Kerk als inwoonster van modern leefcentrum Hervormd en gereformeerd één Schotten deden het voor In Lelystad, Zoetermeer en ook de Bijlmer Puzzelboek Synode voor VKIJGEMAAKTEN I! ALLE WERELDDELE Buigen onder gezag van Gods Woord Eeii woord voor vandaag Niet er in opgaan Eigen vrijheid verzekeren Anglicanen BEROEPINGSWERK Integratie verliep veel spoediger dan verwacht was Vereniging van L kerkvoogdijen halve eeuw i Baptist wee;; gevangen DONDERDAG 28 MEI 19701 Maar ook nu wek ik u op moed te houden. De toestand is allesbehalve rooskleurig. De opvarenden zijn lang zonder eten en drinken gebleven, het noodweer houdt- aan en er is, naar de mens gesproken, geen schijn van kans, dat ze .het zullen luilen. En dan die merkwaardige uitspraak van Paulus: „Maar ook nu wek ik u op moed te houden..." (Handelingen 27:22). Jaja, dat is mooi gezegd, zullen de schepelingen hebben gedacht. Moed houden, terwijl de golven het schip beuken en stuk slaan. Moed houden, ter-, wijl er in de wijde omgeving geen schip is te zien', dat hulp kan komen bieden. Moed houden aan boord van een totaal onttakeld schip. Ik wek u op moed te houden. Het is het woord, dat Jezus Christus zegt tot de geslagenen in deze wereld, tot hem, aan wie alles is ont vallen, aan wie niets is gelaten dan het zicht op een dreigende on- dergang. Toch: moed houden. En het mag -want waar de mens geen uitkomst meer ziel, geeft Jezus uitkomst. Niet de wereld, maar Hij regeert. Niet de wereld, maar Hij heeft het laatste woord Onze toekomst ligt niet in 's mensen handen, maar in Zijn handen. Ik wek u op moed te houden. Het is een uitdaging aan de wereld van vandaag, het is het enige houvast, dat de mens in deze verbijste rende wereld heeft, het enige uitzicht in alle uitzichtloosheid. We lezen vandaag: 2 Korinthiërs 11 vers 16 tot 33. (Van onze kerkredactie) HILVERSUM Op steeds meer plaatsen gaat een gemeenschaps- centrum met alle faciliteiten van dien tot de normale uitrusting van een wat groter nieuwbouwproject behoren. In Zoetermeer, in de Bijlmermeer, in Lelystad gaat de kerk (liever: gaan de kerken) in wonen in het gemeenschapscentrum. Dambord-puzzel Horizontaal woorden invullen die verti caal dezelfde betekenis hebben: I. Kleurling. 2. Noors christen prediker. 3. bede. 4. nobele. 5. oorzaak, 6. hout worm, 7. lofrede, 8. zeden, 9 insektene- tend zoogdier (meen 10. water in België. OPLOSSING VORIGE PUZZEL 1. apert, 2. erg, 3. argot. LONDEN De kerk van Engeland krijgt met ingang van 4 november een synode. De 1300 jaar oude convocaties van Canterbury en York zullen op 15 juni worden ontbonden door koningin Eli sabeth II, het hoofd van de kerk. Sa men met de kerkvergadering zullen zij dan .de algemene synode vormen. Deze bestaat uit predikanten en ge meenteleden, die gekozen zijn. Er was de laatste jaren veel kritiek losgekomen ten aanzien van het aan tal niet-gekozen leden van de convo caties. Zo'n centrum omvat veel méér dan alleen zalen, kamers en hallen. Ook winkels, allerlei instellingen voor pu blieke service, stopplaatsen voor het openbaar vervoer. Men wil dat op die manier een nieuwbouwwijk een le vend hart krijgt. Merkwaardige verschuiving. Vroe ger was de kerk het midden van het leven, wat aan het silhouet van oude re steden zonder meer is af te lezen. Straks maakt ze een deeltje uit van het, naar men hoopt, zoemende leven dat zich in het middelpunt van een nieuw woongebied zal ontwikkelen. Dus van steeds meer dingen kopen, hobbyclubs, discobars, frites eten, aan komen en vertrekken, zo maar rond hangen. Vraag: wat is in zo'n samen stel van gebeurlijkheden de taak van de kerk? Meteen „ja "9 Voor sommigen ligt het eenvoudig. De kerk kan, mag, moet misschien wel zichzelf verliezen in het samenle ven van de mensen, zo zeggen zij. Maar er zijn vragen. Bijvoorbeeld: is het samenleven van ons in de twin tigste eeuw een zaak waar je in Gods Naam eigenlijk alleen maar positief aan mee kunt werken? Neem onze consumptiegewoonten, die in deze wijkcentra zo uitvoerig zullen worden gevierd. Terecht is daar, in duizend preken, bijzonder bitter over gesproken. Zo ie er meer te noemen. Het minste dat je zeggen kunt, is, dat de kerk in dit alles niet zonder méér kan opgaan. Ze zal her kenbaar moeten blijven. Lelystad is een van de steden, die zo'n groot gemeenschapsproject krijgt. De vorm is een overdekt marktplein, dat. maar veel groter, doet denken aan de beroemde „Meer paal" in Dronten. De kerken doen mee. Ze zullen ge bruik maken van te bouwen zalen van het theater dat ook tot dit cen trum zal behoren. Goed gesitueerd op het overdekte marktplein, dat ver- Op paleis Soestdijk heejt I koningin Juliana gisteren een groot aantal vertegenwoordigers van kerken ontvangen. Ter voor bereiding van de Nyborg-confe- rentie, die volgend jaar in Denemarken zal worden ge houden vergaderen deze afge vaardigden deze week in Oegst- geest. Morgen hopen wij daarop terug te komen. NED. HERV. KERK Beroepen te Stolwijk: C. v. Bart te Putten (Gld.). GEREF. KERKEN Aangenomen naar Leiden (vac. H. Post - jeugdhavenpredikant): D. de Heer te Hoofddorp. Bedankt voor Zwolle: D. Krijger te Baarn. GEREF. KERKEN (vrygem.) Beroepen te Wetsinge-Sauwerd: kand. B. Gratz te IJsselmuiden. Het weer in Europa weer max. temp. neerslag gisteren Amsterdam geh. bew 12 0 Brussel zw. bew 17 0 Frankfort onbew. 14 0 Innsbruck onbew. 21 0 Genëve regen 14 3 Kopenhagen onbew. 17 0.1 Locarno onbew. 25 0 Londen zw. bew 22 0 Luxemburg onbew. 18 0 Madrid onbew. 30 0 Majorca onbew. 26 0 München zw. bew 13 6 Nice zw. bew 22 0 Parijs onbew. 21 0 Rome I. bew. 22 0 Wenen 1. bew. 16 0.1 Zürich onbew. 19 0 (van onze kerkredactie) SNEEK Stel dat het prin cipebesluit valt als Nederlandse Hervormde Kerk en Gerefor meerde Kerken in 19 samen te gaan, wat dan? Beginnen dan niet juist de moeilijkheden? ..Men deed het ons voor", schrijft ds. J. H. D. Louwerse in „Kerk venster", het hervormd kerkblad van Sneek. Hij wijst op de situatie in Schotland, die volkomen verge lijkbaar zou zijn met die in ons land. Ds. Louwerse: Daar vinden we in 1900 twee grote reformatorische kerken van het cal vinistische type. namelijk de (her vormde) Kerk van Schotland (sinds 1599) en de Verenigde Vrije Kerk. Deze laatste was het resultaat van de vereniging van twee kerken (ver gelijk 1892) die eerder ontstaan waren uit afscheidingen van de Kerk van Schotland, namelijk de Verenigde Presbyteriaanse Kerk (vergelijk 1834) en de Vrije Kerk (vergelijk 1886). De kerkgeschiedenis van Schotland toont in allerlei opzichten een treffen de gelijkenis met die van Nederland, vooral wat betreft de vele afscheidin gen en scheuringen. Tot 1929. In dat jaar kwam het tot eenheid tussen de Kerk van Schotland en de Verenigde Vrije Kerk (een zeer klein gedeelte van laatstgenoemde bleef buiten de hereniging). Al veertig jaar In Schotland zijn. om onze naams- aanduiding even te gebruiken, de hervormde en de gereformeerde kerk al veertig jaar één. Intussen hebben zich bij dit nieuwe geheel nog enkele andere, kleine groeperingen aange sloten. Toen in 1929 de generale synodes van beide kerken hun vergaderzalen verlieten om in één kerkgebouw als één synode verder te vergaderen, re kende men erop, dat er ten minste één generatie nodig zou zijn om tot vol ledige integratie te komen. Het gewone gemeentelid merkte in de eerste tijd niet alles van de nieuwe situatie. Het principebesluit werd heel geleidelijk in praktijk omgezet. Overi gens is het proces van de integratie daar véél sneller en soepeler verlopen dan men eerst verwacht had. De bij zondere situatie in 1939-'45 droeg daar veel aan bij. Men begon met één generale sy node. met het steeds vaker samen vergaderen van de classes en de ker keraden van de voorheen gescheiden kerken. De kerkelijke bladen fuseer den. Het zendingswerk van beide kerken werd samengevoegd. Ook de theologische opleidingen werden sa mengesmolten. (Beide maatregelen gaven als welkom bijproduct een ge weldige kostenbesparing te zien!) In dorpen waar voorheen twee kleine kerkelijke gemeenten naast el kaar leefden, werd zodra de mogelijk heid zich voordeed één predikant voor beide gemeenten beroepen (besparing van mankracht en geld). Geleidelijk Verder hield iedere predikant zijn eigen gemeente of wijk. Maar het contact en de samenwerking werden steeds intensiever, vooral ook doordat de eenheid doorgevoerd werd in de hele diakonale sector en in het evan gelisatiewerk. Datzelfde gebeurde vrij soepel en snel in het hele jeugdwerk. Het duurde niet lang of de vrouwen organisaties (in Schotland van zéér grote betekenis in het kerkelijk leven) fuseerden. Kanselruil kende men al tientallen jaren vóór 1929, maar nu gingen pre dikanten elkaar steeds vaker ver vangen, bijvoorbeeld bij ziekte, va kantie, vakature, zodat men steeds intensiever in contact kwam met pre dikanten, die oorspronkelijk tot „ae andere kerk" behoorden. Na ongeveer twintig jaar ging men bij het beroepen van een predikant niet meer vragen uit welke kerk hij oorspronkelijk kwam, primair werd hoe langer hoe meer de vraag naar zijn geschiktheid voor de betreffende I (wijk)gemeente. Bovendien werd het I aantal predikanten, dat zijn opleiding j had gekregen aan de verenigde theo- logische faculteit, steeds groter. Zo is er nooit operatief ingegrepen bij de integratie. Men heeft de verwerkelij king van de hereniging als een groei proces laten verlopen. Verleden tijd Toen ik in de gelegenheid was in tensief met het kerkelijk leven in Schotland kennis te maken en met het oog op de situatie in ons land deze materie bestudeerde, vroeg ik ouderen vaak tot welke kerk zij oor spronkelijk behoord hadden. Het bleek, dat je dan echt met de ver leden tijd bezig was. Het zei hen voor het heden niet veel meer. Wel waren er die verklaarden, dat ze in 1929 enorm opzagen tegen de nieuwe situatie en de daaruit voort vloeiende veranderingen. Maar toen bleek hoe geleidelijk en soepel alles verliep, waren zij die misschien wel het meest geaarzeld hadden, het meest verblijd over de „grote hereni ging". De Schotse aanpak kan volgens ds. Louwerse ook organisatorisch voor Nederland een voorbeeld zijn. scheidene etages zal hebben, komt er een kapel, misschien dat er zelfs twee komen, als „een permanente aanwe zigheid van de kerken". Hier ook heeft de kerk haar adres; er komen een kleine sacristie en een paar spreekkamers bij. Deze oplossing is bijna ideaal. Het marktplein: een publieke ruimte. Iedereen mag er komen en iedereen kan zichzelf zijn, zoals op straat. Op dat plein is de kerk te vinden, voor ieder die dat wil. En in het aangren zende zalencomplex is ze ook vaak bezig. Honderd procent Maar dan moet het gemeenschaps centrum ook werkelijk voor de volle honderd procent publiek terrein zijn. Kan dat niet als zodanig worden beleefd, dan zullen er altijd mensen zijn. die na korter of langer tijd zulke plekken gaan mijden en elkaar elders gaan opzoeken, hun eigen „centrum" maken al is dat nog zo ongeorgani seerd. We hebben voor dat verschijnsel allerlei namen, die telkens r'-ets ervan aanduiden: subcultuur, underground. Juist terwille van hen zal de kerk reserve moeten betrachten tegenover de moderne gemeenschaps-paleizen. Ze mag immers niet, door zich te identificeren met de heersende stijl van leven, de randbewoners van zich vervreemden? Bovendien juist met deze randfigu ren en protestgroepen zou zij wel eens méér verwant kunnen zijn, dan met hen die zich lekker voelen in het ritueel van de supermarkt Moeilijkheden Deze nieuwe ontwikkeling, van grote, gemeenschappelijke centra, biedt de kerk ongedachte mogelijkhe- Grootbeeldprojectie in de agora (het marktplein) van de „Meerpaal" in Dronten, gezien vanuit de ont moetingsruimte. Iets soortgelijks, maar dan veel groter, zal in de toe komst te zien zijn in Lelystad, waar eveneens een gemeenschapscentrum zal komen. De kerk is daar nadruk kelijk aanwezig. den. De kerk kan zich vrijer opstel len, is niet meer de gedwongen eige naar en hospita van een groot kerk- complex, een grote optrek, waaruit voortdurend misverstanden over haar bedoelingen kunnen ontstaan. De kerk kan zich vrij bewegen, in en rondom de nieuwe brandpunten van samen leven. Mits ze zich van het begin af die vrijheid ook werke lijk verzekert. DORDRECHT De verenigin van kerkvoogdijen in de her vormde kerk bestaat 9 juni ee: halve eeuw. Het maandblad va dezelfde naam heeft jubileumdiki te en -inhoud en verkreeg medei werking van auteurs als drs. C Aalders dr. ir. A. Heimans d! J. van der Werf, Frits Mehrtenj en vele anderen. We lichtten citaten uit het art! kei van de hand van dj H. R. Blankesteijn studiesecreta ris van de prof. dr. G. van de Leeuwstichting die over „t( kerk als inwoonster" interessant dingen schrééf. De algemene vergadering va\E de jubilerende vereniging zal ojj, vrijdag 12 en zaterdag 13 juni i! het congrescentrum van de jaar1' beurs te Utrecht worden gehoijt den. \j. t* r (Van onze kerkredactie) ir KIEF De 42-jarige Gec* Vins, een van de leiders van! vrije baptisten in Rusland, is r nieuw gearresteerd en tot r jaar dwangarbeid veroordeel Dat blijkt uit een brief, die til het westen bereikt heeft. De brie ondertekend door mevrouw Vins vier leden van het comité van fa lieleden van baptistengevangeneiè1 Rusland. te Vins was nog geen jaar gelfy vrijgelaten na een driejarige ge genschap, waarin hij ernstig geworden was. 1( Ook andere berichten spreken een nieuwe golf van arrestaties baptisten in verschillende delen Rusland. De othodoxe bisschop Polikarp 11 Pensa is afgezet en naar het grot(e: klooster van Pskof verbannen. Daarentegen is de vroegere aé,r bisschop van Tsjernikof Andrei ul rehabiliteerd. Hij werd in 1961 1' langdurige gevangenisstraf ver li deeld. Thans is hij tot aartsbissi i van Omsk benoemd. d (Van onze kerkredactie) GRONINGEN De Vrijma king kwam in 1944 op een moei lijk tijdstip, midden in de oorlog. Toch kunnen we zeggen, dat het Gods tijd was. Want dit tijdstip, zo vlak voor de bevrijding, was ook kort voor de emigratie be gon. Nu is het verkwikkend te zien, hoe de emigranten de Vrij making hebben meegenomen naar Canada, de Verenigde Sta ten, Australië, Zuid-Afrika en Brazilië. Dit vertelde ds. P. van Gurp uit Spakenburg gisteren aan meer dan Hogeschooldag in Apeldoorn vierhonderd mannen en een aai vrouwen op de bondsdag vanj (vrijgemaakte) bond van manner enigingen op gereformeerde grf slag. Ds. Van Gurp sprak over onderwerp „Kerk op wereldnivt De Gereformeerde Kerken (vikt maakt) hebben groeiende internu nale contacten. Hun wordt wel verweten, dat zij internationaal mere maatstaven aanleggen da eigen land. Maar volgens ds. Van Gurp is de Gereformeerde Kerken (vrL maakt) tot nu toe gedaan het het bewaren van de vrucht der making geweest. Wat er vandaag in de Gereforrr1 de Kerken gaande is, noemde ds. Gurp het gevolg van de zondev van 1944. Men achtte het Woord n in 1944 niet betrouwbaar. Dajh kan eigenlijk alleen iemand, die (Van onze kerkredactie) APELDOORN God heeft ons in Zijn Woord een kostbaar goed gegeven, dat we moeten bewaren en verdedigen tegen de aanvallen van zovelen. In die strijd hebben wij uw meeleven, vertrouwen, steun en gebed nodig, zei prof. dr. B. J. Ooster hof, toen hij als rector van de Theologische Hogeschool te Apeldoorn de jaarlijkse Hoge schooldag opende. Wij als theologische hogeschool zijn niet klaar met het alleen maar bewa ren van Gods woord. We moeten er ook mee werken. Er zijn vandaag vragen, die vroeger niet of in veel mindere mate aan de orde waren. Ook daarop moet een antwoord wor den gegeven. We geloven dat het woord van God voor alle vragen in alle tijden een antwoord heeft. Daar om moet steeds opnieuw het woord worden onderzocht om nieuwe schat ten te ontdekken. „Er moet wat gekend worden", was het onderwerp waarover ds. J. Kievit uit Almelo sprak. Het gebeurt vaak, dat een jongen niet op catechisatie komt omdat hij moet studeren om vooruit te komen en dat een man om dezelfde reden niet lid van een evan gelisatiecommissie wil worden. Het 'hiernamaals' beheerst heel sterk het leven. Jammer is. dat te genwoordig de 'horizontalistische' theologie nog meer nadruk op het 'hiernamaals' legt. Echt bijbels is evenwel, dat het zo wel om het „hiernamaals" als om het hiernamaals gaat. Het gaat om het eeuwige leven, dat beide omvat. Als dat voor ogen wordt gehouden, gaat er kracht van de kerk uit. We moeten God leren kennen en Jezus Christus, die hij ons gezonden heeft. De Heilige Geest leert ons dat door het geloof. Zo wordt het leven vol en gelukkig. Tegenwoordig wordt de bijbel door velen beschouwd als een bundel ver halen. Maar dan houden we twee zwarte kaften over met niets ertus sen. Als men zich boven de bijbel stelt of aan de inhoud ervan twijfelt, dan wordt de bijbel een gesloten boek- aldus ds. Kievit. Maar als we ons buigen onder het gezag van de bijbel, dan ondervinden we dat de bijbel een kracht Gods is ter zalig heid. Beproef de geesten of ze uit God zijn en dat niet alleen negatief, maar ook positief door uit de bijbel te leven! Aan het eind van dc morgenbijecn- komst kreeg mevrouw M. H. B. Bik ker-Van Neuren uit Voorburg de ge legenheid de resultaten van de actie van het vrouwencomité bekend te maken. Als staartje van het jubi leumcadeau van verleden jaar kon men nu een collegezaal van nieuwe stoelen voorzien. Verder kreeg prof. dr. J. van Genderen, bibliothecaris van de hogeschool, 13.750 aangebo den voor de bibliotheek en prof. Oos- terhoff, de rector, 24.000 voor de vijfde leerstoel. De middagbijeenkomst werd ge opend door ds. J. H. Velema te Apel doorn, de president-curator. Daarna sprak ds. T. Rutters uit Baarn over „Er moet wat gedaan worden." De taak van de kerk om zending te drij ven mogen we niet afschuiven op de- putaten en commissies. Die mis sionaire taak moet ons door allen ver vuld, als een stuk wederliefde voor wat Christus voor ons heeft gedaan. Luie kerkleden kunnen wel inrukken. Tot de taak behoren bidden, offeren en getuigen. De Here werkt met in schakeling van de mens. Het slotwoord op deze geslaagde schooldag werd gesproken door ds. I. de Bruyne te Rotterdam, aansluitend op het thema van de twee referenten met „Er mag wat verwacht worden." Krant naar Uw vakantie-adres PROF. J. KAMPHUI kerkorde herzien nee zei, nu nee zeggen tegen de^ derne theologie. Onder de Canadese vrijgemai, zijn de meningen verdeeld ove contacten met de andere kerker Australische kerk is klein in maar goed gereformeerd. Er is een goed contact met presbyteriaanse kerk in Korea. V beginnen contacten op gang te k I j met Japan en Ierland. Zo kunm Gereformeerde Kerken (vrijgem kerk op wereldniveau zyn. Kerkorde 's Middags sprak prof. J. Kar over de Dordtse Kerkenordening een uitvoerig betoog kwam hij tf slotsom, dat de kerkenordening zien moet worden om de volj redenen: 1. uit taalkundige wegingen; 2. de kerkenordeniie voor de praktijk in verschil opzichten verouderd; 3. de kerk I' praktijk is soms al verder gegaaijn de voorschriften; 4. er zitten gereformeerde sporen in de ke i ordening, onder andere van i I nalisme. Sinds 1944 heeft het ook \va kerkrecht betreft moeite geko?1 koers recht door zee te houden. 1926 was er sprake van een zwei J in de Gereformeerde Kerken. De making hield een bewuste koersl" ling in kerkrechtelijk opzicht in. dat mag volgens prof. Kamphu ogen niet sluiten voor het feit, bepalingen in de kerkenord voorkomen, die niet recht doo zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 2