SYNODE DWINGT SCHOOL
ZWARTEN TOE TE LATEN
Classis
gebreke
in
ernstig
gebleven
Ook Hervormde Jeugdraad
verhuist naar Drieburg
Openbaar vervoer moet samendoen
Verkuyl geweigerd uit
beduchtheid voor
het «modernisme"
Geloof in bestaan
van hemel en hel
sterk afgenomen
Eeii woord voor vandaag
Dr. Arntzen wil
niet examineren
Christian Reformed Churches FS
Uw probleem
is het onze
BEROEPINGSWERK
Meer begrip
in Jeruzalen
Vijf jeugdorganisaties gaan samenwonen
«fWéiltaiilj
lastm m
■Mi
Samenwerking
met islam
niet mogelijk
Toen werd de heer des huizes toornig en zeide lot zijn slaaf: Ga
aanstonds de straten en stegen der stad in en breng de bedelaars en
misvormden en blinden en lammen hier" (Lucas 14'21).
De gelijkenis is bekend, mogen we veronderstellen. Een rijk heer
richt een maaltijd.aan en nodigt daan-oor zijn vrienden en bekenden
uit. Maar als het ogenblik is aangebroken, waarop de maaltijd ge
nuttigd zal worden, hebben alle vrienden en bekenden een uitvlucht
Ze zeggen het niet recht op de man af.
De een moet noodzakelijk zijn akker gaan bekijkeneen tweede
moet zijn ossen keuren en een derde heeft een vrouw getrouwd.
Komen de uitvluchten ons niet bekend voot;? De heer, nee, de Here,
voor ons de kruisdood gestorven, slaat met uitgebreide handen en
zegt: Komt gij al len. Here, het is erg vriéndelijk van U. maar.
Ach, laten we het ieder voor ons zelf maar invullen.
De Here nodigt wat doet de mens? Dat ons gebed moge zijn, dag
m dag uit: O, Here, kom in ons hart opdat het verandere en wij
met blijdschap tot U gaan.
We lezen vandaag: Exodus 12 vers 1 tot 20.
DONDERDAG 25 JUNI 1970
DORDRECHT Dr. M. J. Arntzen,
gereformeerd predikant te 's-Graven-
deel, heeft de classis Dordrecht ver
zocht ontheven te worden van zijn
taak, bij classicale examens kandida
ten te ondervragen over de dog
matiek.
Volgens dr. Arntzen zijn er niet
meer voldoende waarborgen, dat de
afgestudeerden van de Vrije Univer
siteit en van de Theologische Hoge
school te Kampen achter de gerefor
meerde belijdenis staan. Hij vindt het
pijnlijk, hen de dupe te laten worden
van wat zij van hun hoogleraars ge
leerd hebben. Ook meent hij, dat
classis en deputenten van de particu
liere synode niet eensgezind waken
tegen binnendringen van ongerefor-
meerd gedachtengoed.
Na uitvoerige bespreking heeft de
classis het door dr. Arntzen ge
vraagde ontslag nog niet verleend.
Eerst zal er nog een gesprek plaats
vinden tussen dr. arntzen, het mode-
ramen van de classis en de deputaten
van de particuliere synode Zuid-Hol
land. Dat gesprek zal niet eerder dan
in oktober plaats vinden. In septem
ber gaat dr. Arntzen voor enkele we
ken naar Amerika.
Het percentage Italianen in de
curie, het centrale administratieve ap
paraat van het Vaticaan, is sinds 1961
gedaald van 57 tot 38 procent.
Een uitspraak, die niets aan duide-
iykheid overlaat. Ter synode werd
nog de opmerking gemaakt: „En als
J de school nu eens werkelijk wordt op
geblazen?" Waarop de synodeleidiug
uitsprak: Dan zullen de kerken ge
zamenlijk de kosten voor een nieuwe
school betalen. Zelfs als het mensen
levens zou kosten, dient de school al
dus te handelen, in overeensteming
met de els van het Evangelie", zo
werd gesteld.
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw probleem is het
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden, daar onze
medewerker, die de zorg over
uw problemen heeft, nog niet ts
hersteld van zijn ziekte. De toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij helaas even laten
liggen.
Vraag: Zijn stockdividenden altijd
belast voor de inkomstenbelasting of
alleen als er dividendbelasting wordt
ingehouden?
Antwoord: In het systeem van de
Nederlandse inkomstenbelasting, ge
richt op aandelen die een nominale
kapitaaldeelneming kennen, moet bij
uitreiking van bonusaandelen het
nominale bedrag als inkomen wor
den aangemerkt, voorzover dat niet
wordt gestort. Het kapitaal van de
NV is namelijk in beginsel vrij te
rugbetaalbaar, terwijl over een uit
de reserves ontvangen bedrag door
de aandeelhouders inkomstenbelas
ting moet worden betaald.
Bij aandelen zonder nominale
waarde, zoals in Amerika veel voor
komen, moet dit naar analogie wor
den toegepast, en de aandeelhouder
moet bij uitkering van een stockdi
vidend dus in principe belast wor
den voor zijn aandeel in het bedrag
dat bij de NV van de winstreserves
naar het kapitaal wordt overge
boekt.
Van zo'n stockdividend kan dus
ook, en zal zelfs meestal, een deel
belastbaar zijn. Dit kan van geval
tot geval verschillen. In de effecten-
gidsen staat wel vermeld welk be
drag dit is.
In principe is dat natuurlijk ook
het bedrag, waarover dividendbelas
ting wordt ingehouden, doch dit is
een wat gevaarlijk criterium, daar
deze bepalingen niet in alle landen
gelijk zijn. Uw bank kan u dus we!
opgeven wat u voor inkomstenbelas
ting moet aangeven. Ook de fiscus
beschikt natuurlijk over die gege
vens.
Vraag: Heeft een controleur-vo-
gelwet 1936 de bevoegdheid, als
Iemand artikel 461 overtreedt door
bijvoorbeeld verboden duinterrein te
betreden, een proces-verbaal op te
maken of aangifte van deze overtre
ding te doen bij de politie ingevolge
artikel 162 Wetboek van Strafvorde
ring?
Antwoord: Gezien het zeer be
perkte opsporingsterrein van de con
troleur lijkt ons de bevoegdheid om
een ambtsedig proces verbaal op te
maken in het door u omschreven ge
val niet waarschijnlijk. Iets anders
is het echter, indien het betredings-
verbod speciaal ter bescherming van
vogels is gegeven. Indien de contro
leur niet bevoegd is een ambtsedig
p.v. op te maken, zal hij overeen
komstig artikel 162 mededeling van
het door hem in de uitoefening van
zijn functie geconstateerde strafbare
feit moeten doen aan de officier van
justitie of een hulpofficier.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Groningen (3e stud.-
.pred.; toez.), mej. H. G. van der Waals,
vic. te Utrecht": te Houten, P. J.
Dorsman te Staphorst; te Nieuw-
Vennep (toez). C. J. Baart te Raams-
donk; te Rotterdam-Zuid, L P. C. van
't Hof te Zutphen; te Rouveen, J. Nol-
tes te Ridderkerk.
Emeritaat verleend aan A. Oskamp
te Voorhout.
GEREF. KERKEN
Préparatoir geëxamineerd en be
roepbaar verklaard, kand. K. Eyke- j
lenboom, Frederik van Eedenstraat
7c, Rotterdam.
GEREF. KERKEN (vrfc.)
Beroepen te Ermelo. S. Cnossen te
Vollenhove.
Bedankt voor Katwijk-Valkenburg,
G. Spijker te Rotterdam-Kralingen.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Amsterdam-Noord, J.
Vogel te Emmen.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Barneveld. Chr. van
den Poel te Yerseke; te Gorinchem en
te Oud-Beijerland. kand. J. Mijnders
te De Meern.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Niet een rassen
kwestie, maar beduchtheid voor de
nieuwere theologische inzichten in
Nederland! is de aanleiding voor de
synode der Christian Reformed Chur
ches geweest om prof. dr. J. Verkuyl,
buitengewoon hoogleraar in de zen
dingswetenschappen aan de VU, by
nader inzien niet uit te nodigen voor
het geven van gastcolleges aan Cal
vin College te Grand Rapids.
Dit deelde ons dr. B. Rietveld mee,
die over deze zaak zelfs aan de be
sprekingen ter synode heeft kunnen
deelnemen.
Hij herinnerde eraan, dat prof. dr.
H. M. Kuitert twee jaar geleden een
tournee langs diverse Chr. Reformed
Churches heeft gemaakt en ook gast
colleges aan Calvin College heeft ge
geven. Dat kwam toen hard aan, al
dus dr. Rietveld, wat hij ook begrij
pelijk vindt, want men moet zich
voorstellen dat Kuitert dertig tot
veertig jaar geleden zo eens in de Ne
derlandse gereformeerde kerken had
gesproken. Dan was het effect hier
precies hetzelfde geweest.
Men is dus van Kuiterts woorden
geschrokken. Mede naar aanleiding
van net bezoek van prof. Verkuyl
aan Zuid-Afrika. waar hem herhaal
delijk naar de nieuwere theologische
inzichten in Nederland is gevraagd,
waarop hij in alle objectiviteit heeft
trachten te antwoorden, is men in
Amerika ook Verkuyl met die nieu
were inzichten gaan identificeren. Ten
onrechte, hetgeen ik, aldus dr. Riet
veld, ter synode nadrukkelijk naar
voren heb gebracht.
Toch is men, uit beduchtheid voor
deze wat men noemde „modernisti
sche tendenzen", bij zijn afwijzende
standpunt gebleven, hetgeen dr. Riet
veld begrijpelijk acht, omdat er ten
deze een communicatiestoornis mee
speelt.
Weliswaar komen van tijd tot tijd
mensen uit Nederland naar deze ker
ken, maar hun bezoeken zouden in
feite te kort zijn om "en duidelijk
en afgerond inzicht te geven in het
geen in ons land op theologisch ge
bied gaande is.
Wat nodig zou znn, aldus dr. Riet
veld, en dat geldt waarschijnlijk ook
voor andere buitenlandse met de ge
reformeerde kerken in Nederland
verbonden kerken, is dat iemand die
met het nodige gezag zou kunnen
spreken uit Nederland langere tijd
onder de broeders en zusters in deze
kerken zou kunnen verblijven, waar
door in alle rust een dialoog zou
kunnen ontstaan, die verhelderend
zou kunnen werken.
Want de vragen die bij ons in Ne
derland aan de orde zijn gelden even
goed voor andere reformatorische
christenen, waar ook ter wereld.
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG Op de synode van de Christian Reformed Church
of America, die ik heb mogen bijwonen, is een beslissing inzake een
raciale kwestie, die in Chicago speelt, genomen, die er mij opnieuw
van heeft overtuigd hoe springlevend deze zusterkerken van onze
Gereformeerde kerken zijn.
Aan het woord is dr. B. Rietveld,
gereformeerd predikant te Den Haag-
West, die zo juist uit de VS is terug
gekeerd, waar hij de synode van de
Christian Reformed Church heeft bij
gewoond.
In Chicago is een blanke wijk, die
Cicero heet, waar ook een christe
lijke school staat, die uitsluitend door
blanke kinderen wordt bezocht. Als
gevolg van evangelisatiewerk in de
aangrenzende negerwijk Lawndale
meldden zich ook negerkinderen voor
deze school aan, maar de schoollei
ding durfde hem om praktische rede
nen niet toe te laten.
De praktische redenen zijn, dat de
bewoners van de wyk Cicero, en
Chicago in het algemeen, nog zo on
verzoenlijk tegenover de negerbewo
ners van deze stad staan, dat ze het
schoolbestuur dreigden het school
gebouw te zullen opblazen, als be
sloten zou worden dat negerkinderen
de lessen aan deze school zouden mo
gen volgen. De invloed van een figuur
als Al Capone, die destijds grote in
vloed in Chicago heeft gehad, een
invloed die steeds nog blijkt door te
werken, is niet vreemd aan deze on
verzoenlijke houding, aldus dr. Riet
veld.
in te schakelen. Deze had begrip voor
de moeilijke situatie en sprak uit,
dat (dan maar) geen negerleerlingen
moesten worden toegelaten.
Niet alzo de synode, bij wie deze
zaak vervolgens in behandeling
kwam. Zij besloot ondubbelzinnig uit
te spreken, dat negerkinderen wel de
gelijk, ongeacht eventuele consequen
ties, op de christelijke school te Ci
cero moeten worden toegelaten.
Uitweg?
Het schoolbestuur heeft een uitweg
uit deze impasse gezocht door de clas
sis van de Christian Reformed Church
Onjuist
Dr. Rietveld
JERUZALEM De Ara
sche terreurorganisaties mog
dan wel de indruk maken, dat
gehele Arabische wereld zich
een man tegen Israël keert,
werkelijkheid is anders. De
raëlisch-Arabische samenwi
king in het sinds 1967 door Isr<
beheerde deel van Jordai
wordt zelfs steeds beter. Vooi
in Jeruzalem is de verhoudi
goed.
Bij het streven joden en arabii
tot meer begrip voor elkaar te bi
gen staat een Frans nonnenkloo
in de Via Dolorosa centraal. T
maal per week worden er cultu
bijeenkomsten gehouden, waarop
den en arabieren elkaar ontmoeten
De initiatiefnemer daartoe is 1
man Yaron van de Hebreeuwse
versiteit. Opzettelijk koos hij
neutrale terrein van het klooster,
zer dagen plukte hij de oogst; tv,
honderd Arabieren kregen hun di
ma, omdat zij het nieuw-Hebreei
het Iwrieth, beheersen en vijftig
den kregen hun brevet omdat zijn
Arabisch machtig waren geworden
Verscheidene kiboetzim hebben
cursisten voor weekends uitgenod
Inwoners van de oude stad hebbel
hun beurt joodse cursisten gastv
heid verleend.
Israëlische regeringskringen vol
dit experiment nauwlettend. 1
acht het van groot belang, dat j<
en arabieren op grote schaal sa
studeren, eikaars taal letterlijk en
guurlijk verstaan en begrip voor
kaars standpunt gaan opbren
Want uiteindelijk zal uit dat soort
grip en samenwerking toch een vi
moeten voortkomen.
Letterlijk luidde het besluit: „De
synode verklaart dat in haar behan
deling van de zaak-Lawndale (de
negerwijk red.) de classis Chicago-
Noord in gebreke is gebleven te han
delen in overeenstemming met de
verklaringen over de rassen op de
synodes van 1968 en 1960 (die nadruk
kelijk op gelijkstelling neerkwam
red.). De synode roept deze classis op
haar handelwijze en praktijk zonder
uitstel in overeenstemming te bren
gen met de uitspraken van genoem
de synodes. Indien de classis van Chi-
cago-Noord in gebreke blijft, zal ze
beschouwd moeten worden als te le
ven „in belediging van de synode"
(de letterlijke kwalificatie is „in con
tempt of synod" red.) en in open
lijke veronachtzaming van net oordeel
van de kerk van Jezus Christus".
AMSTERDAM Eenentachtig pro
cent van het Nederlandse volk gelooft
dat God bestaat.
Bij een landelijke steekproef van
het NIPO bleek dat ook nog een
meerderheid gelooft in het bestaan
van een hemel (62 procent) en in een
leven na de dood (53 procent).
In het bestaan van de duivel ge-
Rhodesia-zendin»
11 juli in Urk
DRIEBERGEN De Rhodesia-zen-
ding houdt haar zendingsdag dit jaar
in Urk, in de oud-gereformeerde
kerk. op zaterdag 11 juli.
Het programma van deze dag, die
om half elf begint, vertoont een inter
kerkelijk karakter. Na de opening
door voorzitter L. de Boer uit Urk
spreekt eerst ds. K. van den Belt,
voorzitter van een gemeente te Twij-
zel, die tot 1967 tot de Gereformeerde
Kerken (vrijgemaakt) behoorde. Ver
volgens spreekt de heer L. van der
Sluys, voorganger van de hervormde
evangelisatie te Kollum. Daarna komt
ds. H. Wiltink, oud-gereformeerd te
Doetinchem. Na ds. J. W. Kloot van de
(vrijstaande) oud-gereformeerde ge
meente te Gouda en de heer B. Flo
rijn, leraar te Gouda sluit de plaatse
lijke oud-gereformeerde predikant ds.
E. du Marchie van Voorthuysen de
bijeenkomst.
Raden van kerken
in Zwitserland en
Oost-Duitslaud
BERLIJN/BERN In Oost-Duits-
land is een landelijke raad van ker
ken tot stand gekomen. In Zwitser
land hoopt men er nog dit jaar een
te vormen. Daar zal (in tegenstelling
tot Oost-Duitsland) ook de Rooms-
Katholieke Kerk aan deelnemen.
De Oostduitse raad heeft tot doel,
oecumenische activiteiten te stimule
ren en discussies op gang te brengen,
die theologische kwesties zullen op
helderen. Ook is het de bedoeling, dat
de Oostduitse raad de mond van de
gezamenlijke kerken zal zijn in het
spreken in de samenleving.
Het is de bedoeling dat in Zwitser
land zes kerken meedoen: de twee
grote, de Hervormde kerk en de
Rooms-Katholieke kerk en vier klein
tjes: oud-katholieken, methodisten,
baptisten en Leger des Heils (de laat
ste als gastlid). Geen der kerken
heeft al een beslissing genomen.
5
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN Als vijfde
partner zal ook de Hervormde
Jeugdraad zijn intrek nemen in
De Drieburg.
Vijf christelijke jeugdorgani
saties gaan samenwonen om een
nauwere samenwerking te be
reiken op organisatorisch, tech
nisch en administratief gebied.
Het gebouw zal in 1971 in gedeelten
in gebruik worden genomen. Zoais
het zich nu laat aanzien, zal het Lan
delijk Centrum voor Gereformeerd
Jeugdwerk rond de jaarwisseling al
kunnen verhuizen.
Deze organisatie krijgt de parterre
van de voorste vleugel (zie fotoj.
Daarboven komt de stichting Evange
lisch Herstel en Opbouw (het gerefor
meerde evangelisatiejeugdwerk).
Van de achterste vleugel zal de bo
venste verdieping worden betrokken
door de Hervormde Jeugdraad. Op de
eerste etage komt de Christelijke
Jeugdraad. De parterre wordt het do
mein van het Christelijk Jongeren -
verbond.
Tenslotte heeft de achterste vleugel
nog een ondergrondse verdieping. De
ze is bestemd voor het gezamenlijke
administratieve apparaat van de vijf
organisaties de telefooncentrale, de
expeditie, de stencilkamer en .derge
lijke.
De Drieburg ligt even buiten Drie
bergen aan de rechterzijde van de
weg naar Doorn, tegenover „De
Horst" en in de onmiddellijke nabij
heid van „Kerk en Wereld" en ,.Hy-
deoark".
Het terrein beslaat vijf hectare.
Behalve De Drieburg staan er nog
«.en internaatsgebouw (jongerenvor-
mingscentrum). een dienstwoning
voor de conciërge en een koetshuis
voor het huishoudelijk personeel.
Verdere bouwplannen zijn in voor
bereiding.
Het kantoor kost inclusief grond en
aankleding 1,8 miljoen.
(van onze kerkredactie)
DEN HAAG Als het westen geld
beschikbaar stelt aan missionarissen
voor ontwikkelingswerk en als voor
waarde daaraan verbindt, dat het in
samenwerking met de islam besteed
moet worden, dan worden deze
in een bijna onmogelijke situatie ge
dwongen, schrijft pastoor W. Jansen
uit Soerabaja in het rooms-katholieke
missieblad BijEEN.
Natuurlijk werk je wel samen met
anders denkenden, maar dat zijn nu
net niet de overtuigde islamieten.
Voor een echte islamiet is het onmo
gelijk, om met iemand die een ander*»
overtuiging heeft over godsdienst te
praten. Dat gaat tegen zijn geloofs
overtuiging in. Verder zijn er genoeg
die als mens sociaal bewogen zijn.
Daar kun je heel goed mee samen
werken. Maar niet als islamiet. Wel
als persoon.
Toch worden er wel pogingen on
dernomen om tot een dialoog te ko
men, maar de verschillende denkwe
relden vormen daarbij een ernstige
belemmering. Onlangs werd een con
ferentie gehouden van rooms-katho-
lieken, protestanten en islamieten.
„Toen bleek opeens dat de protes
tanten en de katholieken hegrecxm
waar het over ging en de islamieten
er niets van snapten. Alle begrippen
en termen die wij gebruiken, moestm
we eerst aan hen uitleggen. Wij den
ken westers, zij arabisoh. Onze hela
manier van denken en doen is voor
hen net zo vreemd als veel van hen
dat voor ons is. Daarom is het ook
een klein beetje dwaas om als voor
waarde aan het financieren van een
project reeds te eisen, dat het samen
met de islam wordt uitgevoerd," be
sluit pater Jansen.
looft maar 34 procent en 32 pro
gelooft dat er een hel is.
Vooral het geloof in het bes
van hemel en hel is in enkele j
geweldig teruggelopen. In 1964
loofde nog 74 procent van de on
vraagden in het bestaan van de
mei en 53 procent in het bestaan
de hel.
Leden van de gereformeerde
ken geloven bijna allen aan het
staan van god, hemel en leven n
dood, maar zijn minder zeker ove
duivel (79 procent) en de hel (70
cent).
De percentages bij de rooms-ka
lieken en de hervormden ontlopei
kaar niet veel en liggen iets b<
het landelijk gemiddelde.
V
Van de buitenkerkelijken gel-.
44 procent dat God bestaat, 23 f'
cent gelooft in een hemel en 16 f1
cent in een leven na de dood.
(Vervolg van pag. 1)
Wordt het totale openbaar en parti
culier vervoer niet integraal aange
pakt, dan dreigen zowel de stedelijke
functies als de verbindingen tussen
de steden te verstikken. Waar deze
aanpak moet beginnen is intussen
duidelijk. Om aan verstikking te ont
komen, heeft Rotterdam reeds zijn
metro, Amsterdam zijn stadsspoor en
Den Haag zijn semi-metro ontwor
pen.
Deze stedelijke railsystemen verei
sen kostbare technische voorzienin
gen, terwijl het regionale net van de
NS binnen deze stedelijke agglome
raties met dezelfde.problemen kampt.
Als men de plannen in elkaar schuift
en dezelfde sporen gaat gebruiken,
heeft men samen veel minder te in
vesteren.
Teleurgesteld
De NS zijn teleurgesteld dat deze ge
dachte niet de weerklank heeft ge
vonden die ze had verwacht. Kansen
voor een beter totaaivervoer tegen la
gere kosten dreigen daardoor onbenut
te blijven.
De herstructerering van het goede
renvervoer zal tot vermindering van
personeel in deze sector leiden. Hier
over zal overleg worden gepleegd
met personeelsraad en ondernemings
raad. De uitvoering zal nog jaren in
beslag nemen, zodat men verwacht
dat het inkrimpen van het personeel
kan geschieden door natuurlijke af
vloeiing.
Vooral in het westen van het land
bestaat een tekort aan werknemers,
in het bijzonder aan rijdend en werk-
plaatspersoneel. De oorzaken hiervan
zijn de veel intensiever dienstregeling
als gevolg van Spoorslag '70, ziekte
verzuim, meer vakantie en kortere
werkdagen. Na een jarenlange daling
van het aantal werknemers eind
1969 waren het er ruim 26.000 zal
de stijging zich evenals vorig jaar in
1970 doorzetten.
Financiën
Voor het eerst sinds 1963 vertoonde
het reizigersvervoer in 1969 een groei:
de omzet steeg van 364 miljoen gul
den tot 374 miljoen, het aantal reizi
gerskilometers nam toe met twee
procent. De kosten stegen met onge
veer 38 miljoen gulden, maar de op
brengsten ook, zodat ze elkaar in
evenwicht hielden en het jaar 1969
met hetzelfde verliessaldo eindigde
als 1968, namelijk 80,3 miljoen gul
den.
Hoe de financiële positie van de NS
zich in de toekomst zal ontwikkelen,
hangt af van de resultaten van het
overleg met de regering. Allereerst
wil de regering een „wet op de ge
zondmaking vand e NS-financiën" in
dienen. Deze zal de NS ontlasten van
rente en aflossing van leningqn, die
zij in het verleden moest sluiten om
haar verliezen te financieren. De re
gering wil met deze wet bovendien
een overgangsregeling treffen voor
verliezen in de goederensector tijdens
de herstructerering.
Streekbus
„Als de overheid wenst dat een
vervoerbedrijf omwille van het maat
schappelijk nut verliesgevende taken
voortzet, dan moet zij daaruit ook de
financiële consequenties trekken", al
dus het jaarverslag.
Terwijl de trein terrein wint, moet
de streekbus steeds meer prijsgeven:
zolang hij niet door verkeersmaatre
gelen wordt beschermd, wordthij
steeds onaantrekkelijker ornaat hij in
het aanzwellend wegverkeer niet
meer uit de voeten kan, zo meldt het
jaarverslag.
Bij de dochterondernemingen van
de NS liep het interlokaal busvervoer
met ongeveer vier procent en het lo
kaal vervoer met rond twee procent
terug. Ondanks tariefaanpassing ste
gen de opbrengsten minder dan de
kosten, zodat het verlies toenam. Vo
rig jaar boekten de dochteronderne
mingen hun eerste verlies van Q'2
miljoen gulden. Dit jaar wordt een
aanzienlijk groter verlies verwacht.
Voor het streekvervoer geldt hetl-
zelfde als voor de NS: de overheid
dient de verliezen te vergoeden op
grond van het maatschappelijk nut.
Momenteel springt de overheid alleen
bij, indien belangrijke verbindingen
als gevolg van financiële problemen
opgeheven moeten worden.
Stranddrukte
Al vele jaren lees ik uw blalt
even zoveel jaren was het vooï
een teleurstelling zo nu en dan ii e
.editie van maandag te lezen en tej
hoe druk het 's zondags wel d
stranden is geweest. r i
Daar uw dagblad de naam chr
lijk draagt, rust op uw redacts
verantwoordelijkheid foto's en geVi
van strandbezoek uit de krant t®c
ren. Ja, niet alleen te weren, maajM
te protesteren. Want hoe kan mfl
naam christelijk dragen door paf
te vullen met onchristelijke dirc
die Gods dag ontheiligen? ft
Het gebod „Gedenkt de sabbat q
gij dien heiligt" geldt voor alle t\u
Terwijl in één ogenblik tienduizi
mensen van de aarde worden wf
raagd (Peru), wordt uw voorp^'
gevuld met Godonterende strandfep
Laat deze foto's achterwege eiyi
een vurig protest horen dat Godj
geheiligd moet worden. Het is
christelijke plicht, ook als dagblai
onze naaste erop te wijzen wellj]
verdriet wij de Heere aandoen, 4r
mensen terug te roepen tot de wf
de getuigenis. Ln
Heerjansdam W. de Pe^
(Bij hoge uitzondering de vol(?°
opmerking: wij zouden wel bijzFs
slechte voorlichting geven over
in de wereld gaande is, indien 2
zouden beperken tot hetgeen de I 6
keuring van lezers als de heêr
Penning kan wegdragen Oveiïw
houdt een op maandag gepit
strandfoto niet automatisch in dal
foto op zondag genomen werd;
zaterdags lagen de stranden
Redactie).
Blindheid
Het is niet de eerste keer di'
president 'van de Nederlandse
waarschuwend de vinger opheftT
de leiders van het volk dan nog %,j
niet in dat het doorgaan van de
en prijsspiraal onze economie oi^
roepelijk om hals brengt?
Weet minister Roolvink niet dd
aldoor optrekken van de sociale i
zieningen (hoe mooi op zichzelf P*-
schen) moet leiden tot een bela#ui
druk, die door het volk niet ms^É
dragen is? Beseffen de leiderrei
vakbonden niet dat hun machtf"
centratie op propagandistische gr<t
uitloopt op chaos, waarvan de a*
dershet eerst de dupe worden? 1:
Eén der grootste oordelen die UI
een volk kunnen komen is dat!
leiders met blindheid worden gesj. z'
en het recht struikelt op de stratei,e
Bleskensgraaf A. Til,