiste objecten, die er genoeg zijn, moeten vinden. Waarbij op de achtergrond steeds zou dienen te spelen: daar inspringen waar andere hulp niet voorhanden is. Van onze kerkredactie ADDIS ABEBA De meeste „zwarte joden" van Ethiopië zullen binnen enkele jaren tot het christendom overgaan. Dat is de verwachting van „Church's Ministry among the Jews", een Britse organisatie die al sinds 1860 onder deze mensen werkt. De vijftigduizend „zwarte joden" vormen een mysterieuze volksstam in .het noorden van Ethiopië, die een vorm van joods geloof aan hangt. Stam. Levi Zelf beschouwen zij zich als een tak van het joodse volk, en meer bepaald als de stam Levi. Zij noe men zichzelf dan ook Falasja's, wat verbannen (uit het land der vade ren) betekent. Hun zwarte huidskleur en andere uiterlijke kenmerken doen echter eerder verwantschap met de negers veronderstellen. Het meest waar schijnlijk is, dat zij de nakomelin gen zijn van Ethiopiërs, die be geerd zijn tot het jodendom. Dat moet dan in ieder geval gebeurd zijn voor het begin van onze jaar telling. In die tijd woonden in Ethiopië veel joodse kolonisten. Waarschijn lijk is ook de bekende kamerling van Handelingen 8 door de contac ten met joodse immigranten in zijn land gedreven tot zijn reis naar Je ruzalem. De Falasja's kenden tot voor kort geen Hebreeuws. Hun Bijbel is ge schreven in een Ethiopische taal, die verder uitgestorven is. Zij hou den streng de sabbat, vieren he pascha als de joden in het Oud Testamerit en houden vele leviti sche gebruiken in ere. Anderzijds wijken zij in de offer, dienst zeer af van het Oude Testa ment. Zij vasten ^elke maandag i donderdag. Zij besnijden ook d( meisjes. Van de christenen hebber zij het kloosterleven en uiters pijnlijke zelfkastijdingen overgeno men. Eeuwenlang leefden de Falasja' tussen de christelijke bevolkin van Ethiopië in afzondering, hadden hun eigen dorpen en wij ken. Zij leefden van de landbouw en beoefenden bepaalde specifiek! ambachten als weven, smeden pottenbakken. Onmogelijk Th ns zijn de sociale en de eco mische druk echter zo groot gewor den, dat het voor hen niet lange mogelijk is, om hun eigen identitei te bewaren. Volgens de Engelse zendeling dr Ian Lewis is daarom op het ogen blik de enige vraag, of zij „spuit christenen" zullen worden, waar mee hij louter in naam leden van de Ethiopische Orthodore Kerk be doelt, of werkelijk gelovige christe nen. Een geestelijke vemieuwingsbe wiging onder de Falasja's zou kun nen leiden tot een vernieuwing vai de hele kerk, vooral nu onlangs d Bijbel beschikbaar is gekomen ii het Amharisch, de taal die d< meeste Ethiopiërs spreken. LEIDEN Aan de theologische fa culteit van de rijksuniversiteit in Leiden is gisteren tot doctor-in dc theologie gepromoveerd ds. H. W. de Knijff, hervormd predikant te Spij- kenisse. Het proefschrift van de predikant onderzoekt een belangrijk deel van het oevre van wijlen dr. O. Noordmans, de bekende hervormde theoloog, met name zijn bijbelse me ditaties ontvouwde Schriftuitlegging. Daarbij is het in de eerste plaats om te doen Noordmans' behande lingswijze, zijn „manier" te vinden en vast te stellen wat hierin van al gemeen hermeneutisch belang is. (Van een onzer medewerkers) AMSTERDAM „Bij het slinken van het ledental nemen de werkzaamheden van het kerk genootschap niet evenredig af. Zij worden juist meer. Joodse gemeentendie vroeger een normaal bestaan hadden met eigen leraren, voorgangers, zijn nu aangewezen op het centrale landelijke lichaam, omdat veelal hun eigen apparaat ontbreekt." Dit zegt de heer I. Zadoks uit Den Haag, de nieuwe voorzitter van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenoot schap. Als directeur van een grote firma in kantoorbenodigdheden en aanverwante zaken zijn beleid, orga nisatie en administratie hem niet vreemd. Vreemd zijn hem evenmin de problemen, waarmee de 45 joodse gemeenten in ons land geconfronteerd worden. Eigenlijk zijn alleen Amsterdam met 9393 ingeschrevenen. Den Haag met 1500 en Rotterdam met 788 jood se centra, waar men nog in staat is bewust joods te leven. De andere 42 gemeenten (samen 3759 zielen) zijn daarvoor te klein geworden. Gevolg: de jeugd trekt weg. Zij emigreren naar Israël of vestigen zich in de drie grote steden in het westen van het land. De heer Zadoks juicht dit toe. Toch heeft het volgens hem ook bepaalde voordelen, dat in vele delen van Nederland de joodse ge- /neenten zo klein zijn. „Vaak is het zo, dat hoe kleiner de gemeenschap is, hoe sterker de wil tot werken. Vele mensen die niet re gelmatig de gebeden zeggen, gaan in kleine gemeenten toch naar de syna goge uit plichtsbesef. Zij gaan omdat zij weten dat anderen prijsstelten op de diensten. Dat willen zij dan moge lijk maken." De heer Zadoks meent, dat het Ne derlands Israëlitisch Kerkgenoot schap bij de joodse jongeren onvol doende bekend is. „Wij doen niet aan radiowerk. Wij 'zijn zelden voor de televisie, allemaal zaken die de jon geren aanspreken. Wij moeten meer aan de weg timmeren. Wij gaan bete re public relations voeren. Er ver dwijnen te veel jongeren, die de ZADOKS public relations opengevallen posten hadden moeten innemen." Assimilatie Dat verdwijnen komt vooral door assimilatie en door het groot aantal gemengde huwelijken. Ruim de helft van de joden die trouwen kiest een niet-joodse partner. De kinderen zijn daardoor veelal voor het jodendom verloren. Deze gemengde huwelijken komen in zeer grote mate voor in de kleine gemeenten, waar de vrienden en kennissenkring vrijwel uitsluitend uit niet-joden bestaat. Zadoks: „Wij doen alles wat in on ze macht ligt. Wij hebben een een- AMSTERDAM Drs. J. Klapwijk (37) uit Amstelveen is vanmiddag aan de Vrije Universiteit gepromoveerd tot doctor in de wijsbegeerte. De titel van het proefschrift luidt „Tussen historisme en relativisme". Drs. H. Lankamp (31) uit Amster dam promoveerde vandaag tot doctor in de wiskunde in natuurwetenschap pen op het proefschrift „Radicals of the diphenylmethyl and triphenvlme- thyl type". trale contactcommissie met een amb tenaar die de geïsoleerde gezinnen bezoekt. Wij organiseren regionale •contactbijeenkomsten en jongeren weekends. Voor de jongere kinderen hebben we zes reizende leraren. Zij geven een uur joodse les per week in dertig plaatsen waar geen joodse leraar woont. Dat kost ongeveer een ton per jaar. Maar wij willen geen joods kind van joods onderwijs verstoken laten. Algemeen wordt beschouwd, dat joodse kennis het enige wapen tege- de assimilatie is." De nieuwe voorzitter wil verdei paal en perk .stellen aan het ge mengde huwelijk. „Er zijn voorstellen om een computer in te schakelen. Wi.i zullen zeker een vakman opdracht geven een onderzoek in te stellen. Maar de hele zaak draait om de pu blic relations. Wij moeten het kerk genootschap bij de joden in huis brengen. Wij moeten begrip voor het kerkgenootschap zien te krijgen, be grip voor het jodendom kweken. Be grip dat als men jood wil blijven, men een joodse levenspartner moet kiezen." Nieuwe joodse bijbelvertaling AMSTERDAM In september verschijnt een nieuwe joodse verta ling van de Thora, de vijf boeken van Mozes. De vertaler is dr. I. Dasberg, tot voor kort voorzitter van het Neder lands Israëlitisch Kerkgenootschap. Naast de vertaling zal ook het oor spronkelijke Hebreeuws worden afge drukt. Het werk verschijnt in twee delen. NEW YORK Woensdag ls evan gelist Billy Graham een campagne begonnen in New York, die tot en met zondag zal duren. Hij heeft beschikking over een stadion, dat zes tigduizend mensen kan bevatten. Vo rig jaar juni preekte hij tijdens een tiendaagse campagne in New York voorin totaal 234.000 mensen. Met behulp van een overzicht een beoordeling van de inhoud Noordmans' bijbeluitlegging waa: voor het Oude Testament vooral scheppingsteksten en voor het Niei Testament vooral de gelijkenis van zaier een rol spelen, worden de tergronden van zijn Schriftprinci geformuleerd als de regel van stalte en geest geanalyseerd. Noordmans' meditatief intuïti behandelingswijze blijft, aldus dr. Knijff, vruchtbaar voor een aar actuele vragen, als de verhoud tusen meditatie en kritische exegj de allegorese het verstaan als danig, de heilshistorie in zijn rela tot de taal, de betekenis van schriftelijk getuigenis, de verhoud tusen Oud en Nieuw Testament, traditieprobleem. In alles valt op de sterke bekle toning van het spirituele als geloo ervaring van de Heilige Geest en nu, terwijl tegelkertijd met gr de band met de letter en het his rische gebeuren vastgehouden woi mengehouden momenten van Deze spanning tusen de steeds stalte en geest en de nadruk op ervaring in Gods heden, zoals berust in het voorafgaand hande van Gods Geest, vormen twee hoo ging, die zowel hermeneutisch kenmerken in Noordmans' uitl pastoraal van betekenis zijn. Dr. DE KNIJFF UTRECHT Behalve de prae van de gereformeerde synode, dr. G. Kunst, zal nog een lid van I moderamen naar Zuid-Afrika ga om onder meer een bezoek te breng aan de Nederduits Gereformeei Kerk van Zuid-Afrika. Zoals gemeld werd is dr. Kunst u genodigd door de Zuidafrikaanse k< om in september een bezoek aan land te brengen. Wie het tweede n deramenlid zal zijn dat meegaat nog niet beslist. Het doel is vooral spreken over de meningsverschil! betreffende de aanvaardbaarheid v de apartheidspolitiek in Zuid-Afrika

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2