ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING
Kwalijk soort i
instuif in ruimtei
van de kerk
Hans Samsom: verzameling
geestelijke hamsteraars
Nieuwe ambtsdrager
in nieuwe gemeente
Geen erkenning voor
liberale rabbijnen
Een woord voor vandaag
i!
KLACHT VAN KOSTERS:
Uw probleem
is het onze
Diaken-Ouderling
Actie kerken
voor Peru
BEROEPINGSWERK
Oproep 0e Thant:
spaar Angkor
Examen-
fraude E
bij de KMI
IAO hield films
van NKV voor
Z.-Amerika achter
"En zie, de gehele stad liep uilJezus tegemoet, en toen zij Hem
zagen, drongen zij er bij Hem op aan hun gebied te verlaten" (Mat-
theus 834).
Het is de geschiedenis van de twee bezetenen en de zwijnen. De be
zetenen, die Jezus allesbehalve vriendelijk groeten: "Wat hebt Gij
met ons te maken, Zoon van God? Zijt gij hier gekomen om ons
voor de tijd te pijnigen?", de geesten, die Jezus smeken: "Indien gij
ons uitdrijft, laat ons dan in de kudde zwijnen varen", en de zwij
nen, die de zee in stormen en om het leven komen.
Dit laatste maakt op de omstanders de meeste indruk. De hoeders
haasten zich naar hun meesters om te zeggen wat er is gebeurd. Ze
zullen hun niet hebben verteld van het grote wonder dat is geschied
De nadruk zal wel zijn gevallen op het verlies van de kudde. "A l uw
zwijnen zijn omgekomen, geen dier kon worden gered."
En dat doet de deur dicht. Dat Jezus wonderen doet vooruit,
maar hij moet niet aan hun eigendommen komen. "...Zij drongen er
bij Hem op aan hun gebied te verlaten" Toe, Here, ga alsjeblieft
weg, want dit is ons net een tikkeltje te erg.
I Wc lezen vandaag: Exodus 2 vers 11 tot 25.
DINSDAG 9 JUNI 1970
(Van onze kerkredactie)
NIJKERK Zeer scherpe kritiek heeft de voorzitter van de F
testans-christelijke vereniging van kosters in Nederland, de hef
van de Brink vandaag op de jaarlijkse toogdag van deze organii
geuit op het verschijnsel van de z,g. instuifavonden voor de jq
die bij voorkeur op zaterdagavonden worden gehouden in nej
ruimten van kerken.
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM In de grote con
greszaal van de nieuwe RAI, die on-
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw- probleem is hei
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe vragen
meer in te zenden, daar onze
medewerker, die de zorg over
uw problemen heeft, nog niet is
hersteld van zijn ziekte. Dz toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij helaas even laten
liggen.
Vraag: Wij hebben in de nieuw
bouw een worvng en daarachter een
sloot afs erfscheiding. We zitten op
het hoogste punt van de polder.
Daarom moet het water worden op
gehouden voor de koeien, die aan de
overkant van de sloot in de weide
lopen en uit cue sloot moeten drin
ken.
Nu heeft de gemeente een dam in
die sloot gemaakt ten behoeve van
de boer, aan wie de koeien in eigen
dom toebehoren. Thans stinkt het
water emorm en het is levensge
vaarlijk voor de kinderen. Er lopen
veel afvoerbuizen op uit van mensen
die aan de dijk wonen, want deze
zijn niet aangesloten op het gemeen-
teriool.
Wat kunnen wij hiertegen doen?
Met de gemeente praten helpt niets,
want deze zegt: Gooi de sloot dan
maar dicht. Maar dan moeten er
buizen in en dat is erg duur.
Antwoord :U kan gezamenlijk met
de andere belanghebbenden een be
zwaarschrift indienen bij de ge
meente. Indien deze niet op de ge
wenste wijze antwoord, kan u een
voor beroep vatbare beslissing vra
gen en daarna gezamenlijk in beroep
gaan. U kan ook eens de zaak met
enkele raadsleden bespreken. Verder
is het waarschijnlijk dat ook het
polderbestuur hierin wat te zeggen
heeft. U kan daar eens informaties
inwinnen.
Vraag: Welk merk vioolsnaren ge
bruiken in het algemeen goede kun
stenaars, zoals Krebbers en Olof?
Wat is de samenstelling van iedere
snaar afzonderlijk?
Antwoord: We kunnen moeilijk in
deze rubriek een bepaald merk aan
raden. Wat de samenstelling betreft:
De e-snaar wo^dt van schape- en of
geitedarm vervaardigd Deze wordt
alleen gebruikt op 18de-eeuwse in-
strumenten. In de regel gebruikt
men nu de gietstalen snaar, die niet
spoedig breekt. De a-snaar komt
voor als darm-, omwikkelde darm
en stalen snaar, maar de laatste
wordt niet aanbevolen. Te veel staal
maakt de viool te scherp
De d-snaar is gewoonlijk van
darm met aluminium omwonden, de
g-snaar van darm met zilver.
Vraag: Sinds vijf jaar woon ik in
een nieuw gebouwd huis, eigendom
van een bouwvereniging, in feite
van de gemeente. In mijn eigen huis,
dat 60 jaar oud was en dat ik we
gens onteigening had moeten verla
ten. merkte ik nooit iets aan het
riool, nu hoort men 's avonds van
tijd tot tijd een luid geborrel in de
gootsteen, hoewtl de kraan niet
loopt. Nu ben ik daar niet gerust op
en ik denk Jat er wat aan het riool
mankeert. Een klacht bij de huurop-
haler hielp niet.
Antwoord: U kunt het beste de
gemeente verzoeken dat iemand van
de bouwpolitie ce toestand komt op
nemen. Helpt dit niet, ga dan eens
samen met de naren met raadsleden
praten of schrijf aan het ministerie.
Driehoek-puzzel
Horizontaal woorden invullen die bete
kenen: 1. medeklinker, 2. rund, 3. korte
kous, 4. hemellichaam, S. verdieping, 6.
rugtas. Bij de juiste oplossing vormen de
beginletters de naam van een plaats in
Overijssel.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
1. 2. ets, 3. spoel, 4. genegen, 5. vege
tatie. 6. stoethaspel, 7. verjaring, 8. kas
sier, 9. gaper, 10. mei, 11. L
(Van onze kerkredactie)
DEN HAAG In Den Haag-
Oost is een nieuwe kerkelijke
wijkgemeente ontstaan. Nu eens
niet door uitbreiding van de
stad, maar door uitbreiding van
het Koninkrijk. Het is een ge
meente van mensen, die Chris
tus nog maar betrekkelijk kort
kennen. Een gemeente met eigen
ambtsdragers. Geen ouderlingen,
geen diakenen, maar „gecombi
neerde ambtsdragers".
Wat een groot aantal jaren geleden
door de gereformeerde kerk van oost
begonnen werd als evangelisatiewerk
is nu uitgegroeid tot een stuk sociaal-
cultureel werk. dat zich afspeelt in
eenaantal clubhuizen in de Schil
derswijk. Dit alles onder de noemer
Stichting jeugdwerk 's-Gravenhage-
- Oost
In teamverband is er jeugdzorg-
werk. volwassenwerk. vormingswerk,
maatschappelijk werk, pastoraal
werk. Woord en daad vloeien binnen
dit geheel in elkaar over, aldus de
pastorale medewerker bij de stich
ting, de heer K. H. Wigboldus, die
binnenkort zijn' theologische studie
aan de VU hoopt te beëindigen.
Woord en daad vloeien binnen dit ge
heel in elkaar over. zo zegt hij in het
maandblad Diakonia.
Uit dit werk is een kerkelijke ge
meente ontstaan. Zoals binnen elke
gemeente zijn daar ouderlingen. Maar
vreemd genoeg: er zijn géén diake
nen. Hoe kan dat. terwijl er zoveel
maatschappelijke problemen zijn?
In deze ouderlingen zijn ook de
diakenen aanwezig. Gemakshalve zijn
ze ouderling genoemd, maar ze zijn
er niet minder diaken om. De beide
ambten zijn samengesmolten.
Voor de leden van deze wijkge
meente, die van buiten de kerk ko
men, zou een functiedeling (ouderlin
gen èn diakenen) verwarrend werken.
Waarvoor dient dan precies de ouder
ling en waarvoor de diaken; is de
eerste er voor het geestelijke en de
andere voor allerlei aardse zaken?
Op deze wijze, aldus de heer Wig
boldus, ontstaat al te gauw een vals
dilemma. Immers: hce vaak vluchten
we in woorden, omdat we de daden
niet durven te stellen. En hoe vaak
vluchten we in de daden omdat we
ae woorden niet durven te spreken?
Hoe komt het dat we op deze wijze in
uitersten vervallen? Is het misschien
omdat we van een onderscheiding een
scheiding hebben gemaakt?
Dat is dan een foutieve scheiding,
die dubbel fout wordt, wanneer ze
gesteund wordt door het gescheiden
ambt. Daarom: vanuit het ene ambt
benaderen wij de ene mens, een dub-
beleenheid dus.
Het Woord wordt gesproken en
wordt geloofwaardig door de daad.
De daad wordt gesteld en wordt tot
werkelijke bevrijding door het
Woord. Een scheiding is volstrekt on
mogelijk en ook een functiedeling.
Dat bewijst de praktijk van deze
„evangeiisatie"-gemeente.
Binnen het evangelisatiewerk is
geen ruimte voor èn een ouderling èn
een diaken. Wel is er plaats voor de
gecombineerde ambtsdrager: diaken
ouderling, of, zo u wilt; ouderling-
diaken.
danks de hitte stampvol mensen was,
is er gisteravond een feestelijke uit-
zendlngsdienst van het Leger des
Hells geweest.
Niet minder dan 38 jonge heilsoffi
cieren, die hun opleiding aan de
kweekschool in Amstelveen hebben
beëindigd een recordaantal werd
uitgezonden naar de versohillende ar
beidsterreinen. Ze gaan werken op
evangelisatieposten (in korpsaanstel
ling, zegt men bij het Leger) of In
het maatschappelijk werk. Een van
de jonge officieren hoopt later naar
Ghana te gaan.
Blij gezang van de jonge officie
ren en de zaal, pittige muziek van het
stafmuziekkorps en korte toespraken
van onder andere de commandant in
Nederland, commissioner Kaare Wes-
tergaard, vormden de belangrijke on
derdelen van deze dienst.
Als gastspreker was er commissio
ner L. Westcott van de internationale
kweekschool in Londen, die de jonge
heilsofficieren toesprak naar aanlei
ding van de tekst van Johannes 15:
„Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar
Ik heb u uitverkoren, opdat gij zoudt
heengaan en vrucht dragen".
(Van een onzer medewerkers)
JERUZALEM De politieke
en militaire situatie mag dan
slechter worden voor Israël, de
strijd om de vraag ..wie is jood?"
gaat onverminderd door. Op
nieuw dreigt een kabinetscrisis.
De nationaal religieuze partij heeft
aangekondigd, de regering te zullen
verlaten, als de .liberale rabbijnen
worden erkend.
Vijf maanden geleden werd de
strijd „wie is jood?" voorlopig be
slecht, toen het parlement een wet
aannam, waarbij werd bepaald, dat
in Israël als jood zou worden be
schouwd ieder, die geboren is uit een
joodse moeder of die ten overstaan
van erkende rabbijnen tot het joden
dom is overgegaan.
Maar wat zijn nu „erkende rabbij
nen"? Daar zal nu antwoord op
moeten worden gegeven.
Het ministerie van binnenlandse
zaken is door het hooggerechtshof ge
last, om voor 16 juni mevrouw Helen
Zeidman en haar tweejarig zoontje
als joden in te schrijven.
De in Amerika geboren Helen
Zeidman kwam in 1964 naar Israël.
In 1967 trouwde zij met een Israëli
sche jood. Enkele maanden na haar
huwelijk ging zij (van huis uit chris
ten) ten overstaan van het rabbinale
hof van de liberale gemeente van Tel
Aviv over naar het jodendom. De
burgerlijke stand heeft echter tot nu
toe geweigerd, om haar ook als jodin
in te schrijven.
De liberale rabijnen (in Nederland
de bekende vader eri zoon Soetendorp)
worden door het orthodoxe jo
dendom niet als rabbijnen erkend.
Vooral in de Verenigde Staten is de
aanhang van de liberale rabbijnen
zeer groot.
Het is voor de Israëlische regering
daarom heel moeilijk, om een stand
punt in te nemen. Enerzijds wil zij de
orthodoxie niet tegen zich innemen
en daarmee het odium op zich laden,
beslissingen te nemen die tegen het
jodendom ingaan. Maar aan de ande
re kant wil zij de miljoenen liberale
joden niet bestempelen als tweede
rangs joden
Compromis
UTRECHT De Nederlandse
kerken gaan een gezamenlijke
hulpactie voor Peru op touw zet
ten.
De stichting Oecumenische
Hulp hoopt het overleg mor
gen te hebben afgerond. Dan zal
ook een gemeenschappelijk giro
nummer worden bekend ge-
maakt.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Sommelsdijk (toez.):
H. A. v. Slooten te Nijkerk; te Lathem
en Glesbeek: kand. drs. J. Th. Wit
vliet te Weesp.
Aangenomen naar Eerbeek: W. I.
Doude van Troostwijk te Doorwerth-
Heelsum; naar Zelhem (toez.): F. Ger-
brandy te Lutten.
Bedankt voor Ederveen (toez.): L. v.
Nieuwpoort te Sliedrecht; voor Bar-
neveld: H. Jongerden te Veendaal.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Winsum-Obergum (2e
pred. pl.): C. Glaubitz te Deventer; te
IJsselstein-Benschop: W. C. P. den
Boer te Ferwerd.
GEREF. KERKEN (vrijgêm.)
Beroepen te Hoogeveen: M. Brandes
te Hengelo; te Mussel: P. Deddens te
Rozenburg; te Valkenburg (Z.H.) en
Katwijk: G. Spijker te Rotterdam-
Kralingen.
Aangenomen naar Steenwijk: kand.
B. Gratz te IJsselmuiden, die bedank
te voor verschillende andere beroe
pen; naar Carmen (Man.; Canada): J.
Geertsema te Surhuisterveen-Open-
de.
Het zijn avonden, waarbij de ver
gaderaccommodatie van een kerk
worden gehuurd, die tot soms diep in
de nacht doorgaan. Ze gaan niet van
de kerk uit en hebben ook niets met
kerkewerk te maken. De kerk stelt
alleen de ruimte tegen vergoeding
ter beschikking.
Popmuziek, drank en sex kunnen
er de boventoon voeren en na afloop
'kan de koster de rommel opruimen,
waarbij het een enkele maal zelfs is
voorgekomen, dat daarbij ook voor
behoedsmiddelen waren.
Het geldt hier weliswaar uitzonde
ringen, aldus de heer Van de Brink,
maar hij meende tegen deze ontwik
keling voor ze verder kan gaan ern
stig te moeten waarschuwen. Wie
denkt, dat de jeugd met deze instuif
avonden gebaat is en het evangelie
daardoor kan worden uitgedragen,
vergist zich.
Want het is al lang zondag voor
men naar huis gaat en zondags wordt
er uitgeslapen, aldus de voorzitter, die
van deze schrijnende gevallen had
kennisgenomen en ze eens nadrukke
lijk wilde doorgeven opdat men goed
gewaarschuwd is tegen wat hij noem
de „hedendaagse uitspattingen in ker
kelijke gebouwen".
De heer Van de Brink zei verder
dat zijn vereniging nog alle reden
van bestaan heeft. Temeer, nu dank
zij de samenwerking met de (hervorm
de) vereniging van kerkvoogdijen en
het (gereformeerd) landelijk verband
van commissies van beheer een ar
beidsovereenkomst voor de kerken en
hun kosters tot stand is gekomen.
NEW YORK Secretaris-generaal
Oe Thant van de VN heeft een drin
gende oproep gedaan aan alle betrok
ken partijen in Indo-China de ver
maarde heilige stad Angkor in Cam
bodja zoveel mogelijk te ontzien.
Angkor is een van de grootste gods
dienstige en culturele monumenten
van de wereld en mag niet hetzelfde
lot treffen als Hoee, aldus Thant.
Cambodjaanse troepen hebben gis
teren het vliegveld van Siem Reap
veroverd op de Vietkong-strijdkrach-
ten. Het vliegveld ligt in de omgeving
van de stad Angkor. Veel inwoners
van Siem Reap zijn naar de oude rui
nes van Angkor gevlucht.
Onwetendheid
Hy voorts, dat by de mo<
heden in kringen van de kerkbesji
veelal onwetendheid de bovef
voert. De heer V. d. Brink beti
echter of het wel alléén onwe£
heid is, omdat de kerkbestui
kerkeraden nog steeds menen f*
één salaris het gehele gezin,
man en vrouw in te kunnen
len voor de vele werkzaamhedej
Een ander punt van <ygeru£
vormt voor veel kosters, met 9>
die bij hervormde gemeenten in (fli
zijn, het plaatselijk kerkelijk beziix
voorbeeld in onroerend goed, datv.'
sommige gemeenten wordt geMt
om er de predikantstractementeri
de uit te kunnen betalen.
Vele gemeenten leven in de vj
derstelling, aldus de voorzitter»
hun kerk rijk is en voldoen daqvi
aan hun verplichtingen. De et
hiervan wordt de koster, want ern(
ook op hem worden bezuinigd, aO
hü. tv
Op deze kostersdag sprak voorjvt
voorzitter van het landelijk veifet
van commissies van beheer in deyj
reformeerde Kerken, de heer L. \(0
over het onderwerp: Hoe kometg,
tot een betere samenwerking t(st
koster en kerkvoogdij, respectief,
commissie van beheer? L;
CNV-voorzitter J. Lanser hiel(tu
referaat over „Sociale actie in
pectief". E
po
DEN HAAG Zes eerstJL
luchtmachtkadetten van de koi ft
lijke militaire academie in d
hebben bij het over gangs -ex^ me
nomie op 1 juni gerraudeerd, Tj,
het ministerie van defensie.
Een onderzoek is gaande.
week zal een advjes aan het.mi
rie worden uitgebracht ovèr de n
sequenties.
Drie kadetten zouden de exa#
opgaven te pakken hebben gekifj
en drie anderen zouden hiervan i
hebben geprofiteerd.
DRS. C.H. KOETSIER
de kleine catechismus van de
UITGAVE W D. MEINEMA N.V. - DELFT
VRAAG 19: Is er in de afgelopen jaren al iets bereikt door de
ontwikkelingshulp?
ANTWOORD 19: Ja. met name in de landbouw is veel bereikt
door invoering van betere methoden: graan- en rijstsoorten met
hogere opbrengsten.
De gemiddelde groei van het inkomen per hoofd van de be
volking is 2,5 procent. Tussen 1950 en 1965 ontvingen driemaal
zoveel kinderen onderwijs als tevoren. Veel besmettelijke ziekten
zijn teruggedrongen, waardoor het sterftecijfer is gedaald.
Het belangrijkste is wel, dat we veel geleerd hebben over hoe
economische groei tot stand kan komen en over de problemen
van ontwikkeling.
Na koortsachtig overleg schijnt de
regering een compromis te hebben
gevonden, dat erop gebaseerd is, dat
het aantal liberale rabbijnen in Israël
zelf maar zeer gering is.
Het compromis komt hierop neer,
dat zij, die bulten Israël tot het jo
dendom zijn overgegaan bij liberale
rabbijnen, door de regering als joden
worden erkend. Maar in Israël zelf
kan men alleen ten overstaan van or
thodoxe rabbijnen jood worden.
Het is een compromis voor korte
tijd. Want een verschil in erkenning
tussen liberale rabbijnen in en buiten
Israël is op de duur onmogelijk te
handhaven. De liberale rabbijen in
Israël hebben de regeling dan ook al
„absurd" genoemd.
UTRECHT Eerst nu is bekend
geworden dat de Internationale Ar
beidsorganisatie in Genève ongeveer
dertig kopieën van in opdracht van
het NKV vervaardigde films voor
Zuid-Amerika achter heeft gehouden.
Twee maanden na de verzending
bleek dat ze niet op de bestemming
waren aangèkomen. De IAO had be
zwaar gemaakt tegen de inhoud van
de films. Met behulp van de Venezo-
laanse minister van buitenlandse za
ken werden de films toch doorgezon
den.
„Un dia de Salario", is aangeboden
aan de Confederation Latino-Ameri
cano Syndical Christiana (CLASC)
en riep de bevolking van Zuidame-
rikaanse landen op om een uur loon
af te staan voor de beweging.
Deze gelden stellen de CLASC in
staat onafhankelijk te blijven opere
ren. De film kostte ƒ50.000.
De Gaulle bij Franco
MADRID Oud-president Charles
de Gaulle van Frankrijk heeft giste
ren een particulier onderhoud van
drie kwartier gehad met het Spaanse
staatshoofd, generaal Franco. Het was
de eerste maal, dat de twee generaals
elkaar ontmoeten. De 77-jarige Fran
co had De Gaulle, die met zijn vrouw
vakantie houdt in Spanje, voor de
lunch uitgenodigd.
AMSTERDAM Hans Sam
som uit Alphen aan den Rijn
heeft de meeste foto's in Praat-
Boek voor Palaver '70 op zijn
naam staan. Evenals met de car
toonist Cork heeft Sipke van der
Land, schrijver van het maga
zine Praat-Boek, dat de jeugd
tot bijbellezen wil aanzetten,
een interviewtje met Hans Sam-
sofn (31) gehad.
Deze „op en top geëngageerde
jongen", zoals Sipke hem noemt,
heeft als fotograaf al heel wat
landen van de wereld bezocht.
Op het ogenblik reist hij door
Indonesië om foto's te maken in
opdracht van Audio-visie, het
foto-documentatie-centrum voor
de zending in Baarn en het Ne-
derlandsch Bijbel Genootschap.
Hans foto zie boven zegt
„Een heleboel mensen (ik ook) zit
ten met bendes vragen over de Bij
bel, het geloof, God. de kerk, en al
die dingen. Je weet het soms niet
meer. Maar de enige uitweg uit de
onzekerheid is volgens mij dat je ge
woon een heel concrete vraag beant
woordt. Jezus geeft ons hier in de
bijbel opdrachten; laten we ze uit
voeren. Ik zeg niet, dat het gemakke
lijk is, begrijp me goed."
Krottenwijk
Over zijn reis naar Peru zegt Han%
bijvoorbeeld: „Ik was in de krotten
wijken van Lima, waar meer dan een
miljoen mensen wonen, waar per jaar
honderdduizend kinderen doodgaan.
Ik zou tegen zulke mensen het woord
God niet durven gebruiken, ik zou
me doodschamen. Het enige wat je
mensen in de grootste nood kunt ge
ven, is uitzicht op iets beters. En dat
geloven de meeste christenen wel,
maar ze trekken de consequenties
niet... terwijl het toch zo duidelijk is
wat de Bijbel bedoelt.
Veel mensen denken dat het geloof
een manier is om in de hemel ie ko
men, en dat is het ook, maar dat niet
alleen. God is niet tevreden met een
grote club mensen in de hemel. Hij
wil gerechtigheid in deze wereld. Dat
betekent dat mensen van verschil
lende rassen, politiek, cultuur, samen
gaan werken aan een echte gemeen
schap.
Het christendom heeft zich ontwik
keld tot een verzameling geestelijke
hamsteraars, we denken dat we iets
hebben, en daar verkondigen we stel
lingen over, schrijven we boeken
over, en uit dat hele gedoe is de kreet
„God is dood" voortgekomen holgu
dat ook klinkt. Want zodra je j
dat je iets hebt, ben je weg. De k
christen denkt nooit dat hij er i
Irritant
De meest irritante brief van d<j d(
bel is die van Jakobus. Daar sfef
dat als iemand denkt dat hij 1
is, maar te veel kletst, dat zijn ft y
dienst dan waardeloos is. Wij f
verschrikkelijk gauw bereid dagl
besteden aan het bekritiseren uaif
dere kerken en gelovigen, en i
van onze energie te verspilleitj
geklets over „wij doen het goea LI
„anderen doen het verkeerd" tètn
dat hier in de Bijbel helemaalblieQ
van ons gevraagd wordt.
Daarom vind ik het Leger des*"
zo mooi, die lui zijn altijd bezif
zieken en berooiden. Dat is een (i
groep. Maar de praatgroep, die r
altijd weer tegen de andere Pf
groep, de ene kerk tegen de art*
de ene theoloog tegen de andere.J
Maar de Bijbel is het fundof
waarop we moeten bouwen. Het£eer
mij altijd op dat dit boek zo 1
blijft, ik bedoel dat je er tei1
weer dingen in vindt die je aanf
ken en waar je het mee kunt
Club
Ifiege
Het is een onuitputtelijk I
Riet