Genezingskans als persoon in kwestie het echt wil ONTWIK KE LINGS H SAMEN Éi WERKING! Australische synode wijst leer prof. Schep af Dan wordt uitgegraven Huidige benadering is nogal defaitistisch Vrije evangelisclien studie aan universiteit Een ivoord voor vandaag PROF. LINDEBOOM OVER HOMOFILIE: Uw probleem is het onze Pinksterleer over Geestesgaven Spaanse priesters gestraft vanwege hun protesten Wallace weer kandidaat Predikanten I verwaarlozen belangrijkste Protest tegenj christelijke "j dagorder BEROEPÏNGSWERlj 3 BOUWWERKEN VAN JEROBEAM GEVONDEN POORT WAl .Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden" (Mattheus 6:33). Het volgt op Jezus' vermaning: „Daarom zeg ik u: Weest niet bezorgd over uw leven..." Feitelijk zegt de Here: Let toch niet zo in de eerste plaats op al die aardse dingen, zoekt eerst het Koninkrijk Gods." Het kan nog anders worden gezegd: Houdt niet de ogen omlaag geslagenricht ze naar boven." De mens kijkt zo weinig omhoog, hij dwaalt maar door het leven met neergeslagen blik, hij probeert op aarde te vinden wat hij onder geluk verstaat: eten, drin ken, kleding. En nu houdt Jezus hem voor: „Hoe belangrijk dit ook mag zijn, er is een veel belangrijker zaak en dat gaat aan u voorbij omdat u te veel in beslag wordt genomen door de dingen van alledag het Ko ninkrijk Gods." Zijn Koninkrijk zoeken voor velen niet meer dan wat woorden. Zijn Koninkrijk zoeken dat wil zeggen: niet vragen wat wij wil len, maar vragen wat God van ons wil, onszelf loslaten en Hem aanhangen, bidden, elke dag opnieuw, of Hij in ons hart wil komen wonen, Hem ons leven laten leiden, en zich voor tijd en eeuwigheid geborgen weten in Zijn Heerlijkheid. DONDERDAG 4 JUNI 1970 We lezen vandaag: Psalm 15 vers 1 tot 5. (Van onze kerkredactie) WOUDSCHOTEN De bijbel ziet homosexualiteit niet gelijk waardig, niet even legitiem, niet even authentiek als heterosexuali- teit. Naar mijn persoonlijk oordeel is homofilie, een aanduiding die men niet zo „hard" vindt, tegennatuurlijk, in strijd met de schep- - pingsorde, aldus gistermiddag prof. dr. G. A. Lindeboom in zijn re feraat over dit onderwerp, waarbij hij ook inging op de houding die daar zijns inziens tegenover aangenomen zou moeten worden. Hoewel wij vandaag weer de rubriek Uw probleem is het onze plaatsen, verzoeken wij u voorlopig geen nieuwe vragen meer in te zenden, daar onze medewerker, die de zorg over uw problemen heeft, nog niet is hersteld van zijn ziekte. De toch nog binnenkomende problemen moeten wij helaas even laten liggen. Vraag: Een werknemer is -door zijn slechte gezondheid genoopt ver vroegd met pensioen te gaan. De werkgever is bereid mede te werken en een aantal jaren de AOW-uitke- ringvoor zijn rekening te nemen. Maar nu beginnen de moeilijkhe den. Als men 65 jaar is, vervalt de betaling van AOW-premie; thans moet hij deze blijven betalen. En hoe staat het met zijn ziekenfond premie (hij is nu verplicht verze kerd). Moet hij nu een dure particu liere verzekering sluiten? En welke sociale lasten komen voor zijn rekening? Als hij werkt, valt hij in de 5 pet. aftrek voor de belasting, maar -dat zal wel verval len als hij niet werkt. Voor bejaar denaftrek komt hij nog niet in aan merking, zijn er nog andere facetten aan deze zaak verbonden? Antwoord: Inderdaad moet hij voor zijn 65ste de AOW-premie be talen, ook van zijn vervroegd pen sioen. In het ziekenfonds kan hij vrijwillig verzekerd blijven. Ziekte en werkloosheidsverzekeringen wor den overbodig en vervallen dus. Wat de uitkering AOW en basispensioen betreft moet hij bovendien rekening houden met toekomstige stijgingen, anders heeft hij zoveel minder pen sioen. De 5 pet. regeling vervalt inder daad: voor pensioenen wordt de af trek van 150 per jaar vast. Bejaar denaftrek is inderdaad niet moge lijk, doch waarschijnlijk komt daarvoor de invaliditeitsaftrek in de plaats. Voor enkele van deze punten kun nen de persoonlijke omstandigheden nog van belang zijn. Daarvoor is het nodig de hulp van een vakvereni ging en een belastingadviseur in te roepen. Kruiswoord-puzzel zonder zw art i S 7 J 9 Horizontaal. 1. beslist, 2. levfendig - bloedhuis. 3. ontgonnen land - vaarwel - muzieknoot, 4. ontkorrclen. 5. water in Limburg - toneelstuk. 6. stapel - grond soort - wier, 7. gifslangetje - Haagloper - voorvoegsel. 8. met humor begaafd - be vel. 9 keur - grondsoort. Verticaal. I. bloedverwantschap, 2. lofrede - de gezamenlijke edelen, 3. her stel - titel van de heerser van Algiers. 4. stap-uitslag op metalen. 5. alle. van item - niet dezelfde - voorzetsel. 6. dichterbij - spoorstaaf. 7. rivier in Duitsland - stre ling - pers. voomaaraw.. 8. troefkaart - emeritus (aflc.) - ongevulde. 9. trustee (afk.) - letterkeer. OPLOSSING V ORIGE PUZZEL Hor. 1. woest, 5. bes, 7. Ella, 8. ren, 10. cis, II. Ran. 12. la, 13. re, 14. sap, 15. Lea, 16. met. 17. leer. 18. leem, 20. deeg, 21. Ans, 22. moed, 24. N.T„ 25. dolk, 26. ra, 27. rede, 28. pos, 29. kree, 30. roet Vert 1. weerklank. 2. olie, 3. els, 4. sa, 5. ben. 6. en, 8. rap, 9. raar, 11. rat, 12. leeg. 14. Sem, 15. leed, 16. mes, 17. teek, 19. ent, 20. dole, 22. mode, 23. mast, 25. Dee. 26. roe, 27. Rr. 28. Po. (Van onze kerkredactie) GEELONG De synode van de Australische Gereformeerde Kerken heeft deze keer groten deels in het teken gestaan van de leer van prof. dr. J. A. Schep over de doop met de Heilige Geest. Na wat beschreven wordt als een „lang en broederlijk debat" heeft de synode zich aangesloten bij de beslissing van de classis Victoria, waarin de leer van prof. Schep veroordeeld werd. Prof. Schep is 72 jaar. Van 1923 tot 1951 was hij predikant in de Gerefor meerde Kerken in ons land, laatste lijk in Schiedam. Hij was een van de werkers van het eerste uur van de Australische Gereformeerde Kerken, die gesticht zijn door Nederlandse immigranten, die geen aansluiting konden vinden bij de bestaande ker ken in Australië. Hij begon met de predikantsopleiding, waaruit de Theologische Hogeschool van Geelong BILBAO Negen Spaanse pries ters uit Baskenland, die vorig jaar in hun preken een toelichting hebben gegeven op een door vijf van hun collega's opgesteld manifest tegen de regering waarin marteling van ge vangenen door politiemannen werd veroordeeld, hebben vrij zware straf fen gekregen. Zij moesten gisteren verschijnen voor een militaire rechtbank in Bil bao, die hen veroordeelde tot straffen, variërend van één tot vier maanden. De geestelijken zullen hun straffen ondergaan in de zg. „strafresidentie I voor priesters" van de gevangenis in Zamore, waar thans dertig geestelij ken worden vastgehouden. De opstellers van het manifest wa- I ren al eerder veroordeeld tot straffen van tien en twaalf jaar. is gegroeid. In 1964 ging hij met eme ritaat. Ander inzicht Studie en persoonlijke geloofser varing brachten hem toen tot een an der inzicht inzake het werk van de Heilige Geest, de bijzondere Geestes gaven, waardoor hij in conflict kwam met de calvinistische traditie. Juist dezer dagen is een boek van hem verschenen bij Wever te Frane- ker, „Geestesdoop en Tongentaai", waarin prof. Schep rekenschap geeft van zijn gewijzigde opvattingen. In december veroordeelde de classis Victoria zijn leer. De classis sprak uit, dat prof. Schep als emeritus-pre dikant deze opvattingen niet in de kerken mocht uitdragen. Daarop ont trok prof. Schep zich aan de Australi sche Gereformeerde Kerken. De gemeenteleden, die bij de syno de bezwaar hebben gemaakt tegen de uitspraak van de classis, zullen van de synode een brief krijgen,, waarin de synode schrijft, dat zij hun ver langen om een toeneming te zien in een leven, dat vervuld is door de Geest, helemaal deelt. Maar, zo zegt de synode dan. het Nieuwe Testament leert, dat na Pink steren het werk van de Geest plaats vindt door de prediking van het evangelie en de bediening van de sa cramenten. De Geest doet dit in de levens van allen, die het evangelie van Christus gehoorzaam zijn, niet alleen in hen, die de „doop met de Geest" ontvangen hebben. Alle gelo vigen delen in alle weldaden, die Christus voor hen verworven heeft. „Hoewel het Nieuwe Testament een grote verscheidenheid kent in het werk van de Geest in het leven van Gods kinderen, verdeelt het de gelo vigen nergens in twee klassen: zij die wel en zij die niet vervuld zijn met de Geest door een bijzondere erva ring na hun bekering." De synode schrijft ook, dat de leer van prof. Schep meer de christen dan de Christus in het middelpunt stelt, want deze leer benadrukt meer wat de gelovigen moeten doen, dan wat Christus voor hen gedaan heeft. Java In het kort nog enkele besluiten van de Australische synode: het deputaatschap voor wereld- diakonaat kreeg opdracht, spe ciaal aandacht te schenken aan Indonesië in samenwerking met Baarn en Utrecht; op de volgende synode zal een af gevaardigde van de Christelijke Kerken in Midden-Java worden uitgenodigd; ds. H. de Waard, een Australiër die verleden week zijn zendings opleiding in Baarn heeft voltooid, wordt uitgezonden als studenten- predikant aan de christelijke uni versiteit van Salatiga; de synode zal de oprichting van een christelijke vakbeweging steu nen; een speciaal deputaatschap zal de leer aangaande de Heilige Schrift en de theologische ontwikkelingen in de Gereformeerde Kerken in Nederland bestuderen. Hij sprak voor de evangelisatiecon ferentie, uitgaande van de hervormde bond voor inwendige zending op ge reformeerde grondslag, die gedurende drie dagen op Woudschoten wordt ge houden, en concludeerde aan het slot van zijn betoog onder meer: terecht heeft de COC, de culturele organisa tie van homofielen, geen koninklijke goedkeuring ontvangen; terecht is er geen wettelijke gelijkstelling met he- tero-sexualiteit en terecht kan er van een kerkelijke inzegening of bevesti ging van een „homofielenhuwelijk" geen sprake zijn. De hoogleraar begon met vast te stellen dat over het probleem niet on genuanceerd gesproken mag worden. „De" homofiel bestaat niet, tussen ho mofielen bestaan hemelsbrede ver schillen, waarbij degenen die erken ning opeisen (een kleine groep) en zij, die in stilte en eenzaamheid hun weg gaan enkele uitersten zijn. Voeg daarbij dat het vraagstuk bijzonder veel kanten heeft: theologische, juri dische. morele, psychische, sociale en medische, om nu maar de voornaam ste te noemen dan is het duidelijk dat het een zeer complexe zaak betreft. Epidemisch Door de veranderde moraal, de sexuele revolutie, het verminderd normbesef, de tolerante houding van de samenleving en de grote aandacht die het vraagstuk krijgt wordt door sommigen wel gesteld, dat de perifere homosexualiteit, die door bijzondere omstandigheden kan ontstaan, in te genstelling met de kcrnhomosexuali- teit, die iemand met zijn diepere we zen kan ervaren, zich als een epide mie gaat verbreiden, en aldus een ge vaar voor de volksgezondheid kan betekenen. Vast staat, dat homofilie geen erfe lijke, aangeboren ziekte is, en even min een hormonenkwestie. Het is een psycho-sexuele ontwikkelingsstoornis, die zich in de zeer jonge levensjaren kan voordoen. Bij de behandeling kan een gewoon huwelijk geen oplossing bieden en volgens prof. Lindeboom ook niet: leer er maar mee te leven, of ga maar naar de COC. Dat is allemaal nogal defaitistisch. Als iemand het zeer nadrukkelijk wil en een psycho-analyticus werkt er bijzonder hard aan, dan kan na lange tijd (350 behandelingsuren) in 47 procent van de gevallen genezing worden bereikt. KOETSIER de kleine catechismus van de UITGAVE W D. MEINEMA N V. - DELF1 VRAAG 15/16: Wat doen de VN en wat doet de Nederlandse regering aan ontwikkelingssamenwerking? ANTWOORD 15/16: Er zijn vijf organen die regelrecht in verbinding staan met de VN en acht gespecialiseerde organen van de VN die zich met ontwikkelingshulp bezighouden. Voorts zijn er nog twee internatio nale organisaties buiten de VN die dit doen. Wat Nederland betreft, onze regering verleent financiële hulp BILA TERAAL aan tien voorkeurlanden (de z.g. concentratielanden) o.m. Nigeria. Tanzania. Peru, Columbia. India. Pakistan, Indonesië en ver der aan Suriname en aan de Nederlandse Antillen. Vervolgens MUL TILATERAAL aan verscheidene VN-organisaties. Dan verleent zij technische hulp door deskundigen en jongeren-vrijwilligers ter be schikking te stellen. Op de begroting voor dit jaar staat 767 miljoen gulden voor ontwikkelingssamenwerking, dat is 0,9 procent van het nationale inkomen. Voor 1971 wordt gestreefd naar 1 procent. Ook Apeldoorn kandidaat (Van onze kerkredactie) UTRECHT Op de bonds vergadering van de Vrije Evan gelische Gemeenten, volgende week, komt een voorstel van het curatorium van de Theologische School in bespreking, om de pre dikantsopleiding grotendeels aan de theologische faculteit van de Utrechtse universiteit te laten geschieden. Als dit voorstel wordt aangenomen, betekent dit dat de vrije evangeli- schen het voorbeeld volgen van de baptisten en de oud-katholieken. Ook zij hebben dit jaar en vorig jaar be sloten, hun seminaries (respectievelijk te Bilthoven en te Amersfoort) te koppelen aan de Utrechtse Faculteit. De kern van de opleiding wordt dan universitair, terwijl eigen docen ten zorgen voor aanvullende colleges in de „eigen-kerkelijke" vakken ge durende de laatste studiejaren. Hierachter zit de gedachte, dat het in deze tijd voor dergelijke gemeen schappen financieel niet mogelijk is, een volledige eigen opleiding op aca demisch niveau in stand te houden. De lutheranen en de doopsgezinden hebben hun seminaries al lang ver bonden met de theologische faculteit van de gemeentelijke universiteit te Amsterdam. GUNSTIG Voor de Vrije Evangelische Ge meenten is er de gunstige omstandig heid, dat hun Theologische School al in Utrecht gevestigd is. Er is echter ook een voorstel van de gemeente Wormerveer, dat de voorkeur geeft aan binding aan de Theologische Hogeschool van de Christelijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn. PROF. DR. G. A. LINDEBOOM coc geen oplossing Ofschoon de bijbel duidelijk in zijn afwijzing is, is hij niet helder in de benadering van het probleem der kernhomosexualiteit. Onze houding is in het verleden vooral bepaald door een vitale afkeer, een traditionele be oordeling, die altijd hard uitviel. Wij dienen de homofiel als een volwaar dig mens te beschouwen en begrip trachten te krijgen van zijn eenzaam heid. zijn angst, zijn moeite om tot een gesprek te komen. Pastoraal Het pastorale gedeelte van de be handeling dient niet te worden on derschat; echter moet er dan wel vol doende inzicht in de problematiek zijn en met grote barmhartigheid en met veel tact opgetreden worden. He laas moet gezegd worden dat het schort aan pastoraal inzicht. Moeten er dan pastorale specialisten zijn? De spreker stond hier gereserveerd te genover. Verder merkte prof. Linde boom op: genezingskansen lijken gro ter te worden als een homofiel in een gezonde christelijke gemeenschap wordt opgevangen. Vandaag werd de conferentie beslo ten met een referaat van prof. dr. H. Jonker over „Leve de kerk", dezelfde titel als waar hij een boek over schreef. Meegedeeld werd dat de Ac tie 70, die ertoe doenen moet het be staande evangelisatiewerk uit te brei den, zo mogelijk ook met nieuwe evangelisten, een bedrag van een ton heeft opgebracht. Aan het eind van dit jaar hoopt men anderhalve ton Tsjechische Zaaier verschijnt weer PRAAG „De Zaaier", het blad van de Baptistengemeenten in Tsje- choslowakije, mag weer verschijnen. In 1953 moest de publikatie worden stopgezet. Het olad zal tien keer per jaar uitkomen in een oplaag van 2.500 exemplaren, met artikelen in het Tsjechisch en in het Slowaaks. Er zijn 4.200 Baptisten in Tsjechoslowa- kije. Op de vorige week gehouden Pasar Malam in Amsterdam (tropische jaar markt) was er ook een stand van het Nederlands Bijbelgenootschap. De organisatoren hebben gratis een plaats ter beschikking gesteld. Hogesch ooidag APELDOORN Door enkele sto rende zetfouten werd het verslag van de rede van ds. J Kievit op de Hoge schooldag van oe Christelijke Gere formeerde Kerken (in onze krant van donderdag) onleesbaar. Da. Kievit zei: 'Het „hiernumaals" beheerst heel sterk het leven. Jam mer is, dat tegenwoordig de horizon talistische theologie nog meer nadruk op het „hiernumaals" legt. Echt bij bels is evenwel, dat het zowel om het „hiernumaals" air. om het hierna maals gaat. Het gaat om het eeuwige leven, dat beide omvat. MONTGOMERY George Wallace (50) die bekend staat als een fervent voorstander van rassenscheiding, is opnieuw gekozen tot democratisch kandidaat voor het gouverneurschap van de Amerikaanse staat Alabama. Wallace zei dat hij zijn nationale strijd ,voor rassenscheiding zal voort- zetten. Belijdenisbeweging I WIESBADEN De belijdenisbe weging „Geen ander evangelie' vreest, dat de gemeenten van di Evangelische Kerk in Duitsland ir korte tijd een predikantenstand zul» len krijgen, die zijn belangrijkste ta-t ken, namelijk de uitlegging en di verkondiging van het Woord Gods niet meer vervullen kan en wil. Op een door drieduizend menser bezochte massabijeenkomst van di belijdenisbeweging in Wiesbaden ver weet prof. dr. Peter Beyerhaus ui Tübingen „menige kerkleiding" haa ambt van herder en wachter te ver waarlozen. Ondanks de begonnen afval wilier de mensen van „Geen ander evan gelie" de kerk niet voortijdig of sek tarisch prijsgeven, maar „zonder fari- zeisme in welke vorm dan ook" bd- zeïsme in welke vorm dan ook" bid- Manfredi Ronchi, internationaal be kend Italiaans baptistenpredikant, ii overleden. Hij werd 70 jaar. Ronchi i: vice-president van de Baptisten We reldalliantie en president van d< Europese Baptistenfederatie geweest (Van onze kerkredactie) WASHINGTON Het Amerikaan^ se joodse congres heeft bij de minisi ter voor het leger Stanley Resoj scherp geprotesteerd tegen het ge! bruik van „christelijke gedachten" ii) een dagorder voor troepen in Vieti nam. Hun kritiek betreft de dagorder die generaal-majoor E. B. Roberts tej gelegenheid van Pasen uitgaf aan ziji| in Vietnam gelegerde eerste cavalej riedivisie. f Daarin zei Roberts, dat Christu^ strijd tot overwinning van het kwaad in de wereld van vandaag zijn voort* zetting vindt in de acties van d( Amerikaanse soldaten Het geloof ij de opstanding c-n in de onsterfelijk' heid van de ziel kon voor de soldaten een „houvast in moeilijke situaties* zijn. Volgens het Amerikaanse joods# congres is dergelijke taal in een le- gerdagorder aanstootgevend voor de talrijke soldaten, die niet in de god-^ heid van Christus geloven. NED. HERV. KERK k Beroepen: te Brummen vac. Adolf sen) J. A. Heldring te Heeze. Aangenomen: naar Amersfoort (me-j dewerker Raad van Kerken) J. Schip-j per te Zwolle; naar Delft (2e stud! predkand. drs. L. A. Kopmels té Utrecht. Bedankt: voor Kollum, Ph. J. Stout-» jesdijk te Hellendoorn; voor Raalté (vac. G. D. Harmsen) A. K. van dei Schoot te Appelscha; voor Wees^1 (vac. H. Brons) J. Dijkstra te Kam' pen. i GEREF. KERKEN Beroepen: te Axel A. C. Langedijl) te Scheemda; te Nijmegen (vac. R Valkhoff) G. H. Harms te Eindhoven' te Stadskanaal (vac. J. J. Lamme) Li Raven te Bierum. Bedankt: voor Berkel en voo# Sliedrecht I. Meijer te Winschoten. CHR. GEREF. KERKEN 2 Bedankt: voor Nunspeet P. Roos te Middelharnis. GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Zoetermeer A. Ver' gunst te Rotterdam-Centrum. I1 GEREF. GEMEENTEN IN NED. j' Beroepen: te Rotterdam-Centrunf kand. A. Wink te Gouda. Beroepbaar: kand. A. Wink, Bieu-j landweg 96, Gouda. j GEREF. KERKEN VRIJGEMAAKT, Beroepen: te Delft (tweede pred.p evang. onder buitenlandse studentent M. Brandes te Hengelo; te Hoogkerk M. van Dooren te Vlaardingen; té Mariënberg J. M. Goedhart te Drach ten. i VRIJE EVANG. GEM. Benoemd: tot legerpredikant H. On-i derstal te Franeker. (Van onze kerkredactie) JERUZALEM Een Israëlisch team van 65 man is begonnen met het onderzoek naar de over blijfselen van de bijbelse stad Dan. Hun ontdek kingen kunnen meer licht werpen op. de geschie denis van het Tienstammenrijk. Dan, in het uiterste noorden van Israël (men zei „van Dan tot Berseba" als men heel het land wilde aanduiden), is een van de twee steden waar koning Jerobeam (932 tot 911 voor Christus) zijn kalverendienst stichtte. De plaats van de opgraving, vlakby de Syrische grens, is een 200 are grote heuvel. Tot nu toe is ongeveer een tiende deel onder zocht. Juda aan Baesa van Israël een zware nederlaag toebrac i en het hele noorden van diens land bezette. Dr. Abraham Birn, Israëls directeur van oudheden musea, die de opgraving leidt, heeft verder bekendgemaa dat men op een bouwsel van platte basaltstenen gestotf is. Het fijne metselwerk is kenmerkend voor de perioi der koningen. De veronderstelling is volgens hem verleid lijk, dat men hier de tempel gevonden heeft die Jerobea voor zijn kalverdienst bouwde. De stadspoort is de grootste die ooit in Israël ontde is. Govonden resten van bijgebouwen wijzen op de maje teitelijke afmetingen, die Jerobeam aan de ingang van stad gaf. De archeologen hebben de resten blootgelegd van een monumentale stadspoort, die Jerobeam bouwde om zijn rijk te verdedigen tegen Syrische aanvallers. Ook heeft men de sporen gevonden van een verwoesting van de stad, kort daarop. Dat moet geweest zijn in het jaar 897, toen koning Benhadad van Damascus in bondgenootschap met Asa van Dze poort was gebouwd aan de voet van een reusachtij aarden wal, die ongeveer zevenhonderd jaar ouder is. De J wal, die gepleisterd is met leem en glooit in een steile ho< van veertig graden, diende om de stad te verdedigen in tijd dat er nog geen Israëlieten in Kanaan woonden Dan nog Lais heette, een volk dat vreedzaam en gerui leefde volgens Richteren 18 27 en volgende, tot zij vei jaagd werden doorleden van de stam Dan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2