schaak Combineren belangrijk bij plantenbakken Geen tijd meer voor de medemens? l p NIEUWE GRAMMOFOONPLATEN dialoog 2 ZATERDAG 20 JUNT 1970 Als er in je woonplaats een sproeiverbod is ingesteld bij een tropische hitte en er in een periode van zes weken twee mm regen is gevallen, bedenk je je toch nog wel eens even voor je de bloembakken gaat beplanten. Normaal doen we dat ze om streeks de derde week van mei, maar we zitten nu nog steeds op dat malse regentje te wachten. Een maand later dan anders zijn we er toch maar toe overgegaan uit vrees dat de kweker binnenkort geen plantjes meer zou kunnen leveren. Bij de keuze van planten moeten we wel bedenken voor welk doel we onze bloembakken gaan gebrui ken. Als deze bulten het balkon moeten hangen en als gevelversie ring dienst doen verlangen ze een andere beplanting dan aan de bin nenzijde of op een plaats met een achtergrond, waar we gerust hoge planten kunnen verwerken, evenals In een ronde bak, op een gazon. Voor een bak aan een balustra de gebruiken we rankende en hengplanten ean de straatzijde en opgaande groeiers op de achter grond. De combinatie hanggera- niums met stnande vormen doet 't altijd maar dan wèl opletten dat zij óf de zelfde tint hebben óf con trasteren. Je moet in elk geval kleurgevoel hebben en hoe meer soorten je In zo'n bak bil elkaar zet. hoe belang rijker dat is. We moeten ook eens van het ge'jkte patroon kunnen af wijken en ons niet uitsluitend tot de bekende perkplanten bepalen. Zo kunt u gerust een bontbladige Abutilon of fraaie roodgetinte of goudgerande Coleus (siernetel) uit uw vensterbak halen en ze b.v. 'n een ronde bak met gele Calceola ria rugosa (C. integrifolla), de klelnbloemlge pantoffelbloem, com bineren, aargevuld met de witvilti- ge Cineraria maritlma, gele afri- kaantjes. gemengde balkonpetu- nia's (Petunia pendula), paarse Verbena vei'osa en gemengde Ibe- ris umbellata "Nana" (wit, roze, lila, violet). De nieuwe lage Canna 'Lucifer', rood met gele rand, vormt een bij zonder effectvol middelpunt van een ronde bak, omringd door gele Sanvitalia procumbens (geel met zwart hart) of de langer bloelende dubbelgele Sanvitalia plenlsslma 'Compacta'. Wie deze plantjes moeilijk Kan krijgen, zal ook een aardig effect bereiken met de fljn- bladige afrikaan Tagetes signata pumila "GoMen Gem' of 'Lemon Gem'. Als pièce de milieu of op de achtergrond z.'Jn ook Penstemons met hun klokvormige bloemen, het zij vuurrood, hetzij In gemengde kleuren van roze, lila tot rood en purper, 60 - 70 cm hoog, zeer aan trekkelijk, met Cineraria maritlma een blikvanger. Enkele co?de schaduwplanten voor uw ongunstig gelegen balkon of terras zijn knolbegonia's, groot- en kleiobloemige, als ook Begonia pendula (hangbegonla), Browallla (paars). Fucnaia's in soorten, Impa- tiens (vlijtig Liesje), Tropaeolum peregrinum (kanariekers), klim plant. Humu.ii8 (hop), klimplant, witte en blauwe Ster van Bethle hem, terwijl ook de meeste gera niums. vooral Pelargonium zonale, in de schaduw volop bloeien. Gebruik goode potgrond, even tueel met wat extra koemest (droog verkrijgbaar), maar laat ge raniums en 'uchsia's liever in hun pot zitten. En dan maar pappen en nat houden, want zo'n mini-tuin droogt nog eerder uit dan een nor male tuin, omoat de zijkanten open staan voor wind en zon, wat een nadelige invloed kan hebben op de plantewortc'3. A.C.MULLER-IDZERDA. Adderley Count Basie Vervolgens deel 1 van „The defenitive jazz scene". Een ver zameling van tot nu toe niet uit gegeven nummers van en ge speeld door Count Basie, Duke Ellington, Charles Mlngus, Ben Webster. John Coltrane en ande ren. Een waardevol bezit voor liefhebbers van exclusieve op namen van fijne jazzmuziek. Daarbij vooral aandacht voor „Solitude" van Duke Ellington en „Tlppie" van hammondorganiste Shirley Scott. j Ten slotte in deze Impulse-serle van Columbia nog „Swing low sweet cadillac" van Dizzy Gilles pie. Gillespie wordt wel verwe ten wat erg academisch en met te weinig gevoel te spelen Wie hem goed beluistert merkt dat dat slechts de buitenkant is. Deze bijzondere trompettist hoort te recht thuis in de rij van grote jazz-musici. De nummers van deze platen lopen van IC 052-90-802 tot IC 052-90-812. Ellington Op de lp CBS S 63838 is een aantal beroemde stukken van Duke Ellington bijeengebracht gestoken In een nieuw muzikaal jasje door Duke Ellington zelf en diens big-band gespeeld. Het zijn zijn wereldberoemde „mood indigo", zijn „sophisticated lady" „the tattooed bride" en het eveneens vermaarde „solitude". .Mood indigo' werd kundig ontdaan van het wat te roman tische jasje en kreeg een vijftien minuten durende boeiende ver tolking. Ongetwijfeld een ode aan Duke Ellington is de lp „Duke's Choice" van Charles Mingus jazz workshop. Een bijzonder heid is dat in de groep mee speelt de trompettist Clarence Shaw (tegenwoordig Gene) die destijds door Mingus bijzonder werd geprezen om zijn creativi teit en originaliteit. Het leek allemaal wat wild en ruig In 1950 toen deze opnamen werden ge maakt en er nogal cooljazz werd gespeeld. Nu, na twintig Jaar, blijkt Mingus nog steeds voorop te gaan bij de jazz-vernieuwers. Duke's Choice geeft een boei end overzicht van het werk van Mingus rond de jaren vijftig. (Polydor special 545 111). Van een geheel andere inhoud Is Riverside 673030 namelijk „Nardis" van Cannonball Ad derley en zijn quintet. Het is veel rustiger, meer beheerst ge speelde jazz. Dat Benny Carter en Ben Webster elkaar diverse malen gevonden hebben in een groep is niet bevreemd. Op de lp „Benny Carter jazz giant" zijn ze ook samen te horen. Ze heb ben dan ook veel muzikale za ken gemeen. Benny Carter weet heel knap een sterke spanning in zijn overigens sober musice ren te leggen. Beluister vooral het nummer ,,A walking thing". Stereo Records S 7028. Voor de liefhebbers vande oude stijl verscheen op Imperial 5 C 052 24170 een lp van The Green Rlver Jassband. Deze band neemt een geheel eigen plaats onder de oude stijl or kesten In. Een eigen geluid ook omdat werd afgestapt van de gangbare dlxie-land nummers en Herman Wirtz gezocht heeft naar al lang vergeten stukken en die voorzag van een verrassend fijn arrangement. Hans van Oost an Herman Wirtz zijn ook verantwoordelijk voor allerlei ludieke grapjes met fietsbel, traporgel en dergelijke. Uiteraard Is de bas vervangen door een tube. De eerste plaats in „Loosdrecht", aldus bewijst deze plaat, heben de zeven van de Green River Jassband (in derdaad met dubbel ss) volko men verdiend. Swingle Singers Niet direct jazz, hoewel er aan grenzend is de muziek van de Swingle Singers. Op hun nieuw ste lp zijn ze op de Amerikaanse tour met folk songs, spirituals en delen uit Porgy and Bess van Gershwin. Vooral Porgy and Bess kreeg een fijne vertolking. Correspondentie en oploeelngen aan de heer H. J. J. Slavekoorde, Goudrelnet straat 125, Den Haag. Met raad en daad Het is eigenlijk niet zo'n dwaas Idee In deze zomertijd voort te gaan met het aanbieden van opga ven van „normale" moeilijkheid, maar het vinden van de oplossin gen in de *omertl|d wat eenvou diger te maken dooi het geven van kleine aenwl'zingen Wie deze niet wenst, Dljvoorbeeld omdat hij zlcri sterk genoeg acht. kan zich dan tot de diagrammen en wat daarond-3' staat beperken. Opgave 1: Wit staat natuurlijk gewonnen, maar dan moet men het wel goed dcenl Hoe dan wel? Na 1. Kg6? kwam hij er „per geluk" nog met remise af Opgave 2: In de partij speelde wit 1. Le3. en toen zijn tegenstan der niet nl te best voortzette won hij tenslotte ook nog de parti| (1) Uit Maar wit heeft beter, nl. een origi nele matcombinatie. die u best kunt vinden. Opgave 3- De witte koning is waaghalzerig opgedrongen. En dat kan hem de kop kosten. Maar niet met 1. a5ï 2 Ka3 en ook niet met 1. Txa2?? met matdrelging op a5, wegens Txc6t Kd7 3. Dxb5 en wit wint. Aan u de vraag: Hoe moet zwart net dan aanpakken? OPLOSSINGEN Hieronder de oplossingen der opgaven uit dc rubriek van 13 juni jl- (1) Donner - Keres. Na 1. Lxf5! gaf Donner het reeds op. Op 2. Lxf5 konu 2 Txg3tl! en omdat nu 3.Kh2 na 3 Dxh4t tot mat leidt blijft slechts 3. fxg3 over en dat kost na 3. ddt ue witte da rnel Vandaar. (2) Arinolörn Gudmundur. Waarom zwart na 1.d5 De4t 2. Kol op d5 moet siaan vermeldden wij reed6 In de vorige rubriek. Maar ook 2. D*d5?? wat in de partij werd gesDeeld was helemaal mis Er volgde nl. 3Txh7t!l Pxh7 4.Lb2t •n nu moest zwart wel 4. n.5 spelen, wan door de zwarte dame ongedekt kwam te staan: 5. Dxd5 Kg7 6. Dd7l en zwart gaf het op Juist was geweest: 2. exd5! en wit heeft niets directs bij de hand want op 3.Lb2 volgt d5. (3) Ahuea - N.N. Het ging aldus 1.Dxh7t!l Kxh7 2.Pg6t Kg8 3.Th8? Kf7 4.Tf8tl D«f8 5.d6 mat. Ook na 1. Kf8 2 Tg? Td7 3. Dh8t Ke~ 4.Txg7t Kd8 Tg8 Te7 6.Pg6 zou wit makkeiik cewonnen hebben. (Zittau 1957/'56) V 1 I I s a SI' S B± WB E 2 B i 28 m 0 i BW0 0 .E HóS SIS |«|1B ■BBSS BB BABI ■8/ B B B BABi-Bl K& A Ai gaf' 3 RIB ■*B B*w B B B ■BAB 1 BAS BB O B B a 2 AB I P HP MR mmMf abcdefgb WH gaf 1. KgS onder couvert af. dreigt 2. Te8t. Hoe ging het varder? abcdefgb Wit won min of meer gelukkig met 1. Le3. Waa er een sterkere voortzetting? abcdefgb Zwart aan zet. Wat dunkt U: la de v koning in gevaar? Jazz en barok Jazz en barok hebben veel gemeen. Veel jazz-musici heb ben barokke motleven dan ook gebruikt (of misbruikt). Op Decca PFS 4176 is een nieuw voorbeeld daarvan. Het Franse Jacque3 Loussier Trio speelt daar samen met het Royal Phil harmonic Orchestra Bachs' Brandenburgs concert no. 5. Het is een unieke weergave geworden waarin het trio en het orkest samen spelen en soms elkaar afwisselen en waarbij Jacques Loussier op piano im proviseert op de diverse delen uit het concert. Ook op deze lp het bekende „Air" dat al op verschillende ma nieren is vertolkt en bewerkt. Dit nummer en de Prelude no. 2 in C mineur worden alleen door het trio gespeeld. Vooral Air is een verrassing. Populair Beroemde fragmenten uit be kende composities van even be roemde componisten, uitgevoerd door de Wiener Phllharmoniker en het Wiener Staatsopernqhor onder leiding van de bekende di rigent Herbert von Karajan zijn bijeengebracht op een stereo Deccaplaat die elke muzieklief hebber. maar ook zij die niet zo geporteerd zijn van klassieke mu ziek, moet aanspreken. Het zijn stuk voor stuk frag menten die door de tijden heen het is allemaal muziek uit het einde van de negentiende eeuw een grote populariteit hebben verworven, zoals Tsjalkowski's 'De notenkiaker', waaruit de 'Mi niatuur ouverture', de 'Dans van de Suikerfee' en natuurlijk de 'Bloemenwals' Is genomen. Voorts gedeelten uit 'Het Zwa- nenmeer' eri 'Doornroosje'. Ver rukkelijke en meeslepende ro mantische muziek. De tegenkant van deze plaat bevat opnamen van Johann Strauss, namelijk de ouverture en balletmuziek uit 'Die Fledermaus'. Besloten woidt met gedeelten uit de muzisk bij 'Peer Gynt' van Edvard Gri9g m.n. het prachtige en uiterst gevoelige 'Morgen stemming'. het vaak gespeelde 'Aases dood' met tot slot 'In de grot van de bergkoning' en 'Anl- tra's dans' Bij elkaar een voortreffelijke keuze die voor zichzelf spreekt. De opname in stereo is bijzonder mooi en rijk van klank (Decca Nux 390 030). Mevrouw W. van Oene-Zwank- huizen, Dordrecht kan de klacht van de weduwe In dialoog van 3 juni onderschrijven: „Al zou er nog zoveel medeleven zijn. ook al ben je nog zo actief, met het gemis moet je zelf zien klaar te komen. Het is inderdaad een gru welijke eenzaamheid waarmee je moet leren leven. Je bent ergens nog afhankelijk en dat valt ook niet altlid m*e." „Vroeger was er meer kon- takt", schrijft een jonge moeder, en zij schuift de schuld op flat- bouw. Ik ben van mening dat de oorzaak elders ligt. Vroeger kab belde het leven zo rustig voort en kon een huisvrouw met een groot gez'n (plus handenarbeid, machines w&ien er niet bij) nog tijd over hebben voor kontakten met de medemens. Nu is het le ven ondanks alle machines veel te gejaagd. Er is haast geen tijd om te dertan aan en mee te leven "met je naasten. De wil Is er doorgaans wel, maar dit ge jaagde leven maakt een mens zo heel andeio. Ons leven zou rijker en vruchtbaarder zijn als we de tijd nemen om ons hart open te stellen voer een ander. Zelf schiet Ik In dit opzicht ook tekort Ik geloof dat er in ieder hart een hunkering is naar kontakt, maar we kunnen de weg tot elkaar niet meer vinden" Mevrouw h Ezer te Rotterdam spit daar noc dieper op in: „Te kenend voor deze tijd: we ver bergen on9 collectief en indivi dueel achter min of meer mooie woorden. Om de schijn op te houden weiden er manifestaties georganiseerd, om te tonen hoe heerlijk w? toch wel communice ren. In wezen hébben we elkaar niet zoveel te zeggen. Omdat we niet echt luisteren kunnen, mis schien? .Wat een communicatie' wordt er al spottend gezegd wan neer we bedoelen- kortsluiting. Ergens las ik dit gedichtje van R,udi Pijper, dat mi. goed aan geeft waa- wij eigenlijk staan. Vooral ook hoor Ik er in de on macht, de sc'.reeuw van tekortko ming om werkeliike communica tie. Met Innige deelneming gecondo.eerd mevrouw al kan ik u en uw verdriet niet vanger, niet tekenen in een ged-cht onmacht zoals om tien uur de melkboer belt hij nee't geen boodschap aan uw sr.gsten en erdrlet sites" per telefoon. Ik bevind mij daar best bij. Maar naast mij woont miin r.icht met haar gezin. Dus worden er wel buurpraatjes gehouden en gaan er gaven vice versa via balkon of raampje. Zonder dat alles zou ik mij wel eenzaam voelen. Zij zijn direct tot hulp oereid. Ik heb altijd met mijn moeder geleefd. Als bejaar de krijg :k v&n de kerk met kerst mis een bakje fruit en met pink steren een Dlantje Ook stuurt men mij uitnodigingen voor lezin gen en kan n en contact opnemen met de dominee. Ik maak daar echter geen gebruik van. De kranten staan vol over hulp aan bejaarden. Er wordt echter nooit geschreven over leveranciers.. Dat is ioch wel de voornaamste communica'ie wil men zelfstandig blijven. Bezorging wordt steeds moeilijker, door hoge lasten. Laat men een beetje vriendelijk pn in- Mejuffrouw M. van Vliet. Den Haag 'eelt teruggetrokken en daarom „Is de telefoon mijn voor naamste communicatiemiddel. Be stellingen, be»allnqen en ook „vl- schikkeliik zijn, dat kost niets. Dat is dan de communicatie met de straat, verder geeft de radio veel inform8*ie. TV heb ik niet." Een weduwe uit Wassenaar beaamt de klacht uit de eerste dialoog over Communicatie, maar bemoedigt. „We moeten leren weer allean op pad te gaan. Ie man mis je telkens: zie op de prachtige jaren va* samen-zijn ledereen heeft niet het grote voorreent gehad zoveel samen genoten te hebben Overal word Ik weer op verjaardagen geno digd, wat ik de eerste twee jaar niet deed, ook niet op.reis gaan. Nu wel. Want men moet zijn eigen kruis niet ontlopen. Hoewel dat wel eepe moeiliike ogenblik ken geeft, 't Kost wat doorzet- tingsvermooenl Wat een zegen als men rog per trein, bus etc kan reizen. Ik heb san mijn buren ook niets, gewoon vriendelijk, verder af. Waarom niet ouderen of zie ken bezoek'? Correspondentie met invaiiden. Ze zijn u er den baar voor Het geeft veel aflei ding. Ik KO-n tijd tekort en heb hier een bejaardenhuis met onte' bare bekenden waar ik niet eens altijd aan toe kom. We moeten oppassen niet egocentrisch te wordenl ik vind dialoog geweldl" fijn" wel, dat 's ook een vorm van communicatie. Waar blijven de jongeren, hebben jullie vol- doende oort&ct op school, In je werk, is ei communicatie met ouderen, collega's, lerarencorps? Wie klimt eens in zijn of haar pen? CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAN NICOLAAS NICKLEBY 205 Op al die uitroepen antwoordde John met geen woord maar bleef Nic laas vasthouden. Toen alles stil was, zei hij'Er is meer te zeggen en horen dan jij wel denkt. Ik heb er de lucht al van gekregen. Maar wat die schaduw buiten de deur? Kom binnen, meester! Wees maar niet v< legen met uzelf. Nee, oude heer, laten wij de schoolmeester binm laten.' Meneer Squeers, die in de gang had willen wachten, tot hij onverwac en met effect kon optreden, kwam nu schoorvoetend en bedremmeld bi nen, wat John zo hartelijk deed lachen, dat Kaatje, hoe bang ze ook ws en hoewel ze tranen in de ogen had, zin kreeg mee te lachen. 'Uitgelachen, meneer?' vroeg Ralph eindelijk. - 'Zo meteen," antwoor de John. - 'Ga uw gang maar,' antwoordde Ralph, 'ik heb de tijd wel.' Ralph wachtte tot er stilte kwam, en wendde zich toen tot mevrouw Nic leby, maar wierp een scherpe blik op Kaatje, als wilde hij vooral zii welke indruk hij op haar maken zou. 'Luister nu, mevrouw!' zei hij. Tk geloof niet, dat.u iets geweten hebt v; een fraai briefje, dat die jongen van u mij gezonden heeft, omdat ik ni geloof, dat u onder zijn dwang een eigen wil kunt hebben of dat uw ra; of uw wensen, de minste invloed op hem hebben.' Mevrouw Nickleby zuchtte en schudde haar hoofd, alsof er maar al te v< van waar was. 'Daarom,'vervolgde Ralph, 'spreek ik tot u. Want ik wil mij niet bloo stellen aan nieuwe beledigingen van een kwajongen, die ik genoodza; was niet meer te willen kennen, en die nu, 't is werkelijk al te gek, in zij jongensachtige majesteit zich houdt alsof hij mij niet kennen wil. Dceig< lijke reden van mijn komst is - menslievendheid. Ik kom hier,' hij kei nu met een bijtende glimlach om zich heen, en sprak langzaam, alsof het genot dit te zeggen zo lang mogelijk wilde rekken, 'om een vader zij zoon terug te geven. Ja,' vervolgde hij, Nicolaas aanziende, toen hij z; dat deze ontstelde, - 'om een vader zijn zoon terug te geven, zijn zool die u meegetroond, gestolen en bij u gehouden hebt, met het schandelijl doel om hem van het kleine vermogen te beroven, dat hem misschien eei ten deel mocht vallen.' - 'U weet wel, dat u liegt,' zei Nicolaas trots. - weet, dat ik de waarheid spreek,5'hernam Ralph. 'Ik heb zijn vader mt gebracht.' - 'Meegebracht!' kraaide Squeers. 'Hij is hier, hoort u? H( ik u niet gezegd op te passen, dat zijn vader niet voor de dag kwam hem naar mij terugzond? Zijn vader is mijn vriend, en de jongen kon nu dadelijk weer naar mij toe. Wat zegt nu, hè? Spijt het u niet, datj zoveel moeite voor niets hebt gedaan, hè?' - 'U hebt aan uw lichaaj nog enige tekens, die ik u gegeven heb,' zei Nicolaas bedaard, 'en daar< mag u praten zoveel u wilt. U kunt lang praten, voordat u ze daarml wegvaagt, meneer Squeers Squeers keek naar de tafel, alsof dit antwoord hem zin deed krijgen Niet laas een kruik of fles naar het hoofd te gooien. Maar Ralph bracht h< tot bezinning, d<?or hem aan te stoten en te verzoeken nu de vader te r< pen. Squeers ging de kamer uit, en kwam na enige ogenblikken ten met de dikbuikige Snawley aan zijn arm, die hem losliet, recht op Smi toeliep, en deze als zijn weergevonden zoon omhelsde, maar daarbij lomp en onbehouwen te werk ging, dat hij het hoofd van de arme knaa. onder zijn arm kreeg. (WORDT VERVOL< iel i:1) Baj. G; EXTRA Het verkrijgen van een extra slag één meer als het contract behoeft blijft voor velen een aantrekkelijke zaak. Vooral omdat in sommige wedstrijden het behalen van een overslag in punten wordt gewaardeerd. Er zijn dan ook bridgers die onder alle omstan digheden ook wanneer het geen zin heeft proberen een overslag te realiseren en daardoor wel down kunnen gaan. Het ver dient dan ook zeker de voorkeur om bij deze pogingen op safety first te spelen. Lukt de overslag niet, dan heeft men pech gehad. In onderstaand spel doet zo'n mogelijkheid zich voor bij de volgende kaartverdeling: A H 9 8 5 96 O 87 4» H 7 6 4 V B 4 II 72 10 8 W O AB O A 4 3 2 O H VB 1096 A B 1095 V 8 2 1063 H V 7 5 4 3 2 C> 5 4» A3 Correspondentie aan de heer B. J. Nuys Burg. Baumannlaan 163e. Rotterdam. In dit spel probeerde oost nog wel om vier ruiten te bieden na het drie harten openingsbod van zuid, maar zuid daarna de vierde harten. Waartegen west met ruiten aas uitkwam. De tweede ruitenslag werd in- getroefd, er werd twee keer klaveren ge speeld en noord vervolgde met troef voor oost. Die zag klaveren vrouw afgetroefd, waarna zuid de laatste troeven weghaalde en opeens de mogelijkheid zag tot een overslag. Hij werd in die mening gesterkt door de wetenschap dat oost zeker een zeskaart rui ten moest hebben, en ongetwijfeld in de bieding was gebleven met nog eens schop- pensteun. Vrouw-boer zaten vermoedelijk bij west, waarna op de volgende manier de elfde slag werd binnengehaald. Alle spelers hadden toen nog zes kaarten: A H 9 8 5 O 7 V B 4 72 9 <3 O 43 O VB 10 A - 1063 V75 O konc Sati raat Po* uit slaa mac D grot voei mot, „E Zuid zet namelijk schoppen tien v#n n Volgt west met de vier dan duikt noord zorgen aas en heer voor de resterende gen. Legt west een honneur, bijvoorbeeld TV1 vrouw, dan gaat noord hoger, troeft zijn Is B ste klaveren in en komt schoppen terug. Bó*- vier van west sneuvelt tegen aas-negen. Ith Deze speelwijze heeft geen gevaar in za.ro Immers, als zuid snijdt en oost komt metg'oi vrouw bv. aan slag, dan is er nog geen i?am overboord. Aas-heer van schoppen doen vier schoppen niet wankelen. De tien slaj;^ zijn zeker en dan mag best eens wat worf^, geprobeerd. Zeker in dit spel, waarin ijno overslag zo duidelijk voor het oprapen ligtj,'lP( leat ■BS OPLOSSING VAN DE VORIGE PUZZEL Hor.: 1locht. 5. robot, 9. krent, 13. term. 15. dos. 16. geit, 17. ar, 19. kaag. 21. Peel, 22. «n., 23. rol, 25. marsepein 28. kot, 29. loom, 31. lap. 32. een, 33 kree, 34. dras. 36. moker. 38. grlj. 40 Isar. 42. nut, 43. Iels. 45. ra. 47. kram. 49 gene. 50. do. 51. adle. 52. massaal 53 boer. 54. Aa. 55. roet. 57. lire. 59 Ee. 60. karn. 61. dit. 63. eelt, 65 mede 66 Wegen. 58 lier. 70. mare. 71 bel. 72 nis. 74. geer. 76. ean, 77. variëteit. 80 neo. 81. n.s., 32. lork. 83. term. 85. ps 86. leek. 87. rem. 89. roos, 91. naast. 92 lente. 93. spaat. Vert.: 1. raart. 2. ct, 3 hek. 4. tram 6. Ob. 7. bate. 8. os, 9. keen, 10. ril 11. et, 12. tante. 14. maal. 16. gein, 18 rood. 20. gram. 21. peer. 22. koet. 24 lorl. 26 spon. 27. Peet. 28. kris. 30 maskerade. 33. kriebelig. 35. sar, 37. kunstig. 38. Gen. 39. kraam. 41. ramen. 43. lelie. 44. forel. 46. Ada. 48. mat. 49 gal. 50. Dee, 56. ore. 50. rel. 60. kern 61. Dell. 62. tent. 64. teen, 65 Maas 66. merk. 67. niet. 89. reep. 70. manen 71. bark. 73. sier. 75. roset. 77. voet, 7e eden. 79. tros, 82. les, 84. mop, 86. Ie 87. re, 88. mt. 90. sa. INZENDINGEN Oplossingen, uitsluitend op brief kaart, worden voor donderdag aar ons bureau verwacht In de linker bovenhoek vermelden: „PUZZEL OPLOSSING". Er zijn drie prijzen- een van f 10 en twee van f 5. PUZZEL VAN DE WEEK KRUISWOORD-PUZZEL HORIZONTAAL: 1. bijzeil: 5. gebeurtenis; 9. veger; 14. ingewijde; nap; 18. Romeins keizer; 19. vaandel; 21. opening; 22. longensnaam; Emeritus (afk.); 24. kneep: 26. laatstleden (afk.); 27. azijn; 29. snuiftab 31. opening in een muur; 32. plaaggeest; 34. maling; 35. zuiver; 37. kuif Zin; 39. geelkoper: 41. water In Friesland; 42. achting; 43.. buitenhavi 45. plaats in N.-Br.; 46. plaats in Gelderland; 47. voegwoord (Fr.); I onderaardse gang; 50. platte steen; 52. snaak; 53. sneeuwschaats; troefkaart; 56. pret; 57. zangspel; 60. Engelse titel; 61. titel (afk.); I plaats in Letland; 64. schelk. element; 65. meisjesnaam; 66. brilslang, I lekker (Ind.): 70. rivier In Duitsland; 72. pit; 74. volk; 75. oorzaak; oningewijde; 77. een weinig. VERTICAAL: 1. verdichtsel: 2. bljb. figuur; 3. voorzetsel; 4. ineekt; 6. lemend getij; 7. Europeaan; 8. kweek; 10. voegwoord; 11. weinig vo <omend; 12. eens; 13. plaats In Limburg; 15. soort mijt; 17. achting; Spaanse lengtemaat; 25. pochen; 27. Ierland; 28. keer; 30. rivier In R land; 31. dier; 32. vlek; 33. rondhout; 35. paard; 36. streek op de gre van N.-Br. en Limburg; 37. hemellichaam; 38. deel van het hoofd; ganzenboer; 41. nobel; 44. loot; 46. Insektenetend zoogdier; 48. boek 49. boom; 51. voegwoord; 52. klaar; 54. bloem; 56. keurbende; 57. r ziekinstrument; 58. plaats in Frankrijk; 59. schrljfkosten; 60. rivier Duitsland; 61. bedekking van een gebouw; 63. riviertje op de Westki van Sumatra; 64. coupe; 67. vlaktemaat; 69. Myth, figuur; 71. muzlekno 73. schelk. element

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 14