Nieuw kerkcentrum voor
Brusselse protestanten
Porto Alegre
toch afgelast
In werkelijke vrijheid
naar toekomst leven
EEN OPEN HUIS, WAAR IEDER WELKOM IS
Conflict spitst zich
toe op universiteit
In de Waagscha
gaat verdwijnen;
Een woord voor vandaag
m
alles
goed
Assemblee
naar Genève
Dominee schaft
feestelijker
toga (wit) aan
Nieuwe bijbel ii
Sow jet-Unie
Belinfante waarschuwt weer
Nog plaats in
Signaalkampen
BEROEPÏNGSWERK
Maar Jezus zeide tol hem: Volg Mij en laat de doden hun do
den begraven" (Mattheus 8:22). Het is het antwoord op het verzoek
van een van de discipelen: Heresta mij toe eerst heen te gaan en
mijn vader te begraven feitelijk de uitvlucht van de mensdie wil
uitstellen. Mattheus reageert anders. Wanneer Jezus langs het tol
huis komt en zegt: Volg Mij, zoekt hij geen uitvlucht hij staat op
en volgt Hem. Twee soorten mensen: de spontane en de weifelaar.
De 'wereld is er vol van. Vol van mensen vooral, die eerst nog het
wat anders hebben te doenre moeten eerst hun studie afmaken,
eerst hun zaak opbouwen, eerst nog wat in de wereld rondkijken
maar dan... God zegt tot ieder mens persoonlijk: Volg Mij, en Hij
gaat verder. Maar de mens komt met zijn bedenkingen. Natuurlijk
het is prachtig om hem te volgen, het is geweldig volgeling van Je
zus te zijn maar kan ik eerst even mijn vader begraven? Jezus'
antwoord is kort: Nee! Dat kunt gij niet. Met Jezus is geen com
promis mogelijk.
We lezen vandaag: Psalm 17 vers 1 toi 15.
We lezen morgen: Exodus 1 vers 1 tot 22.
a i
ZATERDAG 6 JUNI 1970*=
(Van onze kerkredactie)
BRUSSEL In het hart van Brussel, op de Nieuwe Graan
markt, heeft de Nederlandse evangelische hervormde kerk van
de Belgische hoofdstad vanmorgen haar nieuwe kerkcentrum in
gebruik genomen.
Deze nieuwe kerk zal tevens dienst doen als oecumenisch cen
trum en als „international christian fellowship center". Voor de
opening was dan ook grote belangstelling, niet alleen van heel
protestants België, maar ook van gasten uit het buitenland.
De Nederlandse evangelische her
vormde kerk, die deel uitmaakt van
de Protestantse Kerk van België, zet
haar poorten zo wijd mogelijk open,
zowel voor Belgen als voor in Brussel
woonachtige Nederlanders, Zuid-Af
rikanen en Surinamers. Zij vraagt
daarbij niet tot welke kerk zij beho
ren. Haar avondmaal is dan ook
steeds een „open avondmaal", waar
niemand wordt geweerd, ook de kin
deren niet.
(Advertentie)
LEER DE WARE
KUITERT KENNEN!*
in zijn nieuwste boek
ANDERS GEZEGD
(Paperback 12,95)
Een bundel van tien artikelen en
voordrachten waarin u Prof. Kuitert
van allerlei kant leert kennen.
Vertcrijgtocar bij de boekhandel
KOK - KAMPEN
Dr. D. van Swigchem In
Amsterdam* Kerkblad
Sexuele discipline (3)
Mijn hartelijke instemming met het
ingezonden stuk van donkter K. F.
Gunning, waarin eindelijk ook eens
een krachtige positieve toon te be
luisteren viel. Temidden van alle ne
gatieve uitingen is het een weldaad
zulk een stem te vernemen, die de
moed heeft het op te nemen voor de
waarachtige liefde, die alleen in staat
ia om de mens eglukkig te maken.
Onbegrijpelijk is het dat zo weinigen
hun stem tegen de steeds meer op
dringende vijanden van het echte
levensgeluk verheffen. Het lijkt wel
of de grote, zwijgende meerderheid
het hoofd in de schoot heeft gelegd.
Waar moet het heen als via de tv
miljoenen mensen worden geconfron- 1
teerd met de meest vulgaire opvat
tingen over het geslachtelijk verkeer,
waarbij men zich niet geneert de
meest schaamteloze beelden te laten
zien.
En sexboetiks tonen dingen waer
vroeger een dragonder van zou blozen.
Nu krijgen onze kinderen dit alles
zonder een spoor van terughoudend
heid in het openbaar voorgeschoteld.
Dat eindigt in een roes van drieste
begeertevervulling, die dierlijk aan
doet. Het is zelfs al zover dat overspel
per advertentie wordt aangeboden.
Moge ons volk uit zijn „slaap des
onwetenden" ontwaken en naar de
wapens grijpen om deze brutale vij
and neer te slaan. Het gaat om de toe
komst van onze kinderen.
Vlaardingen M. Roodenrij>
Verkiezingen
De jongste gemeenteraadsverkiezin
gen hebben opnieuw duidelijk ge
maakt dat volk slechts op enkele zeer
geëigende momenten één kan zijn,
maar in wezen onneomelijk verdeeld
is. De tientallen soorten partijen, par
tijtjes en groepjes getuigden ervan.
Dit verschijnsel moge nu in de po
litiek zijn doorgedrongen, in feite is
er niets nieuws onder de zon. De ker
kelijke wereld getuigt al' vele jaren
van die werkelijkheid.
Het is dan ook helemaal geen won
der dat een-derde van het volk bij de
verkiezingen thuis is gebleven, even
zeer als het geen wonder is dat de
kerken steeds minder de aandacht
voor hun belachelijke structuur we
ten te boeien.
Nog tien jaar zo doorgaan betekent:
lege kerken en een politieke chaos.
Rotterdam W. de Bas
(Van onze kerkredactie
GENEVE De lutheranen
gaan niet naar Brazilië. Gisteren
is definitief besloten, om de as
semblee niet in Porto Alegre te
houden, maar op dezelfde
data, van 14 tot 24 juli in
Genève.
In de verklaring, die door de
Lutherse Wereldfederatie werd
uitgegeven, wordt gezegd, dat
men er in Genève op vertrouwt,
dat de Braziliaanse Lutherse
Kerk begrip zal opbrengen voor
het genomen besluit.
Volgens de verklaring heeft men
van Porto Alegre afgezien, omdat de
Braziliaanse regering de wens te ken
nen had gegeven, dat president Medi
ci moest worden uitgenodigd.
De Lutherse Wereldfederatie wilde
Medici niet uitnodigen, omdat dan de
schijn zou worden gewekt, dat de lu
therse kerken zich akkoord verklaren
met het Braziliaanse bewind.
„Tot onze spijt hebben wij moeten
vaststellen, dat de omstandigheden
voor het houden van een zuivere
werkbijeenkomst in Porto Alegre niet
meer bestaan", aldus de verklaring.
Tweede keer
Dit is de tweede keer, dat de Lu
therse Wereldfederatie een nieuwe
plaats voor deze assemblee heeft
moeten vaststellen.
In maart 1966 had de LWF na
overleg met de Oostduitse autoritei
ten besloten, om de assemblee in
Weimar te houden. Maar enkele
maanden later trok Oost-Duitsland de
toestemming in.
Daarop viel de keus op Brazilië,
hoewel daar toen al twee jaar de mi
litairen aan het bewind waren.
Nadat in december 1968 het Brazi
liaanse parlement buiten werking
werd gesteld ,en de regering de touw
tjes steeds strakker aantrok, kwam er
in vele landen, vooral in Duitsland,
Nederland, Skandinavië en de Ver
enigde Staten onder de lutheranen
een discussie los over de vraag, of
men niet moest afeien van Porto Ale
gre.
De nieuwe Nederlandse evange
lische hervormde kerk te Brus
sel staat op een centraal punt.
De toren is achter de bomen juist
niet te zien.
De overgrote meerderheid van haar
leden is afkomstig uit Nederland,
daar zij zich er steeds op heeft toege
legd, een geestelijk tehuis te bieden
aan de vele Nederlanders, die in
Brussel wonen en werken. (Men schat
hun aantal opruim 20.000.)
Dat zijn dan meest hervormden,
maar ook lutheranen, remonstranten,
doopsgezinden en anderen. De gere
formeerden hebben in Brussel een
eigen kerk, waarmee plezierig wordt
samengewerkt.
De gemeente bestaat uit ongeveer
zeshonderd gezinnen, predikant is
sinds 1949 ds. P. Fagel. Het bloeiend
jeugdwerk staat onder leiding van
Ruud Foppen.
Het kring- en cursuswerk wordt
geleid door dr. G. J. Lindijer, gods
dienstleraar aan de Europese school.
De opening van de nieuwe kerk
kan men zien als de bekroning van
het vele werk, dat ds. Fagel (thans 63
jaar) in Brussel heeft verricht. Met
groot enthousiasme stimuleerde hij de
bouwplannen. Om het geld bijeen te
krijgen, maakte hij letterlijk wereld-
réizen.
Het gebouw kostte, alles inbegre
pen, 2,2 miljoen gulden. Op een 70.000
gulden na is het reeds schuldvrij.
Men is er op gebrand, ook die rest zo
snel mogelijk weg te werken. De ex
ploitatie van dit centrum zal voor de
ze kleine gemeente toch al een heel
zware belasting zijn.
Postzegels
Ongeveer een kwart miljoen kwam
uit de opbrengst van een bijzondere
reeks postzegels, die de Belgische
posterijen in 1964 uitgaven. Het wa
ren drie zegels, waarop drie grote
protestanten uit het verleden van
België prijkten: Marni van Sint Al-
degonde, Jacob Jordaens en Idelette
de Bure, de vrouw van Calvijn.
Zusterkerken in het buitenland ga
ven ongeveer een half miljoen, meest
uit Duitsland en Nederland. Suriname
schonk de preekstoel, de avondmaals
tafel en het doopvont. Het kruis op
de toren is een geschenk van de gere
formeerde kerk.
Wat willen de Brusselse hervorm
den met hun nieuwe kerk? Ds. Fagel
vertelde ons gisteren tijdens een
persontmoeting kort maar krachtig:
het niet voor onszelf houden.
Het euvel van een minderheidsge
meente is, dat zij ongewild een geslo
ten gemeenschap wordt, een min of
meer gezellig onderonsje. Dat mag
niet, vindt ds. Fagel. Niet alleen ge
zien de overvloedige hulp, die de ge
meente van anderen gekregen heeft,
maar ook en vooral omdat een kerk
een zendingskerk moet zijn en een
dienende kerk.
Daarom zal het kerkcentrum de he
le week open zijn. In de „krocht" (dat
is een oud-Nederlands woord voor
souterrain, verduidelijkt ds. Fagel)
zijn ruime lokaliteiten bestemd voor
open jeugdwerk.
Men kan elkaar ontmoeten, aan ge-
sprekskringen en allerlei activiteiten
deelnemen, ook op cultureel gebied.
Men kan er de stilte zoeken in de
eigenlijke kerkruimte die zich op de
eerste verdieping bevindt. Achter in
de kerk bevindt zich een „dis-
comatic." Dat is een toestel, waarmee
men gedurende werkdagen naar een
gesproken woord kan luisteren in
verschillende talen. Ook is hier gele
genheid voor allerlei kunstmanifesta
ties. Met name wordt gedacht aan
pauzeconcerten en zomerconcerten.
Vreemdelingen
Het kerkcentrum zal tevens dienst
doen als „international christian fel
lowship center." Een vreemdeling, in
Brussel op bezoek, die contact wenst
met mensen ter plaatse, kan hier te
recht. Er is iemand om hem te ont
vangen en inlichtingen te geven over
de kerken in Brussel.
Wenst dc vreemdeling enige uren
door te brengen in een Brussels pro
testants gezin? Er is een lijst samen
gesteld van mensen die bereid zijn
hem te ontvangen. In de kerk wordt
dan telefonisch contact gelegd.
Ook is men in staat groepen bui
tenlanders te ontvangen. Ds. Fagel
hoopt, 'dat dit international christian
fellowship center (ICFC) zo zal aan
slaan, dat men in andere Westeurope-
se steden iets dergelijks zal gaan op
zetten.
(Van onze kerkredactie)
GOUTUM-SWICHUM (FR.)
Met toestemming van de hervormde
centrale kerkeraad heeft ds. R. K. de
Jong een crèmekleurige toga met bij
behorende stola's in de kleuren van
het kerkelijk jaar aangeschaft. Zijn
overweging: elke kerkdienst is een
plechtige en feestelijke aangelegen
heid.
De zwarte toga, ongetwijfeld een
stemmig en stijlvol gewaad, legt zijns
inziens teveel de nadruk op het
plechtige van de dienst en geeft te
weinig het feestelijke ervan weer.
Een „witte" toga legt juist meer het
accent op het blijde van de evan
gelieverkondiging. Het is de bedoe
ling om de nieuwe toga voorlopig
alleen bij bijzondere diensten te ge
bruiken. zqpls bij avondmaals-,
doop-, jeugd- en huwelijksdiensten.
Als „oecumenisch centrum" zal de
kerk ten slotte onderdak bieden aan
oecumenische gespreksgroepen, con
ferenties, weekends en dergelijke.
Het hervormde en het gereformeerde
jeugdwerk in Brussel is al gefuseerd
en gaat samen van de krocht gebruik
maken.
Het is een lange opsomming. Zal
deze gemeente zich hier niet aan ver
tillen? Ds. Fagel: een kerk, die in
deze tijd de mogelijkheid krijgt een
gebouw op te trekken (en dan nog
wel op dit punt van Brussel), mag dit
niet in de eerste plaats voor zichzelf
doen. Zij moet dit in de eerste plaats
doen met de bedoeling, het gebouw
beschikbaar te stellen van de ge
meenschap in de ruimste zin van het
woord.
Afgelopen zondag werd de laatste
dienst gehouden in de oude kerk aan
het Sint Katelijneplein. Sinds 1857
werden daar de diensten gehouden.
Deze kerk stond op een binnenplaats,
verborgen achter een neutrale gevel
als een schuilkerk
Een nieuw gebouw, aldus ds. Fagel,
schept nieuwe gewoonten.
Omstreeks vierhonderd genodigden
woonden vanmorgen de plechtigheid
bij. Onder hen waren de ambassa
deurs van Nederland en van Zuid-
-Afrika, de heer Jean Rey, voorzitter
van de EEG-commissie, de heer Spie
renburg, permanent vertegenwoor
diger van Nederland bij de EEG, ba
ron Van Lynden, secretaris-generaal
van de Benelux, burgemeester Coore-
mans van Brussel.
Verder waren er vertegenwoordi
gers van het moderamen van de sy
node van de Nederlandse Hervormde
kerk, van de Wereldraad van Kerken,
van kerken in Duitsland, Engeland en
Amerika en natuurlijk van vele Bel
gische kerken, ook van de Rooms
Katholieke kerk.
Muurschilderingen in de
kerk: links een uitbeelding van „ïjei
creaturen aan wie het evangelie trol
predikt moet worden, rechts l's
Christusfiguur.
MOSKOU In de Sowjet- on;
heeft een nieuwe uitgave van de bij
het licht geizen. Het is, volgens TÏID1
de normale Russisch-orthodoxe vel W
aan de moderne spelling aangepj T(
Verder is de tekst anders ingedeisch
om de verschillende boeken en veri Ri
gemakkelijker te kunnen vinden.
De bijbeluitgave is voorbereid c fcQ
het Moskouse patriarchaat. Hoe',
exemplaren in de handel zullen v,
den gebracht is niet bekend.
Vo\-c
AMSTERDAM De rector
magnificus van de universiteit
van Amsterdam, prof. mr. A. D.
Belinfante, he^ft opnieuw ge
waarschuwd voor de manier van
democratisering, waarbjj de stu
denten de inhoud van de studie
willen bepalen en hun eigen
prestaties, „liefst collectieve
prestaties", zelf willen beoorde
len.
„Een dergelijk stelsel ontkent de
cultuuroverdracht ls wezenlijk
kanmerk van onderwijs", aldus de
rector in zijn brief, die vrijdag is
verstuurd aan alle leden van de uni
versitaire gemeenschap
Hij vindt dat het universiteitsves-
tuur zich tegen een ontwikkeling
moet verzetten die een sfeer schept,
waarin de docenten niet langer meer
kunnen werken.
„Er is een pamflettenregen over de
docenten uitgestort met verwijten
van machtswellust, dienstbaarheid
aan het kapitaal enzovoort. De voort
durende terreur op colleges en insti
tuten maakt de docenten moedeloos.
KRANT NAAR UW
VAKANTIE-ADRES
Dit kunt u uitsluitend opgeven met de
bon uit de krant.
Telefonische opgaven kunnen niet meer
worden aangenomen
DS. C. M. BOERMA
voorrecht tot een kerk
te behoren
(Van een onzer verslaggeefsters)
ROTTERDAM „Zou het te
merken zijn in de wereld en in
de kerk als alle gereformeerde
jongeren er ineens niet meer wa
ren? Het zijn er globaal een
50.000 tussen zestien en twintig
;aar en misschien wel een
200.000 als we praten over zes
tien tot dertigjarigen. Waar
schijnlijk niet. Het kerkelijk en
wereldlijk beleid wordt haast
uitsluitend bepaald door boven
dertigjarigen."
Op de jaarvergadering van de
Bond van gereformeerde jeugdver
enigingen, die vandaag in Atrium ir
Rotterdam wordt gehouden, meende
de voorzitter ds. C. M. Boerma (39) te
Huizen dat bovengenoemde gang van
zaken wel acceptabel is in een wereld
die nauwelijks verandert, waarin
jongeren de kennis en ervaring van
de ouderen moeten overnemen, maar
funest is in een wereld waarin oude
ren en jongeren zich samen voort
durend tegenover nieuwe verschijn
selen bevinden. De generaties zullen
moeten leren van eikaars specifieke
mogelijkheden gebruik te maken.
„Terecht zijn heel wat niet al
leen jongeren wat uitgekeken op
het exclusief gereformeerd zijn.
Daarentegen zijn er nog vrij veel
niet alleen ouderen voor wie
de gereformeerde kerk de eindfase
is van de ontwikkeling in het gelovig
denken", merkte ds. Boerma op.
Anarchie
Hij zag als reactie daarop het af
drijven van talloze jongeren en oude
ren naar de kerkelijke en politieke
anarchie. De besten storten zich in
diverse alternatieve levensvormen en
dreigen het contact met de massa te
verliezen, hoeveel waardevolle bij
dragen ze ook kunnen leveren.
„Het zou echter weer een vreugde
en voorrecht moeten wezen te be
horen tot een kerk. Als gerefor
meerd-zijn zou betekenen geen an
der gezag aanvaarden dan het leven
de woord van God en je daardoor
praktisch laten gezeggen, dan zou
daarmee de werkelijke vrijheid ont
staan waaruit we zonder angst voor
het verleden en de toekomst, voor
cultuur en techniek zouden kunnen
leren leven."
Belangrijk vond de spreker het hoe
gereformeerde jonge mensen zich
moeten opstellen tegenover elkaar en
tegenover de wereld om ons hpen.
Enquête
Over het gereformeerd jeugdwerk
merkte hij op, dat uit een enquête
was gebleken, dat er een kleine span
ning bestaat tussen de verschillende
motieven waarom men daaraan deel
neemt. Bijbelstudie krijgt de abso
lute voorrang, maar in de praktijk
gaan de meesten daarvoor niet naar
de vereniging, maar vooral voor ont
moeting en ontspanning.
„Het lijkt even of we in twee we
relden leven. We zeggen dat het ons
om Christus te doen is, maar in de
praktijk komt van dat op Christus
gericht zijn niet altijd evenveel te
recht. Kleinere groepjes willen stu
deren en nog kleinere groepjes zoe
ken actie en protest.
Er ontstaan dan ook vaak span
ningen tussen wat de besturen willen
en wat de „gewone" leden willen. Er
zijn besturen die heel minderwaardig
over hun leden praten je moet ze
alles voorkauwen, ze komen alleen
maar voor de spelletjes, ze zijn zo j
passief terwijl aan de andere kant
ook allerlei conflicten lijken voor te
komen tusen bijvoorbeeld GJVs en j
sociëteiten en andere vormen van
open jeugdwerk. En met dat al doet
een aantal jongeren met behoorlijke
capaciteiten eigenlijk niet meer mee,
omdat het naar hun idee vlees noch
vis is. Hoe moet het nou? Daar ver
diepten zaterdag verschillende dis
cussiegroepen zich in.*
AMSTERDAM Ook dit jaar
worden er in de sehoolvakanties
weer vier soorten kampen, die een
week dureq, georganiseerd voor
scholieren van christelijke gymnasia,
hbs-en, athenea, havo's en mavo's.
De leiding is in handen van christen
studenten en hun „Signaalkampen"
z(jn voor velen een vertrouwde
klank.
Er zijn buitenlandkampen in het
Müllertal, Luxemburg, waar de basis
een boerderij is met een tentenkamp
eromheen, van waaruit de prachtige
omgeving wordt verkend en allerlei
groepsactiviteiten worden bedreven.
Dan zijn er de binnenlandkampen
in Uffelte, Drente, waar een boeiend
programma wordt afgewerkt, met
o.a. speurtochten, wandeltochten,
brandspuitshows in samenwerking
met de plaatselijke brandweer, waar
de jonge deelnemers(sters) ook een
actief aandeel in kunnen hebben.
Verder zijn er zeilkampen in Op
penhuizen, Friesland, waarbij als
basis al evenzeer een boerderij fun
geert en waar de jongelui, beginners
zowel als gevorderden vaardigheid in
het zeilen kunnen leren, respectieve
lijk verbeteren. Ten slotte zijn er de
zeilzwerfkampen met als basis een
varende Rijnaak, door Friesland.
In alle kampen zijn er regelmatig
z.g. tentgesprekken, waar vaak boei
ende en verhelderende discussies ont
staan over allerlei evangelische en
maatschappelijke vraagstukken.
Wie meer van de Signaalkampen
wil weten kan nadere informatie
krijgen bij de stichting Signaalkam
pen, postbus 5349. te Amsterdam, te
lefoon 020- 12 03 74.
NF.D. HF.RV. KF.RK
Beroepen: te Dinteloord H. Jonger-
den te Veenendaal.
GEREF KERKEN VRIJGEMAAKT
Aangenomen: naar Axel, j. van der
Wielen te Zoutespui.
GEREF KERKEN (buiten verb.)
Bedankt: voor Zalk en Veecaten, J.
D. Janse te Marknesse.
Een voortgang daarvan zal het
veau van het onderwijs doen dat*rf
en daarmee de waarde van de' di#
ma's."
VerarmiifWl
Onderwijsvernieuwing, waarbimm
kennisoverdracht wordt vervarfger
door het kale engagement, noem{af,jr
rector cultuurverarming en achteijaari
gang. Tenslotte schrijft prof. BeLnd
fante dat de universiteit niet zal kTde
nen meewerken aan het afschrijf v
van de cultuuroverdracht, ook^ j
gaan de docenten leidzaam mee i zo.
de vernieuwers. de
Tijdens het gisteren gehouden'ja;
sprek tussen rector en wetenschap js
lijke staf menen, dat de leiding
de univesriteit haar bevoegdhajen
heeft overschreden door richtlij^ j
uit te vaardigen, die naar him
ning de democratie aan de univqe
teit direct beknotten.
Naar hun mening moet nog rr
dan voorheen krachtig worden )I
werkt aan een verdere democra' RT
ring met voorbijgaan aan de ric! e w
jnen, die de universiteit uitvaart nors
De wetenschappelijke staf is nam In
vang voor ingrijpen var> de over an>'
als het confli ctzou uitgroeien tot an,
chaos. Dit gevaar kan hun inz
worden bezworen door een volle an.
autonomie van faculteiten en ins irt
tea
„Stop ermede
De vertegenwoordigers van de
tenschappelijke staf hebben de r< r.. r
gevraagd op te houden met zijn t de
venserie aan alle universiteisbe
ners, omda dit slechts de confli j
verscherpt en zorgt voor een escal i.
van tegenstrijdige opvattingen.
slot vroegen zij de rector af te (gt
van elke intimidatiepoging.
Het weer in Europa'
«5
weer max
temp.
gisteren
Amsterdam
onbew.
22
Brussel
onbew.
23
Frankfort
onbew.
21
Genève
geh bew.
15
Innsbruck
onbew.
Kopenhagen l,bew.
21
Locarno
zw.bew.
17
Londen
geh.bew.
23
Luxemburg
geh bew.
22
Madrid
l.bew.
24
Majorca
h.bew.
29
Milnchen
zw bew
20
Nice
l.bew.
22
Parijs
onbew.
24
Rome
zw.bew.
23
Weren
geh.bew.
17
ZUrich
mist
17
(Van onze kerkredactie)
AMSTERDAM In de W
schaal, het levendige veertienda
tijdschrift van prof. dr. K. H.
kotte, zal 26 september ophoude ni
bestaan. Er is door stijgende ex|
tatiekosten en dalend abonnemen u
aantal geen mogelijkheid meer
voortzetting.
De daling van de lezerskrin;
sinds 1966. een wervingscam]
heeft onvoldoende resultaten opffc,
verd. Het blad zal bija 26 jaar
ben bestaan. Het werd vermaard,
halve door belangrijke bijdragen
prof. Miskotte (die altijd hoofdrei
teur is geweest) door de regelm
medewerking van prof. dr. H. B jj
hof, ds. A. A. Spijkerboer (redacti
cretaris) en vooral ook door dr.
Buskes, wiens „Terzijdes" door
vaak het eerst werden gelezen.
rt
SStl
K
Turl
eker
i
pi
'rsul
Lij:
i»tr„
Lrt
'an
bran
(van
Jitse
lmln
Iroon
;rt
burg
•aal.
ckesi