Het is staat bijbels Israël om achter te staan ONTWIK KEUNGS SAMEN WERKING Bijbelproduktie groeit in landen van Oost-Europa |7 Puzzelboek I Ds. Sverre Smaadahl op NBG-jaarvergadering I 1 I 1" Moeilijkheden binnen verzetsbeweging over von Holleben? Dr. Boerma Met preadvies begon ellende van scheuring HORSTERS WILLEN DEMOCRATISERING o I Een woord voor vandaag Zakbijbel voor blinden in Amerika Metropoliet Philaret naar ons land Herschreven rapport-Berkhof aanvaard „Inval" in Synodezaal BRUSSELSE FACULTEIT ERKEND BEROEPINGSWERf Ds. Kuyt spreekt in Rotterdam WOENSDAG 17 JUNI 1970 feu* "Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur". (Mattheus 25 13). Het is het verhaal van de vijf wijze en de vijf dwaze maagden. De eersten nemen lampen mee en olie, de laatsten alleen maar lampen, de olie laten ze thuis. Dan midden in de nacht klinkt het geroep: De bruidegom komt. Men weet het verdere verloop. De dwaze maagden moeten er op uit om olie te kopen en terwijl ze naar de verkopers gaan wordt de deur van de bruiloftszaal gesloten. De deur is dicht. Niemand kan er meer in. De dwaze maagden blij ven buiten, hoewel ze proberen binnen te komeh: „Heer, doe ons open! Maar hij antwoordde en zeide: Voorwaar ik zeg u, ik ken u niet"* En daarachter volgt de waarschuwing: „Waakt dan, want gij weet de dag noch het uur". In de eerste plaats: Waakt dah: Dat betekent: Weest attent, laat u door niets en niemand afleiden. Het betekent ook: Zegt nooit: mor gen, zegt nooit: het kan nog wel want ge weet de dag noch het uur. Uur en dag zijn geheim, niemand weet het, niemand kan het zeggen. De Bruidegom kan komen midden in de nacht of midden op de dag. De kinderen Gods weten dat en zij zijn er op gespitst. Gods tijden zijn aan de mensen niet bekend - en juist daarom mo gen wij niet, geen seconde zelfs, de komst van de Bruidegom verge ten Wc lezen vandaag Exodus 7 vers 14 tot 25. (Van onze kerkredactie) NEW YORK Het Amerikaanse bijbelgenootschap heeft een nieuwe zakbijbel voor blinden geïntrodu ceerd, een uniek idee dat overgeno men is van een luthers predikant, dr. Dale C. Recker, die zelf ook blind is. Het is een kleine cassetterecorder met het gehele Nieuwe Testament op de cassettes ingesproken. Op elke cassette staan negentig mi nuten gesproken bijbelgedeelten. De kleine recorder, die op batterijen werkt, kan gemakkelijk meegedragen worden. De omvang is niet groter dan die van een pocketboek. Dr. Recker is secretaris van een Amerikaanse blin- denorganisatie. DEN HAAG Metropoliet Philaret uit New York hoofd van de Russisch Orthodoxe Kerk in het buitenland, brengt eind deze week een bezoek aan Nederland voor visitatie van de Orthodoxe Kerk in ons land. Bisschop van de Nederlandse Or thodoxe Kerk is mgr. Jacob Akkers- dijk in Den Haag. Metropoliet Phila ret leidt vrijdagavond een korte dienst in de nieuwe Orthodoxe kerk (het voormalige zusterklooster aan de Dr. Kuyperstraat). (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Met 38 tegen 10 stemmen heeft de hervormde synode gisteren het Israëlrapport van de commissie-Berkhof in her schreven versie aanvaard. Als „handreiking voor een theologische be zinning" zal het de gemeenten ingaan. Het is verder bedoeld om de Wereldraad van Kerken ertoe te bewegen de theologische discussie rond Israël niet langer te negeren. In haar februarizitting had de sy node zich reeds achter dit rapport ge steld en het breed moderamen opge dragen de eindredactie vast te stellen. Maar binnen en buiten de Hervormde Kerk kwam er zoveel kritiek los, dat de commissie het rapport helemaal herschreef en zo kwam het nu op nieuw ln de synode. De meest omstreden passage „dat de christen, die thans het recht van bestaan van de staat Israël afwijst en zich daartegen verzet, zich daarmee indirect tegen God zelf verzet" is uit de definitieve versie verdwenen. Wel wordt er de nadruk op gelegd Invul-puzzel 1 2 3 4 5 6 8 9 10 Horizontaal woorden invullen die be tekenen: 1. knaagdier, 2. kever, 3. wiel, 4. paard, 5. vallei, 6. troefkaart, 7. deel van het gelaat, 8. gravin uit het Hol!. Huis, 9. ycrtragingstoestel, 10. rund, 11. mand. Bij juiste oplossing leest men ver ticaal 1 de naam van een bloem. OPLOSSING VORIGE PUZZEL Hor. 1. Naab, 5. Aroer, 9. kreukel, 11. leken. 13. store, 15. Leen, 17. egel, 18. arr. 19. gedeeld, 21. beven, 22. titelen, 24. Ate, 26. reek, 27. knie, 28. adder, 30. engel. 31. energie, 32. orde, 33. oele. VerL 2. akker, 3. aren, 4. ben, 5. aks, 6. meteen, 7. eloge, 8. EUa, 10. geld, 12. eerbied, 14. relatie. 16. lever, 19. gel, 20. den, 21. bekend. 22. tram, 23. teder, 24. angel, 25. eelt, 27. knie, 29. ree, 30 ego. (Van onze kerkredactie) UTRECHT De Europese bijbelgenootschappen onderzoe ken op het ogenblik de mogelijk heid om bijbels te laten drukken in Oosteuropese landen. Druk kerijen daar hebben al laten blij ken graag orders uit het westen te willen aanvaarden. Dit is een van de bewijzen dat er in die landen iets drastisch gewijzigd is. Het andere bewijs is dat vorig jaar 150 procent meer bijbels verspreid konden worden in de Oosteuropese landen zonder bij belgenootschappen dan in het jaar daarvoor. Deze feiten vertelde de Noorse pre dikant ds. Sverre Smaadahl ons. Hij sprak vandaag op de jaarvergadering van het Nederlands Bijbel Genoot schap over de bijbelverspreiding in Oost-Europa. Al te gemakkelijk wordt gedacht dat er in dat hele ge bied een overweldigend tekort aan bijbels is. Inderdaad moesten in de meeste landen de bijbelgenootschappen wor den opgeheven en daar bestaat dan ook een groot tekort aan bijbels. In Oost-Duitsland, Polen en Joegoslavië konden de bijbelgenootschappen hun werk echter al die tijd voortzetten. In Polen werden tussen 1949 en 1969 meer dan 126.000 bijbels gedrukt en vele duizenden bijbels ingevoerd. In Oost-Duitsland werden alleen al het vorig jaar 138.495 bijbels en bij belgedeelten verspreid. De bijbelge nootschappen in dit land hebben toe stemming om bijbels te gaan leveren aan Duits-sprekende kerken in ande re Oosteuropese landen. Daarvan zul len vooral de Duits-sprekende luthe ranen ln Roemenië gaan profiteren. Veranderingen In Hongarije kwamen tussen 1949 en 1969 ook regelmatig bijbels van de persen. In Rusland echter konden nauwe lijks bijbels worden gedrukt in die periode en in Roemenië, Boelgarije en Albanië helemaal geen. Albanië is het enige land waar nog geen enkele hoop op een nieuw tijdperk bestaat. De behoefte aan bijbels is geweldig groot want ondanks de communisti sche overheersing hebben vele mil joenen mensen de bijbel ontdekt als een boek dat hun iets heeft te zeggen. (Vervolg van pag. 1) Het is mogeiyk dat de revolutio nairen in Rio de Janeiro hadden ge wacht op dit seintje uit Sao Paulo, waar het hoofdkwartier van de on dergrondse beweging zou zijn geves tigd. Joaquim Eerder had een zekere Joaquim, die guerrillaleider voor de gebieden van Sao Paulo en Rio zou zijn, ln een boodschap aan radio-Eldorado mevrouw von Holleben gerustgesteld over het lot van haar man. Hij riep (Vervolg van pagina 1) In de zeven jaar, die de eerste ver overingen van de groene revolutie te zien gaven, waren de meeste andere problemen van de arme landen ern stig en ingewikkeld geworden. De FAO wilde de vraagstukken van hon ger en verkeerde voeding daarom niet los zien van andere kwaden zoals armoede, overbevolking, werkloosheid en discriminerende handelsbepalin gen. Dr. Boerma bepleitte een mentali teitsverandering van individuen en regeringen. De congressisten zouden bij terugkeer in eigen land zo'n men taliteitsverandering kunnen bewerk stelligen. Zowel ln de ontwikkelde landen als ln de ontwikkelingslanden moest wederzijds begrip en respect ontstaan voor het beste, dat bij de andr- bestaat Opvoeren De rijke landen dienden zo snel mogelijk te streven naar een opvoe ring van de ontwikkelingshulp tot ze ven tiende procent van het bruto na tionaal produkt De perspectieven voor de ontwikkelingslanden zouden i aterk verbeteren, als de ontwikkelde landen hun markten royaler openden. Da arme landen daarentegen zouden tevens allen, die aan de ontvoering meewerkten op tot verdubbelde waakzaamheden bij de nadering van von Hollebens vrijlating. In Algiers vertelde de vrijgelaten Apolonio de Carvalho dat de revolu tionairen in Brazilië de ontvoering van diplomaten zullen blijven gebrui ken als wapen voor hel verkrijgen van de vrijlating van politieke ge vangenen, waarvan er volgens hem zo'n twaalf- tot vijftienduizend zijn. „Sommigen mogen ontvoeringen schokkend vinden, maar er zijn geen andere middelen om onze politieke gevangenen te bevrijden. Wat von Holleben aangaat, waren wij van oer deel dat de Westduitse publieke opinie gevoeliger zou zijn dan elders omdat de Duitsers het meeste afweten van methoden die nu in ons land worden toegepast", aldus de Carvalho. De fractieleider van de regerings party ln dc Braziliaanse Senaat. Flllnto Muller, zei gisteren dat de beste methode om ontvoeringen en terrorisme te bestryden wellicht is om alle politieke gevangenen het land uit te zetten. alles moeten doen om veilige en rede lijke voorwaarden te scheppen voor buitenlandse investeringen. De vroegere directeur-generaal van de FAO. dr. B. R. Sen. stak gisteren in de middagzitting de loftrompet over de tot nog toe verrichte werk zaamheden van de voedsel- en land bouworganisatie van de Verenigde Naties. Aan het werk van de FfiJD in de afgelopen kwart eeuw was volgens hem o.m. te danken dat het recht van de mens op voedsel algemeen erkend wordt en opgenomen is in de Con ventie van de verklaring van de rechten van de mens, dat de land bouw een belangrijke plaats inneemt in de economische planning der ont wikkelingslanden, dat de mensheid zich als nooit tevoren bewust gewor den ls van de omvang van de honger en de verkeerde voeding, die in de wereld van vandaag de overhand hebben, en dat door de Instelling van het wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties en van de FAO voedseloverschotten op multilaterale wijze beschikbaar zijn gekomen. Het tekort is in sommige landen zo groot dat mensen de bijbel met de hand overschrijven. Ook duiken er telkens berichten op van een zwarte markt, waar exorbitant hoge prijzen betaald worden. Ds. Sverre Smaadahl vertelde ons dat daarvoor beslist geen bijbels ge bruikt worden die legaal worden in gevoerd door de bijbelgenootschap pen. Waarschijnlijk echter komen veel gesmokkelde bijbels terecht op de zwarte markt. De kerkelijke lei ders protesteren daar fel tegen. Talloze organisaties houden zich op het ogenblik bezig met het zenden van bijbels naar Oost-Europa. De meeste organisaties volgen legale we gen, maar er zijn er ook die iedere illegale manier aangrijpen om maar bijbels over de grenzen te krijgen. Ds. Smaadahl wijst dat af. Nieuwe wegen De ervaring leert dat er steeds meer legale mogelijkheden komen om bijbels in die landen te laten drukken of in te voeren. Het nieuw opgerichte Tsjechoslo- waakse „Bijbelwerk" heeft een offi cieel verzoek gericht aan christenen in het westen om geen kleine pakjes bijbels meer te zenden, maar het bij belwerk financieel ln staat te stellen zelf bijbels te laten drukken of in te voeren. Op die wijze kunnen de ker ken over veel meer bijbels beschik ken. Hulp nodig Vanuit het westen worden al jaren lang op tal van manieren bijbels naar Oosteuropese landen gezonden. In 1968 waren dat 71.480 bijbels, in 1968 al 153.350 bijbels en in de eerste zes maanden van dit jaar werden al 80.560 bijbels verzonden. Toch wordt daarmede de honger naar bijbels in veel landen niet ge stild. Deze ls zo groot dat het nog jaren zal duren van heel hard wer ken om alle christenen die naar een eigen bijbel verlangen zo'n bijbel in handen te geven. En pas daarna kun nen de christenen daar aan het werk gaan om een bijbel in ieder huis te brengen. Zij zullen daarbij nog veel hulp uit het westen nodig hebben, al dus ds. Smaadahl. Dr. Masselink over leeruitspraken: (Van onze kerkredactie) ROTTERDAM Het rapport Schut over de tuchtmaatregelen, dat tot de vrijmaking leidde, waaraan de gereformeerde sy node onlangs een dag heeft be steed en komende vrijdag in Utrecht opnieuw een dag wil wijden, wijst het vaststellen van de leeruitspraken in 1942 aan als de beginfout. Maar dat is naar do mening van dr. E. Masselink toch wel te eenvoudig gezegd. In het blad Waarheid en Een heid stelt hij namelijk: die leeruit spraken op zichzelf genomen deden het voor het moment nog ook. Als toen de synode had gezegd: „Dit zijn geen bindende bf.'ijdenisuitspraken, maar hoofdlijnen ter bezinning", dan was het erge de scheuring mis schien niet gebeurd. Maar toen kwam de toelichting, waaraan de syncde nogal waarde meegaf. Dèórdoor en daartégen kwa men de bezwaren. En vervolgens kwam het preadvies om die bezwa ren namens de kerk te weerleggen en sprak de synode onzalig ogenblik de verwachting uit, dat men door de argumenten van het preadvies van de juistheid der leeruitspraken overtuigd zou zijn Bij die argumenten zijn echter re deneringen en beschouwingen, die door prof. Berkouwer nooit onder schreven zijn en die vandaag door de hoogleraren Polman, Herman Ridder bos en Van der Woude ook niet meer onderscnrev«n worden. Prof. Schilder schrééf toen, medio december 1934 terecht naar de syno de: „Zo kan het niet Hoe zal men die kandidaten, die door ernstige studie van de onjuistheid der argumenten van het prae-advies overtuigd wor den, in hun consciëntie vrede doen hebben met een gestelde onderteke- ningseis?" Mocht niet Dr. Masselink vraagt zich vervol gens af waarom het rapport-Schut niet een aantal van die 'argumenten' uit het preadvies genoemd heeft, met de zijns Inziens dan voor ieder een zonneklare conclusie: neen, zo'n binding had nooit opgelegd mogen worden! Het zijn deze 'argumenten' die op officieel kerkelijke wijze destijds zo zijn aangewend, dat de gereformeer de kerken een zwzre schuld op zich geladen hebben. Een schuld, die prof. Berkouwer, de toenmalige svnedepraeses, zozeer drukt, die prof. Herman Ridderbos, aldus dr. Masselink, zo onzeker maakt en waarvan de gereformeerde kerken, door dc geest der waarheid onrustig gemaakt, at willen, zoals een christen van alle schuld vergeving kan krijgen door de genade van Christus. Dit is, aldus de Rotterdamse predi kant, het hart der zaak. dat men binnen de ruimte van de christelijke kerk "toch niet vrijblij vend kan discussiëren over de aan vaarding van een eigen staatsvorm voor het joodse volk, dat krachtens de belofte een blijvende band heeft met het land Palestina. Een vrije staat is immers, „zoals op het ogenblik de zaken liggen" de eni ge mogelijkheid die het volksbestaan waarborgt en die het joodse volk de gelegenheid geeft werkelijk zichzelf te zijn. Jeruzalem Het eerste rapport had met geen worord gerept over de plaats die Jeru zalem in de oudtestamentische belofte ontving. Nu is er een voorzichtige pa ragraaf aan gewijd. Gesproken wordt over „de exemplarische functie van Jeruzalem als stad des vredes, waarin alle volkeren mogen opgaan". Maar de schrijvers zeggen, dat ze geen dui delijk en eensluidend antwoord heb ben op de vraag hoe dat gereali seerd moet worden Het rapport wijst ook op de bijzondere verant woordelijkheid van Israël. „Wij ho pen van dit volk meer dan van enig ander volk. Wie op een bijzondere plaats is gesteld, moet ook op een bijzondere wijze handelen." De noodzaak om de woonplaats te beveiligen mag het joodse volk er niet toe brengen er een nationalisti sche staat van te maken, waarin al leen militaire macht geldt. Het hoort tot Israels roeping dat het zich voor de Palestijnse vluchtelingen verant- woordeiyk weet en dat het alles doet wat ln zijn vermogen ligt om het on recht hen aangedaan, weer recht te zetten. En het strookt volgens het rapport niet met Israëls opdracht, dat de niet-joden in feite als tweederangs burgers worden behandeld. Verwerping Verscheidene synodeleden hadden het 'n februari betreurd, dat het rap port niet duidelijker wees op de be slissende betekenis van de komst van Christus en zijn verwerping door Is raël. Sommigen hadden zelfs de in druk dat in het rapport sprake was van een tweede heilsweg buiten Christus om. De schrijvers hebben zich bij de •herziening veel moeite getroost om dit misverstand uit de weg te ruimen zonder onrecht te doen aan de eigen soortige verhouding van het verko ren volk tot zijn Messias. Maar ook voor Israël is aanvaarding van Chris tus de enige weg om tot zijn bestem ming te komen De afwijzing van Jezus veroorzaakt in het Nieuwe Testament een breuk. Maar dominerend is voor het rapport MEVROUW DR. E. FLESSEMAN—Van LIER Israël, dat zijn wij de continuiteit van Gods bijzonder handelen met Israël. Omdat Gods verkiezing alleen op zijn trouw be rust, blééf volgens Paulus Israël het uitverkoren volk. En bleven hun aan neming tot zonen en de aan hen ge geven goddelijke belofte van kracht, waaronder de band met het land. (Over de continuïteit is veel genuan ceerder geschreven dan in het eerste rapport. Ook de indruk, dat het rap port op twee los van elkaar liggende sporen denkt, een politiek-empirisch en een theologisch, is weggenomen - red). Waarom zo fel? Aan het begin van de discussie zei prof. dr. H. Berkhof geschrokken te zijn van de felheid van de kritiek die na februari is losgebarsten. „Ook wij geloven dat Israël vaak meer weg heeft van de Maccabeeën dan van de profeten, maar onze kritiek op Israël staat in breder verband. Op grond van ons geloof in Gods bijzondere weg met het volk en de belofte inza ke het land, willen wij Israël bemoe digen. Zulk een politiek hoeft niet." Fundamentele kritiek had gisteren eigenlijk alleen de vrijzinnige ds. A. D. H. Huijsman uit Purmerend. Hij vond het stuk van een volkomen ver ouderd personalistisch godsbeeld uit gaan. Het bewijst de jood geen dienst door hem uit te verkiezen. Waarom is hij, verplicht een beter, vromer, held haftiger mens te zijn? Dat mag nie mand van hem eisen. Ds. Huijsman had liever een rap port gezien, dat metterdaad een ver zoening tussen Izak en Ismaël tot doel had. Dat zou daadwerkelijk christendom zijn geweest. Meer synodeleden vroegen zich overigens af hoe Ismaël in het stuk kon zijn verzwegen. Een aantal synodeleden vonden dat het stuk te veel van Israël vraagt. Overvragen wij Israël niet als we willen dat het exemplarisch in de wereld staat? Wie geeft ons daartoe het recht? Mevrouw dr. E. Flesseman-Van Lier, een van de opstellers van de (Van onze kerkredactie) DRIEBERGEN Een twintigtal studenten en docenten van de sociale academie De Horst hebben gister avond de hervormde synode een dis cussie afgedwongen over de toekomst van De Horst. Het was de bedoeling, dat de syno de dit onderwerp gisteravond in be sloten zitting zou behandelen. De stu denten hadden hier lucht van gekre gen en waren gekomen om de zitting toch mee te maken. Toen praeses ds. J. A. G. van Zanten hun dat weiger de, liepen zij toch de synodezaal binnen en namen op de stoelen voor de oelangstellenden plaats. Ds. Van Zanten reageerde hierop door de jongelui te negeren. Hij laste een extra punt in op de agenda door ds. J. M. Snoek en ds. J. Schooneveld uit Israël de gelegenheid te geven over hun werk te vertellen. Toen hij na drie kwartier het punt geboorteleden aan de orde stelde, na men de studenten het niet langer. Zij grepen de microfoon en eisten dis cussie over de zaak die hen zo ter harte gaat. Na schorsing van een kwartier werd beslotei tot een half uur discussie. Eigen bestuur Student Jos Feijtel vatte het pro bleem bondig samen. Anderhalf jaar is er een democratiseringsproces op De Horst aan de gang „Nu zijn we eraan toe een eigen bestuur te kiezen. Maar volgens de statuten moet de sy node het bestuur benoemen. Het de mocratiseringsproces kan daarom al leen voltooid worden als de synode bewilligt in statutenwijziging en haar band met De Horst doorsnijdt. Ds. C. B. Posthumus Meijjes (Am sterdam) vond dat allemaal maar for meel. Hij daagde De Horst uit te zeg gen waarom de Hervormde Kerk in de weg staat. Een van de docenten dr. G. H. ter Schegget, antwoordde daarop dat het maatschappelijk werk nieuwe stijl er niet meer voor terugschrikt de be staande orde in de samenleving te doorbreken. Dat verg', een nieuw mensentype. Fantasierijke werkers die zich direct vanuit Messiaanse no ties '.aten inspireren. Daarvoor is ook een heel andere academie nodig. „Wij willen getrouwer zijn aan de zaak van Jezus Christus Daarom wil len wij onze eigen weg gaan, niet belemmerd door institutaire dwang. Wel vragen wij uw kritische belang stelling". zo zei hij. handreiking, zei: Natuurlijk zoud nd wij wat in dit rapport staat, o aan de andere volken kunnen vi gen. Maar juist omdat Israël de b ner lofte kreeg, heeft het een grotere vi bap plichting de belofte waar te make r Juist Israël wordt opgeroepen h£ lig te zijn. De kerk heeft het re dit te vragen op grond van haar g te verbondenheid mett Israël. Als het over Israël hebben, spreken eigenlijk over onszelf. Al zijn we t wel bewust van onze vuile hanói 'CA Zij benadrukte nog eens, dat 1 Of stuk de gedachte van de twee weg - 'zin r< tot God duidelijk en ondubbelzi afwijst. Het heil ligt alleen in aanvaarding van Christus, oök v< de jood. Wel is de weg naar Chirez' tus toe voor de jood anders dan vo n de heiden. Zie maar de verschilletfneI prediking in de Handelingen. Verscheidene synodeleden voelt voor de suggestie van ir. P. Baauw uit Velp om het stuk niet naam van de synode, maar op nai n van de commissie te publiceren, o uwi dat de meningen ln de kerk zo vn el i deeld zijn. Maar, zei ds. S. Gerssen, wij pnZoa tenderen helemaal niet dat hier „de" Israël-theologie van de vormde kerk op tafel ligt. Het maar een momentopname in de I zinning die, naar wij hopen, verd^_ zal gaan. .ll hi erl< h rkt PROF DR. H. BERKHOF geschrokken (Van onze herlcrefl»rfle) DRIEBERGEN Voortaan k men ook in Brussel studeren om dikant in de Nederlandse Hervon kerk te worden. Gisteren heeft de hervormde syn n< de de protestantse theologische faci teitte Brussel erkend. De Gereformeerde Kerken zuil dit voorbeeld waarschijnlijk binne kort volgen. NED. HERV. KERK Beroepen te Zwolle (vac. W. Tukker): W. C. Hovius te Katwijk Zee; te Hoenderlo (toez.): K. den Hal^ tog te IJlst; te Zeist (toez.): M. Boogert te Hellendoorn; te Doorn: Tijsma te Sexbierum; te Neede: J. Rietberg te Vaassen; te Mijdrecht: S. J. de Jong te Lochem; te HasseKj P. J. Bos te Ameide; te Voorst: mt vie. A. J. de Lagh te Den Haag. Aangenomen naar Brummen: J. Heldring te Heeze; naar Papendrec (buitengew. wijkgem. in wording bijstand in het pastoraat): A. Bruin, as. em. pred. te Giessen-Oud kerk. Bedankt voor Rotterdam-Zuid J. P. Lam te Putten; voor Rouve (toez.): L. v. Nieuwpoort te Sliedred voor Randwijk: W. Vroegindewey Katwyk a. Zee. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Bruinisse, kand. A. S. Rienstra te Kampen. Bedankt voor Kampen: P. Popma Zutphen. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Papendrecht: J. Velema te Apeldoorn-centrum; Ouderkerk a.d. Amstel: P. den But te Bunschoten. ROTTERDAM Donderdag 25 ju ni om 8 uur hoopt de zendingspredi kant G. Kuyt ln het kerkgebouw der Gereformeerde gemeente, Boezemsin gel, Rotterdam, over het zendings werk in West-Irian te spreken. Plaat sen zijn vrij. Bh de kleine catechismus van de UITGAVE W D. MEINEMA N.V. DELFT VRAAG 23: Is al dat praten over ontwikkelingswerk niet een hori- e zontale. aardse aangelegenheid, terwyl het in de bybel toch gaat om het verticale, het eeuwige leven en de redding van de ziel1" DRS. C. H. KOFTS1E jn ANTWOORD 23: Dat zyn onhoudbare tegenstellingen. De bybel wil de redding van de gehele mens: naar lichaam èn ziel. Jezus ver kondigde het evangelie èn genas alle ziekte en kwaal (Mattheüs 24 vers 23). Waarachtige medemenseiykheld bekommert zich om de oorsprong van de zonde (de afval van God èn de gevolgen van de zonde (onrecht en leed).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2