„Zeskamp" als sociale beïnvloeding VAN L'ABRI VEEL KRUID IS GEWASSEN VOOR HARTZIEKTE EN ZENUWLIJDEN DEZE WEEK s Kanttekening Door Jeanne de Vlieger Belangrijk rapport door Phé Wijnbeek ZATERDAG 23 MEI 1970 Hier wordt het klokjetkruld, digital!» purpurea, onder glas gezaaid. Rechte: Digitalis, een geheimzinnige bosplant, nu getemd door de wetenschap. De Noord Veluwe herbergt ït centrum van de moderne •uidencultuur. Wie het tele- opslaat, vindt onder burg de Verenigde Neder- ndse Kruidencoöperatie en In Harderwijk was een universiteit en daar omoveerde Carolus Lin- hij was professor in de en zorgde voor het 3IJFERS, getallen, aantallen, be- igen, de krant is er vol van te week. Dat begint al met de op verstop autowegen met driekwart mil- buitenlanders (weinig onge- Aen op die grote wegen door van de files, nw tientallen doden op de se- unüre weg). tof gaat verder met de miljoe- die de Rekenkamer is nage- n (een kwart miljard teveel de bouw van de Medische te Rotterdam; daartegen- een deskundige die op zijn tje het Rijk 92 miljoen he door bij militaire leveran te adviseren). sn generaal struikelt over de ities. Het Kamerlid Van den I houdt minister Schut teleur- ende cijfers van de woning- v voor de neus. Minister Wlt- en rekent voor, dat de BTW 971 niet extra omhoog hoeft, het begrotingstekort, uurliberalisatie In 102 gemeen- in de Randstad. De Koningin behalve de nieuwe Econo- he Hogeschool In Rotterdam het Technicon: acht scholen n en een gymnastiektoren met zwembad en acht gymzalen, ocratisch Appel wordt opge- n, Goedhart en Schuitemaker de fractie DS 70 vormen. En van de Bank vindt dat ar- 8 van de Loonwet maar op water moet, opdat het cen- loongesprek weer op gang >g meer cijfers? De margarine duurder, VMF (zoekt fusie 28,7 miljoen verlies, de 27 miljoen winst, Unilever e kwartaal lagere winst, 2V2 loonsverhoging in de metaal pet nacalculatie, voor de enaren. it de schorsing van de Alge- 1 kerkvergadering (omdat men klaar kwam), het kampioen- 3 van Ajax, het eredoctoraat M. Ruppert, het verdwijnen Schaep van het scherm, ening van het NKV over het ïensbeleid (spoedig iets doen Je laagst betaalden, evolutie geen revolutie) en een Ne- olievondst in de Noord- s dat allemaal toch weer een ctabele hoeveelheid binnen- mier Wilson verrast de Brit- net vervroegde verkiezingen juni, de dag van de slag aterloo: haalt hij een derde Ie of zal hij sneuvelen? De ipeilingen geven hem een kans, maar jaWilly t en Willi Stoph ontmoeten in Kassei, maar dit tweede uitse topgesprek schijnt op uit te lopen: de DDR wil het ste uit de kan. trstromingen richten vooral emenië grote schade aan; stijgt boven de 200. lid duurt de sociale chaos SI haalt zich met de afstraf- an Libanon de afkeuring van eiligheidsraad op de hals. iden Russische militairen n in Egypte. Israël, beducht de Russische Migs, vraagt terikanen dringend om snel- gtuigen. Terroristen overval- n schoolbus met Israëlische 1 Tse-toeng van China waar- t de Amerikanen dat het op ereldoorlog kan afgaan. Een entie in Djakarta vraagt alle landse troepen uit Cambodja dwijnen. Het ziet ernaar uit Amerikaans-Vietnamese in- dat land de Vietcong een •lag heeft toegebracht. naamsysteem van onze plan ten. Van oudsher hielden Ne derlanders zich bezig met kruidencultuur. Rembertus Dodoens was zo'n beroemd geleerde (15171585) die een fameus geworden krui denboek schreef. Toeneming van hart- en vaatlijden leidt tot een grotere afzet voor de Nederlandse kruidentelers. Dit jaar geeft de grootste omzet tot nu toe: een areaal van honderden ha' wordt be plant met Digitalis, vinger hoedskruid. Bepaalde pharmaceutische in dustrieën bereiden uit het blad van het vingerhoedskruid ge neesmiddelen tegen afwijkingen van de hartspier-aktiviteit. De werking van het kruid berust op de aanwezigheid van suiker achtige verbindingen, zoge naamde glycosiden. De teelt van het vingerhoedskruid heeft zo'n vlucht genomen omdat de we tenschappelijke selectie er in slaagde bepaalde rassen te ont wikkelen die wat glycosiden-ge halte en werkzaamheid betreft, zich gunstig onderscheiden van het normale assortiment. Reeds in 1775 ontdekte een Engelse arts de werkzame stof van vingerhoedskruid. Eerst in onze eeuw werd het hartver sterkend middel herontdekt. Bewerkte men vroeger de be kende plant met de lange bloemklokjes, de Digitalis pur purea, vandaag de -dag geniet Digitalis lanata de aandacht. Het glycoside van dit laagblij- vend wollig vingerhoedskruid is namelijk beter te doseren. De produktie gaat de grens over, o.a. naar Engeland en Duits land. In Nederland zijn kruiden in de apotheek niet zo belangrijk als vroeger. Wij zijn de chemo therapie meer toegedaan, even als Skandinavie en Engeland, in Duitslanddaarentegen neemt de phyto-therapie steeds een be langrijke plaats in. Ook de ho- meoepathie is grotendeels op kruiden gebaseerd. „Het nadeel voor ons krui dentelers", zegt ir. P. R. Eve raars, directeur van de V.N.K. Oostendorp, „is dat voor de be reiding van deze geneesmidde len betrekkelijk weinig kruiden nodig zijn. De homeopathie werkt met verdunningen, zodat de omzet daarvan voor ons geen zoden aan de dijk zet." Ons land telt zeshonderd kruidentelers. De eeuwenoude ervaring van de Nederlandse boer op het gebied van de teelt van speciale gewassen is debet aan de hoge kwaliteit van deze cultuur. Ze krijgen daarnaast een flinke steun in de rug van het Instituut voor Veredeling Tuinbouwgewassen in Wagenin- gen. Researchwerk wordt even eens verricht door de universi teiten van Groningen, Utrecht en Leiden. Teneinde een goede export kwaliteit te garanderen, heeft de regering een exportcontrole ingesteld. Een gezegelde label wordt aan elke gekeurde zak kruiderijen gehecht. De keu ringsvoorschriften hebben be trekking op vocht-, as- ,en zandgehalte en op de aanwezig heid van dierlijke of plantaar dige aantastingen, de kleur en het gehalte aan werkzame be standdelen. Nederland heeft drie telers- coöperaties, met centrale droge rijen in Ommen, Oostendorp en Veghel. In het hoogseizoen wer ken in deze bedrijven samen met de V.N.K. zo'n zeventig mensen. In de drogerijen wor den de tere planten met moder ne apparatuur gedroogd. Door middel van verwarmde lucht onttrekt men er water aan. Een preciese temperatuur-controle staat borg voor de juiste kleur en inhoud van de kruiderijen. Heeft kruidenteelt iets met kwakzalverij' uitstaande? Ir. P. R. Everaars: „Wij discrimineren niet ten aanzien van handela ren. Wilt u een ton valeriaan dan krijgt u die. De handel is vrij. Een kruidendokter behoeft overigens geen kwakzalver te zijn. De pharmaceutische groot handel neemt het grootste deel van de produktie af." Kruiden verbouwen is niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt. Er worden alle mogelijke kleine uitvindingén gedaan, eer men werkelijk van een cultuur kan spreken, waar door we een voorsprong hebben op de kruiden die met de hand geplukt worden in landen waar ze in 't wild groeien. De telers beschikken ook over eigen proefvelden. De meeste kruiden kunnen nu met de machine worden geplant en geoogst. De teelt van afrikaantjes, die een stof tegen nachtblindheid be vatten, is arbeidsintensief, de bloempjes moeten met de hand worden geplukt. De Lobelia inflata (familie van onze blauwe bakplant) wordt veel gevraagd in de An gelsaksische landen. De plant heeft een gunstige werking op de ademhaling. In Amerika staat de plant te boek als In dian Tobacco. Zeer bekend en veel gevraagd is de valeriaanwortel. Valeriaan is een stokoud geneeskruid en wordt geprezen om zijn zenuw- stillende werking. Valeriaan wordt nagenoeg geheel mecha nisch verbouwd; planten, oog sten, wassen en drogen gaat machinaal. Een kruid met een engelach tige naam is Angelica officina lis oftewel engelwortel. De wor tel is sterk geurend. Uit ange- lica-olie worden likeuren en componenten voor parfums be reid. De stelen ervan worden geconfijt en als lekkernij bij de thee geserveerd. Sommige arbeiders zijn over gevoelig voor de angelica. Ze mogen de stelen niet snijden met ontbloot bovenlijf. Zij krij gen namelijk blaren aan han den en armen. Er zijn ook gifti ge kruiden, zoals bella donna bijvoorbeeld. Degene die last ondervindt van bepaalde krui den zal een volgend keer wel uitkijken om zich aan de hin derlijke werking ervan bloot te stellen. Een ander kruid is de maggi- wortel, de geur ervan is bouil lonachtig en het wordt daarom in soepkruiden toegepast. Wist u overigens dat het lieflijke driekleurige viooltje ook een geneeskrachtig kruid oplevert? Het wordt in de natuurgenees wijze gebruikt om zijn bloedrei nigende en mild laxerende wer king. Het vraagt een zeer zorg vuldige teelt omdat het viooltje nogal gevoelig is voor meel dauw. De Chinese rabarber, van oorsprong uit de IHimalya, is een oeroud geneesmiddel, be kend om zijn laxerende wer king. Is het lucratief om kruiden le verbouwen? Sommige kruiden zijn aantrekkelijk voor telers; kruiden zijn voor de meesten van hen een bijprodukt. Geuri ge produkten waarmee we soe pen, sausen én groenten verrij ken zijn kervel, majoraah, dra gon en peterselie. Andere krui den importeren we, dat is voor deliger dan vaderlandse teelt. Een eigen kruidenindustrie zit er niet in. Het blijft bij land bouw, een klein maar interes sant onderdeel. Voor de televisiekijker vormen NCRV's afwisselende „Zes kampen" die in feite allemaal op hetzelfde neerkomen, niet meer don een uur amusement op zaterdagavondzo men dit amusement althans apprecieert. Dit seizoen kwam er nog een uurtje middagtelevisie bij, maar dat is, eenmaal per maand, dan ook alles. NCRV met haar zaklopen voor volwassenen" dat „zoveel geld kost"... maar toch, diezelfde NCRV weet zich jaar op jaar verzekerd van een fikse kijk dichtheid bij die Zeskampen. Wat is nu het geheim van dit NCRV-stokpaard? Heeft het succes omdat het speculeert op de gemakkelijkste kijkvorm: het zomaar zitten zonder te be hoeven meedenken? Is het de volkomen probleemloosheid, die gewoonlijk zo weinig van de beeldbuis afstraalt? De uitzendingen op zichzelf vormen die belangrijkheid niet: zij zijn niet meer dan een snel De beoordelingen van dit soort kijkontspanning zijn zeer ongelijk. Mensen die niet van spelletjes houden, vinden het een onmogelijke uitzending, an deren noemen het denigrerend „een kinderlijk vermaak" („Waar hebben die mensen zin in!"), achten zichzelf té intellec tueel om naar die stoeipartijen met water te gaan zitten turen (en kijken dan meestal stiekum toch!) en een heel stevig pu bliek heeft er oprecht veel ple zier in. Critici mogen in hun bladen graag een beetje vriendelijk- medelijdend schrijven over „de opgedist resultaat van een ge weldige en op zichzelf bepaald imponerende voorbereiding. Wij zouden bij de nee-zeggers toch wel even bewondering willen opwekken voor de vernuftige wijze, waarop de NCRV (Dick van Bommel en zijn staf) dat uur gebeuren feilloos samenbalt op één kleine plek, keurig geti med, met camera's op de juiste plaatsen, voldoende duidelijk heid en toch geen seconde ver liezend. Hoe de apparaten en attributen als gold het duur-be- taald lopen de-band-werk in el kaar geprutst zijn. zodat elk plekje van het speelterrein wordt gebruikt en er toch zo veel variatie in wedstrijden mo gelijk zijn. Alleen die organisa tietechniek, om van het einde loze bedenken van nieuwe grappige opdrachten maar niet te spreken, verdient al oprechte bewondering. "LIET is met genoegen dat ik de aandacht vestig op een rapport dat de lezer mogen het er velen zijn aantreft in het meinummer van het maandblad Antirevolu tionaire Staatkunde en dat is uitgebracht door een partijcommissie onder voorzitter schap van de heer J. Smalienbroek. Over de plaats en taak van de ARP in de politieke situatie van dit ogenblik maakt het opmerkingen en geeft het beschouwingen, waarvan men alleen maar hopen mag dat ze niet slechts ter kennis, maar ook ter harte zullen worden genomen. Het rapport keert zich in zijn strekking on der meer tegen diegenen die zoveel kritiek hebben op de KVP waartegenover zij dan een sterke voorkeur hebben voor de PvdA en die zich almaar keren tegen nauwere samenwerking met KVP en CHU. Met her inneringen echter aan een nog niet ver ver leden maar de mens van vandaag vergeet spoedig maant het die eigen partijgenoten, die inderdaad soms hoog op het kritische paard zitten, tot bescheidenheid. TJET is immers goed, zoals bet rapport ook doet, er de vernieuwers van thans aan te herinneren, dat dezelfde tegenwoordig zo gul gekritiseerde KVP (destijds alleen onder andere naam) reeds voor de oorlog en stellig ook daarna zich herhaaldelijk vernieuwingsge zinder heeft getoond dan de ARP. En het was niet de ARP maar de KVP, die na de jongste oorlog de samenwerking met de so cialisten heeft geïntroduceerd. De vernieu wingspogingen binnen de ARP zelf zijn pas tien jaren oud. Verstandige taal jegens wie moeite heeft de neiging te onderdrukken om andere partijen de maat te nemen. Heel ons rooms-katholieke volksdeel is doende aan een innerlijke her ziening, van een betekenis welke die van de vernieuwing binnen de ARP misschien ver te boven gaat. Wie dit laatste niet in de bepaling van zijn eigen standpunt betrekt en in zijn beoordeling van de KVP verwerkt, begaat schadelijke kortzichtigheid. Behalve vanwege deze nuttige terechtwij zingen echter, is het rapport-Smallenbroek van waarde om wat het zegt over de waarde van christelijke politiek en christelijke par tijvorming, ook in onze dagen. Hierover nog iets meer. YY/"AT het rapport dan aanvoert ter staving van christelijke politiek en partij is niet nieuw. Maar nieuw zijn immers even min de argumenten die telkens weer ter be strijding van beide worden aangevoerd. Bui ten wellicht de jongere generatie onder ons, kennen we ze, die argumenten, bijvoorbeeld uit de jaren na de oorlog. Erkend moet nog altijd worden dat vaak tot kritiek aanleiding is gegeven. Zo, wan neer al te eenvoudig werd geredeneerd. Of ook, wanneer het aan innerlijke geestdrift ging schorten en dufheid ging overheersen, waartegenover dan een „pragmatische" be nadering van de politieke vragen des te gro tere kansen kreeg. Wij mensen hebben tel kens weer een geestelijke stimulans nodig, een „reformatorische" bezieling in ons den ken en gevoelen. Dit laatste is des te meer geboden, omdat de werkelijkheid waarin wij mensen in politiek opzicht te „opereren" hebben aan de ene kant aan verandering onderhevig is, aan de andere kant in toenemende mate samenhang vertoont. Zonder levensbeschouwing daarbij kan niemand toe. TAE waarde van het rapport der commissie ligt dunkt mij ook daarin, dat over dit alles niet alleen principieel gefundeerd, maar bovendien in eigentijdse taal en stijl, wordt geschreven, deze beide taal en stijl 1 behalve letterlijk ook figuurlijk. Te overtuigender kan de commissie dan ook zijn, wanneer ze concludeert tot christelijke politiek, waaronder ze verstaat de poging om de christelijke levensovertuiging en de ohristelijke gezindheid vorm en uitdrukking te geven op het terrein van de politiek, zon der de pretentie overigens alsof de christen het alléén zou weten. Behalve christelijke politiek echter ook christelijke partijvorming, betoogt het rap port; weer in eigentijdse taal wordt dit aan geduid als bijvoorbeeld een samen en in onderlinge aanspreekbaarheid op zoek naar christelijke politiek. Waarbij intussen wel een zekere mate van verscheidenheid van opvatting binnen eigen kring wordt aan vaard. Er is immers altijd wel enige span ning tussen politieke homogeniteit en voor kómen van versplintering. Bovendien echter noemt het rapport het een goede zaak, indien de drie grotere christe lijke partijen kans zouden zien hun partij structuur zodanig te vernieuwen, dat daarin de gemeenschappelijke intentie om aan de verbindende kracht van het evangelie voor het politieke handelen gestalte te geven, waar wordt gemaakt. VIED AAR een te sobere greep uit de gedachten die de commissie uit de ARP, hier in het bijzonder aan de partijleden, maar wellicht ook aan anderen, ter overwe ging voorlegt. Ik zeg niet te veel als ik het een belangrijk rapport noem. De problemen waarvoor in deze tijd ook de politiek staat zijn ingewik keld en vele; ze vragen om, vanuit de le vensovertuiging, een wijze en ernstige bena dering, een waaraan eigenlijk niemand onzer zich mag onttrekken. DIEMER Het ware geheim van Zes kamps belangrijkheid schuilt echter in de sociale beïnvloe ding, die er binnen de deelne mende gemeenten van uitgaat. Wie niet betrokken is bij zo'n plaatselijke voorbereiding die weken en soms maanden duurt, kan er eigenlijk niet over meepraten. Er moet in zo'n gemeente heel wat gebeuren. Plaatselijke overheid en tal van verenigin gen, ook particulieren, moeten goed samenwerken en dat bete kent om te beginnen: veel ver gaderen. Men leert elkaar plot seling in een ontspannen sfeer heel anders kennen en waarde ren. Er wordt over de grote avond (en dit jaar vooral ook over de middagshow) overal gepraat. Er worden nieuwe kennissen ge maakt, ook nieuwe vriend schappen gesloten. Er treedt een merkwaardig saamhorigheids gevoel aan de dag, waarin ook de supporters die straks mee gaan, delen. In de herhaalde ontmoetingen met en in andere gemeenten ontstaan totaal nieuwe contac ten: er zijn vriendschappen uit gegroeid. Kleine, in het land misschien niet zo opvallende gemeenten komen in de belangstelling te staan: miljoenen Nederlanders kijken er binnen, praten erover. Dat leidt niet zelden tot zomers toerisme. Aalten vooral weet daarvan mee te praten. Het meedoen in het spel-team draagt soms bij aan de persoon lijkheidsvorming van jonge mensen, die zich beter leren be wegen en meer zelfvertrouwen krijgen. Kijk, als je deze dingen hoort, kan je toch niet meer spreken van „dat uurtje zaklo pen voor grote mensen". Dan blijkt dat gemeentelijk spellen- programma van de NCRV ach ter de schermen toch grote be tekenis te hebben. Vdnavond is het zover, dat de finale wordt gespeeld. Alphen aan de Rijn komt uit tegen Aal ten. dat in 1968 de Zeskamp met België (samen met Halle) won. Reken maar, dat het wat voeten in de aarde had, eer Aalten weer een gaaf team kon laten aantreden en oefenen! Plaatselijke overheden zien de Zeskampen wel degelijk als een vorm van public relations voor de gemeenten, de verte genwoordigers zijn zich daar van wélbewust en dat alles ze ker niet ten onrechte. En straks gaan zes Neder landse gemeenten meedoen aan het gelijksoortige „Spel zonder grenzen" op internationaal ni veau, waarin zij gemeenten in West-Duitsland, België, Frank rijk, Zwitserland en Italië be zoeken, en hun teams en sup porters ontmoeten. Dat gebeurt dan toch maar via dat „zaklopen voor volwas senen". Ook hier zullen de so ciale achtergronden weer van grote waarde blijken te zijn, als het sportieve element maar niet uit het oog wordt verloren. Tot genoegen van alle ge meenten die aan de afgelopen Dubbelzeskamp van de NCRV hebben meegedaan, staat voor vanavond ook een totale her waardering van de show-ele menten op het programma: nu kan de jury alle twaalf inzen dingen en demonstraties nog eens goed met elkaar vergelij ken en misschien zal dat leiden tot puntenverandering. Zo zorgt de NCRV ook op 't gebied van eerlijkheid best voor haar spelers en quizzers en wie zou dat niet waarderen? Laat zij maar doorgaan met haar zeskampen en bijbehorende cupfinales. Misschien geeft het nadenken over de achtergronden van deze series wel eens nieuwe inzich ten. Dr. Francis A. Schaeffer, wiens boek DE GOD DIE LEEFT, BIJBELS CHRISTENDOM IN DE TWINTIG- STE EEUW (uitg. Buijten Schip- perheijn, Amsterdam, 199 blz., 10.hier besproken wordt, werkt als apologeet en christelijk cultuurfilosoof vooral onder jonge intellectuelen. Hij heeft veel inter nationale relaties en houdt lezin gen aan beide kanten van de At lantische oceaan. In 1954 begon de familie Schaeffer, in een chalet op een der hellingen van het Rhönedal, in het kleine dorpje Huémoz, haar evangeliserende oc- tiviteiten, die in de loop van de jaren zijn uitgegroeid tot een soort beweging, aangeduid met de naam l'Abri (De Schuilplaats). Deze be weging heeft zich tot Italië, Enge land en Nederland uitgebreid. In ons land is de promotor dr. H. R. Rookmaaker, kunsthistoricus en hoogleraar oan de Vrije Universi teit te Amsterdam. De mensen die in l'Abri werken zijn ervan overtuigd dat ieder van hen door God zelf gezonden is in antwoord op gebed. Zij die komen, verschillen niet al leen in nationaliteit en huidskleur, maar ook in godsdienst. Weinigen onder hen zijn gelukkig met hun eigen inzichten, en verlangen naar echte antwoorden op de levensvragen. Ook komen er veel christe nen die hun inzicht In de problemen van deze tijd willen verdiepen. De plaats Is een van de mooiste in heel de Alpen. Verspreid in het dorp zijn verscheidene chalets die tezamen l'Abri vormen. Er is een kapel waar 's zondags een dienst wordt gehouden; in de week zijn er lezingen, discussies en concerten. Het gaat er niet alleen om Gods bestaan maar ook om geoedsoefening. In Braam- brugge, bij Amsterdam, is l'Abri een stal aangeboden die verbouwd gaat worden tot conferentie- ar. logiesgelegenheid. Dr. Schaeffers boek is niet alleen een product van de studeerkamer, maar tege lijk een geloofsgetuigenis. Het is geen geleerde verhandeling met een zwaar no tenapparaat, maar een helder geschreven uiteenzetting met nogal veel schemati sche voorstellingen. Achterin vindt men een lijst van termen die in het boek wor den gebruikt, alsook een register. Laat ik probe-en de inhoud in het kort aan te duiden. In een eerste deel wordt het intellectuele en culturele klimaat van de tweede helft der 20e eeuw geschetst. Er heeft zich een revolutie in de manier van denken voltrokken, eerst in Europa, later ook in Amerika Kon men vroeger zeggen: 'dit is waar", of "dit is goed' iet6 wat ledereen begreep, ook al handelde men er niet naar dit komt tegenwoordig niet meer over. Het antithe tisch denken heult op de mensen geen vat meer. De auteur sproent van een 'lijn van de wanhoop' en in zi n schema's trekt hij die lijn ook letterlijk. Boven de wanhoopslijn worden normen nog wel erkend, maar zonder een afdoende logische reden Schaeffer noemt dit een vorm van roman tiek. Beneden de lijn Is alles veranderd. Men heeft de hoop opgegeven een cirkel te ontwerpen die een rationele totaalvisie zou omvatten en is In de irrationaliteit beland. Het begon in de filosofie en zette zich trapsgewijze voort via kunst, muziek, algemene cultuur tot ir» de theologie De christen moet de geest van de we reld weerstaan in oe vorm die deze in zijn generatie heeft aangenomen, zegt Schaeffer met nadruk. Jammer „dat onze generatie weinig universeel ontwikkelde mensen voortbrengt" (bl. 20). De intelli gentsia over de hele wereld Is door de nieuwe denkwijze aangetast en de werke lijke vijand is de dialectiek. De dialecti sche denkwijze moet op alle gebieden worden gesignaleerd en bestreden, meent Schaeffer. Want Jezue Christus heeft de antithese gebracht. Deel II staat st.l bit de moderne, exis tentialistische theologie. Deze begint bij Kierkegaard en toont onderlinge verschil len die niet verdoezeld mogen worden. Maar essentieel is volgens Schaeffer de dialectische denkwijze. Karl Barths neo- orthodoxie bracht volgens Schaeffer geen oplossing. Zij maakte een sprong naar de 'bovenverdieping' teneinde iets te vinden dat hoop cn zin aan het leven zou kunnen geven. Maar eigenlijk zou haar bijbelkritisch standpunt tot pessimisme moeten lelden. De theologen na Barth kampen, on danks alle onderlinge verschillen, volgens Schaeffer In hoofdtrekken met hetzelfde probleem: „de worsteling van de moder ne mens die de mogelijkheid tot eenheid van kennis heeft prijsgegeven" (61). Hij wijdt vervolgens enkele hoofdstukken aan de moderne mystiek in kunst. taal. muziek en literatuur, „want de dialectische me thode laat zich gemakkelijk in religieuze vormen gieten" (93). Nu komt Schaeffers boek aan het posi tieve gedeelte toe Hij zet het verschil uiteen tussen het bijbels christendom en de moderne theo'ogie, en laat dan het bijbels christendom spreken in het kli maat van de twintigste eeuw. Dit chris tendom moet aan onze generatie worden verkondigd en voorgeleefd, zowel per soonlijkals gemeenschappelijk. Men kan blij zijn met dit boek omdat het geen genoegen reemt met een ortho doxie die zich oezighoudt met de vraag stukken van gisteren. Ook de noodzake lijkheid van een theologie die midden in de cultuur van vandaag gaat staan, wordt de lezer na aan het hart gelegd. Een derde creditpost is het streven naar een universele visie op de cultuur te midden van een woekering van specialismen die elkaar uit het oog verliezen. Toch ben Ik met dit boek niet helemaal gelukkig. De auteur werkt veel met sche matische voorstellingen. Die zijn natuur lijk verhelderend en soms onvermijdelijk, maar het zijn en blijven hulpmiddelen om complexe samenhangen althans eniger mate te overzien en te ordenen. Sche ma's evenwel hebben de neiging zich zelfstandig te makon en men vergeet dan dat men een warwinkel van verschijnse len op min of meer gewelddadige wijze op rijtjes heeft gezet. Wanneer ik zie hoe een figuur als Barth In zijn totaliteit wordt verworpen op grond van een vooraf geconstrueerde schematiek. dan vraag ik me af of hier wel naar de geest van het evangelie vol doende genuanceerd is geoordeeld. Bij Schaeffer zelf zit achter die sche ma's veel studie en nadenken, maar de leerlingen lopen gevaar (want dat is zo verleidelijk) zijn schematiek al te gemak kelijk zelf te gaan hanteren. Op kansels worden de problemen al vaak genoeg bedriegelljk vereenvoudigd voorgesteld, om er dan gemakl.elllk over te triomferen. Schaeffer wil .Jat per se niet. maar ik ben er niet van overtuigd geraakt dat hij. op hoger niveau weliswaar, aan een der gelijke fout ontkomen is. Ik vraag me trouwens af of zijn schema's wel kloppen. Is 'het irrationele' alleen maar fout. of Is Dr. Francis Schaeffer onze blik b.v. op hel menselijke gedrag door de irrationele factor niet aanzienlijk verrijkt? Behoort een zekere ingewikkeld heid niet tot de werkelijkheid? Kortom, het boek heeft voor mij een beetje een rationalistische bijsmaak, die ondanks het veelvuldige mecjjteren en bidden in de kringen van l'Abri maar niet wil verdwij nen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1970 | | pagina 17