Hervormde
synode: impasse
over tweeprocentsactie
Werk van Kerk en Wereld
zoiets als olieboren
Ds. Sillevis Smitt
vrienden NBG te
vraagt
helpen
Nieuw apparaat
naast werelddiakonaat
AKV hoopt nog op
Gereformeerde Bond
Een woord voor vandaag
Kritische vragen van Synode
Puzzelboek
■ij sa
i i i
i i i i i
„Inval' van Vlaardingen
Jaarvergadering
met allerlei
onderbrekingen
Reformatorisch
voortgezet
onderwijs in
Amersfoort
NBG betrokke^"
bij 25 projektei
in derde wereliL
BEROEPINGSWEKfö
„Jezus zeide dan lol de twaalvenGij wilt toch ook niet weg
gaan?" (Johannes 6:67). De vraag slaat op de houding van vele an
deren. De Here heeft hen geleerd, heeft hun verteld over het „brood
des levens". „Tenzij gij het vlees van de Zoon des mensen eet en
zijn bloed drinkt, hebt gij geen leven in uzelf' (Johannes 6 vers 53).
Maar zij die in de synagoge te Kapernaüm Hem hebben gehoord,
zijn teleurgesteld, misschien ook wel geschrokken. Er zijn er die le
gen elkander zeggen: deze rede is hard, wie kan haar aanhoren? En
Johannes zegtdat vele van Zijn discipelen niet langer met Hem
meegingen en terugkeerden. Dit beeld is de eeuwen door op de
mensheid van toepassing geweest. Hoeveel miljoenen zijn het niet
geweest in de verzonken eeuwen, die Zijn rede te hard vonden en
zich van Hem hebben afgewend? En hoeveel miljoenen zijn het niet
vandaag de dag? Jezus heeft hen feitelijk toch niet voldaan. Ze had
den van Hem wat anders gedacht. Hun voorstelling van Jezus was
anders dan de werkelijkheid. Zij hadden zich een Here opge
bouwd'die geheel paste in hun gedachtensfeer. Een Here, die
vriendelijk is, die enkel wonderen doet, die en dat is wel het voor
naamste doet en laat wat zij willen.' Een Here, die niet echt Here
is, die niet hen regeert, maar over wie zij willen regeren. Toen
kwam de desillusie.... in hun ogen. Zij ontdekten, dat Jezus hen he
lemaal opeiste, hun gehele hart vroeg, dat Hij wilde regeren over
hun leven. Deze rede is hard, wie kan haar aanhoren
DONDERDAG 18 JUNI 1970
We lezen vandaag: Exodus 8 vers I toi 15
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN De Hervormde Kerk was vorig jaar februari de
eerste kerk in ons land, die naar aanleiding van Uppsala en het
actieprogramma van de werkgroep-Linneman haar verantwoorde
lijkheid aanvaardde voor het nieuwe werk van de ontwikkelings
samenwerking. Maar terwijl sindsdien de Remonstrantse Broeder
schap, de Gereformeerde Kerken en de Evangelisch-Lutherse Kerk
al tot concrete plannen gekomen zijn, is men in de Hervormde Kerk
in een impasse blijven steken.
Dat bleek gisteren duidelijk in de hervormde synode. De menin
gen zijn diep verdeeld, of ontwikkelingssamenwerking en ontwikke
lingshulp organisatorisch gescheiden moeten worden gehouden als
twee geheel verschillende grootheden
Even ter verduidelijking het ver
schil, zoals het in de synode gezien
werd: ontwikkelingshulp richt zich op
bepaalde projecten in de ontwikke
lingslanden, in samenwerking met de
kerken daar. Dat is, daar is ieder het
over eens, een taak van het wereld
diakonaat.
Ontwikkelingssamenwerking vloeit
voort uit de politieke en sociale ver
antwoordelijkheid van de kerk en
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN In een persoon
lijk bewogen betoog heeft dr. J. M.
van Veen, directeur van Kerk en We
reld begrip van de hervormde synode
gevraagd voor het moeilijke werk
van dit instituut en van het oecume
nisch aktiecentrum waarin Kerk en
Wereld sinds vorig jaar participeert.
Hij vergeleek dat werk met de olie
boringen in de Noordzee.
Wij zijn er om voor.u olie te boren
bij de toenemende vervreemding van
het evangelie van honderdduizenden:
olie boren in het evangelie, in men
senharten, in de vragen van deze tijd.
Dat vraagt risico's. U moet ons zeg
gen als de risico's niet meer verant
woord zijn.
Dr. Van Veen zei dat aan het slot
van een discussie waarin verschil
lende synodeleden hun duidelijke be
zorgdheid toonden of Kerk en Wereld
zich niet te ver van de hervormde
kerk verwijdert. Om te beginnen had
ds. J. C. Jörg (Ape'doorn) een aantal
indringende vragen namens de com
missie van rappor:.
U bent steeds bezig met de gemeente
van morgen, de kerk van het jaar
2000. Maar hoe denkt u over de ge
meente van vandaag? vroeg hij aan
Kerk en Wereld. In hoeverre denkt u
gelijk met de kerken als geheel?
Neemt u de organen van de kerk
werkelijk serieus?
Ds. Jörg toonde zich vooral bezorgd
over het oecumenisch aktiecentrum.
Hij vreesde, dat de samenwerking
hierin met geavanceerde kritisch ker
kelijke rooms-katholieken ten koste
gaat van de toenadering tot de gere
formeerden.
Hij zag het centrum als een kri
tische pressiegroep tegen de kerken
in en vroeg zich af of dr. Van Veen
wel op twee stoelen tegelijk kan zit
ten: op een stoel van de kerk als
directeur van Kerk en Wereld en te
gelijk in de leiding van het centrum.
Andere vragen
Er volgden v3le soortgelijke vragen
van synodeleden. 7oals over de be
ruchte tv-uitzending van de Diësvie-
Kruiswoord-puzzel
Horizoniaal. 1. sein. 4. graan. 8.
van een wiel, 10. boom, 12. bosgod,
uitnister van schepen. 17. luidruchtig
feest, 19. baan voor balspel, 20. familie
lid. 22. grondsoort, 23. stijf. 24. vreemde
munt. 26. plechtige gelofte. 27. watering,
29. lusje. 30. geweldig. 31. denkbeeldige
inhoudsmaat, 33. voorvoegsel. 37. lid
woord, 38. soort appel, 39. bouwmate
riaal.
Verticaal, t gebak, 2. vlagzalm (gew.),
3. oude lengtemaat. 5., slede. 6. pers.
•vuomaamw. '7 organische verbinding, 9
bergplaats, li. meisjesnaam, 12. tegen
spraak, 13. rondzwervende herdersstam-
men, 14. ik (Lat.), 16. hoekbalkon, 18.
elk. 21. vreemde munt. 24. flink. 25.
troefkaart. 27. prul. 28. plaats in Drente,
32. rund. 34. muzieknoot, 35. lidwoord,
36. water in Friesland. 37. muzieknoot.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. rat. 2. tor. 3. rad, 4. ros. 5. dal, 6.
nel. 7. kin. Ada. 9. rem, 10. koe. 11.
ring van Kerk en Wereld, het tv-pro-
gramma Vragenreeks waarvoor Kerk
en Wereld mee de verantwoordelijk
heid draagt, he: geestelijk gehalte
van de onderzoeken naar de gemeen
testructuren zoals Kerk en Wereld
die ter hand heeft genomen in Bus-
sum en in Rotterdam.
Aan de andere kant betoogde ds. T.
H. L. Beernink (Hengelo) dat de her
vormde kerk ontzaglijk blij moet zijn
met de „voelspriet figuren" van Kerk
en Wereld. Ze geven je een klein
beetje oriëntatie op de toekomst. Een
kerk, die haar voelsprieten afsnijdt,
gaat in een kringetje ronddraaien en
mensen die elastisch zijn kunnen best
op twee stoelen tegelijk zitten.
Ds. mr. C. B. Posthumus Meijjes uit
Amsterdam verheugde zich erover
dat dr.Van Veen verantwoordelijkheid
wil dragen ook in het aktiecentrum.
Het is goed, dat er ergens in Neder
land een instantie ls die doet wat de
Raad van Kerken zou moeten doen,
maar door haar structuur niet kan
doen.
Open Deur
De oplage van de Open Deur is
sinds 1967 gedaald van 145.000 tol
125.000. Kerk en Wereld zoekt de oor
zaak hiervan in de twijfel, met name
bij de jongere medewerkers in vele
gemeenten, of het nog mogelijk is in
deze tijd het evangelie per blad te
presenteren. De aanwezigheid van
andere evangel'satiebladen zou
slechts sporadisch dc oorzaak zijn
van teruggang van dc afname.
Ook de aanwezigheid van rooms-
katholieken in de redactie zou op de
daling geen invloed hebben. Deze
oecumenisering beeft abonnees ge
kost, maar aan de andere kant wer
den er abonnees dooi gewonnen.
Verscheidene synodeleden waren
minder optimistisch. Ds. A. W. Kra
nenburg (Hoogevecn) had vaak ge
merkt, dat de medewerkers liever
opereren met Elisubethbode of met
Echo, en dr. J. Mantsvelt vertelde dat
bij hem in Workum velen op de Eli-
sabethbode zijn overgestapt. Men
vindt de inhoud daarvan stichtelijker
en de verhalen rr.ooicr.
Dr. Van Veen wierp in zijn beant
woording het feit dat Kerk en Wereld
niet genoeg doet aan de toenadering
tot de gereformeerden ver van zich.
Het was Kerk en Wereld dat in 1961
de aktie van Da Achttien op touw
zette. Er zaten ai gereformeerden in
de Open Deur-redactie lang voor dat
de rooms-katho'icken erbij kwamen.
Met overbuurman „De Drieburg"
van het geref vmeerde jeugdwerk
heeft Kerk en Wereld goede contac
ten. Het evangelisch politiek beraad,
initiatief van de gereformeerde
Bruins Slot, gaat Kerk en Wereld sa
men met het ge**efot meerde evangeli
satiecentrum te Baarn organiseren.
De Open Deur vcschilt van andere
evangelisatiebladea doordat het vol
gens de opdraeiit van de synode de
maatschappelijk-*, culturele en poli
tieke vragen serieus neemt. Wie lie
ver louter stichtelijke stukken leest
moet inderdaad maar een ander blad
nemen.
Verontrusten
Dr. Van Veen ging ook in op de
gesprekken die Kerk en Wereld heeft
met vertegenwoordigers van de 24
verontrusten. Er is veel dat ons sa
menbindt, zei nij: de overtuiging dat
de volkskerk bankroet is. dat de no
den plaatselijk ten hemelschreiend
zijn, dat de spiritualiteit en het ge
bedsleven nauwelijks leiding krijgen
en dat de tijd misschien wel aange
broken is voor oen Bekennende Kir-
che".
Maar zij verwijten ons. dat wij de
openbaring ondergeschikt maken aan
de feitelijke ontw'kkeiing. Dat is niet
zo En wij verwijten hen, dat zij al
leen aandacht hebben voor het indi
viduele pastoraat en geen oog hebben
voor de noodzaak dat er aan de
structuren gesleuteld wordt.
Secretaris-generaal ds. F. H.
Landsman vroeg neg aandacht voor
het twee-stoelen-probleem dat ds.
Jörg had aangesneden. Veel kerke-
werkers worstelen daarmee, aan de
c**e kant zitten :n het instituut dat je
liefhebt en waarvoor je verantwoorde
lijkheid wilt dragen en aan de andere
kant toch jezelf blijven en je niet
vereenzelvigen met het lichaam dat
je dient. Dat moet samen kunnen
gaan. Van die spanning tussen solida
riteit en kritische distantie hangt het
wel en wee van de kerk af.
Synodepraeses ds. J, A. G. van
Zanten constateerde dat de discussie
de noodzaak van intensiever contact
met moderamen van de synode en het
directorium van Kerk en Wereld had
aangetoond.
Integratie?
Dr. Van Veen juichte dat gesprek
toe. Daarin zal allereerst gesproken
moeten worden over de reële ge
meente van nu. Als tweede punt
noemde dr. Van Veen het probleem
van de integratie. Moet Kerk en We
reld per se geïntegreerd worden in het
algemeen kerkelijk beleid? Kan een
conflictsituatie nok niet positieve
kanten hebben?
Nadat het jaarverslag was goedge
keurd sprak ds. Van Zanten woorden
van waardering en respect voor de
energieke, doortastende en tegelijk
behoedzame wijze waarop dr. Van
Veen leiding heeft gegeven aan Kerk
en Wereld. Hij gaat dit jaar met
emeritaat.
houdt zich bezig met de verhouding
van de rijke en de arme landen. De
gedachte van Uppsala, in januari na
der gekonkretiseerd in het beraad
van Montreux, is, dat de kerken voor
dit doel twee procent van hun totale
inkomsten beschikbaar stellen. Dat
zou dan in geen geval ten koste van
zending op werelddiakonaat mogen
gaan.
In Uppsala en Montreux schijnt
men vooral de situatie in de Verenig
de Staten en in West-Duitsland in
gedachten te hebben gehad. De ker
ken daar beschikken over zeer grote
eigen inkomsten, voor een belangrijk
deel uit fondsen. Daar is het goed
mogelijk, dat de twee procent gericht
is op het kerkelijk budget.
In de Nederlandse verhoudingen is
het zonder meer onmogelijk, dat de
generale financiële raad twee procent
uit de generale kas beschikbaar zou
stellen voor ontwikkelingssamenwer
king. Dat zou concreet betekenen, dat
de Hervormde Kerk ander werk zou
moeten afstoten of enkele predikan
ten in algemene dienst zou moeten
ontslaan.
Daarom wil men de twee-procents-
eis doorspelen naar de plaatselijke
gemeenten, zoals ook de gereformeer
de synode heeft gedaan. Elke kerke-
raad moet te beginnen met 1971 een
begroting voor het hele werk van de
voor
die koffie en thee
waar geen suiker
in mag
Sucrosa.dc kaler ipbf sparende zoetma
ker zonder bijsmuiic zonder .nasmaak.
gemeente samenstellen, inclusief de
taken voor zending, diakonaat en ont
wikkelingssamenwerking. Van de to
tale inkomsten wordt dan twee pro
cent verwacht voor ontwikkelingssa
menwerking.
Maar plaatselijk zal de situatie
meestal ook wel zo zijn, dat de enige
mogelijkheid om dit doel te bereiken,
is. dat de gemeenteleden hun kerke
lijke bijdrage met twee procent ver-
hogen.
Derde lichaam
Tot zover is men het nog met el
kaar eens. Verschil van mening is er
over de vraag, of ontwikkelingssa
menwerking zo'n geheel eigen aparte
taak van de kerk is, dat daarvoor een
apart lichaam in het leven geroepen
moet worden.
De meerderheid van de „tweepro-
centscommissie" (vorig jaar door de
synode ingesteld om met concrete
voorstellen te komen) meent van wel.
Een belangrijk onderdeel van het
werk in het kader van de ontwikke
lingssamenwerking is immers het
werken aan mentaliteitsverandering
in de rijke landen zelf door voorlich
ting en acties. Volgens Montreux mag
daar tot 25 procent van de gelden aan
besteed worden.
Daarom wil de werkgroep-Linne
man, dat de kerken samen een be
hoorlijk, toegerust apparaat in het le
ven roepen, dat zorgt voor de beste
ding van de gelden en de regeling
van de mentaliteitsverandering. Dit
lichaam zou dan met diverse vrijge
stelde krachten (deskundigen, vor
mingsleiders) de bereidheid van de
kerkleden om twee procent bij te
dragen bijzonder stimuleren.
In kringen van het werelddiako
naat heeft men hiertegen grote be
zwaren. Als er naast zending en we
relddiakonaat nu weer een derde
lichaam zou komen, dat een appèl
doet op de gemeenteleden, zal daar,
zo meent men, alleen maar verwar
ring uit voortkomen.
Zelfs in Genève ziet men het ver
schil tussen ontwikkelingssamenwer
king en ontwikkelingshulp niet zo
groot als de werkgroep-Linneman.
Hoe zal men dat verschil dan aan de
gemeenten duidelijk kunnen maken?
1 UTRECHT De algemene secretaris van het Nederlands Bijbel
genootschap, mr. F. L. S. F. baron van Tuyll van Serooskerken,
kreeg gisteren nauwelijks de kans om rustig het jaarverslag te be
spreken. Hij werd tweemaal onderbroken. Een maal door jongeren
die „geen woorden maar daden" wensten en zelf 12.000 gulden brach
ten; daarna door de oud-voorzitter, ds. J. H. Sillevis Smitt, die alle
vrienden van het NBG opriep om met daden hun belangstelling voor
dit werk te tonen.
velen in zijn macht heeft. We zijn
vaak zo druk bezig anderen te bekri
tiseren, dat we vergeten dat we zelf
ook falen kunnen.
De omzet van bijbels is het laatste
jaar voor het eerst in 18 jaar sterk
gedaald. Vooral is dit echter te wij
ten aan het minder verkopen van
bijbels via kerken, scholen en ver
enigingen. Velen zijn geneigd te zeg
gen dat dat de geest van onze tijd
is. Maar is dat wel waar?
Tijdens een bezoek van de vloot -
predikanten aan het bijbelhuis merk
ten deze op dat zij bij de matrozen
wel een onverschilligheid aantreffen
ten dezen op dat zij bij de matrozen
ten aanzien van de bijbel.
Op dit punt van zijn toespraak
werd zijn stem echter plotseling weg
gedrukt door een luid verslag van
een voetbalwedstrijd via de luidspre
kers in de zaal. Een stelletje „sup
porters" van een voetbalclub rende
de zaal door en het podium op, even
later gevolgd door een elftal van
meisjes. Deze jongeren uit Vlaardin
gen hadden zich de lijfspreuk van
Feijenoord eigen gemaakt:
woorden maar daden!
Mr. Van Tuyll greep de kans aan om
een paar dingen aan de vergadering
voor te leggen die hem al lang bezig
houden. In de eerste plaats klaagde
hij over de geest van kritiek die zo-
DS J. H SILLEVIS SMITT
geen Mina's. maar vreugdeboden
In lied vertelden zij dat ze iets
hadden willen doen voor de bijbel
verspreiding in Zambia. De oorspron
kelijke opzet was enige honderden
guldens bijeen te brengen. Maar het
waren er twaalfduizend geworden. Nu
kwamen ze vragen of het bijbelge
nootschap geïnteresseerd was in dat
geld.
De actie van de jongeren kreeg
applaus. Maar nog kon mr. Van Tuyll
niet verder, want ds. Sillevis Smitt
sprong op en vroeg op democratische
wijze het woord.
Een van de oorzaken, zei hij, dat
de algemene secretaris somber ge
stemd is, wordt veroorzaakt doordat
op de bovenste verdieping van het
bijbelhuis geld wordt weggezogen.
Een geheimzinnige zwam heeft de bin
ten en spanten van het dak volko
men verteerd, zodat het op instorten
stond.
Maar, vervolgde de oud-voorzitter:
„Ik zou zeggen: de oplossing hebben
we gezien. Ik dacht dat er Dolle Mi
na's binnen kwamen, maar het zijn
vreugdeboden geworden. Deze zaal
zit stampvol vrienden van het NBG
en er zijn er honderden in het land.
Ik doe een beroep op al die vrienden
van het NBG om het tekort te hel
pen wegwerken.
Voor een groot deel is het tekort
van 1969, dat meer dan drie ton be
draagt, en ook het tekort dat er zal
zijn over 1970, te danken aan het feit
dat een zeer kostbare restauratie van
het dak nodig is. Monumentenzorg
eist dat het dak in zijn oude staat
wordt teruggebracht. Daarvoor zul
len enige tonnen nodig zijn. Er zul
len in de toekomst wel subsidies
worden verstrekt, maar die worden
pas over enige jaren uitgekeerd. Dat
wil zeggen dat deze restauratie voor
lopig uit het lopende geld gefinan
cierd moet worden.
Er moet geld onttrokken wortjen,
aan de produktie en verspreiding van
bijbels, terwijl het NBG voor mis
schien wel de belangrijkste jaren
van zijn bestaan staat. Overal gaan
nieuwe deuren open. 's Middags kwam
ds. Ype Schaaf vertellen dat de
Geen j nieuwe Indonesische bijbelvertaling
persklaar is. Er is al begonnen aan
het zetten van het nieuwe testament.
Maar bij iedere bijbel zal vier gul
den extra moeten, willen de Indo
nesiërs in staat zijn een exemplaar
te kopen voor een prijs die zij zich
veroorloven kunnen.
(Van onze kerkredactie)
AMERSFOORT De vorig ia
opgerichte Vereniging voor voortgei
onderwijs op rcformatorisd
I grondslag is van plan in het middi
en misschien later ook in het oosti
I van het land te komen tot eigen sch
In een folder, die naar alle af-
delingsbesturen zal gaan, wordt
gezegd dat financiële hulp aub-
bele hulp betekent. Het geld dat
I op postgiro 22930 van het VBG te
j Amsterdam binnenkomt stelt het
I bijbelgenootschap in staat de res-
Ontwikkelingshulp, waarvan hier
een der meest elementaire vormen
te zien is, mag nooit het kind van de
rekening worden als er meer aan
dacht komt voor ontwikkelingssa
menwerking, zo is gisteren duidelijk
in de hervormde synode gesteld.
De mensen zullen hun kerkelijke
bijdrage met twee procent verhogen
en dan denken, dat niets meer van
hen wordt verwacht voor het wereld
diakonaat. De verwarring wordt nog
groter, als er twee girorekeningen
zullen zijn.
Daarom voert de generale diako-
nale raad er een krachtig pleidooi
voor, dat de organisatie zal verlopen
via de bestaande diakonale kanalen
en het ene diakonale gironummer
8685 van de generale diakonale raad.
Ook de werkgroepen, die men in
elke gemeente voor ontwikkelings
samenwerking wil stichten, zouden
niet moeten functioneren buiten de
diakonieën om.
Wij staan van harte achter de ge
dachte van Uppsala, zo benadrukte
ds. L. Alons van de g.d.r. gisteren in
de synode, maar weer een nieuw
woord, een nieuwe organisatie en een
nieuwe verplichting en een nieuw gi
ronummer maakt de zaak voor de ge
meenten onhanteerbaar. Zending en
werelddiakonaat hebben een duide
lijke klank in de kerk.
En de vijfhonderd correspondenten
van het werelddiakonaat in de her
vormde gemeenten weten heus wel,
dat werelddiakonaat meer inhoudt
dan charitatieve hulpverlening.
Dat hierachter ook een principieel
meningsverschil over de plaats van
de ontwikkelingssamenwerking in de
kerk schuil gaat, bljjkt daar er ook in
dc commissie-ODZ (een overlegor
gaan van de generale diakonale raad,
de '*aad voor de zending en de raad
voor overheid en samenleving) geen
overeenstemming bereikt kon worden
een rapport, dat de gemeenten moet
ingaan en dat de visie achter het
nieuwe werk van de kerkelijke ont
wikkelingssamenwerking moet duide
lijk maken.
De synodeleden hadden een meer
derheidsrapport, voornamelijk van de
hand van dr. J. G. Waardenburg, ont
vangen en een minderheidsnota, on
dertekend door dr. H. Achterhuis,
mej. H. Kohlbrugge en drs. Q. J.
Munters, dus alweer uit. de kring van
het werelddiakonaat.
De synode zat in een moeilijke si
tuatie. Aan de ene kant is deze zaak
van zo grote betekenis voor het ker
kelijke leven, dat het, zoals dr. R. J.
Mooi zei, niet overeenkomstig, ons
verantwoordelijkheidsgevoel zou zijn,
als we de zaak niet goed zouden
voorbereiden Aan de andere kant
stond men voor het harde feit dat er
voor oktober een beslissing moet zijn
gevallen, want tegen die tijd worden
de oegrotingen voor 1971. zowel lan
delijk als Dlaatselijk, opgesteld.
De heer R. Wijkstra, voorzitter van
de -aad voor overheid en samenle
ving, benadrukte, dat ontwikkelings
samenwerking niet tegen ontwikke
lingshulp ingaat, maar in haar ver
lengde ligt. Zending, diakonaat, maar
ook vredesberaad en de raad voor
overneid en samenleving moeten
hierin samenwerken De tweepro
centsactie is vooral een middel, om de
bewustwording onder ons volk voor
deze dingen op gang te brengen.
Uiteindelijk besloot de synode, dat
lengemeenschappen in navolging y
de scholengemeenschap De Driest
te Gouda.
Het opinieweekblad Koers had i
onderhoud hierover met de
voorzitter dezer vereniging, ds. J.
Haaren, predikant var de Geref(Joor
meerde gemeente te Amersfoort.
De predikant zegt, dat het hier giL z
om positief christelijk ondenvi c
waarbij aan mavo, havo en athenef^
gedacht,wordt dat de leerlingen \i
pent tegen wat hij zou willen noem it g
modernistische dwalingen zoals
evolutieleer en andere wetenschapp
lijke benaderingen var. het sche
pingsverhaal en in het algemeen
bijbelinterpretatie. In het bestuur i
ten ook leden van de Gereformeei
Bond en van Christelijk Gereff^
meerde huize.
Aan de minister is medewerlo
gevraagd bii het oprichten van
scholengemeenschap te Amersfoql/C
LE
de
1,
Men hoopt voor 1971 nog aan
bouw te. kunnen beginnen. Het is i
onmogelijk dat op den duur een
ternaat aan deze sohool zal wori rsk
verbonden.
Amersfoort is gekozen, aldus
Van Haaren, omdat met name op
Veluwe en in de Gelderse Vallei h
wat geïnteresseerden wonen.
voorkeur voor Amersfoort bo jjj
gel
II
del!
rten
llan
17d
Ou
Utrecht werd mede bepaald door
de Domstad betrekkelijk dicht
Gouda ligt, waar reeds een dergelij
scholengemeenschap is gevestigd.
lerl
dl
AMSTERDAM Drie soorten 1
belvertaling zijn nodig. Ten eei
een kerkbijbel voo- de eredienst
thuis, dan een bt.;be] voor mensen
weinig of nooit in een kerk komen,[IDE
de gewone spreektaal (de proeven lus
hedendaags Nederlands van het N seu:
zijn daar voorbeelden van) en
studiebijbel, die zo dicht mogelijk
de grondtekst staat
Dit staat in net. jaarverslag
1969 van het Nederlands Bijbel
nootschap. Op het ogenblik is
NBG betrokken bij zeker 25 vertAwsf
projecten in de iieróe wereld. Volg ?ees
de Wereldbond van Bijbelgem leve
schappen is de bijbel in 244 ti arin
vertaald, het Nieuwe Testament
324 en bijbelgedeellen in 845 talei
Hoewel het NBG spreekt van
revolutie in de boekdistributie
enige achteruitgang ten aanzien
de verkoopcijfers.
nbr
Ned. Herv. Kerk Sz.
Beroepen te Sleeuwijk (toez.): r ei
Noordmans te Tjamsweer; te Abbitenl
broek-Heenvliet: A. v. d. Ban te Ka ver
perland; te Amsterdam: L. de je i
pred. voor buitengew. werkzaam
(geestel. verzorging Zonnegloren)
Soest.
Bedankt voor Amstelveen-Buii
veldert: A. J. Hoorn te Vlaarding
Geref. Kerken (vrygem.)
Beroepen te Zuidwolde (Gr.):
Deddens te Rozenburg.
Christ. Geref. Kerken
Beroepen te Klundert: J. Westerfcy^
te Kerkwerve; te Sneek: kand. E,[
Slofstra te 's-Gravenzande.
Geref. Gemeenten
Beroepen te Veenendaal, te Zeist,
LE
oen
str
egt
dor
■MPP** ft 1
Bodegraven, te Benthuizen, te Gror l,
gen, te Rijssen, te Zoetermeer,
Woerden, te Melissant, te Slikkervi ei
te Sint-Annaland. te Poederoyen enLp(
Oosterland (Z.): kand. J. Mijnders g
De Meern. (jgr
1 C
Ji d<
n den
de ODZ-commissie, uitgebreid
prof. Rosea m Abbing en dr. C. P.
Andel als theologische experts, i
een poging zal doen om tot overei j
stemming te komen over de prin
piële kant van de zaak. In septeml
zal verslag worden uitgebracht l
het breed moderamen, dat volmai den
kreeg van de synode, om op basis v
dit hopelijk te bereiken akkoord j„
handelen.
Het breed moderamen kan dan g
de gemeenten konkrete mogelijkl rs
den geven om op het plaatselijj
vlak te kunnen starten
(Van onze kerkredactie)
DRIEBERGEN In de her
vormde synode is gisteren een
sterke aandrang uitgeoefend op
de rechtervleugel van de kerk,
om alsnog mee te doen met de
algemene kerkvergadering, die
begin januari wordt voortgezet.
In verschillende provinciale dele
gaties zullen plaatsen openvallen van
mensen, die in januari verhinderd
zijn. Die plaatsen willen wij graag
opvullen met vertegenwoordigers van
gemeenten, die nog niet meededen,
zei de voorzitter van de begeleidings
commissie ds. F. N. M. Nijssen.
Juist als je denkt, dat het verkeerd
gaat, moet je evangelische solidariteit j
tonen en er in springen, vond ds. C. 1
B. Posthumus Meijjes (Amsterdam).
En dr. W. Nijenhuis richtte zich
subsidies worden uitgekeerd dan
kan het vrijkomende geld besleed
worden voor de bijbelverspreiding,
tauratiekosten nu te betalen, zodat
het gewone werk allemaal kan i
doorgaan. En als over enige jaren I
zeer persoonlijk tot drs. K Exa
(Noordeloub): „De AKV gaat de z(
fundamentele Godsvraag aan de "er
de stellen. Ik zou niet weten, hoe c
zou moeten zonder het geheel eigi
wezenlijke geluid van de Gerefc
meerde Bond. Maar dat zullen u
de uwen ons niet aandoen."
Ds. G. J. Voortman (Oud-Vossi
meer) vroeg in dit verband, om
AKV niet op zondag te houden,
als weer de bedoeling is. Maar
Nijssen zei. dat alleen 2, 3 en 4 jéjEC
nuari de gebouwen nog vrij zij i
Overigens zei hij, dat in de eers
AKV-zitting de zondag juist de bes
dag was en dat dat misschien to<
wel met de Heilige Geest had te m
ken.
Verschillende synodeleden, die
AKV hadden bijgewoond, gav
blijk van hun enthousiasme. Deif.'
toch niet, dat ze daar louter negi
tief over ons denken, zei ds. Ph.
Warners (Utrecht). Ik ben er eerd .eLst^
benauwd van geworden, dat men z
veel van de synode verwacht. Dr
legt op ons een zware verantwoo
delijkheid.
En op het verwijt, dat de ART'
niet representatief voor de kerk z<
zijn, reageerde dr. Nijenhuis: Is
synode dat dan wel?
St
lit I
I, 7iJ L
H
Joi
!Hoc
k;
•one
A I
n L