schaak Zwitser's Publiek beoordeelt ontwerpen zelf Afbreken brengt verwijdering... Sneldammen ~TÜ" ia s g m m j m s 1 si y jj ï1 0 0J4- B SB TOOTTl p 5 m m. e m a 3 JSL®: Q S3 m i p Pi an* i i I i B IODIC B 0 Vakantietijd ft DOORGAAN PUZZEL VAN DE WEEK ZATERDAG 13 JUNI 1970 De Zwitserse postadministratie heeft onlangs zijn jaarlijkse Pro Patria-zegels uitgegeven. De toe slag er van is bestemd voor socia le en kulturele doeleinden en zij kunnen met onze zomerpostzegele worden vergeleken. Voor de af beeldingen z'Jn evenals beide vori ge jaren oe ontwerpen ontleend aan glas-in-'ood ramen. Dit Jaar ko zen de Zwitsers profane werken van moderne glazeniers. Genoemde zegels behoren tot de categorie „bijzondere zegels"; d.w.z. zij zijn voor een bijzonder doel of een herdenking uitgegeven en de frankeerwaaiden er van zijn afge stemd op enkele van de meest gangbare tarieven. Buiten derge lijke zegels heeft elke postdienst behoefte esn zogenaamde perma nente zegels, die veelal lange tijd in omloop z'jn en waarvan de fran- keerwaarde een veel uitgebreider scala aan tarieven dekt. Bij ons zijn dat de koninginnezegels, waar van de uitgifte van 1953 Juist aan vervanging toe Is. Zwitserland heeft zijn bekende gebouwenserie, die al sinds 1960 in omloop is. Nu had men de vier lage waarde:- uit deze serie, met motieven ontleend aan de postge schiedenis, in 1969 al vervangen door zegels met portretten van be faamde Zwitsers. Of de oorzaak lag In de gekozen personen of in de wijze ven uitvoering, laat Ik in het midden. ZIJ hebben geen goede ontvangst gekregen Men had voordien al een poging gedaan middels een soort competitie onder kunstakadeinles ideeën voor nieu we zegels op te doen. Van de 20 uitgenodigde Instellingen reageer den er slecnts 2 en van de daaruit voortgekomen 25 ontwerpen was weinig goeds te destilleren. De Zwitserse posterijen zijn het vorig Jaar op een andere toer ge gaan. Men heeft alle grafische kun stenaars in het land In de gelegen heid gesteld ontwerpen voor nieu we permanente zegels in te zen den. Per ontwerper dienden vier ontwerpen, passend in 1 serie, voor 1 febiuarl Jl. geleverd te wor den. Er zouden maximaal 10 ont werpen met een bedrag van zwfr. 4000 per stuk gehonoreerd worden. Deze keer sloeg de competitie wel aan. Er weiden 466 ontwerpen van 117 kunstenaars ontvangen. De jury, gaf er zich bij voorbaat rekenschap van dat niet alle ont werpen, direct voor uitvoering als postzegel geschikt zouden zijn. Veeleer verwachtte men ideeën, die voor de vormgeving van toe komstige postzegels bruikbaar kon den zijn. Met nagenoeg eenstem migheid werden de ontwerpen ge selecteerd. die voor honorering In aanmerking kwamen Van de the ma's, waarin de ontvangen inzen dingen gesplitst waren, zijn uit de groep „folklore enz." drie ontwer pen gekozen, uit de groep" gebou wen" twee. Alle 466 ontwerpen zijn boven- De Hagenaar Fenno Boog heeft het 8neldamkamploenschap ge wonnen. In 1965 behaalde hij de titel voor de eerste maal, vorig Jaar moest hi| In Ferdi Okrogelnik na barrage zijn meerdere erkennen. Nu versloeg hij dezelfde tegenstan der In een enerverende partij. Op het moment dat Okrogelnik, na zeer lang nadenken In de korte spanne toegemeten tijd de partij opgaf, had hij nog een onverwach te winst kunnen behalen. Het kandldatentornool in Monaco begon al met een afwijking van het samengestelde rooster. Op het tijd stip dat het tomooi moest begin nen wa'en St. Fort, dr. Relmann en Ruberl niet aanwezig. De arbiters Lucot en Dalman ble ken oereld een dag op de niet aanwezigen te wachten doch de Nederlander Graafland, begeleider BOOG van onze kampioen, accepteerde dat niet Na felle discussies werd beslo ten de drie afwezigen van verdere deelname uit te sluiten en met de wel aanwezigen een dubbele ronde te spelen. Op her eerste gezicht een voordeel voor Sijbrands omdat een toevallig verllespunt niet doorslaggevend behoeft te zijn. Zijn programma wordt er echter niet lichter op Op de laatste speeldag na een aantal ronden van twee partl|en per dag ont moet hl| de belde Russen Gant- wargen Koeperman Uit de praktijk deze standen: zwart: 2. 7. 8. 12. 15. 18. 20. 22. 25. 26. 36; wit- 23. 24. 29. 34. 37. 38. 39. 42. 43. 47, 48. 49. Zwart wikkelde af met 22—28 23x32 18— 23 29x18 20x40, en na 5 minuten nadenken gaf wit op. HIJ had echter kunnen wmnen door: 3227. O. v. 4. POL Correspondentie aan de heer A. J. Ivena, Frenkenalag 69, Den Haag. 12x23, 27—21 26x17, 37—31 36x27, 39—34 40x29. 38—33. In het kampioenschap van het Westland oeed zich deze interes sante wins'aang voor: zwart 2/10, 12/21, wit: 26, 28 29. 32/40. 43, 45/50. 28—22 18x27 gedwongen, 29—23 19x28, 33x11 6x17, 37—31 12—18 of?. 31x11 7—12, 26x17 16x7, 35—30 12x21, 30—24. Tenslotte de winstgang van de Franse grootmeester in het open kampioenschap van Nederland te gen de nog onbekende Canadees Gagnon: zwart: 2. 6. 7. 9. 10, 11, 12, 13. 19, 20. 23. 25. 26. wit- 28, 31/35. 37. 38, 40, 43, 45. 47, 48. Zwarts laat ste zet was 1520 Hij moest nu altijd een schijf verliezen. 2822 20—24, 22—18 en 34—30. 12—17 verliest eenvoudig Echter ook 11—17, 22x11 6x17. 32—28 23x41. 47x36 26x37. 38—32 37x30, 35x4. Tenslotte- op 12—18 zou zijn ge vólgd. 33—29 18x36, 29x18 1 3x22, 37—31 26x28, 38—33 28x30. 35x24 met winst. M. GAGNON ,VeV| WBBm w a m m m s m m m m m OKROGELNIK ~W~P m M m M im m i w m B W B m a w r m m m a h m A. J. STORM m m n re Correspondentie en oplossingen aan 'de heer H. i. J. Slavekoorde, Goudrelnet- strast 125, Den Haag. Toen wij het materiaal voor dezi -rubriek al bli elkaar gezocht had den. herinnerde de temperatuur er ons ineens aan dat het zomertijd .was De vakanties zijn begonnen of zullen eerstdaags beginnen. U zult zich herinnerer dat wij in die periode altijd clement met de op lossers zijn en er naar streven zul ke opgaven aan te bieden die geen al te groot beroep op de denk kracht doen. Dat hebben wl| dan ditmaal ver zuimd. doch wil maken dit goed door het geven van een paar ex- tra-aanwilzlqlngen' Opgave 1: Om het nu maar di rect te zeggen, wit gaf het op na 1. Lxf5. Opgave 2: Wii schenken U het .waarom" Na 1 dS De4f 2. Kal kan zwart zich namelijk niet Inlaten op 2. De5t 3 Lb2 Delf 4.Tcl DM 5.dxe6 omdat wit dan gemakkelijk wint Dus moest zwart wel op d5 slaan op zijn tweede zet Hij kan dit op drie manieren doen. Aan U uit te zoeken welke de beste en/of de slechtste maniei Is. Opgave 3: Rechf toe, recht aan: 1-2 3 - 4 - 51 Na 1. Kf8 wint wit natuurlijk ook, maar niet „ele gant" OPLOSSINGEN (1) Spislmann-Crünfcld. Het ging zo: 1 Lxg7l (Sterker dan t.DgS f6 2-Lxe6t Kh8 3.H6I Pq6. dat elechts een pion oplevert) 1. Kxg7 2. Dg5t Pg6 (Of 2. Kh8 3.Df6t Kg8 4.h6 Pf5 S.exfö en Dg7 mat) 3.h6t en zwart gaf het op. (2) N.N. Von Lagerstroem. Wit beant woordde I. Te3 met 2.Ld3 waardoor de zwarte dame eveneens gepend was (2. Txg3t? 3. Txg3 en zwart kan het opgeven. Er volgde echter zeer verras send) 2. Kh5! en nu kon wit het opgeven: 3.Le2t g4t 4. Lxg4t Dxg4 mat. (3) Chstard N.N. Zwart dacht dat hl| na 1. Tgll met 1. Lxe2 2. Dxe2 Tc2?7 makkelijk zou kunnen winnen. Maar wit beantwoordde de penning van zl|n dame met da tegenpennlng 3.Tclll en dwong daarmee zijn tegenstander terstond tot opgeven, omdat Tc2 of (ne S.Txcl) de dame verloren gaat. (1) Uit een partij Donner-Kerea (Zurich 1969) (2) Uit aan partij Arlnbjftm-Gudmunéur (Reykjavik 1959) (3) Uit een partij Ahues-N.N. 'Berlijn 1932) 8 ^1* *1». 8 GIS 8 I 7 IA 1 t BWC A 7 A ft AA 6 i 1 6 A BABAB 6 1 W A 5 5 111 5 A 5 ft BAïa am 4 E A 4 4 A A A; Aft 0 3 1? a 3 4£ A E 3 3 3Si.il II 82 2 BABOES m 2 A BWB B 2 B B ft Ad J BSBSEG 1 BAB S J 1 itL X R* abcdefgb a b c d e f g h a b c d e f g h dien gedurende 2 maanden in het postmuseum van Bern tentoonge steld geweest. De bezoekers wer den middels - enquêteformulieren uitgenodigd eveneens de naar hun mening 10 mooiste zegels aan te wijzen. Het door de Jury uitverko ren tiental was op de tentoonstel ling duidelijk gemarkeerd aanwezig. In totaal weiden 1500 kaarten van het publiek terugontvangen. Ik weet nog niet hoe het publiek gekozen heeft, maar ala ik de keu ze van de jury bezie (u ziet er enkele als Illustraties bij dit artikel) geloof ik niet dat de publieke opi nie daarmede helemaal zal stroken. Ik ben over'gens van mening dat een dergelijke enquête ook al omdat de jury-voorkeur al vast stond nauwelijks zinvol is. Ik zou, als men het publiek toch iets wil laten doen. er de voorkeur aan geven het totale materiaal na het verschijnen van de zegels te laten zien. Over een jaar hoopt Zwitserland zo ver te zün dat er een definitieve voordracht kan worden gemaakt. Op verantwoorde wijze postzegels maken is minder eenvoudig dan menigeen cenkt Wat gebeurde er na 1. LxfS' Benedetto Marcello Bovema heeft voor HMV een opname vervaardigd van het en semble Benedetto Marcello. Er zijn op deze l.p. vijf werken vast gelegd van Italiaanse meesters uit de 17e en 18e eeuw, toen de Italiaanse barok de Europese mu ziekcultuur sterk beïnvloedde. Het zijn werken deels geadap teerd tot werk voor strijkorkest, doch misschien Juist door de uit voering in deze bezetting komt de volmaaktheid van vorm van deze muziek sterker tot uiting. Het zijn stuk voor stuk perfecte, evenwichtige composities In een gemakkeli:k aansprekende toon. Het ensemble bestaat uit Willy •Busch, Carla Rosen. Jan Witten berg, Tom Wilmes, Jeanne van Tol en Wim van Keulen, violen; Herman Wiegmans en Joke Ver meulen, altviolen; Lion Groen, contrabas en Marijke Smit Sibin- ga, clavecimbel Deze groep boeit door het perfecte samen spel en de warme klank van hun Instrumenten. De toenmalige geliefde sonate vorm (sonate, sonatine en trio sonate) waarin de thema's dui delijk omlijnd worden gegeven en uitgewerkt, komen goed tot hun recht en zijn ook voor de minder Ingeleiden goed te volgen. De lyrische elementen in deze bijna gepolijste muziek is verruk kelijk. Prachtig vooral klinkt het concertino 'n F van Pergolesi met het briljante slotdeel, dat bijzon dere aandacht verdient. De overi ge werken zijn van Legrenzl, To- relll, Albinonl en Galuppi. De ste reo-opname is van een sublieme kwaliteit, waim van klank en ruis- vrij. De plaat is ook mono af speelbaar (His Masters Voice SCLPH 116) „De verhouding ouders-kinde- ren begint el heel jong. Onze kinderen leven In een heel andere tijd dan wij vroeger. Het is goed dat zij dat weten: er was eer bied voor onze ouders, gezag en tevredenheid. Als wij vertel len dat we van een klein zak geld nog overhielden, ons school reisje een reisje was naar de Diergaarde, vakantie een week naar een familielid, dat we op MV en JV de artikelen van de geloofabelijdenla bespraken, twee keer naar de kerk gingen, dan lachen ze maar eens hoofd schuddend. We moeten er niet ten tij of ontij mee op de proppen komen. Wil de verhouding met onze grote kinderen goed zijn dan moeten we meebuigen naar deze tijd. Al weten we zelf wel hoever we kunnen gaan. De Jeugd is niet tevreden over deze tijd. Ze vinden dat de ouderen het vroeger maar verprutst heb ben zie Dolle Mlna'a, Synood- kreet. Laten we vooral als oudere niet alles afbreken van de jeugd, dat brengt verwijdering. Luister en 6preek met tact, zodat ze weten wat ze aan hun ouders hebben. Denk niet dat die woor den langs hen heen gaan. Bij het ouder worden laten goedge meende woorden hen niet los. Al is het zakgeld groot, maken ze reizen naar 't buitenland, kopen jong een tweedehands- autootje, de jeugd van heden heeft het niet gemakkelijk. Het enig houvast krijgen ze van hun oudera mee. Begin al Jong met gebed voor en met hen, leer ze naar een zieke of bejaarde te gaan, of het opknappen van een klu8|e." schrijft mevrouw R. Ossewegen-Luiten in Rotterdam. De heer H. G. Reedijk, 'a-Gra- vendeel vindt dialoog machtig leuk: „Wat ik alle lezers van Het Kwartet toewens: zoek het goede bij ieder mens. Daar ben jezelf het meest bij gebaat. Met een beetje goede wil kun je bij ieder mens wel goedé eigen schappen ontdekken. Dan lukt het beslist contact met de naaste te maken. We hollen allemaal achter de welvaart aan, het wel zijn van onze medemens zien we over het hoofd. Er Is veel geestelijke armoede. Dat werkt eenzaamheid In de hand. Een goed gesprek zal voor de naaste en onszelf heilzaam werken". „WIJ ouderen kunnen tegen onze oudere kinderen niet op" zegt mevrouw Ormondt, Dor drecht. „Je kunt ze hard of zacht aanpakken, ze doen hun eigen zin. Misschien waren wij vroeger ook zo maar dan zijn we 't ver geten. Ik geloof alleen dat mijn ouders het niet genomen zouden hebben. We durfden niet met grof geschut tegen ze in te gaan. Op het ogenblik getuigt alles van opstand. Neem alleen het haar en de kleding maar. Protes teren begint al op de kleuter school en de lagere school, het wordt letterlijk en figuurlijk met de paplepel ingegeven. Ik geloof dat dit vanzelf weer afzakt, 't Gaat er net mee als met een nieuw liedje. Even zingt iedereen het, maar opeens hoor je het niet meer. Laten we hopen dat het met die protesten ook zo gaat." (Er kan niet genoeg geprotes teerd worden tegen woningnood en luchtvervuiling, dacht red.) „Omdat ik weet dat mijn leven in Christus geheiligd Is luidt mijn opdracht: ik heb ogen om te zien, oren om te horen, een stem om te spreken, benen om te gaan, verantwoordelijkheid om te gebruiken In Gods onder grondse. Om ten strijde te trek ken tegen onrecht en dwang," aldus mejuffrouw G. Dood te Haarlem. „Zelfs als deze bedre ven wordt in de hoogste kerke lijke colleges. Soms voel ik mij machteloos wanneer huizenhoge golven van ellende, laster en onbegrip over mij komen. Toch ga ik door want ik ben Gods blije partlzane. De abso lute eenzaamheid heb ik met Hem kunnen overwinnen, accep teren als bron van inspiratie. Daarom ga ik door in de woestijn van dit leven tot pod mij op roept 'tot Zijn volmaaktheid. Woestijn is destructie, branden de zon, geen zuchtje wind, struikelen en niet meer willen of kunnen opstaan. Dat is levens gevaarlijk. Aasgieren vliegen rond om prooi te vinden. Gods rodekrui8soldaten hebben han denvol werk. Ik ben heel dank baar hlerjn temogen meewerken want Jezus is overwinnaar" Om zakelijk te blijven: wordt er tegenwoordig nog „burenhulp" gegeven, een biefstuk of eieren bij kraambezoek, is burenplicht alleen folklore in 't oosten van ons land of leeft' het hier ook nog? Wie schrijft? CHARLES DICKENS DE LOTGEVALLEN VAN NICOLAAS NICKLEBY 199 'Is het niet waar?' herhaalde de man. - 'Je hebt je loon gehad en je we gedaan,' antwoordde Ralph. 'Daarmee stonden wij gelijk.' - 'Toen, ma niet naderhand,' zei de ander. - 'Dat is waar,' hernam Ralph, 'en to< ook niet, want, zoals u daar zoeven gezegd hebt, u was mij geld schuldi en bent het nog.' - 'Dat bedoel ik niet,' zei de man driftig. 'Luister! E oude grief was ik niet vergeten. Gedeeltelijk daarom, gedeeltelijk omd ik hoopte er eens wat mee te verdienen, maakte ik gebruik van mijn t f trekking tot u, om iets te krijgen, waardoor ik vat op u hield, iets waarvo u de helft van uw vermogen zou geven om het te weten, en dat u ncn - dan door mij weten kunt. Ik verliet u. Lang na die tijd, onthoudt dat - om een armzalige oplichterij, die net binnen het bereik van de wet vi maar niet half zo erg was, als wat jullie grote geldwolven, dagelijks doe werd ik voor zeven jaar gedeporteerd. Ik ben teruggekomen. Nu, mem Nickleby!' vervolgde de man, met een zonderlinge mengeling van nee righeid en macht, 'waarmee wilt u me helpen, of om duidelijk te spreke waarmee wilt u mij omkopen? Ik heb geen buitensporige verwachtinge maar ik moet leven en om te leven moet ik' eten en drinken. Het geld aan uw kant, en honger en dorst zijn aan de mijne. U kunt mij goedko krijgen.' - 'Is dit alles?' vroeg Ralph met dezelfde strakke blik en zond iets te bewegen dan zijn lippen. - 'Het hangt van u af,' was het antwooi 'of het alles is of niet.' - 'Luister dan, meneer... hoe moet ik u noemer zei Ralph. - 'Net als voorheen, zo u wilt,' was het antwoord. - 'Luisi dan, meneer Brooker!' zei Ralph, op zijn hatelijkste toon, 'en verwac niet, dat u meer van mij horen zult. Ik weet, dat u een schurk bent, t tot alles in staat is, maar dat u nooit veel moed in het lijf had, en dwangarbeid, misschien met ketenen aan de benen, en een strenger di< dan toen ik u 'afbeulde' en 'uitmergelde', hebben u simpel gemaakt, ol zou nooit met zo'n sprookje bij mij zijn aangekomen. U vat op mij he ben? Wat u weet mag u de hele wereld vertellen.' - 'Dat kan ik,' v Brooker hem in de rede, 'maar het zou mij niet helpen.' - 'Niet?' Ralph. 'Het zal u evenmin helpen, dat u er bij mij mee aan komt. G ronduit te spreken, ik weet waaraan ik mij te houden heb. Ik ken de v, reld, en de wereld kent mij. Wat u gehoord of gezien mag hebben is alg meen bekend. U zou niets kunnen zeggen wat iemand verwonderde, u moest iets zeggen dat mij tot eer strekte, en dan zou men u voor e leugenaar houden. En toch loopt mijn zaak niet goed. Integendeel, daj lijks word ik door iemand uitgescholden of bedreigd, maar mijn zak gaan toch hun gang, en ik word er niet armer door.' - 'Ik dreig of sch< niet,' hernam Brooker. - 'Ik tel mijn geld tamelijk nauwkeurig,' Ralph, 'en houd het doorgaans in eigen bewaring. Hen, met wie ik doen heb, kijk ik goed op de vingers, en dat heb ik vooral met u gedas Wat u van mij hebt, mag u wel houden.' - 'Hebt u genegenheid vc hen, die uw eigen naam dragen?' vroeg Brooker met nadruk. 'Zo ja...1 'Nee!' viel Ralph hem in de rede, die gek werd van dit aanhouden en I de gedachte aan Nicolaas, die deze vraag deed opkomen. 'Nee! Indiefl als een gewoon bedelaar was gekomen, had ik u misschien een shilling j geven, omdat u voorheen zo'n behendige schurk was maar nu u mij it zulke afgesleten loopjes wilt beetnemen, krijgt u geen stuiver, al zag ik verhongeren. En onthoud dit, galgebrok!' hier hief Ralph dreigend zi hand op. 'Dat, als je mij weer ontmoet, en een poging doet mij aan spreken, ik u spoedig weer zal laten zien hoe een gevangenis er van bi nen uitziet. Dat is mijn antwoord op je gekkenpraat.' (WORDT VERVOLG Het biedverloop kenmerkt zich met name door de lijn die er Inzit. Men wil de kracht van de eigen kaart aangeven en probeert in formatie te verkrijgen over de sterkte van de partner. Wanneer dat lukt is men al een eind op weg. Een goed contract Is voorafgegaan door een goed biedverloop. Toch gaat dat niet altijd op. Het aanvoelen van de kaart- verdellng is een belangrijke factor, die veel gewicht in de schaal kan leggen. Onder staand spel Is daarvan een goed voorbeeld. Noord/Zuid lijken de bieding te gaan afronden met een eindbod, maar Oost steekt daar een stokje voor. Niet zozeer vanwege de eigen kracht, maar meer omdat hij uit het biedver loop terecht de conclusie trok, dat Noord/ Zuid toch echt niet de beschikking hebben over een erg sterke kaart De kaartverdellng was: V 104 O B 10 9 4 H B 10986 7652 108 V A 9 8 7 O A H 7 2 V42 No een 1 O-openlng van Zuid on 2+ van Noord kwam Oost er al met 2 tussen. Weliswaar ging Zuid en probeerde in ruiten vaste voet aan de grond te krijgen, maar via 3 en 4 4 zorgde Oost voor het eindbod. West had voortdurend gepast. De tien slagen zijn inderdaad te realiseren zoals men ziet, de uitkomst van Zuid ten spijt. Zuid slaat niet meer dan A en H en 9 A, waardoor 4 zelfs een „gemakkelijk" eindbod ,ls. Dat men wel eens moet doorgaan, blijkt uit het tweede spel eens te meer. Na passen van Zuid en West opende Noord met 3 v>, Corretpondentie aan da haar B. J. N Burg. Baumnnn oan 163c. Rotterdam, bang als hij was voor het feit dat OostM gemakkelijk op een goed contract zouden gaan. Oost liet wel 4 «f» horen, maar t was niet voor een kleintje vervaard en kv met de- volgende kaartverdellng tot 4 C: S AB 109 53 2 <0- B 1085 AIO 4 H 9 6 A H VB 10 Ook nu werd de moeite beloond. De komst was vanzelfsprekend A (♦A alle problemen voor Noord/Zuid op) en recht sneed Noord troef vla West. Het er probleem is nu de ruitenverdellng. Daar kv de beslissende slag uit door de 33-vei ling bij Oost/West. Men ziet, de moge heden zijn soms ongekend. OPLOSSING VAN DE VORIGE PUZZEL Her.: 1. kordon, 5. raater, 10. ara, 12. oda, 13. raai, 15. ora, 17. laak, 18. kalm, 20. atar. 22. ag. 23 da, 25. ra. 26. G.S., 27. leertrant, 31 re, 32. aa, 34. koraalmoa, 41. at| 42. ka, 44. nu, 45. Dell, 47. öael, 40. boor, 51. kol, 53. naat, 55. are, 58. Ell, 59. laatlg, 60. Vrijdag. Vertikaal: t. kerker, 2. ore, 3. raak, 4. oa. 6. af. 7. toer, 8. Ede, 0. rekeat, 11. ar, 14. lade, 15. om, 18. oa, 17. laan, 19. lea, 21. tra, 24. It, 27. lak. 28. Rla, 29. rol, 30. tae, 33. marbol, 35. oker, 36. ral, 37. aa, 38. moe. 39. omen, 40. nuttig, 45. doea, 48. Ik, 47. o.l., 48. laad, 50. ora, 52. Ob, 54. ala, 56. ol, 57. INZENDINGEN Oplossingen, uitsluitend op brief- kasrt, worden voor donderdag aan one bureau verwacht In de linker bovenhoek vermelden: „PUZZEL OPLOSSING". Er zijn drie prijzen: een van f 10 en twee van f 5. KRUISWÓÓRD-PUZZEL HORIZONTAAL: 1. toer; 5. kunstmens; 9. zuidvrucht; 13. artikel een wet; 15. zangstem; 16. sik; 17. slede; 19. platboomd, vaartuig, streek op de grens van N.-Br. en Limburg; 22. kanon (afk.); 23. clllnt vormlg voorwerp; 25. amandelbrood; 28. hok; 29. teugel; 31. stuk s 32. telwoord; 33. oprolbaar zonnescherm; 34. natte aarde; 36. zware mer; 38. gemalen schelpen; 40. zijtak Donau; 42. voordeel; 43. kopi riem voor jagershonden; 45. rondhout; 47. metalen haak; 49. gindse; muzieknoot; 51. vaarwel; 52. groots; 53. landbouwer; 54. water In N.-l 55. 8choorsteenzwart; 57. vreemde munt; 59. water in Friesland; boterton; 61. aanw. voornaamw.; 63. verharde huid; 65. honingdrank, plaats in N.-Br.; 68. muziekinstrument; 70. tijding-, 71. schel; 72. holte een muur; 74. smal toelopende baan; 76. voorzetsel; 77. verscheidend 80. nieuw; 81. naschrift (afk.); 82. boom; 83. termijn; 85. psalm (él 86. oningewijde; 87. vertraglngstoesteh 89. bloem; 91. nevens; 92. H getijde; 93. mineraalsoort. VERTICAAL: 1. gebak; 2. munt (afk.); 3. afsluiting; 4. vervoermldl 6. rivier In Rusland; 7. voordeel; 8. rund; 9. kloof; 10. schuw (Jagersta 11. voegwoord (Fr.); 12. familielid; 14. keer; 16. pret; 18. kleur; 20. wicht; 21. vrucht; 22. zwemvogel; 24. soort aap; 26. stop van een 27. Jongensnaam; 28. wapen; 30. verkleedpartij; 33. tureluurs; 35. pla geest; 37. zeer handig: 38. eerste boek van Mozes (afk.); 39. tent; schatten; 43. bloem; 44. vis: 46. Holl. gravin; 48. dof; 49. bitter vo« 50. rivier In Engeland; 56. vreemde munt; 58. opstootje; 60. pit; 61. la schap aan de Oostkust van Sumatra; 62. kraam; 64. twijg; 65. rlvlei Nederland; 66. kenteken; 67. klinknageltje; 69. lange smalle strook; lange nekharen van dieren; 71. vaartuig; 73. tooi; 75. roosvormig slerai 77. lichaamsdeel; 78. lusthof; 79. bloeiwijze; 82. onderricht; 84. grap; bergplaats; 87. muzieknoot; 88. afk. van mount; 90. welaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 14