ONTWIK
KEUNGS
SAMEN
WERKING
bezinning
uitwerking
van bijbelse boodschap
Gezamenlijke
praktische
op
I
CORK ZELF AAN DE PRAAT
Hoe leren we onze
kinderen bidden
Derogy trachtte tocht mei
Exodus exact te
£OfW
Voor predikanN
feestsigaar
bij avondmaa;
Naakt aan avondmaal
Soemba-expositie
in
Vier zendingswerken
gaan naar Soemba
Een woord voor vandaag
Uw probleem
is het onze
Engelse artsen
ageren tegen
gezondheidsdienst
Nieuwe directeur
recreatiewerk
van kerken
BEROEPINGSWERK
het bijbeltje vai
"Waarom zijt gij bevreesd, kleingelovigen?" (Mattheus 8:26). De
discipelen gaan, met Jezus aan boord, de zee op. En dan plotseling
breekt er een zware stórm los en de golven komen over het schip.
Maar Jezus slaapt. Daar zitten de discipelen nu. Ze wekken Jezus
met een noodkreet, met de noodkreet: "Here, help ons, wij ver
gaan." En dan volgt Jezus' bestraffende woord: "Waarom zijt gij
bevreesd?" Ja, waarom? Er klopt iets niét. Er klopt iets niet bij de
discipelen en er klopt iets niet in het leven van zovele mensen. Er
zijn twee mogelijkheden: men gaat met Jezus uie zee op of men pro
beert zonder Hem het (levens)schip veilig de haven binnen te bren
gen. Men kiest Hem of men kiest zichzelf. Maar wie Hem kiest,
wie bereid is te zeggen: "Here, doet Gij het maar!" die zal zich
ook aan Hem volledig moeten overgeven, op genade of ongenade.
Jezus aan boord en toch bang. Dat kan niet. En toch is zo de
mens, toch zijn zo u en ik. Ons toevertrouwen aan Hem, zingen:
"In Uw hoede zijn wij wel geborgen", maar als de nood aan.de
man komt, die ene beslissende stap nog niet durven doen. Nog roe
pen: "Here, Here, wij vergaan." Vergaan, met Vaders Zoon aan
boord? Waarom zijn wij toch zo bevreesd?
Wc lezen vandaag: Exodus 2 vers 1 tot 10.
MAANDAG 8 JUNI
Gregoriaanse zang
in Laurenskerk
ROTTERDAM Toen enige jaren
geleden leerlingen van een Rotter
dams Rooms-Katholiek Meisjes-Ly
ceum in de Laurenskerk een concert
gaven van Gregoriaanse muziek
bleek, hoe uitstekend die in deze
ruimte klonk.
De geestdrift van de toehoorders
was zelfs zo groot, dat er toegift na
toegift gegeven moest worden.
Vanavond, maandag, zingen er pa
ters Benedictijnen var. de abdijen
Oosterhout. Egmond-Binnen en Slan-
genburgh-Doetinchem, en de befaam
de organist Albert de Klerk bespeelt
het orgel
Het belooft een concert van grote
schoonheid te worden.
Ds. Pol (Nijeveen)
overleden
NIJEVEEN Op bijna 65-jarige
leeftijd is overleden de hervormde
predikant H. J. Pol. De begrafenis is
morgenmiddag na een rouwdienst in
de hervormde kerk, die om een uur
begint.
Ds. Pol heeft ruim twintig jaar in
Geldermalsen gestaan. Vorig jaar
verbond hij zich aan de gemeente
van Nijeveen bij Meppel.
Voor hij in Geldermalsen kwam,
diende hij de gemeenten Amsterdam -
Sloten (als hulpprediker), Kuinre en
Joure.
Zeven initiatiefnemers (chr. geref.):
Hoewel wij vandaag weer de
rubriek Uw probleem is hei
onze plaatsen, verzoeken wij u
voorlopig geen nieuwe vragen
meer m te zenden, daar onze
medewerker, die de zorg over
uw problemen heeft, nog niet is
hersteld van zijn ziekte. De toch
nog binnenkomende problemen
moeten wij helaas even laten
liggen.
Vraag: Bij mijn verhuizing ben ik
van oliestook op centrale verwar
ming overgegaan. Tot mijn schrik
zijn in het bovenblad van een hon
derd jaar oud kastje in huis grote
scheuren ontstaan. Is het mogelijk
verder scheuren te voorkomen?
Antwoord: Bij centrale verwar
ming is de lucht veel droger dan bij
oliestook. Han aan de radiatoren
luchtbevochtigers en houd die steeds
met water gevuld. Wees niet te zui
nig met het aantal luchtbevochti
gers.
Behandel het gehele bovenblad
van het kastje met ammonia, zodat
alle was- en verfdelen verwijderd
worden. Koop bij drogist of verfhan
del vloeibaar hout in de gewenste
kleur. Vul de scheuren. Verf
het bovenblad of olie het in de ge
wenste kleur.
Vraag: Wij hebben in.de tuin een
pad van rode tegels van een harde
steensoort. De tegels worden kaal en
vaal van kleur. Hoe kan ik die weer
donkerrood maken?
Antwoord: Van kunstmatig ge
kleurde steen kunt u de kleur opha
len door de tegels in te smeren met
een rode kleurstof, die elke metse
laar u leveren kan. Is de kleur echt,
dan behandelt u de tegels met een
verdunde zoutzuuroplossing. Schrob
van tevoren eerst alle grond- en
vuildeeltjes weg. Ook een verdunde
ammoniakoplossing kan wel helpen.
Vraag: Enkele jaren geleden be
zochten wij in de Willemskerk te
Den Haag de tentoonstelling van
bijbelse diorama's. Waar bevinden
deze zich thans?
Antwoord: De zoon van de thans
overleden eigenaar H. H. J. Heule,
Sweelincklaan 14, Heemstede, deelde
ons mede dat ze opgeslagen zijn, hij
wist niet waar.
Vraag: Bestaat er een door de
overheid erkend instituut, waar ik
een schriftelijke cursus kinderver
zorgingkan volgen?
Antwoord: Te kust en te keur, o.a.
IMeVo, Baljuwenlaan 22, Amstel
veen: IVIO, Koninginneweg 62, Am
sterdam-?; LOI, Zijlsingel-Ooster
kerkstraat, Leiden: SSC, Ridder
straat 42. Culemborg; Succes Insti
tuut, Prmsevinkenpark 2, Den Haag.
SCHEVENINGEN Hoe zien
we het bidden in het gezin? Wat
is bidden? Het is: vanuit onze
concrete situatie met de Heer
spreken over die situatie. Men
mag met Hem spreken zoals men
met zijn vriend spreekt. Van
daar dat het kan zijn: danken,
smeken, worstelen, aandringen,
„uitrazen", keihard zeggen waar
het op staat.
Het is een stuk vertrouwelijke om
gang met de Heer, dat we trachten te
verwoorden, aldus dr. E. de Vries, ge
reformeerd predikant te Schevenin-
gen. En hij vervolgt: onze kinderen
moeten deze omgang van ons, oude
ren, leren. Niet in de zin, dat wij hen
het geloof leren, maar dat ze ontdek
ken wat die omgang inhoudt, hoe die
beleefd wordt. Het gebed is hierbij
belangrijk.
Daarom moeten wij hardop bidden.
Niet steeds hetzelfde, maar gewoon
uitzeggen wat wij op dat moment, in
die concrete situatie de Heer, als onze
Vriend, hebben te zeggen.
Figuur-puzzel
Horizontaal woorden invullen die bete
kenen: I. medeklinker, 2. wandversie
ring. 3. weversklos. 4. gunstig gezind, 5.
plantengroei. 6. onhandig mens. 7. hel
verjaren, 8. kashouder. 9. uithangteken
van de drogist, 1U. maand van het jaar,
11. medeklinker.
Bij juiste invulling leest men verticaal 1
hetzelfde als horizontaal 6.
OPLOSSING VORIGE PUZZEL
Hor.: I. galon. 5. animo, 10. er, 11.
Moeharam, 13. Sara, 15. Ta, 16. en
semble. 20. aas, 22. pré, 23. Ora, 25.
arena, 26. doris. 27. Gad, 28. api. 30.
Eem. 31. bankroet, 34. ge. 35. lood, 37.
asterisk. 41. Ee. 42. skald. 43. genre.
Vert.: 1. gestaag. 2. ara, 3. Oman. 4. no.
5. ah. 6. Naab, 7. Ir. 8. materie. 9. oma,
12. eker. 14. reseda, 17. spaak, 18. me
dio. 19. Loreto. 21. arabesk. 24. asmo-
dee, 29. prei. 32. Neel, 33. elke, 34. gas,
36. oer. 38. Ta, 39. R.D., 40 sg.
zo kunnen de kinderen door het ho
ren, bidden leren. Zij moeten ons ook
kunnen en durven vragen: Waarom
bad u dat? Bidt u ook voor mij als ik
niet thuis ben? Dit is een taak voor
de vader en voor de moeder. Wie zou
het niet kunnen? Wie kan niet met
zijn vriend praten?
Ik weet, dat er moeders zijn, die,
als vader er niet is, het kind ook aan
tafel hardop voor heel het gezin laten
bidden. Waarom ook niet. Het Is vaak
beschamend hoeveel beter dan wij
kinderen begrijpen wat bidden is.
Als het ons ernst is met ons geloof
en het dienen van de Here Jezus zul
len wij onze kinderen op hun weg
naar volwassenheid met de omgang
met de Heer moeten confronteren.
Dat kan het best door zelf levende
voorbeelden te zijn.
Ik heb dit geschreven, aldus dr. De
Vries, omdat ik gewoon verontrust
ben over onze omgang met de Heer
in het gezin. Vol zorg ook over onze
kinderen.
LONDEN De belangrijkste En
gelse artsenorganisatie heeft dit
weekeind zijn leden opgeroepen geen
medewerking te verlenen aan het
doen functioneren van de nationale
gezondheidsdienst. Deze door de En
gelse staat beheerde dienst, die 22
jaar geleden in het leven werd geroe
pen, beleeft thans zijn ergste crisis.
Aangenomen wordt dat de oproep
inhoudt dat de artsen medewerking
aan de administratie moeten weige
ren, maar wel hun patiënten moeten
behandelen. De bezwaren van de art
sen tegen de dienst betreffen in
hoofdzaak de salariëring, die zij te
laag vinden.
(Van onze kerkredactie)
UTRECHT Zeven leden van de
christelijke gereformeerde kerken
hebben het initiatief genomen tot het
DRIEBERGEN De heer W. van
der Loon uit Vorden is met ingang
van 1 juni 1970 benoemd tot direc
teur van de Stichting ten dienste van
het recreatiewerk van kerken, kort
weg STRIK genoemd. Hij is de op
volger van wika L.A.C. van Ginkel,
die in het najaar van 1969 bij de
NCRV in dienst trad.
De -heer Van der Loon was sinds
1969 directeur van het provinciaal
centrum voor gereformeerd jeugd
werk in Gelderland, waaraan ook het
vormings- en toerustingscentrum De
Drietip in Ellecom is verbonden.
De nadruk van het werk van
STRIK ligt op mentaliteitsverande
ring en niveauverbetering zowel ten
aanzien van de projecten van inter
kerkelijk recreatiewerk als van de
inbreng van de kerken bij allerlei
recreatieve ontwikkelingen in onze
samenleving.
STRIK is sinds een jaar gevestigd
in het service-centrum De Beuken
horst, Hoofdstraat 55 te Driebergen.
NER. HERV. KERK
Beroepen te Randwijk: W. Vroeg-
indeweij te Katwijk a. Zee; te Hil
versum: A. Romein te Wezep (Gld.);
te Norg (Dr.) toez.: W. A. Hage te
Dalfsen.
Aangenomen naar Zoeterwoude:
vie. S. L. Schoch te Den Haag.
Bedankt voor Stolwijk (toez.): C. v.
Bart te Putten; voor Kesteren (toez.):
A. J. "Wijnmalen te Maartensdijk.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Dokkum, te Haarlem
zuid, te Hoogeveen en te Smilde: L.
Raven te Bierum (Fr.), die geen ver
dere beroepen in overweging kan ne
men.
VRIJE EVANG. GEM.
Bedankt voor Utrecht-centrum: A.
Jonkman, vlootpred. te Veenendaal.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Deventer: J. v. Amste
te Middelburg.
Het weer in Europa
I vormen van een aantal bezinnings-
I groepen in het gehele land, die zich
met het probleem van de gemeente
opbouw gaan bezighouden. Basis
materiaal daarvoor is voorhanden in
een nota, die het resultaat is van
eerdere bijeenkomsten in kleine
kring.
Op zaterdag 19 september zal er ter
ondersteuning en begeleiding van
deze bezinning, waartoe zoveel mo
gelijk christelijk gereformeerden wor
den uitgenodigd, een bijeenkomst zijn
in de Ichthuskerk te Amersfoort.
In hun toelichting op dit initiatief,
dat in het weekblad De Wekker staat
afgedrukt, wordt onder meer opge
merkt, dat er veel getob is over de
vraag, hoe wij in deze tijd de bijbelse
boodschap moeten uitwerken voor de
praktijk van elke dag Is de kerk
nog ten volle het krachtencentrum,
waar wij worden toe-gerust om onze
verantwoordelijkheid jegens de sa
menleving te dragen?
Resultaat van gehouden gesprek
ken was de conclusie, dat in vele ge
vallen de aansluiting wordt gemist
en dat leden van onze kerken dit als
een persoonlijke nood ervaren.
Daarom zoeken de initiatiefnemers
een ontmoeting met andere leden van
de kerken die eveneens worstelen
met deze problematiek Voor een
levende Woordverkondiging en toe
passing biedt deze tijd rijke moge
lijkheden. Alle toeenomen kennis,
welvaart, vrije tijd, ontspannings
mogelijkheden ten spijt verkeren te
velen in de nood van eenzaamheid,
onzekerheid, wantrouwen, twijfel aan
de zin van het leven, angst voor een
naderende catastrofe.
tVONDEREN
Onder die velen kan het verlossen
de woord, mits concreet gericht en
voor deze tijd vertaald, wonderen te
weeg brengen. Er wordt gewacht op
het getuigenis van een kerk, die als
teken en baken functioneert.
Met deze gedachten voor ogen wil
len de initiatiefnemers tot de vor
ming van een aantal bezinningsgroe-
pen komen. De discussienota zal wor
den toegezonden aan alle christelijk
gereformeerden die willen mee
denken en -werken.
Voor Zuid-Holland zijn contact
adressen, waar nadere inlichtingen
kunnen worden verkregen: B. Ge-
leynse, Valkenburgerlaan 68, Bos
koop; drs. F. G. Stafleu, Heliotroop
laan 108a. Den Haag; drs. J. Toor-
man, Fagelstraat 2, Leiden en mejuf
frouw C. Toorman, Koninginnelaan
97, Vlaardingen.
De initiatiefnemers zijn dr. C.
Boertien, Geldrop, H. W. v. d. Brink,
Harderwijk, H. P. Ester, Utrecht, W.
Th. Hofland, Rhenen, ds. J. J. de
Jonge, Kampen, dr. A. Ruiter, Sant
poort en drs. F. G. Stafleu, Den Haag.
ROTTERDAM Kerkgebouw
naam doen er niet toe. Maar hj
in Rotterdam-Zuid gebeurd. EenjJ
dikant kreeg aan de avondmaals;
een sigaar aangeboden, zo staq
Hervormd-Zuid te lezen. Naar-
begrepen hebben van een oude I
Belachelijk? Schokkend? Allernj
Wij zijn er niet bij geweest, j
proberen het ons in te denken, i
Hervormd-Zuid. Er kan een tijtl
men, vroeger of later, waarin!
alleen nog maar de belangrijkste!
gen kunnen opnemen en aanva
Zo zal het ook in dit geval gel
zijn. Onze avondmaalsganger aal
witte tafel heeft ervaren dat het
was en daarom gaf hij hem, dia
ding geven mochteen sigaarf
Bij alles wat hem ontging hal
de kern gesnapt. Hij werd doo®
Feest gegrepen. Het is vast een
dienst geweest in dat kerkgeboufl
Zuid!
DRS. CH. KOE
de kleine catechismus van de
UITGAVE W. D. MEINEMA N.V. - DELFT
VRAAG 18: Wat kan het bedrijfsleven in de ontwikkelingsland
betekenen?
ANTWOORD 18: Het kan nuttig zijn inet name bij de industrialisaflj
mits het niet vooral op eigen belang uit is. Daarom moeten buitenland
vestigingen in ontwikkelingslanden gebonden zijn aan voorwaarden, f
als: zoveel mogelijk inheemsen betrekken bij de leiding van het bedrj
zoveel mogelijk werkgelegenheid bieden, zoveel mogelijk winsten in ul
breiding steken, zoveel mogelijk kennisoverdracht nastreven: niet t
zijn op monopolieposities, zoveel mogelijk import-vervangende goeder
vervaardigen. yj
Gezamenlijke opzet van „westers" bedrijfsleven en het betrokken on
wjkkelingsland blijkt voor het bovenstaande een goede mogelijkheid!
zijn. Mammoetondernemingen nemen vaak een niet controleerbare machf*^
positie in. j)Q
-wm
en
weer
max. temp.
neerslag
gisteren
Amsterdam
onbew.
27
0
Brussel
1. bew
26
o.a
Frankfort
1. bew
0
Genève
onbew.
17
5
Innsbruck
1. bew.
0
Kopenhagen 1. bew.
23
0
Locarno
mist
16
0.2
Londen
onbew.
27
0
Luxemburg
1. bew.
26
0
Madrid
geh. bew
17
0.4
Majorca
zw. bew
23
0
München
h. bew
24
0.2
Nice
onbew
24
0
Parijs
onbew
-25
0
Rome
h. bew
26
0
Wenen
h. bew.
24
0
Zürich
1. bew.
26
0
Kerkgangers reageerden niet
MINNEAPOLIS (VS) Een naakt paar heeft vrijdagavond deel
genomen aan de avondmaalsviering in de lutherse studenten
gemeente van de universiteit van Minnesota.
Hun optreden leidde niet tot rumoer in de kerk. Volgens studentenpredikant
Gordon Dahl waren de twee nudisten teleurgesteld, dat de achthonderd kerk
gangers niet heftig reageerden. Het was kennelijk de bedoeling, de kerk
gangers te schokken.
Het jonge paar had ■- niaal gekleed in de kerk gezeten, maar ontkleedde
zich vlak voordat zij aan het avondmaal zouden aangaan.
Dominee Dahl had niets dan lof voor de zes predikanten, die onverstoord
doorgingen met het breken van het brood en de verdeling van de wijn.
(Van een onzer medewerkers)
AMSTERDAM Het verhaal
van de Exodus, het schip oor
spronkelijk bestemd voor 400 pas
sagiers, maar waarop 4500 joodse
immigranten in 1947 na een reis
vol beproevingen, Palestina be
reikten, heeft al veel schrijvers ge-
integreerd.
Leon Uris schreef zijn gelijknamige
bestseller, naar sommigen menen te
geromantiseerd. Twee andere schrij
vers, David C. Holly met Exodus
1947 en Jacques Derogy met La Loi
du Retour (de wet op de terugkeer)
hebben nu getracht het r»exact te
doen.
Derogy is een van de journalisten,
die indertijd het drama hebben ver
slagen. In zijn boek geeft hij nu na
dere opening van zaken onder andere
na interviews met opvarenden.
Warfield
Zestigduizend dollar betaalde de
Weston Trading Company voor de af
gedankte Warfield. Via het Suezka-
naal zou het naar China varen, zo
werd bekendgemaakt. Toen het kort
daarna in nood kwam te zitten werd
de Engelse geheime dienst gewaar
schuwd, omdat bleek dat er Ameri
kaans-joodse zeelieden en joodse Pa-
lestijnen aan boord waren.
De Engelsen bewerkten de Pana
mese autoriteiten zodat het schip
daar niet zou worden geregistreerd.
In Honduras waarna de Warfield
toen voer mislukte dit de Britten. Ze
berekenden echter de actieradius van
van het schip om te weten waar op
de Azoren zou moeten gebunkerd.
Ze wisten gedaan te krijgen, dat
geen brandstof zou worden geleverd.
Twee dagen lag het schip in de haven
tot een Noorse kapitein wist te ver
tellen, dat voor het innemen van olie
geen tussenkomst van andere nodig
was.
Daarna koerste de boot naar Mar
seille, waar alweer de Britse geheime
dienst paraat stond en de Franse ha
venautoriteiten bewerkte de boot te
beboeten wegens allerlei overtredin
gen. Het schip koos maar weer zee
om daar krijgsraad te houden. Men
besloot naar Portovenere aan de Golf
van Genua te stevenen.
Nauwelijks lag de Warfield daar
of een kanonneerboot ging dwars
voor de boeg ten anker. De Britse in
terventie in Rome had succes ge
boekt. Een brief bereikte echter zowel
de havenmeester van Portoverne, als
de kapitein van de kanonneerboot,
waarin de autoriteiten in Rome op
dracht geven het schip onmiddellijk
gelegenheid te geven te vertrekken.
Eerst toen het een stip aan de hori
zon was geworden kwam men erach
ter, dat Rome deze opdracht nooit had
gegeven.
Kooien
In het Franse havenstadje Port de
Bouc werd nu het interieur van het
schip dat sindsdien Exodus werd ge
noemd, gesloopt om plaats te maken
voor bijna vijfduizend kooien: de
slaapplaatsen voor de illegale immi
granten, die via allerlei sluikwt
en voorzien van valse papieren ui
kampen van ontheemden in Duil
naar Frankrijk werden gebracht.
Maar ook hier bleven de moei
heden niet uit. De Amerikaanse
manningsleden dreigden te mu
maar de zaak werd gesust.
En toen begon de ellende pas
De Engelse minister van buitenla
zaken, Ernest Bevin liet zijn Fi
collega Georges Bidault weten, d
verkoeling zou komen in de verl
ding Engeland-Frankrijk als Fri
rijk het joodse immigrantenschip
gemoeid liet.
itsp
ch
g<
iti
3ali
di*n
Ketting
Frankrijk legde het, tot de nok
gevuld met joodse vluchtelingen
de ketting.
Kapitein Ike Aranowitz haalde
zijn huzarenstuk uit door het schi
het holst van de nacht, zonder sl
boothulp bijna 120 graden te lf
draaien en uit de haven te varen.
En nog liet Engeland de Ex<
niet gaan. Op 18 juli 1947 enterde
Brits eskader van vijf torpedoja
en een kruiser het schip op open
Tijdens het gevecht werden drie
varenden, onder wie de derde stt
man Bill Bernstein gedood en w;
er meer dan honderd gewonden
De immigranten werden eerst
ruggebracht naar Frankrijk en
zij het schip niet wilden verb
naar Duitsland. Het leek een B
overwinning. Toen echter rees in
hele wereld verzet, omdat joden,
nergens een onderkomen hat
werden teruggebracht naar het
van hun vervolgers. En tensl
werd de Exodus toch de stootg
voor de staat Israel.
AMSTERDAM In Praatboek, de impuls tot Palaver '70, de
jeugdactie voor bijbellezen en herontdekken, troffen wjj behalve
de tekeningen van Cork (Cor Hoekstra) Cork zelf aan de praat
over zijn bijbeltje.
•Jk ben niet in 't geloof opgevoed
maar dit heb ik gekregen van een
familie waar ik in de kost geweest
ben, samen met een andere jongen.
Gevoelig verlies
voor de KNTU
HENGELO De Koninklijke Ne
derlandse Textielunie (KNTU) heeft
over 1969 een verlies van ƒ8,3 mil
joen geleden. De verwachtingen dat
over 1969 quitte zou worden gespeeld,
zijn niet bewaarheid. De lagere omzet
betrof vooral de Nederlandse markt.
Aan tafel werd elke dag botweg een
eind uit de bijbel gelezen. Van het
begin tot het eind. Wij legden de
bladwijzer wel eens een eindje terug
en dan lazen ze gewoon weer hetzelf
de. ze merken 't niet.
Soms moesten wij voorlezen. We
vulden gewoon andere namen in, we
lazen bijvoorbeeld in plaats van Jozef
de naam van Churchill of zo. Hadden
ze niet door. Als we opmerkingen
maakten die niet helemaal strookten
met hun geloof, dan keken ze ons aan
met een gezicht van: dat is jammer
voor die jongens. Als niet-gelovigen
werden we beschouwd als minder-
validen.
Maar het waren doodgoeie mensen.
Ze hielden helemaal niets aan ons als
kostgangers over. En als het gesprek
kwam op iemand die in het dorp on
gunstig bekend stond, zei de vrouw
direkf: laten we daar niet over oorde
len. elk mens heeft wel iets goeds, en
een Ander zal wel oordelen.
Zulke dingen vergeet je niet. Ik ge
loof dat de mensen die in het geloo)
zitten, niet begrijpen hoe buiten
staanders reageren op hun houdinp
en woorden. Daar zouden ze meer bij
stil moeten staan.
Toen ik wegging uit het kosthuis
kreeg ik van de vrouw dit bijbeltje
Ze heeft erin geschreven: uitgereik
aan Cor Hoekstra. Een enkele kee»
komt ze nog wel eens hier bij ons
langs en dan informeert ze naar het
bijbeltje. Ik gebruik het regelmatig."
(Van onze kerkredactie)
LUNTEREN In De Blije Werelt
heeft het Werelddiakonaal van
de gereformeerde kerken en ten
toonstelling ingericht over het
hulpverleningswerk op het Indo
nesische eiland Soemba. Deze expo
sitie zal donderdag door prof. dr. L.
Onvlee, die jaren op dit eiland ge
werkt heeft en meegewerkt heeft aan
een bijbelvertaling voor Soemba,
worden geopend.
De organisatoren van het Alge
meen diakonaal bureau in Utrecht
zijn nu al van ongeveer drieduizend
bezoekers verzekerd. Dat zijn de
deelnemers aan de diakonale vakan
tieweken die ook deze zomer weer op
De Blije Werelt worden gehouden.
Het zijn overwegend bejaarden en
gehandicapten.
Vakantiegangers die door Lunteren
komen kunnen De Blije Werelt heel
gemakkelijk vinden, omdat VVV-Lun-
teren een uitgebreid wegwljzernet in
deze bosrijke plaats heeft opgebouwd,
zodat geen enkele vreemdeling, die
een camping, een recreatie- of een
conferentieoord zoekt, de weg behoeft
te vragen.
(Van onze kerkredactie)
BAARN Volgende maand
vertrekken vier zendingsarbei
ders naar Soemba. Ze worden
uitgezonden door de Gerefor
meerde kerken. Het zijn een mis
sionair predikant, ds. H. Olde.
een theologisch docent, drs. E. P.
Bosma, een bouwkundige, P. van
Elswijk en een financieel-admi-
nistratief expert, W. van Tellin
gen.
Dominee Olde keert naar het eiland
terug om het werk dat hij in 1965
begon voort te zetlen. Hij gaat wer
ken in Pajeti. Drs Bosma zal hel
werk voortzetten van ds. P. J.
Luijendijk, de docent aan de theolo
gische school van Lewa Waingapu.
Zowel hij als .e Soembanese pn
kant, ds. Jiwa, moesten door erns
ziekte dit werk opgeven Het gev
was dat het onderwijs praktisch
heel kwam stil 'e liggen
Bouwkundige Van Elswijk zal
delijk het werk cvernemen van
heer D. Wynia, die met verlof
Nederland komt. De Soembanese
ken groeien stiel en moeten
scholen, kerken on pol'klinleken b
wen. Er is behoelte aan vakmen
die helpen bij de p'anninp en real
ring hiervan.
Door de snelle groei van het kei
werk wordt het beheren van scho
ziekenhuizen en arde-e instellin
van de kerken steeds ingewikkel
Vandaar de benoefte aan een
nisvatief advise'tr, die gevonden i
de persoon van de heer W. van 1
lingen.
CH