Gereformeerde synode zoek7
contact met vrijgemaakten t
ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING
Straks 18 zendelingen van
gereformeerde zendingsbond
SER: minimumloon
jaarlijks aanpassen
DS. BIKKER GAAT
MET EMERITAAT
Onware propagadna vai
Christelijk Instituut
Een woord voor vandaag
Vrouwelijke
ambtsdrager
geaccepteerd
Concreet maken van schuldbelijdenis
la
Advies aan minister Roolvink
Antisemitisme in
Polen dalende
BEROEPMGSWERK
Voor-oefenen
met nieuwe
gezangen
Eigen kerk nooit ten koste van missionaire taak
ZATERDAG 50 JUNI 1970 UWE
„Toch sprak niemand vrijuit over Hem, uit vrees voor de Joden"
(Johannes 7:13). Er is veel verschil van mening over Jezus, men is
het niet over Hem eens. Er zijn er, die zeggen: Hij is goed, maar
anderen weer beweren ronduit: Hij verleidt het volk. En zo is er
tweedrachtmaarschrijft Johannesniemand durfde vrijuit te spre
ken. Ach nee, het is veiliger zich een tikkeltje op de vlakte te hou
den, immers je kunt nooit weten. Welke kant zal het met Jezus op
gaan? En zo ligt de zaak nog steeds. Nooit het achterste van de
tong laten zien. Natuurlijk, Jezus is goed, en Hij heeft ook wel in
mijn leven wat te betekenen. Maar om dat nu vrijuit te zeggen! Een
beetje voorzichtig zijn er kan een vriendschap op het spel staan,
er kunnen zure opmerkingen komen van collega's, misschien kan
het zelfs een baan kosten. De eeuwen door is er naar argumenten
gezocht om die houding te rechtvaardigen. Het geloof, zo zegt men
dan. is een privé-aangelegenheid, daar heeft niemand iets mee te
maken. Of: het geloof is zo iets in hel hart, daar loopt men niet
mee te koop. Maar erg diep zal het wel niet zitten, want wie door
Gods genade Jezus kent, kan niet over hem zwijgen. Hij moet van
Hem getuigen, hij moet er van getuigen hoe zijn leven is veranderd.
Wc lezen vandaag: Exodus 9 vers 1 tot 12.
We lezen morgen: Exodus 9 vers 13 tot 35.
DEN HAAG Hervormde vrou
welijke ouderlingen en diakenen
worden in het algemeen in hun ge
meenten geaccepteerd. Zij hebben het
gevoel voor „vol" te worden aange
zien en een eigen bijdrage te kunnen
leveren.
Dat blijkt uit een steekproef, die de
Hervormde Vrouwendienst via 142
plaatselijke commissies heeft geno
men. In deze gemeenten werden 310
vrouwelijke ouderlingen en 249 vrou
welijke diakenen geteld op een aantal
van 2895 ambtsdragers, dat is onge
veer twintig procent van het totaal.
Vrijwel iedereen was van mening,
dat de vrouwelijke ambtsdragers een
eigen inbreng hebben mi de kerke-
raad of het college van diakenen. Dat
komt onder meer tot uiting in de
vaak scherpere kijk van vrouwen op
details, het meer oog hebben voor
persoonlijke relaties, het praktisch
ingesteld zijn en het zonder omwegen
recht op het doel afgaan.
Het aantal vrouwelijke ambtsdra
gers neemt voortdurend toe, zij het
vaak door de nood gedwongen. In het
noorden zijn reeds gemeenten, waar
meer vrouwelijke ambtsdragers zijn
dan mannelijke. De landelijke com
missie Hervormde Vrouwendienst
acht dit een ongewenste toestand.
DEN HAA G De Sociaal Econo
mische raad (SER heeft minister
Roolvink unaniem geadviseerd het
minimumloon jaarlijks aan te passen
aan de ontwikkeling van de rege
lingslonen (stijging en dalen van de
lonen). En nie tmerevogels de ge
mengde index (gemiddelde van index
van lonen en van prijsindex) zoals de
wet op het minimumloon dat voor
schrijft.
De gehele raad meent dat uit deze
wet het artikel moet verdwijnen dat
de aanpassing van een maal per drie
jaar mogelijk maakt.
Bijzondere verhoging eens in de
drie jaar zal namelij in het jaar van
toepassing leiden tot een extra loon
kostenstijging, aldus de SER.
Verdeeld
De raad is verdeeld over de vraag
wanneer het door haar aanbevolen
Staelduyn
Na het artikel over „Staelduyn"
gelezen te hebben in de Kwartet
bladen van 11 juni moet men konsta-
teren dat de invloeden van de groep
personen rondom baron De Vos van
Steenwijk zich uitstrekken tot in de
journalistieke sektor. Ondanks uit- i
latingen van prins Claus, de heer
Adriani, de Stichting Rekreatie en
vele deskundigen wordt in het be-
wuste artikel gepoogd de argeloze
krantelezer te doen geloven dat de j
bewoners van Rijnmond er gebaat
bij zijn dat de Staelduynse golfbaan
er komt.
De baron koopt (a) een bos dat
dood is en (b) vrijwel geen rekrea-
tieve funktie heeft, knapt het op en
maakt er (c) een toffe golfbaan van
en (d) het volk profiteert mee van
een meer gezuiverde lucht. Het ge- j
heel gekompleteerd met (e) twee
fraaie foto's van golfclubs te Utrecht
en Roosendaal.
a. Het Staelduynse bos is hele-
maal niet dood. Zelfs de stadsmens, i
verwend met zijn keurig onder
houden parken, begrijpt dat een niet
onderhouden natuurbos altijd een
zeker percentage dode bomen kent.
Ook bomen immers kennen een tijd
van ontkiemen en verwelken. In het
ergste geval voltrekt zich slechts een
vegetatiewisseling: groensoorten, die
zich niet meer kunnen handhaven
door de sterk toegenomen luchtver
ontreiniging, gaan dood en maken
plaats voor andere.
b. Wie beweert dat de rekreatieve I
waarde gering is, gaat slechts uit van I
het aantal uitgegeven toegangskaar-
ten, die echter nooit gecontroleerd
worden, zodat zich velen in het bos
ophouden die niet weten dat een
kaart vereist is.
Bovendien is het met het oog op de j
toekomst, waarin de rekreatie een
oneindig grotere rol zal moeten gaan
spelen, welhaast misdadig een bos
aan de gemeenschap te onttrekken
en de golfbaan (c) slechts te reser- I
veren voor een elite-clan (eerst een
aandeel van 6000 kopen, dan pas
toegang), die zich met behulp van 1
haar materiële mogelijkheden het
recht toeëigent het volk zijn laatste
«tukje natuurbos te ontnemen.
d. De luchtzuiverende werking
neemt in geen geval toe door de aan
te brengen veranderingen: 12.500 te
kappen bomen overtreffen namelijk
ruimschoot het aantal bomen dat nu
dood is.
e. Een eventuele golfclub in Rijn
mond kan en mag niet vergeleken
worden met golfclubs in Utrecht en
Wassenaar, omdat de bewoners daar
ontelbaar meer bos tot hun beschik
king hebben en minder bedreigd
worden door de industriële monarchie
dan de stakkers in Rijnmond, die
over 't algemeen blij zijn dat de
kuituurkabouters voor hen een bos
beschermen, waar mensen als de
baron dreigen te overheersen. En
niet andersom, zoals het artikel wou
doen geloven.
Rotterdam Oranje Vrijstaat
I nieuwe aanpassingsmechanisme moet
gaan functioneren en over de vraag
of een bijzondeer verhoging moet
worden toegepast.
I Er waren drie minderheden. Een
I daarvan, bestaande uit een groot aan
tal leden, meent dat toepassing van
J de index op 1 juli 1971 moet ingaan
zonder bijzondere verhoging, waar-
j door het minimumloon dan zou uitko
men op 160 per week. Daarnaast be
pleit deze minderheid voorindexering.
Weer een andere minderheid, be
staande uit een vrij groot aantal le
den, wil toepassing van de loonindex
op 1 juli a.s. zonder verdere bijzon
dere verhogingen.
Drie minderheden
Wat een mogelijke verlaging van
de wettelijke leeftijdsgrens van 24
jaar betreft waren er in de raad ook
drie minderheden.
Een minderheid meent dat die leef
tijd, te beginnen met 1970, elk jaar
met een jaar moet worden verlaagd.
Bovendien meent zij dat daar waar
het volwassenloon al wordt toegekend
aan werknemers jonger dan 21 jaar,
ook recht moet bestaan op het wette
lijke minimumloon.
Een andere minderheid meent dat
er nu geen wijziging in de wettelijke
minimumleeftijd overwogen moet
worden. Deze mindeheid is van oor
deel dat er sinds het in werking tre
den van de wet op het minimumloon
in februari 1969, nog onvoldoende er
varing is opgedaan.
Een derde inderheimd stelt voor de
wet te doen aansluiten bij de ontwik
keling in het bedrijfsleven, hetgeen
e.r op ner komt dat per 1 juli de
wettelijke minimumleeftijd zou wor
den verlaagd van 25 tot 23 jaar.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De gereformeerde synode heeft gisteren op een
extra vergaderdag, een soort zomerzitting in het gebouw voor K
en W in de Domstad, besloten een commissie uit leden van het
moderamen en van de synode in het leven te roepen.
Deze moet proberen tot een contact en een gesprek met de vrijgemaakte
kerken te komen, teneinde op die manier de schuldbelijdenis aan deze kerken
van de vorige synode (Amsterdam 1967) nader te concretiseren.
Anders gezegd: daaraan „handen
en voeten te geven", zoals een en an
dermaal bij de voortgezette handeling
van de kwestie der 1 eeruitspraken en
tuchtmaatregelen 1942-1946 werd op
gemerkt.
Voor de langdurige discussie over
deze zaak, die nu inderdaad door be
sluitvorming is gevolgd heeft de sy
node het rapport-Schut (commissie 5)
laten vallen en een nieuw werkstuk,
afkomstig van het moderamen, dat
praeses dr. P. G. Kunst had samenge
steld en „memorandum" had ge
noemd, tot uitgangspunt genomen.
Daarmee vervielen onder meer ook
door de commissie-Schut voorgestelde
spectaculaire besluiten als „tot het
openlijk posthuum in hun kerkelijke
eer herstellen van de professoren
Schilder en Greydanus", alsmede:
„tot het alsnog mogelijk maken van
een ambtsaanvaarding in de gerefor
meerde kerken door broeder H. J.
Schilder, thans vrijgemaakt hoogle
raar te Kampen".
De beweegreden, waar tenslotte
iedereen zich in kon vinden was na
melijk, eenvoudig gezegd: zulke be
sluiten zijn niet mogelijk als er niet
eerst contact is geweest met de vrij
gemaakte kerken en we dus ook niet
weten hoe deze en andere „concreti
seringen" bij hen aankomen. Laten
we dus van onze kant eerst proberen
dat contact temaken.
Besluit
Exact luidde de hele formulering
die gisteren met algemene stemmen
Dr. 4. Vondeling.:
SCHIPHOL Volgens dr. A. Von- I
deling, voorzitter van de partij van
de arbeid, is er de laatste twee ja">r
in Polen weinig sprake meer geweest
van antisemitisme. Dr. Vondeling die
gisteravond na een tiendaagse reis
door Polen weer in ons land terug
keerde heeft de indruk gekregen dat
de Joden het in dat land veel beter
hebben .lan in Rusland. Het is voor
hen zelfs makkelijker om te immi
greren, dan voor de rest van de be
volking. Vele Joden zouden er nu ho
ge functies bekleden. De heer Vonde
ling maakte de reis in gezelschap van
enkele partijfunctionarissen op uitno
diging van het Poolse instituut voor
internationale zaken.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De bekende
christelijke gereformeerde zen
dingspredikant ds. A. Bikker
heeft aangekondigd, dat hij dit
najaar met emiritaat gaat. Hij is
72 jaar.
Ds. Bikker deed zijn aankondiging
door een breichtje in het zendings
blad Uw Koninkrijk Kome. Hij is op
het ogenblik voor een verblijf van
ruim drie maanden op Celebes, op het
zendingsterrein van de Christelijke
Gereformeerde Kerken in het Torad-
jaland. Ds. Bikker onderzoekt er ver
schillende mogelijkheden tot intensi
vering van het zendingswerk. Onder
meer maakt hij studie van een aantal
concrete ontwikkelingsprojecten.
Arie Bikker werd 1 maart 1898 te
Noordeloos geboren. Na enkele jaren
als onderwijzer te hebben gewerkt,
laatstelijk aan het doofstommeninsti-
tuut Effatha. toen nog in Dordrecht,
studeerde hij aan de Theologische
School te Apeldoorn, en vervolgens
aan de Zendingshogeschool te oegst-
geest.
Op 22 september 1927 werd hij te
Hilversum door zijn vroegere predi
kant ds. J. Jongeleen bevestigd als de
eerste zendingspredikant van de
Christelijke Gereformeerde Kerken.
Ruim veertien jaar werkte hij inten
sief in Mamasa op Celebes. in maart
1942 werd hij geinterneerd.
Na de moeilijke oorlogsjaren keer
de hij in augustus 1946 terug naar
Nederland voor wat bedoeld was als
een jaar verlof. Maar omdat zijn
vrouw werd afgekeurd voor een
nieuw verblijf in de tropen, zag ds.
Bikker zich genoodzaakt zich in Ne
derland beroepbaar te stellen. In 1948
werd hij predikant van de gemeente
Amsterdam-est.
In 1954 trad hij weer in zendings-
dienst, speciaal voor de predikantsop
leiding, maar opnieuw werd hem een
teleurstelling niet bespaard. Na meer
dan twee jaar tevergeefs op een vi
sum voor indonesie te hebben ge
wacht, nam hij een beroep aan naar
Zwolle.
Na zijn. terugkeer in Nederland was
ds. Bikker al spoedig als secretaris
van zendingsdeputaten de krachtige
organisator en stimulator van het
zendingsthuisfront. Ook werd hij be
noemd tot lector in de zendingswe
tenschappen in Apeldoorn. Daarbij
was hij bezig met lectuu?arbeid voor
de Toradjakerk. Zo verschenen v^n
zijn hand twee prekenbundels in het
Indonesisch.
In oktober 1960 werd hij voor al dit
Averk geheel vrijgesteld. Hij vestigde
zich toen in het zendingshuis, dat in
utrecht gesticht was. In 1966 werd ds.
M. Drayer tot zijn opvolger benoemd,
die sindsdien al veel werk van ds.
Bikker heeft overgenomen.
Ds. Bikker is niet van plan te gaan
rusten. Hij wil van zijn \meritaat ge
bruik maken om twee boeken te
schrijven, een over de geschiedenis
van de christelijke gereformeerde
zending en een over het kampleven
tijdens de oorlog.
Gironummer NBG
AMSTERDAM Door een zetfout
werd het gironummer van het Neder-
landsch Bijbelgenootschap in onze
krant van donderdag onjuist vermeld.
Het juiste nummer is 22939.
XDe Verenigde Kerk van Madagas
car heeft 150 hectare land gekocht om
er een agrarisch opleidingscentrum te
stichten. Zwitserse kerken steunen
dit project.
is aangenomen: „De synode besluit
aan het (schuldbelijdenis)besluit van
1967 toe te voegen:
1. dat de synode van Amsterdam
bij haar uitspraak in 1967 over het
niet vrijuit gaan van onze kerken in
het geheel van de schuldige broeder
twist uiteraard heeft willen betrek
ken
alles wat zich in conflictsituatie rond
om de hoogleraren Greydanus en
Schilder, met name ook in de getrof
fen tuchtmaatregelen, heeft voorge
daan.
2. aan een commissie ad hoe. be
staande uit leden van het moderamen
en een aantal synodeleden op te dra
gen:
a. na te gaan op welke wijze de
band van de gemeenschap met onze
gescheiden broeders en zusters van
onze zijde gezocht en bewerkstel
ligd zou kunnen worden in de geest
van de uitspraak van de synode
van 1967,
b. over haar bevindingen rapport
uit te brengen aan de komende
generale synode.
3. de sinds 1944 van ons gescheiden
broeders en zusters, de adressanten
(de kerkeraden van Rotterdam-Zuid,
van Amsterdam-Zuid en van Amster
dam-West) en alle kerken op te wek
ken de eenheid in de Here Christus
samen te beleven en samen te wer
ken aan de uitbreiding van Zijn Ko
ninkrijk".
In het „memorandum" dat dr.
Kunst, net als een rapporteur verde
digde, waartoe hij het presidium
eerst aan dr. C. Gilhuis van Den
Haag-Oost en na diens noodzakelijk
vertrek aan dr. A. Kruyswijk van
Enschede overdroeg, wordt o.m. ge
constateerd, dat uit de discussie te
Lunteren van april eerder een uit el
kaar drijven dan een to* elkaar bren
gen van de standpunten bleek. Met
het „memorandum" nu zou deze im
passe doorbroken kunnen worden.
Dr. Kunst gaf toe dat het een onge
bruikelijke weg is, om een zaak op
deze wijze over te nemen van een
commissie. Zoiets moet inderdaad tot
de hoge uitzonderingen behoren.
Maar we hebben dit in overleg met
commissie 5 zo gedaan vanwege de
ernst en de noodzaak om toch een
duidelijk spoor te wijzen.
Hij vond, dat in de uitvoerige dis
cussie van de morgenuren opnieuw
veel aan de orde was gesteld, dat
toch eigenlijk niet aan de orde is.
Want het gaat toch uitsluitend om de
vraag: wat doen we met de uitspraak
van 1967? Wat kunnen we er ter con
cretisering nog aan toevoegen? Daar
toe heeft het „memorandum" zich
dan ook uitsluitend willen beperken.
Wat dat betreft lijkt het, aldus dr.
Kunst, of vele gemeenteleden die mij
benaderd hebben over deze zaak wel
ke nog zo nadrukkelijk blijkt te le
ven, verder zijn dan wij, synodele
den. Zij willen verder dan wij en
zeggen: dit moet uit de wereld. En
daarin, aldus dr. Kunst, hebben ze
gelijk.
Maar was er dan niet die „te enge
binding" aan de leeruitspraken,
waardoor juist zoveel gewetensnood
is ontstaan' (ds. C. Ch. Griffioen,
Woerden). Dr. Kunst: dat behoeven
we niet meer uit te spreken. Het is
toch gebeurd en daarom moeten we
dat niet opnieuw aanhangig maken.
Het gaat om de zin van 1967. Dan
is niet beslissend of de vrijgemaakte
synode afwijzend staat tegenover on
ze schuldbelijdenis. Dat is hun zaak
en die voor God.
Handen en voeten
Wat wij als synode moeten doen is
„onze zaaksgerechtigheid inleveren",
waarmee ik bedoel: dat je met alles
wat in je is over de streep komt en
NED. HERV. KERK
Beroepen te Naaldwijk (b.w.i.w.),
J. G. Jansen te Schiedam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Heemse (vac. H. J.
Kampherbeek), J. Jeuring te Oude
Pekela; te Rotterdam-Schiebroek als
missionair predikant op Midden-Java
(kader vormingswerk classes Zuid-
Banjoemas en Tegal), kand. W. M.
Verbaan te Soest.
Beroepbaar kand. dr. A. Dekker,
Römerfeldstrasse 13,4125, Riehen.
Zwitserland.
Préparatoir geëxamineerd, maar
nog niet beroepbaar kand. J. P. Don-
dorp, Commelinstraat 122a, Amster
dam.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Leerdam, Nieuw-
Beijerland, Rotterdam-West en te
Waardenburg, kand. J. Mijnders te
De Meern.
GEREF. GEMEENTEN IN NED.
Beroepen te Leerdam, kand. A.
Wink te Gouda.
UNIE VAN BAPTISTENGEM.
Aangenomen naar Hoogeveen. G.
Brongers te Leeuwarden.
VRIJE EVANG. GEMEENTEN
Aangenomen naar Winschoten, J. G.
Niewöhner te Apeldoorn.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT De voorbereidingen
van de nieuwe gezangenbundel zijn
zo ver gevorderd, dat deze gezangen
over ongeveer een jaar bij de kerken
kunnen worden geïntroduceerd.
De tijd is dus rijp om contact op te
nemen met kerkeraden en organisten
in den lande om deze van de inhoud
van de bundel op de hoogte te bren
gen, zodat de kerkleden met de bun
del kunnen worden geconfronteerd en
met de liederen vertrouwd kunnen
worden gemaakt.
De gereformeerde synode verkreeg
gisteren machtiging om daarvoor
stappen te ondernemen, zodat de no
dige mensen bij' deze voorbereiding
ingeschakeld kunnen worden.
zegt: Ik neem jou met jouw g
neem mij met mijn gelijk Zo ku
we aan 1967 handen en voetei
ven"
Hoopvol in dit verband achttn 1
Kunst een uitspraak van prof. z
Schilder op de vrijgemaakte sj P
van Groningen, die luidde: „I
zou
»anis£
ienst
het komt tot een gedachtenwiss
dan zullen we het heel weinig h<
over geschorsten en schorsif
maar heel veel over de kerk
•in zc
bouw
inoorc
REACTIE UIT ZUID-AFRIKA
theoriën, die daarachter liggen"»
is de achtergrond, aldus dr. Kuns t
Daarom had de" spreker bez te
tegen een voorstel van dr. F. L. laatst*
Vlaardingen, die bij amendemen door
opheffen van de tuchtmaatreren
beoogde en prof. Schilder wilde een
nodigen in een „verzoeningsdi K®-
voor te gaan Moo
Ruimte Jè m
Want: er moet ruimte zijn voojou m
genen die hopen samen te spif penn
met de vrijgemaakte kerken.r var
Kunst zou zelfs zo ver willen ilijkhe
door te stellen: wil men het vo* uit d«
bij het „memorandum" fundamc de h
wijzigen, dan kan het beter ten m aar
nomen worden. Het voorstel b n onk
het niveau te zoeken om aan de rappo
te kunnen gaan. =n slo
missie
Liggende amendementen blek wrt te
dit verband en ook al omdat ze COmm
al wilden uitspreken wat al i ,eer B
■rroken was, weinig kans te m Accou
Alleen een nuttige aanvulling v< van
A. C. van Nood, Velsen-Noord h parj
de eindstreep. missie
Terecht kon waarnemend pi Boere:
dr. Kruyswijk aan het slot va eest,
behandeling opmerken, dat de Van
bondenheid met de gescheiden 1 is
ders en zusters niet hartelijker eens
derstreept had kunnen worden -Waart
door de tenslotte gebleken *ens^n(j^
migheid, waarmee het jongste ba-w-eü^
was genomen. kamér
I
:elijk
lit te
■itie
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Wij vinden het jam
mer dat u opnieuw aankomt met de
vraag: „of het streven naar zelfbe
houd en het verdedigen van eigen be
voorrechte positie ten koste van me
demensen met de eis van de Heilige
Schrift en de door haar geboden so
ciale gerechtigheid te rijmen zijn", zo
zegt de Nederduits Gereformeerde
Kerk van Zuid-Afrika per brief tot
de synode der gereformeerde kerken.
In deze brief, die de praeses giste
ren voorlas, staat verder: Dit temeer,
daar onze afgevaardigden u ten over
vloede hebben verzekerd, met de no
dige bewijsstukken daarbij, dat dit
niet het geval is.
Dat wij een recht op zelfbehoud
DRS. C.H. KOETSIER
de kleine catechismus van de
UITGAVE W D. MEINEMA N.V. - DELFT
VRAAG 24: Wat moeten wjj onder gerechtigheid verstaan?
ANTWOORD 24: Gerechtigheid heeft allereerst betrekking op onze
persoonlijke verhouding tot God. die de zondaar rechtvaardigt door het
geloof in het verzoenend werk van Jezus Christus. Zo komen we weer
recht voor God te staan.
Gerechtigheid is niet alléén persoonlijk, maar heeft ook betrekking op
de menselijke verhoudingen. Zo komen we ook weer recht te staan tegen
over onze naaste. Zoals de liefde tot God èn tot de naaste onverbrekelijk
verbonden zijn. zo behoren deze twee kanten van de gerechtigheid bij
elkaar. Daarom moeten we ook de gerechtigheid najagen in de volkeren
gemeenschap.
(Van een onzer verslaggeefsters)
UTRECHT Vanwege de
Gereformeerde Zendings Bond
in de Hervormde Kerk zijn op
het ogenblik zestien zendelingen
uitgezonden en heel binnenkort
worden dat er achttien. Gister
morgen voor de jaarvergadering
van de GZB in Utrecht werd ge-
I houden kon dr. T. van der End
I nog worden uitgeluid op Schip
hol, die aan de theologische
school in Djakarta oude kerk-
i geschiedenis gaat doceren.
Over enkele dagen vertrekt drs. B.
Oosterom naar de theologische school
in Rante Pao en daarna drs. G. Boer
naar de theologische school van Am-
I bon.
Aan financiën is het vorig jaar
ƒ1.647.634 binnengekomen, maar ruim
1.000.000 uitgegeven. Dat men toch
kon uitkomen was te danken aan de
reserve uit de tijd, dat de GZB nog
geen zendingswerkers had. Zendings-
i director, ds. H. Harkema. spoorde de
mensen daarom aan nu te laten blij-
ken wat zendingsliefde waard is.
I Ds. J. van Sliedregt uit Ouderkerk
I a.d. TJssel ontzenuwde alt voorzitter
van de GZB, een opmerking als zou
zendingswerk te veel krachten ont
trekken aan de eigen kerk. „Het werk
voor de eigen kerk mag nooit ten
koste gaan van de missionaire taak."
Standpunt
Het spreekt vanzelf, dat hij op deze
vergadering nog eens inging op hql
standpunt van het bestuur van de
GZB om niet mee te doen aan de
actie Kom over de Brug, omdat daar
ook ,,de kerk van Rome" aan deel
neemt
„De opzet van de actie wordt ge
dragen door een theologie, die we
hartgrondig moeten afwijzen." Ook
de propagandamethode van de vori
ge Kom over de Brug waaraan de
GZB toen wel meedeed kon de
goedkeuring niet wegdragen.
Tot een eerder gedaan voorstel van
de synode van de Hervormde Kerk
om het werk van de GZB daaraan
over te dragen, kon, hoewel met spijt,
ook niet worden besloten. Dit in ver
band met de discussies over het gezag
van Gods Woord en de oecumenische
ontwikkeling. „De GZB meent nog al
tijd een eigen taak en roeping bin
nen de Hervormde Kerk te hebben."
„We moeten buiten beschouwing
laten of de kerken van de reformatie
en de rooms-katholieke kerk niet aan
een waarachtige vernieuwing toe zijn.
Maar er wordt nu een eenheid gepo
neerd, die er niet is" aldus ds. Har
kema.
Kenia
Ds. W. J. Bouw, als zendingspredi
kant werkzaam in Kenia en nu met
verlof in ons land vertelde in de
middaguren over de Bwana Loubser
Zending in Kenia, waarnaar tien jaar
geleden de GZB werkers zond.
Dit heeft tenslotte geleid tot het
ontstaan van een zelfstandige kerk,
de Reformed Church of East Africa
met enkele duizenden leden, 55 ver
spreide posten en 44 evangelisten met
een volledige dagtaak. Maar er zijn
daar waarschijnlijk nog enige miljoe
nen, die nog nooit van het evangelie
hebben gehoord, die verstoken zijn
van medische voorzieningen en onder
voedseltekort lijden.
Over het thuisfront merkte ds.
Bouw op dat als we vergelijken wat
er voor het eigen kerkelijk leven in
Nederland wordt uitgetrokken met de
inkomsten voor zending en wereld-
diaconaat, dit laatste veel te ver ach
terblijft. Terwijl de kloof tussen rijke
en arme landen, maar ook rijke en
arme kerken toch al zo groot is!
hebben, aldus de brief, kunt u(»i
ontkennen. Maar wij aanvaarderil l* fl
ons zelfbehoud alleen voor Go(J
ons geweten gerechtvaardigd
worden, indien wij ook hetzL—
gunnen aan alle bevolkingsgroep»
ons land. Onze kerk acht het» i
steeds zijn hoogste roeping onze /V
•heid voortdurend op de hoogt
houden en aan te spreken op
zaak die in strijd met bovengeno<"|
beginselen is. si
Verder zullen wij, zo staat eldë
de brief, over het Christelijk
tuut (van ds. Beyers Naudé -
dat in het jongste verleden de
lasterlijke en onware propagandl
gen onze kerk heeft gevoerd, zo -
dig als het mogelijk is, breedvoq
gedocumenteerde informatie
schaffen, waaruit u, daar twijl
we niet aan. het oordeel van i
kerk zal begrijpen.
Dialoog
Wat dit instituut betreft mo
wij de verklaring van onze afgei
digden (naar de synode van Lunl
- red.) herhalen, dat onze deuren
onze lidmaten die deel uitmaken
dit instituut, openstaan en dat
reeds met hen op het persoor
vlak gesprekken hebben gevoerd.
De brief, die blijdschap uitspi l>
over de broederlijke toon van
schrijven der gereformeerde s;
maar evenzeer ernstige bezorgc
over de voortijdige publikatie i
pers voor het schrijven Zuid-A
had bereikt, verzekert, dat
politieke en andere omstandigh
„onze kijk op de Schrift en onze
geseniet beïnvloedt".
Verder wordt gewaarschuwd:
u zich niet moet laten beïnvloed!1
uw vertolking van de Schrift dot
links-humanistische opvattingen
modernistische kerken en de ma
ge invloed van de niet-gereform^
kerken van de Wereldraad.
EIDE
één
mpai
oeg l
de
(oc
vtynd),
.oren
ï/lerik
•nlan
wij
de ah
w ze
trijdi
to
so <-
•cfdt i
di
De Nederduits Gereformeerde
voelt zich ook verontrust dat
studenten moeten gaan studerei
der leiding van professoren,
onfeilbaarheid van de Schrift
meer aanvaarden, een dualistiscl
derscheid maken tussen het W
van God en de verpakking dai
en die zelfs de Drie Formulieren
Enigheid niet meer kunnen
schrijven.
or
i C
Wij, die over uw theologische
dingen gedacht hebben in termei
„het is de grootste school van
tus op aarde" (woorden van
Knox over de leerschool van Cal r
zouden willen, dat u door tuchti
ning in naam van de Heere de
zal stuiten", aldus de brief.
de s
irissc
Tas ei
len v
d. ee
gif i:
ikt
hart
ilarvtei
:tm in
zogen
zelt
de t
De
lenger
van
cke p
iser\
onge
uil
het
O
pen.
n obsei
ien.