Het wonder zien, dat
Christus harten opent
ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING
Synode weigert
prof. Verkuyl
Drs. A. Pos vijftig jaar zendiiigspredikant
Nieuwe „bijbelgetrouwe
academie in Bazel
Een ivoord voor vandaag
Uw probleem
is het onze
Geen gastcolleges
Zorgen in
classis
Winschoten
Proeve van
nieuw credo
Baptistencongres
in Tokio
Stichting Islam
Nederland
Verpleegde al
dagen spoorloos
Kwarteeuw verandering
in een paar vragen...
BEROEPINGSWERK
ie>
In New York oud
Hollands
stadhuis ontdekt
Bijbel in 1413 talen
DINSDAG 23 JUNI 1970
"lk zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over een zon
daar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardi
gendie geen bekering nodig hebben" Lucas 15:7). Het is de gelij
kenis van het verloren schaap. De herder gaat met honderd schapen
's morgens op pad en plotseling ontdekt hij, dat er een schaap is
verdwenen. Wat nu te doen? Eén ding staat voor hem vast: hij zal
het schaap vinden. En hij zoekt en hij zoekt, totdal hij het heeft
gevonden. Het is niet moeilijk zich de vreugde voor te stellen, die er
bij de herder is. Hij heeft het terruggebracht bij de kuddein de
veilige stal. Zo nu doet Jezus met de afgedwaalde mens. Hij laat
hem niet in de steek, Hij keert zich niet van hem af Hij zoekt en
zoektt totdat Hij hem heeft gevonden. Het is het onnoemelijk grote,
dat God zich om die ene mens bekommert. Het is het voor de mens
onbegrijpelijke, dat hij tot de ontdekking komt: Hij bemoeit zich
met mij ,ik ga voor Hem niet onder in de massa, ik besta voor
Hem.
Wc lezen vandaag: Exodus 10 vers 21 tot 29.
\an onze kerkredactie
HAARLEM Ik heb een heerlijk leven gehad. Dat je met
het evangelie van Jezus Christus mag werken en dat je het won
der ziet, dat Hij er Zelf is en de harten apant.
De evangeliesaativerkondiging is in het oosten een moeilijke
zaak. Het is eigenlijk onmogelijk. Maar Jezus Christus is er. Hij
doet zijn werk. Hij geneest mensenlevens, bouwt zijn kerk en
stelt haar tot een zegen.
Aldus drs. A. Pos (81). Op 30 juni
zal het vijftig jaar geleden zijn. dat
hij missionair predikant van de Gere
formeerde Kerken werd.
Destijds was de studie voor het
zendingswerk totaal anders dan nu.
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw probleem is het
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden, daar onze
medewerker, die de zorg over
uw problemen heep, nog niet is
hersteld van zijn ziekte. De toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij hèlaas even laten
liggen.
Vraag: Zijn er boeken of hand
leidingen voor het zelf bouwen van
een tweeklaviers-pedaalharmonium?
Antwoord: Bij de uitgever van
het Duitse tijdschrift „Das Musik-
instrument", Klüberstr. 9, Frankfurt
am Main, kan u wel nadere inlich
tingen vragen.
Vraag: Een weduwe had over 1968
5720,45 inkomen, kinderbijslag voor
een zoon van tien jaar inbegrepen.
Zij kreeg over dat jaar een aanslag
in de inkomstenbelasting van 326
en premieheffing f711. samen ƒ1037.
Is dit juist?
Antwoord: De aanslag lijkt ons
veel te hoog. Wellicht is er een abuis
in het spel. Wij raden u aan een
bezwaarschrift aan de belastingin
spectie te zenden. Dit kan in een
gewone brief, waarin U het kohier-
nummer van het aanslagbiljet ver
meldt. De zaak zal dan wel snel op
gelost zijrt.
Verzoek van lezer: In welke bun-
idel komt het volgende vers voor:
„Weg wereld, weg schatten,
Gij kunt niet bevatten,
Hoe rijk ik wel ben.
*k Heb alles verlorèn,
Maar Jezus verkoren.
Wiens eigen ik ben"
Vraag: Voor ontstekingen in de
mond gaf mijn huisarts mij medicij
nen. Op zijn advies heb ik nu een
kunstgebit genomen. Daarvoor ging
ik niet naar mijn eigen tandarts
maar naar instituut X te Rotterdam.
Dit kostte mij meer dan ƒ300. Kan
ik een deel terugkrijgen van het zie
kenfonds of is deze uitgave voor de
belasting aftrekbaar?.
Ik moet erbij voegen dat er een
groot tekort is aan tandartsen. Was
ik naar mijn eigen tandarts gegaan,
dan had ik misschien een paar
maanden moeten lopen voor ik ge
heel klaar was.
Antwoord: De genoemde inrich
ting is niet door het ziekenfondswe
zen erkend, zodat u van uw fonds
geen vergoeding kan verwachten.
Wel kan u niet door verzekering ge
dekte ziektekosten opgeven voor be
lastingaftrek, wanneer deze een ze
ker minimum te boven gaan.
Vraag: Ik heb wel eens gelezen
dat in Japan bijziende mensen hun
ogen laten bestralen om een scherp
gezichtsvermogen te krijgen. Bestaat
zoiets ook in Nederland?
Antwoord: Een specialist van een
ooglijdersgasthuis deelde ons mee
dat hem van een bestralingsmethode
niets bekend is. Wel maakt de vakli
teratuur melding van operaties
waardoor de oogbol verkleind wordt,
waardoor de bijziendheid verdwijnt.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM Prof. dr. J.
Verkuyl, hoogleraar in de zen
dingswetenschap aan de VU, die
uitgenodigd was begin volgend
jaar gastcolleges te geven aan
Calvin seminary te Grand
Rapids, is daar bij nader inzien
niet welkom.
Hij heeft namelijk een brief ont
vangen van de rector, prof. dr. J. H.
Kromminga, waarin deze meedeelt
dat de synode van de Christian Re
formed Churches zijn goedkeuring
aan deze uitnodiging heeft onthouden.
De uitnodiging kwam van de facul
teit en het curatorium van Calvin
College en bereikte prof Verkuyl on
langs schriftelijk. In de tweede brief,
die mist door de hoogleraar is ont
vangen en waarin hij ervan op de
hoogte wordt gesteld dat de synode
zijn goedkeuring aan het besluit van
faculteit en curatoriun heeft onthou
den, worden geen redenen genoemd,
die de synode tot zijn afwijzende
standpunt hebben geleid.
In het blad Grand Rapids Press
stond evenwel te lezen dat de synode
vooral bezwaar zou hebben tegen
prof. Verkuyl omdat hij steun zou
bieden „aan de gezichtspunten van
prof. dr. H. M. Kuitert, hoogleraar
in de dogmatiek en ethiek aan de
VU". Prof. Verkuyl heeft echter nim
mer deelgenomen aar. de discussie
rondom deze hoogleraar en zich noch
pro noch contra over hem uitgelaten.
Echter kan ook meespelen een
kwestie die thans op de synode van
de Amerikaanse kerken speelt en die
als een rassenprobleem valt aan te
duiden. Het geldt hier het niet
toelaten van negerkinderen op een
christelijke school in Cicero, een
blanke wijk in Chicago, een zeaak, die
in ie classis is gekomen, welke zich
achter de schoolleiding stelde. Nu is
het woord aan de synode, die in de
ze een uitspraak moet doen.
Het moet niet ondenkbaar worden
geacht dat medé tegen deze achter
grond, waarbij dus rassendiscrimina
tie >n het ceding is, het afwijzende
besluit van de synode om prof. Ver
kuyl bij nader inzien niet uit te nodi
gen. is genomen.
PROF. DR. J. VERKUYL
niet welkom
Zonder enige kennis van de taal („het
kostte mij anderhalfjaar, eer ik in
het Javaans kon preken") en met een
enkel boekje om uit te zoeken hoe de
situatie daar cultureel 'en godsdienstig
was, werd drs. Pos naar Djokjakarta
uitgezonden.
Twaalf jaar deed hij daar het klas
sieke zendelingenwerk. In 1932 werd
hij na een uitgebreide studiereis tjoor
India docent aan de theologische
school te Djokja, om onderwijs te ge
ven in het hindoeïsme en het boed
dhisme.
„Eerst heb je dan het gevoel, dat je
als zendeling geblokkerd bent Maar
dan merk je dat het is een „reculer
pour mieux sauter": voorgangers ver
schaffen aan de kerken.
In deze tijd mocht drs. Pos mee
werken aan de groei naar zelfstan
digheid van de kerk op Midden-Java.
In 1926 werd de eerste Javaanse pre
dikant bevestigd. In 1931 werd de
eerste Javaanse synode gehouden en
geleidelijk werden steeds meer stuk
ken werk overgedragen.
Toen brak de oorlog uit maar „het
wonder is geweest dat God ook door
dit alles nieuwe dingen heeft doen
geboren worden".
In 1943 werd het echtpaar Pos
geïnterneerd. Na een heel moeilijke
tijd en een verlof jaar in Nederland
konden zij in 1947 hun werk weer
hervatten. Omdat het toen onmoge
lijk was, Djokja te bereiken, vestig
den zij zich in Djakarta.
Drs. Pos mocht in die tijd weer
contacten leggen met de kerk op
Midden-Java en was belast met de
geestelijke bearbeiding van gerefor
meerden in een groot deel van het
westen van Indonesië.
Op een van zijn reizen, in het voor
jaar van 1949, bracht hij ook een be
zoek aan president Soekarno, die toen
(het was na de tweede politionele ac
tie) op Banka geïnterneerdzaat. Hij
besprak met Soekarno de positie van
de theologische school, waarvan de
gebouwen door de republikeinen in
beslag waren genomen, en vond bij
hem een welwillend oor.
In 1950, na dertig Indische dienst
jaren, keerde drs Pos met emeritaat
naar ons land terug. Hij vestigde zich
in Haarlem, waar hij nog verschil
lende jaren bijstand in het pastoraat
heeft verleend. Daarnast doceerde
hij aan het zendingsseminarie te
I Baarn zendingsgeschiedenis, boed-
dhisme en hindoeïsme en leidde hij
j bijbelstudie met de studenten.
Hij woont nog steeds de vergade-
I ringen van de Raad van samenwer
king en van de generale zendingsde-
putaten bij als adviseur, maar wil
daar nu een eind aan maken. Verder
preekt hij nog regelmatig, vooral in
de vakantiemaanden nog zondag aan
zondag.
Hoe ziet drs Pos de moderne ont
wikkeling, met name de verhouding
van zending tot ontwikkelingshulp?
Drs. Pos: Het is bijbels gezien dui
delijk, dat het heil van Jezus Chris
tus, zoals Hij dat Zelf laat zien in
zijn leven hier op aarde, niet enkel is,
dat Hij ons voor de hemel voorbe
reidt en de aarde aan haar lot over
laat. Hij is bezig zieken te genezen,
hongerigen te spijzen, de discrimi
natie van Samaritanen en tollenaars
te doorbreken.
Daarom mag de kerk deze elemen
ten, die betrekking hebben op de
structuren, op de nood, nooit buiten
de evangelieverkondiging laten. Zij
zijn deel van het heil dat eenmaal
universeel aan het licht zal komen.
Dode wereld
Maar als je de prediking van het
evangelie van Jezus Christus eigen
lijk terzijde zou laten als minder be
langrijk in de tegenwoordige tijd, en
je zou je werpen op de vernieuwing
van de structuren, en je zou inder
daad met elkaar een wereld scheppen
waarin geen honger, onrecht of oorlog
meer zou zijn, dan zou men toch de
vraag kunnen stellen, of die zoge
naamd leefbare wereld geen dode
wereld zou zijn, omdat het met al die
vernieuwingen een wereld zou zijn
zonder God.
Hoezeer het waar is, dat juist de
christenen en de kerk voorlopers zou-
DRS. A. POS
den moeten zijn voor een leefbare
wereld, moet daarin en tegelijk met
alle macht het evangelie van Christus
verkondigd worden, dat ons weer tot
kinderen van God maakt.
In dezelfde kerk, waar hij vijftig
jaar geleden tot predikant bevestigd
werd, de Keizersgrachtkerk, biedt de
gereformeerde kerk van Amsterdam
drs. Pos morgenavond een receptie
aan. Zondagmorgen zal hij ook in de
ze kerk preken. Deze kerkeraad heeft
hem verder drieduizend gulden gege
ven. die hij mag besteden voor een
zendingsdoel.
Reis
Verder hebben zendingsdeputatcn
dominee en mevrouw Pos een reis
naar Indonesië aangeboden, maar
daar willen zij geen gebruik van ma
ken. „Als ik er gewoon als toerist
heen had gekund, zou ik het fijn ge
vonden hebben, om het land en de
mensen nog weer eens terug te zien.
Maar de vele contacten en verplich
tingen zouden het tot een te vermoei
ende zaak maken", vindt drs. Pos.
Overigens verblijdt hij zich zeer in
de stroom van brieven, die hem deze
dagen bereiken van zijn oud-leerlin
gen. De Javaanse dominees zijn hem
nog niet vergeten.
VEENDAM Massale onkerkelijk
heid (een getal van twintig kerkgan-
gers per dienst is bepaald geen uit
zondering) en een sterke vergrijzing
van de kerktrouwen waren de zaken
waarmee het moderamen van de her
vormde synode geconfronteerd werd
bij zijn bezoek aan de classis Win
schoten.
Schaalvergroting was het genees
middel. dat ds. P. A. Geluk uit Nieu-
wolda aanprees in de inleiding, die
hij hield tijdens de ontmoeting van
de synodeleden met het breed mode-
ramen van de classis.
Schaalvergroting, zowel regionaal
als interkerkelijk door samenwerking
of samengaan met de gereformeerden.
In verschillende gemeentert zou er
feitelijk opnieuw moeten worden be
gonnen om de opdracht weer zuiver
te zien. De toerusting van de kerken
zou moeten worden aangepast aan de
huidige tijd, waarbij ds. Geluk onder
meer wees op het industrieapostolaat.
De aanwezige ambtsdragen
brachten ook de zware financiële last,
die de kerkgebouwen voor de ge
meenten betekenen, onder de aan
dacht van het synodemoderamen.
Monumentenzorg zou hier uitkomst
kunnen bieden.
In Duitse kerk
(Van onze kerkredactie)
FREIBURG In een van de ker
ken van het Westduitse Freiburg, di
Opstandingskerk, gebeurde het belij
denis-doen dit jaar met de volgende
geloofsbelijdenis, die door de predi
kant en de jongeren samen opgesteld
was:
Ik geloof in God, onze vader, part
ner en vriend. Ik geloof in Jezu:
Christus. In zijn geweldloosheid
menselijkheid en revolutionaire acti
viteit bracht hij ons de leer van de
liefde. Hij leefde de liefde. Voor haai
offerde hij zich op. Hem moeten wij
navolgen, willen wij goede christenen
zijn.
Ik geloof in de Heilige Geest, de
tegenwoordigheid van God. Zij gee j
ons leven zin. Door haar zijn wij iq
staat, in naastenliefde en opofferin(
televen en te handelen.
Amen.
Het informatiebulletin van de belij-,
denisbewegipg „Geen ander Evan
gelie" geeft dit bericht door met alj
naschrift „Waarom noemt deze ge
meente zich Opstandingsgemeente?"
TOKIO Achtduizend mensen
worden verwacht op het baptistenwe
reldcongres, dat van 12 tot 18 juli in
Tokio zal worden gehouden. Het the
ma is „Verzoening door Christus".
DRS. C.H. KOETSIER
de kleine catechismus van de
UITGAVE W D. MEINEMA N.V. - DELFT
VRAAG 26: Haalt het wel iets uit, als kerk en christenen het opnemen
voor gerechtigheid?
ANTWOORD 26: Dat mag niet bepalend ztjn voor ons. Stellig zullen wjj
allerlei machten tegenover ons vinden, die soms in personen, dan weer
in organisaties openlijk of verborgen zullen proberen ons werk ongedaan
te maken. Zo zullen wjj bijvoorbeeld horen dat godsdienst privé-zaak is
en dat de kerk niet aan politiek mag doen of niet deskundig is. Ook zal
men proberen de kerk te verleiden door haar een rol toe te wijzen in het
bestaande stelsel of haar financiële voorrechten te verlenen. De kerk die
dicht btf haar Heer en vanuit het Woord leeft mag rekenen op zijn trouw
en bescherming.
Colleges starten in oktober
(Van onze kerkredactie)
BAZEL De nieuwe „bijbel-
getrouwe" theologische hoge
school te Bazel start in oktober
haar colleges. De school, die de
naam Vrije Evangelische Theo
logische Academie draagt, ver
wacht een stroom van studenten
uit het hele Duitse taalgebied,
vooral uit de kringen van de
belijdenisbeweging „Geen ander
Evangelie".
Deze hogeschool is geboren uit de
verontrusting onder vele protestanten
over de nieuwe inzichten aan de be
staande theologische faculteiten.
Volgens de statuten moeten de lei
ding en de docenten de „onbeperkte
goddelijke waarheid en autoriteit van
de ganse Heilige Schrift in leer en
j leven" onderschrijven. Zij dienen af-
kerig te zijn van elke kritische hou-
ding of theologie, die de Bijbel geheel
of gedeeltelijk problematisch stelt. Zij
moeten de Bijbel opvatten als „een
door de Geest gewerkte eenheid zon
der werkelijke tegenstrijdigheden".
Aan de toestemming door de kan
tonale regering van Bazel ging meer
dan een jaar touwtrekken met de
theologische faculteit van de Bazelse
universiteit vooraf. De faculteit stel
de. dat de statuten van de nieuwe
hogeschool een „zuiver reformatorisch
I verstaan van de Schrift en een daar-
- uit voortvloeiende wetenschapsbe-
I oefening" onmogelijk maken.
Zelfstandig
De hogeschool is volledig zelfstan
dig tegenover staat en kerk. De mid-
1 delen worden door gelovigen van ver
schillende kerken en groepen bijeen
gebracht. Zij staat open voor studen
ten uit alle kerken. De toelatingseisen
zijn dezelfde als voor de universitei-
I ten.
De studie duürt minstens vier jaar.
Men wil gebruik maken van de mo-
I dernste studiemethodieken. De bijbel
se vakken zullen op de voorgrond
staan. Grote aandacht zal worden ge
schonken aan een grondige kennis
van de bijbelse talen
Zes docenten hebben een benoe
ming aanvaard, meest Duitsers. De
I leiding heeft dr. S. Külling, die tot nu
toe hoogleraar was aan de vriie
evangelische theologische hogeschool
in Vaux sur Seine. Deze hogeschool,
die enkele jaren geleden geopend
werd, beoogt hetzelfde voor het Fran
se taalgebied. Men stelt zich een nau
we samenwerking voor.
Er heeft in Bazel al eerder een der
gelijk instituut bestaan, van 1876 tot
1914.
Kruiswoord-puzzel
Horizontaal. 1. deel van het gelaat 4
roofdier, 9. papegaai, 10. deel van hel
gelaat 11. tijdrekening, 12. gastmaal. 14.
water in N.Br., 15. bloeiwijze. 16. vruch-
tenau 17. afnemend getij. 19. latwerk
voor leibomen. 22. opstootje. 24. plaats
in Gelded., 25. jong schaap. 27. scheik.
element. 30. gebod. 32. sluiskolk. 33.
stapel, 35. geneesheer. 37. leurder. 39.
meisjesnaam. 40. speelgoed. 41. gravin
uit het Holl. Huis, 42. decigram. 43.
oorlogsgod.
Verticaal. 1. roofdier, 2. vreemde
munt, 3. brilslang, 4. medicijn, 5. meis
jesnaam. 6. bedehuis. 7. eer, 8. vreemde,
10. vissen, 13. lokspijs, 14. streling, 16.
werktuig, 18. mand, 20. vaarwel, 21.
Sjinneweb. 23. gelogen kwaad. 26. on-
erbed, 28. kopje. 29. mens, 31. vreem
de munt, 34. stijf. 36. rivier, 37. gevuld,
38. plaats in Gelded., 40. voorzetsel.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor. 1. Peel. 4. mees, 7. kr., 8. teler,
10. Ag.. 12. rob, 14. tas, 15. are, 16. la,
18. tr.. 19. toom. 21 notie, 24. delegatie,
25. gesel. 26. teelt, 28. es, 30. ms„ 31.
aam, 33. ben. 35. toe, 37. ra. 38. nodig.
40. er. 41. pont, 41 Saar.
Ven. 1. pro, 2. et, 3. Let, 4. mes, 5.
cr. 6. sar. 7. krat, 9. lak. II. gene. 13.
bloesem, 15. artiest, 17. Arlcs. 18. totem,
20. ode, 21. nel, 22. nat. 23. iel. 25.
gaar, 27. toer, 29. eed, 32. aap, 33. bot,
34. nis, 36. oer. 38. n.n., 39. ga.
AMSTERDAM In Amsterdam is
opgericht de stichting ten behoeve
van de islam in Nederland (SIN). De
stichting stelt zich ten doel het be
hartigen en bevorderen van reli
gieuze, culturele en sociale belangen
van de in Nederland wonende mos
lims.
Hieronder wordt ook verstaan het
oprichten en instandhouden van mos
keeën, het bevorderen van inter-reli-
gieuze betrekkingen, verkondiging
van de leer van de islam en het pu
bliceren van geschriften over de
islam.
Voorzitter is de heer B. Ahmad Ali,
secretaris de heer M. S. Amirkhan.
Het secretariaat is gevestigd aan de
j Van Spilhergenstraat 81. Amsterdam.
iHELLEVOETSLUIS Een heli
kopter van de Marineluchtvaartdienst
in Valkenburg is maandagmiddag in
gezet bij het zoeken naar de 27-jarige
L.V.R. uit Hellevoetsluis, die vorige
week sonderdagnacht uit het verzor
gingstehuis "Rockanje" wegliep en
sindsdien spoorloos is.
Ongeveer honderd inwoners van
Rockanje en Hellevoetsluis hebben
zondagmiddag deelgenomen aan een
piging tot opsporing van de geestelijk
niet geheel volwaardige man. De ac
tie voerde door het op vele plaatsen
bijna ontoegankelijke duingebied van
Voorne, waar de fiets van de ver-
miste man op slot werd aangetroffen.
In de nacht van donderdag op vrijdag
werd hij voor het laatst gesignaleerd.
Het signalement van de gezochte i
man luidt: lang 1.70 m. licht blond 1
haar. blauwe ogen, flink postuur, bol I
gelaat. De man draagt een blauwe
sweater en vermoedelijk een donker-
blauwe broek en lage bruine schoe
nen.
(Van onze kerkredactie)
AMERSFOORT Hoeveel er in
een kwarteeuw veranderd is onder
de protestantse jeugd, kun je alleen
al demonstreren door enkele vragen
van vroeger in een jeugdblad ge
steld te vergelijken met die van nu.
Rlsiko, het nieuwe maandblad voor
jongeren van het landelijk centrum
voor gereformeerd jeugdwerk doet
dat in zijn jongste nummer.
De MV Tryfosa te A. vraagt in
1946 in „Bouwen en Bewaren":
Waarom staat er in Joh. 1:52 niet,
dat de engelen afdaalden en op
klommen. en wel opklommen en
neerdaalden? Ze moesten toch eerst
naar beneden?
En een „vriend" die onbekend
wenst te blijven" vraagt in het
„Jongelingsblad" van die tijd: Hoe
oordeelt u over een christelijke to
neelclub, die er overal op uittrekt
om stukken op te voeren? (ant
woord: afkeurend).
Daarnaast een vraag in het mei
nummer van Risiko. Marianne (21)
doet mee met de Amsterdamse
Oranjevrijstaat, helpt zo in het
weekend bejaarden, gebruikt wel
eens soft drugs, vindt in haast geen
enkele kerk adem voor haar hart,
praat veel en zwerft vaak, wil wel
van God zijn, maar ziet niet hoe en
krijgt van meelevende kerkmensen
haast alleen maar minachting.
Ds. C. M. Boerma reageert hier
op: Ik heb haar persoonlijk te spre
ken gevraagd. Wie helpt me aan
een antwoord, zodat we, om met
Huub Oosterhuis te spreken, haar
Gods Zoon tegemoet spreken? Je
zus, het woord van Zijn vrede? Ik
vraag maar.
Na deze vergelijking verzucht Ri-
siko-medewerkey Piet Efke aan het
slot van een beschouwinkje hiero
ver: De vragen en antwoorden van
toen waren duidelijk. Nu zijn ze
dat niet meer dat je wel respect
moet hebben voor iedereen, die de
ze veranderingen bij heeft kunnen
benen. Ik geef het je te doen!
NED. HERV. KERK
Beroepen te Haarlem, M. van den
Bosch te Goes; te Leerdam (vac. S.
W. Verploeg) en te Lunteren (vac. R.
de Bruin), L. van Nieuwpoort te
Sliedrecht; te Nieuw-Beijerland, kand.
A. W. van der Plas te Katwijk aan
Zee; te Wierden (toez.), J. Kruijt te
Hillegersberg.
Aangenomen naar Ingen (toez.), II.
Smits te Jaarsveld, die bedankt voor
Colijnsplaat (toez.); naar Leens c.a.
(toez.), W. A. Hage te Nieuw-Nickérie,
die bedankte voor Norg (toez.).
GEREF. KERKEN
Bedankt voor Axel, A. C. Langedijk
te Scheemda; voor Nijmegen (vac. R.
Valkhoff), G. H. Harms te Eindhoven.
GEREF. KERKEN (vrfig.)
Bedankt voor Bunschoten (4e pred.
pl.) en voor Mariënberg, J. M. Goed
hart te Drachten.
CHR. GEREF. KERKEN
bal
Beroepen te Broek op Langendijk l'a>
Heerde, Noordscheschut en te Wilder-£r(
vank, kand. E. E. Slofstra te 's-GraP~'
van der Kamp te 's-Gravenhage.
GEREF. GEMEENTEN
venzande; te Stadskanaal, kand. Ran'
- - |ue
;ek
I
;he
bel
Beroepen te Berkenwoude-Stolwijl
en te Haarlem, kand. J. Mijnders t<«T.
De Meern; te Rilland-Bath en
Waarde (Zld.), G. J. van den Noor
te Capelle aan den IJssel.
(Van onze kerkredactie)
LONDEN De Bijbel is volgens de nieuwste statistiek van de
wereldbond van bijbelgenootschappen geheel of gedeeltelijk over
gezet in 1413 talen.
De complete Bijbel is beschikbaar in 244 talen, alleen het Nieuwe Testa- 1
ment in 324 talen, terwijl dan nog eens in 845 talen slechts enkele boeken
of hoofdstukken vertaald zijn.
De 49 bijbelgenootschappen, die bij de wereldbond aangesloten zijn, heb-
ben m 1969 meer dan 145 miljoen bijbels en bijbelgedeelten verkocht of
weggegeven. Dat is vergeleken met 1968 een toename van een derde deel. I
NEW YORK In New York
zn delen blootgesteld van een
oud bolwerk, waarvan men aan
neemt dat het Newyorks eerste
stadhuis is, gebouwd door de Ne
derlanders die zich daar vestig
den. Gedurende vijf jaar was er
een vooronderzoek geweest.
Men is nog niet voor de volle
honderd procent overtuigd, maar
Goudse pijpen, typisch Hollandse
dakpannen, spijkers en andere
voorwerpen wijzen sterk in de
richting van hel eerste stadhuis
van deze Amerikaanse wereld
stad.
In 1641 had de Westindische
Compagnie, die het toenmalige
Nieuw-Amsterdam bestuurde van
1625 tot 1653, een herberg voor
zeelui en handelslieden. In 1653
nam men de herberg in gebruik
als stadhuis annex gevangenis.
De Engelsen haalden het gebouiv
in 1699 neer.
Cn.
V
:Fi
Deg
Cat.
Deg
V
■la a